Statsbudgeten 2023
Förklaring:Polisen tryggar rätts- och samhällsordningen, upprätthåller allmän ordning och säkerhet, förebygger, avslöjar och reder ut brott och sörjer för att de blir föremål för åtalsprövning. I syfte att upprätthålla säkerheten samarbetar polisen med övriga myndigheter och sammanslutningar och invånare och sköter det internationella samarbete som deras uppgifter omfattar.
För Polisstyrelsen uppställs följande preliminära resultatmål för verksamheten:
- — Polisen säkerställer att polistjänsterna håller hög kvalitet på riksnivå på lika villkor genom att inrikta sina resurser på ett sätt som motsvarar omvärlden, uppgifterna och resurserna.
- — Polisen ökar trygghetskänslan och medborgarnas förtroende genom att tillhandahålla brådskande larmtjänster på ett tillförlitligt sätt och genom att stärka förebyggandet av brott i polisens verksamhet.
- — Polisens prestationsförmåga i fråga om allmän ordning och säkerhet, säkerhetskommunikation samt en förutseende och uppdaterad lägesbild motsvarar de krav som omvärlden ställer.
- — Brott mot liv och hälsa, sexualbrott och de brott som är mest skadliga för samhället samt deras negativa effekter minskar.
- — För att bekämpa klimatförändringen ska koldioxidavtrycket minska med 50 % fram till 2027 (jämfört med 2018 års nivå).
- — Polisen säkerställer och främjar en likvärdig och jämlik behandling av personalen och kunderna i alla situationer med respekt för de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna. En central prioritering är att beakta behoven hos människor i en särskilt utsatt ställning i verksamheten.
- — Personalen är välmående och dess kompetens motsvarar de krav som den föränderliga omvärlden (bl.a. digitaliseringen) och genomförandet av koncernstrategin ställer.
De viktigaste förändringarna i omvärlden hänför sig till det inhemska och internationella säkerhetsläget och dess konsekvenser globalt, samhälleligt och i anslutning till polisens verksamhetsområde. Den snabba förändringen i den globala säkerhetspolitiska miljön ökar hotbilderna mot den interna och nationella säkerheten och förutsätter att polisen är förberedd och förutseende och säkerställer en tillräcklig prestationsförmåga med krympande resurser.
Förändringar i säkerhetsläget förväntas visa sig inom polisens verksamhetsområde bl.a. som cyberhot, allvarliga störningar i den allmänna ordningen och säkerheten, nya brott av olika slag samt interna spänningar som ytterligare kan ökas genom hybridpåverkan. Polisen ska ha förmåga att känna igen hybridpåverkan, att inhämta information och att göra brottsliga gärningar till föremål för brottsutredningar. I den förändrade säkerhetssituationen framträder olika cyberbrott, människohandel, olaglig vapenhandel och organiserad brottslighet. Överbelastningsattacker, informationsfiske och dataintrång blir allt vanligare och kan i värsta fall vara en del av hybridhot som förlamar hela verksamheten. Det omfattande flyktingskapet har gjort att sårbara människor utsätts för hot om utnyttjande av olika slag. Med migrationen kan det förflyttas kriminella grupper som omformar de traditionella maktförhållandena, grenarna och sätten att fungera hos den organiserade brottsligheten i målstaterna. Utredningen av krigsförbrytelserna som begåtts i Ukraina kan påverka Finland. Dessutom kan situationen leda till att hatbrotten ökar.
Samtidigt har mängden narkotika och negativa fenomen kring narkotika ökat. Det ökade illamåendet bland unga har år 2021 visat sig som en brutalisering av ungdomsbrottsligheten. Den brottslighet som sker på eller med hjälp av internet samt cyberbrottsligheten utvecklas fortfarande snabbt. Efter pandemin kommer den ökande rörligheten bland människorna att tillsammans med den snabba informationsförmedling som internet möjliggör att göra också vardaglig brottslighet allt mer internationell, vilket väntas bli synligt bl.a. som en ökning av egendomsbrotten till en tidigare nivå.
Skyddspolisen har till uppgift att enligt inrikesministeriets styrning inhämta information för att skydda den nationella säkerheten. Den ska också upptäcka, förhindra och avslöja verksamhet, förehavanden och brott som kan hota statsskicket och samhällsordningen eller rikets inre eller yttre säkerhet. Skyddspolisen ska även upprätthålla och utveckla en allmän beredskap för att upptäcka och förhindra verksamhet som hotar samhällets säkerhet.
För Skyddspolisen uppställs följande preliminära resultatmål för verksamheten:
- — Civil underrättelseinhämtning har ordnats effektivt.
- — Hot mot den nationella säkerheten avslöjas och betydelsen av föregripande underrättelseinformation som stöd för beslutsfattandet ökar.
- — Prestationsförmågan motsvarar den civila underrättelseinhämtningens uppgifter och kraven i den säkerhetspolitiska omgivningen.
- — Skyddspolisens kommunikation är verkningsfull och förtroendeskapande samt ökar medborgarnas, andra myndigheters och beslutsfattares medvetenhet om frågor som gäller den nationella säkerheten.
- — Man arbetar aktivt för att målen för åtagandet för hållbar utveckling ska uppnås genom att vidta åtgärder som minskar koldioxidfotavtrycket och andra åtgärder som stöder bekämpningen av klimatförändringen.
