Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         02. Tillsyn
         03. Forskning och utveckling
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteraner

Statsbudgeten 2023

60. Social- och hälsovården stödsPDF-versio

Förklaring:Utgifterna under kapitlet föranleds framför allt av statlig finansiering av hälsovetenskaplig forskning på universitetsnivå, statlig ersättning enligt hälso- och sjukvårdslagen och socialvårdslagen för de kostnader som föranleds av läkar- och tandläkarutbildningen samt kostnader för specialiseringsutbildning på universitetsnivå för yrkesutbildade personer inom socialvården och statlig finansiering av utgifterna för läkar- och läkarhelikopterverksamhet. I utgifterna under kapitlet ingår också de medel som styrts till Finlands program för hållbar tillväxt av finansieringen i pelare 3 och 4 i faciliteten för återhämtning och resiliens och som social- och hälsovårdsministeriet ansvarar för.

Statsandelarna för social- och hälsovård ingår i finansministeriets huvudtitel. Finanseringen av social- och hälsovården inom välfärdsområdena och HUS-sammanslutningen finns under moment 28.89.31.

Systembeskrivningar

Till verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården betalas med stöd av hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010) statlig ersättning för kostnader som föranleds av hälsovetenskaplig forskning på universitetsnivå och för kostnaderna för läkar- och tandläkarutbildning. Med stöd av socialvårdslagen (1301/2014) betalas dessutom statlig finansiering för forskningsprojekt inom socialt arbete på universitetsnivå samt betalas ersättning till universiteten för specialiseringsutbildning på universitetsnivå för yrkesutbildade personer inom socialvården (momenten 33.60.32 och 33.60.33). Finansieringen av hälsovetenskaplig forskning baserar sig på genomförandet av de insatsområden och mål som social- och hälsovårdsministeriet fastställt för forskningsområdet, forskningens kvalitet, omfattning och genomslag. Ersättningen för utbildningsverksamheten baserar sig i fråga om universitetssjukhusen och universiteten på antalet examina och antalet nya studerande samt en ersättning som fastställts för en examen och i fråga om andra verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården på en månadsersättning. Bestämmelser om beloppet av ersättningen för läkar- och tandläkarutbildningen samt ersättningen för specialiseringsutbildning för yrkesutbildade personer inom socialvården utfärdas varje år genom förordning av social- och hälsovårdsministeriet. Insatsområdena och målen för den hälsovetenskapliga forskningen fastställs för fyra år i sänder genom förordning av social- och hälsovårdsministeriet. När det gäller forskning inom socialt arbete fastställer social- och hälsovårdsministeriet årligen forskningens insatsområden och åtgärder.

Syftet med de investeringar enligt Finlands program för hållbar tillväxt av finansieringen under pelare 4 i faciliteten för återhämtning och resiliens som social- och hälsovårdsministeriet ansvarar för är att avveckla den vård-, rehabiliterings- och serviceskuld inom social- och hälsovården som covid-19-epidemit orsakat, att permanent snabba upp tillgången till vård i hela landet genom att använda nya verksamhetsmodeller och digitala tjänster samt att främja genomförandet av social- och hälsovårdsreformen. För detta ändamål har reserverats 110 miljoner euro för 2023. Målet är att göra tjänsterna tillgängliga för alla och att modernisera dem på ett kostnadseffektivt och människoorienterat sätt. Utvecklingsarbetet fortsätter 2023 efter de finansieringsbeslut som fattats efter den andra utlysningen av statsunderstöd utifrån de planer som gjorts upp med hjälp av den finansiering som blev resultatet av den första utlysningen av statsunderstöd.

