Statsbudgeten 2017
30. Räddningsväsendet och nödcentralerna
Förklaring:Räddningsväsendets mål är ett tryggt och kriståligt Finland där räddningsväsendets tjänster är högkvalitativa, kostnadseffektiva och enhetliga. Räddningsväsendets uppgift är att förebygga eldsvådor och bedriva räddningsverksamhet under normala förhållanden, undantagsförhållanden samt i störningssituationer. Till räddningsväsendets uppgifter hör de befolkningsskyddsuppgifter som grundar sig på internationella överenskommelser samt att upprätthålla beredskap för denna verksamhet. I samarbete med andra myndigheter deltar räddningsväsendet dessutom i arbetet med att förebygga olyckor. Räddningsväsendet har beredskap att ge och ta emot internationell hjälp. Målet är att räddningsväsendet har en helhetsbild av samhällsrisker baserad på fortlöpande analys och beredskap att svara på risker inom sitt verksamhetsområde. Målet är även att räddningsväsendets säkerhetskommunikation är effektiv.
Ansvaret för skötseln av olika uppgifter inom räddningsväsendet delas av staten och de kommunala räddningsverken. Ur statsbudgeten finansieras Räddningsinstitutets verksamhet samt det riksomfattande utvecklingsarbete inom räddningsväsendet som leds av inrikesministeriet. Kommunerna svarar för finansieringen av räddningsverken. Enligt regeringsprogrammet ska den riksomfattande ledningen, planeringen, styrningen, övervakningen och samordningen av räddningsväsendet och beredskapen stärkas och förbättras. Inrikesministeriet fortsätter 2017 det projekt, vars uppgift är att bereda reformen av räddningsväsendet som genomförs i början av 2019. Genom reformen överförs räddningsväsendets uppgifter från kommunerna till landskapsnivå.
Till nödcentralsverkets uppgifter hör att tillhandahålla nödcentralstjänster och att stödja den till nödcentralstjänsterna anknutna myndighetsverksamheten vid räddningsväsendet, polisväsendet och social- och hälsovårdsväsendet, exempelvis med åtgärder i samband med förmedling av uppdrag, kommunikationscentraluppgifter, inledande av åtgärder för att varna befolkningen i plötsliga farosituationer samt andra uppgifter i anslutning till myndigheternas verksamhet. Till Nödcentralsverkets uppgifter hör också att utveckla och övervaka uppgifterna och verksamhetssätten i anslutning till nödcentralstjänsterna.
Verksamheten vid nödcentralerna och hos de myndigheter som utnyttjar nödcentralstjänster förenhetligas på riksnivå i fråga om larmtjänsterna. Syftet är att förbättra nödcentralernas verksamhet och myndighetssamarbetet och därigenom säkerhetstjänsterna för befolkningen. Nödcentralsverksamheten och datasystemen revideras före utgången av mars 2017 så att nödcentralerna kan bilda nätverk i syfte att stödja varandra vid arbetstoppar och vid störningar.
01. Räddningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 12 914 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av särskilda undersökningar av orsaken till en eldsvåda eller olycka enligt 107 § i räddningslagen (379/2011)
2) till betalning av ersättningar enligt 100 § 1 mom. i räddningslagen
3) till upprätthållande av beredskap på det sätt som avses i 97 § i räddningslagen
4) till främjande av standardiseringsverksamhet i anslutning till räddningsväsendet och till utgifter för deltagande i standardiseringsarbete.
Under momentet får de specialunderstöd som Brandskyddsfonden beviljat för forsknings- och utvecklingsverksamhet nettobudgeteras som intäkter från överföringsekonomin.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om Räddningsinstitutet (607/2006) och lagen om Polisyrkeshögskolan (1164/2013). Utbildningen för brandbefäl flyttas från Yrkeshögskolan Savonia till Polisyrkeshögskolan, men Räddningsinstitutet har hand om undervisningen.
Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för räddningsväsendet:
Till räddningsväsendets uppgifter hör i synnerhet att förebygga eldsvådor. Ansvarsområdet deltar också i förebyggandet av andra slags olyckor. Man försöker förebygga olyckor och följderna av dem genom att förbättra människornas och sammanslutningars egen beredskap, öka befolkningens medvetenhet och kunskap om säkerhet samt genomföra de åtgärder som anges i räddningsverkens övervakningsplaner.
