Talousarvioesitys 2014
Pääluokka 33
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Kansaneläkelaitoksesta annetun lain 12 d §:n mukaisten sosiaaliturvan yleisrahastoon kuuluvien etuuksien tilapäiseen suorittamiseen saa käyttää muun saman rahaston etuuden maksamiseen varattua määrärahaa seuraavilta momenteilta: 33.10.50, 51, 52, 53, 54, 55, 60 ja 33.20.51, 52, 56.
Selvitysosa:
Hyvinvointi ja vauraus luodaan työllä ja kaikkien osallisuudella. Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan rahoitus nojaa talouden tasapainoiseen kehitykseen. Väestön ikärakenteen muuttumisen myötä julkisen talouden menot kasvavat. Samaan aikaan työikäisten määrä vähenee ja kansantalouden kasvumahdollisuudet heikkenevät. Euroopan integraatio syvenee ja laajenee, ihmisten liikkuvuus rajojen yli kasvaa ja maiden sisällä monikulttuurisuus lisääntyy.
Sosiaali- ja terveyspalvelut, eläkkeet ja muu sosiaaliturva on kyettävä tarjoamaan kaikille, vaikka olosuhteet muuttuvat. Sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden ehtona on korkea työllisyysaste, terveet ja toimintakykyiset kansalaiset sekä vaikuttavat ja tehokkaat sosiaali- ja terveyspalvelut.
Hallituksen tavoitteena on köyhyyden, eriarvoisuuden ja syrjäytymisen vähentäminen; julkisen talouden vakauttaminen sekä kestävän talouskasvun, työllisyyden ja kilpailukyvyn vahvistaminen. Tulo-, hyvinvointi- ja terveyserojen kaventamiseksi vahvistetaan ja uudistetaan peruspalveluita, turvataan ikäihmisille ihmisarvoinen vanhuus, ehkäistään sosiaalisia ja terveydellisiä ongelmia, vahvistetaan mielenterveys- ja päihdepalveluita sekä parannetaan toimeentuloturvaa ja estetään asuinalueiden eriytymistä.
Pääosa, kaksi kolmannesta, sosiaalimenoista rahoitetaan työnantajien ja työntekijöiden sosiaaliturvamaksuin, kuntien verovaroin sekä asiakasmaksuin. Sosiaali- ja terveysministeriön pääluokan osuus sosiaalimenoista on vajaa viidennes. Pääluokan suurimmat menoerät ovat siirtomenot kotitalouksille, kunnille ja kuntayhtymille.
- — Hyvinvoinnille vahva perusta
- — Kaikille mahdollisuus hyvinvointiin
- — Elinympäristö tukemaan terveyttä ja hyvinvointia.
Sosiaali- ja terveysministeriö koordinoi hallituksen tasa-arvopolitiikkaa sekä edistää sukupuolinäkökulman huomioonottamista kaikessa valtioneuvoston päätöksenteossa. Ministeriössä se toteutetaan vuosille 2012—2015 vahvistetun toiminnallisen tasa-arvo-ohjelman mukaisesti. Valmistelussa on mm. kolmikantainen samapalkkaisuusohjelma, yhteistyö työelämän osapuolten kanssa naisten urakehityksen edistämiseksi ja poikkihallinnollinen naisiin kohdistuvan väkivallan vähentämisen ohjelma. Sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista jatketaan lainvalmistelussa, talousarvion laadinnassa sekä muissa tasa-arvon kannalta merkittävissä hankkeissa.
Sosiaali- ja terveysministeriön strategisissa hankkeissa toteutetaan sukupuolivaikutusten arviointi, erityisesti poikkihallinnollisessa, syrjäytymistä, köyhyyttä ja terveysongelmia vähentävässä toimenpideohjelmassa ja sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisen kehittämisohjelman (Kaste) toimeenpanossa.
Sosiaali- ja terveysministeriö toteuttaa soveltuvin osin alueiden kehittämislain (1651/2009) periaatteita. Euroopan unionin rakennerahastovarojen (EAKR- ja ESR-ohjelmat) alueellisessa kohdentamisessa neuvotellaan aluekohtaiset sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan hankkeisiin tulevat voimavarat vastuuministeriön, työ- ja elinkeinoministeriön, kanssa. Voimavarojen tarkoituksenmukainen hyödyntäminen varmistetaan käyttösuunnitelmalla.
Sosiaaliturvalla lisätään ihmisten hyvinvointia tukemalla terveyttä ja toimintakykyä, antamalla turvaa muuttuvissa elämäntilanteissa, vahvistamalla sosiaalista yhteenkuuluvuutta ja vakauttamalla yhteiskunnallisia oloja. Sosiaaliturva edistää myös vakaata talouden kasvua ja kilpailukykyä vahvistamalla työkykyä ja tarjoamalla työllistymis-, koulutus- ja kuntoutumismahdollisuuksia.
Verotuksen, maksujen, sosiaalietuuksien, tulonsiirtojen ja palvelujen on muodostettava kokonaisuus, joka kannustaa työntekoon ja varmistaa, että työntekijä voi siirtyä terveenä eläkkeelle. Kannustava sosiaaliturva rohkaisee ihmisiä myös itse edistämään hyvinvointia. Tavoitteena on, että
- — terveys ja hyvinvointi otetaan osaksi kaikkea päätöksentekoa
- — pidennetään työuria työhyvinvoinnilla
- — tasapainotetaan elämän eri osa-alueet
- — sosiaaliturvan rahoitus on kestävää.
