Talousarvioesitys 2014
Selvitysosa:Luvun menot koostuvat sosiaali- ja terveysministeriön, työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan, sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan, valtion mielisairaaloiden ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenoista sekä eräistä muista menoista.
Pääluokkaperusteluissa on esitetty sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan toimintapoliittiset tavoitteet. Lähtökohtana on poliittisen tason ohjaus, joka on linjattu hallitusohjelmassa. Toimintaa ohjaa lisäksi Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020 -asiakirja.
Sosiaali- ja terveysministeriö johtaa ja ohjaa sosiaaliturvan ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kehittämistä sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Ministeriö määrittelee sosiaali- ja terveyspolitiikan suuntaviivat, valmistelee keskeiset uudistukset ja ohjaa niiden toteuttamista ja yhteensovittamista. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan ja sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan tavoitteena on tuottaa asiakkailleen kohtuullisessa ajassa oikeat, perustellut ja yhdenmukaiset päätökset. Valtion mielisairaalat tuottavat valtakunnallisia oikeuspsykiatrian erikoisalan hoito- ja tutkimuspalveluja. Valtion lastensuojeluyksiköiden tehtävänä on lastensuojelulain mukainen avo-, sijais- ja jälkihuolto.
01. Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 40 903 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Kansallisen veteraanipäivän pääjuhlan järjestämiseen
2) lääkinnällisen pelastustoimen ja poikkeusolojen valmiudesta sekä näihin liittyvien laitteiden ja kalusteiden hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
4) tasa-arvon tietopalvelun ylläpitoon liittyviin kustannuksiin
5) yleissitovien työehtosopimusten kääntämiseen ruotsiksi.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö toimeenpanee hallitusohjelman ja ministeriön strategisten linjausten tavoitteita käyttäen apuna virastojen ja laitosten asiantuntemusta tulossopimuksissa sovittujen tavoitteiden mukaisesti.
Sosiaali- ja terveysministeriön talousarvio perustuu maksullisen toiminnan osalta osittain nettobudjetointiin. Toimintamenomomentille tuloutettavat tulot ovat valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien perusteiden mukaisia tuloja lääkkeiden hintalautakunnan maksullisista suoritteista ja tuloja työsuojeluhallinnon maksullisista suoritteista sekä raha-automaattiavustuksista annetun lain (1056/2001) 45 §:n mukaisia korvauksia Raha-automaattiyhdistyksen valvonnasta ja ohjauksesta sekä sosiaali- ja terveysministeriön peliriippuvuuden seurannan ja tutkimuksen kustannusten korvaamisesta antaman asetuksen (381/2002) nojalla rahapeliyhteisöiltä perittäviä korvauksia arpajaisiin osallistumisesta aiheutuvien ongelmien seuraamisesta ja tutkimisesta.
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut toiminnalleen seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2014:
- — Kehitetään laskentatointa ja muuta seurantajärjestelmää Kieku-käyttöönoton yhteydessä.
- — Maksullisen toiminnan, joka on suhteellisen vähäistä, tavoitteena on julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus ja liiketaloudellisten suoritteiden osalta kannattavuus.
- — Toteutetaan ja seurataan ministeriön vastuulla olevia merkittäviä ohjelmia ja muita hankkeita, kuten Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma (Kaste) ja Kansallisten sähköisten tietojärjestelmien kehittämishanke (KanTa ja Tikesos).
- — Osallistutaan kunta- ja palvelurakennehankkeen toimeenpanoon.
- — Jatketaan sosiaalihuollon lainsäädännön uudistuksen valmistelua tehtyjen ehdotusten pohjalta.
- — Jatketaan terveydenhuoltolain toimeenpanoa ja arviointia.
- — Valmistellaan sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä, rahoitusta, kehittämistä ja valvontaa koskevaa lakiuudistusta.
- — Jatketaan vanhuspalvelulain toimeenpanoa ja arviointia.
- — Otetaan huomioon alueellinen ja kuntien tasa-arvoinen kehittäminen.
- — Lisätään tutkimus- ja kehittämislaitosten yhteistyötä alueellinen näkökulma huomioituna.
- — Jatketaan tasa-arvon valtavirtaistamista.
- — Vahvistetaan lainsäädännön vaikutusten arviointia.
