Statsbudgeten 2023
Förklaring:Utgifterna under kapitlet består av omkostnader för social- och hälsovårdsministeriet och besvärsnämnden för social trygghet samt för statens sinnessjukhus, statens barnskyddsenheter och enheten för hälso- och sjukvård för fångar som lyder under Institutet för hälsa och välfärd samt av vissa andra utgifter.
De verksamhetspolitiska målen för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde anges i motiveringen till huvudtiteln. Utgångspunkten är styrningen på den politiska nivån, som det finns riktlinjer för i regeringsprogrammet.
Social- och hälsovårdsministeriet leder och styr utvecklandet av den sociala tryggheten och tjänsterna inom social- och hälsovården samt främjandet av välmående och hälsa. Ministeriet fastslår riktlinjer för social- och hälsopolitiken, bereder centrala reformer och styr genomförandet och samordningen av dem. Besvärsnämnden för social trygghet har som mål att inom en skälig tid meddela sina klienter rättvisa, motiverade och enhetliga beslut. Statens sinnessjukhus tillhandahåller vård- och undersökningstjänster inom specialiteten rättspsykiatri för hela landet. Statens barnskyddsenheter har till uppgift att tillhandahålla öppenvård, vård utom hemmet och eftervård i enlighet med barnskyddslagen. Enheten för hälso- och sjukvård för fångar har på motsvarande sätt till uppgift att tillhandahålla hälso- och sjukvård för fångar.
01. Social- och hälsovårdsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 31 923 000 euro.
Anslaget får även användas
1) för anordnande av huvudfesten på den nationella veterandagen
2) för betalning av utgifter för beredskapen för det medicinska räddningsväsendet och undantagsförhållanden samt anskaffningen av inventarier och anordningar i anslutning till dem
3) till finansiering av forsknings- och utvecklingsprojekt som godkänts av social- och hälsovårdsministeriet
4) till kostnader för att inrätta en informationstjänst för jämställdhet samt för att förvalta det internationella jämställdhetspriset och till utbetalning av statsunderstöd i anslutning till dem.
Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet förverkligar målen i regeringsprogrammet och ministeriets strategiska riktlinjer med hjälp av ämbetsverkens och inrättningarnas sakkunskap i enlighet med de mål som avtalats i resultatavtalen.
Social- och hälsovårdsministeriet har ställt upp följande preliminära resultatmål för sin verksamhet 2023:
- — i samarbete med de andra förvaltningsområdena utvecklas redovisningen, kostnadsberäkningen och annan uppföljning bl.a. inom ramen för informationssystemet Kieku och anskaffningsverksamheten i överensstämmelse med Handi-principerna
- — målet för den avgiftsbelagda verksamheten, vilken är av relativt liten omfattning, är kostnadsmotsvarighet för de offentligrättsliga prestationerna och lönsamhet för de företagsekonomiska prestationerna.
- — program som hänför sig till regeringsprogrammet och andra projekt som ministeriet ansvarar för genomförs och följs upp
- — ministeriet verkställer reformen för ordnande, finansiering, utveckling och övervakning av social- och hälsovårdsreformen
- — samarbetet mellan forsknings- och utvecklingsinstitutionerna utökas
- — integreringen av jämställdhetsperspektivet fortsätter
- — utvärderingen av lagstiftningens verkningar konsolideras.
- — utvecklandet av social- och hälsovårdsministeriets personal och personalstruktur fortsätter med beaktande av de mål som ställts upp för utveckling av ministeriets produktivitet och av minskningen av omkostnaderna på ett sådant sätt att de resurser och det kunnande som behövs för ministeriets kärnuppgifter säkerställs.
