Statsbudgeten 2023
10. Småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt fritt bildningsarbete
Förklaring:Målen för undervisnings- och kulturministeriets samhälleliga effekter vad gäller småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och det fria bildningsarbetet är följande:
- — Kvaliteten på och jämlikheten i undervisningen och inom småbarnspedagogiken stärks, inlärningsresultaten förbättras, ojämlikheten minskar och deltagandet i småbarnspedagogiken ökar.
- — Småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, den grundläggande undervisningen och det fria bildningsarbetet står på en stark och funktionsduglig grund.
- — Verksamhetskulturen och lärmiljöerna moderniseras och blir mångsidigare.
De samhälleliga effekterna mäts genom nationella och internationella forsknings- och utvärderingsprojekt.
Målet för småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och det fria bildningsarbetet är att garantera var och en kulturella grundläggande fri- och rättigheter samt att främja välbefinnande, lärande och uppväxt. Utgångspunkten är en helhetssyn på personens utveckling, lärande och uppväxt som baserar sig på forskningsbaserad kunskap och en stark pedagogik. Småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen utvecklas till en gemenskap som främjar barns och ungas inlärning och välbefinnande. Detta sker genom att man säkerställer professionell undervisning av god kvalitet, handledning och stödåtgärder samt en trygg inlärningsmiljö. Inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen tryggas elev- och studerandevården.
- — Småbarnspedagogiken förverkligas på ett högklassigt sätt så att barnens utveckling, lärande och välbefinnande främjas på ett övergripande sätt och stödhelheten utvecklas ytterligare.
- — Förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen förverkligas på ett jämlikt, högklassigt och verkningsfullt sätt så att eleverna erhåller de kunskaper som behövs för fortsatta studier och så att genomströmningen förbättras ytterligare.
- — Som ett led i programmet Utbildning för alla, som gäller småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning, genomförs bl.a. vissa forsknings- och utvecklingsprojekt och ett pilotprojekt som gäller förskoleundervisning.
- — Barns och elevers medieläskunnighet och kunskaper i informations- och kommunikationsteknik samt programmering stärks genom det nationella utvecklingsprogrammet Ny läskunnighet.
- — Elevers välbefinnande, trygghet och sociala samhörighet främjas och arbetet mot mobbning i skolan fortsätter.
- — Inom småbarnspedagogik och förskoleundervisning underbyggs införandet av handlingsmodellen för stärkande av barns emotionella färdigheter och delaktighet samt förebyggande av mobbning.
- — Åtgärderna för att lindra konsekvenserna av coronavirusepidemin inom småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning fortsätter.
- — Elev- och studerandevårdstjänsterna stärks.
- — Modellen Engagerande arbete i skolgemenskapen etableras för att förebygga och minska skolfrånvaro och för att motverka avhopp från skolan.
- — Inom det fria bildningsarbetet främjas principerna för kontinuerligt lärande genom att individuella utbildningslösningar tas fram för vuxna med brister i sina grundläggande färdigheter.
Resultaten av OECD:s PISA-undersökning i Finland 2009—2018 och målen för 2022
2009 utfall |
2012 utfall |
2015 utfall |
2018 utfall |
20221) mål |
|
Läskunnighet | 536 | 524 | 526 | 520 | 530—550 |
Matematik | 541 | 519 | 511 | 507 | 530—550 |
Naturvetenskaper | 554 | 546 | 531 | 522 | 530—550 |
1) Åren då undersökningen gjordes. Uppgifterna offentliggjordes 2010, 2013, 2016, 2019 och 2023.
Den socioekonomiska bakgrundens inverkan på inlärningsresultaten: Förändring i poängantalet för huvudämnet för PISA-undersökningen då den socioekonomiska faktorn (ESCS1)) ökar med en standardavvikelse1)
2009 utfall |
2012 utfall |
2015 utfall |
2018 utfall |
20223) mål |
|
Huvudämne | Läskunnighet | Matematik | Naturvetenskaper | Läskunnighet | Matematik |
Poängtal | 29 | 33 | 41 | 38 | 20—28 |
1) ESCS-indexet (PISA Index of Economic, Social and Cultural Status) innefattar föräldrarnas yrken och utbildning samt familjens förmögenhet.