Syftet med de investeringar av fininseringen i pelare 3 som social- och hälsovårdsministeriet ansvarar för är att påskynda en höjning av sysselsättningsgraden i enlighet med regeringsprogrammet. Genom att utvidga programmet för arbetsförmåga och IPS-modellen (Individual Placement and Support/”Individanpassat stöd till arbete”) utvecklas ett mångsidigt block av tjänster för stödjande av arbetsförmågan bestående av social-, hälso- och rehabiliteringstjänster samt arbets- och näringstjänster och sysselsättningstjänster. Målet är att tillgången till och kvaliteten på tjänster som stöder arbetsförmågan ska motsvara de arbetslösas servicebehov och att tjänsternas effekt ska förbättras. Genom investeringarna av finansieringen i pelare 3 stärks dessutom den psykiska hälsan och arbetsförmågan genom att verkningsfulla medel och metoder införs på arbetsplatserna och inom företagshälsovården. Genom åtgärderna förbättras också de anställdas resiliens och de klarar därmed omställningen i arbetslivet bättre. Dessutom riktas åtgärder för att stödja arbetsförmågan till de sektorer som drabbats värst av coronakrisen. Sammanlagt 8,5 miljoner euro har reserverats för år 2023.

Ersättning för kostnaderna på grund av brådskande socialvård för personer som har fått avslag på sin asylansökan betalas till välfärdsområdena i enlighet med en förordning som utfärdats av social- och hälsovårdsministeriet.

Vissa uppgifter om omfattningen av den social- och hälsovård som kommunerna ordnar; ansvaret för att ordna tjänster övergår till välfärdsområdena 1.1.2023

  2021
utfall
2022
uppskattning
2023
uppskattning
       
Socialservice      
Hemservice, antal hushåll under året 245 000 250 000 255 000
Stödtjänster som ingår i hemservicen, mottagare under året 130 000 132 000 134 000
Ålderdomshem, antal boende 31.121) 4 000 3 000 2 000
Stöd för närståendevård, antal mottagare under året 52 000 53 000 53 000
Serviceboende för äldre, antal boende 31.12 53 000 55 000 54 000
Serviceboende för handikappade, antal klienter i genomsnitt2) 18 500 19 500 20 000
Institutionsvård för utvecklingsstörda, antal boende 31.12 450 400 350
Transportservice för svårt handikappade, antal klienter under året 89 500 89 000 89 000
       
Folkhälsoarbete      
Antal vårddagar (mn) 2,1 2,1 2,1
Antal besök inom öppenvården (mn)      
— Hos läkare 8,6 9,0 11,0
— Hos annan yrkesutbildad person 14,8 17,00 19,0
— Tandvård, antal besök 4,7 5,0 5,0
— Hemsjukvård, antal besök 5,70 5,70 5,7
       
Specialiserad somatisk sjukvård      
Antal vårddagar (mn) 2,3 2,5 2,5
Avslutade vårdperioder (mn) 0,62 0,7 0,7
Genomsnittlig vårdtid (dagar) 3,7 3,7 3,7
Antal besök inom öppenvården (mn) 9,2 9,2 9,2
       
Specialiserad psykiatrisk sjukvård      
Antal vårddagar (mn) 1,00 1,00 1,00
Avslutade vårdperioder (mn) 0,04 0,04 0,04
Genomsnittlig vårdtid (dagar) 25,00 25,00 25,00
Antal besök inom öppenvården (mn) 2,40 2,40 2,40

1) Kunder som inte fyllt 65 år är också medräknade.

2) I antalet ingår klienter i handlett boende och stödboende för personer med utvecklingsstörning vid årets slut samt klienter i serviceboende för personer med svår funktionsnedsättning under året.

Läkar- och tandläkarutbildning och hälsovetenskaplig forskning

  2021
utfall
2022
uppskattning
2023
uppskattning
       
Läkar- och tandläkarexamina och nya studerande (genomsnitt för 3 år) 1 364 1 389 1 416
Ersättning för examina, euro 45 000 46 000 44 000
Månadsersättning för utbildning, euro 830 860 830

Sinnesundersökningar

  2021
utfall
2022
uppskattning
2023
uppskattning
       
Sammanlagt antal sinnesundersökningar 119 112 112
— statliga enheter 87 85 85
— kommunala sjukhus 20 17 17
— sjukhus inom fångvårdsväsendet 12 10 10

Kapitlets rubrik har ändrats.

01. Åtgärder med anknytning till barnstrategin (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 500 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av kostnaderna för samordning, utvärdering, uppföljning och ledning av genomförandet av barnstrategin.

