Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Beskattningen och Tullen
              01. Statskontorets omkostnader
              11. Internetbetalningar
         90. Stöd till kommunerna

Statsbudgeten 2023

20. Tjänster för statssamfundetPDF-versio

Förklaring:Till de tjänster som finansministeriets förvaltningsområde centraliserat tillhandahåller hela statssamfundet hör bl.a. anskaffning av statlig finansiering, skötsel av lån som staten beviljat, statens pensionssystem, statens gemensamma IT-tjänster, tjänster inom ekonomi- och personalförvaltningen samt tjänster i anslutning till lokaler. Statens gemensamma funktioner och tjänster ska utvecklas med målet att skapa en enhetligt fungerande statskoncern som ger mervärde och stordriftsfördelar och där kunnande förenas.

Statskontorets uppgift är att producera och utveckla tjänster som hör till dess ansvarsområde. Statskontoret sköter statens finansieringsfunktioner, statens centralbokföring, styrningen av redovisningen och betalningsrörelsen, analys- och rapporteringstjänsterna, statens skadeförsäkring och andra ersättningar som staten betalar samt de arv som tillfallit staten. Tjänsterna och processerna utvecklas i samarbete med kunder, partner och finansministeriet.

Statskontoret sköter bl.a. följande interna tjänster för staten: statens finansieringsfunktioner, skötseln av statens centralbokföring samt styrningen av redovisningen och betalningsrörelsen, rapportering av statens ekonomiska data och personaldata, statens interna skadeförsäkringsverksamhet samt arv som tillfallit staten.

Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning Palkeet producerar centraliserade tjänster inom ekonomi- och personalförvaltningen samt andra stöd- och sakkunnigtjänster inom förvaltningen. Servicecentret kan även ha andra uppgifter om vilka det föreskrivs särskilt. Servicecentrets kunder är statliga ämbetsverk, inrättningar och fonder utanför budgeten. Kunder kan dessutom vara riksdagen, i anslutning till riksdagen verksamma ämbetsverk, enheter som är underställda riksdagen och som övervakas av den, statliga affärsverk samt sådana aktiebolag med statlig majoritet, vars tillhandahållande av offentliga tjänster regleras genom lag. Finansieringen av servicecentret består främst av kundfakturering där prissättningen av tjänsterna görs enligt självkostnadsprincipen. Självkostnadspriset innefattar kostnaderna för att producera och utveckla tjänsterna.

Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori tillhandahåller statens gemensamma grundläggande informationstekniktjänster och gemensamma informationssystemtjänster. Sådana är t.ex. telekommunikationstjänster, driftstjänster, arbetsstationstjänster och kommunikationstjänster samt infrastruktur- och stödtjänster i anslutning till dessa.

Valtoris affärsområde för säkerhetsnätsverksamhet (TUVE-affärsverksamheten) producerar säkerhetsnätstjänster som samarbetet mellan den högsta statsledningen och de myndigheter och andra aktörer som är viktiga med tanke på säkerheten i samhället förutsätter och som uppfyller kraven på hög beredskap och hög säkerhet.

Senatfastigheterär ett affärsverk som besitter och utvecklar statens fastighetsförmögenhet samt hyr ut lokaler och är sakkunnigt i frågor som gäller arbetsmiljö och lokaler huvudsakligen till enheter inom statssamfundet. Senatfastigheter är en affärsverkskoncern med fastighetsaktiebolag som dotterbolag.

Mål som stöder ansvarsområdets samhälleliga effektmål
  • — Statens finansieringstjänster fungerar högklassigt i alla situationer
  • — Moderna ersättningstjänster och andra tjänster för allmänheten
  • — Förvaltningstjänsterna tillhandahålls på ett högklassigt och kostnadseffektivt sätt med hjälp av enhetliga processer och digitala service- och produktionslösningar som säkerställer en god kundupplevelse.

01. Statskontorets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 37 251 000 euro.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagstiftning om automatiserat beslutsfattande inom den offentliga förvaltningen.