2) Poängantalet beskriver hur mycket prestationspoängantalet i medeltal ändras då det socioekonomiska indexets värde ökar med en standardavvikelse. Ju större poängantalet är, desto starkare är sambandet mellan den socioekonomiska bakgrunden och prestationerna.
3) Åren då undersökningen gjordes. Uppgifterna offentliggjordes 2010, 2013, 2016, 2019 och 2023.
Kunskapsskillnader mellan eleverna i PISA-undersökningen (standardavvikelse)1)
2009 utfall |
2012 utfall |
2015 utfall |
2018 utfall |
20222) mål |
|
Läskunnighet | 86 | 95 | 94 | 100 | 85—90 |
Matematik | 82 | 85 | 82 | 82 | 75—80 |
Naturvetenskaper | 89 | 93 | 96 | 96 | 85—90 |
1) Ju större standardavvikelsen är, desto större är kunskapsskillnaderna mellan eleverna.
2) Åren då undersökningen gjordes. Uppgifterna offentliggjordes 2010, 2013, 2016, 2019 och 2023.
Målet är att säkerställa den operativa kapaciteten, tillgängligheten och genomslagskraften hos verksamheten. Detta förutsätter att styrningen utvecklas strategiskt.
- — De allmänna planerings-, styrnings- och tillsynsuppgifterna inom sektorn stärks genom att informationsledningen inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen samt det fria bildningsarbetet utvecklas. Rapporteringen inom småbarnspedagogik utvecklas baserat på dataunderlaget i informationsresursen. Ett system för kvalitetsbedömning av småbarnspedagogiken inrättas som komplettering av dataproduktionen på området. Ett system för bedömning av inlärningsresultaten inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen inrättas, för att utöka kunskapsunderlaget för utvärdering av den grundläggande utbildningen.
- — Inom småbarnspedagogik, förskoleundervisning, grundläggande utbildning och fritt bildningsarbete främjas kunskapsunderlag, forskning och ett forskningsbaserat beslutsfattande genom ett utvecklingsprogram för utnyttjande av information. Programmet har som mål att främja en nationell forskningsinfrastruktur inom området och ta fram spelregler för öppen information.
- — I enlighet med den utbildningspolitiska redogörelsen bereds och införs informationsproduktion med avseende på jämlikhet, tillgänglighet och kvalitet inom basservicen samt med avseende på kvalitetsbedömning och befolkningsutveckling. Vidare bereds och införs åtgärder för strategisk utveckling inom ansvarsområdet och utrednings- och forskningsarbete genomförs.
Syftet är att förnya studiemiljöerna och verksamhetskulturen i skolorna och läroanstalterna så att förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen, småbarnspedagogiken och det fria bildningsarbetet kan möta framtidens utmaningar.
- — Det planerade ramverk för digitalisering inom småbarnspedagogik, förskoleundervisning, grundläggande utbildning och fritt bildningsarbete jämte stödjande digitala lösningar och bedömningsförfaranden förbättrar styrningen och genomslaget av digitaliseringen samt framsynen inom förvaltningsområdet.
- — De digitala tjänsterna och läromedlen för aktörer inom småbarnspedagogik och utbildning utvecklas och interoperabiliteten mellan dem utökas, inlärares medieläskunnighet och deras informations- och kommunikationstekniska kompetens förbättras och den allmänna digitala bildningen stärks.
- — Genomförandet av målen för hållbar utveckling och demokratifostran främjas som en del av verksamhetskulturen i skolorna och läroanstalterna.
- — Skolornas förutsättningar att avveckla könssegregering och utveckla pedagogik som stöder elevernas kompetensidentitet och styrkor stärks.