Förklaring:Funktionen för barnstrategin har följande uppgifter:

  • — Insamling av uppgifter
  • — Utbildning i fråga om barnens rättigheter
  • — Bedömning av konsekvenser för barn och budgetering för dessa konsekvenser
  • — Hörande och inkludering av och kommunikation med barn
  • — Samordning av arbetet i nätverket för barns rättigheter och säkerställande av den parlamentariska anknytningen
  • — Utvärdering och uppföljning av barnstrategin och tillhörande rapportering
  • — Samordning av överensstämmelsen med den europeiska barnstrategin.

2023 budget 500 000

30. Statlig ersättning för kostnaderna för riksomfattande beredskap inom hälso- och sjukvården och socialvården (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 350 000 euro.

Anslaget får användas

1) för betalning av kostnader som föranleds av upprätthållande av och utbildning om nationell beredskap för nationella aktörer som utsetts och befullmäktigats av social- och hälsovårdsministeriet

2) för ersättning av de extra kostnader som hanteringen av allvarliga störnings- och olyckssituationer i Finland eller i utlandet medför för nationella aktörer, organisationer, stiftelser eller föreningar

3) för ersättning av kostnader som hanteringen av och beredskapen för allvarliga förgiftningssituationer medför för nationella aktörer som utsetts och befullmäktigats av social- och hälsovårdsministeriet.

Förklaring:Vid större olyckor och exceptionella situationer räcker enskilda kommuners eller områdens resurser och kunnande inte till för vare sig hantering eller ledning av situationen. För allvarliga olyckor och störningar har Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt (HNS) och Vanda stads social- och krisjour (Vanda) utsetts till nationella aktörer och de har agerat vid störningar och har beredskap för medicinsk evakuering och psykosocialt stöd. HNS och Vanda har deltagit med betydande resurser i sådan verksamhet som överskrider deras egna verksamhetsområdens gränser. Avsikten är att anslaget ska ersätta i synnerhet sådana kostnader som inte har beaktats vid dimensioneringen av aktörernas basfinansiering.


2023 budget 350 000
2022 II tilläggsb. 30 000 000
2022 budget 350 000
2021 bokslut 350 000

31. Nationell utveckling inom social- och hälsovården (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 2 800 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av statsunderstöd för inrättande av barnhus

2) för avlönande av personal motsvarande högst åtta och ett halvt årsverken inklusive tjänstemän som utnämnts till sin tjänst för inrättande, utvecklande och ledning av samt stöd till barnhus och till betalning av andra utgifter i samband med avlönandet.

Förklaring:Barnhusmodellen, som utvecklats inom LASTA-projektet, utvidgas till resten av landet. Inom ramen för barnhusmodellen görs det i en barnvänlig omgivning en multiprofessionell utredning i fråga om barn och unga som misstänks vara offer för sexualbrott och det säkerställs i samarbete en trygg uppväxt och utveckling för barnet. I utvecklingsarbetet utnyttjas de verksamhetsmodeller som redan tillämpas i Seri-stödcentren samt den samarbetsmodell som utvecklats vid universitetssjukhusens enheter för rättspsykiatri för barn samt annan verksamhetspraxis.

Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara cirka en fjärdedel och överföringsutgifternas andel cirka tre fjärdedelar.


2023 budget 2 800 000
2022 II tilläggsb.
2022 budget 2 800 000
2021 bokslut 2 800 000

32. Statlig finansiering till hälso- och sjukvårdsenheter för forskning på universitetsnivå samt forskning på universitetsnivå inom socialt arbete (fast anslag)

Under momentet beviljas 30 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av statlig finansiering för forskningsverksamhet enligt 61—63 § i hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010) och 60 c § i socialvårdslagen (1301/2014).

