Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2023

30. Militär krishanteringPDF-versio

Förklaring:Under moment 24.10.20 i utrikesministeriets huvudtitel budgeteras anslagen för utgifter för underhåll av de finländska krishanteringsstyrkorna (inkluderar utgifter för EU:s stridsgrupper under utbildnings- och beredskapstiden samt löneutgifter för insatser). Anslagen för materiel- och förvaltningsutgifter för den militära krishanteringen samt för utgifter för observatörsverksamhet budgeteras under moment 27.30.20 i försvarsministeriets huvudtitel.

Den militära krishanteringen utgör en del av Finlands utrikes- och säkerhetspolitik, och genom den bidrar man till att de utrikes- och säkerhetspolitiska målen uppnås. De nationella målen för deltagandet fastställs för varje insats. Vid beredningen och genomförandet beaktas det att insatserna är mångsidiga och att de också kräver särskilda förmågor.

Insatserna kan inledas snabbt, vilket kräver flexibilitet och snabb reaktionsförmåga av försvarsförvaltningen och av statsledningens beslutsfattande. En omfattande användning av prestationsförmågan i insatser är betydande både med tanke på utvecklandet av prestationsförmågan och med tanke på deltagandets verkningsfullhet.

Erfarenheterna av krishanteringsinsatser utnyttjas vid utvecklandet av både den nationella prestationsförmågan och prestationsförmågan inom krishanteringen. Den militära krishanteringens förmågor ska kunna användas för olika organisationers eller koalitioners insatser som är krävande och som ska inledas snabbt samt för utbildnings- och rådgivningsuppdrag.

För den militära krishanteringen uppställs följande resultatmål:

  • — Försvarsmakten har utfört de krishanteringsuppdrag som den har tilldelats
  • — Försvarsmakten har beredskap för deltagande i nya insatser eller utbildnings- och rådgivningsuppdrag.

Utgifter för militär krishantering

  2021
bokslut
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Utgifter för upprätthållande av de finländska krishanteringsstyrkorna (UM), mn euro 34,7 53,1 50,7
Materiel- och förvaltningsutgifter för militär krishantering (FSM), mn euro 58,0 64,3 64,0
Sammanlagt 92,7 117,4 114,7

20. Materiel- och förvaltningsutgifter för militär krishantering (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 63 988 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter för lön, dagtraktamente, provianteringstillägg och utbildning och till betalning av statens pensionsavgift enligt lagen om militär krishantering (211/2006), till betalning av kostnaderna för personförsäkring som tecknas för krishanteringspersonalen för tjänstgöringstiden, samt till betalning av förmåner som motsvarar gruppolycksfallsförsäkring för militär krishanteringspersonal och av de administrativa kostnaderna för dem

2) till betalning av utgifter under utbildningstiden för löner, flyttning och boende för EU:s stridsgrupper samt till betalning av överföringsersättningar

3) till betalning av löner och nationellt dagtraktamente till militärobservatörer

4) till betalning av löne-, utbildnings-, underhålls-, utrustnings- och förvaltningsutgifter och andra konsumtionsutgifter för beredskapstrupper samt till betalning av utgifter för internationella kurser i krishantering

5) till betalning av resekostnader, hälsovårds-, transport-, utrustnings-, underhålls-, representations- och förvaltningsutgifter för de finländska krishanteringsstyrkorna

6) till utgifter för utrustande av sådana styrkor för internationell krishantering som Finland utser

7) till utbildning som ges inom ramen för det internationella krishanteringssamarbetet och för kostnader för ammunition, underhåll och materiel i anslutning till dem

8) till betalning av överföringsutgifter som föranleds av stöd inom försvarssektorn som ges enskilda länder inom ramen för det internationella krishanteringsarbetet samt till stabiliseringsuppdrag efter konflikter

9) till betalning av överföringsutgifter som föranleds av materiellt stöd till sådana internationella krishanteringsinsatser som Finland inte sänder personal till eller inte annars deltar i

10) till betalning av administrativa kostnader och driftskostnader som föranleds av Strategic Airlift Capability (SAC)-avtalet

11) till utgifter som föranleds av Finlands deltagande i den nordiska Base Camp-poolen

12) till utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 450 årsverken, inklusive tjänstemän som utnämnts till sin tjänst, tillsammans med anslaget under moment 24.10.20.