Förebyggande av olyckor | 2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål |
Produktion | |||
Antalet falska brandlarm (st.), högst | 17 606 | 16 300 | 15 500 |
Andel av befolkningen som fått rådgivning och upplysning, (%), minst | 16 | 20 | 20 |
Räddningsväsendet förmår handla snabbt och effektivt vid olyckor. Dessutom har räddningsväsendet beredskap att ge den hjälp som ankommer på räddningsväsendet vid storolyckor även utomlands och beredskap att ta emot hjälp. Nivån på räddningsväsendets insatsberedskap fastställs utifrån riskerna för det lokala räddningsväsendet för de olika riskområdena och beredskapen motsvarar den nivå som anges i det lokala räddningsväsendets beslut om servicenivån.
Räddningsväsendet har en helhetsbild av samhällsrisker och sårbarhet baserad på fortlöpande analys. I enlighet med säkerhetsstrategin för samhället utarbetar räddningsväsendet som en del av den nationella riskbedömningen en hotbedömning för särskilda situationer som kräver riksomfattande koordinering av räddningsväsendet. Räddningsväsendets insats enligt säkerhetsstrategin för samhället genomförs. Målet är att de strategiska målen mera än hittills ska omfatta även regional- och lokalförvaltningen.
Ledningen, styrningen, samordningen och övervakningen när det gäller beredskap utvecklas så att beredskapen att fungera i olika typer av kris- och störningssituationer förbättras.
Räddningsverksamhet och beredskap | 2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål |
Produktion | |||
Antalet uppdrag av larmkaraktär vid räddningsverken, st., uppskattning, varav1) | 99 673 | 99 000 | 98 500 |
— uppdrag på grund av eldsvådor (exkl. markbränder) | 9 642 | 9 500 | 9 500 |
— uppdrag på grund av markbränder | 1 581 | 2 000 | 2 000 |
— kontroll- och säkringsuppgifter | 28 798 | 28 000 | 27 500 |
— första insatsen-uppdrag (exkl. sjuktransporter) | 21 094 | 21 100 | 21 000 |
— övriga uppdrag | 38 558 | 38 400 | 38 500 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Räddningsverkens insatstid vid brådskande uppdrag inom riskområde 1 enligt den första enheten, % av målet | 59 | 50 | 50 |
Räddningsverkens insatstid vid brådskande uppdrag inom riskområde 2 enligt den första enheten, % av målet | 86 | 50 | 50 |
1) Inga mål ställs upp för räddningsverkens olika typer av uppgifter, utan man följer upp hur de utvecklas.
Räddningsinstitutets utbildningssystem skapar en grund för kompetensen hos personalen vid räddningsväsendet och nödcentralerna samt beredskap för internationella biståndsuppgifter inom räddningsväsendet. Läroplanerna för utbildning som leder till examen byggs upp utifrån utvecklingsperspektiven för s.k. arbetsyrken så, att de utgör en yrkesinriktad fortsättning där även behoven av kompletterande utbildning beaktas.
Räddningsväsendets forskning och utveckling stärks genom nätverksbildning med andra aktörer. På så vis säkerställs möjligheten att utnyttja forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet samt forskningsrön till stöd för och utvecklandet av utbildning, praktiskt arbete och beslutsfattande.
