Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       02. Ulkomaalaisvirasto
       05. Lääninhallitukset
       06. Rekisterihallinto
       07. Kihlakunnat
       75. Poliisitoimi
       80. Pelastustoimi
       90. Rajavartiolaitos
            21. Toimintamenot
            74. Rakentaminen
       97. Avustukset kunnille

Talousarvioesitys 2003

90. RajavartiolaitosPDF-versio

Selvitysosa:Rajavartiolaitos kuuluu Suomen sisäiseen turvallisuusjärjestelmään ja on samalla myös ulkoisen turvallisuusjärjestelmän osa.

Rajavartiolaitos huolehtii rajavalvonnasta ja henkilöiden rajatarkastuksista sekä niiden yhteydessä hoidettavista muista valvontatehtävistä. Rajavartiolaitos on johtava meripelastusviranomainen, joka vastaa meripelastustoimen järjestämisestä ja meripelastustoimeen osallistuvien tahojen toiminnan yhteensovittamisesta. Se johtaa ja suorittaa etsintä- ja pelastustoimintaa sekä antaa meripelastukseen liittyvää koulutusta ja valistusta. Rajavartiolaitos osallistuu valtakunnan puolustamiseen, antaa sotilaskoulutusta ja kehittää puolustusvalmiutta. Rajavartiolaitos suorittaa tullilaitoksen ohella tullivalvontaa sekä poliisin pyynnöstä eräitä poliisin tehtäviä.

Rajanylitysliikenteen arvioidaan vilkastuvan ja laittoman maahantulon pyrkimysten lisääntyvän. Rajavalvonnan määrän väheneminen pysäytetään Suomen itärajalla erityisesti Kaakkois-Suomessa. Rajanylitysliikenteen sujuvuus turvataan kehittämällä rajanylityspaikkojen läpäisykykyä ja kohdentamalla lisähenkilöstöä rajatarkastustehtäviin erityisesti Kaakkois-Suomen vilkkaimmilla rajanylityspaikoilla.

Perustietoja1) 1997 1999 2001 2003
         
Toimintamenot (milj. €) 152 164 171 184
Henkilötyövuodet (htv) 3 190 3 108 3 072 3 100

1) Vuoden 2003 tiedot ovat ennusteita. Toimintamenot ovat kassamenoja ko. vuoden hintatasossa.

Sisäasiainministeriö on asettanut rajavartiolaitokselle seuraavat tulostavoitteet:

Rajavalvonta

Päätöksentekijöille välitetään ajantasainen ja rajatilannetta vastaava rajatilannekuva. Rajavalvonta kohdennetaan ja valmiutta ylläpidetään siten, että tärkeimmillä alueilla luvattomat rajanylitykset estetään tai havaitaan välittömästi. Muilla alueilla luvattomat rajanylitykset paljastetaan. Luvattomat rajanylitykset ja muut merkittävät rajatapahtumat selvitetään viipymättä rajavaltuutettujen käsittelyä ja muita jatkotoimenpiteitä varten.

Perustietoja1) 1997 1999 2001 2003
         
Partiointi (tuntia) 553 000 507 000 410 000 410 000
Kiinteä valvonta (tuntia) 575 000 692 000 830 000 850 000
Tarkastukset (kpl) 92 184 84 563 84 582 86 000
Havaittu rajatapahtuma (kpl)2) 85 75 64 80
Havaitut rikkomukset (kpl)3) 2 104 2 591 2 660 2 700
Toimintamenot (milj. €) 102 101 99 104
Henkilötyövuodet (htv) 2 143 1 919 1 782 1 780

1) Vuoden 2003 tiedot ovat ennusteita. Toimintamenot ovat kassamenoja ko. vuoden hintatasossa.

2) Henkilön, ilma-aluksen tai aluksen luvaton rajanylitys tai muu rajatapahtuma.

3) Valtioraja-, rajavyöhyke-, metsästys-, kalastus-, vene- ja maastoliikenne- jne. rikkomukset ja rikokset.

Rajatarkastukset

Kaikki Schengenin alueen ulkorajan ylittävät henkilöt tarkastetaan. EU/ETA:n kansalaisille tehdään vähimmäistarkastus ja muille perusteellinen tarkastus. Schengenin sisärajoilla valmius rajatarkastuksiin ylläpidetään. Rajatarkastukset toteutetaan laadukkaasti turvaten sujuva rajanylikulkuliikenne. Rajatarkastuksissa ja niihin liittyvissä tutkinnoissa ja hallintopäätöksissä huolehditaan henkilön oikeusturvasta.

Perustietoja1) 1997 1999 2001 2003
         
Rajatarkastukset ulkorajalla (milj.) 9,5 12,8 14,4 15,6
Tarkastusprosentti ulkorajalla (%) 99 94 99 98
Havaitut rikkomukset (kpl)2) 6 050 7 650 6 740 6 800
Matkustajan odotusaika maa/lento (min) 3 4 6 10
Matkustajan odotusaika meri (min) 15 21 21 30
Toimintamenot (milj. €) 40 53 60 66
Henkilötyövuodet (htv) 845 1 008 1 085 1 120

1) Vuoden 2003 tiedot ovat ennusteita. Toimintamenot ovat kyseisen vuoden hintatasossa.

