Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
       01. Inrikesministeriet
       02. Utlänningsverket
       05. Länsstyrelserna
       07. Häradena
       75. Polisväsendet
            21. Omkostnader
            22. Särskilda utgifter
            31. Statsandelar

Statsbudgeten 2003

80. RäddningsväsendetPDF-versio

Förklaring:

Uppgifter och de viktigaste förändringarna i verksamhetsmiljön

Räddningsväsendet ökar invånarnas och samhällets trygghet genom att förebygga olyckor, rädda samt skydda mot faror. Räddningsväsendet utgör ett enhetligt system som tillhandahåller trygghetstjänster under såväl normala förhållanden som undantagsförhållanden. Den allmänna ledningen, styrningen och övervakningen av räddningsförvaltningen ankommer på staten. Dessutom sköter staten de befolkningsskyddsåtgärder som är av mer än lokal betydelse. Kommunerna tillhandahåller tjänster på lokal nivå.

Systemet med räddningsväsendet reformeras så att det bildas räddningsområden som i stället för kommunerna svarar för tillhandahållandet av räddningstjänster. Inom räddningsväsendet bildas 22 räddningsområden som bestäms genom lag och som baserar sig på kommunernas samarbete. Avsikten är att räddningsområdena inleder sin verksamhet vid ingången av 2004.

Staten svarar för ordnandet av grundläggande yrkesutbildning och yrkesinriktad påbyggnadsutbildning inom räddningsväsendet, för informations-, upplysnings- och forskningsverksamhet samt för utbildning av ledningspersonal och specialiserad personal till befolkningsskyddet. Räddningsinstitutet verkar som läroanstalt under ministeriet. För yrkeshögskoleutbildning av befäl inom räddningsbranschen svarar Räddningsinstitutet i samarbetet med Pohjois-Savon ammattikorkeakoulu. Brandbefälets yrkeshögskoleexamen befäster sin ställning som den högsta examen inom branschen. I utbildningen utreds och beaktas behoven hos systemet för det regionala räddningsväsendet.

Skötseln av nödcentralsverksamheten överförs i enlighet med lagen om nödcentraler från kommunerna till staten före 2006. Nödcentralernas uppgift är att ta emot nödmeddelanden, meddelanden som förutsätter omedelbara åtgärder av polisen och andra meddelanden som förutsätter omedelbara åtgärder då det gäller säkerheten för människor, miljö och egendom och att förmedla dessa meddelanden till de enheter till vilka uppgiften enligt gällande lagstiftning hör.

Nödecentralsverket svarar för produktion av räddnings-, polis-, social- och hälsovårdsväsendets nödcentralstjänster. Till nödcentralsverkets verksamhet hör en riksomfattande, utvecklande nödcentralsenhet och regionala nödcentraler. Nödcentralsverket lyder under inrikesministeriet och leds i samarbete med social- och hälsovårdsministeriet. För verksamheten i områden som inte ännu hör till Nödcentralsverket svarar kommunen och häradens polisinrättning.

Verksamhetslinjer och mål

Utgångspunkten för räddningsavdelningens verksamhet är att avdelningen ansvarar för räddningsväsendets serviceförmåga med en god säkerhetskultur, färre olyckor och mindre skador, snabb och effektiv hjälp vid olyckor och undantagstillstånd samt ett gott samarbete som mål.

Resultatmål för Räddningsinstitutet

Inrikesministeriet har i samband med budgetpropositionen satt följande preliminära resultatmål för Räddningsinstitutet:

Yrkesutbildningen inom räddningsväsendet ordnas så att personer som har en bra grundutbildning fås till branschen och att de för upprätthållandet av yrkeskunskapen kan erbjudas nödvändig påbyggnadsutbildning. Särskild uppmärksamhet fästs vid utbildningens kvalitet och utvecklandet av den.