Hyvinvoinnille vahva perusta -tunnusluvut
2000 toteutunut |
2009 toteutunut |
2010 toteutunut |
2011 toteutunut |
2012 toteutunut |
2013 arvio |
2014 arvio |
|
Ennakkoarviointimenetelmä on käytössä kunnan päätöksenteossa, väestöllä painotettu %-osuus kunnista | .. | .. | .. | 39 | 451) | 50 | 55 |
Terveydenedistämisaktiivisuus toteutuu kunnassa (% tavoitearvosta) | |||||||
— kuntajohdossa | .. | .. | .. | 61 | 651) | 68 | 70 |
— perusterveydenhuollossa | .. | .. | 54 | .. | 60 | 69 | 70 |
— liikuntatoimessa | .. | .. | 55 | .. | 62 | 65 | 68 |
— perusopetuksessa | .. | 63 | .. | 66 | 651) | 68 | 70 |
25-vuotiaan eläkkeellesiirtymisiän odote | 58,8 | 59,8 | 60,4 | 60,5 | 60,9 | 61,0 | 61,2 |
— miehet | 58,6 | 59,7 | 60,3 | 60,4 | 60,9 | 61,0 | 61,2 |
— naiset | 58,9 | 59,9 | 60,4 | 60,5 | 60,8 | 60,9 | 61,1 |
Työkyvyttömyyseläkkeiden ikävakioitu alkavuus2) 25—62-vuotiailla (työeläkkeet), yhteensä | 8,7 | 7,6 | 7,2 | 7,2 | 6,3 | 6,3 | 6,2 |
— miehet | 9,1 | 7,7 | 7,2 | 7,1 | 6,2 | 6,2 | 6,1 |
— naiset | 8,3 | 7,5 | 7,2 | 7,4 | 6,5 | 6,4 | 6,4 |
Sairauspäivien osuus tehdyistä työ- ja sairauspäivistä (palkansaajat), % | 4,0 | 4,6 | 4,5 | 4,6 | 4,5 | 4,4 | 4,4 |
— miehet | 3,6 | 4,1 | 4,0 | 3,9 | 3,8 | 3,7 | 3,6 |
— naiset | 4,5 | 5,2 | 4,9 | 5,2 | 5,2 | 5,0 | 5,0 |
Työterveyshuollon piiriin kuuluvien työntekijöiden osuus palkansaajana toimivasta työvoimasta, % | 92 | 92 | .. | .. | 94 | 94 | 95 |
Työpaikkatapaturmien taajuus (palkansaajat), milj. työtuntia kohden | 30,0 | 29,0 | 30,2 | 31,1 | 30,03) | 29,5 | 29,3 |
Korvatut ammattitaudit ja ammattitautiepäilyt (palkansaajat) | .. | 5 701 | 5 484 | 4 429 | 4 5101) | 4 500 | 4 400 |
Vanhempainpäivärahoista isille maksettujen päivien osuus, % | 4,2 | 6,7 | 7,1 | 8,3 | 8,7 | 9,2 | 11,0 |
Sosiaalimenot/bkt, % | 25,1 | 30,4 | 30,6 | 30,0 | 31,21) | 32,1 | 32,5 |
Sosiaalimenot, €/asukas (vuoden 2010 hinnoin) | 7 462 | 9 916 | 10 166 | 10 143 | 10 4001) | 10 700 | 10 800 |
Sosiaalimenojen rahoitus, % | |||||||
— verovaroin | 43,1 | 45,0 | 46,1 | 46,0 | 45,61) | 45,2 | 44,8 |
— työnantajat | 37,6 | 37,3 | 35,8 | 35,4 | 35,61) | 35,8 | 36,0 |
— muu | 19,3 | 17,7 | 18,1 | 18,6 | 18,81) | 19,0 | 19,2 |
Sosiaali- ja terveystoimen menojen osuus kuntien kokonaismenoista, % | 50,9 | 55,0 | 54,4 | 54,8 | 55,01) | 49,5 | 50,0 |
1) Arvio
2) Työkyvyttömyyseläkkeiden alkavuus kuvaa, kuinka suuri osa ei-eläkkeellä olevista työeläkevakuutetuista on siirtynyt vuoden aikana työkyvyttömyyseläkkeelle (esitetään useimmiten promilleina). Ikävakioitu alkavuus kertoo työkyvyttömyyseläkkeen alkavuudessa tapahtuvista muutoksista siten, että väestön ikärakenteen muuttuminen ei vaikuta siihen.
3) Ennakkotieto
Jokaisella on oikeus perustoimeentulon turvaan ja riittäviin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Ihmisarvoinen elämä on turvattava kaikissa olosuhteissa. Nämä oikeudet ja yhdenvertaisuusperiaate on kirjattu Suomen perustuslakiin. Julkisen vallan vastuu perusoikeuksista ei poista yksilön vastuuta valinnoista. Yksilön ja yhteiskunnan oikeuksien ja velvollisuuksien tasapainoilla edistetään sosiaalista kestävyyttä.
Pelkän sosiaaliturvan varassa elävillä on suuri riski liukua köyhyyteen. Huolena on nuorten syrjäytyminen, lasten ja lapsiperheiden eriarvoistuminen ja syrjäytymisen siirtyminen yli sukupolvien. Väestön ikärakenteen muuttuessa vanhuksia on enemmän, dementia ja muut pitkäaikaissairaudet yleistyvät ja monisairaiden potilaiden lukumäärä kasvaa. Se merkitsee sosiaali- ja terveyspalvelumenojen nousua ja henkilöstön lisätarvetta, ellei palvelujen tuottavuus parane. Sosiaali- ja terveydenhuolto pysyy tulevaisuudessakin työvoimavaltaisena. Tuottavuutta voidaan parantaa uudistamalla palvelujen organisointia ja tuotantotapoja. Tavoitteena on, että
- — vähennetään hyvinvointi- ja terveyseroja
- — asiakaskeskeisyys otetaan palvelujen lähtökohdaksi
- — uudistetaan palvelujen rakenteet ja toimintatavat
- — vahvistetaan sosiaalista yhteenkuuluvuutta.