Antalet barn och elever 2020—2023
2020 utfall |
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 uppskattning |
|
Småbarnspedagogik1) |
245 255 | 237 000 | 232 000 | 229 000 |
Förskoleundervisning2) |
58 162 | 62 974 | 62 000 | 52 000 |
Grundläggande utbildning, årskurs 1—9 2) | 556 271 | 553 820 | 558 000 | 555 000 |
Grundläggande utbildning för vuxna | 4 802 | 4 668 | 4 700 | 4 700 |
Påbyggnadsundervisning/utbildning som handleder för examensutbildning3) | 1 019 | 1 013 | 1 000 | 1 000 |
Elever med de svåraste utvecklingsstörningarna inom förskoleundervisning och grundläggande utbildning | 1 790 | 1 762 | 1 800 | 1 700 |
Övriga elever med utvecklingsstörning inom förskoleundervisning och grundläggande utbildning | 9 777 | 9 747 | 9 900 | 9 500 |
Förberedande undervisning för invandrare | 3 517 | 4 545 | 4 600 | 4 600 |
Elever inom flexibel grundläggande utbildning (högst) | 2 186 | 2 174 | 2 200 | 2 200 |
1) Siffran för 2021 är med avvikelse från de övriga punkterna en uppskattning. I uppskattningarna antas deltagandet i småbarnspedagogik ligga på samma nivå som 2020.
2) Utfallet för förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen är utfallsuppgifter från utfallsåret på hösten (20.9) (kommuner, samkommuner, staten, universitet, privata utbildningsanordnare). Elevantalet inom förskoleundervisningen 2021—2022 påverkas i fråga om både uppskattning och utfall av försöket med tvåårig förskoleundervisning som pågår under dessa år.
3) Påbyggnadsundervisning, utbildning som förbereder för gymnasieutbildning och utbildning som handleder för yrkesutbildning slås fr.o.m. den 1 augusti 2022 samman till en sammanhängande utbildningshelhet för övergångsskedet (utbildning som handleder för examensutbildning). I uppskattningen för 2022—2023 beaktas endast studerande som deltar i sådan för examensutbildning handledande utbildning som ordnas i samband med grundläggande utbildning.
01. Omkostnader för statlig allmänbildande utbildning (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 40 066 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till betalning av löneutgifter och vissa andra utgifter för lärare och förvaltningspersonal vid Europaskolorna
2) till internationalisering av statliga läroanstalter för allmänbildande utbildning, kompletterande undervisning för invandrare, service- och utvecklingscentralverksamheten vid Valteri center för lärande och kompetens samt till understöd för att utveckla och göra lärmiljöerna mångsidigare
3) till betalning av utgifter som föranleds av verksamheten vid den europeiska skolan i Helsingfors
4) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.
Förklaring:Suomalais-venäläinen koulu och Helsingin ranskalais-suomalainen koulu är läroanstalter för förskoleundervisning, grundläggande utbildning och gymnasieutbildning. Skolorna utvecklar undervisningen i språk och kultur med hjälp av kulturkontakter och nätverksbyggande. Valteri center för lärande och kompetens är en nationell aktör som verkar för tillgodoseendet av närskoleprincipen. Centret tillhandahåller multiprofessionell expertis för att i samverkan med hemkommunen stödja skolgången för barn och unga i behov av stöd. Europeiska skolan i Helsingfors har till uppgift att erbjuda undervisning enligt läroplanerna för Europaskolorna.
