Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         02. Tillsyn
         03. Forskning och utveckling
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteraner

Statsbudgeten 2023

50. Statsandel till förtjänstskyddet och alterneringsersättningen inom arbetslöshetsförmånerna (förslagsanslag)PDF-versio

Under momentet beviljas 855 260 000 euro.

Anslaget får användas

1) till finansiering av den inkomstrelaterade dagpenningen enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002) på det sätt som i lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner (555/1998) och i lagen om arbetslöshetskassor (603/1984) föreskrivs om statens andel

2) till finansiering av kostnadsersättningar i enlighet med lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (916/2012) så som föreskrivs i lagen om utkomstskydd för arbetslösa

3) till betalning av arbetslöshetskassornas andel av förvaltningskostnaderna enligt lagen om arbetslöshetskassor (603/1984)

4) till det rörlighetsunderstöd som betalas med stöd av 8 kap. i lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002)

5) till betalning av statsandel till alterneringsersättning i enlighet med lagen om alterneringsledighet (1305/2002) så som i lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner (555/1998) och i lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002) föreskrivs om statsandel

6) till betalningar i anslutning till de beslut om lönesubvention och startpeng som fattats av kommuner som deltar i kommunförsök för främjande av sysselsättningen, i enlighet med bestämmelserna om finansieringen av lönesubvention och startpeng i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice

7) till betalning av den andel som motsvarar statsandelen för arbetslöshetsdagpenning för sysselsättning som ordnas av staten, den lönesubvention som betalas till arbetsgivaren och startpengen för blivande företagare i enlighet med lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice.

Lönesubventionen och startpengen budgeteras enligt kontantprincipen.

Förklaring:Inkomstrelaterad dagpenning betalas ut såväl under arbetslöshetstiden som under tiden för sysselsättningsfrämjande service. Den inkomstrelaterade dagpenningen finansieras av Sysselsättningsfonden, arbetslöshetskassorna och staten. Arbetslöshetskassornas andel av löntagarnas dagpenningar är i regel 5,5 %, dock så att Sysselsättningsfonden helt och hållet finansierar förhöjningsdelarna av förtjänstskyddet. Staten finansierar en andel av beloppet som motsvarar grunddagpenningen och fonden resten. Staten deltar inte i finansieringen av dagpenningar som betalas för permitteringstiden eller s.k. tilläggsdagar, och inte heller i finansieringen av barnförhöjningar. Av dagpenningen för företagare finansierar staten en andel som motsvarar grunddagpenningen samt barnförhöjningar medan företagskassorna finansierar den återstående delen. Staten finansierar de kostnadsersättningar som betalas under tiden för sysselsättningsfrämjande service.

Alterneringsersättningarna finansieras på samma sätt som motsvarande arbetslöshetsförmåner. Statens andel av de ersättningar som betalats till medlemmarna i en arbetslöshetskassa motsvarar grunddagpenningens andel av den inkomstrelaterade dagpenningens fulla belopp.

Arbetsvillkoret ändras och blir inkomstbaserat 2023, och tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa avvecklas gradvis efter den 1 januari 2023.

I samband med budgetpropositionen lämnar regeringen en proposition till riksdagen med förslag till ändring av lagen om utkomstskydd för arbetslösa och vissa andra lagar för att höja sysselsättningsgraden i fråga om personer som fyllt 55 år (slopande av tilläggsdagar).

I samband med budgetpropositionen lämnar regeringen en proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner. Genom lagändringen fastställs arbetslöshetsförsäkringspremierna för 2023.

I samband med budgetpropositionen lämnar regeringen en proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om utkomstskydd för arbetslösa och till lagstiftning om en reform av löntagares arbetsvillkor.

I samband med budgetpropositionen lämnar regeringen en proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 4 kap. i lagen om utkomstskydd för arbetslösa för att utveckla den jämkade arbetslöshetsförmånen.

I samband med budgetpropositionen lämnar regeringen en proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om arbetslösas studier och rätt till utkomstskydd,.

Beräknad användning av anslaget (euro)

 
Statsandel av utbetalda dagpenningar  
— under arbetslöshetstiden 657 260 000
— under tiden för sysselsättningsfrämjande service 98 000 000
Lönesubventioner och startpeng 53 000 000
Kostnadsersättningar 15 000 000
Rörlighetsunderstöd 5 000 000
Statsandel av förvaltningskostnader 15 000 000
Alterneringsersättning 12 000 000
Sammanlagt 855 260 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
4 kap. i lagen om utkomstskydd för arbetslösa: Bestämmelsen om fördelning av arbetsinkomst -500
4 kap. i lagen om utkomstskydd för arbetslösa: Slopande av den särskilda jämkningsperioden 500
Arbetskraftsutbildning som leder till högskoleexamen (överföring till moment 32.30.51) -320
Förändring i finansieringsandelarna för höjningen av åldersgränsen för tilläggsdagar 11 500
Lönesubvention för sysselsatta i beredskapsarbete (överföring till moment 32.30.55) -13 700
Nordisk modell för arbetskraftsservice 3 300
Reformen av familjeledigheterna 400
Reformen av löntagares arbetsvillkor (överföring från moment 33.20.52) 15 000
Slopande av jämkningen av upphovsrättsersättningar 500
Ändring av bestämmelserna om studier i lagen om utkomstskydd för arbetslösa. 760
Ändring i behovskalkylen -247 214
Sammanlagt -229 774

Anslaget står utanför ramen.


2023 budget 855 260 000
2022 II tilläggsb. 14 100 000
2022 I tilläggsb. 5 000 000
2022 budget 1 085 034 000
2021 bokslut 965 045 577