Förklaring:Avsikten är att anslaget ska användas till finansiering av hälsovetenskaplig forskning på universitetsnivå samt forskning inom socialt arbete. När det gäller den hälsovetenskapliga forskningen fastställer social- och hälsovårdsministeriet insatsområdena och målsättningarna för forskningen vart fjärde år och beviljar specialupptagningsområdenas forskningskommittéer forskningsfinansiering. Dessa fattar beslut om hur medlen ska fördelas på olika forskningsprojekt inom specialupptagningsområdena på basis av ansökan. När det gäller forskningen inom socialt arbete fastställer social - och hälsovårdsministeriet årligen forskningens insatsområden och åtgärder och beviljar forskningsfinansiering för forskningsprojekt som bedöms vara förenliga med insatsområdena och målen för forskningen inom socialt arbete. Insatsområdena och målen bereds i en utvärderingsgrupp som tillsätts av social- och hälsovårdsministeriet och som också ska följa genomförandet av projekten.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ökning av FoU-finansieringen 5 000
Sammanlagt 5 000

2023 budget 30 000 000
2022 budget 25 000 000
2021 bokslut 25 000 000

33. Statlig ersättning till enheter inom social- och hälsovården för specialiseringsutbildning för social- och hälsovårdspersonal (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 108 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av statlig ersättning för läkar- och tandläkarutbildning enligt 59, 59 a och 60 § i hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010)

2) till ersättning för utbildning som leder till specialistkompetens för begränsad förskrivningsrätt enligt 60 a § i hälso- och sjukvårdslagen

3) till betalning av statlig ersättning enligt 60 a och 60 b § i socialvårdslagen (1301/2014) för kostnader som orsakas av specialiseringsutbildning på universitetsnivå för yrkesutbildade personer inom socialvården

4) till betalning av ersättning med stöd av hälso- och sjukvårdslagen för praktik som ingår i yrkeshögskoleexamina inom social- och hälsovård.

Förklaring:Avsikten är att 61 600 000 euro av anslaget används till betalning av ersättning för läkar- och tandläkarutbildning till samkommuner som är huvudmän för ett universitetssjukhus, 29 900 000 euro till andra verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården, 4 500 000 euro till universitet som anordnar specialistläkar- och specialisttandläkarutbildning samt specialiseringsutbildning på universitetsnivå för yrkesutbildade personer inom socialvården och 12 000 000 euro till betalning av ersättning för praktik som ingår i yrkeshögskoleexamina inom social- och hälsovård.

I samband med budgetpropositionen lämnar regeringen en proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av hälso- och sjukvårdslagen och socialvårdslagen där det föreslås att ersättning för praktik som ingår i yrkeshögskoleexamina inom social- och hälsovård ska betalas till välfärdsområdena, Helsingfors stad, HUS-sammanslutningen och privata tjänsteproducenter av statens medel.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ersättning för praktik som ingår i yrkeshögskoleexamina inom social- och hälsovård 12 000
Sammanlagt 12 000

2023 budget 108 000 000
2022 budget 96 000 000
2021 bokslut 94 229 722

34. Statlig ersättning till verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården för kostnaderna för rättspsykiatriska undersökningar, patientöverföringar och medicinska sakkunnigutlåtanden (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 15 200 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av statliga ersättningar enligt 32 § i mentalvårdslagen (1116/1990)

2) till betalning av ersättningar för utredning av förutsättningarna för vård oberoende av patientens vilja när det gäller personer för vilka vårdpåföljd har bestämts enligt 22 t § i mentalvårdslagen

3) till betalning av statliga ersättningar enligt lagen om ordnande av utredningar av sexual- och misshandelsbrott mot barn (1009/2008)

4) till betalning av kostnader för riskbedömning i fråga om livstidsfångar i enlighet med 1 § i lagen om förfarandet vid frigivning av livstidsfångar (781/2005)

5) till betalning av konsumtionsutgifter som ingår i de ersättningar som avses i punkterna 1—4

6) till betalning av statlig ersättning för de kostnader välfärdsområden och svenska staten har för patientöverföringar enligt det avtal som ingåtts mellan Sverige och Finland

7) till ett belopp av 25 000 euro för betalning av patientspecifika engångsersättningar till välfärdsområden för stödjande av patientöverföringar enligt den nordiska konventionen om socialt bistånd och sociala tjänster

8) till betalning av statliga ersättningar till de välfärdsområden som är huvudmän för ett universitetssjukhus för lämnande av medicinska sakkunnigutlåtanden enligt 68 a § i hälso- och sjukvårdslagen till domstolar på deras begäran och för bevisning i anslutning till dem samt för administrering av begärandena om utlåtande och utlåtandena.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har 5 560 000 euro beaktats som ersättningar för kostnader orsakade av sinnesundersökningar och kostnader för utredning av förutsättningarna för vård oberoende av patientens vilja när det gäller personer för vilka vårdpåföljd har bestämts, 9 500 000 euro som ersättningar för rättspsykiatriska undersökningar av barn och unga och 140 000 euro som ersättningar för kostnader för patientöverföringar, varav 25 000 euro är engångsersättningar till stöd för patientöverföringar.