Antalet elever
2020 utfall |
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 mål |
|
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu | 815 | 818 | 825 | 847 |
Suomalais-venäläinen koulu | 685 | 703 | 705 | 705 |
Valteri center för lärande och kompetens | 326 | 314 | 316 | 314 |
Europaskolorna (finländska elever) | 493 | 401 | 450 | 450 |
Grundläggande utbildning vid skolhem | 103 | 98 | 107 | 98 |
Europeiska skolan i Helsingfors | 286 | 290 | 284 | 291 |
Sammanlagt | 2 708 | 2 624 | 2 687 | 2 705 |
Nyckeltal för handledningsverksamheten vid Valteri center för lärande och kompetens
2020 utfall |
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 mål |
|
Handledningsverksamhet på fältet | ||||
— handledningsbesök | 590 | 869 | 1100 | 1200 |
— antal kommuner som använt handledningstjänster | 218 | 213 | 225 | 225 |
Tillfällig undervisning och rehabilitering | ||||
— stödperioddagar | 2 340 | 3 302 | 3 290 | 3 300 |
— stödperiodernas elever | 425 | 575 | 520 | 525 |
Årsverken
2020 utfall |
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 mål |
|
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu | 76 | 77 | 76 | 76 |
Suomalais-venäläinen koulu | 75 | 75 | 80 | 80 |
Valteri center för lärande och kompetens | 530 | 522 | 537 | 540 |
Europaskolorna | 27 | 27 | 30 | 30 |
Europeiska skolan i Helsingfors | 61 | 61 | 62 | 62 |
Sammanlagt | 769 | 762 | 785 | 788 |
Arbetstillfredsställelse (1—5) | 3,7 | 3,7 | 4,0 | 4,0 |
Beräknad användning av anslaget (euro)
Språkskolor | 6 190 000 |
Valteri center för lärande och kompetens | 26 983 000 |
Grundläggande utbildning vid skolhem | 1 226 000 |
Europaskolorna | 2 168 000 |
Europeiska skolan i Helsingfors | 3 499 000 |
Sammanlagt | 40 066 000 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 52 180 | 63 014 | 60 766 |
Bruttoinkomster | 8 764 | 20 500 | 20 700 |
Nettoutgifter | 43 416 | 42 514 | 40 066 |
Poster som överförts | |||
— överförts från föregående år | 14 282 | ||
— överförts till följande år | 13 126 |
Kommunernas finansieringsandel av kostnaderna för den statliga allmänbildande gymnasieutbildningen, 1 419 000 euro, har beaktats vid dimensioneringen av anslaget under moment 29.20.35.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ombyggnad av Helsingin ranskalais-suomalaisen koulu | 340 |
Tryggande av verksamhetsbetingelserna samt utvecklingsprojekt (överföring till moment 29.01.01) | -3 000 |
Besparing som gäller kontorslokaler | -23 |
Lönejusteringar | 567 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -230 |
Resebesparing | -102 |
Sammanlagt | -2 448 |
2023 budget | 40 066 000 |
2022 II tilläggsb. | 314 000 |
2022 budget | 42 514 000 |
2021 bokslut | 42 260 000 |
20. Gemensamma utgifter för grundläggande utbildning, småbarnspedagogik och fritt bildningsarbete (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 25 305 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter och understöd för försöks-, forsknings-, utvecklings-, utvärderings- och uppföljningsprojekt inom grundläggande utbildning, småbarnspedagogik, fritt bildningsarbete och organisationer som utför bildningsarbete samt för EU-samarbete och internationellt samarbete i anslutning till livslångt lärande
2) till andra OECD- och EU-godkända forsknings- och utbildningsprojekt än sådana som finansieras ur strukturfonderna
3) till betalning av utgifter för statistikföring, datatekniska tjänster och datasystem för uppföljning och styrning av verksamheten
4) 15 228 000 euro i statsunderstöd till åtgärder som främjar jämlikhet inom förskoleundervisning och grundläggande utbildning.
5) till ett belopp av 1 000 000 euro till betalning av utgifter och understöd som föranleds av läroplansarbetet för utökandet med en årsveckotimme
6) till betalning av utgifter för avlönande av visstidsanställd personal motsvarande högst 25 årsverken.
Förklaring:Genom försöks-, forsknings-, utvecklings- och utvärderingsprojekt underbyggs de strategiska målen inom grundläggande utbildning, småbarnspedagogik och fritt bildningsarbete. När det gäller datasystemen för uppföljning och styrning av verksamheten är målet att förbättra tillgången till och kvaliteten på information, främja elektronisk ärendehantering och producera heltäckande information till stöd för bl.a. beslutsfattande och ändringar i lagstiftningen.
