Statsbudgeten 2003
80. Räddningsväsendet
Förklaring:
Uppgifter och de viktigaste förändringarna i verksamhetsmiljön
Räddningsväsendet ökar invånarnas och samhällets trygghet genom att förebygga olyckor, rädda samt skydda mot faror. Räddningsväsendet utgör ett enhetligt system som tillhandahåller trygghetstjänster under såväl normala förhållanden som undantagsförhållanden. Den allmänna ledningen, styrningen och övervakningen av räddningsförvaltningen ankommer på staten. Dessutom sköter staten de befolkningsskyddsåtgärder som är av mer än lokal betydelse. Kommunerna tillhandahåller tjänster på lokal nivå.
Systemet med räddningsväsendet reformeras så att det bildas räddningsområden som i stället för kommunerna svarar för tillhandahållandet av räddningstjänster. Inom räddningsväsendet bildas 22 räddningsområden som bestäms genom lag och som baserar sig på kommunernas samarbete. Avsikten är att räddningsområdena inleder sin verksamhet vid ingången av 2004.
Staten svarar för ordnandet av grundläggande yrkesutbildning och yrkesinriktad påbyggnadsutbildning inom räddningsväsendet, för informations-, upplysnings- och forskningsverksamhet samt för utbildning av ledningspersonal och specialiserad personal till befolkningsskyddet. Räddningsinstitutet verkar som läroanstalt under ministeriet. För yrkeshögskoleutbildning av befäl inom räddningsbranschen svarar Räddningsinstitutet i samarbetet med Pohjois-Savon ammattikorkeakoulu. Brandbefälets yrkeshögskoleexamen befäster sin ställning som den högsta examen inom branschen. I utbildningen utreds och beaktas behoven hos systemet för det regionala räddningsväsendet.
Skötseln av nödcentralsverksamheten överförs i enlighet med lagen om nödcentraler från kommunerna till staten före 2006. Nödcentralernas uppgift är att ta emot nödmeddelanden, meddelanden som förutsätter omedelbara åtgärder av polisen och andra meddelanden som förutsätter omedelbara åtgärder då det gäller säkerheten för människor, miljö och egendom och att förmedla dessa meddelanden till de enheter till vilka uppgiften enligt gällande lagstiftning hör.
Nödecentralsverket svarar för produktion av räddnings-, polis-, social- och hälsovårdsväsendets nödcentralstjänster. Till nödcentralsverkets verksamhet hör en riksomfattande, utvecklande nödcentralsenhet och regionala nödcentraler. Nödcentralsverket lyder under inrikesministeriet och leds i samarbete med social- och hälsovårdsministeriet. För verksamheten i områden som inte ännu hör till Nödcentralsverket svarar kommunen och häradens polisinrättning.
Verksamhetslinjer och mål
Utgångspunkten för räddningsavdelningens verksamhet är att avdelningen ansvarar för räddningsväsendets serviceförmåga med en god säkerhetskultur, färre olyckor och mindre skador, snabb och effektiv hjälp vid olyckor och undantagstillstånd samt ett gott samarbete som mål.
Resultatmål för Räddningsinstitutet
Inrikesministeriet har i samband med budgetpropositionen satt följande preliminära resultatmål för Räddningsinstitutet:
Yrkesutbildningen inom räddningsväsendet ordnas så att personer som har en bra grundutbildning fås till branschen och att de för upprätthållandet av yrkeskunskapen kan erbjudas nödvändig påbyggnadsutbildning. Särskild uppmärksamhet fästs vid utbildningens kvalitet och utvecklandet av den.