Utgifter per resultatområde (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Ministeriets ledning och fristående enheter | 593 | 549 | 530 |
Enheten för stöd för ledningen | 1 588 | 1 582 | 1 472 |
Kommunikationsenheten | 1 497 | 1 425 | 1 356 |
Förvaltningsenheten | 2 923 | 2 928 | 2 716 |
Enheten för internationella ärenden | 1 299 | 1 586 | 1 339 |
Avdelningen för styrning av social- och hälsovården | 3 274 | 3 330 | 3 065 |
Avdelningen för social trygghet och försäkringar | 3 212 | 2 977 | 2 873 |
Avdelningen för arbete och jämställdhet | 5 366 | 5 572 | 5 078 |
Avdelningen för säkerhet och hälsa | 4 549 | 6 064 | 4 927 |
Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga | 5 896 | 4 427 | 4 792 |
Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården | 3 903 | 4 228 | 3 775 |
Sammanlagt | 34 100 | 34 668 | 31 923 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 41 954 | 42 668 | 38 523 |
Bruttoinkomster | 7 854 | 8 000 | 6 600 |
Nettoutgifter | 34 100 | 34 668 | 31 923 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 13 565 | ||
— överförts till följande år | 15 483 |
Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara 31 423 000 euro och överföringsutgifternas andel vara 500 000 euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Beredningen av reformen av den sociala tryggheten 2023—2027 | 500 |
Det internationella jämställdhetspriset 2023 | 500 |
Genomförande av dricksvattendirektivet | 160 |
Inbesparing i genomförandet av dimensioneringen av vårdpersonal | -4 000 |
Koordinator för internationella vattenfrågor (överföring till moment 24.01.01) | -12 |
Programmet för social- och hälsovårdspersonalens tillräcklighet och tillgänglighet | 500 |
Resurserna för lagstiftningsarbete tryggas (regeringsprogr. 2019) | -1 000 |
Styrningen av välfärdsområdena, resursering av extra uppgifter på grund av social- och hälsovårdsreformen | 1 000 |
Översyn av Majvik-rekommendationerna | -300 |
Lönejusteringar | 590 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprogr. 2019) | 60 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -137 |
Resebesparing | -700 |
Nivåförändring | 94 |
Sammanlagt | -2 745 |
2023 budget | 31 923 000 |
2022 II tilläggsb. | 270 000 |
2022 I tilläggsb. | — |
2022 budget | 34 668 000 |
2021 bokslut | 36 018 000 |
04. Omkostnader för statens sinnessjukhus (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 966 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av vetenskapligt forskningsarbete och universitetsundervisning samt övriga omkostnader
2) till betalning av utgifter på grund av fluktuationer i efterfrågan på tjänster vid enheten för psykiatrisk vård av farliga och svårbehandlade barn och unga
3) till betalning av utgifter motsvarande jordbruksstöd
4) till betalning av kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning och styrning av sjukhusen
5) till kostnader för psykiatrisk vård oberoende av patientens vilja som bestämts med stöd av 3 eller 4 kap. i mentalvårdslagen (1116/1990) i de fall då personen inte har hemkommun i Finland och vårdbetalaren inte bestäms med stöd av någon annan lagstiftning.
Förklaring:Utgifterna för statliga sinnessjukhus täcks i huvudsak med vårdavgifter som betalas av välfärdsområdena. Vårdavgifterna prissätts i enlighet med de företagsekonomiska grunder som social- och hälsovårdsministeriet bestämmer med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992). Klientavgifterna tas ut i enlighet med lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (734/1992).
De resultatmål som ställs upp för statens sinnessjukhus anges i de resultatavtal för 2023 som statens sinnessjukhus ingår med Institutet för hälsa och välfärd.
Inom verksamheten vid sjukhusen ligger tyngdpunkten på rättspsykiatriskt specialkunnande, och vetenskaplig forskning till stöd för vårdverksamheten utförs och utnyttjas fortlöpande. Man fäster fortfarande uppmärksamhet vid vårdens kvalitet och uppföljningen av vårdresultaten genom att öka de terapeutiska färdigheterna. Vården utvecklas så att det ska behövas så lite tvångsåtgärder som möjligt. Dessutom förbättras verksamhetens mätmetoder och uppföljningssystem.
Verksamhetens produktivitet förbättras genom att man utvecklar multiprofessionella arbetssätt samt arbetsledning som motsvarar de krav som ställs bland annat på högspecialiserad psykiatrisk sjukvård. Statens sinnessjukhus fungerar effektivt och ekonomiskt och ser samtidigt till att utveckla kvaliteten i sin verksamhet. Kostnaderna täcks med intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten.
