Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Polisväsendet
         20. Gränsbevakningsväsendet
         40. Migration
              22. Frivillig återresa

Statsbudgeten 2023

40. MigrationPDF-versio

Förklaring:Med migrationspolitiken strävar man efter en aktiv och förutsägbar migration. Befolkningen i arbetsför ålder minskar i Finland och ökningen sker uteslutande genom invandring. Utan tillräcklig invandring minskar utbudet av arbetskraft och sysselsättningen på längre sikt väsentligt. Genom arbets- och utbildningsbaserad invandring främjas Finlands internationella konkurrenskraft och innovationsverksamhet samt möjligheterna att få internationella investeringar till Finland. Fördelarna med migrationen eftersträvas genom att den ekonomiska försörjningskvoten, hållbarhetsunderskottet och sysselsättningsgraden förbättras. Syftet är att trygga tillgången på kompetent arbetskraft och att förebygga säkerhetsrisker. Migrationsverket svarar för att tillståndsprocesserna är högklassiga och rättssäkra och att ansökningarna behandlas inom de tidsfrister som fastställts för dem. Målet när det gäller arbets- och studiebaserade uppehållstillstånd är att den maximala behandlingstiden ändras stegvis och ska vara en månad före utgången av regeringsperioden (2022: 2 månader, 2023: 1 månad), inklusive familjemedlemmar och fortsatta tillstånd. När det gäller specialsakkunniga och uppstartsföretagare och deras familjemedlemmar är målet en behandlingstid på två veckor.

Målet för migrationspolitiken är ett rättvist system för internationellt skydd som tillgodoser de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna. Avsikten är att säkerställa kvaliteten på tjänsterna och enhetliga rutiner samt säkerheten vid flyktingförläggningarna. År 2023 förbereder man sig i genomsnitt på ca 32 000 kunder som omfattas av mottagningstjänster. De som fått uppehållstillstånd på grund av internationellt skydd hänvisas snabbt till integrationstjänster som syftar till sysselsättning. Tillbakasändanden sker effektivt med respekt för principen om förbud mot tillbakasändande och tillbakasändanden främjas i samarbete med ursprungs- och transitländerna. Kvotflyktingpolitiken genomförs genom att personer i behov av internationellt skydd årligen vidarebosätts i Finland. Antalet kvotflyktingar är 1 050 personer 2023. Målen för systemet för internationellt skydd eftersträvas också genom aktivt deltagande i reformen av det gemensamma europeiska asylsystemet.

För Migrationsverket uppställs följande preliminära resultatmål för verksamheten:

  • — Migrationsverket är en tillförlitlig och resultatrik tillståndsmyndighet med en omfattande samhällelig servicefunktion.
  • — Uppehållstillstånds- och medborgarskapsprocesserna är klientorienterade och högklassiga och automatiserade i största möjliga utsträckning. Ansökningarna behandlas inom de målsatta tider som ställts upp för dem. Migrationsverket uppnår de mål för behandlingstiderna som uppställts i regeringsprogrammet.
  • — Ansökningar om internationellt skydd behandlas individuellt inom sex månader (regeringsprogr. 2019) i enlighet med förpliktelserna enligt internationell rätt och EU-rätt. Vid förfarandet garanteras rättssäkerheten, respekteras förbudet mot tillbakasändning och främjas barnets bästa. Migrationsverket förbättrar sin förmåga att inhämta alla utredningar som är väsentliga med tanke på internationellt skydd. Systemet för mottagande av asylsökande fungerar enhetligt och högklassigt och främjar integration i ett tidigt skede.
  • — Migrationsverket är expert på migration i den offentliga debatten och kommunicerar på ett tillförlitligt och tidsenligt sätt om verkets uppgifter. Klientservicen är snabb och transparent och utgör en del av en högklassig beslutsprocess.
  • — Migrationsverket tar fram en uppdaterad lägesbild över migrationen och svarar proaktivt på förändringar i omvärlden.

