Talousarvioesitys 2023
Pääluokka 28
VALTIOVARAINMINISTERIÖN HALLINNONALA
Talousarvioesitys HE 154/2022 vp (19.9.2022)
Selvitysosa:
Aktiivinen finanssipolitiikka on pitänyt päätösperäiset menot korkealla tasolla covid-19-pandemian aikana. Finanssipolitiikka on ollut voimakkaasti elvyttävää ja koronakriisiin on reagoitu esimerkiksi voimakkailla toimilla ihmisten ja yritysten tukemiseksi, taloustilanteen edellyttämällä merkittävällä finanssipoliittisella elvytyksellä sekä turvaamalla terveydenhuollon ja viranomaisten toimintakyky.
Venäjän helmikuussa 2022 aloittama hyökkäys Ukrainaan on osaltaan tuomassa uusia ja vaikeasti ennakoitavia uhkia ja riskejä kansantalouden ja valtiontalouden kehitykselle.
Inflaatio on kiihtynyt nopeasti muun muassa energian ja elintarvikkeiden hintojen käännyttyä nopeaan nousuun. Nopean inflaation taustalla on myös muita sekä kysyntä- että tarjontapuolen tekijöitä. Rakentamiseen ja remontoimiseen liittyvien tarvikkeiden kysynnän kasvu ja hintojen nousu on ollut nopeaa. Tarjontapuolen tekijöitä ovat mm. kansainvälisen kaupan häiriöt, työvoimapula sekä auto- ja elektroniikkateollisuutta haittaava komponenttipula. Julkinen velka suhteessa bruttokansantuotteeseen kohosi koronapandemian vuoksi 10 prosenttiyksikköä korkeammalle tasolle kuin ennen kriisiä. Velkasuhteen kasvu kuitenkin taittui vuonna 2021. Vahva bruttokansantuotteen kasvu vaikutti suotuisasti velkasuhteen kehitykseen.
Suomen julkisen talouden rahoitus on pitkällä aikavälillä epätasapainossa. Julkisessa taloudessa on mittava kestävyysvaje, jonka arvioidaan olevan runsaat 2,5 % suhteessa bruttokansantuotteeseen. Suurin syy rahoituksen epätasapainoon on väestön ikääntyminen, joka on jo kasvattanut eläkemenoja ja luo tulevina vuosikymmeninä merkittäviä kasvupaineita terveys- ja hoivamenoihin. Samalla julkisen talouden rahoituspohja kehittyy heikosti, kun työikäisen väestön määrän odotetaan supistuvan.
Hyvinvointialueiden vastuulle vuoden 2023 alusta siirtyvät sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tehtävät ovat yhteiskunnan kannalta elintärkeitä ja keskeisiä ja niiden on pystyttävä toimimaan myös poikkeusoloissa, onnettomuustilanteissa ja erilaisissa häiriötilanteissa. Riskien hallinnan kannalta ensisijaisena tavoitteena on varmistaa alueiden, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän häiriötön toiminta järjestämisvastuun siirron yhteydessä.
Toimintaympäristön muutostekijöitä, joilla on vaikutuksia valtiovarainministeriön toimialalla ovat:
- — Ilmastonmuutos ja luontokato
- — Teknologia ja digitalisaatio
- — Alueellinen eriytyminen, kaupungistuminen
- — Väestörakenteen muutos
- — Julkisen puheen muutos, kansalaisten osallisuus
- — Data ja datatalous
- — Geopolitiikan vaikutus talouteen
- — Työn murros
- — Maahanmuutto ja muuttoliike.
Suomessa ilmastonmuutosta hillitään tavoittelemalla hiilineutraalia ja resurssiviisasta Suomea. Kulutukseen ja päästöihin voidaan vaikuttaa mm. verotuksen keinoin.
Väestön ikääntyminen heikentää yhä voimakkaammin huoltosuhdetta ja kasvuedellytyksiä ja lisää julkisia menoja. Suomen ikärakenteen vanhenemiskehitys on vasta alussa, ja kehityksen vaikutus palvelutuotannon kustannuksiin ja talouskasvun hidastumiseen tasaantuu vasta 2030-luvulla. Ikääntyminen ei ole yhtenäistä koko Suomessa. Kaupunkiseudut kasvavat, ja haja-asutusalueilla väestö vähenee.
