Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         02. Tillsyn
         03. Forskning och utveckling
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteraner

Statsbudgeten 2023

05. Omkostnader för de barnskyddsenheter som lyder under Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 810 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till innehållsmässigt utvecklande av skolhemmen och fängelsets familjeavdelning samt stödjande av verksamheten och utvecklande av förhållandena

2) för utjämning av de årliga variationerna i efterfrågan på platser för vård utom hemmet och platser i skola samt platser på fängelsets familjeavdelning

3) till utveckling av regionala och internationella samarbetsnätverk

4) till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning och styrning av skolhem och fängelsets familjeavdelning

5) till betalning av den månadspenning som är avsedd för barn som är placerade i skolhem och den måltidsersättning som är avsedd för deras föräldrar

6) till förbättring av skolhemmens lokaler

7) till ett belopp av högst 1 700 000 euro för prisstöd för avgiftsbelagd service.

Förklaring:Utgifterna för statens skolhem täcks i huvudsak med ersättningar som betalas av kommunerna och från och med den 1 januari 2023 av välfärdsområdena. På finansieringen av den grundläggande utbildningen i skolhemmen och annan verksamhet som hör till undervisningsväsendet tillämpas bestämmelserna i lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009). Finansieringssystemet baserar sig på kalkylmässiga enhetspriser som bestäms av undervisnings- och kulturministeriet och fastställs av statsrådet på förhand för följande år. De ersättningar som betalas till barn som placerats utom hemmet enligt barnskyddslagen och till deras föräldrar grundar sig på barnskyddslagen (417/2007) och socialvårdslagen (1301/2014).

De ersättningar som kommunerna och välfärdsområdena ska betala prissätts enligt de företagsekonomiska grunder som social- och hälsovårdsministeriet bestämmer med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992).

De mål som ställs upp för statens skolhem anges i de resultatavtal för 2023 som ingås mellan Institutet för hälsa och välfärd, Utbildningsstyrelsen och skolhemmen.

Effektivitet

Verksamhetens effektivitet vid statens skolhem förbättras genom att man utvecklar den administrativa strukturen i en mera koncernmässig riktning och genom att man moderniserar serviceproduktionens driftsmässiga och fysiska strukturer. Tjänster som motsvarar behoven hos de barn i behov av krävande vård utom hemmet som placeras i skolhemmen utvecklas som en i den grundläggande utbildningen integrerad helhetstjänst av barnskydd, hälso- och sjukvård och krävande särskilt stöd, genom att man garanterar kvantitativt tillräckliga personalresurser och fortlöpande utbildning som stärker personalens specialkunnande. Forsknings- och utvecklingsarbetet vid skolhemmen styr och verifierar bedömningen av verksamhetens effektivitet. De uppgifter man får med hjälp av forsknings- och utvecklingsprojekten inverkar på utvecklandet av barnskyddet på såväl nationell som internationell nivå. Det elektroniska kvalitetsledningssystemet och den mätare för effektivitet som ingår i kundsystemet utnyttjas för att utveckla verksamhetens kvalitet och kvalitetstänkandet. På fängelsets familjeavdelning säkerställs möjligheten för placerade barn till trygga erfarenheter av tidig interaktion samt till god vård och omsorg. Familjeavdelningsarbetets effektivitet följs upp bland annat genom insamling av kundrespons och verksamheten utvecklas så att den motsvarar de ändrade behoven hos dem som köper tjänsterna, dvs. kommunerna och från och med den 1 januari 2023 välfärdsområdena.

På skolhemmens lokaler ställs på grund av tjänsternas särskilda karaktär höga kvalitetskrav när det gäller hur hälsosamma, trygga, terapeutiska och hållbara de är. Skolhemmens nya koncept för lokaler har utvecklats för att motsvara dessa behov. Tryggande av både de finskspråkiga och svenskspråkiga tjänsterna förutsätter att totalrenoverings- och nybyggnadsprojekt genomförs.

Verksamhetens resultat

Skolhemmen fungerar effektivt, ekonomiskt och klientinriktat och deras kvalitet och kostnadseffektivitet förbättras. Kostnaderna täcks med intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten.

Finansieringsstrukturen för statens skolhem (1 000 euro) och skolhemmens årsverken

  2021
utfall
årsv. 2021
ordinarie
budget
årsv. 2023
budgetprop.
årsv.
             
Omkostnadsanslag 830 - 2 098 - 2 810 -
Företagsekonomiska prestationer (omfattar utbildningsstyrelsens finansieringsandel) 25 125 335 26 808 350 27 698 360
Sammanlagt 25 955 335 28 906 350 30 508 360

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 25 955 28 906 30 508
Bruttoinkomster 25 125 26 808 27 698
Nettoutgifter 830 2 098 2 810
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 991    
— överförts till följande år 2 140    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (företagsekonomiska prestationer, 1 000 euro)

  2021
utfall
2022
varsinainen
talousarvio
2023
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 24 566 25 728 27 098
— övriga intäkter 2 409 2 980 1 900
Intäkter sammanlagt 26 975 28 708 28 998
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet 1 850 1 900 1 300
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 25 076 26 899 27 098
— andel av samkostnader 1 739 1 809 1 900
Kostnader sammanlagt 26 815 28 708 28 998
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) 160 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 101 100 100

Intäkterna av skolhemmens avgiftsbelagda verksamhet täcker 100 % av deras kostnader. Det beräknas att skolhemmen tillhandahåller blad annat följande tjänster i form av avgiftsbelagd service för sina klienter:

Vissa klientinriktade prestationer inom den avgiftsbelagda verksamheten vid skolhemmen

  2021
utfall
2022
uppskattning
2023
uppskattning
       
Vårddygn 23 299 26 868 26 868
Vårddygn inom den särskilda omsorgen 10 525 13 619 13 619
Skoldagar 17 870 17 955 17 955
Eftervårdsdygn 1 464 1 400 1 500
Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Personalens möjligheter att orka i arbetet stärks genom regelbunden arbetsledning och stöd när det gäller fortbildning.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Förbättring av statens skolhems lokaler -730
Höjning av hyror för lokaler -250
Prisstöd för avgiftsbelagd service (Kumulativ utveckling av kostnaderna för lokaler) 1 700
Besparing som gäller kontorslokaler -6
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -2
Sammanlagt 712

2023 budget 2 810 000
2022 budget 2 098 000
2021 bokslut 1 979 052