Mål för resultatet av verksamheten

  2021
utfall
2022
mål
2023
mål
       
Skuldhantering, resultat >0 >0 >0
Uppgifterna i bokföringsenheternas bokslut är riktiga och tillräckliga, % 100 100 100
Bokföringsenheter som fått en anmärkning från den interna kontrollen   <5 <5
Den rapporterade arbetsmängden inom ekonomiförvaltningen i förhållande till ämbetsverkens totala antal årsverken, % 1,06 1,09 1,08
Kostnadsmotsvarighet för Statskontorets avgiftsbelagda verksamhet, % 98 100 100
Medeltalen av de oviktade allmänna vitsorden för kundbelåtenheten, skala 4—10 8,9 8,5 8,5
Handläggningstiden för olycksfallsersättningar i 80 % av besluten, dagar 6 12 10
Digitaliseringsgraden för skadeståndsverksamheten, % 78 90 95
Tillgängligheten till kommunernas och samkommunernas ekonomiska uppgifter inom utsatt tid, %      
— budgetuppgifter 88 95—100 95—100
— uppgifter om utfallet 94 95—100 95—100
Hantering och utvecklande av personalresurser      
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VMBaro 4,0 3,8 3,8
Sjukfrånvaro, dagar/årsverke 4,7 6,0 6,0

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 45 983 43 148 42 913
Bruttoinkomster 5 741 6 132 5 662
Nettoutgifter 40 242 37 016 37 251
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 6 598    
— överförts till följande år 8 748    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 5 213 5 570 5 225
— övriga intäkter 43 23 57
Intäkter sammanlagt 5 256 5 593 5 282
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 2 092 2 252 2 309
— andel av samkostnader 3 273 3 321 2 963
Kostnader sammanlagt 5 365 5 573 5 272
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) -109 20 10
Kostnadsmotsvarighet, % 98 100 100

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Automatiserat beslutsfattande inom den offentliga förvaltningen 1 230
Förvaltning av lån och avtal som överförs till välfärdsområdena -500
Inrättande av Peppol-verksamhet i Finland 350
Nationellt inkomstregister -118
Precisering av kostnaderna för upprätthållandet av kommunernas automatiska ekonomiska rapportering (överföring från moment 28.90.30) 150
Projekt för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten (2022) (överföring till moment 28.70.20) -4 308
Projekt för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten (2023) (överföring från moment 28.70.20) 3 909
Uppföljnings- och övervakningsuppgifter i fråga om EU:s stimulansfond 1 500
Uppgifter i anslutning till lämnandet av välfärdsområdenas ekonomiska uppgifter 128
Utgifter för analys- och rapporteringstjänsten 210
Utveckling av skuldhanteringen (cyber) 1 340
Utvecklingen av informationssystemet för EU:s facilitet för återhämtning och resiliens (finansiering 2022) -2 600
Utvidgade uppgifter inom tjänsterna för allmänheten 300
Visselblåsarkanal -220
Överföring av skadeslag till skadeståndssystemet och digitalisering av handläggningen av ersättningsärenden -1 500
Besparing som gäller kontorslokaler -39
Lönejusteringar 424
Resebesparing -21
Sammanlagt 235

Anslaget står delvis utanför ramen.


2023 budget 37 251 000
2022 II tilläggsb. 535 000
2022 I tilläggsb. 4 500 000
2022 budget 37 016 000
2021 bokslut 42 392 000

02. Kursdifferenser på centraliserade valutakonton (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 600 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av de kursdifferenser som föranleds av användningen av valutakonton som Statskontoret sköter centraliserat på ämbetsverkens och inrättningarnas vägnar.

Förklaring:Statskontoret skaffar centraliserat den valuta som behövs för ämbetsverkens och inrättningarnas anskaffningar i utländsk valuta. Med denna verksamhetsmodell eftersträvas avsevärda kostnadsbesparingar för staten i och med att valutaväxlingsprocesserna blir effektivare och kompetens och stordriftsfördelar kan utnyttjas.

Under momentet antecknas kursdifferenserna för saldona på de valutakonton som sköts centraliserat. Kursdifferenser uppstår t.ex. när anskaffningsutgiften i utländsk valuta för en tillgång bokförs enligt prestationsprincipen med tillämpande av Europeiska centralbankens centralkurs föregående dag och utgiften betalas i en valuta som har bokförts enligt det värde som inkomsten i den utländska valutan har den dag den influtit eller vars anskaffning har bokförts enligt det belopp i euro som betalats för valutaposten. Den kumulativa kursdifferens som uppstått under budgetåret kan i bokslutet vara antingen positiv, och därmed hämta inkomster till staten, eller negativ, och därmed medföra utgifter för staten, för vilka det ska anvisas anslag i budgeten.


2023 budget 600 000
2022 budget 600 000
2021 bokslut 13 549

03. Försörjningsberedskapsbankens serviceavgift (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 1 700 000 euro.

Anslaget får användas till utgifter som föranleds av driften av Försörjningsberedskapsbanken och till revision av statens betalningsrörelsebankers verksamhet.

Förklaring:Försörjningsberedskapsbanken möjliggör statens betalningsrörelse i situationer där statens första bank och andra bank inte kan tillhandahålla betalningsrörelsetjänster för staten.