- — Sosiaali- ja terveysministeriön henkilöstön ja henkilöstörakenteen kehittämistä jatketaan ministeriön tuottavuuden kehittämiselle asetetut tavoitteet huomioon ottaen siten, että ministeriön ydintehtävissä tarvittavat voimavarat ja osaaminen varmistetaan.
- — Työtyytyväisyysindeksi on korkeampi kuin 3,5 (asteikolla 1—5) (v. 2012 toteutuma 3,47, v. 2011 toteutuma 3,5, v. 2010 toteutuma 3,5).
- — Sairauspoissaoloja on alle 10 pv/htv (v. 2012 toteutuma 8,6, v. 2011 toteutuma 11,2). Pidemmällä aikavälillä tavoitteena on saavuttaa ministeriöiden keskiarvo (v. 2012 ministeriöiden mediaani oli 8,0 pv/htv).
EU-projektien tuloja sekä muilta kansainvälisiltä tahoilta saatavia tuloja arvioidaan kertyvän 5 000 euroa ja näitä vastaavien bruttomenojen arvioidaan olevan 5 000 euroa.
Viraston tulosalueittaiset menot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 talousarvio |
2014 esitys |
|
Johto ja erillisyksiköt | 6 065 | 6 354 | 6 222 |
Johdon tuki | |||
— hallinto- ja suunnitteluosasto | 14 958 | 15 671 | 15 625 |
Vakuutusosasto | 3 427 | 3 590 | 3 565 |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osasto | 4 954 | 5 190 | 5 162 |
Sosiaali- ja terveyspalveluosasto | 5 363 | 5 619 | 5 591 |
Työsuojeluosasto | 4 549 | 4 766 | 4 738 |
Yhteensä | 39 316 | 41 190 | 40 903 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 43 320 | 45 063 | 45 066 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 3 871 | 3 873 | 4 163 |
Nettomenot | 39 449 | 41 190 | 40 903 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 7 196 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 8 009 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) (uudelleenkohdennus momentille 33.01.21) | 236 |
Kansalaisen sähköinen osallistumisympäristö (siirto momentille 25.01.01) | -20 |
Tuottavuustoimet | -360 |
Työehtosopimusten ruotsinnoksia koskeva tasomuutos | -130 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -50 |
Palkkausten tarkistukset | 127 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -90 |
Yhteensä | -287 |
2014 talousarvio | 40 903 000 |
2013 talousarvio | 41 190 000 |
2012 tilinpäätös | 40 262 000 |
02. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 2 244 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnalle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2014. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta toimii toimialansa ensimmäisenä muutoksenhakuasteena edistäen kansalaisten oikeusturvaa yhdenmukaisilla ja oikeudenmukaisilla päätöksillä. Tavoitteena on kohtuullinen käsittelyaika.
2012 toteutuma |
2013 ennakoitu |
2014 arvio |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Päätösten hinta (euroa/ratkaisu) | 252 | 265 | 236 |
Työn tuottavuus (ratkaisut/htv) | 291 | 290 | 317 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Vireille tulleet valitusasiat | 9 286 | 9 500 | 9 500 |
Valitusten käsittelyaika (kk) | 6,3 | 6,8 | 6,8 |
Työn tuottavuus on laskettu seuraavien arvioiden mukaan: 9 500 päätöstä ja 30 henkilötyövuotta. Päätöksen hinta on laskettu 9 500 päätöksen ja 2 244 000 euron määrärahan mukaan.
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan suoritteet eli valitusten ja poistohakemusten johdosta annetut päätökset ovat maksuttomia.
Henkilöstön osaamisesta huolehditaan. Lautakunnan johtamisjärjestelmän toimivuutta, esimiesten johtamistaitoa ja työhyvinvointia seurataan määräajoin työtyytyväisyyskyselyin.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -1 |
Palkkausten tarkistukset | 7 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -5 |
Yhteensä | 1 |
2014 talousarvio | 2 244 000 |
2013 talousarvio | 2 243 000 |
2012 tilinpäätös | 2 365 000 |
03. Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 4 537 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2014. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta toimii toimialansa ensimmäisenä muutoksenhakuasteena kaikissa Kansaneläkelaitoksen käsittelemissä asioissa opintotukea ja työttömyysturvaa lukuun ottamatta edistäen kansalaisten oikeusturvaa toimeentuloa koskevissa asioissa tuottamalla mahdollisimman nopeasti oikeita, yhdenmukaisia ja oikeudenmukaisia päätöksiä. Tavoitteena on käsittelyajan lyhentäminen.