Kaikille mahdollisuus hyvinvointiin -tunnusluvut
2000 toteutunut |
2009 toteutunut |
2010 toteutunut |
2011 toteutunut |
2012 toteutunut |
2013 arvio |
2014 arvio |
|
Terveytensä huonoksi tai keskinkertaiseksi kokeneiden osuus (25—64 v.), % | |||||||
— miehet | 37,6 | 35,0 | 36,8 | 35,6 | 33,4 | 32,9 | 32,3 |
— 0—12 vuotta koulutusta | 42,4 | 40,5 | 38,8 | 40,2 | 38,6 | 38,0 | 37,3 |
— 13 vuotta tai enemmän koulutusta | 29,3 | 27,0 | 30,1 | 27,6 | 25,6 | 25,1 | 24,7 |
— naiset | 33,7 | 34,0 | 32,9 | 32,1 | 32,8 | 32,4 | 32,0 |
— 0—12 vuotta koulutusta | 38,6 | 36,3 | 36,5 | 38,6 | 37,6 | 38,0 | 38,5 |
— 13 vuotta tai enemmän koulutusta | 29,4 | 30,5 | 29,4 | 27,5 | 26,9 | 25,7 | 24,5 |
Nuorten koettu terveys: päivittäin vähintään kaksi oiretta (8.—9. lk), % | 16 | 19 | 17 | 17 | 171) | 16 | 15 |
Vastasyntyneen elinajanodote | 77,7 | 79,8 | 80,0 | 80,4 | 80,61) | 80,8 | 81,0 |
— miehet | 74,1 | 76,5 | 76,7 | 77,2 | 77,51) | 77,7 | 78,0 |
— naiset | 81,0 | 83,1 | 83,2 | 83,5 | 83,71) | 83,9 | 84,0 |
25-vuotiaan elinajanodote | |||||||
— miehet | 49,7 | 52,4 | 52,6 | 52,91) | 53,21) | 53,5 | 53,8 |
— perusasteen koulutus | 47,4 | 49,2 | 49,7 | 50,01) | 50,41) | 50,8 | 51,2 |
— keskiasteen koulutus | 50,1 | 52,3 | 52,4 | 52,61) | 52,81) | 53,0 | 53,2 |
— korkea-asteen koulutus | 54,0 | 55,6 | 55,9 | 56,11) | 56,31) | 56,5 | 56,7 |
— naiset | 56,1 | 59,0 | 59,0 | 59,11) | 59,21) | 59,3 | 59,4 |
— perusasteen koulutus | 54,6 | 56,9 | 56,6 | 56,61) | 56,61) | 56,6 | 56,6 |
— keskiasteen koulutus | 57,2 | 59,0 | 59,1 | 59,21) | 59,31) | 59,4 | 59,5 |
— korkea-asteen koulutus | 58,4 | 60,2 | 60,3 | 60,41) | 60,61) | 60,7 | 60,9 |
Niiden 75—84-vuotiaiden osuus, jotka kykenevät liikkumaan ulkona yksin ilman vaikeuksia, %2) | |||||||
— miehet | 76 | 84 | 841) | 87 | 861) | 86 | 87 |
— naiset | 72 | 78 | 781) | 79 | 801) | 80 | 82 |
Päivittäin tupakoivien osuus, % | |||||||
— miehet (25—64-v.) | 28,3 | 23,3 | 24,1 | 23,4 | 21,0 | 20 | 19 |
— naiset (25—64-v.) | 19,9 | 16,5 | 15,3 | 14,9 | 14,5 | 13 | 12 |
— pojat (8.—9. lk) | 25 | 17 | 17 | 17 | 151) | 14 | 13 |
— tytöt (8.—9. lk) | 22 | 14 | 14 | 14 | 131) | 12 | 11 |
Alkoholin kokonaiskulutus, l/as. | 8,8 | 10,2 | 10,0 | 10,1 | 9,6 | 9,6 | 9,6 |
Ylipainoisten osuus (BMI 25 tai yli) 25—64 v., % | |||||||
— miehet | 58,4 | 65,5 | 62,7 | 65,0 | 63,3 | 62 | 62 |
— naiset | 41,2 | 46,8 | 48,3 | 48,3 | 47,9 | 46 | 45 |
Itsemurhien takia menetetyt elinvuodet (PYLL) ikävälillä 25—80 v. (100 000 asukasta kohti) | |||||||
— miehet | 1 170 | 950 | 921 | 8681) | 875 | 852 | 829 |
— naiset | 368 | 341 | 291 | 2551) | 2771) | 269 | 262 |
Pienituloisten3) osuus, % | |||||||
— koko väestö | 10,5 | 13,2 | 13,7 | 13,2 | 13,21) | 13,3 | 13,3 |
— lapset | 8,8 | 11,5 | 11,8 | 11,1 | 11,11) | 11,2 | 11,2 |
Yleisen asumistuen saajat (ruokakunnat), lkm | 170 352 | 161 842 | 164 154 | 167 364 | 180 665 | 190 000 | 189 000 |
Toimeentulotukea saaneet, lkm | |||||||
— kotitaloudet | 271 686 | 238 755 | 240 257 | 239 212 | 240 2001) | 250 000 | 250 000 |
— henkilöt | 454 353 | 377 688 | 375 152 | 371 898 | 372 3101) | 388 000 | 388 000 |