2023 budget 1 700 000
2022 budget 1 600 000
2021 bokslut 1 559 250

07. Omkostnader för Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 000 000 euro.

Förklaring:Anslaget ger det spelrum som servicecentrets prissättningspraxis förutsätter. Målet för servicecentrets verksamhet är att kostnadsmotsvarigheten ska realiseras under reservationsanslagsperioden. Anslaget ska användas bara om inkomsterna av kundavgifter under ett enskilt budgetår inte räcker till för att täcka de utgifter som verksamheten medför.

Mål för resultatet av verksamheten

  2021
utfall
2022
mål
2023
mål
       
Kundbelåtenhet 3,7 3,8 3,8
Inköpsfakturor, st./årsv. 22 234 22 200 23 000
Försäljningsfakturor, st./årsv. 60 887 65 000 62 000
Lönespecifikationer, st./årsv. 12 030 12 000 12 200
Kontrollerade rese- och kostnadsräkningar, st./årsv. 12 150 12 400 12 500
Totalproduktivitetsindex (basåret 2019 = 100) 103,5 100,9 100,9
Hantering och utvecklande av personalresurser      
Sjukfrånvaro, dagar/årsverke 7,7 8,5 8,0
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VMBaro 3,8 3,8 3,8

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 57 529 59 719 60 811
Bruttoinkomster 58 957 57 719 58 811
Nettoutgifter -1 428 2 000 2 000
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 3 831    
— överförts till följande år 4 000    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer 58 957 57 719 58 811
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 57 529 59 719 60 811
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) 1 428 -2 000 -2 000
Kostnadsmotsvarighet, % 102 97 97

2023 budget 2 000 000
2022 budget 2 000 000
2021 bokslut -1 258 591

09. Omkostnader för Statens center för informations- och kommunikationsteknik (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 5 000 000 euro.

Förklaring:Anslaget ger det spelrum som servicecentrets prissättningspraxis förutsätter. Målet för servicecentrets verksamhet är att kostnadsmotsvarigheten ska realiseras under reservationsanslagsperioden. Anslaget ska användas bara om inkomsterna av kundavgifter under ett enskilt budgetår inte räcker till för att täcka de utgifter som verksamheten medför.

Mål för resultatet av verksamheten

  2021
utfall
2022
mål
2023
mål
       
Utveckling av priserna per enhet, 2019 = 100 95 96 94
Kundens tillfredställelse med Valtoris tjänster (beslutsfattare och kontaktpersoner) - skala 1—5 2,6 3,1 3,3
Kundtillfredsställelse, användare - skala 1—5   3,3 3,4
Antalet störningar med omfattande verkningar (st./mån.) 3,9 3 2,7
Hantering och utvecklande av personalresurser      
Sjukfrånvaro, dagar/årsverke 3,7 3,8 3,8
Arbetstillfredsställelse, 1—5 VMBaro 6,6 6,5 6

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 406 463 405 435 421 967
Bruttoinkomster 404 934 400 435 416 967
Nettoutgifter 1 529 5 000 5 000
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 529    
— överförts till följande år 5 000    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 404 934 400 435 416 967
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 406 463 405 435 421 967
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter – kostnader) -1 529 -5 000 -5 000
Kostnadsmotsvarighet, % 99,6 99 99

2023 budget 5 000 000
2022 budget 5 000 000
2021 bokslut 5 000 000

10. Investeringsutgifter för Statens center för informations- och kommunikationsteknik (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 15 000 000 euro.

Anslaget får användas till utgifter för ersättnings-, utvecklings- och utvidgningsinvesteringar som gäller servicecentret och de tjänster det tillhandahåller.

Förklaring:Anslaget används till utgifter för utvecklings- och utvidgningsinvesteringar som gäller servicecentret och de tjänster det tillhandahåller och till ersättningsinvesteringar inom serviceproduktionen, såsom anskaffning av anläggningar och licenser. Servicecentret inkluderar i kundpriserna de kostnader som motsvarar användningen av anslaget under momentet. Servicecentret intäktsför det belopp som motsvarar användningen av anslaget periodiserat över flera år.

Inkomsterna till följd av servicecentrets intäktsföring har budgeterats under moment 12.28.20.


2023 budget 15 000 000
2022 budget 15 000 000
2021 bokslut 15 000 000

11. Internetbetalningar (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 500 000 euro.

Anslaget får användas till utveckling och underhåll av och fortgående serviceproduktion i fråga om tjänsten för internetbetalningar (Suomi.fi-betalningar), till serviceproducenternas debiteringar samt till utgifter för arbeten och andra utgifter som föranleds av anskaffning, förvaltning, användning och utveckling av tjänsten.

