Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Beskattningen och Tullen
         90. Stöd till kommunerna

Statsbudgeten 2023

90. Stöd till kommunernaPDF-versio

Förklaring:Genom statsandelen för kommunal basservice och den utjämning av statsandelar som baserar sig på skatteinkomsterna strävar man efter att trygga kommunernas möjligheter att upprätthålla tillräcklig basservice i olika delar av landet och balansera kommunernas lagstadgade uppgifter och den övergripande finansieringen av dem enligt område och kommungrupp. De kalkylerade kostnader som ligger till grund för statsandelen grundar sig framför allt på kostnaderna för varje åldersgrupp. När ansvaret för att ordna social- och hälsovårdens uppgifter överförs till välfärdsområdena från och med 2023, ligger tyngdpunkten i kostnaderna enligt åldersgrupp för statsandelen för kommunal basservice särskilt på barn- och ungdomsåldersklasserna, eftersom en betydande del av kommunernas uppgifter och kostnader gäller småbarnspedagogik samt förskoleundervisning och grundläggande utbildning. Övriga bestämningsgrunder för de kalkylerade kostnaderna är en arbetslöshetskoefficient, en främmandespråkskoefficient, tvåspråkighet, karaktär av skärgård, en befolkningstäthetskoefficient och en utbildningsbakgrundskoefficient.

Den andra delen av kriterierna består av tilläggsdelar som är fjärrorter, självförsörjningsgrad i fråga om arbetsplatser, främjande av välfärd och hälsa, ökning av invånarantalet samt tilläggsdelar för kommuner inom samernas hembygdsområde.

Sammanslagningsunderstöd enligt prövning kan inom ramen för statsbudgeten betalas till den nya kommun som bildas när kommuner går samman. Dessutom kan sammanslagningsunderstöd enligt prövning betalas vid sammanslagning av en kommun med svår ekonomisk ställning. Dessutom kan staten betala kommunen ersättning för minskning av statsandelen till följd av kommunsammanslagningar. Sammanslagningsunderstödet enligt prövning ska användas för att stärka den nya kommunens ekonomi. Det sammanlagda beloppet av sammanslagningsunderstöd enligt prövning dras av från statsandelen för kommunal basservice. Om det belopp som har reserverats för sammanslagningsunderstöd enligt prövning inte i sin helhet används under finansåret, ska det återstående beloppet betalas tillbaka till kommunerna som en lika stor andel per invånare under året efter finansåret.

Kompensationer som motsvarar den minskning av skatteinkomsterna som följer av ändringar av beskattningsgrunderna har betalats till kommunerna. Från och med 2020 har kompensationerna betalats under ett separat moment.

Av statsandelen för kommunal basservice anvisas finansiering för en höjning av kommunernas statsandel enligt prövning.

Centrala reformer

Ansvaret för att ordna social- och hälsovård samt räddningsväsendet överförs från och med ingången av 2013 från kommunerna och samkommunerna till välfärdsområdena. I samband med reformen ändras lagen om statsandel för kommunal basservice och grunderna för bestämmande av finansieringen så att systemet motsvarar de uppgifter som blir kvar hos kommunerna och deras kostnadsstruktur.

Effektmål

Utgångspunkten för den kommunala förskoleundervisningen och grundläggande utbildningen samt de allmänna biblioteken och kulturverksamheten är att småbarnspedagogiken, utbildningen, grundtryggheten samt biblioteks- och kulturtjänsterna ska garanteras och stärkas för alla i hela landet, oberoende av boningsort, språk och ekonomisk ställning. De centrala målen för finansieringen till kommunerna är att trygga de grundläggande kulturella rättigheterna för varje elev och studerande enligt hans eller hennes förmåga och särskilda behov och att för var och en, som en del av medborgarnas kulturella rättigheter, trygga möjligheten till utveckling med hjälp av riksomfattande bibliotekstjänster och informations- och kulturtjänster samt att säkerställa en jämlik tillgång till kunskap och kultur för befolkningen.

Syftet med grundläggande konstundervisning är att ge kommuninvånarna en möjlighet att delta i grundläggande konstundervisning och i sådan undervisning på konstens olika områden som stöder hobbyverksamhet.

30. Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 2 743 900 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av statsandel enligt lagen om statsandel för kommunal basservice (618/2021)

2) till utjämning av statsandelarna på basis av skatteinkomsterna

3) till betalning av hemkommunsersättningar för 6—15-åringar som saknar hemkommun

4) till betalning av de belopp motsvarande mervärdesskatten för privata utbildningsanordnare och universitet som betalas i samband med hemkommunsersättningarna till privata anordnare av grundläggande utbildning

5) till ett belopp av högst 10 000 000 euro för betalning av behovsprövad höjning av statsandelen

6) till ett belopp av högst 600 000 euro för betalning av sådana statsandelar och statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) som beviljats före 2016 för anläggningsprojekt som gäller läroanstalter

7) till ett belopp av högst 1 800 000 euro för betalning av sådana statsandelar och statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) som beviljats före 2016 för anläggningsprojekt som gäller allmänna bibliotek.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Statsandel för kommunal basservice  
Kalkylerade kostnader 9 631 914
— åldersstruktur 8 011 858
— arbetslöshet 372 418
— tvåspråkighet 103 337
— inslag av främmande modersmål 764 994
— boendetäthet 202 715
— karaktär av skärgård 14 618
— kommun med skärgårdsdel 9 554
— utbildningsbakgrund 152 420
   
Kommunernas finansieringsandel 7 504 230
Statsandel 2 127 684
   
Tilläggsdelar 270 213
   
Utjämning av statsandelarna på basis av skatteinkomsterna 818 756
   
Behovsprövad höjning av statsandelen 10 000
   
Överföring av statsunderstöd för anläggningskostnader för läroanstalter 600
   
Överföring av statsunderstöd för anläggningskostnader för bibliotek 1 800
   
Hemkommunsersättning för 6—15-åringar som saknar hemkommun (staten ersätter) 12 268
   
Privata utbildningsanordnare och universitet, mervärdesskatt 7 586
   
Ökningar och minskningar av statsandelen -505 008
Sammanlagt 2 743 900

Statsandelsprocenten för kommunal basservice är 22,09. Det invånarantal som ligger till grund för statsandelarna var 5 517 897 vid årsskiftet 2021/2022.

Regeringspropositioner och andra ändringar som hänför sig till dimensioneringen av anslaget

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om statsandel för kommunal basservice så att statsandelsprocenten för kommunal basservice sänks från 23,59 % till 22,09 % år 2023. I ändringen har som tillägg beaktats 0,33 procentenheter i anslutning till korrigeringsposten för arbetsmarknadsstödet, utjämningen till följd av systemändringen i statsandelssystemet 2010 och ändringen av de ökningar av statsandelen som hänför sig till landskapsförbundens uppgifter från temporära ökningar till permanenta ökningar samt 0,12 procentenheter i anslutning till fullgörandet av nya och mera omfattande åligganden så att statsandelen är 100 %. I ändringen har som avdrag beaktats 1,08 procentenheter i anslutning till finansieringen av den nya tilläggsdelen för främjande av välfärd och hälsa, 0,34 procentenheter i anslutning till de permanenta avdragen i statsandelen, 0,31 procentenheter i anslutning till finansieringen av den nya tilläggsdelen för ökning av invånarantalet samt 0,22 procentenheter i anslutning till finansieringen av den nya tilläggsdelen för fjärrort.

Ansvaret för att ordna social- och hälsovård samt räddningsväsendet överförs från och med ingången av 2023 från kommunerna till välfärdsområdena. Därför överförs 5 361 132 000 euro från statsandelen för kommunal basservice till finansieringen av välfärdsområdena. Samtidigt ändras grunderna för bestämmande av statsandelen så att systemet motsvarar de uppgifter som blir kvar hos kommunerna och deras kostnadsstruktur. Som nya bestämningsfaktorer fogas tilläggsdelen för främjande av välfärd och hälsa samt tilläggsdelen för ökning av invånarantalet till systemet. Dessutom ändras sättet att beräkna fjärrortens tilläggsdel. I samband med reformen slopas avdraget för finansieringen av läkar- och läkarhelikopterverksamhet från statsandelen för basservice.

Justeringen av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna beaktas inte 2023, eftersom en justering av kostnadsfördelningen enligt den övergångsbestämmelse som i samband med social- och hälsovårdsreformen togs in i lagen om statsandel för kommunal basservice görs nästa gång först i samband med statsbudgeten för 2025.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om grundläggande utbildning (engagerande arbete i skolgemenskapen), och därför har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 3 333 000 euro.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av hälsoskyddslagen och till vissa lagar som har samband med den (genomförande av dricksvattendirektivet ), och därför har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 1 280 000 euro.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av jämställdhetslagen samt en proposition med förslag till lag om ändring av diskrimineringslagen och till vissa lagar som har samband med den (jämställdhets- och likabehandlingsplaner inom småbarnspedagogiken), och därför har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 376 000 euro.

