Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         01. Ulkoasiainhallinto
         50. Lähialueyhteistyö
              50. Eräät valtionavut
              95. Kurssivaihtelut
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2004

99. Ulkoasiainministeriön hallinnonalan muut menotPDF-versio

Selvitysosa:Kansainvälinen yhteisö pyrkii edelleen vahvistamaan kykyään puuttua konflikteihin ja kriisitilanteisiin. Kansainvälisen terrorismin lisääntyminen korostaa kriisinhallinnan tarvetta. Yhteistyötä kehitetään niin Euroopan unionin, Yhdistyneiden kansakuntien, Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön kuin Pohjois-Atlantin liitonkin puitteissa. Kriisinhallintatoimintaa toteutetaan paitsi em. järjestöjen johtamina myös ns. osallistuvien maiden koalitioiden toteuttamina.

Suomen tavoitteena on osaltaan vahvistaa kansainvälisen yhteisön kykyä ehkäistä ja ratkaista konflikteja ja kriisejä. Panostamalla näiden kriisien ratkaisemiseen pyritään vahvistamaan Suomen omaa turvallisuutta ja hyvinvointia. Suomi osallistuu kriisinhallintatyöhön EU:n, YK:n, ETYJ:n ja Naton rauhankumppanuusohjelman puitteissa. Erityisen tärkeää on parantaa EU:n kriisinhallintakykyä osana yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan kehittämistä. Jatkossa kiinnitetään erityistä huomiota ns. uusiin turvallisuusuhkiin kuten terrorismiin ja joukkotuhoaseiden käytön aiheuttamaan uhkaan ja niiden kriisinhallinnalle asettamiin vaatimuksiin.

Suomi osallistuu rauhanturvaoperaatioihin ja siviilikriisinhallintatehtäviin sekä Euroopan lähialueilla että tarpeen mukaan muissa maanosissa. Suomen kriisinhallintatoiminnan painopiste on Balkanilla. Sen lisäksi Suomi tulee jatkossa osallistumaan konfliktinestoon ja kriisinhallintaan Afganistanissa sekä Kaukasian ja Keski-Aasian alueella ja todennäköisesti myös Lähi-idässä ja Afrikassa.

Sekä sotilaallisia että siviilivalmiuksia on kehitettävä siten, että kansalliset valmiudet vastaavat muuttuvan turvallisuustilanteen asettamia vaatimuksia. Suomen on varauduttava osallistumaan niin siviilikriisinhallintatoimintaan kuin rauhanturvatoimintaan riittävällä panostuksella. Tämä valmiuksien kehittäminen aiheuttaa kasvupaineita kriisinhallintatoiminnan menoille erityisesti siviilikriisinhallinnan osalta. EU:n ensimmäinen siviilikriisinhallintaoperaatio (EUPM Bosniassa) ja ensimmäinen rauhanturvaamisoperaatio (Concordia Makedoniassa) käynnistyivät vuonna 2003. Nämä aiheuttavat paitsi Suomen kansallisesta osallistumisesta aiheutuvan rahoitustarpeen myös tarpeen osallistua tehtävien yhteisiin kustannuksiin.

01. Euroopan parlamentin jäsenten palkkaukset (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 960 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Euroopan parlamenttiin valittujen Suomen edustajien palkkausmenojen maksamiseen.


2004 talousarvio 960 000
2003 talousarvio 960 000
2002 tilinpäätös 958 022

21. Tilapäinen edustus kansainvälisissä neuvotteluissa (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 2 213 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtio- ja ministerivierailuista aiheutuvien menojen maksamiseen Suomessa ja ulkomailla. Määrärahaa saa käyttää myös valtio- ja ministerivierailuihin liittyvän tilapäisen työvoiman palkkioiden ja työnantajamaksujen maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 3 800 000 euron siirto momentille 24.01.21.


2004 talousarvio 2 213 000
2003 talousarvio 6 013 000
2002 tilinpäätös 5 940 007

22. Suomalaisten rauhanturvajoukkojen ylläpitomenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 51 971 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää rauhanturvaamislaissa (514/1984) tarkoitetun rauhanturvaamishenkilöstön palkkaus-, päiväraha-, muonanparannusraha- ja koulutusmenojen sekä valtion eläkemaksun ja rauhanturvaamishenkilöstölle palvelusajaksi otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisen rauhanturvaamisyhteistyön puitteissa annettavaan koulutukseen ja sen materiaalikuluihin sekä kansainvälisen kriisinhallintatyön puitteissa yksittäisille maille annettavaan tukeen puolustussektorilla ja vakauttamistehtäviin konfliktien jälkeen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää sellaisten kansainvälisten rauhanturvaamisoperaatioiden taloudelliseen tukemiseen, joihin Suomi ei lähetä henkilöstöä tai muutoin osallistu.