Kvantitativa resultatmål för Räddningsinstitutet: | ||||
---|---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
utfall | utfall | prognos | uppskattning | |
Inledningsställen | ||||
— befälsexamen YH (unga) | - | 26 | 30 | 30 |
— befälsexamen YH (vuxna) | - | 20 | 20 | 20 |
— underbefälsexamen | 30 | 15 | 15 | 15 |
— räddningsmannaexamen | 120 | 120 | 105 | 75 |
— examen för jourhavande vid en nödcentral | 24 | 24 | 20 | 20 |
Sammanlagt | 174 | 205 | 190 | 160 |
Kursdeltagardagar sammanlagt | 68 259 | 70 793 | 72 550 | 73 260 |
— grundläggande yrkesutbildning | 48 183 | 49 604 | 55 050 | 57 000 |
— yrkesinriktad påbyggnadsutbildning | 20 076 | 21 189 | 17 500 | 16 260 |
Pris per kursdeltagardag (€) | 131 | 125 | 126 | 125 |
Räddningsinstitutets årsverken och kostnader (1 000 euro): | ||||
---|---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
utfall | utfall | prognos | uppskattning | |
Årsverken | 84 | 85 | 86,5 | 87 |
Bruttoutgifter1) | 9 265 | 9 165 | 9 084 | 9 498 |
Inkomster | 1 115 | 1 809 | 1 682 | 2 067 |
1) I siffrorna har även beaktats det anslag för utveckling som Räddningsinstitutet fått från moment 26.80.21.4.
Resultatmål för Nödcentralsverket
Inrikesministeriet har i samband med budgetpropositionen satt följande preliminära resultatmål för Nödcentralsverket och nödcentralsverksamheten:
Nödcentralsverket svarar för nödcentralstjänsternas kvalitet och tillgången på dem samt för jämställdheten inom verksamma nödcentralsområden.
Nödcentralerna i Satakunta, Södra Savolax och Norra Savolax inleder sin verksamhet. Personalen har utbildats så att verksamhetens kvalitet och säkerhet kan garanteras i det inledande skedet med tanke på såväl medborgarna som samarbetsmyndigheterna.
Inledandet av nödcentralsverksamheten i Tavastland, Egentliga Finland och Birkaland förbereds så att man skaffar lokaler för centralerna och sörjer för utbildning av personalen och planering av verksamhetsmodellerna med tanke på den verksamhet som skall inledas 2004.
Planeringen av nödcentralen i Nyland samt nödcentralen i Norra Österbotten och Kajanaland inleds med tanke på den verksamhet som skall inledas 2005.
Mål för besvarandet av nödsamtal och för alarmeringen: | ||||
---|---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
utfall1) | utfall1) | prognos | uppskattning | |
I 90 % av nödsamtalen är tiden för besvarande under 10 s (svarstid i genomsnitt) | 6,7 | 6,9 (alla nödsamtal) |
10 | 10 |
I 90 % av nödanmälningarna som förutsätter givande av uppdrag är tiden från anmälan till givande av uppdrag högst 90 s2) | 60 | 115 (alla uppdrag) |
90 | 90 |
Kostnader för alarmeringsverksamheten, euro/invånare/år | 8,7 | 9,13) | 8,4 | 8,4 |
1) Resultatmål för statens försöksnödcentraler
2) Före 2001 var målet: "Tid från nödanmälan till givande av uppdrag, i genomsnitt under (s)." 2000 och 2001 var målet 60 sekunder.
3) I kostnaderna ingår investeringar som föranleds av uppbyggandet av nödcentralssystemet.
Nödcentralsverkets årsverken och kostnader (1 000 euro): | ||||
---|---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
utfall1) | utfall1) | prognos | uppskattning | |
Årsverken | 107 | 140 | 230 | 335 |
Bruttoutgifter | 5 187 | 8 670 | 20 553 | 25 517 |
Inkomster | 50 | 186 | 143 | 168 |
1) Då det gäller de tre första månaderna åren 2000 och 2001 är det fråga om statens försöksnödcentralers årsverken och kostnader.
21. Omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag om 35 033 000 euro.
Av anslaget får högst 403 200 euro användas för att sänka priserna på de företagsekonomiska prestationerna inom den avgiftsbelagda utbildningsverksamheten.
Anslaget kan även användas till projekt för vilka fås EU-finansiering.
Förklaring:Momentets rubrik har ändrats.