Merparten av användningen av anslaget uppskattas vara överföringsutgifter medan andelen konsumtionsutgifter uppskattas vara liten.


2023 budget 15 200 000
2022 budget 15 200 000
2021 bokslut 13 905 849

35. Statlig finansiering till studerandehälsovård som ordnas av Studenternas hälsovårdsstiftelse (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 66 412 000 euro.

Anslaget får användas till ett belopp av högst 65 412 000 euro till betalning av statlig finansiering enligt lagen om studerandehälsovård för högskolestuderande (695/2019) till Studenternas hälsovårdsstiftelse (SHVS) för produktionen av studerandehälsovården.

Av anslaget har reserverats 1 000 000 euro till betalning av statsunderstöd till Studenternas hälsovårdsstiftelse för stödjande av högskolestuderandes välbefinnande.

Den godtagbara kostnaden per studerande som anges i lagen om studerandehälsovård för högskolestuderande är 320,16 euro och de godtagbara totala kostnaderna för studerandehälsovården uppskattningsvis 86 000 000 euro.

Förklaring:Folkpensionsanstalten ska svara för ordnandet av studerandehälsovård för högskolestuderande i hela landet. Folkpensionsanstalten svarar för en tillräcklig tillgång till tjänsterna och för tjänsternas tillgänglighet samt godkänner servicenätet för studerandehälsovård. Studenternas hälsovårdsstiftelse producerar studerandehälsovårdstjänster för högskolestuderande i hela landet. Stiftelsen producerar tjänsterna i huvudsak som egen verksamhet. Om den lagstadgade produktionsskyldigheten inte kan genomföras på något annat sätt, kan stiftelsen köpa kompletterande tjänster av en annan tjänsteproducent.

I samband med budgetpropositionen lämnar regeringen en proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av hälso- och sjukvårdslagen och till lagar som har samband med den (RP 74/2022 rd), och därför har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 700 000 euro. Syftet med lagen är att snabba upp tillgången till vård och att skärpa den så kallade vårdgarantin inom den öppna sjukvård och mun- och tandvård som ges inom primärvården.

Med hänvisning till förklaringen under moment 33.30.50 har ändringen av lagen om gränsöverskridande hälso- och sjukvård till den del den gäller studerandehälsovårdstjänster för högskolestuderande beaktats under det momentet.

Dimensioneringen av anslaget grundar sig på en uppskattning om 273 000 studerande.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Införandet av SHVS:s tjänster bland dem som omfattas av tjänsterna enligt samordningsförordningen (överföring till moment 33.30.60) -1 088
Stärkande av mentalvårdstjänsterna åren 2023—2026 för att förbättra studerandenas ork och förmåga att studera 1 000
Vårdgaranti, träder i kraft 1.9.2023 700
Sammanlagt 612

2023 budget 66 412 000
2022 budget 65 800 000
2021 bokslut 65 800 000

36. Statsunderstöd för att trygga social- och hälsovårdstjänster (fast anslag)

Under momentet beviljas 1 662 000 euro.

Anslaget får användas

1) till ett belopp av högst 562 000 euro till betalning av statsunderstöd via sametinget till de välfärdsområden inom samernas hembygdsområde som avses i 4 § i sametingslagen (974/1995) för att trygga och vidareutveckla social- och hälsovårdstjänster på samiska

2) till ett belopp av högst 1 100 000 euro till betalning av statsunderstöd till Utvecklingscentret för patient- och klientsäkerhet i Österbottens välfärdsområde.