— pitkäaikaisesti tukea saaneiden osuus 25—64-vuotiaasta väestöstä, % | 2,4 | 2,1 | 2,2 | 2,2 | 2,21) | 1,8 | .. |
— miehet | 2,7 | 2,4 | 2,5 | 2,5 | 2,51) | 2,2 | .. |
— naiset | 2,0 | 1,7 | 1,8 | 1,8 | 1,81) | 1,6 | .. |
Gini-kerroin (käytettävissä olevat tulot)4), % | 24,9 | 25,5 | 25,9 | 25,9 | 26,01) | 26,1 | 26,1 |
Nuoret, joilla ei ole perusasteen jälkeistä koulutusta eivätkä ole työssä tai koulutuksessa (eivätkä hoitovapaalla, eläkkeellä tai varusmies- tai siviilipalveluksessa), % | 4,3 | 5,1 | 4,8 | 4,7 | 4,71) | 4,7 | 4,7 |
— 18—24 v. pojat | 5,4 | 6,5 | 6,0 | 5,8 | 5,81) | 5,8 | 5,8 |
— 18—24 v. tytöt | 3,1 | 3,6 | 3,6 | 3,6 | 3,61) | 3,6 | 3,6 |
Naisten säännöllisen työajan ansioiden osuus miesten vastaavista ansioista, % | 80,6 | 81,8 | 82,8 | 83,2 | 83,15) | 83,3 | 83,5 |
Väestön terveyden seuranta toteutuu perusterveydenhuollossa (% tavoitearvosta) | .. | .. | 33 | .. | 32 | 40 | 40 |
Hoitoon pääsy | |||||||
— erikoissairaanhoitoa yli 6 kk jonottaneita, lkm | 66 000 | 3 748 | 1 245 | 751 | 938 | 1 000 | 1 000 |
— odotusaika terveyskeskuslääkärin vastaanotolle kestää yli 14 pv (% väestöstä) | .. | 66 | 72 | 77 | 81 | 80 | 80 |
— suun terveydenhuolto: yli 6 kuukautta jonottaneita, lkm | .. | 7 600 | 12 100 | 14 000 | 7 205 | 7 200 | 7 200 |
— psykiatrian erikoissairaanhoitoa yli 3 kk odottaneita alle 23-vuotiaita, lkm | .. | 84 | 136 | 73 | 64 | 50 | 50 |
Potilasvahinkokeskuksen korvaamien potilasvahinkojen määrä | .. | 2 359 | 2 204 | 2 214 | 2 073 | 2 100 | 2 100 |
Terveydenhuoltoon liittyvät infektiot6) | |||||||
— vastustuskykyiset mikrobitartunnat (MRSA veri/likvor), tapauksia/v. | .. | 30 | 28 | 42 | 30 | 30 | 30 |
— antibioottiripulitapaukset (Clostridium diff.) tapauksia/v. | .. | 5 700 | 4 813 | 5 382 | 5 256 | 5 200 | 5 200 |
Vanhusten palveluja saavat 75 vuotta täyttäneistä, % | |||||||
— säännöllinen kotihoito2) | 11,8 | 11,3 | 11,8 | 12,2 | 11,9 | 13,1 | 13,6 |
— miehet | 8,7 | 8,4 | 8,9 | 9,3 | 8,9 | 10,2 | 10,7 |
— naiset | 13,2 | 12,8 | 13,4 | 13,9 | 13,5 | 15,0 | 15,6 |
— tehostettu palveluasuminen | 1,7 | 5,1 | 5,6 | 5,9 | 6,31) | 6,7 | 7,1 |
— miehet | 1,1 | 3,3 | 3,7 | 3,9 | 4,21) | 4,5 | 4,8 |
— naiset | 2,0 | 6,0 | 6,7 | 7,1 | 7,71) | 8,2 | 8,8 |
— vanhainkodit ja terveyskeskusten vuodeosasto | 8,4 | 5,4 | 4,7 | 4,4 | 3,91) | 3,4 | 2,9 |
— miehet | 5,6 | 3,8 | 3,3 | 3,1 | 2,81) | 2,4 | 2,1 |
— naiset | 9,6 | 6,3 | 5,5 | 5,1 | 4,51) | 3,9 | 3,3 |
— omaishoidontuki | 3,0 | 4,1 | 4,2 | 4,4 | 4,5 | 4,7 | 4,9 |
Vaikeavammaisten palveluasuminen, as./v. | 1 894 | 4 008 | 4 310 | 4 630 | 4 844 | 4 984 | 4 991 |
Terveyskeskusten lääkärivaje, % | .. | 6,8 | 6,0 | 6,5 | 6,3 | 6 | 6 |
Merkittävimpien muiden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattiryhmien kuin lääkärien vaje, % | .. | .. | 3,6 | .. | 3,2 | 3,2 | 3,2 |
Ehkäisevien terveyspalvelujen henkilöstömitoitus, % kansallisesta suosituksesta | |||||||
— äitiysneuvolalääkärit | .. | 55 | .. | 62 | 641) | 66 | 66 |
— lastenneuvolalääkärit | .. | 13 | .. | 20 | 251) | 28 | 30 |
— koululääkärit | .. | 4 | .. | 6 | 81) | 10 | 12 |
— äitiysneuvolan terveydenhoitajat | .. | 52 | .. | 59 | 601) | 62 | 62 |
— lastenneuvolan terveydenhoitajat | .. | 29 | .. | 34 | 381) | 40 | 42 |