Finansieringsstrukturen för statens sinnessjukhus (1 000 euro) och sjukhusens årsverken
2021 utfall |
årsv. | 2022 uppskattning |
årsv. | 2023 uppskattning |
årsv. | |
Omkostnadsanslag | 530 | - | 978 | - | 966 | - |
Företagsekonomiska prestationer | 62 219 | 838 | 67 154 | 839 | 68 440 | 841 |
Extern finansiering sammanlagt | 1 079 | 10 | 1 029 | 9 | 1 024 | 9 |
Sammanlagt | 63 827 | 848 | 69 161 | 848 | 70 430 | 850 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 63 827 | 69 161 | 70 430 |
Bruttoinkomster | 63 297 | 68 183 | 69 464 |
Nettoutgifter | 530 | 978 | 966 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 272 | ||
— överförts till följande år | 1 180 |
Utvecklingen av sinnessjukhusens produktivitet (antal fakturerade vård- och sinnesundersökningsdagar/årsverken)
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 uppskattning |
|
Vuxenavdelningarna vid Niuvanniemi sjukhus | 194,35 | 192,27 | 192,27 |
Vårdenheten för minderåriga vid Niuvanniemi sjukhus | 107,31 | 109,29 | 109,29 |
Vuxenavdelningarna vid Gamla Vasa sjukhus | 170,66 | 168,88 | 168,92 |
Uppskattad utveckling av resurshushållningen vid sinnessjukhusen (totala kostnader/antal fakturerade vård- och sinnesundersökningsdagar)
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 uppskattning |
|
Vuxenavdelningarna vid Niuvanniemi sjukhus | 376,10 | 390,80 | 396,91 |
Vårdenheten för minderåriga vid Niuvanniemi sjukhus | 881,68 | 896,62 | 908,76 |
Vuxenavdelningarna vid Gamla Vasa sjukhus | 433,72 | 449,35 | 491,35 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (företagsekonomiska prestationer, 1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 62 220 | 67 154 | 68 440 |
— övriga intäkter | 1 077 | 1 029 | 1 024 |
Intäkter sammanlagt | 63 297 | 68 183 | 69 464 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 62 854 | 67 817 | 69 118 |
— andel av samkostnader | 294 | 303 | 330 |
Kostnader sammanlagt | 63 148 | 68 120 | 69 448 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) | 149 | 63 | 16 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 100 | 100 | 100 |
Sinnessjukhusen beräknas tillhandahålla sina klienter bl.a. följande prestationer
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 uppskattning |
|
Vårddygn för vårdpatienter (vuxenavd.) | 142 517 | 145 028 | 145 384 |
Sinnesundersökningsvårddygn (vuxenavd.) | 5 423 | 5 043 | 5 043 |
Sinnesundersökningar (vuxenavd.) | 82 | 70 | 70 |
Vårddagar vid vårdenheten för minderåriga | 4 318 | 4 562 | 4 562 |
Sinnesundersökningsvårddygn vid vårdenheten för minderåriga | 277 | 110 | 110 |
Sinnesundersökningar vid vårdenheten för minderåriga | 4 | 2 | 1 |
Personalutvecklingen och personalens arbetsförmåga stöds genom att bland annat vårdmetoderna utvecklas så att de bättre motsvarar de krav som ställs på högspecialiserad psykiatrisk sjukvård samt genom att arbetsledningssystemet och programmen för välbefinnande i arbetet effektiviseras. Målet är att minska sjukdagarna och förbättra arbetshälsoindexet. Inom personalutvecklingen avsätts resurser för sådan på en personal- och utbildningsplan baserad yrkesinriktad fortbildning vars centrala teman är bland annat utbildning som ger psykologiska färdigheter, utbildning i biologi och farmakologi och utbildning som syftar till att minska användningen av tvångsmedel. Utbildningen finansieras huvudsakligen med intäkterna av den avgiftsbelagda verksamheten.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Psykiatrisk vård oberoende av patientens vilja | -500 |
Psykiatrisk vård oberoende av patientens vilja, förlängning 2023 | 500 |
Besparing som gäller kontorslokaler | -10 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -2 |
Sammanlagt | -12 |
2023 budget | 966 000 |
2022 budget | 978 000 |
2021 bokslut | 437 814 |
05. Omkostnader för de barnskyddsenheter som lyder under Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 810 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till innehållsmässigt utvecklande av skolhemmen och fängelsets familjeavdelning samt stödjande av verksamheten och utvecklande av förhållandena
2) för utjämning av de årliga variationerna i efterfrågan på platser för vård utom hemmet och platser i skola samt platser på fängelsets familjeavdelning
3) till utveckling av regionala och internationella samarbetsnätverk
4) till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning och styrning av skolhem och fängelsets familjeavdelning
5) till betalning av den månadspenning som är avsedd för barn som är placerade i skolhem och den måltidsersättning som är avsedd för deras föräldrar
6) till förbättring av skolhemmens lokaler
7) till ett belopp av högst 1 700 000 euro för prisstöd för avgiftsbelagd service.
