Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         04. Tarkastuslautakunta
         07. Työterveyslaitos
         08. Kansanterveyslaitos
         10. Säteilyturvakeskus
         12. Valtion koulukodit
         14. Valtion mielisairaalat
         15. Perhekustannusten tasaus
         16. Yleinen perhe-eläke
         17. Työttömyysturva
         18. Sairausvakuutus
         19. Eläkevakuutus
         20. Tapaturmavakuutus
         21. Rintamaveteraanieläkkeet
         28. Muu toimeentuloturva
         57. Lomatoiminta
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2004

06. Terveydenhuollon oikeusturvakeskusPDF-versio

Selvitysosa:

Viraston perustehtävä

Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen tehtävänä on valvomalla terveydenhuollon ammattihenkilöitä osaltaan huolehtia kansalaisille annettavien terveyspalvelujen laadusta ja potilasturvallisuudesta. Lisäksi Terveydenhuollon oikeusturvakeskus huolehtii kuolemansyynselvittämistä sekä oikeuspsykiatriaa, raskaudenkeskeyttämistä ja steriloimista koskevassa tai muussa lainsäädännössä sille säädetyistä tai määrätyistä tehtävistä sekä muista terveydenhuoltoon liittyvistä tehtävistä, jotka asianomainen ministeriö sille määrää.

Toimintaympäristön muutos

Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen käsiteltäväksi saapuvien asioiden määrä
  2002
toteutuma
2003
tavoite
2004
tavoite
2003/2004
muutos %
         
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden laillistaminen 7 000 7 000 7 000 0
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden rekisteröiminen 5 850 6 000 6 000 0
Kanteluiden määrä 216 220 230 4,5
Hoitovirhe-epäilylausunnot 119 120 130 8,3
Muut valvonta-asiat 155 155 160 3,2

Strategiset linjaukset

Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen tärkeimmät strategiset tavoitteet terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvonnassa ovat osallistuminen sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjauksen ja valvonnan kehittämiseen toimien tiiviissä yhteistyössä erityisesti sosiaali- ja terveysministeriön, opetusministeriön, muiden valvontaviranomaisten, palvelujen tuottajien ja oppilaitosten kanssa todettujen epäkohtien korjaamiseksi ja epäasianmukaisten menettelyjen ennalta ehkäisemiseksi sekä valvonnassa saadun tiedon hyödyntämiseksi; valvonnan vaikuttavuuden lisääminen tehostamalla terveydenhuollon ammattihenkilöille, väestölle ja muille yhteistyökumppaneille suunnattavaa, valvonta-asioihin liittyvää informaatiota; oikeusturvakeskuksen omien toimintatapojen ja prosessien kehittäminen vastaamaan toimintaympäristön muutosten valvonnalle asettamia haasteita sekä osallistuminen aktiivisesti kansainväliseen, erityisesti EU-alueen, terveydenhuollon valvontaa ja ammattihenkilöiden liikkuvuutta koskevien asioiden käsittelyyn.

Oikeuslääkintä- ja lupa-asioissa tärkeimpiä strategisia tavoitteita ovat ylläpitää mielentilatutkimusten ja -lausuntojen korkea laatutaso, käsitellä oikeusturvakeskuksen tehtäviin kuuluvat lupa-asiat asiantuntemuksella ja viivytyksettä sekä osallistua oikeuslääkintään ja lupa-asioihin liittyvän lainsäädännön ja ohjeistojen kehittämiseen ja ajanmukaistamiseen.

Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2004. Tulostavoitteet täsmennetään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa vuosille 2004—2007.

Vaikuttavuustavoitteet

Terveydenhuollon oikeusturvakeskus edistää kansalaisten oikeusturvaa varmistamalla kanteluiden ja muiden terveydenhuollon valvonta-asioiden asiantuntevan ja hyvän hallintotavan mukaisen käsittelyn oikeusturvakeskuksessa.

Terveydenhuollon oikeusturvakeskus osallistuu terveydenhuollon ammattihenkiöiden ammattitaidon ja työkyvyn selvittämisjärjestelmän luomiseen yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön, opetusministeriön ja koulutusta järjestävien tahojen kanssa.

Terveydenhuollon oikeusturvakeskus edistää kansalaisten oikeusturvaa varmistamalla oikeuslääkinnällisten asioiden asiantuntevan ja nopean käsittelyn oikeusturvakeskuksessa.

Terveydenhuollon oikeusturvakeskus tehostaa informaatio-ohjausta valvonnan vaikuttavuuden parantamiseksi.

Terveydenhuollon oikeusturvakeskus osallistuu käytettävissä olevin resurssein mielentilatutkimuksiin ja kriminaalipotilaiden mielenterveyslain mukaiseen hoitoon sekä kuolemansyyn selvittämiseen liittyvien säädösten ja ohjeiden muutostarpeiden arviointiin ja uudistamiseen.

Terveydenhuollon oikeusturvakeskus osallistuu valmisteltavana olevan uuden EU:n ammattipätevyyden tunnustamista koskevan direktiivin käyttöönoton edellyttämiin toimenpiteisiin.

