Talousarvioesitys 2017
70. Maanmittaus ja tietovarannot
Talousarvioesitys HE 134/2016 vp (15.9.2016)
Selvitysosa:Tässä luvussa on budjetoitu Maanmittauslaitoksen toiminnasta aiheutuvat menot sekä kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot.
Yleiset talouden suhdanteet vaikuttavat erityisesti maanmittaustoimituksiin ja kirjaamisasioihin niin, että niiden kysyntä seuraa suhdannekehitystä pienellä viiveellä. Maanmittauslaitoksen tuottamien IT-palveluiden kysyntään vaikuttavat erityisesti hallinnonalan asiakasvirastojen tarpeet sekä teknologiakehitykseen vastaaminen.
Asiakkaiden ja yhteiskunnan tarpeet ohjaavat yhä selvemmin palvelutuotantoa. Mobiiliteknologian käyttö yleistyy erilaisissa loppukäyttäjien sovelluksissa. Paikannusta, paikkatietoja ja navigointipalveluja käytetään yhä laajemmin elinkeinoelämän tarpeisiin, turvallisuutta lisäämässä, arkipäivän asiointitehtävissä sekä harrastustoiminnassa. Maasto- ja muiden paikkatietojen monipuolistuva käyttö esimerkiksi erilaisten analyysien lähtötietona lisää niihin kohdistuvia vaatimuksia. Vaatimukset liittyvät mm. tietojen kolmiulotteisuuteen, elinkaareen, metatietoihin ja yhtenäisyyteen.
Tietotekniikka ja sen hyödyntämiseen liittyvät prosessit ja yhteistyörakenteet ovat entistä näkyvämmin kriittinen menestystekijä. Sähköistä asiointia lisätään, siitä tulee vuorovaikutteista ja vahvaan tunnistamiseen perustuvaa ja näin pyritään kohti kansalaisen keskitettyjen palvelujen käyttöä. Tekniikan kehittyminen näkyy käytettävän teknologian jatkuvana uudistamistarpeena.
Aineistojen lisääntyvä kansainvälinen käyttö ja siihen liittyvät tekniset, sisällölliset ja juridiset vaatimukset edellyttävät osallistumista standardointiin, yhteisten tavoitteiden määrittelyyn ja muuhun yhteistyöhön.
Perustietovarantojen rooli hallinnon ja siihen liittyvien palveluiden järjestämisessä sekä tietojen yhteiskäyttö mm. tietojohtamisessa vahvistuu kansallisen palveluarkkitehtuurin (mm. palveluväylän) kehittyessä ja yhtenäistyessä. Kiinteistötietojärjestelmän ylläpidolla ja parantamisella luodaan edellytyksiä mm. toimivalle markkinataloudelle ja luonnonvarojen kestävälle hyödyntämiselle. Maastotietojärjestelmällä on tärkeä rooli yhtenäisenä koko maan kattavana paikkatiedon pohja-aineistona.
Koko julkisen hallinnon kattava kokonaisarkkitehtuurityö edellyttää toimenpiteitä tietovarantojen sekä niihin liittyvien kuvaustietojen (metatietojen) ja tietopalveluiden kehittämisessä. Yhteistyö tietovarantojen tuottamisessa ja ylläpidossa tarvittavien muutos- ja seurantatietojen keruussa ja käytössä lisääntyy. Kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin rakentaminen ja INSPIRE-direktiivin toimeenpano etenee, mikä edellyttää aineistojen saatavuuden ja yhteiskäyttöisyyden kehittämistä.
Maastotietojärjestelmästä pyritään kehittämään maasto- ja karttatiedon perustietovaranto, jonka ylläpito perustuu viranomaisten yhteistyöhön ja yhteisiin ylläpitoprosesseihin. Tavoitteena on päästä eroon päällekkäisestä työstä, kohottaa työn tuottavuutta ja parantaa maastotietoaineistojen käytettävyyttä lisäämällä niiden yhteentoimivuutta. Tarvitaan yhtenäinen tietomalli kuntien ja Maanmittauslaitoksen tuottamille ja ylläpitämille maastotiedoille.
Maanmittauslaitoksen osaksi siirtyneen hallinnonalan tietotekniikan palvelukeskuksen toiminnan ja teknisen infrastruktuurin kehittämistä jatketaan asiakasvirastojen tarpeet ja toimintaympäristön muutokset huomioiden. Tavoitteena on, että hallinnonalan virastoilla on käytettävissään asiantuntija- ja kehittämispalveluita sähköisten palveluiden ja prosessien kehittämistä ja käyttöä varten.