Euroopan ja euroalueen maiden taloudellinen tilanne on kriisien jäljiltä edelleen häiriöaltis. Kansainvälinen toimintaympäristö ja turvallisuuspoliittinen tilanne on muuttunut ja on poikkeuksellisen epävakaa, ja samaan aikaan monilla Euroopan mailla on erittäin heikko kyky kestää uusia talouden sokkeja. Digitaalisen toimintaympäristön uhat monimutkaistuvat.
Kilpailukykyhaasteet eivät poistu. Vaikka perinteinen tavaratuotannon globalisaatio on finanssikriisin jälkeen hidastunut ja ehkä jopa pysähtynyt, digitaalisuuden vaikutukset ulkomaankauppaan ja talouteen yleisemminkin ovat vasta aluillaan. Verkkokauppa kasvaa, ja yhä suurempi osa palveluista välitetään verkossa. Siten rajanveto avoimen ja suljetun sektorin välillä käy yhä vaikeammaksi. Kehityksellä on vaikutuksia niin markkinoiden muotoutumiseen kuin veropohjaan ja valtion tuloihin. Uusien teknologioiden, digitalisaation ja tietovarantojen hyödyntäminen tarjoavat uusia mahdollisuuksia Suomen julkiselle taloudelle.
Koronakriisi lisäsi huomattavasti etätyöskentelyä julkisessa hallinnossa, mikä luo mahdollisuuksia vähentää virkamatkustamista. Etätyö, paikkariippumattomuus ja yhteiskäyttöiset tilat vähentävät julkisen hallinnon tilatarpeita tulevina vuosina. Valtion toimitilaverkkoa uudistetaan mm. alueellisen läsnäolon suunnitelmalla, valtion toimitilastrategiassa, kiinteistöstrategiassa sekä valtion palvelu- ja toimitila-verkkohankkeessa.
Valtiovarainministeriö asettaa toimialalleen seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet. Lukuperusteluissa on kuvattu toiminnallisia tavoitteita, joilla edistetään yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista.
- — Kestävyysvaje pienenee
- — Valtionhallinnon nettorahoitusvarat/BKT-suhde nousee
- — Julkisen talouden nimellinen alijäämä on alle 3 % suhteessa BKT:hen
- — Verovaje on alhainen.
- — Työllisyysaste nousee
- — Työttömyys vähenee.
- — Suomen kasvihuonekaasupäästöt vähenevät.
- — Valtionhallinto toimii kansalaislähtöisesti
- — Julkisen hallinnon digitalisaatiokehitys ja hyvä tiedonhallinta tehostavat ja parantavat julkisia palveluita.
Valtiovarainministeriön pääluokan menoista noin 95 % on erilaisia säädös- tai sopimusperusteisia etuuksia, jäsenmaksuja ja tukia, joihin ei liity välittömiä sukupuolivaikutuksia.
Progressiivinen henkilöverotus pienentää nettotulojen eroja sukupuolten välillä. Henkilöverotus (ansio- ja pääomatuloverotus) kokonaisuudessaan tasaa sukupuolten välisiä tuloja verotuksen jälkeen siten, että naisten tulojen osuus miesten tuloista on verotuksen jälkeen keskimäärin 4,6 %-yksikköä korkeampi kuin ennen verotusta.
Peruspalvelujen valtionosuuksilla rahoitetaan kuntien järjestämiä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palveluita. Valtion yleiskatteellisella rahoituksella rahoitetaan hyvinvointialueita, jotka vastaavat sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluiden järjestämisestä 1.1.2023 alkaen.
Valtion työskentelytapojen digitalisointi ja mahdollisuus monipaikkaisen työn tekemiseen tukevat esimerkiksi kotoa tehtävää työtä. Joustavat työn tekemisen muodot tukevat etenkin pienten lasten vanhempien työllistymistä vähentämällä tarvetta perhevapaisiin. Tämän arvioidaan vaikuttavan sukupuolten tasa-arvon kehittymiseen myönteisesti.
Valtiovarainministeriön hallinnonalalla otetaan huomioon sukupuolivaikutukset lainsäädännön valmistelussa, henkilöstö- ja työnantajapolitiikassa, hankkeissa, talousarvion valmistelussa ja virastojen tulosohjauksessa. Valtiovarainministeriö edistää hallituksen toimintasuunnitelman mukaisesti sukupuolitietoista budjetointia.