— kouluterveydenhoitajat | .. | 60 | .. | 75 | 781) | 80 | 82 |
Laajat terveystarkastukset toteutuvat (%-osuus terveyskeskuksista) | |||||||
— äitiysneuvolassa | .. | 50 | .. | 87 | 881) | 89 | 90 |
— lastenneuvolassa | .. | 47 | .. | 84 | 861) | 86 | 88 |
— kouluterveydenhuollossa | .. | 49 | .. | 75 | 771) | 79 | 81 |
Yli vuoden työttömänä olleet, lkm | 86 800 | 41 300 | 54 000 | 57 200 | 61 200 | 71 800 | 77 500 |
— miehet | 47 500 | 23 800 | 32 900 | 34 100 | 36 000 | 42 600 | 46 000 |
— naiset | 39 300 | 17 500 | 21 100 | 23 100 | 25 100 | 29 200 | 31 500 |
Kodin ulkopuolelle sijoitetut 0—17-vuotiaat, % | 0,9 | 1,3 | 1,3 | 1,4 | 1,41) | 1,5 | 1,5 |
— pojat | 1,0 | 1,3 | 1,4 | 1,4 | 1,51) | 1,5 | 1,5 |
— tytöt | 0,9 | 1,2 | 1,3 | 1,3 | 1,41) | 1,4 | 1,5 |
Asunnottomat, lkm | 10 000 | 8 150 | 7 880 | 7 570 | 7 850 | 8 090 | 8 170 |
— miehet | 8 250 | 6 560 | 6 490 | 5 990 | 5 950 | 6 000 | 6 070 |
— naiset | 1 750 | 1 590 | 1 390 | 1 580 | 1 890 | 2 090 | 2 100 |
Poliisin tietoon tulleet henkeen ja terveyteen kohdistuneet rikokset, lkm | 37 554 | 35 569 | 35 563 | 42 571 | 40 460 | 39 000 | 38 000 |
Maahanmuuttajataustaisten osuus sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöstä, % | 1,9 | 2,9 | 3,6 | 3,7 | 3,8 | 3,9 | 4,0 |
1) Arvio
2) Vuoden 2000 sarakkeessa on vuoden 2001 tieto.
3) Köyhyysrajan alittaneisiin kotitalouksiin kuuluvien henkilöiden osuus (käytettävissä olevat rahatulot ovat alle 60 % kaikkien kotitalouksien mediaanitulosta kulutusyksikköä kohden).
4) Gini-kerroin kuvaa muuttujan (tässä tapauksessa käytettävissä olevien rahatulojen) epätasaisuutta. Mitä suuremman arvon Gini-kerroin saa, sitä epätasaisemmin tulot ovat jakautuneet.
5) Ennakkotieto
6) Indikaattori korvataan myöhemmin paremmin potilasturvallisuuden tilannetta kuvaavalla indikaattorilla.
Elinympäristön tila vaikuttaa ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin. Heikkenevät luonnonolot, toistuvat luonnonkatastrofit ja koko ekosysteemin tila kaventavat hyvinvoinnin mahdollisuuksia. Sosiaalinen ja ekologinen kestävyys edellyttävät, että hyvä elämä voidaan turvata silloinkin, kun jaettavana ovat niukkenevat voimavarat. Jokaisen sukupolven tulisi jättää perinnöksi elinkelpoisempi ympäristö.
Oikeudenmukainen hyvinvoinnin jakautuminen on haaste paitsi paikallisesti myös maailmanlaajuisesti. Globaalit väestörakenteen muutokset, talouden häiriöt, köyhyys ja eriarvoisuus koettelevat yhteiskuntien yhtenäisyyttä. Eriarvoistumiseen ja asuinalueiden erilaistumiseen liittyy myös turvallisuusriskejä.
Ilmastonmuutos, ympäristöongelmat ja luonnonvarojen niukkeneminen saattavat aiheuttaa monenlaisia terveysuhkia, esimerkiksi pandemioita ja epidemioita. Ne eivät noudata rajoja, voivat levitä nopeasti ja niiden torjunta vaatii viranomaisten yhteistyötä ja varautumista.
Maailmanlaajuiset taloudelliset kriisit ovat osoittaneet toimivien turvaverkkojen sekä rahoitus- ja vakuutusmarkkinoiden merkityksen. Yhteiskunnan elintärkeät toiminnot on turvattava myös poikkeusoloissa. Tavoitteena on, että
- — vahvistetaan ympäristön elinkelpoisuutta
- — varmistetaan yhteiskunnan toimivuus erityistilanteissa.
