Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Utrikesförvaltningen
              74. Husbyggen
         10. Krishantering

Statsbudgeten 2023

01. UtrikesförvaltningenPDF-versio

Förklaring:Utrikesförvaltningen betjänar hela statsförvaltningen, allmänheten, företag, organisationer, medierna och andra samarbetspartner. Utrikesförvaltningen stöder sig på ett omfattande nätverk av beskickningar. En omvärld i förändring kräver att utrikesförvaltningen har framsyn, följer upp, analyserar, kommunicerar och använder resurserna smidigt. Centrala verktyg för påverkan inom utrikesförvaltningen är en effektiv bilateral och multilateral diplomati på olika nivåer och resultatrik strategisk kommunikation. Utrikesförvaltningen utnyttjar i allt högre grad digitala lösningar i sin verksamhet.

Finland är ordförande för Barentsrådet (BEAC) 2021—2023, ordförande och värdland för Antarktisfördragets konsultativa möte 2023, ordförande för Östersjöstaternas råd (CBSS) 2023—2024 och medlem av FN:s råd för mänskliga rättigheter 2022—2024 samt förbereder sig för ordförandeskapet i OSSE 2025.

Verksamhetens resultat

Utrikesförvaltningen sätter för 2023 följande preliminära resultatmål, som stöder de samhälleliga effektmål som anges i motiveringen till huvudtiteln:

  • — Vi stärker Finlands internationella ställning och säkerhet i ett föränderligt världspolitiskt läge. Målet är ett sammansvetsat, starkt och handlingskraftigt EU som stöder sig på sina värden, har förmåga att lösa globala problem och främja sina egna mål.
  • — Vi stöder konsekvent det multilaterala regelbaserade systemet och samarbetet och agerar för att stärka folkrätten, demokratin, rättsstaten och de mänskliga rättigheterna, särskilt kvinnors och flickors rättigheter. Vi arbetar för upprätthållandet och utvecklingen av det multilaterala regelbaserade handelssystemet.
  • — Vi arbetar för att genomdriva Finlands Natomedlemskap. Vi förbereder oss för medlemskapet genom att fördjupa partnerskapet med Nato och bygga upp den beredskap som medlemskapet förutsätter.
  • — Vi fördjupar det utrikes- och säkerhetspolitiska samarbetet med Sverige och utökar samarbetet med Norge. Vi främjar stabilitet i Östersjöområdet och den arktiska regionen och fortsätter fördjupa det nordiska samarbetet.
  • — Vi genomför en målinriktad utrikespolitik i klimatfrågor och stöder bekämpningen av klimatförändringen och anpassningen till den. Klimatförändringen och den biologiska mångfalden ses som en helhet
  • — Vi utövar en människorättsbaserad utvecklingspolitik som undanröjer fattigdom och minskar ojämlikhet
  • — Vi deltar i förebyggandet av konflikter och i fredsmedling och fredsbyggande samt i internationell krishantering. Vi främjar det internationella samarbetet när det gäller beredskap inför allt mer varierande säkerhetshot, inklusive säkerhetshot i samband med utvecklingen av ny teknik, hybrid- och cyberpåverkan och bekämpning av terrorism.
  • — Vi arbetar för att stärka det internationella systemet för vapenkontroll. Vi satsar på efterlevnaden av vapenkontrollavtal och förtroendeskapande åtgärder i synnerhet i Finlands närområden.
  • — Vi stärker ytterligare relationerna med centrala europeiska partner och med Förenta staterna. Vi upprätthåller täta och fungerande relationer med Kina inom ramen för EU:s politiska riktlinjer. Vi intensifierar relationerna med tillväxtekonomierna i Asien. Vi breddar och fördjupar våra relationer med Afrika i enlighet med Afrikastrategin.
  • — Vi upprätthåller de samarbetskanaler med Ryssland som behövs inom de bilaterala relationerna bland annat kring gränssäkerhet, brottsbekämpningssamarbete, migration, transporter och försörjningsberedskap, så långt sanktionerna tillåter.
  • — Vi kartlägger nya exportmarknader och svarar på företagens behov av stödtjänster för export i samarbete med övriga statliga aktörer i Team Finland-nätverket. Vi arbetar för att finländska aktörer ska få delta i projekt som genomförs med hjälp av EU-finansiering och annan internationell finansiering.
  • — Vi effektiviserar hanteringen vid utrikesministeriet och vid beskickningarna av sådana inreseärenden som utrikesförvaltningen ansvarar för, i synnerhet ärenden som gäller arbetskraftsinvandring
  • — Vi ökar Finlands inflytande och arbetar för att Finlands mål ska uppnås genom systematisk kommunikation och arbete med Finlandsbilden
  • — Vi utvecklar de färdigheter inom förvaltningsområdet som gäller informations-, hybrid- och cybersäkerhet genom att förbättra de tekniska och funktionella förutsättningarna för att upptäcka och förhindra hot mot den digitala säkerheten i fråga om verksamheten inom förvaltningsområdet.