Kvantitativa resultatmål för Räddningsinstitutet:
  2000 2001 2002 2003
  utfall utfall prognos uppskattning
         
Inledningsställen        
— befälsexamen YH (unga) - 26 30 30
— befälsexamen YH (vuxna) - 20 20 20
— underbefälsexamen 30 15 15 15
— räddningsmannaexamen 120 120 105 75
— examen för jourhavande vid en nödcentral 24 24 20 20
Sammanlagt 174 205 190 160
         
Kursdeltagardagar sammanlagt 68 259 70 793 72 550 73 260
— grundläggande yrkesutbildning 48 183 49 604 55 050 57 000
— yrkesinriktad påbyggnadsutbildning 20 076 21 189 17 500 16 260
Pris per kursdeltagardag (€) 131 125 126 125

Räddningsinstitutets årsverken och kostnader (1 000 euro):
  2000 2001 2002 2003
  utfall utfall prognos uppskattning
         
Årsverken 84 85 86,5 87
Bruttoutgifter1) 9 265 9 165 9 084 9 498
Inkomster 1 115 1 809 1 682 2 067

1) I siffrorna har även beaktats det anslag för utveckling som Räddningsinstitutet fått från moment 26.80.21.4.

Resultatmål för Nödcentralsverket

Inrikesministeriet har i samband med budgetpropositionen satt följande preliminära resultatmål för Nödcentralsverket och nödcentralsverksamheten:

Nödcentralsverket svarar för nödcentralstjänsternas kvalitet och tillgången på dem samt för jämställdheten inom verksamma nödcentralsområden.

Nödcentralerna i Satakunta, Södra Savolax och Norra Savolax inleder sin verksamhet. Personalen har utbildats så att verksamhetens kvalitet och säkerhet kan garanteras i det inledande skedet med tanke på såväl medborgarna som samarbetsmyndigheterna.

Inledandet av nödcentralsverksamheten i Tavastland, Egentliga Finland och Birkaland förbereds så att man skaffar lokaler för centralerna och sörjer för utbildning av personalen och planering av verksamhetsmodellerna med tanke på den verksamhet som skall inledas 2004.

Planeringen av nödcentralen i Nyland samt nödcentralen i Norra Österbotten och Kajanaland inleds med tanke på den verksamhet som skall inledas 2005.

Mål för besvarandet av nödsamtal och för alarmeringen:
  2000 2001 2002 2003
  utfall1) utfall1) prognos uppskattning
         
I 90 % av nödsamtalen är tiden för besvarande under 10 s (svarstid i genomsnitt) 6,7 6,9
(alla
nödsamtal)
10 10
I 90 % av nödanmälningarna som förutsätter givande av uppdrag är tiden från anmälan till givande av uppdrag högst 90 s2) 60 115
(alla uppdrag)
90 90
Kostnader för alarmeringsverksamheten, euro/invånare/år 8,7 9,13) 8,4 8,4

1) Resultatmål för statens försöksnödcentraler

2) Före 2001 var målet: "Tid från nödanmälan till givande av uppdrag, i genomsnitt under (s)." 2000 och 2001 var målet 60 sekunder.

3) I kostnaderna ingår investeringar som föranleds av uppbyggandet av nödcentralssystemet.

Nödcentralsverkets årsverken och kostnader (1 000 euro):
  2000 2001 2002 2003
  utfall1) utfall1) prognos uppskattning
         
Årsverken 107 140 230 335
Bruttoutgifter 5 187 8 670 20 553 25 517
Inkomster 50 186 143 168

1) Då det gäller de tre första månaderna åren 2000 och 2001 är det fråga om statens försöksnödcentralers årsverken och kostnader.

21. Omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 35 033 000 euro.

Av anslaget får högst 403 200 euro användas för att sänka priserna på de företagsekonomiska prestationerna inom den avgiftsbelagda utbildningsverksamheten.

Anslaget kan även användas till projekt för vilka fås EU-finansiering.