Elinympäristö tukemaan terveyttä ja turvallisuutta -tunnusluvut
2000 toteutunut |
2009 toteutunut |
2010 toteutunut |
2011 toteutunut |
2012 toteutunut |
2013 arvio |
2014 arvio |
|
Koti- ja vapaa-ajan tapaturmissa kuolleet | 2 256 | 2 595 | 2 572 | 2 453 | 2 4281) | 2 404 | 2 380 |
— miehet | .. | 1 750 | 1 649 | 1 610 | 1 5941) | 1 578 | 1 562 |
— naiset | .. | 845 | 923 | 843 | 8351) | 826 | 818 |
Vesivälitteiset epidemiat | |||||||
— epidemioiden lkm | 7 | 4 | 2 | 5 | 2 | 5 | 5 |
— sairastuneet henkilöt | 6 428 | 213 | 38 | 70 | 53 | 100 | 100 |
Ympäristömyrkkyjen pitoisuudet äidinmaidossa (PCDD/F- ja PCB-yhdisteiden kokonaistoksisuusekvivalenttimäärä) | 15,3 | .. | 81) | 81) | 5,6 | 5,8 | 5,5 |
Työeläkevakuutusyhtiöiden, -säätiöiden ja -kassojen vakavaraisuusaste | .. | 24,1 | 29,6 | 22,4 | 26,4 | - | - |
Työeläkerahastot/bkt, % | 50,2 | 72,5 | 77,7 | 72,2 | 77,7 | 79,2 | 79,3 |
1) Arvio
Eräiden etuuksien kehitys (euroa/kk)
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 20141) | |
Lapsilisä | ||||||||
— 1. lapsi | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 104 | 104 | 104 |
— 2. lapsi | 111 | 111 | 111 | 111 | 111 | 115 | 115 | 115 |
— 3. lapsi | 131 | 131 | 141 | 141 | 142 | 147 | 147 | 147 |
— yksinhuoltajakorotus | 37 | 47 | 47 | 47 | 47 | 49 | 49 | 49 |
Lasten kotihoidon tuki | ||||||||
— hoitoraha | 294 | 294 | 314 | 314 | 316 | 327 | 337 | 342 |
— seuraavasta alle 3-v. | 94 | 94 | 94 | 94 | 94 | 98 | 101 | 102 |
— muista alle kouluikäisistä | 60 | 60 | 60 | 60 | 61 | 63 | 65 | 66 |
— hoitolisä | 168 | 168 | 168 | 168 | 169 | 175 | 180 | 183 |
Yksityisen hoidon tuki | ||||||||
— hoitoraha | 137 | 137 | 160 | 160 | 161 | 167 | 171 | 174 |
— hoitolisä | 135 | 135 | 135 | 135 | 135 | 140 | 144 | 146 |
Osittainen hoitoraha | 70 | 70 | 70 | 90 | 90 | 94 | 96 | 98 |
Vanhempainpäiväraha | ||||||||
— minimi | 380 | 380 | 551 | 551 | 553 | 574 | 594 | 603 |
— keskimäärin, miehet | 1 620 | 1 747 | 1 858 | 1 936 | 1 997 | 2 035 | 2 097 | 2 181 |
— keskimäärin, naiset | 1 170 | 1 241 | 1 342 | 1 398 | 1 427 | 1 467 | 1 513 | 1 563 |
Sairauspäiväraha | ||||||||
— minimi (55 päivän jälkeen) | 380 | 380 | 551 | 551 | 553 | 574 | 594 | 603 |
— keskimäärin, miehet | 1 228 | 1 277 | 1 368 | 1 429 | 1 421 | 1 461 | 1 508 | 1 550 |
— keskimäärin, naiset | 1 075 | 1 110 | 1 184 | 1 235 | 1 249 | 1 292 | 1 333 | 1 370 |
Työmarkkinatuki | 514 | 527 | 551 | 551 | 553 | 674 | 698 | 708 |
Työttömän peruspäiväraha | 514 | 527 | 551 | 551 | 553 | 674 | 698 | 708 |
Työttömien ansiopäiväraha | ||||||||
— keskimäärin, miehet | 1 201 | 1 234 | 1 326 | 1 401 | 1 409 | 1 514 | 1 565 | .. |
— keskimäärin, naiset | 922 | 945 | 1 017 | 1 071 | 1 082 | 1 159 | 1 184 | .. |
Kansaneläke, yksinäinen | 525 | 558 | 584 | 584 | 586 | 609 | 630 | 639 |
Takuueläke | 688 | 714 | 739 | 749 | ||||
Vanhuuseläke (keskim. omaeläke) | ||||||||
— miehet | 1 507 | 1 557 | 1 659 | 1 687 | 1 728 | 1 809 | .. | .. |
— naiset | 971 | 1 000 | 1 071 | 1 097 | 1 133 | 1 195 | .. | .. |
Työkyvyttömyyseläke (keskim. omaeläke) | ||||||||
— miehet | 1 117 | 1 077 | 1 117 | 1 119 | 1 121 | 1 149 | .. | .. |
— naiset | 934 | 891 | 927 | 929 | 934 | 962 | .. | .. |
Alkaneet vanhuuseläkkeet (keskim. omaeläke) | ||||||||
— miehet | 1 814 | 1 793 | 1 922 | 1 974 | 1 947 | 2 025 | .. | .. |
— naiset | 1 250 | 1 199 | 1 326 | 1 365 | 1 370 | 1 441 | .. | .. |
Alkaneet työkyvyttömyyseläkkeet (keskim. omaeläke) | ||||||||
— miehet | 1 044 | 1 018 | 1 090 | 1 126 | 1 174 | 1 192 | .. | .. |
— naiset | 841 | 809 | 842 | 884 | 907 | 943 | .. | .. |
Toimeentulotuki, perusosa, yksin asuva | 390 | 399 | 417 | 417 | 419 | 461 | 477 | .. |
1) Vuoden 2014 lopulliset euromäärät vahvistetaan 14.10.2013.
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla toteutetaan hallituksen linjausten mukaisesti vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelmaa aidosti tuottavuutta lisäävin toimenpitein. Vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta edistävät toimenpiteet koskevat hallinnonalan kaikkia virastoja ja laitoksia. Hallinnonalan vaikuttavuus- ja tuloksellisuushankkeina toteutetaan oikeuslääkinnän tietojärjestelmäprojekti ja vankien terveydenhuollon valvontaa, järjestämistä ja rahoitusta koskeva hanke. Hallinnonala on nimennyt ydintoimintoanalyysin pohjalta 25 vaikuttavuutta ja tuottavuutta edistävää hanketta. Niiden toimeenpano on meneillään. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toiminnan siirtoa Kuopioon toteutetaan asteittain vuoteen 2018 mennessä.