- — En likvärdig och jämlik behandling av både personalen och kunderna säkerställs och främjas i alla situationer med respekt för de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna.
- — Personalens kompetens motsvarar de krav som den föränderliga omvärlden (bl.a. digitaliseringen) och genomförandet av koncernstrategin ställer.
Resultatmål för verksamheten
Nyckeltal/mätare | 2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 mål |
Antal strafflagsbrott, högst | 484 822 | 450 467 | 450 000 |
Gatusäkerhetsindex, minst (1999=100)1) | 99,2 | 99,3 | 99,3 |
Trafiksäkerhetsindex, minst (1999=100)2) | 289,4 | - | 289,4 |
Störningsindex, högst 3) | 100,3 | 98,1 | 98,1 |
Medborgarnas förtroende för polisens verksamhet, medeltal, minst, på skalan 1—44) | - | 3,40 | - |
Medborgarnas trygghetskänsla, medeltal, minst, på skalan 1—45) | - | 3,05 | - |
— Medborgarnas förtroende för skyddspolisen, %6) | 89 | 83 | 83 |
Skyddspolisen, framgångsrik verksamhet, %7) | 80 | 80 | 80 |
1) Gatusäkerhetsindex är ett tal för det viktade sammanlagda antalet rån, fall av misshandel, skadegörelse och ratt- och trafikfylleri som anmälts till polisen. Det sammanräknade antalet ställs i relation till invånarantalet i området. Ju större indextalet är desto bättre är läget jämfört med det nationella genomsnittet 1999.
2) Trafiksäkerhetsindex beskriver antalet registrerade bilar och motorcyklar dividerat med det viktade antalet döda och skadade i trafiken.
3) I störningsindexet viktas antalet av vissa brott och uppdrag som gäller liv och hälsa samt egendom som anmälts till polisen och som räknas samman. Dessa brott och uppgifter uppgår till ca 40. Summan relateras till invånarantalet i området. Ju högre värdet är, desto fler störningar i förhållande till invånarantalet. Riksomfattande värde 2014 = 100.
4) Medborgarnas förtroende för polisens verksamhet mäts i polisbarometerundersökningen med frågan "I vilken utsträckning litar ni på följande myndigheters verksamhet?", 1 = väldigt lite, 2 = ganska lite, 3 = ganska mycket, 4 = väldigt mycket. Källa: Polisbarometern. En undersökning av medborgarnas åsikter vartannat år.
5) Medborgarnas trygghetskänsla mäts i polisbarometerundersökningen med frågan "Hur allvarligt problem anser ni att brottsligheten i närområdet är?", 1 = väldigt allvarligt, 2 = ganska allvarligt, 3 = inte särskilt allvarligt, 4 = inte alls allvarligt. Källa: Polisbarometern
6) Källa: Kantar TNS Oy
7) Källa: Kantar TNS Oy
01. Polisväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 854 320 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av ersättningar till Ålands landskapsregering enligt 2 § i förordningen om polisförvaltningen i landskapet Åland (1177/2009).
Av anslaget har 993 000 euro reserverats för säkerställandet av övervakningen och verkställigheten av effektiv bekämpning av penningtvätt (RRF pelare 2) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen.
Förklaring:Polisens resultatrika verksamhet som främjar de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna bidrar till att Finland är världens tryggaste land. Polisen skapar trygghetskänsla genom att fullgöra sina lagstadgade uppgifter på ett tillförlitligt och effektivt sätt, på ett högklassigt sätt och i rätt tid, genom att polisen är synlig och anträffbar i människornas vardag samt genom att medborgarna har ett fortsatt förtroende för verksamheten. Aktionsberedskapen och beredskapsnivån är god. Målsättningen är att hotande fenomen kan identifieras och att de kan upptäckas och förhindras. Olaglig inresa och olaglig vistelse i landet bekämpas. Polisens trafiksäkerhetsarbete bidrar till att minska antalet dödsfall i trafiken och öka trygghetskänslan för alla trafikformer.
Inom polisens verksamhet betonas aktionsberedskapen i synnerhet i brådskande larmuppdrag och förebyggande verksamhet samt inriktas effektiv brottsbekämpning särskilt på de brott som är mest skadliga för individen och samhället, inklusive trafikbrott. För att bevara samhällsfreden avvärjs sådana förehavanden och brott som kan utgöra fara för rätts- och samhällsordningen eller för rikets inre och yttre säkerhet i samarbete med övriga aktörer. Polisen sörjer för utvecklandet och upprätthållandet av det internationella polissamarbetet genom att delta i arbetet inom ramen för de bilaterala och multilaterala strukturer som inrättats för detta ändamål.
Polisens synlighet och tillgängligheten till tjänster främjas i den utsträckning som resurserna möjliggör genom digitalisering och tekniska lösningar. Samtidigt strävar man efter att säkerställa att polisen har kapacitet att bemöta behovet av brådskande hjälp.
Regeringen lämnar i samband med budgetpropositionen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av polislagen, så att den handräckning som polisen ger ska vara avgiftsfri i uppgifter inom barnskyddet och socialjouren.