Paikkatietokeskuksen toiminta muodostuu paikkatietojen yhteiskäytön ja kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin kehittämisen edistämisestä sekä koko maanmittausalaa tukevasta tutkimuksesta. Metsähovin tutkimusaseman teknisen infrastruktuurin ajanmukaistamista jatketaan uudistamalla laitekantaa. Paikantamisjärjestelmien luotettavuuden parantamiseksi Suomen paikannussatelliittien (GNSS) pysyvä tukiasema- ja seurantaverkko FinnRef uusitaan vaiheittain vuoteen 2017 mennessä.
Maanmittaus ja tietovarannot -politiikkasektorilla toimeenpannaan pääluokkaperusteluissa mainittujen yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden lisäksi seuraavia tavoitteita:
- — kiinteistötoimituksilla ja kirjaamistehtävillä turvataan selkeä ja luotettava kiinteistöjärjestelmä kansallisen vakuusjärjestelmän toimivuuden varmistamiseksi
- — kiinteistöjä ja maastoa koskevat tiedot ovat valtakunnallisesti ajantasaisia ja riittävän laadukkaita ja tietopalvelua tuotetaan standardoiduilla palveluilla
- — tietovarannot ovat hyvin hallittuja ja niitä on avattu uudelleenkäytettävässä muodossa tietoverkkojen kautta yhteiskunnassa hyödynnettäväksi
- — paikkatietoa keräävillä ja ylläpitävillä on käytössään tutkimuksen tukemia palveluita, jotka edistävät paikkatiedon yhteiskäyttöä sekä kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin hyödyntämistä ja kehittymistä.
Vaikuttavuuden tunnusluvut
2015 toteutuma |
2016 talousarvio |
2017 tavoite |
|
Vaikuttavuus | |||
---|---|---|---|
— maastotietojen vaikuttavuuden muutos, % | .. | 4 | 4 |
— KTJ-2020 perusparannusohjelman kannattavuusindeksi | 18 | 27 | 35 |
— tietovarastojen hyödyntäminen, kasvu edellisestä vuodesta, % | 8 | 3 | 3 |
— tilusjärjestelytuotanto (Mha) | 7 978 | 8 500 | 6 000 |
01. Maanmittauslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 134/2016 vp (15.9.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 45 352 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Maanmittauslaitoksen omarahoitusosuutena yhteisrahoitteisissa tutkimushankkeissa
2) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
3) laitoksen toimintaan liittyvien jäsenmaksujen maksamiseen.
Selvitysosa:Maanmittauslaitoksen tehtävinä ovat:
- — maanmittaustoimitukset, kiinteistöjä koskevat kirjaamisasiat, kiinteistörekisterin ja lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin pitäminen sekä kiinteistötietojärjestelmän hallinnosta ja kehittämisestä huolehtiminen, maastotietoja koskevien tietokantojen ylläpito ja ilmakuvapalvelut sekä maastotietojärjestelmän kehittäminen
- — geodeettisten perusedellytyksien luominen maanmittaukselle ja paikkatietojen käytölle koko maassa, paikkatietojen yhteiskäytöstä huolehtiminen, tutkimukseen perustuvan tiedon tuottaminen kiinteistö- ja paikkatietoinfrastruktuurien kehittämiseksi
- — huolehtia rekisteri- ja tietohallintotehtävistä, tuottaa tietohallinnon asiantuntija- ja IT-palveluita hallinnonalan virastoille ja laitoksille sen mukaan kuin maa- ja metsätalousministeriö on määrännyt ja sopimuksissa on sovittu.
Maanmittauslaitos tukee pääluokkaperusteluissa sekä luvun 30.70 selvitysosassa esitettyjen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteiden saavuttamista.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa Maanmittauslaitokselle vuoden 2017 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen luvun 30.01 selvitysosassa todettujen toiminnallisen tuloksellisuuden ja voimavarojen hallinnan tavoitteiden lisäksi seuraavat alustavat tulostavoitteet:
Maanmittauslaitos osallistuu hallinnonalojen yhteisen Luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymän (LYNET) toimintaan. Laitos ylläpitää ja kehittää Metsähovin ja Virolahden tutkimusasemia, joiden laitteistoilla ylläpidetään valtakunnallisia paikannus- ja referenssijärjestelmiä. Paikantamisen luotettavuuden parantamiseksi Metsähovin tutkimusaseman ja -laitteistojen sekä pysyvän satelliittipaikannusverkon (GNSS) uudistustyötä jatketaan vuosien 2016—2018 aikana.