Räddningsväsendet | 2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål |
Produktion | |||
Antal kursdeltagardagar för yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, st., minst | 43 560 | 46 080 | 42 480 |
Antal examina vid Räddningsinstitutet, st., minst | 171 | 172 | 164 |
Antal yh-examina, st. | 44 | 30 | 30 |
Insatser | |||
Årsverken under moment 26.30.01, varav | 112,7 | 108 | 108 |
— årsverken vid Räddningsinstitutet | 108 | 108 | 108 |
— årsverken vid inrikesministeriet | 1 | - | - |
— årsverken vid Säkerhets- och kemikalieverket | 3,7 | - | - |
Utbildningens totala kostnader (1 000 euro) | 11 983 | 11 540 | 11 292 |
Funktionell effektivitet | |||
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/årsverken | 944 | 980 | 938 |
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/lärare | 1 344 | 1 417 | 1 356 |
Årskostnad per studerande inom den yrkesinriktade grundutbildningen vid Räddningsinstitutet, euro, högst | 28 143 | 25 622 | 27 195 |
Pris per kursdeltagardag för yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, euro, högst | 156 | 142 | 151 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Respons på examina vid Räddningsinstitutet (på skalan 1—4) | 3,28 | 3,0 | 3,0 |
Antal sökande/nybörjarplatser | 5,48 | 5,0 | 4,9 |
Mänskliga resurser | |||
Antal anställda vid Räddningsinstitutet | 108 | 108 | 108 |
Arbetstillfredsställelse, index (skala 1—5) | 3,2 | 3,2 | 3,25 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv., högst | 8,5 | 6,5 | 6,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 18 362 | 16 259 | 15 852 |
Räddningsväsendets bruttoinkomster | 4 139 | 4 126 | 2 938 |
Nettoutgifter | 14 223 | 12 133 | 12 914 |
— Räddningsinstitutet | 11 437 | 10 882 | 10 469 |
— Befälsutbildningen för räddningsväsendet | - | - | 1 202 |
— Inrikesministeriet | 2 1891) | 801 | 793 |
— Internationell räddningstjänst | 597 | 450 | 450 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 137 | ||
— överförts till följande år | 1 512 |
1) Utfallet för 2015 innehåller 0,8 miljoner euro i anslag som överförts till andra räkenskapsverk.
Beräkning av kostnadsmotsvarighetskalkylen för den avgiftsbelagda verksamheten inom räddningsväsendet (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 1 286 | 1 400 | 1 435 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 440 | 444 | 465 |
— andel av samkostnaderna | 663 | 831 | 835 |
Kostnader sammanlagt | 1 103 | 1 275 | 1 300 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 183 | 125 | 135 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 117 | 110 | 110 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Överföring av befälsutbildningen för yrkeshögskoleexamen för räddningsväsendet till Polisyrkeshögskolans ansvar (överföring från moment 29.40.55) | 1 202 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -3 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -55 |
Genomförandet av principen om självkostnadshyra i Senatfastigheters hyror | -7 |
Löneglidningsbesparing | -20 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -80 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -65 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -8 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -83 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -39 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | -54 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -7 |
Sammanlagt | 781 |
2017 budget | 12 914 000 |
2016 II tilläggsb. | -61 000 |
2016 budget | 12 133 000 |
2015 bokslut | 13 598 000 |
02. Nödcentralsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 49 595 000 euro.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för Nödcentralsverkets verksamhet:
Nödcentralsverket fortsätter att samordna verksamheten tillsammans med de myndigheter som använder nödcentralstjänster. Verksamheten ska samordnas på en nivå som gör det möjligt att ta i bruk en nätverksbaserad verksamhetsmodell genom ett nytt informationssystem. Utvecklandet av det nya informationssystemet för nödcentralen och förberedelserna för att ta systemet i bruk fortsätter så att systemet kan tas i bruk före utgången av mars 2017.
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt föranleder (1 000 euro)
2017 | 2018 | Sammanlagt fr.o.m. 2017 |
|
Anskaffning av nödcentralsdatasystem, fullmakt | |||
---|---|---|---|
Förbindelser som ingåtts före 2017 | 1 954 | - | 1 954 |
Anskaffning av nödcentralsdatasystem, tilläggsfullmakt (2015 tilläggsbudget II) | |||
Förbindelser som ingåtts före 2017 | 5 978 | 1 022 | 7 000 |
Utgifter sammanlagt | 7 932 | 1 022 | 8 954 |
Nödcentralsverket | 2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål |
Produktion | |||
Antal anmälningar, st., varav | 3 688 000 | 3 750 000 | 3 750 000 |
— antal nödsamtal, st. | 2 780 000 | 2 750 000 | 2 750 000 |
— antal förmedlade uppdrag, st. | 1 733 000 | 1 760 000 | 1 760 000 |
