Statsbudgeten 2023
20. Tjänster för statssamfundet
Förklaring:Till de tjänster som finansministeriets förvaltningsområde centraliserat tillhandahåller hela statssamfundet hör bl.a. anskaffning av statlig finansiering, skötsel av lån som staten beviljat, statens pensionssystem, statens gemensamma IT-tjänster, tjänster inom ekonomi- och personalförvaltningen samt tjänster i anslutning till lokaler. Statens gemensamma funktioner och tjänster ska utvecklas med målet att skapa en enhetligt fungerande statskoncern som ger mervärde och stordriftsfördelar och där kunnande förenas.
Statskontorets uppgift är att producera och utveckla tjänster som hör till dess ansvarsområde. Statskontoret sköter statens finansieringsfunktioner, statens centralbokföring, styrningen av redovisningen och betalningsrörelsen, analys- och rapporteringstjänsterna, statens skadeförsäkring och andra ersättningar som staten betalar samt de arv som tillfallit staten. Tjänsterna och processerna utvecklas i samarbete med kunder, partner och finansministeriet.
Statskontoret sköter bl.a. följande interna tjänster för staten: statens finansieringsfunktioner, skötseln av statens centralbokföring samt styrningen av redovisningen och betalningsrörelsen, rapportering av statens ekonomiska data och personaldata, statens interna skadeförsäkringsverksamhet samt arv som tillfallit staten.
Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning Palkeet producerar centraliserade tjänster inom ekonomi- och personalförvaltningen samt andra stöd- och sakkunnigtjänster inom förvaltningen. Servicecentret kan även ha andra uppgifter om vilka det föreskrivs särskilt. Servicecentrets kunder är statliga ämbetsverk, inrättningar och fonder utanför budgeten. Kunder kan dessutom vara riksdagen, i anslutning till riksdagen verksamma ämbetsverk, enheter som är underställda riksdagen och som övervakas av den, statliga affärsverk samt sådana aktiebolag med statlig majoritet, vars tillhandahållande av offentliga tjänster regleras genom lag. Finansieringen av servicecentret består främst av kundfakturering där prissättningen av tjänsterna görs enligt självkostnadsprincipen. Självkostnadspriset innefattar kostnaderna för att producera och utveckla tjänsterna.
Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori tillhandahåller statens gemensamma grundläggande informationstekniktjänster och gemensamma informationssystemtjänster. Sådana är t.ex. telekommunikationstjänster, driftstjänster, arbetsstationstjänster och kommunikationstjänster samt infrastruktur- och stödtjänster i anslutning till dessa.
Valtoris affärsområde för säkerhetsnätsverksamhet (TUVE-affärsverksamheten) producerar säkerhetsnätstjänster som samarbetet mellan den högsta statsledningen och de myndigheter och andra aktörer som är viktiga med tanke på säkerheten i samhället förutsätter och som uppfyller kraven på hög beredskap och hög säkerhet.
Senatfastigheterär ett affärsverk som besitter och utvecklar statens fastighetsförmögenhet samt hyr ut lokaler och är sakkunnigt i frågor som gäller arbetsmiljö och lokaler huvudsakligen till enheter inom statssamfundet. Senatfastigheter är en affärsverkskoncern med fastighetsaktiebolag som dotterbolag.
- — Statens finansieringstjänster fungerar högklassigt i alla situationer
- — Moderna ersättningstjänster och andra tjänster för allmänheten
- — Förvaltningstjänsterna tillhandahålls på ett högklassigt och kostnadseffektivt sätt med hjälp av enhetliga processer och digitala service- och produktionslösningar som säkerställer en god kundupplevelse.
01. Statskontorets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 37 251 000 euro.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagstiftning om automatiserat beslutsfattande inom den offentliga förvaltningen.