Förklaring:Utgifterna för statens skolhem täcks i huvudsak med ersättningar som betalas av kommunerna och från och med den 1 januari 2023 av välfärdsområdena. På finansieringen av den grundläggande utbildningen i skolhemmen och annan verksamhet som hör till undervisningsväsendet tillämpas bestämmelserna i lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009). Finansieringssystemet baserar sig på kalkylmässiga enhetspriser som bestäms av undervisnings- och kulturministeriet och fastställs av statsrådet på förhand för följande år. De ersättningar som betalas till barn som placerats utom hemmet enligt barnskyddslagen och till deras föräldrar grundar sig på barnskyddslagen (417/2007) och socialvårdslagen (1301/2014).
De ersättningar som kommunerna och välfärdsområdena ska betala prissätts enligt de företagsekonomiska grunder som social- och hälsovårdsministeriet bestämmer med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992).
De mål som ställs upp för statens skolhem anges i de resultatavtal för 2023 som ingås mellan Institutet för hälsa och välfärd, Utbildningsstyrelsen och skolhemmen.
Verksamhetens effektivitet vid statens skolhem förbättras genom att man utvecklar den administrativa strukturen i en mera koncernmässig riktning och genom att man moderniserar serviceproduktionens driftsmässiga och fysiska strukturer. Tjänster som motsvarar behoven hos de barn i behov av krävande vård utom hemmet som placeras i skolhemmen utvecklas som en i den grundläggande utbildningen integrerad helhetstjänst av barnskydd, hälso- och sjukvård och krävande särskilt stöd, genom att man garanterar kvantitativt tillräckliga personalresurser och fortlöpande utbildning som stärker personalens specialkunnande. Forsknings- och utvecklingsarbetet vid skolhemmen styr och verifierar bedömningen av verksamhetens effektivitet. De uppgifter man får med hjälp av forsknings- och utvecklingsprojekten inverkar på utvecklandet av barnskyddet på såväl nationell som internationell nivå. Det elektroniska kvalitetsledningssystemet och den mätare för effektivitet som ingår i kundsystemet utnyttjas för att utveckla verksamhetens kvalitet och kvalitetstänkandet. På fängelsets familjeavdelning säkerställs möjligheten för placerade barn till trygga erfarenheter av tidig interaktion samt till god vård och omsorg. Familjeavdelningsarbetets effektivitet följs upp bland annat genom insamling av kundrespons och verksamheten utvecklas så att den motsvarar de ändrade behoven hos dem som köper tjänsterna, dvs. kommunerna och från och med den 1 januari 2023 välfärdsområdena.
På skolhemmens lokaler ställs på grund av tjänsternas särskilda karaktär höga kvalitetskrav när det gäller hur hälsosamma, trygga, terapeutiska och hållbara de är. Skolhemmens nya koncept för lokaler har utvecklats för att motsvara dessa behov. Tryggande av både de finskspråkiga och svenskspråkiga tjänsterna förutsätter att totalrenoverings- och nybyggnadsprojekt genomförs.
Skolhemmen fungerar effektivt, ekonomiskt och klientinriktat och deras kvalitet och kostnadseffektivitet förbättras. Kostnaderna täcks med intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten.