Insatser | |||
Nödcentralsverksamhetens totala utgifter, brutto, 1 000 euro | 56 699 | 64 629 | 59 527 |
Årsverken | 597 | 613 | 541 |
Funktionell effektivitet | |||
Antal nödanmälningar/jourhavande vid en nödcentral (exkl. skiftesmästare) | 8 000 | 8 200 | 8 700 |
Kostnader för nödcentralsverksamheten, euro/invånare, högst | 9,0 | 10,7 | 9,4 |
Kostnader för nödcentralsverksamheten, euro/nödanmälan, högst | 13,3 | 15,4 | 13,6 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Tillfredsställelse hos nödcentralsverkets samarbetsmyndigheter, index, minst (skala 1—5) | - | 3,4 | - |
Mänskliga resurser | |||
Antal anställda | 615 | 585 | 541 |
Arbetstillfredsställelse, index (skala 1—5) | 3,25 | 3,28 | 3,32 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv., högst | 18,6 | 18 | 17 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 56 654 | 55 445 | 52 295 |
Bruttoinkomster | 2 877 | 2 650 | 2 700 |
Nettoutgifter | 53 777 | 52 795 | 49 595 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 13 526 | ||
— överförts till följande år | 16 503 |
Beräkning av kostnadstäckningen för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 2 767 | 3 000 | 2 700 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 1 089 | 2 110 | 1 301 |
— andel av samkostnaderna | 851 | 820 | 1 319 |
Kostnader sammanlagt | 1 940 | 2 930 | 2 620 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 827 | 70 | 80 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 143 | 102 | 103 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Datasystemet Erica (finansieringen 2016) (överföring till moment 28.70.20) | -3 500 |
Datasystemet Erica (finansieringen 2017) (överföring från moment 28.70.20) | 310 |
Tryggande av nödcentralsverksamheten | 2 000 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -3 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -372 |
Löneglidningsbesparing | -69 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -150 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -242 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -58 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -473 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -271 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | -365 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -7 |
Sammanlagt | -3 200 |
2017 budget | 49 595 000 |
2016 II tilläggsb. | -365 000 |
2016 budget | 52 795 000 |
2015 bokslut | 56 754 000 |
20. Särskilda utgifter (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 2 406 000 euro.
Anslaget får användas
1) till omkostnader i enlighet med 97 § i räddningslagen (379/2011) för användningen av luftfartyg i efterspanings- och räddningsuppdrag, till av polisen ledda efterspaningsuppdrag eller andra motsvarande handräckningsuppdrag och till upprätthållande av beredskap som föranleds av detta samt till ersättning av direkta kostnader till Finavia för alarmerings- och ledningssystemet som hänför sig till användningen av luftfartyg
2) till bistånd i fråga om uppgifter som hör till räddningsverksamheten samt till kostnader för lämnande och mottagande av sakkunnighjälp, hjälp i form av insatsmoduler och materialhjälp samt för upprätthållande av beredskap för sådan hjälp vid katastrofer förorsakade av människor eller naturen, vid åtgärder som avses i unionens civilskyddsmekanism (1313/2013/EU) i samarbete med Europeiska unionen och internationella organisationer samt med stöd av Finlands bilaterala och multilaterala samarbetsavtal om räddningstjänst, vilka även inkluderar Finlands deltagande i sakkunnigverksamhet inom Europeiska unionens, FN:s och Natos euroatlantiska partnerskapsråds räddningstjänster inklusive de lönekostnader och verksamhetskostnader som föranleds av dem. Anslaget får användas till avlönande av personal motsvarande högst 10 årsverken
3) till kostnader för spaningsverksamheten för upptäckande av skogsbränder enligt 31 § i räddningslagen och för upprätthållande av beredskap för spaningsverksamheten.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av 38 § i räddningslagen (379/2011).
Beräknad användning av anslaget (euro)
1) Användningen av luftfartyg i efterspanings- och räddningsuppdrag | 706 000 |
2) Lämnande och mottagande av internationell nödhjälp samt upprätthållande av beredskap för sådan hjälp | 1 100 000 |
3) Spaningsverksamhet för upptäckande av skogbränder | 600 000 |
Sammanlagt | 2 406 000 |
2017 budget | 2 406 000 |
2016 budget | 2 406 000 |
2015 bokslut | 2 317 272 |
43. Kommunikationsnät för säkerhetsmyndigheterna (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 8 100 000 euro.
Anslaget får användas till att betala Suomen Virveverkko Oy för prisstöd och underskottsunderstöd för myndighetsradionätet.
Förklaring:Syftet med den finansiering som beviljas under momentet är att trygga myndighetsradionätets verksamhet.
2017 budget | 8 100 000 |
2016 budget | 8 100 000 |
2015 bokslut | 8 100 000 |