Mål för resultatet av verksamheten
2021 utfall |
2022 mål |
2023 mål |
|
Skuldhantering, resultat | >0 | >0 | >0 |
Uppgifterna i bokföringsenheternas bokslut är riktiga och tillräckliga, % | 100 | 100 | 100 |
Bokföringsenheter som fått en anmärkning från den interna kontrollen | <5 | <5 | |
Den rapporterade arbetsmängden inom ekonomiförvaltningen i förhållande till ämbetsverkens totala antal årsverken, % | 1,06 | 1,09 | 1,08 |
Kostnadsmotsvarighet för Statskontorets avgiftsbelagda verksamhet, % | 98 | 100 | 100 |
Medeltalen av de oviktade allmänna vitsorden för kundbelåtenheten, skala 4—10 | 8,9 | 8,5 | 8,5 |
Handläggningstiden för olycksfallsersättningar i 80 % av besluten, dagar | 6 | 12 | 10 |
Digitaliseringsgraden för skadeståndsverksamheten, % | 78 | 90 | 95 |
Tillgängligheten till kommunernas och samkommunernas ekonomiska uppgifter inom utsatt tid, % | |||
— budgetuppgifter | 88 | 95—100 | 95—100 |
— uppgifter om utfallet | 94 | 95—100 | 95—100 |
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VMBaro | 4,0 | 3,8 | 3,8 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsverke | 4,7 | 6,0 | 6,0 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 45 983 | 43 148 | 42 913 |
Bruttoinkomster | 5 741 | 6 132 | 5 662 |
Nettoutgifter | 40 242 | 37 016 | 37 251 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 6 598 | ||
— överförts till följande år | 8 748 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 5 213 | 5 570 | 5 225 |
— övriga intäkter | 43 | 23 | 57 |
Intäkter sammanlagt | 5 256 | 5 593 | 5 282 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 2 092 | 2 252 | 2 309 |
— andel av samkostnader | 3 273 | 3 321 | 2 963 |
Kostnader sammanlagt | 5 365 | 5 573 | 5 272 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) | -109 | 20 | 10 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 98 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Automatiserat beslutsfattande inom den offentliga förvaltningen | 1 230 |
Förvaltning av lån och avtal som överförs till välfärdsområdena | -500 |
Inrättande av Peppol-verksamhet i Finland | 350 |
Nationellt inkomstregister | -118 |
Precisering av kostnaderna för upprätthållandet av kommunernas automatiska ekonomiska rapportering (överföring från moment 28.90.30) | 150 |
Projekt för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten (2022) (överföring till moment 28.70.20) | -4 308 |
Projekt för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten (2023) (överföring från moment 28.70.20) | 3 909 |
Uppföljnings- och övervakningsuppgifter i fråga om EU:s stimulansfond | 1 500 |
Uppgifter i anslutning till lämnandet av välfärdsområdenas ekonomiska uppgifter | 128 |
Utgifter för analys- och rapporteringstjänsten | 210 |
Utveckling av skuldhanteringen (cyber) | 1 340 |
Utvecklingen av informationssystemet för EU:s facilitet för återhämtning och resiliens (finansiering 2022) | -2 600 |
Utvidgade uppgifter inom tjänsterna för allmänheten | 300 |
Visselblåsarkanal | -220 |
Överföring av skadeslag till skadeståndssystemet och digitalisering av handläggningen av ersättningsärenden | -1 500 |
Besparing som gäller kontorslokaler | -39 |
Lönejusteringar | 424 |
Resebesparing | -21 |
Sammanlagt | 235 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2023 budget | 37 251 000 |
2022 II tilläggsb. | 535 000 |
2022 I tilläggsb. | 4 500 000 |
2022 budget | 37 016 000 |
2021 bokslut | 42 392 000 |
02. Kursdifferenser på centraliserade valutakonton (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 600 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av de kursdifferenser som föranleds av användningen av valutakonton som Statskontoret sköter centraliserat på ämbetsverkens och inrättningarnas vägnar.
Förklaring:Statskontoret skaffar centraliserat den valuta som behövs för ämbetsverkens och inrättningarnas anskaffningar i utländsk valuta. Med denna verksamhetsmodell eftersträvas avsevärda kostnadsbesparingar för staten i och med att valutaväxlingsprocesserna blir effektivare och kompetens och stordriftsfördelar kan utnyttjas.