Maanmittauslaitoksen päätoimintojen kustannukset, tuotot ja henkilötyövuodet
2015 toteutuma | 2016 arvio | 2017 arvio | |||||||
Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | |
Kiinteistötoimitukset | 42 761 | 41 916 | 589 | 41 175 | 40 249 | 578 | 39 671 | 39 671 | 542 |
Tilusjärjestelytehtävät | 4 508 | 30 | 65 | 4 238 | - | 50 | 4 835 | - | 63 |
Kirjaamistehtävät | 17 875 | 17 878 | 261 | 19 860 | 18 000 | 274 | 18 200 | 18 200 | 247 |
Perustietovarantojen ylläpito | 34 704 | 2 764 | 522 | 43 613 | 1 907 | 502 | 34 202 | 2 191 | 514 |
Tietopalvelu | 11 395 | 12 329 | 42 | 11 870 | 11 986 | 49 | 11 448 | 10 316 | 43 |
Maanmittaus ja paikkatietosektorin tutkimus, kehittäminen ja asiantuntijapalvelut | 11 193 | 3 915 | 192 | 9 977 | 3 240 | 195 | 11 321 | 3 400 | 194 |
IT-palvelutuotanto | 13 279 | 11 814 | 140 | 13 533 | 11 522 | 140 | 12 465 | 11 515 | 139 |
Yhteensä | 135 715 | 90 645 | 1 810 | 144 266 | 86 904 | 1 788 | 132 142 | 85 293 | 1 741 |
Viraston tunnusluvut
2015 toteutuma |
2016 talousarvio |
2017 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
---|---|---|---|
— kokonaistuottavuus | 106,3 | 102,0 | 102,0 |
— työn tuottavuus | 102,8 | 102,0 | 102,0 |
— maastotietokannan ajantasaistus, euroa/km² | 133 | 140 | 134 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
— toimitustuotanto, toimituksia, kpl | 18 691 | 17 700 | 17 700 |
— tilusjärjestelyt (uusjaot), kpl | 5 | 6 | 3 |
— kirjaamisratkaisujen määrä, kpl | 218 792 | 220 000 | 220 000 |
— maastotietotuotanto yhteensä, km² | 54 049 | 54 000 | 54 000 |
— peltotietojen perusparannus, km² | 45 000 | 47 000 | 54 000 |
— korkeusmallia 2 metrin ruutukokoon, km² | 40 614 | 40 000 | 40 000 |
— lohkomisen kestoaika, kk | 5,4 | 5,4 | 5,3 |
— lainhuutojen käsittelyaika, pv | 33 | 25 | 23 |
— maastotietojen täydellisyys, % (jatkuva ajantasaistus) | 97 | 95 | 95 |
— asiakkaiden kokonaistyytyväisyys, % | 89,5 | 85 | 85 |
— referoidut tieteelliset julkaisut, kpl | 137 | 60 | 60 |
— IT-palvelusopimusten ja -suunnitelmien toteutuma, % | 99 | 98 | 98 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 143 080 | 129 998 | 130 645 |
Bruttotulot | 90 645 | 83 368 | 85 2931) |
Nettomenot | 52 434 | 46 630 | 45 352 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 40 1782) | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 35 249 |
1) Sisältää tietohallintopalveluihin budjetoituja menoja vastaavia tuloja yhteensä 6 630 000 euroa (sovitaan tarkemmin palvelusopimuksissa: maa- ja metsätalousministeriö 1 100 000 euroa, Maaseutuvirasto 3 600 000 euroa, Elintarviketurvallisuusvirasto 1 480 000 euroa, Luonnonvarakeskus 400 000 euroa ja muut hallinnonalan virastot ja laitokset 50 000 euroa).
2) Sisältää siirtyneen määrärahan momenteilta 30.01.(02) ja 30.70.01.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 70 001 | 66 000 | 66 997 |
— muut tuotot | 287 | - | - |
Tuotot yhteensä | 70 288 | 66 000 | 66 997 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 43 249 | 47 585 | 41 224 |
— osuus yhteiskustannuksista | 26 319 | 19 015 | 25 773 |
Kustannukset yhteensä | 69 568 | 66 600 | 66 997 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 720 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 101 | 100 | 100 |
Muut suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 2 931 | 2 018 | 2 400 |
— muut tuotot | - | 50 | - |
Tuotot yhteensä | 2 931 | 2 068 | 2 400 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 1 644 | 1 310 | 1 340 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 153 | 625 | 940 |
Kustannukset yhteensä | 2 797 | 1 935 | 2 280 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 134 | 133 | 120 |
Kustannusvastaavuus, % | 105 | 107 | 105 |
Tuottavuussäästöjen tilapäiseen käyttöön tarkoitettua määrärahaa siirtona momentilta 30.01.23 käytetään Metsähovin tutkimusaseman laiteinvestointien toteuttamiseen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallinto/Maa- ja metsätalous (HO 2015) säästön muutos | 1 000 |
Metsähovin tutkimusaseman laiteinvestoinnit (siirto momentilta 30.01.23) | 520 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -105 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -51 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -659 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -35 |
Palkkaliukumasäästö | -79 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -321 |
Strategisen tutkimuksen rahoitusväline (siirto momentille 29.40.54) | -365 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -251 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | 109 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -437 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -68 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -536 |
Yhteensä | -1 278 |
2017 talousarvio | 45 352 000 |
2016 II lisätalousarvio | -571 000 |
2016 I lisätalousarvio | 1 870 000 |
2016 talousarvio | 46 630 000 |
2015 tilinpäätös | 47 506 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2016 vp (21.12.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 45 352 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Maanmittauslaitoksen omarahoitusosuutena yhteisrahoitteisissa tutkimushankkeissa
2) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
3) laitoksen toimintaan liittyvien jäsenmaksujen maksamiseen.
