Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Domstolar och rättshjälp
         30. Åklagare
         40. Verkställighet av straff
         50. Valutgifter

Statsbudgeten 2023

20. Betalningsstörningar, utsökning och konkursbevakningPDF-versio

Förklaring:Justitieministeriet ställer för Utsökningsverket upp följande samhälleliga effektmål och resultatmål för verksamheten samt centrala åtgärder för förverkligandet av dem för 2023:

  • — Ett högklassigt rättsskydd är tillgängligt för alla. Rättssäkerheten förbättras när arbetsmetoderna förenhetligas. Personalens yrkesskicklighet fördjupas när det är möjligt att specialisera sig och koncentrera sig på mer begränsade uppgiftshelheter.
  • — Tjänsterna är kundorienterade. De elektroniska tjänsterna utvecklas med beaktande av den kundrespons som fåtts genom uppföljningen.
  • — I samhället råder en god betalningsmoral och kreditsamhället fungerar. Man ser till att indrivningen förblir resultatrik och förläggs till en så tidig tidpunkt som möjligt. Styrningen baserar sig på statistik och rapportering och chefernas arbete stöder en högklassig och resultatrik verksamhet.
  • — Möjligheterna att begå ekonomiska brott och dra nytta av dem har minskat och straffansvaret fullföljs rättvist. Sådana gäldenärer vars ekonomiska situation kräver mer omfattande utredningsåtgärder identifieras och utreds i utmätningens förfarande för specialverkställighet.
  • — Förebyggande av överskuldsättning och minimerande av skador som orsakas av överskuldsättning. Den utbildning för samarbetspartner som den proaktiva ekonomiska rådgivningen ordnar samt samarbetet i fråga ska etableras. Professionella samarbetspartner utbildas i hela landet.

Organisationsstrukturen möjliggör en effektiv verksamhet. Utsökningsväsendets praxis och verksamhetskultur förenhetligas. Vid utvecklingen av verksamheten beaktas resultaten av utsökningens kvalitetsprojekt.

Behandlingskedjorna och behandlingsförfarandena bestäms enligt ärendets art och svårighetsgrad. Krävande indrivning effektiviseras och specialisering i fråga om indrivning av företagsfordringar främjas inom den omfattande verkställigheten. Behandlingen av ärenden inom basverkställigheten effektiveras genom att arbetsmetoderna etableras.

Konkursombudsmannens byrå genomför en totalreform av ärendehanteringssystemet för konkurser och företagssaneringar (Kosti) i samarbete med Rättsregistercentralen och ett valt leverantörsbolag. Syftet med reformen är att effektivisera tillsynen och kontakterna med parterna. Avsikten är att systemet ska tas i bruk stegvis under 2022 och att det ska fortsätta utvecklas under 2023. Särskilda granskningar av gäldenärens verksamhet och offentliga utredningar sätts in särskilt i fall där det finns misstanke om ekonomisk brottslighet i omfattande och komplexa koncerner. Utvecklandet av god boförvaltningssed tryggar tillgodoseendet av parternas rättigheter i förfarandet.

Uppgifter om personalen

  2021
utfall
2022
uppskattning
2023
uppskattning
       
Utsökningsväsendet      
Årsverken 1 086 1 155 1 180
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsverke 10,3 9,5 9,0
Arbetstillfredsställelseindex 3,3 3,3 3,4
       
Konkursombudsmannens byrå      
Årsverken 13 12 10
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsverke 12,3 10,0 8,0
Arbetstillfredsställelseindex 3,2 3,3 3,4

01. Utsökningsverkets och konkursbevakningens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 107 395 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av omkostnaderna för Utsökningsverket och konkursombudsmannens byrå.

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte inkomster enligt lagen om utsökningsavgifter (34/1995) och förordningen om utsökningsavgifter (35/1995), små utsökningsbelopp som enligt utsökningsbalken (705/2007) ska redovisas till staten eller utdelning som enligt konkurslagen (120/2004) ska redovisas till staten och som går förlorad för borgenärerna.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till ändring av bestämmelserna om fria månader i utsökningsbalken.

Till utsökning beräknas inkomma 3,2 miljoner ärenden (2,8 miljoner ärenden år 2021). Den genomsnittliga behandlingstiden beräknas vara 8,0 månader (9,1 månader år 2021). Utsökningens indrivningsresultat beräknas vara 1 100 miljoner euro (1 203 miljoner euro år 2021). Det beräknas att 585 000 gäldenärers ärenden behandlas vid utsökning (560 288 gäldenärer år 2021).

Antalet konkurser beräknas öka jämfört med 2021, då antalet ansökningar ökade med 15,8 % och antalet inledda konkursförfaranden med 3,0 %. 31.12.2021 hade konkursombudsmannen 2 981 anhängiga konkursförfaranden, varav 535 i offentlig utredning. Antalet ansökningar om företagssanering och antalet inledda saneringsförfaranden beräknas också öka jämfört med 2021, då antalet ansökningar minskade med 1,5 % och antalet inledda saneringsförfaranden ökade med 1,4 % jämfört med året innan.

I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet preliminärt ställt upp följande mål för Utsökningsverkets och konkursombudsmannens byrås verksamhet 2023:

Tabell med nyckeltal

  2021
utfall
2022
uppskattning
2023
mål/uppskattning
       
Ärenden som behandlats (1 000 st.) 2 793 3 100 3 200
Indrivet (mn euro) 1 203 1 080 1 100
Kostnader per indriven euro (euro) 0,09 0,10 0,10
Förhållandet mellan indrivna och medellösa fordringar      
Av antal ärenden, % 43 42 44
Av belopp, % 44 38 40
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 9,1 8,4 8,0
Resurshushållning (euro/behandlat ärende) 37 34 34
Produktivitet (behandlade ärenden/årsv.) 2 569 2 670 2 823
Från specialindrivningen redovisats direkt till borgenärerna (mn euro) 30 25 25
Gäldenärer som specialindrivningen tagit för utredning 313 300 300
Utsökningsklagan som avgjorts, antal 55 60 60
Utsökningsklagan behandlingstid, mån. 8,3 7,0 6,0
Särskilda granskningar av konkursbon och granskningar av förvaltningen 94 110 120
Inleds offentliga utredningar av konkursbon 46 50 60

I inkomster av utsökningsavgifter beräknas 82 miljoner euro inflyta under moment 12.25.20. Inkomsterna av utsökningsavgifterna motsvarar ca 76 % av de totala utgifterna för Utsökningsverket.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 106 745 107 216 107 645
Bruttoinkomster 313 250 250
Nettoutgifter 106 432 106 966 107 395
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 21 702    
— överförts till följande år 27 011    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr. 2019) -145
Centralisering av förvaltningsområdets it-tjänster (överföring till moment 25.01.21) -1 718
IKT-projektet URA, minskning av anslaget som motsvarar produktivitetsvinsterna -500
Revidering av kreditupplysningslagen 320
Tryggande av rättsvården 801
Upprätthållande av utsökningsväsendets nätverk av verksamhetsställen 400
Ändring av bestämmelserna om fria månader i utsökningsbalken (överföring från moment 25.01.01) 244
Besparing som gäller kontorslokaler -158
Lönejusteringar 1 614
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -263
Resebesparing -166
Sammanlagt 429

2023 budget 107 395 000
2022 II tilläggsb. 1 985 000
2022 budget 106 966 000
2021 bokslut 111 741 000

95. Ränteutgifter för medel som utsökningen har i förvar (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 260 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av ränteutgifter för medel som förvaras på utsökningens tjänstemedelskonto.


2023 budget 260 000
2022 budget 260 000
2021 bokslut 346 748