Under momentet antecknas kursdifferenserna för saldona på de valutakonton som sköts centraliserat. Kursdifferenser uppstår t.ex. när anskaffningsutgiften i utländsk valuta för en tillgång bokförs enligt prestationsprincipen med tillämpande av Europeiska centralbankens centralkurs föregående dag och utgiften betalas i en valuta som har bokförts enligt det värde som inkomsten i den utländska valutan har den dag den influtit eller vars anskaffning har bokförts enligt det belopp i euro som betalats för valutaposten. Den kumulativa kursdifferens som uppstått under budgetåret kan i bokslutet vara antingen positiv, och därmed hämta inkomster till staten, eller negativ, och därmed medföra utgifter för staten, för vilka det ska anvisas anslag i budgeten.
2023 budget | 600 000 |
2022 budget | 600 000 |
2021 bokslut | 13 549 |
03. Försörjningsberedskapsbankens serviceavgift (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 1 700 000 euro.
Anslaget får användas till utgifter som föranleds av driften av Försörjningsberedskapsbanken och till revision av statens betalningsrörelsebankers verksamhet.
Förklaring:Försörjningsberedskapsbanken möjliggör statens betalningsrörelse i situationer där statens första bank och andra bank inte kan tillhandahålla betalningsrörelsetjänster för staten.
2023 budget | 1 700 000 |
2022 budget | 1 600 000 |
2021 bokslut | 1 559 250 |
07. Omkostnader för Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 000 000 euro.
Förklaring:Anslaget ger det spelrum som servicecentrets prissättningspraxis förutsätter. Målet för servicecentrets verksamhet är att kostnadsmotsvarigheten ska realiseras under reservationsanslagsperioden. Anslaget ska användas bara om inkomsterna av kundavgifter under ett enskilt budgetår inte räcker till för att täcka de utgifter som verksamheten medför.
Mål för resultatet av verksamheten
2021 utfall |
2022 mål |
2023 mål |
|
Kundbelåtenhet | 3,7 | 3,8 | 3,8 |
Inköpsfakturor, st./årsv. | 22 234 | 22 200 | 23 000 |
Försäljningsfakturor, st./årsv. | 60 887 | 65 000 | 62 000 |
Lönespecifikationer, st./årsv. | 12 030 | 12 000 | 12 200 |
Kontrollerade rese- och kostnadsräkningar, st./årsv. | 12 150 | 12 400 | 12 500 |
Totalproduktivitetsindex (basåret 2019 = 100) | 103,5 | 100,9 | 100,9 |
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
Sjukfrånvaro, dagar/årsverke | 7,7 | 8,5 | 8,0 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VMBaro | 3,8 | 3,8 | 3,8 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 57 529 | 59 719 | 60 811 |
Bruttoinkomster | 58 957 | 57 719 | 58 811 |
Nettoutgifter | -1 428 | 2 000 | 2 000 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 3 831 | ||
— överförts till följande år | 4 000 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 58 957 | 57 719 | 58 811 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 57 529 | 59 719 | 60 811 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) | 1 428 | -2 000 | -2 000 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 102 | 97 | 97 |
2023 budget | 2 000 000 |
2022 budget | 2 000 000 |
2021 bokslut | -1 258 591 |
09. Omkostnader för Statens center för informations- och kommunikationsteknik (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 5 000 000 euro.
Förklaring:Anslaget ger det spelrum som servicecentrets prissättningspraxis förutsätter. Målet för servicecentrets verksamhet är att kostnadsmotsvarigheten ska realiseras under reservationsanslagsperioden. Anslaget ska användas bara om inkomsterna av kundavgifter under ett enskilt budgetår inte räcker till för att täcka de utgifter som verksamheten medför.