Fördelning av omkostnaderna (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 uppskattning |
|
Personalkostnader | 608 966 | 633 578 | 638 002 |
Utgifter för lokaler | 80 607 | 84 989 | 95 735 |
IKT-utgifter | 87 214 | 93 665 | 107 332 |
Övriga utgifter | 106 464 | 115 386 | 84 074 |
Inkomster | -70 412 | -70 491 | -70 823 |
Sammanlagt1) | 812 839 | 857 127 | 854 320 |
1) Siffrorna inbegriper också andelen överförda anslag. Utöver de nya skyldigheterna och prioriteringarna ökar personalutgifterna i huvudsak till följd av lönejusteringar och andra mindre poster enligt statens avtalsuppgörelse. Lokalkostnaderna stiger till följd av den allmänna kostnadsnivån och hyresnivån samt användningen av polisens befolkningslokaler och andra tillfälliga lösningar. Ökningen av IKT-kostnaderna beror bl.a. på de nya system som tas i bruk samt på att befintliga och föråldrade system underhålls. Dessutom ökar kostnaderna vid polisens övriga avtalsförpliktelser bl.a. vid köp av tjänster.
Tillgången till brådskande larmtjänster samt aktionsberedskapstiden bibehålls på en god nivå. Polisens synlighet upprätthålls i glesbygdsområden och områden med lägre servicenivå. I polisens verksamhet betonas förebyggande verksamhet. I trafiksäkerhetsarbetet genomförs statsrådets principbeslut om en nationell trafiksäkerhetsstrategi 2022—2026 och polisens program för trafikövervakning och trafiksäkerhet 2021—2030 genom att inrikta övervakningen på de centrala påverkansobjekt som fastställs i programmet.
Situationen i fråga om olaglig inresa är fortsättningsvis under kontroll i Finland och förblir på samma nivå som 2021. Åtgärderna för att bekämpa olaglig inresa är trovärdiga och effektiva. Syftet med genomförandet av omarbetningen av SIS 3-förordningen är att förbättra informationsutbytet.
Tillsyn
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 mål |
|
Produktivitet | |||
Produktivitet (A-, B- och C-uppdrag/årsverke) | 918 | 764 | 905 |
Trafikövervakningens produktivitet, utan automatisk övervakning, trafikbrott/årsverke1) | 312 | 331 | 330 |
Resurshushållning | |||
Årsverken | 1102 | 1 152 | 1 160 |
Kostnader för övervakning, 1 000 euro | 127 780 | 133 869 | 142 027 |
Resurshushållning (kostnader/A-, B- och C-uppdrag), euro | 126,4 | 152 | 135 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Framgångsrika ingripanden vid våld i nära relationer, medeltal minst, vitsord 1—4 | - | 2,90 | - |
Trafikövervakningen, medeltal minst, vitsord 1—4 | - | 3,10 | - |
Polispatrullering och annan synlig verksamhet, medeltal minst, vitsord 1—4 | - | 2,90 | - |
Arbetstid som använts för trafikövervakning, årsverken | 472,5 | 492,0 | 492,0 |
— varav arbetstid som använts för övervakning av tung trafik, årsverken | 54,2 | 52,0 | 52,0 |
Prestationer inom den automatiska trafikövervakningen, st. | 170 409 | 191 537 | 190 000 |
Grovt äventyrande av trafiksäkerheten, fall högst, st. | 5 442 | 5 015 | 5 800 |
Trafikolyckor som lett till personskada, högst, st. | 3 223 | 3 540 | 3 700 |
Fall av rattfylleri, högst, st. | 17 993 | 16 435 | 18 000 |
Prestationer | |||
Antal uppdrag inom allmän ordning och säkerhet, st. | 1 011 312 | 879 865 | 1 050 000 |
— varav uppdrag på polisens eget initiativ, % | 41,5 | 41,4 | 41,4 |
På eget initiativ (%) i vissa uppdrag i anslutning till övervakningen av tätorter (03 Misshandel, slagsmål | 15 Skadegörelse | 34 Berusad person | 35 Störande beteende och ofog) | 7,9 | 8,2 | 8,2 |
1) Trafikövervakningens produktivitet, utan automatisk övervakning, beräknas enligt följande: Trafikprestationer = antalet anmälda brott, brottsbeteckningar som beaktas: äventyrande av trafiksäkerheten, grovt äventyrande av trafiksäkerheten, rattfylleri, grovt rattfylleri, fylleri i lufttrafik, fylleri i tågtrafik, fylleri i sjötrafik, överlämnande av fortskaffningsmedel till berusad, trafikfylleri med motorlöst fordon, förande av fortskaffningsmedel utan behörighet, smitning i vägtrafik. Utredande enhet = polisen (med undantag för utredningsgrupperna i samband med polisens trafikövervakningsapplikation [LVS] och polisens trafiksäkerhetscentral [LITUKE] samt Åland). Årsverken = genomförda timmar inom trafikövervakningen/1640 (exklusive automatisk övervakning). Till produktiviteten inom den automatiska trafikövervakningen räknas följande prestationer inom trafikövervakningen till prestationerna: Ordningsbot, straffyrkande, villkorlig ordningsbot, bötesföreläggande, bötesyrkande och straffyrkande samt prestationer som gäller avgift för trafikförseelse av typen ”automatisk övervakning”. Ogiltigförklarade prestationer har strukits ur antalet prestationer. Antalet årsverken beräknas enligt genomförda timmar inom den automatiska övervakningen/1640.