2012 toteutuma |
2013 ennakoitu |
2014 arvio |
|
Tuottavuus ja taloudellisuus | |||
Päätösten hinta (euroa/ratkaisu) | 185 | 203 | 197 |
Työn tuottavuus (ratkaisut/htv) | 415 | 403 | 418 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Vireille tulleet valitusasiat (lkm) | 21 178 | 22 000 | 23 000 |
Valitusten käsittelyaika (kk) | 9,7 | 7 | 7 |
Työn tuottavuus on laskettu arvioilla 23 000 ratkaisua ja 55 henkilötyövuotta. Päätöksen hinta on laskettu arvioilla 23 000 ratkaisua ja 4 537 000 euron määrärahalla.
Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle tehdyistä valituksista annetut päätökset ovat maksuttomia.
Lautakunnan toimintaa tehostetaan, työprosesseja kehitetään ja parannetaan edelleen. Lisäksi henkilöstön työtä kehitetään tehtävien vaatimustason sekä työn haasteellisuuden lisäämiseksi sekä uudistetaan lautakunnan henkilöstörakennetta uusien tehtävien mukaisiksi. Henkilöstön työhyvinvointia tukevia toimenpiteitä jatketaan edelleen työpaikkaselvityksen mukaisesti.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Palkkausten tarkistukset | 13 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -10 |
Yhteensä | 3 |
2014 talousarvio | 4 537 000 |
2013 talousarvio | 4 534 000 |
2012 tilinpäätös | 5 237 000 |
04. Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 600 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tieteellisestä tutkimustyöstä ja yliopisto-opetuksesta aiheutuneiden menojen sekä muiden toimintamenojen maksamiseen
2) vaarallisten ja vaikeahoitoisten lasten ja nuorten psykiatrisen hoitoyksikön palvelujen kysynnän vaihtelusta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) maatalousavustuksia vastaavien menojen maksamiseen
4) sairaaloiden yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuviin kustannuksiin.
Selvitysosa:Valtion mielisairaaloiden menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien liiketaloudellisten perusteiden mukaisesti. Asiakasmaksut peritään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992) annetun lain mukaisesti.
Valtion mielisairaaloille asetettavat tulostavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja mielisairaaloiden välisissä tulossopimuksissa vuodelle 2014.
Sairaaloiden toiminnassa painottuu oikeuspsykiatrinen erityisosaaminen ja hoitotoimintaa tukevan tieteellisen tutkimustyön merkitys kasvaa. Hoidon laatuun ja hoidon tulosten seurantaan kiinnitetään edelleen huomiota terapeuttisia valmiuksia lisäämällä. Lisäksi parannetaan toiminnan mittausmenetelmiä ja seurantajärjestelmiä.
Toiminnan tuottavuutta parannetaan kehittämällä muun muassa erityistason psykiatrisen sairaanhoidon vaatimuksiin entistä paremmin sopivaa hoitotyötä. Työnohjausjärjestelmien tehostamisen ja työhyvinvointiohjelmien hyödyntämisen tavoitteena on vähentää sairauspäiviä ja parantaa terveysindeksiä. Valtion mielisairaalat toimivat tehokkaasti ja taloudellisesti huolehtien samalla toimintansa laadun kehittämisestä. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.
