Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Polisväsendet
         20. Gränsbevakningsväsendet
         40. Migration

Statsbudgeten 2023

02. Skyddspolisens omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 45 194 000 euro.

Förklaring:Skyddspolisen är en säkerhets- och underrättelsetjänst som avvärjer hot mot Finlands nationella säkerhet och producerar information för att förebygga hot. Skyddspolisen har till uppgift att inhämta information för att skydda den nationella säkerheten och på förhand upptäcka, förhindra och avslöja verksamhet, förehavanden och brott som kan hota stats- och samhällsordningen. Den information som skyddspolisen inhämtar är en väsentlig del av bekämpningen av hot mot den nationella säkerheten och det utrikes- och säkerhetspolitiska beslutsfattandet.

I och med lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning som trädde i kraft 2019 fick skyddspolisen nya uppgifter, vilket har lett till att underrättelseinhämtningens betydelse i verksamheten har ökat. Skyddspolisen har bl.a. fått rätt att inhämta information utomlands och rätt att inhämta information om datatrafik som överskrider Finlands gränser i datanät. Dessutom producerar Skyddspolisen alla säkerhetsutredningar i Finland med undantag för försvarsförvaltningens säkerhetsutredningar. Skyddspolisens verksamhet styrs av de prioriteringar för civil underrättelseinhämtning som inrikesministeriet fastställt och med hjälp av vilka myndighetens inhämtande av information och rapporterings styrs. Prioriteringarna samordnas årligen med den militära underrättelseinhämtningen för att undvika överlappningar.

Den säkerhetspolitiska miljöns utveckling mot större oförutsebarhet gör det allt viktigare att man i beslutsprocesserna har tillgång till analyserad information inhämtad via underrättelsemetoder. Skyddspolisen publicerade sin nya strategi hösten 2021. Med hjälp av den vill skyddspolisen förbättra i synnerhet informationsinhämtningen, verksamhetskulturen och samarbetet. Systematisk, målinriktad och riktad informationsinhämtning utgör grunden för verksamheten. Informationen ska analyseras och erbjudas beslutsfattarna i rätt tid och i tydlig form. Skyddspolisen inhämtar information som statsledningen och andra partner inte får från annat håll.

Det föreslås att skyddspolisen ska tilldelas resurser som gör det möjligt att svara för befogenheterna enligt lagstiftningen och möjliggöra en effektiv och korrekt tillämpning av dem, som säkerställer skyddspolisens förmåga att reagera på de snabba förändringarna i omvärlden och på så sätt skapar förutsättningar för ett fullständigt skydd av den nationella säkerheten. Detta innebär i synnerhet att man utöver personalresurser satsar på att utveckla underhållet av skyddspolisens övergripande informationssystem.

Fördelning av omkostnaderna (1 000 euro)1)

2021
utfall
2022
uppskattning
2023
mål
       
Personalutgifter 34 738 33 958 40 594
Utgifter för lokaler 6 188 5 634 3 623
IKT-utgifter 10 688 16 275 7 218
Övriga utgifter 4 500 7 512 5 541
Inkomster -8 535 -9 280 -9 280
Sammanlagt 47 578 54 099 47 696

1) Siffrorna inbegriper även användningen av överförda anslag.

Skyddspolisen

2021
utfall
2022
uppskattning
2023
mål
       
Verksamhetens resultat      
Skriftliga rapporter 113 120 120
Muntlig bakgrundsinformation 196 150 320
Säkerhetsutredningar, st.1) 90 378 90 700 90 700
— Begränsade 35 566 27 950 27 950
— Normala 36 734 41 200 41 200
— Omfattande 412 650 650
— Tillfogade 17 666 20 900 20 900
Utlåtanden i ärenden som gäller medborgarskap 104 130 130
Utlåtanden i ärenden som gäller uppehållstillstånd och arbetstillstånd 1 441 1 200 1 200
Utlåtanden om viseringsansökningar 323 300 300
Utlåtanden om asyl - 5 5
Hanteringen av resurser      
Finansiering av omkostnader 42 946 44 553 49 405
Årsverken 518 505 499
Sjukfrånvaro, dagar/årsverke 5,8 7,0 6,0
Arbetstillfredsställelseindex 3,7 3,7 3,8

1) Det totala antalet prestationer i säkerhetsutredningarna omfattar både avgiftsbelagda och avgiftsfria prestationer.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 56 113 50 101 54 474
Bruttoinkomster 8 535 9 280 9 280
Nettoutgifter 47 578 40 821 45 194
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 19 463    
— överförts till följande år 15 780    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 7 382 7 828 7 834
— övriga intäkter 307 300 300
Intäkter sammanlagt 7 689 8 128 8 134
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 5 397 5 868 5 880
— andel av samkostnader 2 126 2 260 2 254
Kostnader sammanlagt 7 523 8 128 8 134
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 166 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 102 100 100

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Lokalkostnader -460
Permanent resursökning för bekämpning av olaglig underrättelseinhämtning och statlig påverkan (ca 25 årsverken) ( cyber) 2 200
Planering av en ny lokal i Helsingfors/personresurser (engångsfinansiering) 200
Reservmaskinsal -250
Skyddspolisens lokalprojekt, bortfall av engångspost -200
Säkerställande av säkerheten hos skyddspolisens IKT-infrastruktur (cyber) 2 750
Överföring till moment 26.30.03 -350
Besparing som gäller kontorslokaler -60
Lönejusteringar 636
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -58
Resebesparing -35
Sammanlagt 4 373

2023 budget 45 194 000
2022 II tilläggsb. 5 998 000
2022 budget 40 821 000
2021 bokslut 43 895 000