Fullmakt

1) År 2023 får nya avtal ingås i anslutning till programmet för utvecklande av krishanteringsstyrkor, så att de åren 2023—2026, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 20 000 000 euro (beställningsfullmakten för programmet för utvecklande av krishanteringen 2023, KRIHA KEHO 2023).

Betalningar enligt maximibeloppet för beställningsfullmakten KRIHA KEHO 2023 kan bindas till en branschbeskrivande prisutveckling fr.o.m. det första kvartalet 2023.

Anslag för beställningsfullmakten och till den hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index eller avdrag som föranleds av nedgång i index budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.

Dispositionsplan (euro)

     
01. Utgifter för Finlands krishanteringsstyrka i Kosovo (KFOR-insatsen) 1 372 000
03. Utgifter för militärobservatörsverksamheten 2 503 000
04. Resolute Support-insatsen, Afghanistan 650 000
05. Utgifter för utbildningsinsatsen i Irak 7 361 000
06. Utgifter för utbildningsinsatsen EUTM Moçambique 318 000
07. Gemensamma utgifter för krishanteringsinsatser 9 625 000
08. Programmet för utvecklande av krishanteringsstyrkor 16 000 000
11. Utgifter för utbildningsinsatsen EUTM Somalia 615 000
12. Utgifter för EUNAVFOR MED Irini-insatsen i Medelhavet 297 000
15. Utgifter för krishanteringsinsatsen i Libanon 10 974 000
16. Utgifter för utbildningsinsatsen EUTM Mali 1 150 000
17. Utgifter för FN-insatsen i Mali (MINUSMA) 527 000
19. Utgifter för Natos utbildningsinsats i Irak (NMI) 468 000
20. I reserv för merutgifter för pågående insatser eller för förlängning av dem, för eventuella nya krishanteringsinsatser samt för andra utgifter för krishantering 12 128 000
Sammanlagt   63 988 000

Förklaring:Anslaget har dimensionerats enligt numerären av och uppgifterna inom de finländska krishanteringsstyrkorna, med beaktande av de krishanteringsinsatser som Finland sannolikt kommer att delta i 2023.

Ersättningarna för kostnader som hänför sig till militär krishantering och övriga inkomster intäktsförs under moment 12.27.99.

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt föranleder (1 000 euro)

  2023 2024 2025 2026 2027— Sammanlagt
fr.o.m.
2023
             
Beställningsfullmakten för programmet för utvecklande av krishanteringen 2023, KRIHA KEHO 2023 5 000 5 000 5 000 5 000 - 20 000
Utgifter sammanlagt 5 000 5 000 5 000 5 000 - 20 000

Den nya beställningsfullmakten KRIHA KEHO 2023, som ingår i anslagen för programmet för utvecklande av krishanteringsstyrkor, inklusive alla ekonomiska följdverkningar, genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde. Genom beställningsfullmakten anskaffas pansarfordon.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Förändringar i punkterna i dispositionsplanen -4 000
Kostnadsnivåjustering (2021) 405
Kostnadsnivåjustering (2023) 910
Överföring från moment 24.10.20 2 400
Sammanlagt -285

2023 budget 63 988 000
2022 II tilläggsb. 2 905 000
2022 budget 64 273 000
2021 bokslut 58 023 000

95. Kursfluktuationer (förslagsanslag)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 10 000 euro.

Anslaget får användas för de kursdifferenser som uppkommer vid faktureringen av utgifter inom försvarsministeriets förvaltningsområde för de finländska krishanteringsstyrkorna.


2023 budget 10 000
2022 budget 10 000
2021 bokslut 12 218