Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2020

5.1. Talousarvioesitys ja valtiontalouden kehysPDF-versio

Hallitusohjelmaan sisältyy budjettitalouden menojen kehitystä ohjaava koko vaalikauden kattava menosääntö. Se asettaa enimmäismäärän pääosalle, noin neljälle viidennekselle, talousarviomenoista. Menosäännön ja sen pohjalta vahvistettavan valtiontalouden menokehyksen ulkopuolelle jäävät mm. suhdanteiden ja rahoitusautomatiikan mukaisesti muuttuvat menot, valtionvelan korkomenot sekä finanssisijoitukset.

Hallituksen ensimmäinen kehyspäätös, vaalikauden kehys 2020—2023, annetaan eduskunnalle 7.10.2019. Siinä valtiontalouden menokehys asetetaan siten, että kehystaso v. 2023 on 1,4 mrd. euroa korkempi kuin 4.4.2019 päätetyssä teknisessä kehyspäätöksessä. Hallitusohjelman mukaisia ja muita toimenpiteitä toteutetaan siinä määrin, kuin se on kehyksen puitteissa mahdollista.

Kevään 2019 julkisen talouden suunnitelmassa vuosien 2020—2023 menokehys muutettiin vuoden 2020 hinta- ja kustannustasoon lakisääteisesti ja sopimusperusteisesti indeksikorotettavien menojen osalta. Hinta- ja kustannusarviot ovat tarkentuneet tämän jälkeen, minkä johdosta vuoden 2020 kehysmenojen hintakorjausta alennetaan nettomääräisesti yhteensä 45 milj. eurolla.

Kehyksen hinta- ja kustannustasotarkistukset, milj. euroa

  2020 2021 2022 2023
         
Tarkistus kehystasoon verrattuna kevääseen 2019:        
   Lakisääteisesti indeksisidonnaiset menot (eläkkeet, kuntien valtionosuudet sekä muut lakisääteisesti indeksoitavat valtionavut) -44,6 -37,3 -38,4 -34,0
Yhteensä -44,6 -37,3 -38,4 -34,0

Vuoden 2020 kehystasossa otetaan lisäksi huomioon kehyksen rakenteellisia muutoksia, jotka laskevat vuoden 2020 kehystasoa 251 milj. euroa. Rakennemuutokset on eritelty tarkemmin seuraavassa taulukossa.

Kehyksen rakennemuutokset, milj. euroa

Momentti Asia 2019 2020 2021 2022 2023
             
24.30.66 Kehitysyhteistyön yhteishankkeet.
Läpivirtauserä, vastaavat tulot momentilla 12.24.99.
  5,8      
27.10.18, 27.10.19 Ajoitusmuutos monitoimihävittäjien hankintaan liittyen   20,0 -20,0    
28.90.30 Ajoitusmuutos liittyen kompensaatioon kunnille vuosien 2019—2022 kustannustenjaon tarkistuksista, jotta lomarahaleikkaus ei tulisi kahteen kertaan 237,0 -237,0      
28.91.41 Teollisuuden energiaintensiivisten yritysten energiaveron palautusjärjestelmän (ns. energiaveroleikkuri) poistaminen       -119,0 -230,0
32.20.41 Ajoitusmuutos eräiden energiatukihankkeiden maksatuksissa   -8,0 -4,0 -4,0 12,0
32.30.51, 33.20.52 Työttömyysetuuksien aktiivikäyttö, palkkatuki. Siirto kehykseen luettavalta momentilta kehyksen ulkopuoliselle momentille.     -143,0 -143,0 -143,0
33.10.57 Lapsilisän yksinhuoltajakorotus, perustemuutos kehyksen ulkopuolisella momentilla   -1,5 -1,5 -1,5 -1,5
33.20.50, 33.20.52, 33.10.54, 33.10.57, 33.30.60 Korotus perusturvaan, perustemuutos kehyksen ulkopuolisilla momenteilla   -35,2 -35,2 -35,2 -35,2
33.10.54, 33.10.57, 33.20.50, 33.20.52 Aktiivimallin leikkurin poisto, perustemuutos kehyksen ulkopuolisilla momenteilla   -13,7 -13,7 -13,7 -13,7
33.20.50 Työttömyysturvan lisäpäiväoikeuden alaikärajan nostaminen, perustemuutos kehyksen ulkopuolisella momentilla   23,0 23,0 23,0 23,0
35.10.52 Vallisaaren vesi- ja viemäriverkoston rakentamisen aikaistuminen 0,9 -0,9      
35.10.61 Vesiensuojelun tehostamisohjelman ajoitusmuutos   -3,0 3,0    
  Yhteensä 237,9 -250,5 -191,4 -293,4 -388,4