Valtion mielisairaaloiden rahoitusrakenne
2012 toteutuma 1 000 € |
htv | 2013 varsinainen talousarvio 1 000 € |
htv | 2014 esitys 1 000 € |
htv | |
Toimintamenomääräraha | 600 | 3 | 600 | 3 | 600 | 3 |
Liiketaloudelliset suoritteet | 55 870 | 834 | 58 220 | 831 | 58 220 | 831 |
Ulkopuolinen rahoitus yhteensä | 186 | 3 | 137 | 2 | 137 | 2 |
Yhteensä | 56 656 | 840 | 58 957 | 836 | 58 957 | 836 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 56 262 | 58 820 | 58 820 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 55 870 | 58 220 | 58 220 |
Nettomenot | 392 | 600 | 600 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 691 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 600 |
Mielisairaaloiden tuottavuuden (laskutettujen hoito- ja mielentilatutkimuspäivien määrä/henkilötyövuodet) kehitys
2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 arvio |
|
Niuvanniemen aikuisosastot | 185,8 | 183 | 183 |
Niuvanniemen nuoriso-osasto | 89,6 | 78 | 78 |
Vanhan Vaasan aikuisosastot | 203,0 | 198 | 198 |
Mielisairaaloiden taloudellisuuden (kokonaiskustannukset/laskutetut hoito- ja mielentilatutkimuspäivät) arvioitu kehitys
2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 arvio |
|
Niuvanniemen aikuisosastot | 343,3 | 370 | 370 |
Niuvanniemen nuoriso-osasto | 848,2 | 911 | 911 |
Vanhan Vaasan aikuisosastot | 347,6 | 366 | 366 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 54 730 | 57 181 | 57 181 |
— muut tuotot | 1 140 | 1 039 | 1 039 |
Tuotot yhteensä | 55 870 | 58 220 | 58 220 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 55 724 | 58 163 | 58 163 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 146 | 57 | 57 |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Mielisairaaloiden arvioidaan tuottavan asiakkailleen mm. seuraavat suoritteet
2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 arvio |
|
Hoitopotilaiden hoitovuorokausia | 145 863 | 142 620 | 142 620 |
Mielentilatutkimushoitovuorokausia | 5 076 | 4 767 | 4 767 |
Mielentilatutkimuksia | 80 | 80 | 80 |
Alaikäisten hoitoyksikön hoitopäiviä | 4 287 | 4 125 | 4 125 |
Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimusvuorokausia | 43 | 109 | 109 |
Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimuksia | 0 | 2 | 2 |
Henkilöstön uudistumista ja työkykyä tuetaan kehittämällä muun muassa erityistason psykiatrisen sairaanhoidon vaatimuksiin entistä paremmin sopivia hoitomenettelyjä sekä tehostamalla työnohjausjärjestelmää ja työhyvinvointiohjelmia. Tavoitteena on vähentää sairauspäiviä ja parantaa työterveysindeksiä. Henkilöstön täydennyskoulutusta tuetaan. Sisäisen erityistason täsmäkoulutusta lisätään.
2014 talousarvio | 600 000 |
2013 talousarvio | 600 000 |
2012 tilinpäätös | 301 490 |
05. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 548 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) koulukotien sekä vankilan perheosaston sisällölliseen kehittämiseen ja toiminnan tukemiseen
2) oppilashoitopaikka- ja koulupaikkakysynnän sekä vankilan perheosaston paikkakysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen
3) alueelliseen lastensuojelutyöhön
4) kansainväliseen ja lähialueyhteistyöhön
5) perhekotitoiminnasta aiheutuvien palkkioiden ja muiden menojen maksamiseen
6) koulukotien ja vankilan perheosaston yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen
7) koulukotien maatila- ja metsätaloudesta aiheutuvien menojen maksamiseen
8) koulukotioppilaille tarkoitetun kuukausirahan ja heidän vanhemmilleen tarkoitetun ateriakorvauksen maksamiseen
9) koulukodissa osana erikoistumisopintojaan työskentelevän, lasten- tai nuorisopsykiatriaan erikoistuvan lääkärin palkkaukseen.
Selvitysosa:Valtion koulukotien menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Koulukodeissa annettavan perusopetuksen ja muun opetustoimen piiriin kuuluvan toiminnan rahoitukseen sovelletaan kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) säädöksiä. Rahoitusjärjestelmä perustuu laskennallisiin yksikköhintoihin, jotka opetus- ja kulttuuriministeriö määrää ja valtioneuvosto vahvistaa ennalta seuraavaa vuotta varten. Oppilaille ja heidän vanhemmilleen maksettavat korvaukset perustuvat lastensuojelulakiin (417/2007), -asetukseen (1010/1983) ja sosiaalihuoltolakiin (710/1982).
Kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämin liiketaloudellisin perustein.
Valtion koulukodeille asetettavat tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja koulukotien välisissä tulossopimuksissa vuodelle 2014.