Av anslaget bedöms 80 procent gå till överföringsutgifter och 20 procent till konsumtionsutgifter.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Det fria bildningsarbetets andel av elevvården (överföring från moment 29.10.31) | 500 |
Förebyggande av mobbning och förvägrande av rätten att delta i undervisning (överföring till moment 28.90.30) | -350 |
Ibruktagande av incitamentsystemet för audiovisuella produktioner (återföring från moment 32.20.40 av en överföring) | 250 |
Inledning av statistikproduktionen inom småbarnspedagogiken (återföring från moment 28.30.01 av en överföring) | 80 |
Kvalitets- och jämlikhetsprogrammet för den grundläggande utbildningen (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | -60 000 |
Kvalitets- och jämlikhetsprogrammet för småbarnspedagogiken (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | -80 000 |
Läroplansarbetet för utökandet med en årsveckotimme i högstadiet (B1-språket) | 1 000 |
Stöd för småbarnspedagogiken | -8 750 |
Stöd till statistikproduktionen inom småbarnspedagogiken (överföring till moment 28.30.01) | -30 |
Resebesparing | -30 |
Sammanlagt | -147 330 |
2023 budget | 25 305 000 |
2022 II tilläggsb. | -196 000 |
2022 budget | 172 635 000 |
2021 bokslut | 156 545 000 |
30. Statsandelar och statsunderstöd till driftskostnader för förskoleundervisning, grundläggande utbildning och småbarnspedagogik (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 666 777 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandelar enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)
2) till betalning av understöd enligt 44 § i den ovannämnda lagen, högst 9 583 000 euro
3) till betalning av understöd enligt 45 § 2 mom. i den ovannämnda lagen, högst 22 550 000 euro
4) till betalning av statsunderstöd enligt 45 § 1 mom. i den ovannämnda lagen och enligt statsrådets förordning om grunderna för statsunderstöd som beviljas för undervisning på samiska och i samiska i den grundläggande utbildningen, gymnasiet och yrkesutbildningen (1769/2009)
5) till sametingets förfogande för betalning av statsunderstöd till de kommuner inom samernas hembygdsområde som avses i 4 § i sametingslagen (974/1995) för tryggande av småbarnspedagogiska tjänster för samiska barn, högst 240 000 euro
6) till betalning av utgifter enligt överenskommelsen mellan Finland och Sverige om samarbete på utlandsundervisningens område (SRF 72/2014)
7) till anordnande av småbarnspedagogisk verksamhet i Finland för barn till personalen vid Europeiska kemikaliemyndigheten enligt överenskommelsen om säte mellan Finlands regering och Europeiska kemikaliemyndigheten (SRF 11/2008) och på samma villkor som gäller för andra kommuninvånare
8) till ett belopp av högst 60 000 000 euro till betalning av understöd avsedda att ersätta kostnaderna för småbarnspedagogik för asylsökande och barn som omfattas av tillfälligt skydd
9) till ett belopp av högst 12 000 000 euro till betalning av understöd avsedda att stärka elev- och studerandevården.
Antalet ledda timmar som används som beräkningsgrund för statsandelen för morgon- och eftermiddagsverksamhet enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet är högst 3 390 000. Priset är 26,00 euro per ledd timme.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet med avseende på ordnandet av småbarnspedagogik för asylsökande barn som omfattas av tillfälligt skydd.