Siinä tapauksessa, että Suomelle esitetään pyyntö uuden rauhanturvajoukon lähettämisestä kansainvälisiin rauhanturvaamistehtäviin, ja Suomi päättää rauhanturvajoukon asettamisesta, tai että Suomi päättää jatkaa osallistumistaan jo käynnissä olevan operaation seuraavaan vaiheeseen, saa näihin menoihin käyttää tälle momentille myönnettyjä määrärahoja.

Käyttösuunnitelma
     
1. YKSO:n menot (UNFICYP-
operaatio)
212 000
2. YKSRJEE:n menot (UNMEE-operaatio) 5 200 000
4. Suomen Kosovon rauhanturvajoukon menot (KFOR-operaatio) 30 249 000
5. Yhteiset menot 1 621 000
6. SOFY:n menot (EUF-operaatio) 779 000
8. SOAF:n menot (ISAF-operaatio) 3 808 000
9. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden
jatkamiseen, mahdollisiin uusiin rauhanturvaamisoperaatioihin sekä muihin rauhanturvamenoihin
10 102 000
Yhteensä 51 971 000

Selvitysosa:Määräraha on mitoitettu Suomen rauhanturvajoukkojen vahvuuksien ja tehtävävaatimusten mukaisesti ottaen huomioon ne rauhanturvaamisoperaatiot, joihin Suomi todennäköisesti tulee osallistumaan vuonna 2004. Suomalaisten rauhanturvajoukkojen yhteisvahvuus Kosovossa KFOR-operaatiossa, Kyproksella UNFICYP-operaatiossa, Etiopia-Eritreassa UNMEE-operaatiossa, Makedoniassa EUF-operaatiossa ja Afganistanissa ISAF-operaatiossa on noin 950—1 000 sotilasta. Korvaukset tuloutetaan momentille 12.24.99.


2004 talousarvio 51 971 000
2003 lisätalousarvio 874 000
2003 talousarvio 53 205 000
2002 tilinpäätös 45 807 804

(23.) Erityisasiantuntijoista aiheutuvat menot (arviomääräraha)

Selvitysosa:Momentti ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta ja sen määräraha otettavaksi huomioon momentin 24.01.21 laskelmissa.

25. Siviilihenkilöstön osallistuminen kriisinhallintaan (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 10 363 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös kriisinhallintatoimintaan ulkomailla osallistuvasta suomalaisesta siviilihenkilöstöstä aiheutuvien erityismenojen ja Suomen siviilikriisinhallintatoiminnasta aiheutuvien muiden menojen maksamiseen sekä muiden hallinnonalojen siviilikriisinhallintaan osallistuvien virkamiesten menojen maksamiseen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää myös siviilikriisinhallinnan projekteihin ja koulutukseen Suomessa, vaalitarkkailijoiden aiheuttamien menojen maksamiseen, siviilikriisinhallintatoimintaa harjoittavien järjestöjen toiminnan tukemiseen sekä siviilikriisinhallinnan tehtävissä toimivalle henkilöstölle otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen.

Selvitysosa:Järjestöiltä saatavat tulot on budjetoitu momentille 12.24.99.


2004 talousarvio 10 363 000
2003 lisätalousarvio 83 000
2003 talousarvio 10 205 000
2002 tilinpäätös 7 925 688

(26.) Tutkimus- ja kehittämistoiminta (siirtomääräraha 2 v)

Selvitysosa:Momentti ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta ja sen määräraha otettavaksi huomioon momentin 24.01.21 laskelmissa.

50. Eräät valtionavut(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 1 483 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtionavustusten maksamiseen käyttösuunnitelmassa mainituille yhteisöille. Kansalaisjärjestöjen Eurooppa-tiedotukseen varatusta määrärahasta osoitetaan Eurooppalainen Suomi ry:lle 219 000 euroa ja Vaihtoehto EU:lle Tiedotuskeskus ry:lle 51 000 euroa sekä Euroopan parlamentin Suomen edustajien vaaleihin liittyvään tiedotukseen 100 000 euroa.

