Statsbudgeten 2012
01. Förvaltning
Förklaring:Närings-, trafik- och miljöcentralerna (NTM-centralerna) främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens verkställighets- och utvecklingsuppgifter inom regionerna. NTM-centralerna främjar företagsamhet, arbetsmarknadens funktion, kunnande och kultur, landsbygdens livskraft, kollektivtrafiken och utvecklandet av den, trafiksystemets funktion och trafiksäkerhet, en god miljö och ett hållbart utnyttjande av naturen och naturresurserna inom regionerna samt invandring av arbetskraft till regionerna. NTM-centralerna har ett nära samarbete med landskapsförbunden och kommunerna. Bland lokalförvaltningsmyndigheterna omfattas arbets- och näringsbyråerna (TE-byråerna) av NTM-centralernas styrning.
Det finns femton NTM-centraler, och av dem sköter nio centraler uppgifter inom alla tre ansvarsområden: 1) näringar, arbetskraft, kompetens och kultur, 2) trafik och infrastruktur samt 3) miljö och naturresurser.
Den allmänna administrativa styrningen av NTM-centralerna hör till arbets- och näringsministeriet. Ansvaret för styrningen av NTM-centralernas verksamhet hör inom respektive verksamhetsområde till inrikesministeriet, undervisnings- och kulturministeriet, kommunikationsministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, arbets- och näringsministeriet, miljöministeriet eller den myndighet inom centralförvaltningen som har ålagts att sköta styrningen. Den strategiska styrningen av NTM-centralerna sker i samarbete mellan nämnda ministerier och den samordnas av arbets- och näringsministeriet. Avsikten är att avgiftspolitiken inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde ska uppdateras under 2012.
01. Arbets- och näringsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 55 208 000 euro.
Anslaget får även användas
1) för ett pris för offentliggörande av konsumentinformation, dock högst 17 000 euro
2) till bidrag i anslutning till verksamheten vid rådgivningsenheten för offentlig upphandling.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut beträffande överföringsutgifterna.
Förklaring:I samband med beredningen av budgetpropositionen ställs följande resultatmål preliminärt upp för ministeriets verksamhet för 2012:
Verksamhetens resultat
2010 utfall |
2011 mål |
2012 mål |
|
Produktion och kvalitetsledning | |||
---|---|---|---|
Arbets- och näringsministeriet | |||
Regeringspropositioner (st.) | 41 | 15 | 30 |
— Till riksdagen inom utlovad sessionsperiod (%) | 70 | > 80 | > 80 |
— Ändringar i riksdagen på grund av författningstekniska eller språkliga brister (%) | - | - | - |
Statsrådsförordningar (st.) | 26 | 25 | 20 |
Genomförandeunderskott för direktiv som omfattas av lagstiftningen för den inre marknaden (%) | 0,4 | < 1,0 | < 1,0 |
Publikationer (st.) | 134 | 130 | 130 |
Utbildnings- och utvecklingscentret Salmia | |||
Vitsord i responsen på utbildningen (skala 1—10) | 7,9 | > 8,3 | > 8,3 |
Antal personer som deltagit i utbildning och utvecklingsverksamhet | 2 381 | 1 800 | 2 500 |
Fördelningen av arbets- och näringsministeriets resurser (årsv.) enligt resultatområde | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2010 utfall |
2011 uppskattning |
2012 uppskattning |
||||
årsv. | % | årsv. | % | årsv. | % | |
Politik och styrning | - | - | 5,5 | 1,0 | 20,0 | 3,6 |
— Strategi | 37,0 | 6,1 | 20,7 | 3,6 | - | - |
— Koncernstyrning | 44,8 | 7,4 | 28,9 | 5,0 | - | - |
Sysselsättning och företagsamhet | 70,1 | 11,6 | 78,0 | 13,5 | 82,0 | 14,6 |
Arbetsliv och arbetsmarknad | 61,5 | 10,2 | 63,0 | 10,9 | 61,0 | 10,9 |
Innovationer | 68,8 | 11,4 | 78,0 | 13,5 | 76,0 | 13,5 |
Energi | 49,0 | 8,1 | 53,0 | 9,2 | 51,0 | 9,1 |
Utveckling av regionerna | 68,7 | 11,4 | 80,0 | 13,9 | 80,0 | 14,2 |