Förklaring:Syftet med verksamheten är att trygga tillgången på social- och hälsovårdstjänster på samiska och för att trygga patient- och klientsäkerheten.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Statsunderstöd till Utvecklingscentret för patient- och klientsäkerhet i Österbottens välfärdsområde 1 100
Sammanlagt 1 100

Momentets rubrik har ändrats.


2023 budget 1 662 000
2022 budget 562 000
2021 bokslut 562 000

37. Statlig ersättning till välfärdsområdena för kostnader på grund av brådskande socialvård för personer som fått avslag på sin asylansökan (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 2 000 000 euro.

Anslaget får användas för betalning av i 12 a § i socialvårdslagen (1301/2014) avsedd ersättning till välfärdsområdena för kostnader som uppstår på grund av socialservice i brådskande fall till personer som fått avslag på sin asylansökan.

Förklaring:År 2015 ansökte cirka 32 500 personer om internationellt skydd i Finland medan antalet registrerade ansökningar år 2016 var cirka 5 600. År 2020 ansökte 3 958 personer om skydd och år 2021 var antalet 3 349 personer. År 2020 fattades sammanlagt 4 721 beslut om asyl och 2021 var antalet sammanlagt 4 086. Av de personer som ansöker om internationellt skydd har cirka 40 % fått avslag på ansökan sedan 2015. Andelen negativa beslut var 25 procent 2020 och 22 procent 2021. En del av de personer som fått avslag lämnar inte landet, och uppehåller sig därmed illegalt i Finland. Dessa personer kan i kommunerna få brådskande socialservice med stöd av socialvårdslagen. Välfärdsområdena kan hos Folkpensionsanstalten ansöka om ersättning för kostnader för tillfällig inkvartering, mat och nödvändiga mediciner.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ändring i behovskalkylen 500
Sammanlagt 500

Momentets rubrik har ändrats.


2023 budget 2 000 000
2022 budget 1 500 000
2021 bokslut 1 755 783

(39.) Utvecklande av servicestrukturen (reservationsanslag 3 år)

Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det stryks i budgeten.


2022 II tilläggsb. -45 000 000
2022 I tilläggsb. -15 000 000
2022 budget 132 420 000
2021 bokslut 184 800 000

40. Statlig finansiering av utgifterna för läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 36 635 000 euro.

Anslaget får användas till beviljande av statsunderstöd för utgifter för förvaltningskostnader och kostnader för flygdriften för enheten för förvaltning av läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten FinnHEMS Oy.

Anslaget betalas till FinnHEMS Oy som förskott på statsunderstödet enligt tidpunkten för kostnaderna.

Förklaring:För administrationen av läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten svarar FinnHEMS Oy. FinnHEMS Oy är ett i fråga om beskattningen allmännyttigt, icke-vinstdrivande aktiebolag som ägs av staten och som svarar för produktionen av Finlands läkar- och sjukvårdshelikopterverksamhet. Centralerna för prehospital akutsjukvård i samarbetsområdena svarar enligt hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010) för den behövliga läkar- eller sjukvårdshelikopterns medicinska verksamhet.

Den största utgiftsposten är den egentliga flygverksamheten. Den service som tillhandahålls omfattar dessutom de markenheter, dvs. ambulanser, som används vid uppdrag i närområden och som tillfälligt ersätter flygdriften på grund av väderleksförhållanden eller tekniska orsaker, de baser helikoptrarna behöver, underhållet av baserna och kostnaderna för administreringen av verksamheten.

Ändringen i anslagsnivån föranleds av att flygtjänsterna övergår till egen produktion och av att nya baser inrättas.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring 3 635
Sammanlagt 3 635

2023 budget 36 635 000
2022 budget 33 000 000
2021 bokslut 27 835 000

52. Statlig finansiering av utgifterna för skyddshemsverksamhet (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 24 550 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av ersättning till producenter av skyddshemstjänster enligt lagen om ersättning som betalas av statens medel till producenter av skyddshemstjänster (1354/2014)

2) till avlönande av personal motsvarande högst fem årsverken per år vid Institutet för hälsa och välfärd för koordinerings-, handlednings-, drifts-, kvalitetskontroll-, utvecklings-, utbildnings-, utvärderings- och förvaltningsuppgifter i anknytning till skyddshemsverksamhet och för andra konsumtionsutgifter.