Valtion koulukotitoiminnan vaikuttavuutta lisätään hallinnollisen rakenteen konserninomaisuutta kehittämällä. Huume-, lääke- ja/tai alkoholiongelmista sekä mielenterveyden häiriöistä kärsivien lasten ja nuorten auttamiseen kiinnitetään koulukotitoiminnan kehittämisessä entistä enemmän huomiota. Voimavaroja suunnataan koulukotityön sisältöä, laatua, asiakaslähtöisyyttä ja tuloksellisuutta koskevaan tutkimus- ja kehittämistyöhön. Toiminnan laatua ja laatuajattelua kehitetään edelleen. Lasten ja nuorten psykososiaalista hoitoa kehitetään yhteistyössä lasten ja nuorten psykiatristen hoitoyksiköiden kanssa. Vankilan perheosastolla turvataan sijoitettujen lasten mahdollisuus turvallisiin varhaisen vuorovaikutuksen kokemuksiin sekä hyvään hoitoon ja huolenpitoon. Perheosaston työn vaikuttavuutta seurataan ja toimintaa kehitetään palvelujen ostajien eli kuntien muuttuvia tarpeita vastaavaksi.
Koulukodit toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranee. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.
Valtion koulukotien rahoitusrakenne
2012 toteutuma 1 000 € |
htv | 2013 varsinainen talousarvio 1 000 € |
htv | 2014 arvio 1 000 € |
htv | |
Toimintamenomääräraha | 548 | 6,5 | 548 | 5,5 | 548 | 5,5 |
Liiketaloudelliset suoritteet (sisältää opetushallituksen rahoitusosuuden) | 22 159 | 333,5 | 21 896 | 319,3 | 21 896 | 319,3 |
Yhteensä | 22 707 | 340,0 | 22 444 | 324,8 | 22 444 | 324,8 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 20 138 | 20 909 | 20 909 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 19 193 | 20 361 | 20 361 |
Nettomenot | 945 | 548 | 548 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 551 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 154 |
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon ulkopuolisena rahoituksena saatavat maatalousavustukset.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 18 765 | 18 791 | 18 791 |
— muut tuotot | 3 394 | 3 105 | 3 105 |
Tuotot yhteensä | 22 159 | 21 896 | 21 896 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 2 966 | 1 535 | 1 535 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 22 981 | 21 791 | 21 791 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -822 | 105 | 105 |
Kustannusvastaavuus, % | 96 | 100 | 100 |
Koulukotien maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan 100 % niiden kustannuksista. Koulukotien arvioidaan tuottavan maksullisina palveluina muun muassa seuraavat palvelut asiakkailleen.
Eräitä koulukotien maksullisen toiminnan asiakassuoritteita
2012 toteutunut |
2013 arvio |
2014 arvio |
|
Hoitovuorokausi | 48 703 | 45 842 | 47 192 |
Hoitovuorokausi erityisessä huolenpidossa | 5 091 | 5 680 | 5 680 |
Koulupäivä | 27 926 | 26 057 | 26 057 |
Jälkihuoltovuorokausi | 7 384 | 9 222 | 9 222 |
Vankilan perheosasto | |||
Hoitovuorokausi | 2 955 | 2 700 | 2 700 |
Henkilöstön jaksamista vahvistetaan säännöllisellä työnohjauksella ja tukemalla koulutukseen hakeutumista.
2014 talousarvio | 548 000 |
2013 talousarvio | 548 000 |
2012 tilinpäätös | 548 000 |
21. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 1 070 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla tuottavuuden edistämiseen tähtäävien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palvelujen hankkimiseen.
