Statsbudgeten 2023
Förklaring:Utgifterna under kapitlet föranleds av omkostnaderna för de inrättningar som bedriver lagstadgad tillsyn inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde, omkostnaderna för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet, utgifterna för genomförandet av färdplanen för läkemedelsärenden och utgifterna för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak. Tillsynsinrättningarna är Strålsäkerhetscentralen, Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården, Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet, regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet och Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata. Uppgifter inom rättsmedicin sköts av Institutet för hälsa och välfärd. Av de strategiska målen för regeringsperioden omfattar tillsynsinrättningarnas verksamhet följande:
- — Livs- och arbetsmiljön har blivit sundare och tryggare
- — Tillförlitliga tjänster i rätt tid motsvarar kundernas behov.
- — garanterande av likabehandling, rättsskydd och andra grundläggande fri- och rättigheter samt iakttagande av lagstiftningen
- — tyngdpunkten för tillsynen ligger på en sådan föregripande, riskbaserad tillsyn över till arten och omfattningen betydande verksamhet som främjar säkerheten, ordnandet av tjänster och egenkontrollen.
03. Strålsäkerhetscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 17 318 000 euro.
Av anslaget får också högst 1 000 000 euro användas för sådant samarbete mellan Finland och länder i Finlands närområde som gäller strål- och kärnsäkerhet
1) till sådana bilaterala eller multilaterala projekt för främjande av strål- och kärnsäkerheten som genomförs tillsammans med myndigheter och verksamhetsutövare i andra stater i Finlands närområde och till betalning av utgifterna för samarbetet
2) till finansiella bidrag för internationella samarbetsprojekt och utomlands genomförda projekt och samarbeten för främjande av strål- och kärnsäkerheten samt till betalning av utgifterna för givande och mottagande av internationellt stöd och bistånd.
Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt ställt upp följande resultatmål för Strålsäkerhetscentralen för 2023. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.
En hög nivå på säkerheten i fråga om joniserande och icke-joniserande strålning har upprätthållits och säkerställts. En berättigandebedömning av remisspraxis för diagnosmetoder som använder joniserande strålning enligt kraven i EU:s direktiv om grundläggande säkerhetsnormer har påskyndats. Strålsäkerhetscentralens verksamhet strävar efter att stödja regeringens mål att uppnå en koldioxidneutral ekonomi genom att upprätthålla en hög nivå på kärnsäkerheten och genom att förbereda sig för beviljandet av tillstånd för värmeproducerande minikärnkraftverk.
Strålsäkerhetscentralen strävar bland annat genom att stödja icke-spridningsavtalet för kärnvapen och främja kärnavfallshantering efter att uppfylla regeringsprogrammets mål att Finland ska vara en mer inflytelserik europeisk och global aktör än landets storlek ger vid handen.
Strålsäkerhetscentralens finansieringsstruktur (1 000 euro) och årsverken
2021 utfall |
årsv. | 2022 ordinarie budget |
årsv. | 2023 budgetprop. |
årsv. | |
Budgetfinansiering | 15 033 | 126 | 16 952 | 126 | 17 318 | 128 |
Avgiftsbelagd verksamhet | 22 606 | 205 | 26 758 | 205 | 26 996 | 206 |
Samfinansierad verksamhet | 341 | 4 | 300 | 5 | 300 | 5 |
Sammanlagt | 37 980 | 335 | 44 010 | 336 | 44 614 | 339 |
Strålsäkerhetscentralens kostnader (1 000 euro) och årsverken per resultatområde
2021 utfall |
årsv. | 2022 uppskattning |
årsv. | 2023 uppskattning |
årsv. | |
Kärnenergi | 21 448 | 85 | 24 000 | 85 | 23 597 | 86 |
Strålningsverksamhet | 6 704 | 29 | 7 800 | 29 | 7 558 | 29 |
Beredskapsverksamhet | 2 128 | 7 | 3 500 | 8 | 3 781 | 9 |
Forskning och utveckling | 1 983 | 10 | 1 500 | 9 | 2 304 | 10 |
Sakkunnigtjänster | 2 012 | 8 | 2 500 | 8 | 2 304 | 8 |
Kommunikation | 571 | 2 | 600 | 2 | 553 | 2 |
Miljö | 3 134 | 11 | 4 110 | 12 | 4 517 | 12 |
Gemensamma tjänster1) | - | 125 | - | 125 | - | 125 |
Semester | - | 58 | - | 58 | - | 58 |
Sammanlagt | 37 980 | 335 | 44 010 | 336 | 44 614 | 339 |
1) Kostnaderna för gemensamma tjänster har överförts på andra resultatområden.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 37 980 | 44 010 | 44 614 |
Bruttoinkomster | 22 947 | 27 058 | 27 296 |
Nettoutgifter | 15 033 | 16 952 | 17 318 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 5 062 | ||
— överförts till följande år | 5 025 |
Målet för den offentligrättsliga och övriga avgiftsbelagda verksamheten är kostnadsmotsvarighet.