Förklaring:Målet för tjänsten Suomi.fi är att kostnadsmotsvarigheten ska realiseras under reservationsanslagsperioden. Anslaget får användas endast om inkomsterna av kundavgifter under ett enskilt budgetår inte räcker till för att täcka de utgifter som verksamheten medför.


2023 budget 500 000
2022 budget 500 000
2021 bokslut 500 000

88. Senatkoncernens affärsverk

Under momentet beviljas inget anslag.

1. Servicemål och andra verksamhetsmål

För Senatkoncernens affärsverk uppställs följande service- och verksamhetsmål:

Senatfastigheter

  • — Senatfastigheter ska tillhandahålla lokalservice och andra tjänster i omedelbar anknytning till den för att stödja både sina kunders och statens strukturella och verksamhetsmässiga mål.
  • — Säkerställer samhällsansvaret med beaktande av ekonomiska, miljömässiga och sociala aspekter. Främjar en förändring av samhället mot koldioxidneutralitet. Ett centralt mål är att säkerställa att lokalerna är säkra och hälsosamma för användarna.
  • — Förbereder sig i sin egen verksamhet för undantagsförhållanden och störningar under normala förhållanden samt stöder kunderna i att höja beredskapsnivån i lokalerna.
  • — Producerar och uppdaterar information om statens lokaler till stöd för beslutsfattandet och uppföljningen.
  • — Har hand om försäljning av för staten onödig egendom genom öppna och icke-diskriminerande förfaranden.

Försvarsfastigheter

  • — Försvarsfastigheter har till uppgift att själv producera eller köpa lokaltjänster och andra tjänster i omedelbar anknytning till dem på marknaden för att stödja Försvarsmaktens prestationsförmåga i alla säkerhetssituationer i enlighet med de beredskapskrav som ställts.
  • — Försvarsfastigheter främjar strukturella och verksamhetsmässiga förändringar inom Försvarsförvaltningen i syfte att åstadkomma en effektiv lokalstruktur.
  • — Producerar och uppdaterar information om Försvarsmaktens lokaler till stöd för beslutsfattandet och uppföljningen. Som en del av Senatkoncernen möjliggör Försvarsfastigheter en centraliserad och effektiv ledning av statens lokalbestånd.
  • — Säkerställer samhällsansvaret med beaktande av systemets kristålighet, försörjningsberedskapen och självförsörjningsgraden i fråga om energi samt ekonomiska, miljömässiga och sociala aspekter. Försvarsfastigheter producerar miljötjänster för hela statskoncernen. Försvarsfastigheter främjar som en del av Senatkoncernen en förändring av samhället mot koldioxidneutralitet. Ett centralt mål är att säkerställa att lokalerna är säkra och hälsosamma för användarna.
2. Investeringar

Senatkoncernens affärsverks investeringar får medföra utgifter på högst 700 miljoner euro år 2023. Dessutom får Senatkoncernens affärsverk ingå förbindelser som under de följande finansåren får medföra utgifter på högst 700 miljoner euro.

Investeringarna gäller i huvudsak byggande som är nödvändigt med tanke på skötseln av statens uppgifter och som förbättrar inomhusklimatet, ökar lokaleffektiviteten och tryggar myndigheternas verksamhetsförutsättningar. I investeringsfullmakten ingår varken markanvändningsavgifter eller överlåtelseskatt.

Senatkoncernens affärsverk får dessutom utan krav på motsäkerhet ställa proprieborgen för dotterbolags lån till ett sammanlagt värde av högst 50 miljoner euro.

3. Upplåning

Senatkoncernens affärsverk berättigas att i syfte att finansiera sin verksamhet 2023 uppta lån enligt 5 § 1 mom. i lagen om statliga affärsverk (1062/2010) till ett belopp av högst 500 miljoner euro netto.

4. Fullmakter

Staten får avstå från det helt statsägda aktieinnehavet i Maakuntien tilakeskus Oy utan vederlag så, att staten dock behåller en aktieserie av olika slag som omfattar minst ett (1) exemplar enligt vad som anges i lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av den lagstiftning som gäller reformen (616/2021). De aktier i Maakuntien tilakeskus Oy som avses bli överlåtna överförs från Senatfastigheter till finansministeriet, för att utan vederlag bli överlåtna vidare till välfärdsområdena, Helsingfors stad och HUS-sammanslutningen.

Förklaring:Finansministeriet har med beaktande av servicemålen och andra verksamhetsmål preliminärt fastställt 6 miljoner euro som resultatmål för Senatkoncernens affärsverks uthyrningsverksamhet (inbegripet tjänster) för 2023. Enligt den preliminära planen består resultatet i sin helhet av Senatfastigheter.

