Statsbudgeten 2023
Förklaring:Åklagarmyndighetens samhälleliga effektmål är följande:
Åklagarmyndigheten har en central roll i rättsstaten när det gäller att tillgodose medborgarnas rättssäkerhet och är en ansedd och tillförlitlig aktör som bidrar till bildandet av en allmän opinion som är negativ till brott. Rättssäkerheten förverkligas i praktiken, det straffrättsliga ansvaret realiseras effektivt samt brottsligheten och dess negativa följder minskar och säkerheten och känslan av säkerhet ökar.
För parterna centrala mätbara faktorer som påverkar kvaliteten och en jämlik behandling är det hur snabbt behandlingen sker och regionala skillnader i åtalsprövningstiderna.
Straffprocessens kvalitet och snabbhet förbättras genom att utveckla samarbetet mellan åklagaren och förundersökningsmyndigheten, åklagarnas kompetens och specialisering samt genom att använda det mest ändamålsenliga processförfarandet. Genom en översyn av metoderna för behandling av brottmål eftersträvas en snabbare och enhetligare behandling där främjande av en hållbar utveckling beaktas. De allmänna domstolarnas och åklagarväsendets elektroniska ärendehanteringssystem AIPA tas i bruk 2023 för handläggningen av brottmål.
Till de lokala åklagarna inkom år 2021 sammanlagt 89 256 ärenden. Antalet avgjorda ärenden var 89 001. Dessutom avgjordes 34 306 summariska bötesärenden. På grund av en ökning av polisens utredningsresurser förväntas en ökning i det totala antalet ärenden som inkommer till Åklagarmyndigheten. Det förekommer variation i det totala antalet ärenden som kommer in, vilket bland annat beror på förändringarna i polisens utredningsresurser. De inkommande ärendena bedöms bli fortsatt mer krävande och den s.k. viktade arbetsmängden beräknas öka till följd av de allt mer komplicerade rättsliga frågorna i brottmål, internationaliseringen av brottsligheten och digitaliseringen (cyberbrottslighet).
Uppgifter om personalen
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 uppskattning |
|
Åklagarmyndigheten | |||
Årsverken | 557 | 590 | 595 |
— varav åklagare1) | 409 | 440 | 445 |
— varav lokala åklagare | 390 | 420 | 425 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,6 | 3,5 | 3,5 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsverke | 5,7 | 7,0 | 7,0 |
1) Till åklagarna räknas också konsultativa tjänstemannen, överinspektörerna och juristen vid riksåklagarens byrå.
01. Åklagarväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 56 812 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av lönebikostnader till de europeiska delegerade åklagare som avses i lagen om Finlands deltagande i Europeiska åklagarmyndighetens (EPPO) verksamhet (66/2021).
Förklaring:I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet preliminärt ställt upp följande mål för Åklagarmyndighetens verksamhet 2023:
Tabell med nyckeltal
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 mål |
|
Behandlingstid | |||
— genomsnittlig åtalsprövningstid, mån. | 2,2 | 2,0 | 2,0 |
— öppna ärenden som varit föremål för åtalsprövning längre än 6 mån. | 4 707 | 3 000 | 2 500 |
— öppna ärenden som varit föremål för åtalsprövning längre än ett år | 1 186 | 900 | 800 |
Produktivitet | |||
— avgjorda ärenden (viktad arbetsmängd/årsv., hela personalen)1) | 885 | 916 | 919 |
— avgjorda ärenden (viktad arbetsmängd/årsv., åklagare) | 1 211 | 1 235 | 1 235 |
Resurshushållning | |||
— omkostnader/avgörande (viktad arbetsmängd), euro | 111 | 110 | 105 |
1) I den viktade arbetsmängden beaktas att vissa typer av mål är mera arbetsdryga än andra samtidigt som de binder mera resurser. Den viktade arbetsmängden beräknas utifrån avgjorda mål vilkas arbetsmängd bedöms på basis av brottsbeteckningen enligt den genomsnittliga arbetsmängden. Den viktade arbetsmängden påverkas också av tingsrättsbehandlingar som tagit minst fem sessionsdagar.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 52 045 | 55 330 | 57 012 |
Bruttoinkomster | 284 | 200 | 200 |
Nettoutgifter | 51 761 | 55 130 | 56 812 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 6 406 | ||
— överförts till följande år | 11 965 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Centralisering av förvaltningsområdets it-tjänster (överföring till moment 25.01.21) | -270 |
Effektivisering av besöksförbudet | 40 |
Skyndsam behandling av brott mot barn | 238 |
Totalreform av lagstiftningen om sexualbrott | 886 |
Tryggande av rättsvården | 334 |
Besparing som gäller kontorslokaler | -79 |
Lönejusteringar | 829 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -119 |
Resebesparing | -177 |
Sammanlagt | 1 682 |
2023 budget | 56 812 000 |
2022 II tilläggsb. | 1 167 000 |
2022 budget | 55 130 000 |
2021 bokslut | 57 320 000 |