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (kärnsäkerhetstillsyn, 1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, inkomster av försäljningen av prestationer | 19 692 | 22 278 | 22 866 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 19 696 | 22 278 | 22 866 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) | -4 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 100 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (offentligrättsliga prestationer enligt lagen om grunderna för avgifter till staten, strålningsverksamhet, 1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, inkomster av försäljningen av prestationer | 791 | 1 130 | 1 030 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 1 128 | 1 130 | 1 030 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) | -337 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 70 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | |||
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 127 | 150 | 150 |
— finansiering från EU | 158 | 150 | 150 |
— annan finansiering utanför statsförvaltningen | 56 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 341 | 300 | 300 |
Totala kostnader för projekt | 829 | 600 | 600 |
Självfinansieringsandel (intäkter – kostnader) | -488 | -300 | -300 |
Självfinansieringsandel, % | 59 | 50 | 50 |
Strål- och kärnsäkerhetssamarbetet inriktas på för den finländska säkerheten viktiga objekt i Finlands och Europeiska unionens närområden. Samarbetet genomförs tillsammans med myndigheterna i de länder där objekten finns och med myndigheterna i andra länder och internationella organisationer.
De projekt som genomförs tillsammans med myndigheter omfattar kärnsäkerhetsövervakningen, radioaktivt avfall, övervakning av strålning i miljön och beredskap inför olyckor, nukleärt säkerhetsskydd och övervakning av kärnmaterial samt strålningsanvändning. Samarbetet omfattar informationsutbyte, utveckling av regelverk, praxis och kompetens, underhåll och utveckling av systemen för informationsutbyte och larmsystem och beredskap att lämna och ta emot internationellt bistånd, inklusive materiella och tekniska förhandsarrangemang.
De projekt som genomförs tillsammans med verksamhetsutövare omfattar dessutom säkerhetsanalyser, förbättringar av den tekniska säkerheten, leveranser av utrustning och utveckling av metoder för kontroll av utrustningen vid kärnkraftverk och andra kärnanläggningar samt andra objekt där strålning används.
Av användningen av anslaget bedöms överföringsutgifterna utgöra ungefär en procent och konsumtionsutgifterna ungefär 99 procent. Variationen i fråga om andelarna föranleds av innehållet i och sättet att genomföra pågående kärn- och strålsäkerhetsprojekt samt de mål som ställts upp för dem.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Extra uppgifter enligt lagen om transport av farliga ämnen | 175 |
Flytt till nya lokaler och beaktande av de ökade hyresutgifter detta föranleder | 700 |
Hyreskostnader | 300 |
Investering i nya lokaler | -750 |
Kommunikations- och informationssystem för hög beredskap (cybersäkerhet) | 85 |
Kompensation för intäkterna av skatt för strålningsverksamhet | 203 |
Precisering av hyreskostnaderna | -500 |
Besparing som gäller kontorslokaler | -40 |
Lönejusteringar | 206 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -43 |
Nivåförändring | 30 |
Sammanlagt | 366 |
2023 budget | 17 318 000 |
2022 II tilläggsb. | 284 000 |
2022 budget | 16 952 000 |
2021 bokslut | 14 996 000 |
05. Omkostnader för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 14 144 000 euro.
Förklaring:Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården främjar befolkningens hälsa och funktionsförmåga med hjälp av den styrning tillsynen kräver samt förhands- och efterhandstillsyn.
Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården för 2023. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.
- — lika tillgång till basservice och dess säkerhet och kvalitet tryggas
- — tillsynens effektivitet ökar
- — den etiska bedömningen av den kliniska läkemedelsprövningen ses över
- — en sund livsmiljö upprätthålls och främjas och faktorer som innebär men för hälsan minskas och undanröjs.
Budgeten för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården baserar sig på partiell nettobudgetering. De bruttobudgeterade inkomsterna har budgeterats under moment 12.33.02. De inkomster som bokförs under omkostnadsmomentet är beslut om yrkesrättigheter för yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården och socialvården och avgifter för prestationer som gäller riksomfattande tillstånd för privata serviceproducenter inom social- och hälsovården och sådana avgifter för verkets prestationer som fastställs enligt företagsekonomiska grunder.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 17 479 | 19 038 | 18 444 |
Bruttoinkomster | 5 530 | 4 300 | 4 300 |
Nettoutgifter | 11 949 | 14 738 | 14 144 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 5 957 | ||
— överförts till följande år | 8 339 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 5 530 | 5 500 | 6 000 |
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet | - | 1 200 | 1 700 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 1 946 | 2 500 | 2 750 |
— andel av samkostnader | 3 584 | 3 000 | 3 250 |
Totalkostnader, sammanlagt | 5 530 | 5 500 | 6 000 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) | - | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 100 | 100 | 100 |
Antal ärenden som inkommer till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården för avgörande
2021 utfall |
2022 prognos |
2023 prognos |
|
Beslut om yrkesutövning inom hälso- och sjukvården | 16 680 | 20 000 | 18 000 |
Beslut om yrkesutövning inom socialvården | 8 892 | 10 000 | 9 000 |
Tillsynsärenden inom social- och hälsovården | 1 461 | 1 750 | 1 900 |
Tillstånd för avbrytande av havandeskap | 761 | 800 | 800 |
Vid Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården upprätthålls, stöds och utvecklas personalens kompetens och arbetsförmåga:
- — ett coachande arbetssätt främjas
- — kunnandet inom de strategiska kompetensområdena stärks
- — kompetensutvecklingen stöds genom rörlighet
- — bilden av verket som arbetsgivare förbättras genom kommunikation
- — verkets personalpolitik främjar jämställhet och likställighet.
I samband med budgetpropositionen lämnar regeringen en proposition till riksdagen med förslag till lag om tillsynen över social- och hälsovårdstjänster.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Finansiering av Soteri-projektet för 2023 | 315 |
Genomförande av dricksvattendirektivet (1,5 årsverken) | 120 |
Resurser för ökad tillsyn på grund av den styrning och övervakning som social- och hälsovårdsreformen förutsätter (2 årsverken), justerat belopp | 160 |
Soteri-registret (register över producenter av social- och hälsotjänster) | -1 855 |
Uppgifter i enlighet med tobakslagen (6 årsverken) | 500 |
Besparing som gäller kontorslokaler | -4 |
Lönejusteringar | 193 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -23 |
Sammanlagt | -594 |
2023 budget | 14 144 000 |
2022 II tilläggsb. | 387 000 |
2022 budget | 14 738 000 |
2021 bokslut | 14 331 000 |
06. Omkostnader för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 4 739 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till finansiering av forsknings-, utbildnings- och utvecklingsprojekt som är godkända av Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet och som förverkligas utanför centret
2) till betalning av extra utgifter på grund av stärkandet av centrets verksamhet enligt en modell med flera driftställen.
Förklaring:Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet har lokaler som vid behov kan tas i bruk i städer som är centrala med tanke på verksamheten.
Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet för 2023. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.
- — Distributionen av läkemedel stöder genomförandet av principen om rationell läkemedelsbehandling och störningsfria vårdkedjor inom servicesystemet
- — Åtgärdshelheterna för färdplanen för läkemedelsärenden främjas
- — Tillgången på läkemedel och apotekens leveranssäkerhet är på den målsatta nivån
- — Stöd till utvecklande av verksamhetsmodellerna inom servicesystemet, inklusive digitalisering
- — Deltagande i samordningen av principer och verksamhetsmodeller för utvärderingen av läkemedel (HTA)
- — Stöd till kapaciteten i fråga om den nationella och regionala styrningen av läkemedelsbehandlingen
- — Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet är den primära nationella och internationella producenten och utvecklaren av läkemedelsinformation samt deltar i utvecklandet av informationshanteringen och de digitala verktygen inom läkemedelsområdet
- — Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet är en ansedd bedömare av försäljningstillstånd inom EU och ser till att kapaciteterna utvecklas
- — Utvecklande och genomförande av EU-lagstiftningen
- — Nya tillsynsuppgifter och implementering av dem på ett sätt som skapar mervärde
- — Genomförande av förordningen om kliniska läkemedelsprövningar och samordning av tillsynsförfaranden med nationella kommittén för medicinsk forskningsetik.
Avsikten är att prestationerna inom centrets avgiftsbelagda verksamhet ska produceras på ett kostnadsmotsvarigt sätt. Centret följer upp produktivitetsutvecklingen med hjälp av Statistikcentralens produktivitetsindikatorer.
Verksamhetens resultat (index 100 = året innan)
2021 utfall |
2022 mål |
2023 mål |
|
Produktivitetsindex för arbete | 101,5 | > 100 | > 100 |
Totalproduktivitetsindex | 102,1 | > 100 | > 100 |
Antal årsverken vid centret
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 uppskattning |
|
Avgiftsbelagd verksamhet | 245 | 247 | 261 |
Avgiftsfri verksamhet | 50 | 52 | 54 |
Sammanlagt | 295 | 299 | 315 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 31 216 | 30 594 | 32 839 |
Bruttoinkomster | 27 529 | 25 850 | 28 100 |
Nettoutgifter | 3 687 | 4 744 | 4 739 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 7 019 | ||
— överförts till följande år | 5 373 |
Finansieringsstruktur för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Budgetfinansiering | 3 687 | 4 744 | 4 739 |
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— offentligrättsliga prestationer | 25 156 | 23 170 | 25 500 |
— företagsekonomiska prestationer | 8 | - | - |
— prestationer enligt speciallagar | 1 975 | 2 100 | 2 100 |
Andra intäkter | 390 | 580 | 500 |
Sammanlagt | 27 529 | 25 850 | 28 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (prestationer enligt lagen om grunderna för avgifter till staten, 1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 25 164 | 23 170 | 25 500 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 16 307 | 15 250 | 16 800 |
— andel av samkostnader | 7 595 | 7 900 | 8 700 |
Kostnader sammanlagt | 23 902 | 23 150 | 25 500 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) | 1 262 | 20 | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 105 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (prestationer enligt speciallagar, 1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, inkomster av försäljningen av prestationer | 1 975 | 2 100 | 2 100 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 903 | 1 400 | 1 400 |
— andel av samkostnader | 422 | 700 | 700 |
Kostnader sammanlagt | 1 325 | 2 100 | 2 100 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) | 650 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 149 | 100 | 100 |
Vid Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet upprätthålls, stöds och utvecklas personalens kompetens och arbetsförmåga genom att
- — en coachande ledarstil främjas
- — kompetensledningen stärks
- — rörlighet och arbetsrotation utgör en del av utvecklandet av personalen
- — arbetsgivarbilden bevaras på den nuvarande nivån.