Jakamaton varaus

Kaikki edellä mainitut tarkistukset mukaan lukien vuoden 2020 kehystaso on 47 778 milj. euroa sisältäen 300 milj. euron lisätalousarviovarauksen.

Talousarvioesityksen kehykseen luettaviksi määrärahoiksi ehdotetaan 47 378 milj. euroa. Näin ollen vuoden 2020 jakamaton varaus on 100 milj. euroa. Lisäksi vuodelle 2020 on kehyksessä varattu 300 milj. euroa lisätalousarvioita varten.

Kehyksen ulkopuoliset menot

Valtiontalouden kehyksen ulkopuolella ovat ennen kaikkea suhdanteiden ja rahoitusautomatiikan mukaisesti muuttuvat menot, kuten työttömyysturvamenot, palkkaturva, asumistuki, sekä perustoimeentulotuki. Mainitut menot luetaan kuitenkin kehyksen piiriin niiden perusteisiin tehtyjen muutosten menovaikutusten osalta. Lisäksi kehyksen ulkopuolelle jäävät mm. valtionvelan korkomenot, arvonlisäveromenot, finanssisijoitukset sekä menot, joissa valtio toimii teknisenä ulkopuoliselta saatavan rahoitusosuuden välittäjänä.

Kehyksen ulkopuolisiksi menoiksi ehdotetaan n. 10,2 mrd. euroa, joka on n. 1,2 mrd. euroa vähemmän kuin vuoden 2019 varsinaisessa talousarviossa. Tästä n. 1,0 mrd. euroa selittyy sillä, että edellisen vaalikauden veroperustemuutosten kompensaatiot kunnille siirretään teknisesti vaalikauden vaihteessa kehyksen ulkopuolelta kehykseen kuuluviksi.

Suhdanneluonteiset menot alenevat lähes 0,3 mrd. euroa lähinnä hyvän työllisyystilanteen myötä verrattuna vuoden 2019 varsinaiseen talousarvioon. Valtionvelan korkomenot alenevat n. 0,3 mrd. euroa uuden korkotasoennusteen myötä ja arvonlisäveromenoihin varatut määrärahat kasvavat n. 1 mrd. eurolla käynnistyvien hankkeiden ja hankintojen myötä. Veroperustemuutoksista aiheutuva kompensaatio kunnille kasvavaa lähes 0,3 mrd. eurolla vuodesta 2019 pääministerin Rinteen hallituksen uusien veroperustemuutosten ja ansiotuloverotukseen ansiotason muutoksen perusteella tehtävän tarkistuksen takia.

Kehyksen ulkopuolelle jäävät määrärahat, milj. euroa

  2020 esitys
   
Suhdanneluonteiset menot 4 393
Veroperustemuutosten kompensaatiot kunnille 285
EU:lta saatavia tuloja vastaavat menot 1 095
Rahapelitoiminnan voittovarojen tuottoa vastaavat menot 1 014
Korkomenot 873
Finanssisijoitukset 329
Tekniset läpivirtauserät 377
Arvonlisäveromäärärahat 1 276
Siirto valtion televisio- ja radiorahastoon 532
Yhteensä 10 174