Resultatmål för Migrationsverkets verksamhet

Nyckeltal och mätare 2021
utfall
2022
uppskattning
2023
mål
       
Index för följande centrala resultatmål - 3 4
Produktivitet (beslut/årsverke, uppehållstillstånd, EU-registrering, medborgarskap, avlägsnande ur landet) 314 350 375
Behandlingstider (total handläggningstid)      
Asylansökan, dygn 310 250 180
Ansökan om medborgarskap, dygn 350 270 200
Studerande, första tillstånd, dygn 18 20 16
Familj, första tillstånd, dygn 106 100 80
Arbete, första tillstånd, dygn 59 35 25
Graden av automatisering 32 40 50
Kundbelåtenhet 3,6 3,6 3,8
Effekter      
Oförändrade överklagade beslut av Migrationsverket, fel i lagtolkning och förfarande (%) 98,8 97 97
Väntetiden i en förläggning för asylsökande för placering i en kommun efter delfåendet av beslutet om uppehållstillstånd, i genomsnitt högst (dygn) 73 70 60
Vid Migrationsverket avgjorda/anhängiggjorda ärenden (%) 93 96 100
Andelen ärenden som anhängiggjorts elektroniskt (%) 84 87 90
Nyckeltal för mottagningen      
Förläggningarnas beläggningsgrad i genomsnitt (%) 69 80 75
Antalet platser vid förläggningarna i slutet av året 3 335 18 700 17 300
Antal förläggningar 27 95 85
Klienter i mottagningssystemet i genomsnitt 5 492 34 000 32 000
Inkvarterade i förläggningar i genomsnitt 2 676 11 000 10 500
Utlänningar som tagits i förvar i genomsnitt 30 50 60
Privat inkvartering i genomsnitt 2 878 23 000 21 500

01. Migrationsverkets och statliga förläggningars omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 65 021 000 euro.

Anslaget får även användas för utveckling av migrationsförvaltningens verksamhet och till betalning av utgifter för utveckling av mottagningssystemet.

Av anslaget har 3 800 000 euro reserverats för investeringshelheten digital infrastruktur som utnyttjar automatisering i världsklass till stöd för invandringen av experter (RRF pelare 3) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen.

Förklaring:Inrikesministeriet styr och utvecklar migrationsförvaltningen, ansvarar för invandrarpolitiken samt beredningen av lagstiftning som gäller migration och medborgarskap samt representerar Finland i migrationsfrågor inom Europeiska unionen och inom internationellt samarbete. Inrikesministeriet samordnar den verksamhet som anknyter till migrationsfrågor mellan förvaltningsområdena. Arbets- och näringsministeriet ansvarar i samarbete med inrikesministeriet för styrningen och utvecklingen av arbetskraftsinvandringen.

Migrationsverket behandlar och avgör ärenden som rör utlänningars inresa och vistelse i landet, flyktingskap och medborgarskap. I Migrationsverkets organisation ingår också förläggningarna i Helsingfors, Uleåborg och Joutseno. I anslutning till förläggningarna i Helsingfors och Joutseno finns förvarsenheter för utlänningar. I anslutning till förläggningen i Joutseno finns dessutom ett hjälpsystem för offer för människohandel. Verket svarar också för den praktiska verksamheten, styrningen, planeringen och övervakningen som gäller mottagande av asylsökande som inkvarteras i statens förläggningar, förvarsenheterna för utlänningar och hjälpen till offer för människohandel. Dessutom ansvarar Migrationsverket för den allmänna utvecklingen och styrningen av mottagandet av asylsökande.

Av anslaget under momentet föranleds 3 800 000 euro av utgifter som finansieras med inkomster från EU:s återhämtningsinstrument. Investeringshelheten digital infrastruktur som utnyttjar automatisering i världsklass till stöd för invandringen av experter främjar målet för planen för återhämtning och resiliens i fråga om sysselsättningen och arbetsmarknaden (RRF pelare 3).

Fördelning av omkostnaderna (1 000 euro)1)

  2021
utfall
2022
uppskattning
2023
mål
       
Personalutgifter 54 453 62 715 64 611
Utgifter för lokaler 11 546 13 802 10 030
IKT-utgifter 10 657 19 552 7 241
Övriga utgifter 9 770 14 952 26 747
Inkomster -32 775 -29 673 -31 554
Sammanlagt 53 651 81 348 77 075

1) Siffrorna inbegriper även användningen av överförda anslag.