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2012—2014
v. 2012 tilinpäätös 1000 € |
v. 2013 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2014 esitys 1000 € |
Muutos 2013—2014 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 82 340 | 85 947 | 91 454 | 5 507 | 6 |
01. | Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 40 262 | 41 190 | 40 903 | -287 | -1 |
02. | Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 365 | 2 243 | 2 244 | 1 | 0 |
03. | Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 5 237 | 4 534 | 4 537 | 3 | 0 |
04. | Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 301 | 600 | 600 | — | 0 |
05. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 548 | 548 | 548 | — | 0 |
21. | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) | 26 | 100 | 1 070 | 970 | 970 |
25. | Sosiaali- ja terveydenhuollon kansalliset sähköiset asiakastietojärjestelmät (siirtomääräraha 3 v) | 10 470 | 11 800 | 16 330 | 4 530 | 38 |
29. | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 18 598 | 20 900 | 20 900 | — | 0 |
66. | Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (siirtomääräraha 2 v) | 4 532 | 4 032 | 4 322 | 290 | 7 |
02. | Valvonta | 44 246 | 41 376 | 43 902 | 2 526 | 6 |
03. | Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 13 960 | 13 872 | 16 372 | 2 500 | 18 |
05. | Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 14 743 | 12 120 | 11 736 | -384 | -3 |
06. | Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 4 147 | 3 584 | 5 494 | 1 910 | 53 |
20. | Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha) | 9 896 | 10 300 | 10 300 | — | 0 |
(66.) | Suomen ja Venäjän välisen säteily- ja ydinturvallisuuden yhteistyö (siirtomääräraha 3 v) | 1 500 | 1 500 | — | -1 500 | -100 |
03. | Tutkimus- ja kehittämistoiminta | 117 645 | 117 488 | 112 891 | -4 597 | -4 |
04. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 69 796 | 70 198 | 68 319 | -1 879 | -3 |
50. | Valtionapu Työterveyslaitoksen menoihin (siirtomääräraha 2 v) | 37 369 | 37 964 | 36 842 | -1 122 | -3 |
63. | Eräät erityishankkeet (siirtomääräraha 3 v) | 10 480 | 9 326 | 7 730 | -1 596 | -17 |
10. | Perhe- ja asumiskustannusten tasaus ja eräät palvelut | 2 476 454 | 2 548 938 | 2 614 900 | 65 962 | 3 |
50. | Äitiysavustus ja valtion tuki kansainväliseen adoptioon (arviomääräraha) | 11 500 | 11 800 | 11 800 | — | 0 |
51. | Lapsilisät (arviomääräraha) | 1 481 500 | 1 483 300 | 1 483 100 | -200 | 0 |
52. | Eräät valtion korvattavat perhe-etuudet (arviomääräraha) | 2 379 | 2 500 | 2 900 | 400 | 16 |
53. | Sotilasavustus (arviomääräraha) | 20 700 | 20 250 | 19 200 | -1 050 | -5 |
54. | Asumistuki (arviomääräraha) | 603 900 | 655 800 | 714 100 | 58 300 | 9 |
55. | Elatustuki (arviomääräraha) | 172 380 | 180 900 | 185 800 | 4 900 | 3 |
56. | Vaikeavammaisten tulkkauspalvelut (arviomääräraha) | 30 396 | 34 966 | 38 300 | 3 334 | 10 |
60. | Kansaneläkelaitokselle maksettavat sosiaaliturvan yleisrahaston ja palvelurahaston toimintakulut (arviomääräraha) | 153 700 | 159 422 | 159 700 | 278 | 0 |
20. | Työttömyysturva | 2 265 149 | 2 653 236 | 2 705 026 | 51 790 | 2 |
31. | Valtion korvaus kunnille kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä (arviomääräraha) | 13 238 | 26 486 | 26 486 | — | 0 |
50. | Valtionosuus ansiopäivärahasta (arviomääräraha) | 850 000 | 1 104 600 | 962 850 | -141 750 | -13 |
51. | Valtionosuus peruspäivärahasta (arviomääräraha) | 167 000 | 175 350 | 234 680 | 59 330 | 34 |
52. | Valtionosuus työmarkkinatuesta (arviomääräraha) | 1 143 680 | 1 253 000 | 1 373 700 | 120 700 | 10 |
55. | Valtionosuus aikuiskoulutustuesta (arviomääräraha) | 43 000 | 43 000 | 55 160 | 12 160 | 28 |
56. | Valtionosuus vuorottelukorvauksesta (arviomääräraha) | 48 232 | 50 800 | 52 150 | 1 350 | 3 |
30. | Sairausvakuutus | 1 323 951 | 1 243 000 | 1 295 872 | 52 872 | 4 |
28. | Kansallisen yhteyspisteen ja palveluvalikoimatoimielimen toimintakulut (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 1 272 | 1 272 | 0 |
60. | Valtion osuus sairausvakuutuslaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 1 323 951 | 1 243 000 | 1 294 600 | 51 600 | 4 |
40. | Eläkkeet | 4 279 873 | 4 460 508 | 4 539 700 | 79 192 | 2 |
50. | Valtion osuus merimieseläkekassan menoista (arviomääräraha) | 54 100 | 58 358 | 62 000 | 3 642 | 6 |
51. | Valtion osuus maatalousyrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 564 900 | 580 000 | 608 000 | 28 000 | 5 |
52. | Valtion osuus yrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 29 100 | 70 000 | 100 000 | 30 000 | 43 |
53. | Valtion korvaus lapsen hoidon ja opiskelun ajalta kertyvästä eläkkeestä (arviomääräraha) | 1 246 | 2 389 | 3 000 | 611 | 26 |
54. | Valtion osuus maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuksen kustannuksista (arviomääräraha) | 15 020 | 15 761 | 17 200 | 1 439 | 9 |
60. | Valtion osuus kansaneläkelaista ja eräistä muista laeista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 3 615 506 | 3 734 000 | 3 749 500 | 15 500 | 0 |