Förklaring:Momentets rubrik har ändrats.

 Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 37 268 000
Särskilda utgifter för den avgiftsbelagda verksamheten 1 032 000
Övriga omkostnader 36 236 000
Bruttoinkomster 2 235 000
Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten 603 000
— offentligrättsliga prestationer 80 000
— övriga prestationer 523 000
Övriga inkomster 1 632 000
Nettoutgifter 35 033 000

I övriga inkomster har beaktats 1 585 000 euro i ersättningar som yrkeshögskolan i Norra Savolax har betalat för Räddningsinstitutets yrkeshögskoleutbildning.

Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 1 950 000 euro i överföring av omkostnader för nödcentralverksamheten från moment 26.75.21 och 3 095 000 euro i överföring från moment 26.97.31 samt 77 000 euro för understöd av övervakningen av räddningsväsendets utrustning. Tillägget till bruttoinkomsterna på 410 763 euro beror på en ökning av den avgiftsbelagda verksamheten.


2003 budget 35 033 000
2002 budget 30 054 000
2001 bokslut 21 216 907

22. Särskilda utgifter (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 1 650 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av ersättningar enligt 75 § lagen om räddningsväsendet (561/1999) samt till omkostnader som föranleds av användningen av luftfartyg i räddningstjänsten och av ersättningar i samband därmed till Luftfartsverket för direkta kostnader för alarmerings- och ledningssystemet, av ordnande av räddningshelikopterverksamheten, av spaningsverksamheten för upptäckande av skogsbränder samt av lämnande och mottagande av internationell nödhjälp och upprätthållande av beredskap för sådan hjälp. Anslaget kan även användas till betalning av utgifter som föranleds av särskilda undersökningar av orsaken till en eldsvåda eller annan olycka enligt 86 § 2 mom. lagen om räddningsväsendet.

Anslaget får även användas till lämnande av internationell hjälp för betalning av löneutgifter och omkostnader som föranleds av bi- eller multilateral tjänstgöring inom ramen för EU:s civilkrishanteringsmekanismer samt i gruppen för utvärdering och koordinering av katastrofer (UNDAC), vilken lyder under FN, som sakkunnig i NATO:s Euro-atlantiska partnerskapsråd (EAPC) och vid den internationella beredskapsenheten (FRF) inom Finlands räddningstjänst samt för omkostnader som föranleds av sådana räddningsuppdrag i närområdena som inrikesministeriet föreskriver kommunerna.

Förklaring:

Avsikten är att anslaget skall
användas som följer:
   
Användning av luftfartyg i räddningstjänsten 1 080 000
Spaningsverksamhet för upptäckande av skogbränder 286 000
Lämnande och mottagande av internationell nödhjälp och upprätthållande av beredskap för sådan hjälp 168 000
Undersökningar enligt 86 § 2 mom.
lagen om räddningsväsendet
32 000
Ersättningar enligt 75 § lagen om
räddningsväsendet
84 000
Sammanlagt 1 650 000


2003 budget 1 650 000
2002 budget 1 650 000
2002 tilläggsb.
2001 bokslut 1 082 385

31. Statsandelar(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 4 390 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av de statsandelar som skall betalas med stöd av lagen om statsandelar och ‐understöd åt kommunerna för kostnaderna för brand- och räddningsväsendet (560/1975) samt till betalning av understöd till kommuner enligt 74 § lagen om räddningsväsendet (561/1999).

Förklaring:

Avsikten är att anslaget skall
användas som följer:
   
Statsandel för de kommunala nödcentralernas anläggningskostnader 168 000
Statsandel för anskaffning av materiel för räddningsverksamhet 3 868 000
Understöd enligt 74 § lagen om räddningsväsendet 354 000
Sammanlagt 4 390 000


2003 budget 4 390 000
2002 budget 4 390 000
2002 tilläggsb. 269 000
2001 bokslut 4 221 517