Migrationsverket och statens förläggningar och förvarsenheter

2021
utfall
2022
uppskattning
2023
mål
       
Produktion      
Avgjorda ärenden 155 149 170 346 174 328
Insatser      
Omkostnader (1 000 euro) Migrationsverket inkl. statens förläggningar och förvarsenheter 53 651 65 367 65 021
Årsverken      
Migrationsverket inkl. statens förläggningar och förvarsenheter 1 010 1 142 1 142
Effektivitet      
Verksamhetens resultat      
— uppehållstillstånd, EU-registrering, medborgarskap, avlägsnande ur landet/årsverke 314 350 375
— beslut om asyl/årsverke 22 23 23
— beslut som gäller ansökan om medborgarskap/årsverke 246 249 269
— resurshållning (nettoutgifter euro/beslut) 454 450 450
— kostnadsmotsvarighet vid avgiftsbelagd verksamhet (%) 73 75 78

Anhängiggjorda och avgjorda ärenden 2021—2023

  2021 utfall
Blir
anhängiga
Avgjorda ärenden 2022
uppskattning
Blir
anhängiga
Avgjorda ärenden 2023
mål
Blir
anhängiga
Avgjorda ärenden
             
Uppehållstillståndsärenden sammanlagt, varav de viktigaste 122 400 118 154 122 251 128 679 151 155 131 155
— arbetsrelaterade1) ansökningar om uppehållstillstånd (första tillstånd och fortsatt tillstånd) 28 197 27 842 28 163 30 322 34 821 30 905
— ansökningar om uppehållstillstånd för studerande (första tillstånd och fortsatt tillstånd) 9 923 9 479 9 911 10 323 12 254 10 522
— ansökningar om uppehållstillstånd på grund av familjeband (första tillstånd och fortsatt tillstånd) 26 168 23 880 26 136 26 007 32 316 26 508
— övriga ärenden 2) 58 112 56 953 58 041 62 027 71 764 63 220
Asylansökningar 2 545 4 086 7 100 5 112 6 000 4 920
Tillfälligt skydd - - 48 000 48 000 30 000 30 000
Annat internationellt skydd 2 343 2 300 2 373 1 670 2 372 1 929
Avlägsnande ur landet 4 143 5 256 4 143 5 839 4 143 5 897
Medborgarskapsärenden 17 761 10 024 15 769 13 716 15 819 14 792
Pass och resedokument 16 057 15 329 25 926 15 329 25 926 15 636
Sammanlagt 165 249 155 149 225 562 218 345 235 415 204 329

1) Bl.a. idkande av näring, arbete som förutsätter dellösning, vetenskaplig forskning, praktikant, idrott och träning, specialsakkunnig, annat arbete, säsongarbete, uppstartsföretagare.

2) Bl.a. EU-uppehållsrätt, betänketid för offer för människohandel, uppehållsbevis och uppehållsanmälningar, permanenta uppehållstillstånd, ärenden som gäller gällande tillstånd.

Ansökningar som avgjorts inom målsatt tid för behandlingen

  2021
Mål
(dygn)
2021
Avgjorts
inom utsatt tid
(%)
2022
Mål
(dygn)
2022
Avgjorts
inom utsatt tid
(%)
2023
Mål
(dygn)
2023
Avgjorts
inom utsatt tid (%)
             
— första uppehållstillstånd för arbetstagare (inkl. arbets- och näringsbyråns delbeslut) 901) 79 601) 100 30 100
varav handläggningstiden vid Migrationsverket 45 80 30 100 15 100
— första uppehållstillstånd för studerande 90 99 60 100 30 100
Internationellt skydd1) 1801) 40 1801) 100 1801) 100
Nationalitet 365 54 365 100 365 100

1) Lagstadgat

Mänskliga resurser, Migrationsverket inkl. statens förläggningar och förvarsenheter

  2021
utfall
2022
uppskattning
2023
mål
       
Årsverken 1 010 1 142 1 142
Sjukfrånvaro (arbetsdagar/årsverke) 8,1 7,1 7,1
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) 3,6 3,6 3,7

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 86 426 95 040 96 575
Bruttoinkomster 32 775 29 673 31 554
Nettoutgifter 53 651 65 367 65 021
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 10 943    
— överförts till följande år 28 114    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
prognos
2023
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer 27 397 27 368 27 637
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 14 003 14 700 15 000
— andel av samkostnader 23 579 22 000 20 500
Kostnader sammanlagt 37 582 36 700 35 500
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -10 185 -9 332 -7 863
Kostnadsmotsvarighet, % 73 75 78