Förklaring:Syftet med lagen om ersättning som betalas av statens medel till producenter av skyddshemstjänster är att säkerställa nationellt högklassiga och heltäckande skyddshemstjänster för personer som är utsatta för våld i nära relationer eller som lever under hot om sådant våld. Institutet för hälsa och välfärd ansvarar för den riksomfattande samordningen av skyddshemsverksamheten och väljer producenter av skyddshemstjänster.

Av användningen av anslaget bedöms överföringsutgifterna utgöra ungefär 98 procent och konsumtionsutgifterna ungefär två procent.


2023 budget 24 550 000
2022 budget 24 550 000
2021 bokslut 25 550 000

61. Finansieringen av social- och hälsovård enligt planen för återhämtning och resiliens (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 118 500 000 euro.

Av anslaget har som en del av planen för återhämtning och resiliens reserverats

1) till ett belopp av högst 70 000 000 euro för att främja uppfyllandet av vårdgarantin och avveckla vård-, rehabiliterings- och serviceskulden inom social- och hälsovården till följd av coronavirussituationen (RRF, pelare 4)

2) till ett belopp av högst 10 000 000 euro för att främja uppfyllandet av vårdgarantin genom stärkande av förebyggande åtgärder och tidig identifiering av problem (RRF, pelare 4)

3) till ett belopp av högst 10 000 000 euro för att stärka kunskapsbasen och den effektivitetsbaserade styrningen till stöd för kostnadseffektiviteten hos social- och hälsovården (RRF, pelare 4)

4) till ett belopp av högst 20 000 000 euro för att ta i bruk digitala innovationer inom serviceutformningen som främjar vårdgarantin (RRF, pelare 4)

5) till ett belopp av högst 4 000 000 euro för att utvidga åtgärderna i programmet för arbetsförmåga och arbetsträningsmodellen IPS (RRF, pelare 3)

6) till ett belopp av högst 4 500 000 euro för att stärka den psykiska hälsan och arbetsförmågan i arbetslivet (RRF, pelare 3)

7) till avlönande av personal motsvarande högst fem årsverken inklusive tjänstemän som utnämnts till sin tjänst samt till betalning av andra nödvändiga konsumtionsutgifter för administrering och samordning av programmet.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Av anslaget avsätts 8 500 000 euro till investeringar för att höja sysselsättningsgraden och kunskapsnivån i syfte att påskynda en hållbar tillväxt (pelare 3). Genom att utvidga programmet för arbetsförmåga och IPS-modellen (Individual Placement and Support/”Individanpassat stöd till arbete”) utvecklas ett mångsidigt block av tjänster för stödjande av arbetsförmågan bestående av social-, hälso- och rehabiliteringstjänster samt arbets- och näringstjänster och sysselsättningstjänster. Målet är att tillgången till och kvaliteten på tjänster som stöder arbetsförmågan ska motsvara de arbetslösas servicebehov och att tjänsternas effekt ska förbättras. Genom investeringarna stärks dessutom den psykiska hälsan och arbetsförmågan genom att verkningsfulla medel och metoder införs på arbetsplatserna och inom företagshälsovården. Dessutom riktas åtgärder för att stödja arbetsförmågan till de sektorer som drabbats värst av coronavirussituationen.

Av anslaget reserveras 110 000 000 euro för investeringar som stärker tillgången till social- och hälsovårdstjänster och ökar kostnadseffektiviteten (pelare 4). Målet med investeringarna är att avveckla den vård-, rehabiliterings- och serviceskuld inom social- och hälsovården som coronavirussituationen orsakar och permanent snabba upp tillgången till vård i hela landet genom nya verksamhetsmodeller och ibruktagande av nya digitala tjänster samt främja genomförandet av social- och hälsovårdsreformen. Målet är att göra tjänsterna tillgängliga för alla och att modernisera dem på ett kostnadseffektivt och människoorienterat sätt.

Finansieringen kan delas ut i form av statsunderstöd till välfärdsområden, kommuner, samkommuner, näringslivet samt aktörer inom tredje sektorn. Dessutom kan finansieringen anvisas institutioner inom den offentliga sektorn för att på basis av avtal användas för åtgärder som stöder programmet och för den nationella samordningen och förvaltningen av programmet.