Information | - | - | 52,5 | 9,1 | 83,0 | 14,8 |
Gemensamma | 182,6 | 30,2 | 96,0 | 16,6 | 88,0 | 15,7 |
Arbetsrådet | 2,0 | 0,3 | 2,0 | 0,4 | 2,0 | 0,4 |
Riksförlikningsmännens byrå | 2,0 | 0,3 | 2,0 | 0,4 | 2,0 | 0,4 |
Samarbetsombudsmannens byrå | 0,3 | 0,0 | 2,0 | 0,4 | 2,0 | 0,4 |
Sysselsättningsprogrammet och politikprogrammet för företagsamhet | 1,9 | 0,3 | 0,8 | 0,1 | - | - |
Utbildnings- och utvecklingscentret Salmia | 15,4 | 2,5 | 15,0 | 2,6 | 15,0 | 2,7 |
Sammanlagt | 604,1 | 100,0 | 577,4 | 100,0 | 562,0 | 100,0 |
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
2010 utfall |
2011 mål |
2012 mål |
|
Arbets- och näringsministeriet | |||
---|---|---|---|
Utvecklingen av årsverken | 590 | 554 | 547 |
Personalens välbefinnande förbättras | |||
— antalet sjukdagar/årsv. | 10,0 | < 7,9 | < 7,9 |
— mängden kortvarig sjukfrånvaro/årsv. (1—3 dagar) | 3,5 | < 3,5 | < 3,5 |
— arbetstillfredsställelseindex (1—5) | - | > 3,5 | > 3,5 |
Beräknad användning av anslaget | € |
---|---|
Forsknings- och utredningsverksamhet | 2 380 000 |
Strategiska projekt | 1 900 000 |
Utbildnings- och utvecklingscentret Salmias omkostnader | 1 290 000 |
Övriga omkostnader | 49 638 000 |
Sammanlagt | 55 208 000 |
Utbildnings- och utvecklingscentret Salmia är ett utbildnings- och utvecklingscentrum för den regionala och lokala förvaltningen, som är underställt arbets- och näringsministeriet. Salmias utbildnings- och utvecklingstjänster främjar verkställandet av arbets- och näringspolitiken samt stöder verksamheten och effektiviteten hos arbets- och näringsministeriets organisationer inom region- och lokalförvaltningen. Till centrets kunder hör närings-, trafik- och miljöcentralerna, arbets- och näringsbyråerna samt centralernas och byråernas samarbetspartner. Som grund vid dimensioneringen av anslaget har använts 10 000 utbildnings- och utvecklingsdagar, varvid priset på en dag är ca 129 euro.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2010 utfall |
2011 ordinarie budget |
2012 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 62 756 | 57 182 | 64 308 |
Bruttoinkomster | 9 389 | 6 000 | 9 100 |
Nettoutgifter | 53 367 | 51 182 | 55 208 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 11 104 | ||
— överförts till följande år | 10 365 |
Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro) | |
---|---|
Ändring av omfördelningen | 688 |
Överföring från moment 32.40.50 (återföring av ett avdrag av engångsnatur) | 150 |
Finansiering av tävlingen Timangi (bortfall av en utgift av engångsnatur) | -100 |
Återföring från moment 28.20.06 av överföringen av utgifter för IT-servicecentralen | 430 |
Lönejusteringar | 759 |
Förenhetligande av prissättningen vid Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (Palkeet) | -5 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder | 435 |
Överföring till moment 32.20.03 (-6 årsv.) | -230 |
Överföring från moment 26.01.01 (8 årsv.) | 585 |
Överföring från moment 30.01.01 (3 årsv.) | 167 |
Överföring från moment 32.20.41 (Kreativa branscher) | 280 |
Överföring från moment 32.50.43 (8 årsv.) | 590 |
Besparingar i omkostnaderna (regeringsprogr.) | -800 |
Ökad samordnad upphandling (regeringsprogr.) | -326 |
Överföring från moment 32.60.40 (TASO-projektet) | 150 |
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprog.) | 300 |
Grön ekonomi (regeringsprogr.) | 2 600 |
Nivåförändring | -1 647 |
Sammanlagt | 4 026 |
2012 budget | 55 208 000 |
2011 III tilläggsb. | 1 019 000 |
2011 budget | 51 182 000 |
2010 bokslut | 52 628 000 |