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Digital infrastruktur som utnyttjar automatisering i världsklass till stöd för invandringen av experter (RRF pelare 3) -4 035
Effekterna på Migris resurser av personer som flyr från Ukraina (invandringshelheten) 6 142
Ersättande enhet för förvarsenheten i Helsingfors 3 110
Flyktingkvoten till 1 050 personer -423
Förnyande av personbeteckningar (HETU-projektet) 300
Genomförande av en expressfil, bortfall av engångspost -1 000
Interoperabilitet mellan EU-informationssystemen (projektet Interoperability, IO) inkl. SIS recast 2 645
Kostnader för införande av EU:s system för in- och utresa och EU-systemet för reseuppgifter och resetillstånd (ETIAS). 1 009
Minskande av anhopningen av ansökningar om uppehållstillstånd på grund av arbete och studier samt utvecklande av automatiseringen, bortfall av engångspost -2 250
Personalresurser -1 750
Projektet för överföring av främlingspass och resedokument till UMA-systemet, bortfall av engångspost -210
Småskalig och fortsatt utveckling av UMA-systemet 1 000
Tryggande av verksamheten och främjande av arbetskraftsinvandring, bortfall av engångspost -2 000
Uppskjutning av huvudstadsregionens projekt för tagande i förvar -3 100
Uppskjutning av huvudstadsregionens projekt för tagande i förvar, skillnad -10
Överföring till moment 26.30.03 -250
Besparing som gäller kontorslokaler -39
Lönejusteringar 800
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -168
Resebesparing -117
Sammanlagt -346

Anslaget står delvis utanför ramen.


2023 budget 65 021 000
2022 II tilläggsb. 9 394 000
2022 budget 65 367 000
2021 bokslut 70 822 000

21. Mottagande av flyktingar och asylsökande (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 371 152 000 euro.

Anslaget får användas

1) i enlighet med 7 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd (746/2011) (mottagningslagen), till ersättning för kostnader för inrättande och upprätthållande av förläggningar och flyktingslussar samt ersättning till tjänsteproducenten för kostnader för ordnandet av mottagningstjänster, till ersättning för kostnader för hjälp till offer för människohandel som befinner sig i Finland men inte har en hemkommun som avses i lagen om hemkommun (201/1994), med undantag av mottagningspenning, och till betalning av arvode till en företrädare för en minderårig som inte har uppehållstillstånd i Finland samt till betalning av kostnader för allmän juridisk rådgivning för dem som söker internationellt skydd

2) till ordnande av utkomst och vård enligt 3 kap. i lagen om bemötande av utlänningar som tagits i förvar och om förvarsenheter (116/2002), med undantag av brukspenning

3) till betalning av ersättning för olycksfall och gruppansvarsförsäkring enligt 30 § i mottagningslagen för personer som deltar i arbete och studier som ordnas som mottagningstjänster samt till betalning av de skötselkostnader som Statskontoret tar ut för dem

4) till betalning av utgifter för anskaffning av service som i särskilda situationer är nödvändig för att mottagandet ska kunna ske och till projekt som finansieras av EU och som gäller interna omplaceringar inom EU samt ökning av mottagningssystemets kapacitet

5) till tolknings- och översättningsutgifter för asylutredning och asylsamtal

6) till kostnader för DNA-test och rättsmedicinska tester som utförs för att klarlägga familjebanden samt kostnader för språkanalyser som görs för att utreda hemort eller medborgarskap

7) i enlighet med 86 § i lagen om främjande av integration (1386/2010), till betalning av utgifterna för ordnande av kvotflyktingars och deras familjemedlemmars inresa i landet, hälsoundersökningar i utreselandet och utbildning (kulturorientering) samt ordnande av utbildning och information i syfte att främja mottagningsverksamheten

8) till ersättning av kostnader för ordnande av mottagningstjänster för personer som tas till Finland på särskilda humanitära grunder eller för uppfyllande av internationella förpliktelser i enlighet med 93 § i utlänningslagen (301/2004) samt för de extra lokaler som hyrs ut för inkvartering av dessa personer

9) till kostnader för att ordna omplaceringar (för personer som beviljats tillfälligt skydd) i enlighet med direktiv 2001/55/EG om tillfälligt skydd.

Anslaget budgeteras i fråga om förskottsuttagen och utjämningen av dem enligt principen om betalningsbeslut.