Larmverksamhet
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 mål |
|
Produktivitet | |||
Produktivitet (A- och B-larmuppdrag, antal/årsverke) | 217,7 | 205 | 224 |
Resurshushållning | |||
Årsverken | 2149 | 2 183 | 2 183 |
Kostnader för larmverksamheten, 1 000 euro | 223 906 | 231 498 | 251 292 |
Resurshushållning (kostnader/larmuppdrag A+B), euro | 478,7 | 518 | 514 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Insatstiden för uppdrag i kategori A, min. | 9,7 | 9,8 | 9,8 |
Insatstiden för uppdrag i kategori A och B, min. | 16,7 | 16,9 | 16,9 |
Insatstid under 20 min (% av uppdrag A+B) | 75,6 | 75,2 | 75,2 |
Insatstid under 45 min (% av uppdrag A+B) | 95,5 | 95,4 | 95,4 |
Brådskande larmuppdrag, medeltal minst, vitsord 1—4 | - | 3,20 | - |
Prestationer | |||
Larmuppdrag i anslutning till familjevåld, högst, st. | 22 654 | 21 897 | 22 000 |
Antal A- och B-larmuppdrag, högst, st. | 467 777 | 447 276 | 489 000 |
Antal A-, B- och C-larmuppdrag, högst, st. | 1 011 312 | 879 865 | 1 050 000 |
Målet för brottsbekämpningen är att trygga den grundläggande utredningen och en effektiv förbehandling av brott, vilket påverkar känslan av trygghet. I verksamheten betonas dessutom bekämpandet av brott som riktar sig mot den personliga integriteten, dvs. brott mot liv och hälsa, sexualbrott samt brott som undergräver samhällets och näringslivets strukturer. I synnerhet beaktas brott mot barn och bekämpning av familjevåld och våld i nära relationer samt säkerställs att parterna hänvisas till flermyndighetsmodeller och stödtjänster. Dessutom fortsätter bekämpningen av brott och hatbrott i anslutning till våldsam extremism samt förbättringen av identifieringsförmågan och informationsgången i fråga om tips om allvarliga och farliga gärningar. På grund av den snabba förändringen i verksamhetsmiljön blir förebyggande och utredning av yrkesmässig och organiserad brottslighet samt inhämtande av information allt viktigare.
Brottsutredningsnivån för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott) och resultaten av polisens brottsbekämpning bibehålls på nuvarande nivå. Totalreformen av bestämmelserna om sexualbrott träder i kraft 2023 och påverkar polisens brottsbekämpning. För att påskynda straffprocesskedjan och öka dess genomslagskraft fortsätter åklagarsamarbetet genom att utvecklingen av straffprocessen samordnas.
För att göra bekämpningen av ekonomisk brottslighet mera verkningsfull strävar man efter att utreda brott i realtid och att bevara resultaten på 2022 års nivå. Effektiv återvinning av brottsvinning beaktas i fråga om olika brottstyper. Bekämpningen av ekonomisk brottslighet genomförs i enlighet med färdplanen för genomförande för programmet för bekämpning av grå ekonomi. Samarbetet med centrala aktörer utvecklas. Bekämpningen av miljöbrott utvecklas genom att öka polisens kompetens och utnyttja flermyndighetsverksamhet. Bekämpningen av människohandelsbrott fortsätter och flermyndighetssamarbetet intensifieras ytterligare.
Den för samhället och individerna mest skadliga it-relaterade brottsligheten och i synnerhet it-brottslighet som riktar sig mot kritisk infrastruktur bekämpas i samarbete med andra myndigheter, företag och organisationer. Den it-relaterade brottslighet som riktar sig mot enskilda medborgare bekämpas i synnerhet genom att informera om nya sätt att begå brott.
Polisen avslöjar fortsättningsvis grov narkotikabrottslighet, fäster uppmärksamhet vid en effektiv hänvisning av användarna till vård i samarbete med övriga myndigheter och satsar på underrättelseinhämtning som avser datanät. Polisen strävar efter att försvåra den organiserade brottslighetens verksamhet och integrering i samhällsstrukturerna genom förfarandet för att bekämpa brott med administrativa åtgärder samt stöder personer som vill lämna organiserade kriminella sammanslutningar (Exit-åtgärder).