Selvitysosa:Henkilötyövuosivähennyksiin liittyvistä palkkausrahojen vähennyksistä osa jää hallinnonalan käyttöön käytettäväksi erityisesti tuottavuutta edistäviin hallinnonalan hankkeisiin.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Alkoholielinkeinorekisterin uusiminen (siirto momentille 33.02.05) | -50 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) (uudelleenkohdennus momenteilta 33.01.01, 33.02.03, 33.03.04 ja 33.03.50) | -436 |
Vera-tietojärjestelmän jatkokehitys (siirto momentille 33.70.01) | -300 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -191 |
Tasomuutos | 1 947 |
Yhteensä | 970 |
2014 talousarvio | 1 070 000 |
2013 talousarvio | 100 000 |
2012 tilinpäätös | 26 000 |
25. Sosiaali- ja terveydenhuollon kansalliset sähköiset asiakastietojärjestelmät (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 16 330 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisten sähköisten tietojärjestelmien (mm. KanTa-hanke, sosiaalihuollon kansalliset sähköiset asiakastietojärjestelmät) strategiseen suunnitteluun sekä operatiiviseen suunnitteluun ja ohjaukseen (STM, THL)
2) KanTa-hankkeeseen liittyvien kansallisten määrittelyjen tekemiseen ja ylläpitoon (THL)
3) korvauksen maksamiseen Kansaneläkelaitokselle sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007) ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) mukaisesti KanTa-palveluiden (kansallinen potilastietojen sähköinen arkistointipalvelu, reseptikeskus, sekä kansalaisen omien sähköisten resepti- ja asiakastietojen katselupalvelu ja potilaan tiedonhallintapalvelu) kehittämiseen (Kela)
4) sosiaalihuollon sähköisen asiakastietojärjestelmän strategiseen suunnitteluun (STM) sekä operatiiviseen suunnitteluun ja ohjaukseen (THL)
5) valtionavustusten myöntämiseen sosiaali- ja terveydenhuollon paikallisen ja tietojärjestelmäinfrastruktuurin tehostamiseksi (STM, THL)
6) järjestelmän kehittämisyhteistyön, käyttöönoton ja levittämisen koordinointiin (THL)
7) enintään 30 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen vuodessa sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisten sähköisten asiakastietojärjestelmien strategista ja operatiivista suunnittelua ja ohjausta, kansallisten määrittelyjen tekemistä ja ylläpitoa ja järjestelmän kehittämistä sekä käyttöönottoa varten enintään ohjelmakauden loppuun saakka.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisten sähköisten asiakastietojärjestelmien strategisesta suunnittelusta ja ohjauksesta. Kansaneläkelaitoksen tehtävänä on sähköisen asiakastietoarkiston rakentaminen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007) ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) mukaisesti. Rekisterin rakentaminen jatkuu vuonna 2014. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteyteen perustettu operatiivinen yksikkö koordinoi sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisten sähköisten asiakastietojärjestelmien, kuten KanTa-hankkeen kansallisen määrittelytyön, ohjauksen, toimeenpanon ja kehittämisen, vastaavan työn sosiaalihuollon alueella sekä EU-tason yhteistyön (epSOS -hanke). Rahoituksen pääpaino siirtyy sosiaalihuollon sähköisen asiakastietojärjestelmän rakentamiseen tulevan lainsäädännön mukaisesti. Momentin määrärahaa on tarkoitus käyttää myös valtionavun maksamiseen kunnille ja kuntayhtymille sekä tarvittaessa muille tahoille sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäkokonaisuuden paikallisen ja alueellisen infrastruktuurin selkiyttämiseen ja tehostamiseen.
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Sosiaali- ja terveysministeriö | |
Strateginen suunnittelu ja ohjaus (STM) | 400 |
Lainsäädännön aiheuttamat muutokset sekä uusien järjestelmäpalvelujen hankinnat | 4 800 |
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | |
Toimeenpanon operatiivinen johtaminen | 2 000 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisten määrittelyjen tekeminen ja ylläpito | 5 530 |
Valtionavustukset paikallisen ja alueellisen tietojärjestelmäinfrastruktuurin tehostamiseksi | 3 600 |
Yhteensä | 16 330 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
KanTa-palvelujen ylläpitoon varattu määräraha (siirto momentille 33.10.60) | -1 000 |
Kertaluonteisen siirron palautus momentilta 33.10.60 | 5 200 |
Potilastietojärjestelmien sertifiointi (siirto momentille 33.02.05) | -70 |
Tasomuutos | 400 |
Yhteensä | 4 530 |
2014 talousarvio | 16 330 000 |
2013 I lisätalousarvio | — |
2013 talousarvio | 11 800 000 |
2012 tilinpäätös | 10 470 000 |
29. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 20 900 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös lähialueyhteistyöhön käytettyjen ja kotimaasta hankittujen palvelujen ostoihin sisältyvien arvonlisäveromenojen maksamiseen.
2014 talousarvio | 20 900 000 |
2013 talousarvio | 20 900 000 |
2012 tilinpäätös | 18 598 401 |
66. Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 4 322 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kansainvälisten järjestöjen ja laitosten jäsenmaksujen, maksuosuuksien ja erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kansainvälisten jäsenmaksujen ja maksuosuuksien hinnankorotukset | 290 |
Yhteensä | 290 |
2014 talousarvio | 4 322 000 |
2013 talousarvio | 4 032 000 |
2012 tilinpäätös | 4 532 000 |