I anslutning till lagen om ändring av lagen om elev- och studerandevård (377/2022) har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 270 000 euro i anslutning till den ändring av lagen om grundläggande utbildning som gäller regionala samarbetsgrupper för elevhälsan och 60 000 euro i anslutning till kommunernas elevhälsoplaner samt 350 000 euro i anslutning till den ändring av lagen om grundläggande utbildning som gäller förvägrande av undervisning och trygg återgång till undervisning efter att undervisning förvägrats (163/2022).

I statsandelsnivån har 2023 dessutom som nya och utvidgade uppgifter beaktats 8 750 000 euro i anslutning till ändringen av lagen om småbarnspedagogik och 1 000 000 euro i anslutning till utvidgandet av läroplikten. I statsandelsnivån har som avdrag beaktats 150 000 euro i anknytning till kostnaderna för upprätthållandet av kommunernas automatiska ekonomiska rapportering.

Som ett led i de omfördelningar som regeringen kommit överens om sänks nivån på kommunernas statsandelar permanent med 33 000 000 euro, varav 9 000 000 euro genomförs genom en minskning av överföringarna från statsandelen till sammanslagningsunderstöden till kommunerna. Dessutom anvisas det 2023 inte längre någon finansiering för främjande av digitaliseringen i kommunerna i form av en överföring från statsandelen för kommunal basservice. Som en del av omfördelningarna görs dock för 2023 ett tidsbestämt avdrag på 10 000 000 euro som motsvarar den tidigare överföringen i anslutning till utvecklandet av digitaliseringen. Sammanlagt minskar omfördelningarna statsandelen för basservice med 43 000 000 euro 2023.

År 2023 är indexhöjningen i fråga om statsandelen för basservice 3,8 procent och den därav följande ökningen av statsandelen 89 198 000 euro.

I nivån på statsandelen 2023 har beaktats ett avdrag på 5 500 000 euro i anslutning till sammanslagningsunderstödet enligt prövning för kommuner som befinner sig i en svår ekonomisk ställning och ett avdrag på 5 500 000 euro i anslutning till kommunernas sammanslagningsunderstöd enligt prövning (överföring till moment 28.90.31).

För höjning av kommunernas statsandel enligt prövning anvisas 10 000 000 euro.

Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen, beräkningsgrunder (1 000 euro)

   
Grundpris Kalkylerad kostnad
Enligt åldersstruktur  
— 0—5-åringar (8 010,94 euro/inv.) 2 372 392
— 6-åringar (8 499,51 euro/inv.) 483 342
— 7—12-åringar (7 071,51 euro/inv.) 2 616 098
— 13—15-åringar (12 129,17 euro/inv.) 2 251 623
— 16 år fyllda (62,57 euro/inv.) 288 404
Enligt arbetslöshet (67,78 euro/inv.) 372 418
Enligt tvåspråkighet (287,68 euro/inv.) 103 337
Enligt inslag av främmande modersmål (1 680,57 euro/inv.) 764 994
Enligt boendetäthet (40,64 euro/inv.) 202 715
Enligt karaktär av skärgård (395,97 euro/inv.) 14 618
Enligt ställning som kommun med skärgårdsdel (289,65 euro/inv.) 9 554
Enligt utbildningsbakgrund (27,82 euro/inv.) 152 420
Sammanlagt 9 631 914

Kommunernas finansieringsandel

   
Invånarantal 5 517 897
Finansieringsandel, euro/inv. 1 359,98
Finansieringsandel, 1 000 euro 7 504 230

Tilläggsdelar för fjärrorter och för kommuner inom samernas hembygdsområde samt på basis av självförsörjningsgraden i fråga om arbetsplatser (1 000 euro)

   
Grundpris  
För fjärrorter (61,24 euro/inv.) 64 819
Enligt självförsörjningsgraden i fråga om arbetsplatser (12,82 euro/inv.) 70 549
För kommuner inom samernas hembygdsområde (895,43 euro/inv.) 1 153
Tilläggsdel för främjande av välfärd och hälsa (18,89 euro/inv.) 104 233
Tilläggsdel för ökning av invånarantalet (10,02 euro/inv.) 29 459
Sammanlagt 270 213

På skatteinkomsterna baserad utjämning av statsandelarna (1 000 euro)