02. Närings-, trafik- och miljöcentralernas omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 203 938 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till ett belopp av högst 1 682 000 euro för små och medelstora företags kompetensutvecklingstjänster och till köp av sakkunnigtjänster för företagsrådgivning och av tjänster för utbildning av personal som arbetar med företagsrådgivning
2) till betalning av utgifter som föranleds av eurorådgivningscentralerna och av uppgifter av projektnatur vid Tekes - utvecklingscentralen för teknologi och innovationer inbegripet utveckling av personalens kompetens
3) till betalning av utgifter för skötseln av fastigheter som staten besitter i enlighet med lagen om renskötsellägenheter, naturnäringslagen, skoltlagen och den lagstiftning som föregick lagen om gårdsbruksenheter
4) till betalning av de överföringsutgifter som vikarieservicesystemet för kvinnliga företagare och utvecklingen av systemet föranleder
5) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med stöd ur EU:s fonder
6) för utveckling och underhåll av portalen FöretagsFinland.
Hos dem som 2012 deltar i kompetensutvecklingstjänsterna enligt lagen om tjänster för utveckling av små och medelstora företags kunnande (971/2004) tas en finansieringsandel ut som är ungefär en sjättedel av de separata kostnader som föranleds av produktionen av tjänsterna.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut beträffande överföringsutgifterna.
Förklaring:I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer de styrande ministerierna (inrikesministeriet, undervisnings- och kulturministeriet, kommunikationsministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, arbets- och näringsministeriet och miljöministeriet) preliminärt för närings-, trafik- och miljöcentralerna upp följande resultatmål för verksamheten för 2012:
Effektivitetsmål
2010 utfall |
2011 uppskattning |
2012 mål |
|
Regionernas livskraft | |||
---|---|---|---|
— sysselsättningsgrad (%) | 67,8 | 68,9 | 69,8 |
— arbetslöshetsgrad (%) | 8,4 | 7,6 | 7,0 |
— skicket på livligt trafikerade vägar (% av vägnätet som är i dåligt skick) | 4,2 | 4,7 | 4,6 |
— befolkningsandel som bor på områden med en befolkningstäthet på minst 20 inv./ha av stadsregionens befolkning (%) | - | 63,9 | 64,1 |
— andel bostadslägenheter som byggts inom detaljplaneområde av de lägenheter som byggts inom hela den större stadsregionen (%) | - | - | 87 |
— mängd biologiskt nedbrytbart kommunalt avfall på avstjälpningsplatser (t/år) | 764 | ||
— jordbrukets fosforbalans (kg/ha) | 55,4 | 46 | 46 |
— jordbrukets kvävebalans (kg/ha) | 4,8 | 5 | 5 |
— antal naturskyddsområden (1 000 ha) | 2 250 | 2 309 | 2 350 |
Näringslivets framgångsfaktorer | |||
— total varuexport per landskap (index, 2005 = 100) | 74 | - | - |
— företagens FoU-utgifter i förhållande till befolkningen (index, 1999 = 100) | 183 | 189 | 194 |
— andel verksamhetsställen som haft rekryteringsproblem (%) | 26 | 30 | 30 |
— näringslivets tillfredsställelse med transporterna (skalan 1—5) | 3,97 | 3,97 | 3,97 |
Befolkningens välfärd | |||
— arbetslöshetsgrad bland personer under 25 år (%) | 21,4 | 19,8 | 18,3 |
— trafikanternas tillfredsställelse med vägnätets skick (skalan 1—5) | 3,41 | 3,36 | 3,41 |
— flyktingar som placerats i kommuner (antal) | 1 081 | 1 700 | 1 700 |
— arbetslöshetsgrad bland utlänningar (%) | 25,5 | 23,0 | 20,4 |
— andel aktörer inom livsmedelskedjan som uppfyller kraven i bestämmelserna (%) | 90 | 90 | 95 |
— olyckor som lett till personskador (antal) | 3 182 | < 3 090 | < 3 028 |
Utöver de preliminära effektmål som de styrande ministerierna gemensamt ställer upp ska NTM-centralerna i sin verksamhet beakta de effektmål som varje styrande ministerium ställer upp i motiveringen till huvudtiteln och kapitlen till den del som NTM-centralerna utför uppgifter inom förvaltningsområdet i fråga.