Talousarvioesitykseen sisältyy useita verotulomomentteja, joiden voidaan katsoa edistävän hiilineutraaliuden tavoitetta. Näitä ovat erityisesti energiaverot, ajoneuvovero, autovero, eräiden juomapakkausten valmistevero sekä jätevero. Vaikka niitä voidaan kokonaisuutena pitää hiilineutraaliustavoitteiden mukaisina veroina, niihin voi sisältyä tavoitteen vastaisia yksittäisiä verotusrakenteita.
Progressiivinen henkilöverotus tasaa merkittävästi tuloeroja ja alentaa pienituloisten osuutta väestössä. Verotuksen tärkein tehtävä on turvata julkisen sektorin rahoitus. Se mahdollistaa hyvinvointiyhteiskunnan rahoituksen sekä panostukset myös sosiaalisen ja ekologisen kestävyyden edistämiseen.
Peruspalvelujen valtionosuuksilla rahoitetaan kuntien järjestämiä sosiaali- ja terveydenhuollon sekä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palveluita. Aluehallintovirastot edistävät perusoikeuksien toteutumista julkisten palveluiden valvonnalla, jolla turvataan osaltaan ihmisten yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoisuutta. Digi- ja väestötietovirasto tuottaa digitaalisen yhteiskunnan edellyttämiä palveluita ja tukee kansalaisten yhdenvertaista toimimista digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Valtion taloudellinen tutkimuskeskus tekee koulutukseen, sosiaaliturvaan, tulonjakoon, verotukseen ja ympäristöön liittyvää tutkimusta ja tukee siten päätöksentekijöiden mahdollisuuksia edistää kestävän kehityksen tavoitteiden ja sukupuolten tasa-arvon toteutumista tehokkailla ja hyvin kohdistetuilla politiikkatoimilla.
Valtiovarainministeriön keskeinen tehtävä liittyy kestävän julkisen talouden varmistamiseen, mitä voidaan pitää yhtenä edellytyksenä kestävän kehityksen toteutumiselle. Valtiovarainministeriö vastaa siitä, että rahoitusmarkkinoiden sääntely edistää markkinoiden luotettavaa ja monipuolista toimintaa sekä rahoituspalveluiden tarjonnan turvallisuutta. Valtiovarainministeriö vastaa rahanpesulaista, annettavista säädöksistä ja kansallisen rahanpesun riskiarviosta, joilla vähennetään laittomia rahansiirtoja.
Valtion palveluiden ja työskentelytapojen digitalisoinnilla vähennetään ihmisten tarvetta matkustaa palveluiden ja työn vuoksi ja vähennetään toimitilatarpeita. Matkustamisen väheneminen ja vähäisemmät toimitilatarpeet pienentävät hiilijalanjälkeä. Lisäksi toiminnan digitalisointi vähentää tarvetta tulostamiselle ja paperin käytölle.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
||
28.10.02 | Tullin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | ||
— sopimusvaltuus | 118,3 | 118,3 | |
28.30.04 | Sähköinen tunnistautuminen (arviomääräraha) | ||
— sopimusvaltuus | 32,0 | - | |
28.92 | EU ja kansainväliset järjestöt | ||
— sopimusvaltuus | 4 586,0 | 4 586,0 |
Hallinnonalan määrärahat
TA 1000 € |
LTA I 1000 € |
LTA II 1000 € |
Yhteensä 1000 € |
||
01. | Hallinto | 204 710 | 0 | 13 465 | 218 175 |
01. | Valtiovarainministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
35 579 | — | 1 465 | 37 044 |
20. | Valtion kiinteistöstrategian toteuttaminen ja hallinnonalan omistajaohjaus (arviomääräraha) |
345 | — | — | 345 |
21. | Valtiovarainministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) |
3 306 | — | — | 3 306 |
25. | Metallirahamenot (arviomääräraha) |
5 460 | — | — | 5 460 |
29. | Valtiovarainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) |
155 000 | — | 12 000 | 167 000 |
50. | Elpymis- ja palautumissuunnitelman rahoitus työkykyhankkeeseen (siirtomääräraha 3 v) |
1 500 | — | — | 1 500 |
66. | Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v) |
1 200 | — | — | 1 200 |
69. | Suomen Pankin eräiden sijoitustuottojen siirto Kreikan valtiolle (siirtomääräraha 3 v) |
2 320 | — | — | 2 320 |