Beräknad användning av anslaget (euro)
STATSANDELAR OCH FINANSIERING (Finansiering enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet) | |
1. Förskoleundervisning och grundläggande utbildning | |
1.1. Förberedande undervisning före den grundläggande utbildningen | 161 020 000 |
1.2. Grundläggande utbildning för andra än läropliktiga | 50 823 000 |
1.3 Femåringar som omfattas av förlängd läroplikt | 3 512 000 |
1.4. Ämnesundervisning inom den grundläggande utbildningen för andra än läropliktiga | 3 800 000 |
1.5 Finansiering till sådan undervisning enligt lagen om grundläggande utbildning som ordnas i skolor utomlands | 3 907 000 |
1.6. Finansiering till privata utbildningsanordnare för verksamhet som inleds och utvidgas | 3 922 000 |
1.7. Tilläggsfinansiering för förlängd läroplikt, personer med de svåraste utvecklingsstörningarna | 57 449 000 |
1.8. Tilläggsfinansiering för förlängd läroplikt, övriga än personer med de svåraste utvecklingsstörningarna | 206 359 000 |
1.9. Tillägg för internatskola | 2 850 000 |
1.10. Skolhemsförhöjning | 824 000 |
1.11. Tillägg för flexibel grundläggande utbildning | 6 000 000 |
1.12. Utbildning som handleder för examensutbildning | 8 300 000 |
1.13. Femåringar som deltar i tvåårig förskoleundervisning vid privata språkskolor | 398 000 |
2. Morgon- och eftermiddagsverksamhet | |
Statsandel för morgon- och eftermiddagsverksamhet | 50 240 000 |
Kalkylerad finansiering och statsandelar sammanlagt | 559 404 000 |
STATSUNDERSTÖD | |
3. Statsunderstöd enligt 44 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (högst) | 9 583 000 |
3.1 Utvecklande av digitala inlärningsmiljöer, kompetens, färdigheter och pedagogiska förfaranden, stödjande av regional och individuell jämlikhet, främjande av interoperabilitet inom digitaliseringen genom åtgärder inom det utvecklingsprogram genom vilket ramverket för digitalisering genomförs samt internationell verksamhet inom skolor, läroanstalter och kommunal småbarnspedagogik | 3 800 000 |
3.2. Ordnande av omfattande och mindre omfattande undervisning på två språk samt språkbadsverksamhet | 842 000 |
3.3. Stöd till klubbverksamhet | 2 865 000 |
3.4. Understöd för privata utbildningsanordnares driftskostnader | 2 076 000 |
4. Statsunderstöd enligt 45 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet | 24 750 000 |
4.1. Statsunderstöd enligt 45 § 1 mom. i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet i enlighet med statsrådets förordning om grunderna för statsunderstöd som beviljas för undervisning på samiska och i samiska i den grundläggande utbildningen, gymnasiet och yrkesutbildningen (1769/2009) | 2 200 000 |
4.2. Understöd enligt 45 § 2 mom. i finansieringslagen för anordnande av modersmålsundervisning för samer och romer (högst) | 75 000 |
4.3. Understöd enligt 45 § 2 mom. i finansieringslagen för stödjande av undervisning i modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning i fråga om elever med främmande modersmål (högst) | 22 475 000 |
5. Statsunderstöd enligt 46 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet | |
5.1 Småbarnspedagogik för asylsökande och barn som omfattas av tillfälligt skydd (högst) | 60 000 000 |
6. Statsunderstöd enligt statsunderstödslagen | |
6 1. Tryggande av småbarnspedagogiska tjänster för samiska barn i kommuner inom samernas hembygdsområde (högst) | 240 000 |
6.2. Stärkande av elev- och studerandevården | 12 000 000 |
7. Statsunderstöd enligt internationella överenskommelser | |
7.1. Stöd för anordnande av småbarnspedagogisk verksamhet för barn till personalen vid Europeiska kemikaliemyndigheten | 500 000 |
7.2. Utgifter enligt överenskommelsen mellan Finland och Sverige om samarbete på utlandsundervisningens område | 300 000 |
Statsunderstöd sammanlagt | 107 373 000 |
Sammanlagt | 666 777 000 |
Den kommun som tillhandahåller småbarnspedagogiska tjänster för barn till personalen vid EU:s kemikaliemyndighet har rätt att av finska staten ta ut skillnaden mellan de totala kostnaderna för tillhandahållandet av tjänsten och familjens betalningsandel.