Verksamhetens resultat
2010 utfall |
2011 uppskattning |
2012 mål |
|
Bindningar för fullmakter som anvisats NTM-centralerna (%) | |||
---|---|---|---|
— ERUF-bindningar | 84,6 | 87 | 90 |
— ESF-bindningar | 80,5 | 85 | 90 |
Betalningar för NTM-centralernas bindningar (%) | |||
— ERUF-betalningar | 47 | 55 | 70 |
— ESF-betalningar | 43,2 | 55 | 70 |
Genomförandenivån för kontrollen av jordbruksstöden | - | 90 | 90 |
Övergripande tillfredsställelse hos NTM-centralernas intressentgrupper1—5 | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
2010 utfall |
2011 mål |
2012 mål |
|
Utvecklingen av årsverken | 4 323 | 4 178 | 4 105 |
---|---|---|---|
Personalens välbefinnande förbättras | |||
— antalet sjukdagar/årsv. | 7,3 | < 8,0 | < 8,0 |
— mängden kortvarig sjukfrånvaro (1—3 dagar) | 5 394 | < 5 000 | < 5 000 |
— personalbarometerns index för arbetstillfredsställelse (1—5) | 3,17 | > 3,4 | > 3,4 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2010 utfall |
2011 ordinarie budget |
2012 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 260 531 | 216 187 | 265 438 |
Bruttoinkomster | 61 504 | 7 781 | 61 500 |
Nettoutgifter | 199 027 | 208 406 | 203 938 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | - | ||
— överförts till följande år | 22 459 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2010 utfall |
2011 ordinarie budget |
2012 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 7 210 | 6 333 | 7 000 |
— övriga intäkter | 19 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 7 229 | 6 333 | 7 000 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 6 645 | 6 379 | 6 600 |
— andel av samkostnader | 2 886 | 2 462 | 2 900 |
Kostnader sammanlagt | 9 531 | 8 841 | 9 500 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -2 302 | -2 508 | -2 500 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 76 | 72 | 74 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2010 utfall |
2011 ordinarie budget |
2012 budgetprop. |
|
Företagsekonomiska prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 2 158 | 1 374 | 2 100 |
— övriga intäkter | 266 | 74 | 250 |
Intäkter sammanlagt | 2 424 | 1 448 | 2 350 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 1 711 | 912 | 1 700 |
— andel av samkostnader | 594 | 466 | 600 |
Kostnader sammanlagt | 2 305 | 1 378 | 2 300 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 119 | 70 | 50 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 105 | 105 | 102 |
Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro) | |
---|---|
Produktivitetsfrämjande åtgärder (-71 årsv.) | -3 237 |
Överföring från moment 35.01.04 (1 årsv.) | 60 |
Överföring till moment 35.10.22 | -3 000 |
Överföring till moment 26.40.01 (-2 årsv.) | -100 |
Förenhetligande av prissättningen vid Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (Palkeet) | -524 |
Lönejusteringar | 3 366 |
Ökad samordnad upphandling (regeringsprogr.) | -1 000 |
Nivåförändring | -33 |
Sammanlagt | -4 468 |
Dessutom har personal motsvarande tre årsverken överförts från momentet till moment 30.60.01. Överföringen av årsverkena inverkar inte på anslagen.