Brottsbekämpning
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 mål |
|
Produktivitet | |||
Produktivitet (uppklarade strafflagsbrott/årsverke) | 78 | 76 | 72 |
Resurshushållning | |||
Årsverken | 3897 | 3 954 | 4 130 |
Kostnader för brottsbekämpning, 1 000 euro | 408 640 | 422 736 | 464 200 |
Resurshushållning (kostnader/uppklarade strafflagsbrott), euro | 1 350,2 | 1 547 | 1 726 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Brottsutredningsnivå för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), %, minst | 49,2 | 47,2 | 49,0 |
Utredningstiden för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), medeltal, dygn | 167 | 172 | 170 |
Brottsutredningsnivå för egendomsbrott, %, minst | 37,8 | 36,6 | 37,8 |
Utredningsnivå för brott mot liv och hälsa, %, minst | 66,2 | 62,5 | 66,0 |
Anhängighetstiden för uppklarade ekonomiska brott, medeltal, dygn, högst | 497 | 505 | 508 |
Utredning och bekämpning av våldsbrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | - | 3,00 | - |
Utredning av ekonomiska brott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | - | 2,80 | - |
Utredning/avslöjande av narkotikabrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | - | 2,90 | - |
Utredning av inbrott i bostäder, medeltal, minst, vitsord 1—41) | - | 2,80 | - |
Utredning av bilstölder, medeltal, minst, vitsord 1—41) | - | 2,70 | - |
Utredning av hatbrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | - | 2,90 | - |
Bekämpning av it-relaterad brottslighet, medeltal, minst, vitsord 1—41) | - | 3,00 | - |
Årsverken som använts för utredning av IT-brott | 49,2 | 50,9 | 50,9 |
Prestationer | |||
Alla uppklarade brott, antal, inkl. trafikförseelser | 318 880 | 286 745 | 315 000 |
Uppklarade strafflagsbrott, antal | 302 642 | 273 230 | 300 000 |
Återtagande av vinningen av alla brott (netto), mn euro | 50,1 | 57,55 | 53,0 |
Återtagande av vinningen av ekonomiska brott (netto), mn euro | 40,4 | 53,29 | 40,0 |
Antal uppklarade ekonomiska brott, st. | 2 093 | 1 446 | 2 000 |
Antal ouppklarade ekonomiska brott, st. | 3 182 | 2 992 | 3 200 |
Antal uppklarade brott som utförts av organiserade kriminella sammanslutningar, st. | 401 | 594 | 570 |
Antal brott mot liv och hälsa, st. | 36 812 | 35 956 | 36 902 |
Grova narkotikabrott som kommit till polisens kännedom, antal | 1 310 | 1 081 | 1 050 |
1) Källa: Polisbarometern
Polisens tillståndsförvaltning har i och med det administrativa beslutsfattandet och genom olika övervakningsmetoder en förebyggande effekt på brott samt en tryggande effekt på allmän ordning och allmän säkerhet. Tjänster tillhandahålls huvudsakligen i form av e-tjänster, även genom att sköta om behovet av tjänster hos grupper med särskilda behov. Utnyttjandegraden i fråga om e-tjänster hålls planmässigt på en hög nivå..
Tillståndstjänsterna produceras på ett makroekonomiskt och kostnadseffektivt sätt så att de säkerställer en tillräcklig servicenivå, effektiva förfaranden och motsvarande resurser inom den avgiftsbelagda tillståndsförvaltningen och sörjer för kostnadsmotsvarigheten.
Avgiftsbelagd tillståndsförvaltning (tillståndstjänst)
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 mål |
|
Produktivitet | |||
Produktivitet (avgiftsbelagda ärenden som behandlats av polisen/avgiftsbelagda tillståndsårsverken) | 3 255,2 | 4 166 | 3 924 |
Resurshushållning | |||
Årsverken (avgiftsbelagda) | 332 | 330 | 330 |
Tillståndsförvaltningens intäktsprognos/uppskattning, 1 000 euro | 50 704 | 50 000 | 50 000 |
Kostnader för tillståndstjänster, (avgiftsbelagda) 1 000 euro | 48 596 | 50 000 | 50 000 |
Resurshållning (kostnader/avgiftsbelagda ärenden som behandlats av polisen), euro | 45 | 36 | 39 |
Kostnadsmotsvarighet för tillståndsförvaltningen, % | 101,9 | 100 | 100 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Tillståndsförvaltningen, vitsord 1—41) | - | 3,39 | - |
Utnyttjandegraden av e-tjänster (%) | 77 | 77,9 | 77 |
Beläggningsgraden av tidsbokning (antal tidsbokningar/antal kundbesök), % 2) | 51,8 | 50 | 50 |
Kundserviceställenas kundantal | 771 000 | 830 000 | 800 000 |
Prestationer | |||
Avgiftsbelagda tillståndsärenden som behandlats av polisen sammanlagt, st. | 1 080 734 | 1 375 000 | 1 295 000 |
1) Källa: Polisbarometern
2) Antal tidsbokningar/antal kundbesök
Polisens personal- och kompetensbehov tillgodoses genom examensutbildning och fortbildning på båda nationalspråken. Vid Polisyrkeshögskolan kan man också avlägga befälsexamen för räddningsbranschen, som genomförs i samarbete med Räddningsinstitutet. Utbildning ordnas också för olika intressentgrupper och privata aktörer.
Läroplanerna för examensutbildningen utvecklas kontinuerligt i enlighet med förändringarna i omvärlden. I utbildningens innehåll och mål betonas bl.a. de kunskaper och färdigheter som internationellt polissamarbete, kulturell mångfald och nya informationssystem förutsätter. Utbildningarnas produktivitet och tillgänglighet förbättras genom att utbudet av nätbaserad undervisning utvidgas. Polisyrkeshögskolan producerar forskningsdata för utvecklandet av polisverksamheten, den inre säkerheten och undervisningen vid läroanstalten.