Ökningar Minskningar Netto
     
921 103 -102 346 818 756

Andra minskningar och ökningar av statsandelen (1 000 euro)

   
— neutralisering av ändringen i skatteinkomstutjämning -134 708
— avdrag i samband med finansieringen av skolor som inleder sin verksamhet -110
— kommunernas andel av finansieringen av det grundläggande utkomststödet -334 598
— tidsbundet avdrag i anslutning till slopandet av incitamentsystemet för digitalisering i kommunerna -10 000
— behovsprövad höjning av statsandelen till kommunerna -10 000
— överföring till moment 28.90.31 för sammanslagningsunderstöd enligt prövning vid sammanslagning till kommuner som har en svår ekonomisk situation -5 500
— överföring till moment 28.90.31 för sammanslagningsunderstöd enligt prövning till kommuner -5 500
— avdrag i anslutning till pensionsstödet för långtidsarbetslösa -1 000
— neutralisering av begränsningen av ändringar i samband med social- och hälsovårdsreformen -3 591
Sammanlagt -505 008

Annan finansiering (1 000 euro)

   
Hemkommunsersättning för 6—15-åringar som saknar hemkommun 12 268
Privata utbildningsanordnare och universitet, mervärdesskatt 7 586

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Andra ändringar 1 441
Anläggningskostnadsprojekt för bibliotek -200
Anläggningskostnadsprojekt för läroanstalter -400
Avdrag i anslutning till kostnaderna för upprätthållandet av kommunernas automatiska ekonomiska rapportering (överföring till moment 28.20.01) -150
Bortfall av avdraget i samband med finansieringen av läkar- och läkarhelikopterverksamheten 22 565
Bortfall av den ersättning som betalats till kommunerna för deltagande i beredningen av social- och hälsovårdsreformen -2 000
Effekten av de slutliga bestämningsfaktorer som används vid beräkningen av statsandelen för 2022 -5 412
Effekterna av ändringar i invånarantal och beräkningsfaktorer -915
Engagerande arbete i skolgemenskapen 3 333
Förebyggande av mobbning och förvägrande av rätten att delta i undervisning (överföring från moment 29.10.20) 350
Genomförande av dricksvattendirektivet 1 280
Indexhöjning 89 198
Jämställdhets- och likabehandlingsplaner inom småbarnspedagogiken 376
Kommunernas elevhälsoplaner 60
Minskning av kommunernas sammanslagningsunderstöd enligt prövning (överföring från moment 28.90.31) 4 500
Minskning av sammanslagningsunderstöd enligt prövning vid sammanslagning till kommuner som har en svår ekonomisk situation (överföring från moment 28.90.31) 4 500
Neutralisering av begränsningen av ändringar i samband med social- och hälsovårdsreformen -3 591
Regionala samarbetsgrupper för elevhälsan 270
Stöd för småbarnspedagogiken 8 750
Tidsbundet avdrag i anslutning till slopandet av incitamentsystemet för digitalisering i kommunerna -10 000
Upphörande av överföringen i anslutning till incitamentsystemet för digitalisering i kommunerna (överföring från moment 28.90.32) 10 000
Utvidgning av läroplikten 1 000
Ändring av hemkommunsersättningarna för personer som saknar hemkommun 1 144
Ändring av mervärdesskatten för privata utbildningsanordnare och universitet 7
Ändring i avdraget i anslutning till pensionsstödet för långtidsarbetslösa 6 100
Ändring i kommunernas betalningsandel av utkomstskyddet 22 360
Överföring till välfärdsområdenas finansiering (överföring till moment 28.89.31) -5 361 132
Omfördelning -33 000
Sammanlagt -5 239 566

2023 budget 2 743 900 000
2022 II tilläggsb. 3 334 000
2022 budget 7 983 466 000
2021 bokslut 7 700 340 026

31. Ekonomiskt stöd för kommunsammanslagningar (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 11 400 000 euro.

Anslaget får användas

1) till ett belopp av högst 400 000 euro för särskilda utredningar enligt 16 § i kommunstrukturlagen (1698/2009) samt till kommunernas sammanslagningsutredningar

2) till ett belopp av högst 5 500 000 euro för sammanslagningsunderstöd för kommuner som har en svår ekonomisk situation enligt 56 a § i kommunstrukturlagen (1698/2009)

3) till ett belopp av högst 5 500 000 euro för i 41 § i kommunstrukturlagen (1698/2009) avsedda sammanslagningsunderstöd enligt prövning till kommuner och för ersättning för förlorade statsandelar enligt 44 § i den lagen.

