Statsbudgeten 2023
Förklaring:Skatteförvaltningen är samhällets största aktör som samlar in skatter och avgifter, och den är därmed den viktigaste aktören med tanke på finansieringsverksamheten inom den offentliga ekonomin. Skatteförvaltningens primära uppgift är att verkställa beskattningen och överföra skatter och avgifter av skattenatur till skattetagarna så att dessa får sina skatteinkomster till rätt belopp, vid rätt tidpunkt och på ett kostnadseffektivt sätt. Beskattningen ska verkställas så att den utöver skatterna medför så lite kostnader och olägenheter som möjligt för kundernas ekonomiska verksamhet.
Skatteförvaltningen svarar för inkomstregistret. Inkomstregistret gör det möjligt att förmedla uppgifter om inkomster i realtid, minska rapporteringen om inkomstuppgifter och effektivisera verksamheten inom den privata och den offentliga sektorn. Dessutom främjar Skatteförvaltningen genomförandet och ibruktagandet av det positiva kreditupplysningsregistret. I det positiva kreditupplysningsregistret kan kreditgivarna i realtid se låntagarens lånebelopp och inkomstuppgifter.
Tullenstöder i egenskap av medlem i EU:s tullunion en smidig utrikeshandel med varor och jämlika konkurrensförutsättningar för företagen genom kundorienterade tjänster samt skyddar människor mot varor som är skadliga för hälsan och mot ämnen som är farliga för miljön. Tullens huvudsakliga uppgift är att sköta tullklareringen och tullbeskattningen, övervakningen av utrikes godstrafik, bekämpningen av tullbrott, statistikföringen av utrikeshandeln och tullaboratorieundersökningar.
Mål som stöder ansvarsområdets samhälleliga effektmål
- — Ett effektivt inflöde av skatteinkomster säkras genom att en positiv inställning till skattebetalning främjas, förhandsstyrning ges och skattekontrollen sköts på ett trovärdigt sätt
- — Bekämpningen av grå ekonomi effektiviseras och det skattemässiga underskottet minskas genom att beskattningsfunktionerna utvecklas, tillsynen effektiviseras och samarbetet mellan myndigheterna förbättras
- — De tjänster som beskattningen och tullväsendet tillhandahåller ska vara kundorienterade, snabba och förmånliga
- — Samhället skyddas genom att man säkerställer godssäkerheten och bekämpar gränsöverskridande brottslighet i nära samarbete med polisen och Gränsbevakningsväsendet.
01. Skatteförvaltningens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 395 961 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till medlemsavgifter till internationella organisationer
2) till betalning av finansiella bidrag som föranleds av internationellt samarbete
3) till avtalsmässiga ersättningar för skador som orsakats kunderna till följd av Skatteförvaltningens åtgärder.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagstiftning om automatiserat beslutsfattande inom den offentliga förvaltningen.
Mål för resultatet av verksamheten
2021 utfall |
2022 mål |
2023 mål |
|
Andelen kunder som anser att övervakningen är effektiv, % | 81 | 80 | 80 |
Andelen elektroniska inkomstskattedeklarationer, enskilda kunder, % | 88 | 85 | 88 |
Andelen elektroniska skattekortsändringar, % | 77 | 77 | 79 |
Upplupna skatteskulder med finansieringsarrangemang, utsökning och betalningsuppmaningar med hot om konkurs, % | 37 | 30 | 30 |
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
Sjukfrånvaro, dagar/årsverke | 8,2 | 8,5 | 8,5 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VMBaro | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 419 715 | 408 304 | 399 661 |
Bruttoinkomster | 5 161 | 3 700 | 3 700 |
Nettoutgifter | 414 554 | 404 604 | 395 961 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 118 115 | ||
— överförts till följande år | 136 270 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Automatiserat beslutsfattande inom den offentliga förvaltningen | 1 280 |
Bekämpning av grå ekonomi | -300 |
Finansiering av Nationella inkomstregistret 2022 (överföring från moment 28.10.03) | 4 400 |
Fortlöpande utgifter för det positiva kreditupplysningsregistret (överföring till moment 28.10.03) | -1 775 |
Genomförande av ett positivt kreditupplysningsregister (överföring till moment 28.10.03) | -4 800 |
Projekt som främjar digitaliseringen av och transparensen inom förvaltningen (regeringsprogr. 2019) | -8 000 |
Utgifter för beslut om omhändertagande i samband med alkoholimport | 160 |
Utvidgning av mervärdesskattesystemet för gränsöverskridande handel | 400 |
Värderingsreformen inom fastighetsbeskattningen, extra utgifter under övergångsperioden | -180 |
Värderingsreformen inom fastighetsbeskattningen, investeringsutgifter | -995 |
Ändringar i energibeskattningen | 420 |
Besparing som gäller kontorslokaler | -1 353 |
Lönejusteringar | 5 535 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -2 057 |