2) Rajatarkastusten yhteydessä havaitut rikos-, ulkomaalais- ja tieliikennelain rikkomukset ja rikokset.

Meri- ja muu pelastustoiminta

Meripelastussuunnitelmat pidetään ajan tasalla. Välitön johtamisvalmius ylläpidetään. Rajavartiolaitoksen meripelastusyksiköiden suorituskyvystä huolehditaan. Kaikille merihätään joutuneille osoitetaan apua viivytyksettä. Meripelastustilanteiden havaitsemiseksi ja ennalta ehkäisemiseksi huolehditaan merialueiden riittävästä valvonnasta rajavalvonnan yhteydessä. Meripelastuksen toimivuutta tuetaan johtamiskoulutuksella ja vaikuttamalla sidosryhmiin. Naapurimaiden meripelastusta tuetaan ja tarvittaessa apua annetaan ulkomaille.

Perustietoja1) 1997 1999 2001 2003
         
Pelastussuoritteet (kpl) 1 690 1 650 1 770 1 700
Harjoitus- ym. suoritteet (kpl) 350 620 550 600
RVL:n yksiköiden toiminta-aika (t) 2 703 2 461 2 680 2 700
Estetyt merionnettomuudet (kpl) 19 9 21 15
Pelastettu avuntarpeesta (hlöä) 2 655 3 300 2 930 3 000
Pelastettu hengenvaarasta (hlöä) 59 157 990 500
Toimintamenot (milj. €) 3 2 3 4
Henkilötyövuodet (htv) 53 39 46 45

1) Vuoden 2003 tiedot ovat ennusteita. Toimintamenot ovat kassamenoja ko. vuoden hintatasossa.

Sotilaallinen maanpuolustus

Puolustussuunnitelmat, tilanteen edellyttämä johtamis- ja toimintavalmius sekä kyky joukkojen perustamiseen ylläpidetään. Palvelukseen astunut henkilöstö kotiutetaan tehtävien mukaisesti koulutettuna ja sijoituskelpoisena. Tehtävien edellyttämät rajajoukot tuotetaan. Rajajoukoille varataan tehtävien edellyttämä sotavarustus.

Perustietoja1) 1997 1999 2001 2003
         
Koulutusvuorokaudet (vrk) 127 800 134 600 142 400 150 000
Toimintamenot (milj.€) 7 7 9 10
Henkilötyövuodet (htv) 149 142 159 155

1) Vuoden 2003 tiedot ovat ennusteita. Toimintamenot ovat kassamenoja ko. vuoden hintatasossa.

21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 182 318 000 euroa.

Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon lahjoitus- ja testamenttivarat sekä EU:lta ja yhteishankkeista saatavat tulot.

Määrärahaa saa käyttää myös koneiden, laitteiden ja kaluston hankintamenojen maksamiseen sekä rakennusten, rakenteiden ja kiinteistöjen perusparannuksesta ja uudisrakentamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen silloin, kun hankkeen hankintameno tai kustannusarvio on alle 1 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös EU:n rahoittamiin hankkeisiin.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 530 000 euroa siirtona momentilta 31.30.21 meripelastuslain (1145/2001) 24 §:n muutoksesta johtuen.

Maksullisen toiminnan tulot, vuokratulot palvelussuhdeasunnoista, muonitustulot ja muut tulot on merkitty momentille 12.26.90.


2003 talousarvio 182 318 000
2002 talousarvio 181 736 000
2002 lisätalousarvio 530 000
2001 tilinpäätös 170 203 827

70. Ilma- ja vartioalusten hankinta (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 3 953 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää vuoden 2000 talousarviossa myönnetystä kahden vartiolaivan tilausvaltuudesta aiheutuvien menojen maksamiseen sekä tarvittaessa indeksien ja valuuttakurssien muutoksista aiheutuviin hankintasopimuksen mukaisiin menoihin.

Selvitysosa:Vartiolaivojen hankintahinta ilman indeksien ja valuuttakurssien muutosta on 15 810 000 euroa. Hankkeesta on arvioitu aiheutuvan menoja 2 522 000 euroa vuonna 2004. Laivat valmistuvat vuosina 2002 ja 2004.


2003 talousarvio 3 953 000
2002 talousarvio 4 710 000
2001 tilinpäätös 4 288 792

74. Rakentaminen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 1 784 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää enintään 1 262 000 euroa vuoden 2001 talousarviossa myönnetyn Raja- ja merivartiokoulun Imatran toimipisteen perusparannukseen.

Määrärahaa saa käyttää enintään 522 000 euroa Porkkalan merivartioaseman rakentamiseen. Hankkeen hyötyala on 875 m2 ja kustannusarvio 1 770 000 euroa eli 2 023 euroa/m2.

Selvitysosa:Raja- ja merivartiokoulun Imatran toimipisteen perusparannus valmistuu vuonna 2004, jolloin hankkeesta on arvioitu aiheutuvan menoja 420 000 euroa. Määrärahalla aloitetaan Porkkalan merivartioaseman rakentaminen, josta arvioidaan menoja aiheutuvan 842 000 euroa vuonna 2004 ja 406 000 euroa vuonna 2005.


2003 talousarvio 1 784 000
2002 talousarvio 1 262 000
2001 tilinpäätös 1 715 517