Nyckeltal
2021 utfall |
2022 mål |
2023 mål |
|
Personalens välbefinnande | |||
— arbetstillfredsställelseindex | 3,75 | över genomsnittet för staten | över genomsnittet för staten |
— sjukfrånvaron mätt i dagar/årsv. minskar | 1,24 | under genomsnittet för staten | under genomsnittet för staten |
Av anslaget är 150 000 euro avsett för finansiering av forskningsprojekt. Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten beaktats inkomsterna av offentligrättsliga prestationer enligt lagen om grunderna för avgifter till staten och sådana inkomster som avses i 84 b § i läkemedelslagen (595/2009).
Budgeten för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet baserar sig på nettobudgetering. Utgifterna täcks i huvudsak genom de avgifter som tas ut för tillsyns- och serviceverksamheten. Tjänsterna inom den avgiftsbelagda verksamheten produceras till självkostnadspris. De avgifter som tas ut för prestationerna är sådana som avses i lagen om grunderna för avgifter till staten. Kostnaderna för kvalitetskontroll av läkemedel täcks av de avgifter som tas ut enligt 84 b § i läkemedelslagen (595/2009).
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Besparing som gäller kontorslokaler | -75 |
Lönejusteringar | 72 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -3 |
Nivåförändring | 1 |
Sammanlagt | -5 |
2023 budget | 4 739 000 |
2022 II tilläggsb. | 40 000 |
2022 budget | 4 744 000 |
2021 bokslut | 2 041 227 |
07. Omkostnader för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 28 320 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av utgifter för åtgärder enligt 15, 18 och 21 a § i lagen om tillsynen över arbetarskyddet och om arbetarskyddssamarbete på arbetsplatsen (44/2006).
Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet för 2023. De preciserade resultatmålen fastställs i det resultatavtal som ministeriet och regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet ingår.
Ansvarsområdena för arbetarskyddet är tillsynsmyndigheter som har förnyelseförmåga och snabbt reagerar på fenomen i samhället. Vid tillsynsutvecklingen prioriteras ständig förnyelse, informationsanvändning och digitalisering. Identifierade fenomen i verksamhetsomgivningen som inverkar på tillsynen sammanhänger med arbetsförhållandena, det allt mer splittrade arbetslivet och faktorer som gäller arbetsbelastning. Målet är att arbetarskyddstillsynen stöder och främjar arbetsplatsens egna säkerhetsåtgärder för att arbetet ska vara sunt och säkert på alla arbetsplatser oberoende av hur arbetet utförs.
I fråga om de helheter och fenomen som är föremål för tillsynen fastställs de tillsynssätt som tillsammans gör att tillsynen blir så effektiv som möjligt. Utöver arbetarskyddsinspektioner utför ansvarsområdena andra påverkansåtgärder som indelas i evenemangs- och kommunikationsåtgärder. Genom andra påverkansåtgärder eftersträvas motsvarande antal arbetsplatser som de som omfattas av arbetarskyddsinspektioner. Inom den tillsyn över utländsk arbetskraft som sker ute på fältet och vid myndighetssamarbetet etableras nya verksamhetssätt och rådgivningen och styrningen effektiveras tillsammans med andra aktörer.
Utöver inom tillsynen uppfyller också ansvarsområdena inom arbetarskyddet fullt ut målen för leveranstiderna för kundförfrågningar, vilket innefattar utlåtanden och tillstånd.