Flyktingkvoten för 2023 är 1 050 personer.

Förklaring:Mottagningstjänster för personer som söker internationellt skydd och personer som får tillfälligt skydd ordnas av förläggningar med stöd av 13 § i mottagningslagen (746/2011). Migrationsverket avtalar med kommuner, samkommuner och andra organisationer eller stiftelser om ordnande av mottagningstjänsterna och ersättningen av kostnaderna för det, dock så att man snabbt och flexibelt kan frigöra sig från avtalen.

Avsikten är att dimensionera inkvarteringskapaciteten så att den motsvarar behoven av inkvartering. Vid driften av flyktingförläggningar och produktionen av tjänster strävar man efter att förbättra kostnadseffektiviteten bl.a. när det gäller inkvarteringspriset per dygn.

I mottagningslagens 6 § bestäms om beaktande av särskilda behov under den tid som ansökan behandlas och i 19 § i den lagen bestäms om kompletterande mottagningspenning som täcker utgifter som ansetts behövliga på grund av särskilda behov eller förhållanden.

Kostnaderna för tolkning och översättning i samband med asylsamtal varierar enligt antalet asylsökande och vilka språk de sökande talar. På blanketten för asylansökan utreds grunderna för ansökan före asylsamtalet. Den blankett som den sökande fyllt i samt den sökandes dokument och utredningar på främmande språk översätts vid Migrationsverket. Vid asylutredning och asylsamtal ordnade av Migrationsverket används den sökandes modersmål eller tolkning till ett språk som den sökande förstår.

Enligt 65 § i utlänningslagen (301/2004) kan Migrationsverket ge sökanden och anknytningspersonen tillfälle att bevisa den biologiska släktskapen genom en DNA-analys som betalas med statens medel, om det inte är möjligt att på något annat sätt få en tillräcklig utredning om de på biologiskt släktskap baserade familjebanden och om det med hjälp av en DNA-analys är möjligt att få fram väsentliga bevis som gäller familjebanden. Enligt 6 a § i utlänningslagen kan rättsmedicinsk undersökning genomföras för bestämning av åldern på en utlänning som ansöker om uppehållstillstånd eller på en anknytningsperson, om det finns uppenbara skäl att misstänka att de uppgifter som personen lämnat om sin ålder inte är tillförlitliga. Utlänningslagens 6 b § innehåller bestämmelser om rättsmedicinska undersökningar. Om man inte har kunnat fastställa en asylsökandes eller en anknytningspersons identitet, kan det i vissa fall vara nödvändigt att man som en del av utredningen av identiteten gör en språkanalys för att fastställa sökandens språkliga identitet och bakgrund och på det sättet fastställa hemtrakten. Med hjälp av språkanalysen utreder man i samband med behandlingen av ansökan om familjeåterförening bl.a. huruvida förutsättningarna för familjeåterförening uppfylls.

Kvotflyktingarna kan väljas under budgetåret och de kan anlända under det året och de två följande åren. Inresor för kvotflyktingar ordnas som köpta tjänster. I särskilda situationer i samband med mottagandet ersätts särskild service, såsom läkartjänster som behövs under resan eller kostnader för visum för genomresa eller för resa ur landet.

Kostnader för mottagnings - och förvarsenheter 1) /euro/år

  2021
utfall
2022
uppskattning
2023
mål
       
Totala kostnader för mottagandet2) 91 930 363 632 051 000 471 553 000
— de genomsnittliga totala kostnaderna för mottagande av asylsökande/person/dygn (exkl. moms) 45 44 44
— kostnader per enhet för förläggningar/person/dygn (exkl. moms) 52 54 54
— kostnader för minderåriga i grupphem/person/dygn (exkl. moms) 225 300 300
— kostnader för minderåriga i stödbostad/person/dygn (exkl. moms) 72 180 180
— kostnader för utlänningar som tagits i förvar/person/dygn 528 340 340
— kostnad för privat inkvartering/person/dygn (exkl. moms) 17 16 16

1) Klientutgifter för mottagning (mom. 26.40.01 och 26.40.21), köpta mottagningstjänster (mom. 26.40.01 och 26.40.21), statens förläggningar och förvarsenheter (mom. 26.40.01), mottagningspenning (mom. 26.40.63).