År 2023 intäktsför Senatkoncernens affärsverk i statsbudgeten sammanlagt 48,8 miljoner euro i form av intäktsföring av vinst från 2022, borgensavgifter och räntor och amorteringar på lån. I finansieringsplanen för 2023 har räntorna och amorteringarna på statens lån uppskattats till 13,5 miljoner euro, intäktsföringen av vinst till 35 miljoner euro och borgensavgifterna till 0,3 miljoner euro. Den upplåning som närmast behövs för finansiering av investeringarna uppgår till högst 500 miljoner euro netto.

Senatkoncernens likviditet påverkas i hög grad av kassaflödet från realiseringen av fastigheter. Det kassaflöde som uppkommer genom fastighetsköp beror på respektive marknadssituation och innehåller därmed osäkerhetsfaktorer som inte beror på Senatkoncernen.

Förslaget till fullmakt gäller överföring av besittningen av aktierna i Maakuntien tilakeskus Oy, som ägs till 100 % av Senatfastigheter, och vidareöverlåtelse av aktierna från staten. Enligt 63 § i lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av den lagstiftning som gäller reformen (616/2021) ska staten sköta de åtgärder som behövs för att inrätta det nationella kompetenscentret för lokal- och fastighetsförvaltning som avses i 21 § i lagen om välfärdsområden. De aktier i kompetenscentret som ska överlåtas till välfärdsområdena ska överlåtas utan vederlag senast den 1 januari 2023. Aktierna i kompetenscentret som välfärdsområdena får ska fördelas mellan dem i proportion till deras invånarantal. Som invånarantal beaktas invånarantalet i de kommuner som hör till respektive välfärdsområde den 31 december 2021. HUS-sammanslutningen får en tredjedel av de aktier som tillfaller varje välfärdsområde i Nyland och Helsingfors stad. Staten ska ha ett exemplar av kompetenscentrets aktier av olika slag så som de definieras i bolagsordningen och som ger rätt att förhindra att bolagsordningen ändras utan statens samtycke, en starkare rätt att besluta om aktiekapitalet och om maximibeloppen för finansiering i form av främmande kapital samt rätt att utse en styrelsemedlem. Maakuntien tilakeskus Oy:s eget kapital per den 31 december 2021 är ca 8,4 miljoner euro. Närmare beslut om överlåtelse av aktier från staten fattas av statsrådet.

Preliminär investeringsplan för 2023 som grundar sig på resultat- och finansieringsplanen (mn euro)

   
Senatfastigheter 560
Försvarsfastigheter 140
Sammanlagt 700

Tabell med jämförelsetal (inkl. försäljningsvinster och försäljningsförluster)

  Senatfastigheter Försvarsfastigheter
  2022
budget
2023
budgetprop.
2022
budget
2023
budgetprop.
         
Omsättning, mn euro 544 583 299 328
— Direktuthyrning 415 448 251 274
— Andrahandsuthyrning 104 108 5 7
— Tjänster 25 28 44 47
Övriga rörelseintäkter 37 40 - -
Driftsbidrag för hyresverksamhet, mn euro 169 185 89 96
— % av omsättningen 31 32 30 29
Avskrivningar (inkl. nedskrivningar) 148 162 83 91
Rörelsevinst, mn euro 39 40 6 5
— % av omsättningen 7 7 2 2
Räkenskapsperiodens resultat, mn euro 30 24 3 -
— % av omsättningen 6 4 1 -
Balansomslutning 5 101 5 428 1 304 1 354
Försäljning av fastigheter, köpesummor, mn euro 17 18 - -
Intäktsföring i statsbudgeten, mn euro 35 35 - -
Investeringar, mn euro 560 560 140 140
Avkastning på investerat kapital, % 1,0 0,9 0,6 0,4
Avkastning på eget kapital, %, hyresverksamhet, statliga kunder 0,2 0,0 0,4 0,0
Soliditet, % 58 54 61 59
Antal anställda 550 565 705 715

Inkomstmoment gällande affärsverket (mn euro)

  2021
utfall
2022
prognos
2023
uppskattning
       
Intäktsföring under inkomstmoment      
12.28.99 Borgensavgifter 0,8 0,5 0,3
13.01.04 Räntor på statens lån 3,7 2,8 2,0
13.05.01 Intäktsföring av vinst 35 35 35
15.01.02 Återbetalningar av statens lån till affärsverk 18,3 16,0 11,5
Sammanlagt 57,8 54,3 48,8

2023 budget
2022 budget
2021 bokslut