10. | Verotus ja tulli | 657 980 | 5 076 | 33 283 | 696 339 |
01. | Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
397 079 | 960 | 13 668 | 411 707 |
02. | Tullin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
193 593 | 2 316 | 4 198 | 200 107 |
03. | Kansallisen tulorekisterin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
36 808 | — | 117 | 36 925 |
63. | Takaisin maksetut verot (arviomääräraha) |
2 000 | 1 800 | 2 300 | 6 100 |
95. | Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha) |
18 500 | — | 3 000 | 21 500 |
97. | Autoveron vientipalautus (arviomääräraha) |
10 000 | — | 10 000 | 20 000 |
20. | Palvelut valtioyhteisölle | 61 379 | 9 236 | 769 | 71 384 |
01. | Valtiokonttorin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
36 579 | 9 236 | 769 | 46 584 |
02. | Keskitettyjen valuuttatilien kurssierot (arviomääräraha) |
600 | — | — | 600 |
03. | Huoltovarmuuspankin palvelumaksu (arviomääräraha) |
1 700 | — | — | 1 700 |
07. | Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
2 000 | — | — | 2 000 |
09. | Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
5 000 | — | — | 5 000 |
10. | Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen investointimenot (siirtomääräraha 2 v) |
15 000 | — | — | 15 000 |
11. | Verkkomaksaminen (siirtomääräraha 2 v) |
500 | — | — | 500 |
88. | Senaatti-konsernin liikelaitokset | 0 | — | 0 | 0 |
30. | Tilastotoimi, taloudellinen tutkimus ja rekisterihallinto | 127 741 | 566 | 2 577 | 130 884 |
01. | Tilastokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
52 607 | — | 1 320 | 53 927 |
02. | Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
4 403 | — | 104 | 4 507 |
03. | Digi- ja väestötietoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
62 731 | 566 | 1 153 | 64 450 |
04. | Sähköinen tunnistautuminen (arviomääräraha) |
8 000 | — | — | 8 000 |
40. | Valtion alue- ja paikallishallinto | 71 529 | 0 | 1 733 | 73 262 |
01. | Aluehallintoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
69 511 | — | 1 733 | 71 244 |
03. | Palvelurakenteiden ja valtion hallintorakenteiden kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) |
2 018 | — | — | 2 018 |
50. | Eläkkeet ja korvaukset | 5 734 065 | 0 | 6 000 | 5 740 065 |
15. | Eläkkeet (arviomääräraha) |
5 354 542 | — | — | 5 354 542 |
16. | Ylimääräiset eläkkeet ja muut eläkemenot (arviomääräraha) |
3 049 | — | — | 3 049 |
50. | Vahingonkorvaukset (arviomääräraha) |
39 440 | — | — | 39 440 |
63. | Muiden eläkelaitosten vastattavaksi kuuluvat eläkemenot (arviomääräraha) |
317 840 | — | 6 000 | 323 840 |
95. | Muiden eläkelaitosten valtion puolesta maksamien eläkemenojen ja valtiolle maksamien ennakoiden korkomenot (arviomääräraha) |
19 194 | — | — | 19 194 |
60. | Valtionhallinnon yhteiset henkilöstömenot | 18 480 | 0 | 0 | 18 480 |
02. | Erikseen budjetoidut henkilöstömenot (arviomääräraha) |
2 500 | — | — | 2 500 |
10. | Työturvallisuuden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) |
980 | — | — | 980 |
12. | Osaamisen kehittäminen (arviomääräraha) |
15 000 | — | — | 15 000 |
70. | Valtionhallinnon kehittäminen | 66 155 | -500 | 30 000 | 95 655 |
01. | Julkisen hallinnon ICT:n ohjaus ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) |
13 933 | 0 | — | 13 933 |
02. | Valtion talous-, henkilöstö- ja toimitilahallinnon tietojärjestelmät (siirtomääräraha 3 v) |
8 600 | — | — | 8 600 |
05. | Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistuksen valmistelun ja toimeenpanon tuki ja ohjaus (siirtomääräraha 3 v) |
5 100 | — | 0 | 5 100 |
06. | Eräät Pohjois-Atlantin puolustusliitto NATO:n jäsenyydestä aiheutuvat menot (siirtomääräraha 2 v) |
15 000 | 700 | — | 15 700 |
20. | Tuottavuuden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) |