Polisutbildning
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 mål |
|
Resurshushållning | |||
Polisyrkeshögskolans totala kostnader, 1 000 euro | 28 552 | 26 500 | 26 500 |
Årsverken | 190,5 | 189,0 | 189,0 |
Polis (yrkeshögskoleutbildning), examensutbildningens pris per studiepoäng, högst, euro | 210 | 190 | 190 |
Polis (högre yrkeshögskoleutbildning), examensutbildningens pris per studiepoäng, högst, euro | 284 | 250 | 250 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Polis (yrkeshögskoleutbildning) - utexaminerade inom målsatt tid, % | 93 | 92 | 92 |
Prestationer | |||
Polis (yrkeshögskoleutbildning), antal sökande per nybörjarplats | 11,1 | 10 | 10 |
Polis (yrkeshögskoleutbildning), antal studerande som inlett studierna | 317 | 400 | 400 |
Polis (yrkeshögskoleutbildning), antal utexaminerade | 366 | 290 | 308 |
Publikationer st. | 55 | 38 | 38 |
Gemensamma tjänster - stödfunktioner och övriga uppgifter
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 mål |
|
Gemensamma tjänster - stödfunktioner1) | |||
Resurshushållning | |||
Årsverken | 1 733 | 1 612 | 1 590 |
Gemensamma tjänster - övriga uppgifter2) | |||
Resurshushållning | |||
Årsverken | 677 | 703 | 801 |
Kostnader för de övriga uppgifterna, 1 000 euro | 61 018 | 62 403 | 69 838 |
1) Stödfunktioner = ekonomiförvaltning, personaladministration, materialfunktioner, datateknik, forsknings- och analysfunktion, utbildning, arbetshälsa, koncerntjänster, styrfunktioner
2) Övriga uppgifter = vakter, fängelsefunktioner, fångtransporter, handräckning, hittegodsfunktion, klagomål och besvärsärenden, särskilda funktioner inom tillståndsförvaltningen
Polispersonalens kompetens motsvarar omvärldens behov. Säkerheten och hälsan i arbetet säkerställs genom arbetarskyddsmetoder. Särskild uppmärksamhet fästs vid att stödja arbetsförmågan för att främja välbefinnandet i arbetet hos väktare och personer som arbetar med brottsutredning. Jämställdhet och likabehandling mellan könen samt mångfald inom polisen främjas. I enlighet med målen i regeringsprogrammet fortsätter man med åtgärderna för att garantera hälsosamma, trygga och funktionellt ändamålsenliga lokaler för personalen.
Mänskliga resurser
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 mål |
|
Årsverken1) | 10 157 | 10 220 | 10 289 |
Kvinnor, % | 31,4 | 31,5 | 31,6 |
Polismän, årsverken | 7 418 | 7 535 | 7 500 |
Kvinnor, % | 20,0 | 20,2 | 20,4 |
Studerande, årsverken2) | 273 | 272 | 233 |
Kvinnor, % | 37,9 | 38,0 | 38,1 |
Övrig personal, årsverke | 2 466 | 2 413 | 2 556 |
Kvinnor, % | 65,0 | 65,2 | 65,4 |
Kvinnor, % inom underbefälet, befälet och på chefsnivå | 14,8 | 14,9 | 15,0 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsverke | 9,2 | 9,0 | 9,0 |
Arbetstillfredsställelseindex 3) | - | 3,3 | - |
1) Källa PolStat, alla moment. Andel anställda under polisens moment 26.10.01 i utfallet för 2021 tot. 10 107 årsverken, andel anställda under övriga moment tot. 49,9 årsverken Andel anställda under övriga moment i uppskattningen för 2022 tot. 40 årsverken Andel som anställs under övriga moment i målet för 2023 tot. 40 årsverken
2) Med studerande avses sådana studerande som står till förfogande som arbetskraft och som gör sin praktikperiod som arbets- eller fältpraktik.
3) Arbetstillfredsställelseindex mäts i polisens personalbarometer. Nästa personalbarometer för polisen genomförs 2021.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 883 251 | 867 103 | 925 143 |
Bruttoinkomster | 70 412 | 69 785 | 70 823 |
Nettoutgifter | 812 839 | 806 318 | 854 320 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 34 099 | ||
— överförts till följande år | 59 794 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 59 181 | 57 247 | 58 638 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 57 221 | 57 247 | 58 638 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 1 960 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 103 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avgiftsfri handräckning inom barnskyddet och socialjouren — kompensation till polisen för kostnaderna (överföring från moment 28.89.31) | 332 |
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr. 2019) | -390 |
Det nationella införandet av PRS-tjänsten i satellitnavigeringssystemet Galileo | 50 |
Effektivisering av besöksförbudet | 285 |
Höjningar av hyrorna för polisens lokaler (lokalprojekt som finns på Senatsfastigheters lista) | 2 567 |
Höjning av polisväsendets finansieringsnivå för att upprätthålla nivån på verksamheten på 2022 års nivå | 17 456 |
IO (Interoperability) | 1 520 |
Kostnader för inrättande och införande av EU:s system för in- och utresa och EU-systemet för reseuppgifter och resetillstånd (ETIAS) | 690 |
Lokaler (regeringsprogr. 2019) | 1 500 |
Skyndsam behandling av brott mot barn | 565 |
Säkerställandet av övervakningen och verkställigheten av effektiv bekämpning av penningtvätt (RRF pelare 2) | 993 |
Säkerställandet av övervakningen och verkställigheten av effektiv bekämpning av penningtvätt (RRF pelare 2), bortfall av tillägg av engångsnatur | -1 289 |
Titukri, polisens resurser för bekämpning och undersökning av de allvarligaste nätbrotten och brott mot kritisk infrastruktur (cyber) | 1 400 |
Totalreform av lagstiftningen om sexualbrott | 854 |
Underhåll och modernisering av IKT-prestandan | 7 760 |
Upprätthållande av antalet årsverken och fortsatt verksamhet för enheten mot människohandel, bortfall av tillägg av engångsnatur | -10 600 |
Utgiftsökningar som gäller polisens verksamhet | 9 000 |
Ändring av SIS-förordningen, bortfall av tillägg av engångsnatur | -1 377 |
Ökning av antalet polismän till 7 500 årsverken fram till 2023 (regeringsprogr. 2019) | 8 000 |
Besparing som gäller kontorslokaler | -717 |
Lönejusteringar | 11 920 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -1 952 |
Resebesparing | -565 |
Sammanlagt | 48 002 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2023 budget | 854 320 000 |