För inspektionsverksamheten ställs följande mål upp:
Funktionell effektivitet
2021 utfall |
2022 mål |
2023 mål |
|
Antal inspektioner sammanlagt | 20 501 | 22 000 | 22 500 |
Evenemang, antal | 253 | - | 250 |
Kommunikation, antal åtgärder | 128 | - | 130 |
Totala kostnader (1 000 euro) och årsverken per resultatområde inom arbetarskyddets regionförvaltning
Resultatområde | 2021 utfall |
andel, % | årsv. | 2022 mål |
andel, % | årsv. | 2023 mål |
andel, % | årsv. |
Tillsynen över arbetsplatser och besvarande av den kundinitierade efterfrågan | 18 796 | 70 | 297 | 19 559 | 70 | 297 | 19 785 | 70 | 303 |
Verksamhet som stöder tillsynen | 7 865 | 30 | 126 | 8 382 | 30 | 126 | 8 535 | 30 | 127 |
Sammanlagt | 26 661 | 100 | 423 | 27 941 | 100 | 423 | 28 320 | 100 | 430 |
De möjligheter digitaliseringen medför utnyttjas djärvt i försöksverksamhet med samarbetsparter och kunder. Befintlig information utnyttjas bättre inom tillsynsverksamheten och tillgänglig informations- och kommunikationsteknik tillämpas inom de tjänster som riktar sig till arbetsplatserna. Arbetarskyddstillsynens produktivitet, omfattning och effekt förbättras i betydande grad.
Ansvarsområdena för regionförvaltningsverkens ansvarsområde för arbetarskyddet främjar uppfyllandet av de riksomfattande resultatmålen genom samarbete som överskrider ansvarsområdesgränserna och riksomfattande gemensamma uppgifter samt utvecklar personalens kunnande. Ansvarsområdena är en konkurrenskraftig arbetsplats med god personalpolitik som utvecklas kontinuerligt och där man sörjer för personalens välbefinnande.
Med hjälp av handledande ledning och chefsarbete säkerställs det att personalen deltar i utvecklingen av verksamheten och identifieringen av behövliga förändringar på ett sätt som skapar mervärde.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 27 106 | 28 178 | 28 597 |
Bruttoinkomster | 445 | 237 | 277 |
Nettoutgifter | 26 661 | 27 941 | 28 320 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 3 918 | ||
— överförts till följande år | 5 166 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Lönejusteringar | 508 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -129 |
Sammanlagt | 379 |
2023 budget | 28 320 000 |
2022 II tilläggsb. | 282 000 |
2022 budget | 27 941 000 |
2021 bokslut | 27 909 000 |
08. Omkostnader för Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 200 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till utjämning av de årliga variationerna i efterfrågan
2) till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning av tillståndsmyndigheten.
Förklaring:Anslaget används för utvecklande och underhåll av tillståndsmyndighetens basservice och infrastruktur. De som får dataanvändningstillstånd betalar för tillstånden och materialtjänsterna, såsom för kostnaderna för insamling, samkörning och bearbetning av uppgifter och användningen av en informationssäker driftsmiljö i enlighet med lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992) och Findatas avgiftsförordning som utfärdats av SHM. Tillståndsmyndigheten ersätter den personuppgiftsansvariga för den andel av avgiften som tagits ut av tillståndshavarna som tillkommer den. Tillståndsmyndigheten betalar leverantörerna av systemet en avtalsenlig ersättning för användningen av en informationssäker driftsmiljö. I lagen om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården (552/2019) föreskrivs det om de uppgifter som ankommer på Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata.
Följande mål har ställts upp för verksamheten för fyraårsperioden 2020—2023:
- — utvecklande och införande av tillståndsmyndighetens rådgivningstjänst samt tillståndsprocess och process för insamling och behandling av uppgifter
- — integrering i tillståndsprocessen av de etiska överväganden som utredningarna om dataanvändningstillstånd förutsätter
- — utvecklande och införande av en nationell elektronisk åtkomstportal och ett ärendehanteringssystem för tillståndsärenden samt utvecklande och införande av en tjänst för samkörning och utlämnande av uppgifter och en förvaringstjänst för kodnycklar
- — utvecklande av en informationssäker teknisk miljö för utlämnande av uppgifter
- — utvecklande av samarbetet mellan tillståndsmyndigheten och de personuppgiftsansvariga.