Finansieringsstrukturen för statens skolhem (1 000 euro) och skolhemmens årsverken
2021 utfall |
årsv. | 2021 ordinarie budget |
årsv. | 2023 budgetprop. |
årsv. | |
Omkostnadsanslag | 830 | - | 2 098 | - | 2 810 | - |
Företagsekonomiska prestationer (omfattar utbildningsstyrelsens finansieringsandel) | 25 125 | 335 | 26 808 | 350 | 27 698 | 360 |
Sammanlagt | 25 955 | 335 | 28 906 | 350 | 30 508 | 360 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 25 955 | 28 906 | 30 508 |
Bruttoinkomster | 25 125 | 26 808 | 27 698 |
Nettoutgifter | 830 | 2 098 | 2 810 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 991 | ||
— överförts till följande år | 2 140 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (företagsekonomiska prestationer, 1 000 euro)
2021 utfall |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 24 566 | 25 728 | 27 098 |
— övriga intäkter | 2 409 | 2 980 | 1 900 |
Intäkter sammanlagt | 26 975 | 28 708 | 28 998 |
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet | 1 850 | 1 900 | 1 300 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 25 076 | 26 899 | 27 098 |
— andel av samkostnader | 1 739 | 1 809 | 1 900 |
Kostnader sammanlagt | 26 815 | 28 708 | 28 998 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) | 160 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 101 | 100 | 100 |
Intäkterna av skolhemmens avgiftsbelagda verksamhet täcker 100 % av deras kostnader. Det beräknas att skolhemmen tillhandahåller blad annat följande tjänster i form av avgiftsbelagd service för sina klienter:
Vissa klientinriktade prestationer inom den avgiftsbelagda verksamheten vid skolhemmen
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 uppskattning |
|
Vårddygn | 23 299 | 26 868 | 26 868 |
Vårddygn inom den särskilda omsorgen | 10 525 | 13 619 | 13 619 |
Skoldagar | 17 870 | 17 955 | 17 955 |
Eftervårdsdygn | 1 464 | 1 400 | 1 500 |
Personalens möjligheter att orka i arbetet stärks genom regelbunden arbetsledning och stöd när det gäller fortbildning.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förbättring av statens skolhems lokaler | -730 |
Höjning av hyror för lokaler | -250 |
Prisstöd för avgiftsbelagd service (Kumulativ utveckling av kostnaderna för lokaler) | 1 700 |
Besparing som gäller kontorslokaler | -6 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -2 |
Sammanlagt | 712 |
2023 budget | 2 810 000 |
2022 budget | 2 098 000 |
2021 bokslut | 1 979 052 |
06. Omkostnader för enheten för hälso- och sjukvård för fångar som är underställd Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 19 363 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av utgifter på grund av fluktuationer i efterfrågan på hälso- och sjukvårdstjänster för fångar
2) till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning (inkl. ekonomi-, personal- och informationsförvaltning samt stödtjänster) och styrning av hälso- och sjukvården för fångar
3) till utveckling av hälso- och sjukvården för fångar och dess verksamhetsomgivning
4) till betalning av utgifter som föranleds av vetenskaplig forskning
5) till utveckling av regionala och internationella samarbetsnätverk.
Förklaring:Enheten för hälso- och sjukvård för fångar svarar för ordnandet av hälsovårdstjänster för fångar. Enheten för hälso- och sjukvård för fångar producerar själv största delen av tjänsterna inom primärvården, mun- och tandvården och den psykiatriska specialiserade sjukvården. Tjänster inom den specialiserade sjukvården och jourtjänster skaffas i regel som köpta tjänster som täcks med förslagsanslaget. Såsom inkomster för enheten för hälso- och sjukvård för fångar beaktas inkomsterna av dess avgiftsbelagda tjänsteverksamhet och de inkomster som inflyter från samarbete med ämbetsverk och inrättningar samt parter utanför budgeten.
Institutet för hälsa och välfärd har i sina anvisningar uppställt mål för hälso- och sjukvården för fångar som bl.a. syftar till att förbättra verkningsfullheten hos och kvaliteten på hälsovårdstjänsterna för fångar, intensifiera samarbetet med fängelsernas psykologer, socialarbetare och missbrukararbetare och säkra kontinuiteten i vården efter det att fångarna frigetts.
Med hänvisning till förklaringen under moment 28.89.31 har ändringen av hälso- och sjukvårdslagen beaktats under det momentet i fråga om vårdgarantin.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 23 068 | 19 478 | 19 613 |
Bruttoinkomster | 1 345 | 390 | 250 |
Nettoutgifter | 21 723 | 19 088 | 19 363 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 12 | ||
— överförts till följande år | 14 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
De personalökningar vid poliklinikerna som krävs för verkställigheten av vårdgarantin (10 årsv.), antalet preciserats | 400 |
Säkerställande av patientdatasystemets funktionalitet | -430 |
Underhåll av patientdatasystemet | 50 |
Lönejusteringar | 255 |
Sammanlagt | 275 |
2023 budget | 19 363 000 |
2022 II tilläggsb. | 2 089 000 |
2022 budget | 19 088 000 |
2021 bokslut | 21 725 000 |
07. Omkostnader för besvärsnämnden för social trygghet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 8 856 000 euro.
