Statsbudgeten 2023
50. Statsandel till förtjänstskyddet och alterneringsersättningen inom arbetslöshetsförmånerna (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 855 260 000 euro.
Anslaget får användas
1) till finansiering av den inkomstrelaterade dagpenningen enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002) på det sätt som i lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner (555/1998) och i lagen om arbetslöshetskassor (603/1984) föreskrivs om statens andel
2) till finansiering av kostnadsersättningar i enlighet med lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (916/2012) så som föreskrivs i lagen om utkomstskydd för arbetslösa
3) till betalning av arbetslöshetskassornas andel av förvaltningskostnaderna enligt lagen om arbetslöshetskassor (603/1984)
4) till det rörlighetsunderstöd som betalas med stöd av 8 kap. i lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002)
5) till betalning av statsandel till alterneringsersättning i enlighet med lagen om alterneringsledighet (1305/2002) så som i lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner (555/1998) och i lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002) föreskrivs om statsandel
6) till betalningar i anslutning till de beslut om lönesubvention och startpeng som fattats av kommuner som deltar i kommunförsök för främjande av sysselsättningen, i enlighet med bestämmelserna om finansieringen av lönesubvention och startpeng i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice
7) till betalning av den andel som motsvarar statsandelen för arbetslöshetsdagpenning för sysselsättning som ordnas av staten, den lönesubvention som betalas till arbetsgivaren och startpengen för blivande företagare i enlighet med lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice.
Lönesubventionen och startpengen budgeteras enligt kontantprincipen.
Förklaring:Inkomstrelaterad dagpenning betalas ut såväl under arbetslöshetstiden som under tiden för sysselsättningsfrämjande service. Den inkomstrelaterade dagpenningen finansieras av Sysselsättningsfonden, arbetslöshetskassorna och staten. Arbetslöshetskassornas andel av löntagarnas dagpenningar är i regel 5,5 %, dock så att Sysselsättningsfonden helt och hållet finansierar förhöjningsdelarna av förtjänstskyddet. Staten finansierar en andel av beloppet som motsvarar grunddagpenningen och fonden resten. Staten deltar inte i finansieringen av dagpenningar som betalas för permitteringstiden eller s.k. tilläggsdagar, och inte heller i finansieringen av barnförhöjningar. Av dagpenningen för företagare finansierar staten en andel som motsvarar grunddagpenningen samt barnförhöjningar medan företagskassorna finansierar den återstående delen. Staten finansierar de kostnadsersättningar som betalas under tiden för sysselsättningsfrämjande service.
Alterneringsersättningarna finansieras på samma sätt som motsvarande arbetslöshetsförmåner. Statens andel av de ersättningar som betalats till medlemmarna i en arbetslöshetskassa motsvarar grunddagpenningens andel av den inkomstrelaterade dagpenningens fulla belopp.
Arbetsvillkoret ändras och blir inkomstbaserat 2023, och tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa avvecklas gradvis efter den 1 januari 2023.
I samband med budgetpropositionen lämnar regeringen en proposition till riksdagen med förslag till ändring av lagen om utkomstskydd för arbetslösa och vissa andra lagar för att höja sysselsättningsgraden i fråga om personer som fyllt 55 år (slopande av tilläggsdagar).
I samband med budgetpropositionen lämnar regeringen en proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner. Genom lagändringen fastställs arbetslöshetsförsäkringspremierna för 2023.
I samband med budgetpropositionen lämnar regeringen en proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om utkomstskydd för arbetslösa och till lagstiftning om en reform av löntagares arbetsvillkor.
I samband med budgetpropositionen lämnar regeringen en proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 4 kap. i lagen om utkomstskydd för arbetslösa för att utveckla den jämkade arbetslöshetsförmånen.
I samband med budgetpropositionen lämnar regeringen en proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om arbetslösas studier och rätt till utkomstskydd,.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Statsandel av utbetalda dagpenningar | |
— under arbetslöshetstiden | 657 260 000 |
— under tiden för sysselsättningsfrämjande service | 98 000 000 |
Lönesubventioner och startpeng | 53 000 000 |
Kostnadsersättningar | 15 000 000 |
Rörlighetsunderstöd | 5 000 000 |
Statsandel av förvaltningskostnader | 15 000 000 |
Alterneringsersättning | 12 000 000 |
Sammanlagt | 855 260 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
4 kap. i lagen om utkomstskydd för arbetslösa: Bestämmelsen om fördelning av arbetsinkomst | -500 |
4 kap. i lagen om utkomstskydd för arbetslösa: Slopande av den särskilda jämkningsperioden | 500 |
Arbetskraftsutbildning som leder till högskoleexamen (överföring till moment 32.30.51) | -320 |
Förändring i finansieringsandelarna för höjningen av åldersgränsen för tilläggsdagar | 11 500 |
Lönesubvention för sysselsatta i beredskapsarbete (överföring till moment 32.30.55) | -13 700 |
Nordisk modell för arbetskraftsservice | 3 300 |
Reformen av familjeledigheterna | 400 |
Reformen av löntagares arbetsvillkor (överföring från moment 33.20.52) | 15 000 |
Slopande av jämkningen av upphovsrättsersättningar | 500 |
Ändring av bestämmelserna om studier i lagen om utkomstskydd för arbetslösa. | 760 |
Ändring i behovskalkylen | -247 214 |
Sammanlagt | -229 774 |
Anslaget står utanför ramen.
2023 budget | 855 260 000 |
2022 II tilläggsb. | 14 100 000 |
2022 I tilläggsb. | 5 000 000 |
2022 budget | 1 085 034 000 |
2021 bokslut | 965 045 577 |