Resebesparing | -1 378 |
Sammanlagt | -8 643 |
2023 budget | 395 961 000 |
2022 II tilläggsb. | 6 077 000 |
2022 budget | 404 604 000 |
2021 bokslut | 432 710 000 |
02. Tullens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 193 396 000 euro.
Inom projekt för totalreformen av de EU-omfattande tullklareringssystemen får förbindelser ingås så att de med beaktande av de utgifter som föranleds av den fullmakt som beviljats tidigare föranleder staten utgifter på högst 118 300 000 euro.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagstiftning om automatiserat beslutsfattande inom den offentliga förvaltningen.
Mål för resultatet av verksamheten
2021 utfall |
2022 mål |
2023 mål |
|
Kundbelåtenheten i tullklareringen, företagskunder, skala 1—5, mäts vartannat år | 3,7 | mäts inte | 4 |
Kundbelåtenheten i tullklareringen, enskilda kunder, skala 1—5 | 2,3 | 3,6 | 3,6 |
Tillgången till tullklareringssystem, system ur bruk högst, timmar | 201 | 58 | 58 |
Antal förtullningsbeslut som ändrats av domstol, högst | 4 | 5 | 5 |
Skatterest, högst, % | 1,07 | 2 | 2 |
Återtagen vinning av brott, minst, mn euro | 32,1 | 20 | 20 |
Andel brådskande laboratorieprov som undersökts inom utsatt tid, % | 61 | 81 | 70 |
Kontroll av varor, träffprocent | 14,6 | 14 | 14 |
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
Sjukfrånvaro, dagar/årsverke | 10,1 | 10,8 | 10,8 |
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,7 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 195 364 | 192 691 | 196 496 |
Bruttoinkomster | 2 762 | 4 860 | 3 100 |
Nettoutgifter | 192 602 | 187 831 | 193 396 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 26 405 | ||
— överförts till följande år | 28 979 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Automatiserat beslutsfattande inom den offentliga förvaltningen | 370 |
Bekämpning av grå ekonomi | -70 |
Fortsatt totalreform av tullklareringssystemen (finansiering 2022) | -19 545 |
Fortsatt totalreform av tullklareringssystemen (finansiering 2023) | 14 208 |
Införandet av PRS-tjänsten i satellitnavigeringssystemet Galileo | 200 |
Kostnader för myndigheternas gemensamma fältledningssystem (KEJO) | 155 |
Säker behandling av sekretessbelagda uppgifter | 4 100 |
Säkerställande av verksamhetens resultat och effekter | 4 000 |
Säkerställandet av övervakningen och verkställigheten av effektiv bekämpning av penningtvätt (RRF pelare 2) | -750 |
Utvecklandet av Tullens ärendehantering (finansiering 2023) (överföring från moment 28.70.20) | 1 350 |
Ändringar i förordningen om informationssystems interoperabilitet | 175 |
Besparing som gäller kontorslokaler | -73 |
Lönejusteringar | 2 280 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -393 |
Resebesparing | -442 |
Sammanlagt | 5 565 |
2023 budget | 193 396 000 |
2022 II tilläggsb. | 5 367 000 |
2022 budget | 187 831 000 |
2021 bokslut | 195 176 000 |
03. Omkostnader för det nationella inkomstregistret (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 34 748 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av de personalutgifter, förvaltningsutgifter, driftsutgifter och andra utgifter som föranleds av den fortlöpande verksamhet som centraliseras till Skatteförvaltningen genom lagen om inkomstdatasystemet
2) till projektledning i anslutning till det positiva kreditupplysningsregistret, för kravdefinition för registret och dess förvaltning, för anskaffningsprocessen samt för konfiguration, planering, inrättande och testning av registret och för beredningen av att ta registret i bruk
3) till betalning av de personalutgifter, förvaltningsutgifter, driftsutgifter och andra utgifter som föranleds av den fortlöpande verksamhet som centraliseras till Skatteförvaltningen genom lagen om ett positivt kreditupplysningsregister.