Käyttösuunnitelma
   
Kansalaisjärjestöjen Eurooppa-tiedotus 605 000
Suomen YK-liitto ry 240 000
Suomen Pakolaisapu ry 202 000
Suomen toimikunta Euroopan turvallisuuden edistämiseksi 109 000
Suomen YK:n lastenapu UNICEF ry 84 000
YK:n Naisten Kehitysrahasto, Suomen Yhdistys ry 50 000
Saamelaisneuvosto 47 000
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyö-
konferenssin toimintaa tukevat järjestöt sekä ihmisoikeusjärjestöt
42 000
SPR:n kansainvälisen humanitaarisen oikeuden ja Geneven sopimusten
tunnetuksi tekeminen Suomessa
54 000
Muut kansainvälistä toimintaa
harjoittavat yhteisöt
50 000
Yhteensä 1 483 000


2004 talousarvio 1 483 000
2003 talousarvio 1 383 000
2002 tilinpäätös 1 311 485

51. Hädänalaisten avustaminen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 39 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää konsulipalvelulain mukaan hädänalaisessa asemassa olevien henkilöiden kotiuttamisesta ja avustamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen, tileistä poistoihin sekä avustuksien maksamiseen ulkomailla.


2004 talousarvio 39 000
2003 talousarvio 39 000
2002 tilinpäätös 20 745

66. Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 67 723 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää ulkoasiainministeriön toimialaan liittyvien järjestöjen jäsenmaksujen ja vapaaehtoisten rahoitusavustusten maksamiseen.

Selvitysosa:Momentille vuoden 2002 talousarviossa myönnetyn valtuuden käytöstä Suomen osallistumisesta maailmanlaajuiseen ympäristörahaston kolmanteen lisärahoitukseen arvioidaan valtiolle aiheutuvan menoja 7 989 000 euroa vuonna 2004.

Määrärahan käytön arvioitu
jakautuminen
   
Maksuosuus Pohjoismaiden ministerineuvoston talousarvioon 21 256 000
Maksuosuus YK:n talousarvioon 6 830 000
Maksuosuus YK:n ympäristörahastolle (UNEP) 2 860 000
Maksuosuus otsonirahastolle 1 110 000
Maksuosuus YK:n rauhanturva-
joukoille
11 086 000
Maksuosuus YK:n asuinyhdyskunta-
rahastolle (UNCHS)
450 000
Kemiallisen aseen kieltojärjestön jäsenmaksu (OPCW) 350 000
Maksuosuudet muille YK:n alaisille järjestöille ja rahastoille 2 436 000
Euroopan Neuvoston jäsenmaksut 2 556 000
OECD:n jäsenmaksu 1 734 000
WTO:n jäsenmaksu 681 000
Maksuosuudet ETYJ:n talousarvioihin 5 100 000
Maksuosuus maailmanlaajuiselle
ympäristörahastolle (GEF)
7 989 000
Ydinkoekieltosopimus; Suomen
maksuosuus valmistelukomitean
kustannuksista
456 000
Muut jäsenmaksut 2 829 000
Yhteensä 67 723 000


2004 talousarvio 67 723 000
2003 talousarvio 72 514 000
2002 tilinpäätös 57 219 482

67. Kansainvälisen ilmastosopimuksen alaisen yhteistyön menot(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 841 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kansainvälisen ilmastosopimuksen alaiseen yhteistyöhön kehitysmaiden kanssa.

Selvitysosa:Momentille vuoden 2003 talousarviossa myönnetyn valtuuden käytöstä arvioidaan valtiolle aiheutuvan menoja 841 000 euroa vuonna 2004.


2004 talousarvio 841 000
2003 talousarvio 841 000
2002 tilinpäätös 841 000

95. Kurssivaihtelut (arviomääräraha)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 17 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää ulkoasiainministeriön vahvistamien tilikurssien ja pankkien virallisten päivänkurssien välisten laskennallisten sekä muiden valuuttamääräisten ulkomaisten maksujen laskennallisten kurssierojen kattamiseen.


2004 talousarvio 17 000
2003 talousarvio 17 000
2002 tilinpäätös