I finansieringsandelar som tas ut hos dem som deltar i små och medelstora företags kompetensutvecklingstjänster beräknas 200 000 euro inflyta under moment 12.32.30.
Genom närings-, trafik- och miljöcentralerna styrs finansiering från följande moment i budgeten: 30.10.61 och 62, 30.20.43 och 49, 30.40.20, 43, 51, 52, 62 och 77, 30.50.20 och 31, 31.10.20, 50 och 76, 31.30.63 och 64, 32.20.45, 32.30.44, 45, 51 och 64, 32.50.63 och 64, 32.60.40, 32.70.30, 33.20.31 och 52, 35.10.21, 22, 61 och 63 samt 35.20.64.
2012 budget | 203 938 000 |
2011 III tilläggsb. | 2 157 000 |
2011 budget | 208 406 000 |
2010 bokslut | 221 486 000 |
20. Civiltjänst (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 5 575 000 euro.
Anslaget får användas för kostnader som föranleds av civiltjänst som ordnas med stöd av civiltjänstlagen (1446/2007).
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut beträffande överföringsutgifterna.
Förklaring:Antalet personer som ansöker om civiltjänstgöring väntas ligga på samma nivå som under de föregående åren. Man försöker aktivt höja det antal som utbildas (personer/utbildning) så att väntetiden till utbildningen och civiltjänstgöringen blir kortare.
Man försöker minska antalet civiltjänstpliktiga som blir utan tjänstgöringsställe genom att främja en ökning av antalet till buds stående civiltjänstgöringsställen med hjälp av en aktiv marknadsföring av civiltjänstgöringen till potentiella tjänstgöringsställen. Dessutom effektiviseras processen för ansökan om tjänstgöringsställe på individuell nivå både under utbildningsperioden och efter den. Målet är att mindre än 10 % av de tjänstgöringspliktiga ska bli utan tjänstgöringsställe.
Kostnaderna för uppehälle i fråga om de civiltjänstpliktiga som blivit utan tjänstgöringsställe efter utbildningsperioden uppgick till 320 551 euro 2009 och 380 447 euro 2010. Största delen av de civiltjänstpliktiga lämnade utbildningscentralen för att fullgöra sin arbetstjänst till något annat tjänstgöringsställe.
2010 | 2011 | 2011 | |
utfall | uppskattning | uppskattning | |
Personer som ansökt om civiltjänstgöring | 2 388 | 2 400 | 2 400 |
Antal utbildade personer | 1 713 | 1 700 | 1 700 |
Antal personer som saknar tjänstgöringsställe efter utbildningsperioden | 216 | 150 | 150 |
2012 budget | 5 575 000 |
2011 budget | 5 575 000 |
2010 bokslut | 4 967 816 |
21. Produktivitetsanslag för arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde(reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 4 426 000 euro.
Anslaget får användas
1) för investeringar, forskning och undersökningar som syftar till att främja produktiviteten inom ministeriets förvaltningsområde samt till att skaffa utbildningstjänster och andra tjänster
2) för avlönande av personal motsvarande högst fem årsverken i uppgifter för viss tid för att främja produktivitetsåtgärder.
Förklaring:Under momentet har man samlat anslag som motsvarar de besparingar som de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet medför. Avsikten är att anslaget används för att finansiera projekt som främjar produktiviteten.
Vid dimensioneringen av anslaget har som avdrag beaktats 6 500 000 euro i besparingar i enlighet med regeringsprogrammet.