Förklaring:Besvärsnämnden för social trygghet är en besvärsinstans som kan jämföras med en specialdomstol i socialförsäkringsfrågor och fungerar som första besvärsinstans i branschen i alla ärenden som gäller folkpension, alla rehabiliteringsärenden som handläggs av Folkpensionsanstalten och alla ärenden som gäller allmänt bostadsbidrag, bostadsbidrag för pensionstagare, barnbidrag, stöd för hemvård och privat vård av barn, underhållsstöd, militärunderstöd, moderskapsunderstöd, sjukförsäkring, garantipension, tolkningstjänst för handikappade personer, inkomstrelaterad dagpenning, grunddagpenning, arbetsmarknadsstöd, alterneringsersättning, medlemskap i arbetslöshetskassa, vuxenutbildningsstöd, yrkesexamensstipendium, betalning enligt lönegarantin, arbetsgivares självriskpremie och uttag av arbetslöshetsförsäkringspremie. Därutöver behandlar besvärsnämnden alla ansökningar om undanröjande av lagakraftvunna beslut i dessa ärendekategorier.
Verksamhetens resultat
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 uppskattning |
|
Produktivitet och lönsamhet | |||
Beslutspris (euro/avgörande) | 210 | 209 | 209 |
Arbetsproduktivitet (avgörande/årsv.) | 391 | 390 | 400 |
Resultat och kvalitetsledning | |||
Behandlingstid (mån.) | 6,2 | 6,0 | 6,0 |
Ändringsgrad i försäkringsdomstolen | 4,9 | < 12 | < 15 |
Resultaten av VMBaro (index) | 3,6 | > 3,6 | > 3,8 |
Sjukfrånvaro (dagar/årsv.) | 5,4 | < 7,2 | < 7,0 |
Medelåldern för pensionering (år) | 66 | > 64,5 | > 64,5 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Besparing som gäller kontorslokaler | -15 |
Lönejusteringar | 116 |
Sammanlagt | 101 |
2023 budget | 8 856 000 |
2022 II tilläggsb. | 65 000 |
2022 budget | 8 755 000 |
2021 bokslut | 8 714 000 |
08. Utomstående hälsovårdstjänster för Enheten för hälso- och sjukvård för fångar (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 2 800 000 euro.
Anslaget får i enlighet med 2 § i lagen om Enheten för hälso- och sjukvård för fångar (1635/2015) användas till anskaffning av köpta tjänster för hälso- och sjukvård för fångar.
Förklaring:Enheten för hälso- och sjukvård för fångar svarar för ordnandet av hälsovårdstjänster för fångar. Enheten för hälso- och sjukvård för fångar producerar själv största delen av tjänsterna inom primärvården, mun- och tandvården och den psykiatriska specialiserade sjukvården. Tjänster inom den specialiserade sjukvården och jourtjänster skaffas i regel som köpta tjänster vars mängd beror på antalet fångar och deras sjukfrekvens.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ökat behov av externa hälso- och sjukvårdstjäsnter | 1 100 |
Sammanlagt | 1 100 |
2023 budget | 2 800 000 |
2022 II tilläggsb. | 1 100 000 |
2022 budget | 1 700 000 |
25. Den riksomfattande informationshanteringen inom social- och hälsovården (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 40 210 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av ersättning till Folkpensionsanstalten enligt lagen om elektronisk behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (784/2021) och lagen om elektroniska recept (61/2007) för utveckling av Kanta-tjänsterna och för uppgörande och upprätthållande av nationella specifikationer i anslutning till Kanta-tjänsterna (FPA), till täckande av sådana kostnader för fortlöpande uppgifter och underhåll som inte kan tas ut hos tjänstetillhandahållarna inom social- och hälsovården eller apoteken som användaravgifter (FPA) och till täckande av sådana kostnader som föranleds FPA med stöd av lagen om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården (552/2019) och lagen om Institutet för hälsa och välfärd (668/2008)
2) till planering och utveckling av andra myndigheters riksomfattande informationssystemtjänster inom social- och hälsovården
3) till beviljande av statsunderstöd för en effektivisering av den lokala och regionala informationssystemsinfrastrukturen inom social- och hälsovården (SHM, Institutet för hälsa och välfärd)
4) för planeringsuppgifter och ledning i anslutning till digitaliseringsprojekt inom social- och hälsovården samt utvärdering och uppföljning av hur digitaliseringen genomförs (SHM)
5) till social- och hälsovårdsministeriets upphandlingar av DigiFinland Oy genom vilka offentliga tjänsteleverantörers utvecklingsprojekt inom informationshanteringen inom social- och hälsovården genomförs.