1 231 | -1 200 | 30 000 | 30 031 |
23. | Valtionavustustoiminnan kehittämis- ja digitalisointihanke (siirtomääräraha 3 v) |
1 091 | — | — | 1 091 |
40. | Turvallisuusviranomaisten viestintäverkot (siirtomääräraha 3 v) |
21 200 | — | — | 21 200 |
80. | Siirrot Ahvenanmaan maakunnalle | 298 494 | 15 194 | 7 279 | 320 967 |
30. | Ahvenanmaan tasoitusmaksu (arviomääräraha) |
202 494 | -3 257 | -821 | 198 416 |
34. | Ahvenanmaan verotasoitus (arviomääräraha) |
96 000 | 18 451 | 8 100 | 122 551 |
89. | Hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän rahoitus | 20 635 122 | 505 600 | -12 720 | 21 128 002 |
31. | Hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen rahoitus (arviomääräraha) |
20 634 122 | 155 600 | -12 720 | 20 777 002 |
32. | Hyvinvointialueiden lisärahoitus (arviomääräraha) |
1 000 | — | — | 1 000 |
33. | Valtionavustus hyvinvointialueiden toiminnan vakiinnuttamisen ja kehittämisen kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) |
— | 350 000 | — | 350 000 |
90. | Kuntien tukeminen | 3 614 300 | 0 | 23 831 | 3 638 131 |
30. | Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen (arviomääräraha) |
2 751 900 | — | 20 331 | 2 772 231 |
31. | Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki (arviomääräraha) |
11 400 | — | — | 11 400 |
32. | Valtionavustus kuntien kannustinjärjestelmiin (siirtomääräraha 3 v) |
— | — | 3 500 | 3 500 |
35. | Valtion korvaus kunnille veroperustemuutoksista aiheutuvista verotulojen menetyksistä (kiinteä määräraha) |
851 000 | — | — | 851 000 |
91. | Työllisyyden ja elinkeinoelämän tukeminen | 82 000 | 0 | 0 | 82 000 |
41. | Energiaverotuki (arviomääräraha) |
82 000 | — | — | 82 000 |
80. | Lainat ja takaukset sähkön johdannaismarkkinoilla toimiville yhteisöille (siirtomääräraha 2 v) |
0 | — | — | 0 |
92. | EU ja kansainväliset järjestöt | 2 561 791 | -109 962 | -449 925 | 2 001 904 |
03. | Rahoitusvakausviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
6 135 | 38 | 75 | 6 248 |
20. | Euroopan unionin osallistuminen matkamenojen korvauksiin (siirtomääräraha 2 v) |
1 000 | — | — | 1 000 |
40. | Isäntämaakorvaus Pohjoismaiden Investointipankille (kiinteä määräraha) |
13 256 | — | — | 13 256 |
67. | Kansainvälisille rahoituslaitoksille annettujen sitoumusten lunastaminen (arviomääräraha) |
170 | — | — | 170 |
68. | Suomen osuus Kansainvälisen jälleenrakennus- ja kehityspankin sekä Kansainvälisen rahoitusyhtiön peruspääoman korottamisesta (arviomääräraha) |
14 600 | — | — | 14 600 |
69. | Maksut Euroopan unionille (arviomääräraha) |
2 498 000 | -110 000 | -450 000 | 1 938 000 |
95. | Valtion takaus- ja takuusuoritukset (arviomääräraha) |
28 630 | — | — | 28 630 |
99. | Erikseen budjetoidut valtionhallinnon menot | 10 850 | 0 | 0 | 10 850 |
95. | Satunnaiset säädösperusteiset menot (arviomääräraha) |
300 | — | — | 300 |
96. | Ennakoimattomat menot (siirtomääräraha 3 v) |
2 000 | — | — | 2 000 |
97. | Valtion saatavien turvaaminen (arviomääräraha) |
250 | — | — | 250 |
98. | Kassasijoitusten riskienhallinta (arviomääräraha) |
8 300 | — | — | 8 300 |
Yhteensä | 34 144 596 | 425 210 | -343 708 | 34 226 098 |
Henkilötyövuosien kokonaismäärä | 12 761 | 12 831 | 12 835 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 277/2022 vp (17.11.2022)
Valtioneuvosto voi myöntää vastavakuutta vaatimatta valtioneuvoston tai sen määräämissä rajoissa valtiovarainministeriön muutoin päättämin ehdoin enintään 64 220 000 euron suuruisen valtiontakauksen Ukrainalle myönnettävän poikkeuksellisen lainamuotoisen makrotaloudellisen avun puitteissa myönnettävien lainojen ja lainasopimuksissa sovittavien ehtojen vakuudeksi sekä Euroopan unionin talousarvion yhteisen vararahaston vahvistamiseksi.