2) Andra kostnader än de totala kostnaderna för mottagandet har räknats ut utan personer som omfattas av tillfälligt skydd.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Klientutgifter för mottagning sammanlagt 365 120 000
Företrädande av barn 112 000
Övriga utgifter för inresa 2 626 000
Tjänster för hjälp till offer för människohandel 1 609 000
Kostnader som gäller kvotflyktingars inresa 1 685 000
Sammanlagt 371 152 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Dimensionering enligt det uppskattade antalet asylsökande -7 602
Flyktingkvot, bortfall av engångspost -1 235
Justering av antagandena om migrationen (tillfälligt skydd) -91 292
Utgifter för mottagande av personer som flyr från Ukraina (invandringshelheten) 399 190
Sammanlagt 299 061

Anslagstypen under momentet har ändrats.


2023 budget 371 152 000
2022 II tilläggsb. 400 216 000
2022 budget 72 091 000
2021 bokslut 83 935 000

22. Frivillig återresa (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 2 318 000 euro.

Anslaget får användas

1) till kostnader för frivillig återresa

2) till betalning av resebidrag och andra bidrag enligt 31 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel (746/2011)

3) till EU-finansierade projekt som stöder frivilligt återvändande

4) till EU-finansierade projekt som stöder utvecklandet av mottagningsverksamheten

5) till handledning, planering och rådgivning i fråga om frivillig återresa till betalning av löneutgifter för visstidsanställd personal motsvarande högst två årsverken.

Förklaring:I 147 a § i utlänningslagen föreskrivs det om frivillig återresa. En tredjelandsmedborgare som sökt internationellt skydd, en person som fått tillfälligt skydd eller som är offer för människohandel och som enligt lagen om hemkommun inte har någon hemort i Finland samt till en person som beviljats uppehållstillstånd med stöd av 51 § i utlänningslagen kan till stöd för frivillig återresa enligt 31 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel betalas bidrag och ersättning för skäliga rese- och flyttkostnader för återresan till hemlandet eller till något annat land där personens inresa är garanterad. En person som fått tillfälligt skydd eller som är offer för människohandel kan också vara medborgare i Europeiska unionen eller jämställd med en sådan.

Den frivilliga återresan arrangeras som köpt tjänst.

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Resebidrag och andra bidrag 1 188
Köpta tjänster 1 130
Sammanlagt 2 318

2023 budget 2 318 000
2022 budget 2 318 000
2021 bokslut 2 570 000

63. Stöd till mottagningsverksamhetens kunder (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 87 158 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av mottagningspenning, kompletterande mottagningspenning, brukspenning och utkomststöd som beviljas utlänningar enligt 19 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel (746/2011) (mottagningslagen), enligt 12 § i lagen om bemötande av utlänningar som tagits i förvar och om förvarsenheter (116/2002) och på särskilda humanitära grunder eller för uppfyllande av internationella förpliktelser enligt 93 § i utlänningslagen (301/2004).

Förklaring:Mottagningspenning beviljas personer som söker internationellt skydd, får tillfälligt skydd eller är offer för människohandel och som inte har en i lagen om hemkommun avsedd hemkommun i Finland i syfte att trygga den oundgängliga försörjningen samt för att främja personens möjligheter att klara sig på egen hand, om personen är i behov av stöd och inte kan få sin försörjning på något annat sätt. Om en förläggning ordnar fullt uppehälle beviljas barn utan vårdnadshavare brukspenning i stället för mottagningspenning.

En utlänning som tagits i förvar ges brukspenning, om han eller hon inte har egna medel och inte kan få pengar på annat sätt. En utlänning som tagits i förvar kan undantagsvis beviljas kompletterande mottagningspenning enligt vad som bestäms i mottagningslagen eller utkomststöd enligt vad som bestäms i lagen om utkomststöd (1412/1997).

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Mottagningspenning 81 958 000
Kompletterande mottagningspenning (inkl. utkomststöd) 5 200 000
Sammanlagt 87 158 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Justering av antagandena om migrationen -800
Justering av antagandena om migrationen (tillfälligt skydd) -21 790
Utgifter för mottagande av personer som flyr från Ukraina (invandringshelheten) 88 320
Sammanlagt 65 730

2023 budget 87 158 000
2022 II tilläggsb. 95 157 000
2022 budget 21 428 000
2021 bokslut 15 590 955