50. | Veteraanien tukeminen | 302 338 | 301 356 | 273 334 | -28 022 | -9 |
30. | Valtion korvaus sodista kärsineiden huoltoon (arviomääräraha) | 1 605 | 1 550 | 1 450 | -100 | -6 |
50. | Rintamalisät (arviomääräraha) | 42 031 | 38 500 | 31 300 | -7 200 | -19 |
51. | Sotilasvammakorvaukset (arviomääräraha) | 156 219 | 149 833 | 135 121 | -14 712 | -10 |
52. | Valtion korvaus sotainvalidien laitosten käyttökustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 65 207 | 68 207 | 66 207 | -2 000 | -3 |
53. | Valtionapu sotainvalidien puolisoiden kuntoutustoimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 3 100 | 3 100 | 3 100 | — | 0 |
54. | Rintama-avustus eräille ulkomaalaisille vapaaehtoisille rintamasotilaille (siirtomääräraha 2 v) | 80 | 70 | 60 | -10 | -14 |
55. | Eräät kuntoutustoiminnan menot (siirtomääräraha 2 v) | 3 500 | 3 500 | 3 500 | — | 0 |
56. | Rintamaveteraanien kuntoutustoiminnan menot (siirtomääräraha 2 v) | 30 588 | 30 588 | 23 988 | -6 600 | -22 |
57. | Valtionapu rintamaveteraanien kuntoutustoimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 8 | 6 008 | 8 608 | 2 600 | 43 |
60. | Kuntien järjestämä sosiaali- ja terveydenhuolto | 529 129 | 555 267 | 540 381 | -14 886 | -3 |
30. | Valtion korvaus terveydenhuollon valtakunnallisen valmiuden kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 200 | 500 | 500 | — | 0 |
31. | Valtionavustus kunnille sosiaali- ja terveydenhuollon hankkeisiin ja eräisiin muihin menoihin (siirtomääräraha 3 v) | 17 500 | 17 900 | 11 500 | -6 400 | -36 |
32. | Valtion rahoitus terveydenhuollon yksiköille yliopistotasoiseen tutkimukseen (kiinteä määräraha) | 36 000 | 31 000 | 30 000 | -1 000 | -3 |
33. | Valtion korvaus terveydenhuollon yksiköille lääkäri- ja hammaslääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin (arviomääräraha) | 105 998 | 110 240 | 110 440 | 200 | 0 |
34. | Valtion korvaus terveydenhuollon toimintayksiköille oikeuspsykiatrisista tutkimuksista sekä potilassiirroista aiheutuviin kustannuksiin (arviomääräraha) | 7 716 | 10 500 | 13 200 | 2 700 | 26 |
35. | Valtionosuus kunnille perustoimeentulotuen kustannuksiin (arviomääräraha) | 308 855 | 345 350 | 332 150 | -13 200 | -4 |
36. | Valtionavustus saamenkielisten sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamiseksi (kiinteä määräraha) | 600 | 480 | 480 | — | 0 |
(37.) | Valtionavustus kunnille sosiaali- ja terveydenhuollon korjaushankkeisiin (siirtomääräraha 3 v) | 20 000 | — | — | — | 0 |
(38.) | Valtionavustus kunnille vanhuspalvelulain toimeenpanoon (siirtomääräraha 2 v) | — | 5 757 | — | -5 757 | -100 |
(39.) | Avustus kunnille sosiaali- ja terveydenhuollon rakennusten sisäilma- ja kosteusvauriohankkeisiin (siirtomääräraha 3 v) | — | — | — | — | 0 |
40. | Valtion rahoitus lääkäri- ja lääkintähelikopteritoiminnan menoihin (siirtomääräraha 3 v) | 22 460 | 23 740 | 32 811 | 9 071 | 38 |
63. | Valtionavustus sosiaalialan osaamiskeskusten toimintaan (kiinteä määräraha) | 3 500 | 3 500 | 3 000 | -500 | -14 |
64. | Valtion korvaus rikosasioiden sovittelun järjestämisen kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 6 300 | 6 300 | 6 300 | — | 0 |
70. | Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen | 61 217 | 61 307 | 59 320 | -1 987 | -3 |
01. | Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 27 720 | 27 675 | 27 738 | 63 | 0 |
20. | Rokotteiden hankinta (siirtomääräraha 3 v) | 22 890 | 24 390 | 22 890 | -1 500 | -6 |
21. | Terveysvalvonta (siirtomääräraha 2 v) | 1 000 | 930 | 930 | — | 0 |
22. | Tartuntatautien valvonta (siirtomääräraha 2 v) | 660 | 660 | 660 | — | 0 |
50. | Terveyden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 5 100 | 3 780 | 3 130 | -650 | -17 |
51. | Valtion korvaus työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 2 900 | 2 900 | 2 900 | — | 0 |
52. | Valtionavustus UKK-instituutin toimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 947 | 972 | 1 072 | 100 | 10 |
80. | Maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomitustoiminta | 225 713 | 223 740 | 225 040 | 1 300 | 1 |
40. | Valtion korvaus maatalousyrittäjien lomituspalvelujen kustannuksiin (arviomääräraha) | 206 673 | 205 000 | 206 000 | 1 000 | 0 |
41. | Valtion korvaus turkistuottajien lomituspalvelujen kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 2 600 | 2 600 | 1 700 | -900 | -35 |
42. | Valtion korvaus poronhoitajien sijaisapukokeilun kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 300 | — | 300 | 300 | 0 |
50. | Valtion korvaus maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomituspalvelujen hallintomenoihin (kiinteä määräraha) | 16 140 | 16 140 | 17 040 | 900 | 6 |
90. | Raha-automaattiyhdistyksen avustukset | 282 180 | 301 000 | 308 000 | 7 000 | 2 |
50. | Avustukset yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen (arviomääräraha) | 282 180 | 301 000 | 308 000 | 7 000 | 2 |
Yhteensä | 11 990 235 | 12 593 163 | 12 809 820 | 216 657 | 2 |