Merparten av användningen av anslaget uppskattas vara överföringsutgifter medan andelen konsumtionsutgifter uppskattas vara liten.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Främjande av förebyggande åtgärder och tidig identifiering av problem i syfte att underlätta genomförandet av vårdgarantin (RRF, pelare 4) -5 000
Genomförande av vårdgarantin och avvecklandet av vård-, rehabiliterings- och serviceskulden inom social- och hälsovården till följd av coronavirussituationen (RRF, pelare 4) -10 000
Stärkande av den psykiska hälsan och arbetsförmågan i arbetslivet (RRF, pelare 3) 2 000
Utvidgande av åtgärderna i programmet för arbetsförmåga och arbetsträningsmodellen IPS (RRF, pelare 3) -1 000
Sammanlagt -14 000

Anslaget står utanför ramen.


2023 budget 118 500 000
2022 II tilläggsb.
2022 budget 132 500 000
2021 bokslut 45 000 000

63. Statsunderstöd för verksamheten vid kompetenscentrum inom det sociala området (fast anslag)

Under momentet beviljas 3 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av statsunderstöd till kompetenscentrum inom det sociala området i enlighet med lagen om kompetenscentrumverksamhet inom det sociala området (1230/2001).

Förklaring:De regionala kompetenscentrum som täcker hela landet är Södra Finlands kompetenscentrum inom det sociala området, Kompetenscentrumet inom det sociala området i Tavastland och Satakunta samt Östra Finlands, Sydöstra Finlands, Mellersta Finlands, Österbottens, Norra Finlands och Egentliga Finlands kompetenscentrum inom det sociala området. Dessutom har man särskilt utgående från de svenskspråkiga områdenas behov bildat Det finlandssvenska kompetenscentret inom det sociala området vars verksamhetsområde omfattar hela landet. Grunderna för statsunderstöd till vart och ett av kompetenscentrumen anges i statsrådets förordning om kompetenscentrumverksamhet inom det sociala området (1411/2001).

Målet med verksamheten är att trygga högklassig socialservice regionalt i samarbete med välfärdsområdena och kommunerna och den forsknings-, utvecklings- och utbildningsverksamhet som ordnas.


2023 budget 3 000 000
2022 budget 3 000 000
2021 bokslut 3 000 000

64. Statlig ersättning för kostnaderna för ordnande av medling vid brott (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 7 100 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av statlig ersättning för kostnader i anslutning till ordnande av medling enligt lagen om medling vid brott och i vissa tvister (1015/2005)

2) till ett belopp av högst 70 000 euro för betalning av de omkostnader Institutet för hälsa och välfärd har för utveckling och ordnande av medling

3) till utgifter för utveckling och drift av informationssystemet för medling vid brott och tvister samt för anställning av personal motsvarande högst ett årsverke vid Institutet för hälsa och välfärd i uppgifter som gäller drift och utveckling av informationssystemet för medling.

Förklaring:Enligt lagen om medling vid brott och i vissa tvister (1015/2005, 7 §) är Institutet för hälsa och välfärd skyldigt att ordna medlingsverksamhet så att tjänsten är tillgänglig och ändamålsenligt genomförd i hela landet.

Den statliga ersättningen bedöms täcka utgifterna för att avlöna personal som deltar i medlingsverksamhet samt övriga utgifter som verksamheten kräver. Ersättningens sammanlagda belopp betalas till Institutet för hälsa och välfärd för de kostnader som ordnandet av medlingsverksamhet medför för en kommun eller annan tjänsteleverantör som ingått avtal med institutet i enlighet med statsrådets förordning om medling vid brott och i vissa tvister (267/2006). Institutet för hälsa och välfärd ska betala ersättningen i förskott till tjänsteleverantörerna och övervaka användningen av ersättningen.

Av användningen av anslaget beräknas överföringsutgifternas andel vara cirka 6 950 000 euro och konsumtionsutgifternas andel cirka 150 000 euro.


2023 budget 7 100 000
2022 budget 7 100 000
2021 bokslut 7 100 000