Social- och hälsovårdsministeriet ställer upp resultatmålen för tillståndsmyndigheten och dess verksamhet utifrån det förslag som tillståndsmyndighetens styrgrupp utarbetat.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 2543 | 2 630 | 2 630 |
Bruttoinkomster | 276 | 430 | 430 |
Nettoutgifter | 2 267 | 2 200 | 2 200 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 267 | ||
— överförts till följande år | 3 200 |
2023 budget | 2 200 000 |
2022 budget | 2 200 000 |
2021 bokslut | 3 200 000 |
09. Genomförandet av färdplanen för läkemedelsärenden (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 1 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) till anskaffningar och utredningar som föranleds av genomförandet av färdplanen för läkemedelsärenden samt för utgifter för samordning och främjande av åtgärderna och andra motsvarande utgifter
2) till betalning av utgifterna för nationella och regionala utvecklings- och försöksprojekt för informationshantering inom läkemedelsbehandlingen samt andra regionala utvecklings- och försöksprojekt
3) till avlönande av visstidsanställd personal motsvarande högst åtta årsverken för styrnings- och sakkunniguppgifter i anslutning till åtgärdsprogrammet.
Förklaring:Enligt regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering ska läkemedelsförsörjningen utvecklas i enlighet med färdplanen för läkemedelsärenden (SHM:s rapporter 5/2019). Vid genomförandet av färdplanen för läkemedelsärenden är det fråga om en strukturell reform av systemet för distribution av läkemedel, stärkande av styrningen av läkemedelsbehandlingen, förbättrande av kunskapsunderlaget i anslutning till läkemedelsbehandlingen samt effektivisering av användningen av information. Genom bättre styrning och ett bättre kunskapsunderlag kan man säkerställa ett kontrollerat ibruktagande av nya läkemedel och främja en förnuftig användning av läkemedlen.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Genomförandet av färdplanen för läkemedelsärenden | -3 000 |
Sammanlagt | -3 000 |
2023 budget | 1 000 000 |
2022 budget | 4 000 000 |
2021 bokslut | 5 000 000 |
20. Utgifter för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 12 041 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifterna för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak enligt 12 § i lagen om utredande av dödsorsak (459/1973)
2) till betalning av arvoden och ersättningar enligt statsrådets förordning om ersättningar för rättsmedicinska undersökningar (133/2020)
3) till betalning av utgifterna för utbildning av specialister i rättsmedicin i form av köpta tjänster från universiteten
4) till betalning av utgifter för transporter av avlidna i fråga om vilka rättsmedicinsk obduktion förordnats eller utgifter för sådana av polisen beställda transporter av avlidna
5) till betalning av arvoden och lön till rättsläkare för jour utanför tjänstetid motsvarande högst två årsverken samt till betalning av andra utgifter för jourverksamheten.
Förklaring:I lagen om utredande av dödsorsak (459/1973) anges grunderna för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak. Av anslaget under momentet betalas också arvoden enligt förordning 133/2020 till rättsläkare som utför obduktioner.
År 2021 utfördes 8 220 rättsmedicinska obduktioner, år 2022 utförs uppskattningsvis 8 200 obduktioner och år 2023 uppskattningsvis 8 200 obduktioner.
Målet med verksamheten är att
- — utföra rättsmedicinska obduktioner med stöd av indikationer enligt lagen
- — tillgodose den allmänna rättssäkerheten genom utredning av omständigheterna kring ett dödsfall, dödsorsaken och dödsklassen
- — utreda dödsfall till följd av alkohol- eller drogförgiftning och alkoholens och andra drogers samt läkemedelssubstansers betydelse vid dödsfallen
- — göra objektiva och oberoende sakkunnigutlåtanden och bevismaterial om våldsamma dödsfall tillgängliga för domstolar
- — säkerställa patienternas och hälso- och sjukvårdspersonalens rättssäkerhet
- — generera information om olyckor, orsaker till yrkessjukdomar och naturliga dödsfall för försäkringsrättsliga utredningar
- — säkerställa att det finns rättsläkarresurser genom utbildning av specialister
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Uppdatering och vidareutveckling av informationssystem | 200 |
Sammanlagt | 200 |
2023 budget | 12 041 000 |
2022 II tilläggsb. | 541 000 |
2022 budget | 11 841 000 |
2021 bokslut | 12 895 905 |