Förklaring:
Mål för resultatet av verksamheten
2021 utfall |
2022 mål |
2023 mål |
|
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
Sjukfrånvaro, dagar/årsverke | 8,2 | 8,0 | 8,5 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VMBaro | 4,1 | 4,0 | 4,0 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 21 439 | 28 030 | 34 748 |
Bruttoinkomster | - | - | - |
Nettoutgifter | 21 439 | 28 030 | 34 748 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 9 783 | ||
— överförts till följande år | 6 219 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Finansiering av Nationella inkomstregistret 2022 (överföring till moment 28.10.01) | -4 400 |
Fortlöpande utgifter för det positiva kreditupplysningsregistret (överföring från moment 28.10.01) | 1 775 |
Fortlöpande utgifter för inkomstregistrets basverksamhet | 4 400 |
Genomförande av ett positivt kreditupplysningsregister (överföring från moment 28.10.01) | 4 800 |
Lönejusteringar | 143 |
Sammanlagt | 6 718 |
2023 budget | 34 748 000 |
2022 II tilläggsb. | 4 395 000 |
2022 budget | 28 030 000 |
2021 bokslut | 17 875 000 |
63. Återbetalda skatter (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 2 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) till återbetalning av skatten i de fall då den betalningsskyldige av sociala skäl eller av andra skäl som anges i skattelättnadsbestämmelserna eller i skatteavtal genom beslut av finansministeriet, Skatteförvaltningen eller Tullen har berättigats att återfå redan betald skatt
2) till betalning av skatter, räntor och rättegångskostnader som ska återbetalas med stöd av domstolsbeslut i de fall då något motsvarande inkomstmoment eller annat moment inte står till förfogande
3) till betalning av tullar som inte tagits ut, jämte räntekostnader och andra kostnader som hänför sig till dem och som ersätts till EU
4) till betalning av skadestånd, inklusive dröjsmålsränta, för mervärdesskatt på bilskatt, s.k. icke-moms, som staten dömts att betala.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
2023 budget | 2 000 000 |
2022 II tilläggsb. | 3 000 000 |
2022 budget | 2 000 000 |
2021 bokslut | 5 190 803 |
95. Ränteutgifter som hänför sig till beskattningen (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 18 500 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av ränteutgifter som hänför sig till beskattningen.
Förklaring:Ränteutgifterna grundar sig på följande författningar:
1) lagen om skatteredovisning (532/1998)
2) 22 § i lagen om skatteuppbörd och den ikraftträdandebestämmelse (609/2005) som hänför sig till nämnda paragraf
3) 65 § i bilskattelagen (1482/1994)
4) 49 § 1 mom. i punktskattelagen (182/2010)
5) 93 § i tullagen (304/2016)
6) 101 § 2 mom. i mervärdesskattelagen (1486/1994)
7) 31 § i skattekontolagen och den ikraftträdandebestämmelse (604/2009) som hänför sig till nämnda paragraf.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Preciserad uppskattning | 300 |
Sammanlagt | 300 |
2023 budget | 18 500 000 |
2022 II tilläggsb. | 5 000 000 |
2022 budget | 18 200 000 |
2021 bokslut | 22 010 492 |
97. Exportrestitution av bilskatt (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 10 000 000 euro.
Anslaget får användas till återbäring av den i fordonets värde återstående bilskatten, när ett fordon som varit i bruk i Finland förs ut ur landet för permanent bruk i utlandet. Exportrestitution kan endast beviljas fordon som har beskattats första gången efter ikraftträdandet av lagen om ändring av bilskattelagen (5/2009).
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Anslaget grundar sig på bilskattelagen (1482/1994).
Av bilskatten återbärs ett så stort belopp som återstår av fordonets värde vid tidpunkten för utförseln. I exportrestitution kan inte betalas ett högre belopp än vad som i bilskatt betalats för fordonet. Ett ytterligare villkor för återbäring är att det har förflutit högst 10 år sedan fordonet första gången togs i bruk och att fordonet är i dugligt skick.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Preciserad uppskattning | 2 000 |
Sammanlagt | 2 000 |
2023 budget | 10 000 000 |
2022 II tilläggsb. | 2 000 000 |
2022 budget | 8 000 000 |
2021 bokslut | 8 733 677 |