2012 budget | 4 426 000 |
2011 budget | 3 725 000 |
2010 bokslut | 2 139 990 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde(förslagsanslag)
Under momentet beviljas 78 192 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av mervärdesskatteandelar som hänför sig till utgifterna under moment 32.30.51, till betalning av mervärdesskatteandelar som hänför sig till statliga investeringsprojekt som finansieras med medel under moment 32.30.64 och till betalning av mervärdesskatteandelar som hänför sig till arbetskraftspolitisk vuxenutbildning och sysselsättningsrelaterade statliga investeringsprojekt som genomförs med medel under moment 32.50.63 samt till betalning av mervärdesskatteandelar som hänför sig till konsumtionsutgifter som betalas med medel under moment 32.20.40.
2012 budget | 78 192 000 |
2011 III tilläggsb. | -800 000 |
2011 budget | 78 266 000 |
2010 bokslut | 73 926 850 |
60. Överföringar till förvaltningsområdets fonder(förslagsanslag)
Under momentet beviljas 37 020 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av ersättningsutgifter för garantier som beviljats med stöd av lagen om statsgarantifonden (444/1998), lagen om exportgaranti (479/1962) och lagen om statliga exportgarantier (422/2001)
2) till betalning av ersättningsutgifter som föranleds av garantiförbindelser som ingåtts i statsgarantiverksamheten med stöd av lagar gällande denna (375/1963, 573/1972 och 609/1973), av garantier och borgen som beviljats med stöd av lagen om statsgarantier för tryggande av basråvaruförsörjningen (651/1985) och lagen om statens konsolideringsgarantier (529/1993) samt av garantier som före 1999 beviljats med stöd av lagen om statens kapitalgarantier (594/1992)
3) till ersättning av kostnaderna för anskaffning av det pandemivaccin som finansieras via den försörjningsberedskapsfond som sköts av Försörjningsberedskapscentralen i enlighet med lagen om tryggande av försörjningsberedskapen (1390/1992).
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:För anskaffning av pandemivaccin användes 37 000 000 euro av försörjningsberedskapsfondens medel 2009. Motsvarande anslag betalas tillbaka till fonden.
2012 budget | 37 020 000 |
2011 budget | 20 000 |
2010 bokslut | — |
66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 10 007 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag samt för fullgörande av förpliktelser till internationella organisationer
2) till betalning av utgifter som föranleds av stödjande av särskilda program
3) till betalning av utgifter som föranleds av internationellt samarbete.
Anslaget får också användas till konsumtionsutgifter.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut beträffande överföringsutgifterna.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget | € |
---|---|
Nordiskt forskningssamarbete inom kärn- och strålsäkerhetsområdet | 330 000 |
Medlemsavgift till Internationella atomenergiorganet (IAEA) | 2 000 000 |
Avgifter och finansiella bidrag i anslutning till verksamheten vid OECD:s organisationer på energiområdet | 880 000 |
Finlands andel till Internationella atomenergiorganets (IAEA) fond för tekniskt bistånd och samarbete | 350 000 |
Kostnaderna för sekretariatet för Europeiska energistadgan | 49 000 |
Medlemsavgift till Europeiska rymdorganisationen (ESA) | 3 069 000 |
Medlemsavgift till Internationella arbetsorganisationen (ILO) | 1 650 000 |
Medlemsavgift till den internationella byrån för förnybar energi (IRENA) | 100 000 |
Övriga medlemsavgifter till internationella organisationer och finansiella bidrag till OECD | 579 000 |
Finansiella bidrag för samarbete till internationella finansiella institut, organisationer och samarbetsorganisationer | 1 000 000 |
Sammanlagt | 10 007 000 |
Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro) | |
---|---|
Inbesparingar i stöd till och medlemsavgifter i organisationer (regeringsprogr.) | -433 |
Nivåförändring | 400 |
Sammanlagt | -33 |
2012 budget | 10 007 000 |
2011 budget | 10 040 000 |
2010 bokslut | 10 300 000 |
(95.) Jordägarnas andel av gamla utmålsavgifter (förslagsanslag)
Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.
2011 budget | 10 000 |
2010 bokslut | 6 000 |