Statsbudgeten 2023
05. Omkostnader för de barnskyddsenheter som lyder under Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 810 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till innehållsmässigt utvecklande av skolhemmen och fängelsets familjeavdelning samt stödjande av verksamheten och utvecklande av förhållandena
2) för utjämning av de årliga variationerna i efterfrågan på platser för vård utom hemmet och platser i skola samt platser på fängelsets familjeavdelning
3) till utveckling av regionala och internationella samarbetsnätverk
4) till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning och styrning av skolhem och fängelsets familjeavdelning
5) till betalning av den månadspenning som är avsedd för barn som är placerade i skolhem och den måltidsersättning som är avsedd för deras föräldrar
6) till förbättring av skolhemmens lokaler
7) till ett belopp av högst 1 700 000 euro för prisstöd för avgiftsbelagd service.
Förklaring:Utgifterna för statens skolhem täcks i huvudsak med ersättningar som betalas av kommunerna och från och med den 1 januari 2023 av välfärdsområdena. På finansieringen av den grundläggande utbildningen i skolhemmen och annan verksamhet som hör till undervisningsväsendet tillämpas bestämmelserna i lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009). Finansieringssystemet baserar sig på kalkylmässiga enhetspriser som bestäms av undervisnings- och kulturministeriet och fastställs av statsrådet på förhand för följande år. De ersättningar som betalas till barn som placerats utom hemmet enligt barnskyddslagen och till deras föräldrar grundar sig på barnskyddslagen (417/2007) och socialvårdslagen (1301/2014).
De ersättningar som kommunerna och välfärdsområdena ska betala prissätts enligt de företagsekonomiska grunder som social- och hälsovårdsministeriet bestämmer med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992).
De mål som ställs upp för statens skolhem anges i de resultatavtal för 2023 som ingås mellan Institutet för hälsa och välfärd, Utbildningsstyrelsen och skolhemmen.
Verksamhetens effektivitet vid statens skolhem förbättras genom att man utvecklar den administrativa strukturen i en mera koncernmässig riktning och genom att man moderniserar serviceproduktionens driftsmässiga och fysiska strukturer. Tjänster som motsvarar behoven hos de barn i behov av krävande vård utom hemmet som placeras i skolhemmen utvecklas som en i den grundläggande utbildningen integrerad helhetstjänst av barnskydd, hälso- och sjukvård och krävande särskilt stöd, genom att man garanterar kvantitativt tillräckliga personalresurser och fortlöpande utbildning som stärker personalens specialkunnande. Forsknings- och utvecklingsarbetet vid skolhemmen styr och verifierar bedömningen av verksamhetens effektivitet. De uppgifter man får med hjälp av forsknings- och utvecklingsprojekten inverkar på utvecklandet av barnskyddet på såväl nationell som internationell nivå. Det elektroniska kvalitetsledningssystemet och den mätare för effektivitet som ingår i kundsystemet utnyttjas för att utveckla verksamhetens kvalitet och kvalitetstänkandet. På fängelsets familjeavdelning säkerställs möjligheten för placerade barn till trygga erfarenheter av tidig interaktion samt till god vård och omsorg. Familjeavdelningsarbetets effektivitet följs upp bland annat genom insamling av kundrespons och verksamheten utvecklas så att den motsvarar de ändrade behoven hos dem som köper tjänsterna, dvs. kommunerna och från och med den 1 januari 2023 välfärdsområdena.
På skolhemmens lokaler ställs på grund av tjänsternas särskilda karaktär höga kvalitetskrav när det gäller hur hälsosamma, trygga, terapeutiska och hållbara de är. Skolhemmens nya koncept för lokaler har utvecklats för att motsvara dessa behov. Tryggande av både de finskspråkiga och svenskspråkiga tjänsterna förutsätter att totalrenoverings- och nybyggnadsprojekt genomförs.
Skolhemmen fungerar effektivt, ekonomiskt och klientinriktat och deras kvalitet och kostnadseffektivitet förbättras. Kostnaderna täcks med intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten.
Finansieringsstrukturen för statens skolhem (1 000 euro) och skolhemmens årsverken
2021 utfall |
årsv. | 2021 ordinarie budget |
årsv. | 2023 budgetprop. |
årsv. | |
Omkostnadsanslag | 830 | - | 2 098 | - | 2 810 | - |
Företagsekonomiska prestationer (omfattar utbildningsstyrelsens finansieringsandel) | 25 125 | 335 | 26 808 | 350 | 27 698 | 360 |
Sammanlagt | 25 955 | 335 | 28 906 | 350 | 30 508 | 360 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 25 955 | 28 906 | 30 508 |
Bruttoinkomster | 25 125 | 26 808 | 27 698 |
Nettoutgifter | 830 | 2 098 | 2 810 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 991 | ||
— överförts till följande år | 2 140 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (företagsekonomiska prestationer, 1 000 euro)
2021 utfall |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 24 566 | 25 728 | 27 098 |
— övriga intäkter | 2 409 | 2 980 | 1 900 |
Intäkter sammanlagt | 26 975 | 28 708 | 28 998 |
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet | 1 850 | 1 900 | 1 300 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 25 076 | 26 899 | 27 098 |
— andel av samkostnader | 1 739 | 1 809 | 1 900 |
Kostnader sammanlagt | 26 815 | 28 708 | 28 998 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) | 160 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 101 | 100 | 100 |
Intäkterna av skolhemmens avgiftsbelagda verksamhet täcker 100 % av deras kostnader. Det beräknas att skolhemmen tillhandahåller blad annat följande tjänster i form av avgiftsbelagd service för sina klienter:
Vissa klientinriktade prestationer inom den avgiftsbelagda verksamheten vid skolhemmen
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 uppskattning |
|
Vårddygn | 23 299 | 26 868 | 26 868 |
Vårddygn inom den särskilda omsorgen | 10 525 | 13 619 | 13 619 |
Skoldagar | 17 870 | 17 955 | 17 955 |
Eftervårdsdygn | 1 464 | 1 400 | 1 500 |
Personalens möjligheter att orka i arbetet stärks genom regelbunden arbetsledning och stöd när det gäller fortbildning.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förbättring av statens skolhems lokaler | -730 |
Höjning av hyror för lokaler | -250 |
Prisstöd för avgiftsbelagd service (Kumulativ utveckling av kostnaderna för lokaler) | 1 700 |
Besparing som gäller kontorslokaler | -6 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -2 |
Sammanlagt | 712 |
2023 budget | 2 810 000 |
2022 budget | 2 098 000 |
2021 bokslut | 1 979 052 |