Selvitysosa:Päätösosa lisätään talousarvioesityksen pääluokan päätösosaksi.
Valtioneuvosto on antanut kirjelmän komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston päätökseksi poikkeuksellisen makrotaloudellisen rahoitusavun myöntämisestä Ukrainalle, yhteisen vararahaston vahvistamisesta jäsenvaltioiden takauksilla ja varauksista eräitä päätöksen n:o 466/2014/EU nojalla taattuja Ukrainaan liittyviä rahoitusvastuita varten sekä päätöksen (EU) 2022/1201 muuttamisesta (Poikkeuksellinen makrotaloudellinen rahoitusapu Ukrainaan) (U 80/2022 vp). Asian pikaisen etenemisen EU-tasolla ja eduskunnan asianmukaisen kannanmuodostuksen turvaamiseksi asiasta annettiin ensin valtioneuvoston selvitys (E 107/2022 vp). Komission ehdotus hyväksyttiin yleisten asioiden neuvostossa 20.9.2022. Euroopan parlamentti hyväksyi ehdotuksen täysistuntoviikollaan 11.—15.9.2022.
Takauksen tarkoituksena on antaa EU:lle mahdollisuus myöntää Ukrainalle 5 miljardia euroa lisää lainamuotoista poikkeuksellista makrotaloudellista rahoitusapua. Uudet makrotaloudellisen rahoitusavun lainat voidaan toteuttaa taloudellisesti vakaalla tavalla ainoastaan, jos jäsenvaltiot myöntävät valtiontakauksia. Kunkin jäsenvaltion takausmäärät lasketaan suhteessa bruttokansantuloon. EU voi tukeutua takauksiin, jos se tarvitsee niitä joukkovelkakirjojen haltijoille antamiensa takaisinmaksusitoumusten täyttämiseksi siinä laajuudessa kuin se on tarpeen Ukrainan mahdollisesta maksulaiminlyönnistä johtuen. Takaukset lankeaisivat maksettaviksi vain siltä osin kuin Ukrainan maksulaiminlyönnit mahdollisesti ylittäisivät EU:n yhteisessä vararahastossa käytettävissä olevan korvamerkityn varauksen, joka on suuruudeltaan 9 prosenttia koko lainasummasta. Komissio mukaan EU:n talousarvion suojaamiseksi tarvitaan 70 prosentin tappiovaraus. Jäsenvaltioiden takauksilla katetaan jäljelle jäävä 61 prosenttia yhteensä 70 prosentin tappiovarauksesta.
Suomen osuus valtiontakaussummasta on komission 9.9.2022 toimittaman takaussopimusluonnoksen mukaan 64 219 329 euroa. Takaukset määräytyvät pro rata -perusteisesti ja takaukset kattavat myös korot ja muut kulut siltä osin kuin niitä ei kateta EU:n talousarviosta. Korot ja muut kulut sisältyvät takauksen enimmäismäärään. Takaussopimusluonnos ei sisällä mahdollisuutta vaatia ylimääräisiä maksuja sen perusteella, että toinen jäsenvaltio ei ole maksanut omaa osuuttaan.
Eduskunnan kirjelmä EK 60/2022 vp (21.12.2022)
Valtioneuvosto voi myöntää vastavakuutta vaatimatta valtioneuvoston tai sen määräämissä rajoissa valtiovarainministeriön muutoin päättämin ehdoin enintään 64 220 000 euron suuruisen valtiontakauksen Ukrainalle myönnettävän poikkeuksellisen lainamuotoisen makrotaloudellisen avun puitteissa myönnettävien lainojen ja lainasopimuksissa sovittavien ehtojen vakuudeksi sekä Euroopan unionin talousarvion yhteisen vararahaston vahvistamiseksi.