Förklaring:Enligt 56 a § i kommunstrukturlagen (1698/2009) kan till den nya kommun som bildas vid en kommunsammanslagning inom ramen för statsbudgeten betalas ett sammanslagningsunderstöd enligt prövning, om sammanslagningen gäller en kommun som har en svår ekonomisk ställning. Dessutom kan till kommunerna betalas sådant sammanslagningsunderstöd enligt prövning som avses i 41 § i kommunstrukturlagen och sådan ersättning för minskning av statsandelar till följd av sammanslagningen som avses i 44 § i den lagen.

Av anslaget är 11 000 000 euro en överföring från statsandelen för kommunal basservice (28.90.30). Om det belopp som har reserverats för sammanslagningsunderstöd inte i sin helhet används under finansåret, ska det återstående beloppet enligt 56 a §:n och 59 § i kommunstrukturlagen betalas tillbaka till kommunerna som en lika stor andel per invånare under året efter finansåret.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Minskning av kommunernas sammanslagningsunderstöd enligt prövning (överföring till moment 28.90.30) -4 500
Minskning av sammanslagningsunderstöd enligt prövning till kommuner som har en svår ekonomisk ställning (överföring till moment 28.90.30) -4 500
Sammanlagt -9 000

2023 budget 11 400 000
2022 budget 20 400 000
2021 bokslut 1 510 915

(32.) Statsunderstöd till kommunernas incitamentsystem (reservationsanslag 3 år)

Förklaring:Det föreslås att momentet slopas i budgeten.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Upphörande av överföringen i anslutning till incitamentsystemet för digitalisering i kommunerna (överföring till moment 28.90.30) -10 000
Sammanlagt -10 000

2022 budget 10 000 000
2021 bokslut 17 000 000

35. Statens kompensation till kommunerna för förlorade skatteinkomster till följd av ändringar i beskattningsgrunderna (fast anslag)

Under momentet beviljas 862 000 000 euro.

Anslaget får användas till att betala ersättningar som följer av ändringar av beskattningsgrunderna i enlighet med 33 § i lagen om statsandel för kommunal basservice (618/2021).

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har beaktats de ändringar i beskattningsgrunderna (den tidsbundna höjningen av resekostnadsavdraget) som trädde i kraft mitt under 2022, varvid ersättningarna för kommunernas förlorade skatteinkomster utökades med 101 000 000 euro i den andra tilläggsbudgeten för 2022. Vid dimensioneringen av anslaget har även beaktats den preciserade uppskattningen av ändringarna i beskattningsgrunderna för 2022, varvid ersättningarna för kommunernas förlorade skatteinkomster utökades med 500 000 euro i den andra tilläggsbudgeten för 2022.

Regeringen lämnar i samband med budgetpropositionen en proposition till riksdagen med förslag till lagar om inkomstskatteskalan för 2023 och om ändring och upphävande av vissa bestämmelser om inkomstbeskattningen. De ändringar i beskattningsgrunderna som föreslås i den propositionen ökar ersättningarna för förlorade skatteinkomster med 75 000 000 euro. I samband med budgetpropositionen lämnar regeringen därtill en proposition till riksdagen med förslag till lag om ett tilläggsavdrag för forsknings- och utveckling i beskattningen, som ökar ersättningarna för förlorade skatteinkomster med 1 000 000 euro.

Den ökning av ersättningarna för skatteförluster som föranleds av ändringarna i beskattningsgrunderna 2023 är med beaktande av tidigare beslutade avdrag och avdrag som hänför sig till tidsbegränsade ändringar 29 500 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Inverkan av de ändringar i beskattningsgrunderna som föreslås för 2023 76 000
Inverkan av tidigare beslutade ändringar i beskattningsgrunderna på kompensationen 2023 -46 500
Precisering av uppskattningen gällande förlorade skatteinkomster 2022 500
Upphörande av återkrav av temporär kompensation som betalats 2020 27 000
Ändringar i beskattningsgrunderna som trätt i kraft mitt under 2022 (tidsbunden höjning av resekostnadsavdraget) 101 000
Överföring till välfärdsområdenas finansiering (överföring till moment 28.89.31) -1 944 000
Sammanlagt -1 786 000

Anslaget står delvis utanför ramen.


2023 budget 862 000 000
2022 II tilläggsb. 101 500 000
2022 budget 2 648 000 000
2021 bokslut 2 361 900 030