III lisätalousarvioesitys HE 142/2017 vp (19.10.2017)
Momentille myönnetään lisäystä 2 100 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys on siirtoa momentilta 28.70.22 hallitusohjelman Digitalisoidaan julkiset palvelut -kärkihankkeeseen kuuluvan ”Sähköinen asunto-osakerekisteri (ASREK)”-hankkeen toteuttamiseen.
Määrärahalla rahoitettavan hankkeen mahdolliset ylläpitomenot tai muut pysyvät menot eivät aiheuta lisämäärärahatarpeita.
2017 III lisätalousarvio | 2 100 000 |
2017 talousarvio | 45 352 000 |
2016 tilinpäätös | 47 929 000 |
2015 tilinpäätös | 47 506 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 32/2017 vp (24.11.2017)
Momentille myönnetään lisäystä 2 100 000 euroa.
40. Kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 134/2016 vp (15.9.2016)
Momentille myönnetään 3 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) uusjakojen tukemisesta annetun lain (1423/2014), kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain (603/1977) 102 §:n mukaisten lainojen ja korkotuen rahoituksesta ja eräistä vesitilusjärjestelyistä annetun lain (31/1980) 19 §:n mukaisista lunastuksista aiheutuvien menojen maksamiseen
2) vesistöhankkeiden johdosta suoritettavista tilusjärjestelyistä annetun lain (451/1988) 21 ja 22 §:n mukaisten menojen maksamiseen
3) kiinteistötoimitusmaksusta annetun lain (558/1995) 3 §:n 5 momentissa tarkoitettujen toimituksen suorittamisesta aiheutuvien kustannusten ja korvausten maksamiseen uusjakojen ja vesitilusjärjestelyjen osalta.
Määrärahaa saa käyttää enintään 8 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen ja muiden kulutusmenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määräraha käytetään peltotilusjärjestelyjen tukemiseen ja pilottiluonteisiin metsätilusjärjestelyihin. Määrärahan käytön arvioidaan jakautuvan siten, että asianosaisilta takaisinperittävä osuus määrärahasta on n. 1,6 milj. euroa ja valtion lopulliseksi menoksi jää n. 1,4 milj. euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallinto/Maa- ja metsätalous (HO 2015), säästön lisäys | -1 000 |
Tilusjärjestelyt, lisäyksen poisto | -500 |
Yhteensä | -1 500 |
2017 talousarvio | 3 000 000 |
2016 talousarvio | 4 500 000 |
2015 tilinpäätös | 5 000 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 35/2016 vp (13.12.2016)
Momentille esitetään 3,0 milj. euron määrärahaa, joka on 1,5 milj. euroa vähemmän kuin vuonna 2016.
Valiokunta toteaa, että Suomen pirstoutuneesta kiinteistörakenteesta aiheutuvat lisäkustannukset heikentävät maa- ja metsätalouselinkeinojen kannattavuutta. Momentin määrärahalla on pystytty uudelleen järjestelemään yhteensä noin 84 000 hehtaaria vuosina 2007—2015. Valiokunta pitää tilusjärjestelytoimintaa edelleen tarpeellisena ja yhtenä keinona parantaa maatalouden kannattavuutta. On myös huomattava, että momentin määrärahasta palautuu valtiolle puolet maanomistajien maksuosuuksien kautta.
Valiokunta lisää momentille 400 000 euroa.
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2016 vp (21.12.2016)
Momentille myönnetään 3 400 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) uusjakojen tukemisesta annetun lain (1423/2014), kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain (603/1977) 102 §:n mukaisten lainojen ja korkotuen rahoituksesta ja eräistä vesitilusjärjestelyistä annetun lain (31/1980) 19 §:n mukaisista lunastuksista aiheutuvien menojen maksamiseen
2) vesistöhankkeiden johdosta suoritettavista tilusjärjestelyistä annetun lain (451/1988) 21 ja 22 §:n mukaisten menojen maksamiseen
3) kiinteistötoimitusmaksusta annetun lain (558/1995) 3 §:n 5 momentissa tarkoitettujen toimituksen suorittamisesta aiheutuvien kustannusten ja korvausten maksamiseen uusjakojen ja vesitilusjärjestelyjen osalta.
Määrärahaa saa käyttää enintään 8 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen ja muiden kulutusmenojen maksamiseen.