Statsbudgeten 2023
02. Skyddspolisens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 45 194 000 euro.
Förklaring:Skyddspolisen är en säkerhets- och underrättelsetjänst som avvärjer hot mot Finlands nationella säkerhet och producerar information för att förebygga hot. Skyddspolisen har till uppgift att inhämta information för att skydda den nationella säkerheten och på förhand upptäcka, förhindra och avslöja verksamhet, förehavanden och brott som kan hota stats- och samhällsordningen. Den information som skyddspolisen inhämtar är en väsentlig del av bekämpningen av hot mot den nationella säkerheten och det utrikes- och säkerhetspolitiska beslutsfattandet.
I och med lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning som trädde i kraft 2019 fick skyddspolisen nya uppgifter, vilket har lett till att underrättelseinhämtningens betydelse i verksamheten har ökat. Skyddspolisen har bl.a. fått rätt att inhämta information utomlands och rätt att inhämta information om datatrafik som överskrider Finlands gränser i datanät. Dessutom producerar Skyddspolisen alla säkerhetsutredningar i Finland med undantag för försvarsförvaltningens säkerhetsutredningar. Skyddspolisens verksamhet styrs av de prioriteringar för civil underrättelseinhämtning som inrikesministeriet fastställt och med hjälp av vilka myndighetens inhämtande av information och rapporterings styrs. Prioriteringarna samordnas årligen med den militära underrättelseinhämtningen för att undvika överlappningar.
Den säkerhetspolitiska miljöns utveckling mot större oförutsebarhet gör det allt viktigare att man i beslutsprocesserna har tillgång till analyserad information inhämtad via underrättelsemetoder. Skyddspolisen publicerade sin nya strategi hösten 2021. Med hjälp av den vill skyddspolisen förbättra i synnerhet informationsinhämtningen, verksamhetskulturen och samarbetet. Systematisk, målinriktad och riktad informationsinhämtning utgör grunden för verksamheten. Informationen ska analyseras och erbjudas beslutsfattarna i rätt tid och i tydlig form. Skyddspolisen inhämtar information som statsledningen och andra partner inte får från annat håll.
Det föreslås att skyddspolisen ska tilldelas resurser som gör det möjligt att svara för befogenheterna enligt lagstiftningen och möjliggöra en effektiv och korrekt tillämpning av dem, som säkerställer skyddspolisens förmåga att reagera på de snabba förändringarna i omvärlden och på så sätt skapar förutsättningar för ett fullständigt skydd av den nationella säkerheten. Detta innebär i synnerhet att man utöver personalresurser satsar på att utveckla underhållet av skyddspolisens övergripande informationssystem.
Fördelning av omkostnaderna (1 000 euro)1)
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 mål |
|
Personalutgifter | 34 738 | 33 958 | 40 594 |
Utgifter för lokaler | 6 188 | 5 634 | 3 623 |
IKT-utgifter | 10 688 | 16 275 | 7 218 |
Övriga utgifter | 4 500 | 7 512 | 5 541 |
Inkomster | -8 535 | -9 280 | -9 280 |
Sammanlagt | 47 578 | 54 099 | 47 696 |
1) Siffrorna inbegriper även användningen av överförda anslag.
Skyddspolisen
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 mål |
|
Verksamhetens resultat | |||
Skriftliga rapporter | 113 | 120 | 120 |
Muntlig bakgrundsinformation | 196 | 150 | 320 |
Säkerhetsutredningar, st.1) | 90 378 | 90 700 | 90 700 |
— Begränsade | 35 566 | 27 950 | 27 950 |
— Normala | 36 734 | 41 200 | 41 200 |
— Omfattande | 412 | 650 | 650 |
— Tillfogade | 17 666 | 20 900 | 20 900 |
Utlåtanden i ärenden som gäller medborgarskap | 104 | 130 | 130 |
Utlåtanden i ärenden som gäller uppehållstillstånd och arbetstillstånd | 1 441 | 1 200 | 1 200 |
Utlåtanden om viseringsansökningar | 323 | 300 | 300 |
Utlåtanden om asyl | - | 5 | 5 |
Hanteringen av resurser | |||
Finansiering av omkostnader | 42 946 | 44 553 | 49 405 |
Årsverken | 518 | 505 | 499 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsverke | 5,8 | 7,0 | 6,0 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,7 | 3,7 | 3,8 |
1) Det totala antalet prestationer i säkerhetsutredningarna omfattar både avgiftsbelagda och avgiftsfria prestationer.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 56 113 | 50 101 | 54 474 |
Bruttoinkomster | 8 535 | 9 280 | 9 280 |
Nettoutgifter | 47 578 | 40 821 | 45 194 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 19 463 | ||
— överförts till följande år | 15 780 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 7 382 | 7 828 | 7 834 |
— övriga intäkter | 307 | 300 | 300 |
Intäkter sammanlagt | 7 689 | 8 128 | 8 134 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 5 397 | 5 868 | 5 880 |
— andel av samkostnader | 2 126 | 2 260 | 2 254 |
Kostnader sammanlagt | 7 523 | 8 128 | 8 134 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 166 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 102 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Lokalkostnader | -460 |
Permanent resursökning för bekämpning av olaglig underrättelseinhämtning och statlig påverkan (ca 25 årsverken) ( cyber) | 2 200 |
Planering av en ny lokal i Helsingfors/personresurser (engångsfinansiering) | 200 |
Reservmaskinsal | -250 |
Skyddspolisens lokalprojekt, bortfall av engångspost | -200 |
Säkerställande av säkerheten hos skyddspolisens IKT-infrastruktur (cyber) | 2 750 |
Överföring till moment 26.30.03 | -350 |
Besparing som gäller kontorslokaler | -60 |
Lönejusteringar | 636 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -58 |
Resebesparing | -35 |
Sammanlagt | 4 373 |
2023 budget | 45 194 000 |
2022 II tilläggsb. | 5 998 000 |
2022 budget | 40 821 000 |
2021 bokslut | 43 895 000 |