2022 II tilläggsb. | 17 109 000 |
2022 budget | 806 318 000 |
2021 bokslut | 838 534 000 |
02. Skyddspolisens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 45 194 000 euro.
Förklaring:Skyddspolisen är en säkerhets- och underrättelsetjänst som avvärjer hot mot Finlands nationella säkerhet och producerar information för att förebygga hot. Skyddspolisen har till uppgift att inhämta information för att skydda den nationella säkerheten och på förhand upptäcka, förhindra och avslöja verksamhet, förehavanden och brott som kan hota stats- och samhällsordningen. Den information som skyddspolisen inhämtar är en väsentlig del av bekämpningen av hot mot den nationella säkerheten och det utrikes- och säkerhetspolitiska beslutsfattandet.
I och med lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning som trädde i kraft 2019 fick skyddspolisen nya uppgifter, vilket har lett till att underrättelseinhämtningens betydelse i verksamheten har ökat. Skyddspolisen har bl.a. fått rätt att inhämta information utomlands och rätt att inhämta information om datatrafik som överskrider Finlands gränser i datanät. Dessutom producerar Skyddspolisen alla säkerhetsutredningar i Finland med undantag för försvarsförvaltningens säkerhetsutredningar. Skyddspolisens verksamhet styrs av de prioriteringar för civil underrättelseinhämtning som inrikesministeriet fastställt och med hjälp av vilka myndighetens inhämtande av information och rapporterings styrs. Prioriteringarna samordnas årligen med den militära underrättelseinhämtningen för att undvika överlappningar.
Den säkerhetspolitiska miljöns utveckling mot större oförutsebarhet gör det allt viktigare att man i beslutsprocesserna har tillgång till analyserad information inhämtad via underrättelsemetoder. Skyddspolisen publicerade sin nya strategi hösten 2021. Med hjälp av den vill skyddspolisen förbättra i synnerhet informationsinhämtningen, verksamhetskulturen och samarbetet. Systematisk, målinriktad och riktad informationsinhämtning utgör grunden för verksamheten. Informationen ska analyseras och erbjudas beslutsfattarna i rätt tid och i tydlig form. Skyddspolisen inhämtar information som statsledningen och andra partner inte får från annat håll.
Det föreslås att skyddspolisen ska tilldelas resurser som gör det möjligt att svara för befogenheterna enligt lagstiftningen och möjliggöra en effektiv och korrekt tillämpning av dem, som säkerställer skyddspolisens förmåga att reagera på de snabba förändringarna i omvärlden och på så sätt skapar förutsättningar för ett fullständigt skydd av den nationella säkerheten. Detta innebär i synnerhet att man utöver personalresurser satsar på att utveckla underhållet av skyddspolisens övergripande informationssystem.
Fördelning av omkostnaderna (1 000 euro)1)
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 mål |
|
Personalutgifter | 34 738 | 33 958 | 40 594 |
Utgifter för lokaler | 6 188 | 5 634 | 3 623 |
IKT-utgifter | 10 688 | 16 275 | 7 218 |
Övriga utgifter | 4 500 | 7 512 | 5 541 |
Inkomster | -8 535 | -9 280 | -9 280 |
Sammanlagt | 47 578 | 54 099 | 47 696 |
1) Siffrorna inbegriper även användningen av överförda anslag.