Mål för resultatet av verksamheten
2021 utfall |
2022 mål |
2023 mål |
|
Utveckling av priserna per enhet, 2019 = 100 | 95 | 96 | 94 |
Kundens tillfredställelse med Valtoris tjänster (beslutsfattare och kontaktpersoner) - skala 1—5 | 2,6 | 3,1 | 3,3 |
Kundtillfredsställelse, användare - skala 1—5 | 3,3 | 3,4 | |
Antalet störningar med omfattande verkningar (st./mån.) | 3,9 | 3 | 2,7 |
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
Sjukfrånvaro, dagar/årsverke | 3,7 | 3,8 | 3,8 |
Arbetstillfredsställelse, 1—5 VMBaro | 6,6 | 6,5 | 6 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 406 463 | 405 435 | 421 967 |
Bruttoinkomster | 404 934 | 400 435 | 416 967 |
Nettoutgifter | 1 529 | 5 000 | 5 000 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 529 | ||
— överförts till följande år | 5 000 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 404 934 | 400 435 | 416 967 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 406 463 | 405 435 | 421 967 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) | -1 529 | -5 000 | -5 000 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 99,6 | 99 | 99 |
2023 budget | 5 000 000 |
2022 budget | 5 000 000 |
2021 bokslut | 5 000 000 |
10. Investeringsutgifter för Statens center för informations- och kommunikationsteknik (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 15 000 000 euro.
Anslaget får användas till utgifter för ersättnings-, utvecklings- och utvidgningsinvesteringar som gäller servicecentret och de tjänster det tillhandahåller.
Förklaring:Anslaget används till utgifter för utvecklings- och utvidgningsinvesteringar som gäller servicecentret och de tjänster det tillhandahåller och till ersättningsinvesteringar inom serviceproduktionen, såsom anskaffning av anläggningar och licenser. Servicecentret inkluderar i kundpriserna de kostnader som motsvarar användningen av anslaget under momentet. Servicecentret intäktsför det belopp som motsvarar användningen av anslaget periodiserat över flera år.
Inkomsterna till följd av servicecentrets intäktsföring har budgeterats under moment 12.28.20.
2023 budget | 15 000 000 |
2022 budget | 15 000 000 |
2021 bokslut | 15 000 000 |
11. Internetbetalningar (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 500 000 euro.
Anslaget får användas till utveckling och underhåll av och fortgående serviceproduktion i fråga om tjänsten för internetbetalningar (Suomi.fi-betalningar), till serviceproducenternas debiteringar samt till utgifter för arbeten och andra utgifter som föranleds av anskaffning, förvaltning, användning och utveckling av tjänsten.
Förklaring:Målet för tjänsten Suomi.fi är att kostnadsmotsvarigheten ska realiseras under reservationsanslagsperioden. Anslaget får användas endast om inkomsterna av kundavgifter under ett enskilt budgetår inte räcker till för att täcka de utgifter som verksamheten medför.
2023 budget | 500 000 |
2022 budget | 500 000 |
2021 bokslut | 500 000 |
88. Senatkoncernens affärsverk
Under momentet beviljas inget anslag.
För Senatkoncernens affärsverk uppställs följande service- och verksamhetsmål:
Senatfastigheter
- — Senatfastigheter ska tillhandahålla lokalservice och andra tjänster i omedelbar anknytning till den för att stödja både sina kunders och statens strukturella och verksamhetsmässiga mål.
- — Säkerställer samhällsansvaret med beaktande av ekonomiska, miljömässiga och sociala aspekter. Främjar en förändring av samhället mot koldioxidneutralitet. Ett centralt mål är att säkerställa att lokalerna är säkra och hälsosamma för användarna.
- — Förbereder sig i sin egen verksamhet för undantagsförhållanden och störningar under normala förhållanden samt stöder kunderna i att höja beredskapsnivån i lokalerna.
- — Producerar och uppdaterar information om statens lokaler till stöd för beslutsfattandet och uppföljningen.
- — Har hand om försäljning av för staten onödig egendom genom öppna och icke-diskriminerande förfaranden.
Försvarsfastigheter
- — Försvarsfastigheter har till uppgift att själv producera eller köpa lokaltjänster och andra tjänster i omedelbar anknytning till dem på marknaden för att stödja Försvarsmaktens prestationsförmåga i alla säkerhetssituationer i enlighet med de beredskapskrav som ställts.