Eurobelopp per enhet som använts vid dimensioneringen av anslaget (exkl. moms)
Grunddelen av hemkommunsersättningen för förskoleundervisning och grundläggande utbildning | 7 436,67 euro/invånare |
Morgon- och eftermiddagsverksamhet | 26,00 euro/handledningstimme |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Finska/svenska som andraspråk och undervisning i eget modersmål (invandrare) | 2 500 |
Indexhöjning av statsandelen (3,8 %) | 14 211 |
Precisering av det uppskattade grundpriset för statsandelen för kommunal basservice | -15 023 |
Påbyggnadsundervisning i form av undervisning som handleder för examensutbildning | -274 |
Småbarnspedagogik för asylsökande och barn som omfattas av tillfälligt skydd (invandrare) | 60 000 |
Stärkande av elev- och studerandevården inom den grundläggande utbildningen och utbildningen på andra stadiet | 400 |
Undervisning som förbereder för den grundläggande utbildningen (invandrare) | 120 000 |
Ändringar som påverkar kostnadsunderlaget och som upphör | -3 646 |
Sammanlagt | 178 168 |
2023 budget | 666 777 000 |
2022 II tilläggsb. | 126 000 000 |
2022 budget | 488 609 000 |
2021 bokslut | 490 713 396 |
31. Statsandelar och statsunderstöd för driftskostnader för läroanstalter för fritt bildningsarbete (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 182 081 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandel enligt lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) till medborgarinstitut, folkhögskolor, studiecentraler och sommaruniversitet samt läroanstalten Snellman-korkeakoulu, varav oberoende av maximiantalet enheter som berättigar till statsandel högst 16 830 000 euro som statsandel på 100 procent för utbildning som godkänts i en integrationsplan för invandrare
2) till ett belopp av högst 3 515 000 euro till understöd enligt 14 § i den ovannämnda lagen.
Enheter som berättigar till statsandel
maximibelopp | enhet | |
Statsandel för medborgarinstitutens driftskostnader | 1 698 839 | undervisningstimme |
Statsandel för folkhögskolornas driftskostnader | 241 834 | studerandevecka |
Statsandel för studiecentralernas driftskostnader | 158 984 | undervisningstimme |
Statsandel för sommaruniversitetens driftskostnader | 52 711 | undervisningstimme |
Av de kalkylerade studerandeveckor vid folkhögskolor som berättigar till statsandel riktas högst 4 160 studerandeveckor till Snellman-korkeakoulu, som är en läroanstalt för fritt bildningsarbete. Av det maximala antalet enheter som berättigar till statsandel beviljas huvudmän för folkhögskolor prestationer som berättigar till statsandel på 100 procent för utbildning som riktas till läropliktiga, så att de utgifter som föranleds av dessa är högst 3 500 000 euro.
Trots det maximala antalet undervisningstimmar eller studerandeveckor får anslaget användas till betalning av statsandelar som föranleds av rättelsebeslut.
Förklaring:
Den beräknade fördelningen av statsandelar och statsunderstöd (euro)
Statsandel | Statsunderstöd | Sammanlagt | |
Medborgarinstitut | 90 739 000 | 2 149 000 | 92 888 000 |
Folkhögskolor | 47 937 000 | 1 166 000 | 49 103 000 |
Studiecentraler | 18 033 000 | 150 000 | 18 183 000 |
Sommaruniversitet | 5 027 000 | 50 000 | 5 077 000 |
Integrationsutbildning för invandrare | 16 830 000 | - | 16 830 000 |
Sammanlagt | 178 566 000 | 3 515 000 | 182 081 000 |
Genom statsandelar och statsunderstöd för fritt bildningsarbete möjliggörs uppnåendet av de strategiska målen för det fria bildningsarbetet. Anslaget används för uppdraget för läroanstalter för fritt bildningsarbete att i enlighet med principen om livslångt lärande ordna utbildning som stöder ett enhetligt samhälle, jämlikhet och aktivt medborgarskap. Tyngdpunkten för statsunderstöden ligger på att stödja den strukturella utvecklingen av det fria bildningsarbetet, kvaliteten och verkningsfullheten samt möjligheterna till utbildning för målgrupper som är utbildningspolitiskt viktiga.