Prosessit ja rakenteet

Palvelutavoitteet

Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle saapuvien lupa- ja valvonta-asioiden käsittelyajat (keskimäärin)
  2002
toteutuma
2003
tavoite
2004
tavoite
       
1. Luvat      
— Suomessa tutkinnon suorittaneiden ammatti-
henkilöiden laillistaminen
1— 3 pv 1— 3 pv 1— 3 pv
— raskauden keskeyttämistä koskevat hakemukset 1— 5 pv 1— 5 pv 1— 5 pv
2. Muut lupa-asiat      
— ilman lisäselvityksiä ratkaistavat lupa-asiat 1— 3 pv 1— 3 pv 1— 3 pv
— lausuntoja ja lisäselvityksiä vaativat lupa-asiat, enintään 90 pv 90 pv 90 pv
3. Mielentilaa koskevat lausuntoasiat (sisältää
tutkimusjakson)
3— 4 kk 3— 4 kk 3— 4 kk
4. Valvonta      
— kanteluasiat, joissa potilas on kuollut 4—18 kk 4— 18 kk
— muut kanteluasiat 6— 18 kk 6— 12 kk 6— 18 kk
— muut valvonta-asiat 6— 24 kk 6— 24 kk 6— 24 kk

Resurssit ja talous

Tuottavuus ja taloudellisuus

Viraston rahoitusrakenne
  2002 toteutuma 2003 tavoite 2004 tavoite
  1000 € htv 1000 € htv 1000 € htv
             
Bruttobudjetoitu toiminta 2 218 27,6 2 400 28,6 2 670 29,3
Maksullinen toiminta 689 9,6 704 10,6 704 10,6
Yhteensä 2 907 37,2 3 104 39,2 3 374 39,9
Edelliseltä vuodelta siirtynyt 473          

Kannattavuus

Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen vuoden 2004 talousarvio perustuu maksullisen toiminnan osalta nettobudjetointiin. Toimintamenomomentille nettoutettavat tulot ovat valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien perusteiden mukaisia Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksesta annetun lain (1074/1992) ja asetuksen (1121/1992) tarkoittamia lupa- ja valvontamaksuja.

Maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2002 2003 2004
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— julkisoikeudelliset suoritteet 664 668 668
— muut MPL suoritteet 25 36 36
Tuotot yhteensä 689 704 704
       
Maksullisen toiminnan kustannukset      
Erilliskustannukset      
— aineet, tarvikkeet ja tavarat 29 29 31
— henkilöstökustannukset 287 299 308
— vuokrat 45 46 47
— palvelujen ostot 94 97 100
— muut erilliskustannukset 9 9 9
Erilliskustannukset yhteensä 464 480 495
       
Käyttöjäämä 225 224 209
       
Maksullisen toiminnan osuus yhteiskustannuksista      
— tukitoimintojen kustannukset 25 22 23
— poistot 2 - -
— muut yhteiskustannukset 67 68 70
Osuus yhteiskustannuksista yhteensä 94 90 93
       
Kokonaiskustannukset yhteensä 558 570 588
       
Tilikauden ylijäämä (+) / alijäämä (-) 131 134 116

Maksullisen toiminnan tunnuslukutaulukko
  2002 2003 2004
  toteutuma ennakoitu arvio
       
Maksullisen toiminnan tuotot (t€) 689 704 704
Maksullisen toiminnan erilliskustannukset (t€) 464 480 495
Käyttöjäämä (t€) 225 224 209
— % tuotoista 32,7 31,8 29,7
Osuus yhteiskustannuksista (t€) 94 90 93
Ylijäämä (+) / alijäämä (-) (t€) 131 134 116
— % tuotoista 19,0 19,0 16,5

21. Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 670 000 euroa.

Selvitysosa:Momentin nimike on muutettu. Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon ammattitaidon selvittämisjärjestelmästä, yhden uuden viran perustamisesta ja tiedonhallintajärjestelmän ajanmukaistamisesta aiheutuvat menot.

Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (1030/2000) muuttamisesta siten, että ammattitaidon selvittämisestä aiheutuvat kustannukset maksetaan valtion varoista.

Menojen ja tulojen erittely
   
Bruttomenot 3 374 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 588 000
Muut toimintamenot 2 786 000
Bruttotulot, maksullisen toiminnan tulot 704 000
— julkisoikeudelliset suoritteet 668 000
— muut suoritteet 36 000
Nettomenot 2 670 000


2004 talousarvio 2 670 000
2003 talousarvio 2 400 000
2002 tilinpäätös 2 360 000

26. Mielentilatutkimustoiminnan menot(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 2 200 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää mielenterveyslain (1116/1990) 32 §:n mukaisten valtion korvausten maksamiseen valtion mielisairaaloille ja vankeinhoitolaitoksen sairaalayksiköille. Määrärahaa saa käyttää myös Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen tilaamista mielentilalausunnoista maksettavien korvausten maksamiseen.


2004 talousarvio 2 200 000
2003 talousarvio 1 900 000
2002 tilinpäätös 1 906 354