01. Utrikesförvaltningens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 256 089 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av forskningsstipendier som hänför sig till utrikesförvaltningens ansvarsområde

2) till betalning av utgifter som föranleds av ministerbesök till Finland och av arvoden och arbetsgivaravgifter för tillfällig arbetskraft i anslutning till sådana besök

Av anslaget har 1 000 000 euro reserverats för serviceplattformen Virtual Finland (RRF pelare 2) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen.

Förklaring:Som ett led i RRF pelare 2 ”Genom digitalisering och dataekonomi stärks produktiviteten och tryggas tillgången till tjänster för alla” skapas en digital serviceplattform Virtual Finland, som gör det möjligt att integrera servicekedjor från den offentliga och den privata sektorns tjänster till kunder som kommer till Finland, såsom företag, arbetstagare, studerande och turister, samt att främja exporten av tjänster. Med inkomsterna från EU:s återhämtningsinstrument finansieras 2023 den gemensamma plattformen och integreringen av serviceprocessen på plattformen med sammanlagt 1 000 000 euro. Projektet stöder digitaliseringsmålet fullt ut.

Utrikesförvaltningens omkostnader år 2023 (euro)

   
Ministerium 79 376 000
Omkostnader 10 550 000
Personalkostnader 68 826 000
   
Beskickningarna, 93 verksamhetsställen1) 146 815 000
Omkostnader2) 69 056 000
Personalkostnader 77 759 000
   
Verksamhetsområdesspecifika utgifter inom förvaltningsområdet 29 898 000
Sammanlagt 256 089 000

1) Antal verksamhetsställen enligt region: Europa 30, Öst 7, Asien och Amerika 29, Afrika och Mellanöstern 22 samt ständiga representationer och särskilda representationer 5 verksamhetsställen.

2) Dessutom används enligt uppskattning sammanlagt 1 000 000 euro av anslagen under moment 24.30.66 till utvecklingssamarbetsrepresentationernas säkerhets- och fastighetsutgifter.

I beskickningarnas personalkostnader anges utöver den utstationerade personalens grundlöner dessutom följande ersättningar för utrikesrepresentationen: ortstillägg, tillägg för make och barntillägg, ersättning på grund av ogynnsamma förhållanden, utbildnings- och dagvårdsersättning för barn, begravningsresor, semesterresor hem och besöksresor, utrustningsersättning samt flyttningsersättning. Personalkostnaderna för den personal som anställts lokalt ingår i beskickningarnas omkostnader.

Med de gemensamma utgifterna inom förvaltningsområdet täcks under årets lopp utgifterna för informations- och fastighetsförvaltning samt säkerhet och utbildning såväl i ministeriet som vid beskickningarna.

Inkomsterna av förvaltningsområdets offentligrättsliga prestationer inflyter huvudsakligen av de inkomster för pass och uppehållstillstånd som erhålls från beskickningarna och de anges som en del av beskickningarnas nettobudgeterade omkostnader.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

  2021
utfall
2022
prognos
2023
mål
       
Årsverken 2 280 2 438 2 457
— Utrikesministeriet 849 886 896
— Utrikesrepresentationen 565 606 615
— Lokalt anställda 866 946 946
Arbetstillfredsställelseindex 3,8 3,7 3,7
Pensioneringsålder 65,5 66 66
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 4,0 5,0 5,0

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 249 005 275 626 273 779
Bruttoinkomster 13 353 13 259 17 690
Nettoutgifter 235 652 262 367 256 089
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 32 910    
— överförts till följande år 48 914    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten, offentligrättsliga prestationer (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 7 697 7 438 11 610
— intäkter av försäljningen av prestationer mom. 12.24.99 (avgifter för handläggning av visum) 2 250 20 000 8 500
Intäkter sammanlagt 9 947 27 438 20 110
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 11 027 13 399 13 765
— andel av samkostnader 25 788 18 832 20 824
Kostnader sammanlagt 36 815 32 231 34 589
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -26 868 -4 793 -14 479
Kostnadsmotsvarighet, % 27 85 58

Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster beaktats inkomsterna enligt utrikesministeriets förordning om avgifter för utrikesförvaltningens prestationer (377/2014) samt ränteinkomsterna på beskickningarnas bankkonton. Från och med 2015 har avgifterna för handläggning av visum bruttobudgeterats under moment 12.24.99.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Cybersäkerhetsprojekt (cyber) 350
Främjande av livsmedelsexport (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -1 000
Genomförande av cyberprojekthelheter på projektnivå (3 årsv.) (cyber) 346
Informationssystemlösningar som krävs för visering för längre vistelse (nationellt D-visum) (RRF pelare 3) -3 110
Informationssäkerhet och övriga personalutgifter (regeringsprogr. 2019) 200
Interoperabla informationssystem på EU-nivå (EU Interoperability) 1 300
Koordinator för internationella vattenfrågor (överföring från moment 30.40.21, 33.01.01, 35.01.01) 84
Orbis-databas för exportkontroll och sanktionshantering, årliga driftskostnader 100
Ordförandeskap i OSSE 2025; utgifter för fast anställd personal 992
Organisering av utrikesministeriets arkiv (överföring till moment 23.01.01) -265
Rättsstats- och demokratiuppgifter (överföring från moment 24.30.67) 40
Serviceplattformen Virtual Finland (RRF pelare 2) -2 000
Specialsakkunnig i frågor som gäller internationella utvecklingsbankers ackvisition och investeringar, vid Finlands ambassad i Washington (överföring från moment 24.30.66) 300
Specialsakkunnig inom livsmedelsbranschen vid Finlands ambassad i Peking (överföring från moment 30.20.47) 300
Specialsakkunnig inom livsmedelsexport vid Finlands ambassad i Seoul (överföring från moment 30.20.47) 300
Specialsakkunnig inom räddningsverksamhet och krisberedskap vid Finlands ständiga representation i EU (överföring från moment 26.01.01) 36
Specialsakkunnig inom undervisningssektorn vid Finlands ambassad i Kiev (överföring till moment 24.30.66) -68
Stärkande av hanteringen av inreseärenden vid beskickningarna och ministeriet (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -1 000
Stärkande av utrikesrepresentationen, anläggningskostnader (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -1 273
Temporär höjning av resurser för uppehållstillståndsprocesserna -375
Uppgifter i anslutning till sanktioner och exportkontroll (5 årsv.) 495
Utveckling av utrikesförvaltningens informationssäkerhetslösningar (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -900
Lönejusteringar 2 018
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -968
Resebesparing -2 180
Sammanlagt -6 278

Anslaget står delvis utanför ramen.


2023 budget 256 089 000
2022 II tilläggsb. 2 415 000
2022 budget 262 367 000
2021 bokslut 251 655 000

20. Utgifter för kultur- och vetenskapsinstitutens fastigheter (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 1 005 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter för underhåll av kultur- och vetenskapsinstitut utomlands

2) till betalning av investeringsutgifter för bygg- och reparationsprojekt vid kultur- och vetenskapsinstitut utomlands.

Under detta moment kan även betalas förskott. För deras del budgeteras anslaget enligt kontantprincipen.

Förklaring:Av staten ägda kultur- och vetenskapsinstitutsfastigheter utomlands är Villa Lante och bostaden i Rom, Finlands institut i Frankrike, den nordiska paviljongen (en tredjedel) och Finlands Aaltopaviljong på Biennalområdet i Venedig samt Finlands Ateninstitut och dess gästhus. Fastigheterna har hyrts ut till finländska kultur- och vetenskapsinstitut för deras verksamhet utomlands.

Hyresinkomsterna från institutfastigheterna har budgeterats under moment 12.24.20.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Grundlig renovering av Villa Lante -900
Hyresförändringar 9
Sammanlagt -891

2023 budget 1 005 000
2022 budget 1 896 000
2021 bokslut 2 987 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom utrikesministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 14 220 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av den mervärdesskatt som ingår i köp av sådana tjänster som anskaffats i Finland och som använts för utvecklingssamarbete.

Förklaring:Enligt mervärdesskattelagen är de tjänster i anslutning till utvecklingssamarbete som ministerierna köper i Finland mervärdesskattepliktiga. För att Finlands utvecklingssamarbete inte ska belastas med mervärdesskatt budgeteras mervärdesskatteutgifterna separat.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring 363
Sammanlagt 363

Anslaget står utanför ramen.


2023 budget 14 220 000
2022 budget 13 857 000
2021 bokslut 12 961 744

74. Husbyggen (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 8 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter för byggnads- och reparationsprojekt som gäller utrikesförvaltningens lokaler

2) till betalning av reparations- och ändringsarbeten av ombyggnadsnatur i lokaler som hyrts ut till staten.

Under detta moment kan även betalas förskott. För deras del budgeteras anslaget enligt kontantprincipen.

Förklaring:Utrikesministeriets investeringsplan omfattar 2023 ca 35 projekt för grundlig renovering eller reparation i fastigheter som ägs eller hyrs av utrikesministeriet.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Stärkande av utrikesrepresentationen och ändringar i fastigheterna, anläggningskostnader (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -3 300
Sammanlagt -3 300

2023 budget 8 000 000
2022 budget 11 300 000
2021 bokslut 17 485 000