Förklaring:Det är Folkpensionsanstaltens uppgift att genomföra riksomfattande informationssystemtjänster för social- och hälsovården och göra upp de specifikationer som behövs för genomförandet i enlighet med lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården (784/2021 och lagen om elektroniska recept (61/2007). Utöver utvecklingsprojekt som syftar till att utveckla nya funktioner och datainnehåll förutsätter också tjänsternas tekniska infrastruktur, säkerställandet av tjänsternas kontinuitet och datasäkerheten fortlöpande utvecklande och upprätthållande. Dessutom har Folkpensionsanstalten lagstadgade uppgifter såsom rapportering till tillsynsmyndigheterna samt internationella uppgifter som inte kan finansieras med användaravgifter som betalas av användarna.
Avsikten är att anslaget också ska användas till betalning av statsbidrag till välfärdsområden kommuner och samkommuner samt vid behov till andra parter för en klarare strukturering och effektivisering av den lokala och regionala infrastrukturen då det gäller social- och hälsovårdens datasystem som helhet. Statsbidragsmyndigheter kan vara Institutet för hälsa och välfärd och SHM.
Anslaget får också användas för planering och utvecklande av riksomfattande informationssystemtjänster som gäller andra myndigheters social- och hälsovård eller främjande av hälsa och välbefinnande samt för styrning av digitaliseringsprojekt inom social- och hälsovården samt genomförandet av utvärdering och uppföljning av digitaliseringsutvecklingen.
I samband med den kompletterande budgetpropositionen lämnar regeringen en proposition till riksdagen med förslag till lag om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Akuta anskaffningar av virtualisering och kapacitet för Kanta-tjänsternas disksystem | -2 500 |
Fortsatt översyn av informationsproduktionen (Toivo/Valtava) | 2 000 |
Förbättring av funktionssäkerheten för kritiska tjänster inom Kanta-tjänsterna (cybersäkerhet) | 3 000 |
Författningsändringar i samband med den fortsatta utvecklingen av Kanta-tjänsterna | -1 000 |
Social- och hälsovårdsreformens inverkan på Kanta-tjänsterna | -700 |
Tilläggsfinansiering för EU:s covidintyg och coronapass | -2 372 |
Tilläggsfinansiering för verkställighet av klientuppgiftslagen | 5 508 |
Verkställighet av totalreformen av informationsförvaltningslagstiftningen | 410 |
Ändringar i Kanta-tjänsterna som föranleds av klientuppgiftslagen | -5 500 |
Nivåförändring | -108 |
Sammanlagt | -1 262 |
2023 budget | 40 210 000 |
2022 II tilläggsb. | 5 000 000 |
2022 budget | 41 472 000 |
2021 bokslut | 40 180 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 22 000 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av de mervärdesskatteutgifter som ingår i köp av sådana tjänster som anskaffats i Finland och använts för närområdessamarbete.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | 1 271 |
Sammanlagt | 1 271 |
Anslaget står utanför ramen.
2023 budget | 22 000 000 |
2022 II tilläggsb. | 4 271 000 |
2022 budget | 20 729 000 |
2021 bokslut | 27 754 454 |
66. Internationella medlemsavgifter och finansiella bidrag (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 5 596 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av internationella organisationers och inrättningars medlemsavgifter, finansiella bidrag och utgifter för stödjande av speciella program.
Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet svarar för bl.a. Finlands medlemsavgift till WHO, vars finansiering till 20 % täcks av medlemsavgifter och till resterande del av medlemsländernas frivilliga finansiering. WHO har intagit en central roll i samband med pandemier och kriser som påverkar länders ekonomi och säkerhet. Den process för effektivisering av beredskapen och responsen vid pandemier och för stärkande av WHO:s strukturella verksamhet som inleddes 2020 kräver Finlands aktiva deltagande. Vårt land har under sitt medlemskap i förvaltningsrådet (2018—2021) skapat sig en stark roll när det gäller att påverka de pågående organisationsreformerna. Finlands regering stöder WHO:s ledande roll i världshälsofrågor och globala hälsosäkerhet och anser att organisationens finansiering bör tryggas.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
-757 | |
Sammanlagt | -757 |
2023 budget | 5 596 000 |
2022 budget | 6 353 000 |
2021 bokslut | 5 262 000 |