- — Försvarsfastigheter främjar strukturella och verksamhetsmässiga förändringar inom Försvarsförvaltningen i syfte att åstadkomma en effektiv lokalstruktur.
- — Producerar och uppdaterar information om Försvarsmaktens lokaler till stöd för beslutsfattandet och uppföljningen. Som en del av Senatkoncernen möjliggör Försvarsfastigheter en centraliserad och effektiv ledning av statens lokalbestånd.
- — Säkerställer samhällsansvaret med beaktande av systemets kristålighet, försörjningsberedskapen och självförsörjningsgraden i fråga om energi samt ekonomiska, miljömässiga och sociala aspekter. Försvarsfastigheter producerar miljötjänster för hela statskoncernen. Försvarsfastigheter främjar som en del av Senatkoncernen en förändring av samhället mot koldioxidneutralitet. Ett centralt mål är att säkerställa att lokalerna är säkra och hälsosamma för användarna.
Senatkoncernens affärsverks investeringar får medföra utgifter på högst 700 miljoner euro år 2023. Dessutom får Senatkoncernens affärsverk ingå förbindelser som under de följande finansåren får medföra utgifter på högst 700 miljoner euro.
Investeringarna gäller i huvudsak byggande som är nödvändigt med tanke på skötseln av statens uppgifter och som förbättrar inomhusklimatet, ökar lokaleffektiviteten och tryggar myndigheternas verksamhetsförutsättningar. I investeringsfullmakten ingår varken markanvändningsavgifter eller överlåtelseskatt.
Senatkoncernens affärsverk får dessutom utan krav på motsäkerhet ställa proprieborgen för dotterbolags lån till ett sammanlagt värde av högst 50 miljoner euro.
Senatkoncernens affärsverk berättigas att i syfte att finansiera sin verksamhet 2023 uppta lån enligt 5 § 1 mom. i lagen om statliga affärsverk (1062/2010) till ett belopp av högst 500 miljoner euro netto.
Staten får avstå från det helt statsägda aktieinnehavet i Maakuntien tilakeskus Oy utan vederlag så, att staten dock behåller en aktieserie av olika slag som omfattar minst ett (1) exemplar enligt vad som anges i lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av den lagstiftning som gäller reformen (616/2021). De aktier i Maakuntien tilakeskus Oy som avses bli överlåtna överförs från Senatfastigheter till finansministeriet, för att utan vederlag bli överlåtna vidare till välfärdsområdena, Helsingfors stad och HUS-sammanslutningen.
Förklaring:Finansministeriet har med beaktande av servicemålen och andra verksamhetsmål preliminärt fastställt 6 miljoner euro som resultatmål för Senatkoncernens affärsverks uthyrningsverksamhet (inbegripet tjänster) för 2023. Enligt den preliminära planen består resultatet i sin helhet av Senatfastigheter.
År 2023 intäktsför Senatkoncernens affärsverk i statsbudgeten sammanlagt 48,8 miljoner euro i form av intäktsföring av vinst från 2022, borgensavgifter och räntor och amorteringar på lån. I finansieringsplanen för 2023 har räntorna och amorteringarna på statens lån uppskattats till 13,5 miljoner euro, intäktsföringen av vinst till 35 miljoner euro och borgensavgifterna till 0,3 miljoner euro. Den upplåning som närmast behövs för finansiering av investeringarna uppgår till högst 500 miljoner euro netto.
Senatkoncernens likviditet påverkas i hög grad av kassaflödet från realiseringen av fastigheter. Det kassaflöde som uppkommer genom fastighetsköp beror på respektive marknadssituation och innehåller därmed osäkerhetsfaktorer som inte beror på Senatkoncernen.