Utgifter och inkomster: | € |
Bruttoutgifter | 37 268 000 |
---|---|
Särskilda utgifter för den avgiftsbelagda verksamheten | 1 032 000 |
Övriga omkostnader | 36 236 000 |
Bruttoinkomster | 2 235 000 |
Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten | 603 000 |
— offentligrättsliga prestationer | 80 000 |
— övriga prestationer | 523 000 |
Övriga inkomster | 1 632 000 |
Nettoutgifter | 35 033 000 |
I övriga inkomster har beaktats 1 585 000 euro i ersättningar som yrkeshögskolan i Norra Savolax har betalat för Räddningsinstitutets yrkeshögskoleutbildning.
Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 1 950 000 euro i överföring av omkostnader för nödcentralverksamheten från moment 26.75.21 och 3 095 000 euro i överföring från moment 26.97.31 samt 77 000 euro för understöd av övervakningen av räddningsväsendets utrustning. Tillägget till bruttoinkomsterna på 410 763 euro beror på en ökning av den avgiftsbelagda verksamheten.
2003 budget | 35 033 000 |
2002 budget | 30 054 000 |
2001 bokslut | 21 216 907 |
22. Särskilda utgifter (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 1 650 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av ersättningar enligt 75 § lagen om räddningsväsendet (561/1999) samt till omkostnader som föranleds av användningen av luftfartyg i räddningstjänsten och av ersättningar i samband därmed till Luftfartsverket för direkta kostnader för alarmerings- och ledningssystemet, av ordnande av räddningshelikopterverksamheten, av spaningsverksamheten för upptäckande av skogsbränder samt av lämnande och mottagande av internationell nödhjälp och upprätthållande av beredskap för sådan hjälp. Anslaget kan även användas till betalning av utgifter som föranleds av särskilda undersökningar av orsaken till en eldsvåda eller annan olycka enligt 86 § 2 mom. lagen om räddningsväsendet.
Anslaget får även användas till lämnande av internationell hjälp för betalning av löneutgifter och omkostnader som föranleds av bi- eller multilateral tjänstgöring inom ramen för EU:s civilkrishanteringsmekanismer samt i gruppen för utvärdering och koordinering av katastrofer (UNDAC), vilken lyder under FN, som sakkunnig i NATO:s Euro-atlantiska partnerskapsråd (EAPC) och vid den internationella beredskapsenheten (FRF) inom Finlands räddningstjänst samt för omkostnader som föranleds av sådana räddningsuppdrag i närområdena som inrikesministeriet föreskriver kommunerna.
Förklaring:
Avsikten är att anslaget skall användas som följer: |
€ |
---|---|
Användning av luftfartyg i räddningstjänsten | 1 080 000 |
Spaningsverksamhet för upptäckande av skogbränder | 286 000 |
Lämnande och mottagande av internationell nödhjälp och upprätthållande av beredskap för sådan hjälp | 168 000 |
Undersökningar enligt 86 § 2 mom. lagen om räddningsväsendet |
32 000 |
Ersättningar enligt 75 § lagen om räddningsväsendet |
84 000 |
Sammanlagt | 1 650 000 |
2003 budget | 1 650 000 |
2002 budget | 1 650 000 |
2002 tilläggsb. | — |
2001 bokslut | 1 082 385 |
31. Statsandelar(reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 4 390 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av de statsandelar som skall betalas med stöd av lagen om statsandelar och ‐understöd åt kommunerna för kostnaderna för brand- och räddningsväsendet (560/1975) samt till betalning av understöd till kommuner enligt 74 § lagen om räddningsväsendet (561/1999).
Förklaring:
Avsikten är att anslaget skall användas som följer: |
€ |
---|---|
Statsandel för de kommunala nödcentralernas anläggningskostnader | 168 000 |
Statsandel för anskaffning av materiel för räddningsverksamhet | 3 868 000 |
Understöd enligt 74 § lagen om räddningsväsendet | 354 000 |
Sammanlagt | 4 390 000 |
2003 budget | 4 390 000 |
2002 budget | 4 390 000 |
2002 tilläggsb. | 269 000 |
2001 bokslut | 4 221 517 |