Skyddspolisen
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 mål |
|
Verksamhetens resultat | |||
Skriftliga rapporter | 113 | 120 | 120 |
Muntlig bakgrundsinformation | 196 | 150 | 320 |
Säkerhetsutredningar, st.1) | 90 378 | 90 700 | 90 700 |
— Begränsade | 35 566 | 27 950 | 27 950 |
— Normala | 36 734 | 41 200 | 41 200 |
— Omfattande | 412 | 650 | 650 |
— Tillfogade | 17 666 | 20 900 | 20 900 |
Utlåtanden i ärenden som gäller medborgarskap | 104 | 130 | 130 |
Utlåtanden i ärenden som gäller uppehållstillstånd och arbetstillstånd | 1 441 | 1 200 | 1 200 |
Utlåtanden om viseringsansökningar | 323 | 300 | 300 |
Utlåtanden om asyl | - | 5 | 5 |
Hanteringen av resurser | |||
Finansiering av omkostnader | 42 946 | 44 553 | 49 405 |
Årsverken | 518 | 505 | 499 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsverke | 5,8 | 7,0 | 6,0 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,7 | 3,7 | 3,8 |
1) Det totala antalet prestationer i säkerhetsutredningarna omfattar både avgiftsbelagda och avgiftsfria prestationer.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 56 113 | 50 101 | 54 474 |
Bruttoinkomster | 8 535 | 9 280 | 9 280 |
Nettoutgifter | 47 578 | 40 821 | 45 194 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 19 463 | ||
— överförts till följande år | 15 780 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 7 382 | 7 828 | 7 834 |
— övriga intäkter | 307 | 300 | 300 |
Intäkter sammanlagt | 7 689 | 8 128 | 8 134 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 5 397 | 5 868 | 5 880 |
— andel av samkostnader | 2 126 | 2 260 | 2 254 |
Kostnader sammanlagt | 7 523 | 8 128 | 8 134 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 166 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 102 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Lokalkostnader | -460 |
Permanent resursökning för bekämpning av olaglig underrättelseinhämtning och statlig påverkan (ca 25 årsverken) ( cyber) | 2 200 |
Planering av en ny lokal i Helsingfors/personresurser (engångsfinansiering) | 200 |
Reservmaskinsal | -250 |
Skyddspolisens lokalprojekt, bortfall av engångspost | -200 |
Säkerställande av säkerheten hos skyddspolisens IKT-infrastruktur (cyber) | 2 750 |
Överföring till moment 26.30.03 | -350 |
Besparing som gäller kontorslokaler | -60 |
Lönejusteringar | 636 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -58 |
Resebesparing | -35 |
Sammanlagt | 4 373 |
2023 budget | 45 194 000 |
2022 II tilläggsb. | 5 998 000 |
2022 budget | 40 821 000 |
2021 bokslut | 43 895 000 |
20. Utgifter för transporter i samband med avlägsnande ur landet och hämtning (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 7 668 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter för transporter föranledda av avlägsnande av personer ur landet som polisen ansvarar för
2) till utgifter för tolknings- och översättningstjänster för asylsökande och dem som ska avlägsnas ur landet
3) utgifter för transporter i samband med hämtning av förbrytare som överlåts till Finland
4) till utgifter för identifiering av personer som ska avlägsnas ur landet och anskaffning av nödvändiga resedokument
5) till ersättning av utgifter för utbildning, resor och inkvartering till följd av användningen av en beredskapsgrupp för mottagande av asylsökande och en nationell beredskapsgrupp för genomförande av tillbakasändning.
6) till EU-finansierade projekt som stöder verksamheten i anslutning till avlägsnande ur landet och utvecklandet av den.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Transporter för avlägsnande ur landet | 3 868 000 |
Tolknings- och översättningstjänster | 1 550 000 |
Transporter i samband med hämtning | 250 000 |
Utredning av identitet | 300 000 |
Användning av beredskapsgrupp | 1 700 000 |
Sammanlagt | 7 668 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivå på poster som överförs (regeringsprogr. 2019) | 60 |
Sammanlagt | 60 |
2023 budget | 7 668 000 |
2022 budget | 7 608 000 |
2021 bokslut | 3 608 000 |
21. Gemensamma utgifter för projektet för säkerhetsmyndigheternas gemensamma fältledningssystem (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 6 850 000 euro.
Anslaget får användas för anskaffning av tjänster i anslutning till säkerhetsmyndigheternas gemensamma fältledningssystem.
Under momentet nettobudgeteras den stödandel som projektet eventuellt beviljas från EU:s fond för inre säkerhet.
Förklaring:De viktigaste målen för polisens, räddningsväsendets, social- och hälsovårdsväsendets, Gränsbevakningsväsendets, försvarsmaktens och Tullens gemensamma fältledningssystem (KEJO) är en effektivisering av myndigheternas verksamhet och myndighetssamarbetet, möjliggörande av en gemensam lägesbild för myndigheterna, införande av nya arbetsprocesser i fältförhållanden, en effektivisering av informationsutbytet och kommunikationen i realtid mellan fältledningen och myndigheterna samt den kostnadseffektivitet som ett för myndigheterna gemensamt fältledningssystem medför.
Polisstyrelsen är förvaltare av fältledningssystemet och programmet för fortsatt utveckling av systemet. Polisstyrelsen tillsatte fältledningsprojektets inledande skede för tiden den 21 mars 2011 till den 31 december 2011. Projektets andra skede fortsatte från och med den 1 januari 2012 som beredningsskede för anskaffningen av fältledningssystemet. Det tredje skedet (genomförandeskedet) tillsattes genom Polisstyrelsens beslut för tiden den 1 januari 2013 till den 31 december 2016.
Genomförandeskedet har förlängts genom flera beslut fram till den 30 juni 2021. Skedet för fortsatt utveckling av fältledningssystemet utgör projektets fjärde skede. Syftet med programmet för fortsatt utveckling, som omfattar tiden den 1 juli 2021 till den 31 december 2023, är att säkerställa att de mål som ställts upp för projektet uppfylls på ett sådant sätt att den tekniska beredskapen för ibruktagande har uppnåtts inom samtliga sektorer före utgången av 2023. Samtidigt genomförs en kontrollerad övergång till ett skede med vidareutveckling i mindre skala samt underhåll. Under momentet för gemensamma omkostnader budgeteras samtliga andelar av de gemensamma kostnaderna för fortsatt utveckling av systemet inom de berörda sektorerna.
2023 budget | 6 850 000 |
2022 budget | 6 850 000 |
2021 bokslut | 401 000 |