Genomsnittliga pris per enhet som använts vid dimensioneringen av anslaget
Medborgarinstitut | 93,04 euro/undervisningstimme |
Folkhögskolor | 298,63 euro/studerandevecka |
Studiecentraler | 174,25 euro/undervisningstimme |
Sommaruniversitet | 159,40 euro/undervisningstimme |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Indexhöjning av statsandelen (3,8 %) | 4 340 |
Integrationsutbildning (invandringshelhet) | 5 000 |
Utgifter för elev- och studerandevård (överföring till moment 29.10.20) | -500 |
Sammanlagt | 8 840 |
2023 budget | 182 081 000 |
2022 II tilläggsb. | 1 500 000 |
2022 budget | 173 241 000 |
2021 bokslut | 169 770 477 |
51. Statsunderstöd för organisationer (fast anslag)
Under momentet beviljas 7 763 000 euro.
Anslaget får användas
1) till ett belopp av 518 000 euro till statsunderstöd enligt lagen om statsbidrag till vissa kvinnoorganisationer (663/2007)
2) till ett belopp av 5 727 000 euro till betalning av understöd till Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry, Marttaliitto ry och Förbundet för hemslöjd och hantverk TAITO rf och för vidareutdelning till dessas distrikts- och medlemsorganisationer, Finlands svenska Marthaförbund rf, Sami Duodji ry och organisationer för bildningsarbete
3) till ett belopp av 1 518 000 euro till betalning av understöd till organisationer som handhar samarbetet mellan hem och skola, till Utvecklingscentralen Lärorik rf, till stödjande av fri hobbyverksamhet i skolor, till Förbundet för konstskolor för barn och unga i Finland rf, till Sällskapet för Miljöfostran i Finland rf, till Kesälukioseura ry, till Suomi-koulujen tuki ry, till Karjalan Liitto ry, till Sofia-opiston kannatusyhdistys ry samt till Kriittinen korkeakoulu och till Finlandsskolornas verksamhet och utveckling samt till verksamheten kotiperuskoulu/hemgrundskola och till stödjande av verksamheten inom utbyteselevsorganisationer och till stödjande av verksamheten för deltagande i vetenskapsolympiader för gymnasieelever.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Verksamhet som bedrivs av organisationer för hantverk och konstindustri | 2 195 000 |
Verksamhet som bedrivs av organisationer som erbjuder rådgivning i huslig ekonomi | 1 916 000 |
Bildningsarbete och kulturverksamhet som utförs av organisationer som driver en studiecentral | 1 117 000 |
Statsunderstöd enligt lagen om statsbidrag till vissa kvinnoorganisationer (663/2007) | 518 000 |
Verksamhet som bedrivs av centralorganisationer för fritt bildningsarbete och andra organisationers bildningsverksamhet | 499 000 |
Stödjande av Finlandsskolornas verksamhet | 429 000 |
Organisationer inom allmänbildande utbildning | 271 000 |
Distansskolan Kulkuri som Kansanvalistusseura (föreningen för folkbildning) är huvudman för och för stödjande av kotiperuskoulu/hemgrundskola-verksamheten | 398 000 |
Karjalan Liitto | 131 000 |
Kesälukioseura ry | 128 000 |
Bildningsverksamhet som utförs för utlandsfinländare av Sofia-opiston kannatusyhdistys ry | 83 000 |
Verksamhet som bedrivs av Kriittinen korkeakoulu | 78 000 |
Sammanlagt | 7 763 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av tillägg av engångsnatur | -1 400 |
Stärkande av finansieringen av Etäkoulu Kulkuri och Nomadskolan | 250 |
Sammanlagt | -1 150 |
2023 budget | 7 763 000 |
2022 budget | 8 913 000 |
2021 bokslut | 8 718 000 |