Förslaget till fullmakt gäller överföring av besittningen av aktierna i Maakuntien tilakeskus Oy, som ägs till 100 % av Senatfastigheter, och vidareöverlåtelse av aktierna från staten. Enligt 63 § i lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av den lagstiftning som gäller reformen (616/2021) ska staten sköta de åtgärder som behövs för att inrätta det nationella kompetenscentret för lokal- och fastighetsförvaltning som avses i 21 § i lagen om välfärdsområden. De aktier i kompetenscentret som ska överlåtas till välfärdsområdena ska överlåtas utan vederlag senast den 1 januari 2023. Aktierna i kompetenscentret som välfärdsområdena får ska fördelas mellan dem i proportion till deras invånarantal. Som invånarantal beaktas invånarantalet i de kommuner som hör till respektive välfärdsområde den 31 december 2021. HUS-sammanslutningen får en tredjedel av de aktier som tillfaller varje välfärdsområde i Nyland och Helsingfors stad. Staten ska ha ett exemplar av kompetenscentrets aktier av olika slag så som de definieras i bolagsordningen och som ger rätt att förhindra att bolagsordningen ändras utan statens samtycke, en starkare rätt att besluta om aktiekapitalet och om maximibeloppen för finansiering i form av främmande kapital samt rätt att utse en styrelsemedlem. Maakuntien tilakeskus Oy:s eget kapital per den 31 december 2021 är ca 8,4 miljoner euro. Närmare beslut om överlåtelse av aktier från staten fattas av statsrådet.
Preliminär investeringsplan för 2023 som grundar sig på resultat- och finansieringsplanen (mn euro)
Senatfastigheter | 560 |
Försvarsfastigheter | 140 |
Sammanlagt | 700 |
Tabell med jämförelsetal (inkl. försäljningsvinster och försäljningsförluster)
Senatfastigheter | Försvarsfastigheter | |||
2022 budget |
2023 budgetprop. |
2022 budget |
2023 budgetprop. |
|
Omsättning, mn euro | 544 | 583 | 299 | 328 |
— Direktuthyrning | 415 | 448 | 251 | 274 |
— Andrahandsuthyrning | 104 | 108 | 5 | 7 |
— Tjänster | 25 | 28 | 44 | 47 |
Övriga rörelseintäkter | 37 | 40 | - | - |
Driftsbidrag för hyresverksamhet, mn euro | 169 | 185 | 89 | 96 |
— % av omsättningen | 31 | 32 | 30 | 29 |
Avskrivningar (inkl. nedskrivningar) | 148 | 162 | 83 | 91 |
Rörelsevinst, mn euro | 39 | 40 | 6 | 5 |
— % av omsättningen | 7 | 7 | 2 | 2 |
Räkenskapsperiodens resultat, mn euro | 30 | 24 | 3 | - |
— % av omsättningen | 6 | 4 | 1 | - |
Balansomslutning | 5 101 | 5 428 | 1 304 | 1 354 |
Försäljning av fastigheter, köpesummor, mn euro | 17 | 18 | - | - |
Intäktsföring i statsbudgeten, mn euro | 35 | 35 | - | - |
Investeringar, mn euro | 560 | 560 | 140 | 140 |
Avkastning på investerat kapital, % | 1,0 | 0,9 | 0,6 | 0,4 |
Avkastning på eget kapital, %, hyresverksamhet, statliga kunder | 0,2 | 0,0 | 0,4 | 0,0 |
Soliditet, % | 58 | 54 | 61 | 59 |
Antal anställda | 550 | 565 | 705 | 715 |
Inkomstmoment gällande affärsverket (mn euro)
2021 utfall |
2022 prognos |
2023 uppskattning |
|
Intäktsföring under inkomstmoment | |||
12.28.99 Borgensavgifter | 0,8 | 0,5 | 0,3 |
13.01.04 Räntor på statens lån | 3,7 | 2,8 | 2,0 |
13.05.01 Intäktsföring av vinst | 35 | 35 | 35 |
15.01.02 Återbetalningar av statens lån till affärsverk | 18,3 | 16,0 | 11,5 |
Sammanlagt | 57,8 | 54,3 | 48,8 |
2023 budget | — |
2022 budget | — |
2021 bokslut | — |