Talousarvioesitys 2017
05. Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 134/2016 vp (15.9.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 19 482 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon kemikaalituoterekisterin ja akkreditointipalvelujen maksut, Euroopan kemikaaliviraston komission asetuksen (EY) No 340/2008 perusteella maksamat palkkiot sekä yhteishankkeista muilta osapuolilta saatava rahoitus.
Selvitysosa:Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) valvoo ja edistää tuotteisiin ja palveluihin sekä kaivoksiin ja muihin tuotantolaitoksiin liittyvää teknistä turvallisuutta ja vaatimustenmukaisuutta, kuluttajaturvallisuutta, kemikaalien turvallisuutta ja laatua. Tukes edistää mineraalivarojen hallintaa sekä tuottaa pätevyyttä ja luotettavuutta osoittavia akkreditointipalveluja. Tavoitteena on henkilö-, omaisuus- ja ympäristövahinkojen sekä terveys- ja ympäristöhaittojen ehkäisy, varmistaa markkinoilla olevien tuotteiden ja palveluiden vaatimustenmukaisuus sekä poistaa vaaralliset ja muutoin määräysten vastaiset tuotteet ja palvelut. Toiminta kohdistuu teollisuuteen, kauppaan, alkutuotantoon, toiminnanharjoittajiin, palveluntarjoajiin, julkishallintoon ja yksityisiin kansalaisiin.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö, pelastustoimen laitteiden valvonnan osalta sisäministeriö sekä kemikaalien tuotevalvonnan osalta lisäksi muut ohjaavat ministeriöt (maa- ja metsätalousministeriö, ympäristöministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö) asettavat alustavasti Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2017:
Vaikuttavuus
2015 toteutuma |
2016 tavoite |
2017 tavoite |
|
Yritysten riskienhallinta on hyväksyttävällä tasolla | |||
— Kemikaali- ja räjähdetuotantolaitosten, joissa riskienhallinta on hyväksyttävällä tasolla, osuus valvontakohteista (%) | 61 | 60 | 60 |
Vakavasti puutteelliset tuotteet markkinoilla | |||
— Markkinavalvonnassa vakavasti puutteellisiksi osoittautuneiden tuotteiden prosenttiosuuden viiden vuoden keskiarvo (%) | 18,8 | < 19 | < 19 |
Toiminnallinen tuloksellisuus
2015 toteutuma |
2016 tavoite |
2017 tavoite |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Valvonta on riskiperusteista ja tehokasta | |||
— Luvat, ilmoitukset, tarkastukset, valvonnat | 40 286 | 43 741 | 42 150 |
— Yritykset kokevat tuotevalvonnan tehokkaana (%)1) | 90 | 90 | 90 |
— Lupa- ja ilmoitusprosessien digitalisaatioaste (%) | 35 | 45 | 70 |
1) Consumer Conditions Scoreboard (CCS), niiden vähittäismyyjien osuus, joiden mielestä viranomaiset valvovat aktiivisesti tuoteturvallisuuslainsäädännön noudattamista.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2015 toteutuma |
2016 tavoite |
2017 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 239 | 268 | 268 |
Kokonaistyötyytyväisyys (1—5) | 3,4 | 3,5 | 3,5 |
Maksullisen toiminnan tulot on merkitty momentille 12.32.20.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 tavoite |
2017 tavoite |
|
Omakustannusarvoon hinnoiteltavat julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 6 696 | 6 225 | 6 180 |
Tuotot yhteensä | 6 696 | 6 225 | 6 180 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 2 962 | 2 640 | 2 600 |
Tuotot yhteensä | 6 696 | 6 225 | 6 180 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 4 364 | 4 355 | 4 300 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 752 | 1 870 | 1 880 |
Kustannukset yhteensä | 6 116 | 6 225 | 6 180 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 580 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 109 | 100 | 100 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 21 110 | 23 586 | 23 137 |
Bruttotulot | 3 877 | 3 805 | 3 655 |
Nettomenot | 17 233 | 19 781 | 19 482 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 973 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 417 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kuluttajaturvallisuusvalvonta (siirto momentilta 28.40.01) | 42 |
Kuluttajaturvallisuusvalvonta (siirto momentilta 28.90.30) | 433 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -6 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -3 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -201 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -40 |
Palkkaliukumasäästö | -50 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -98 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -89 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -139 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -21 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -127 |
Yhteensä | -299 |
2017 talousarvio | 19 482 000 |
2016 II lisätalousarvio | -134 000 |
2016 talousarvio | 19 781 000 |
2015 tilinpäätös | 18 677 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2016 vp (21.12.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 19 482 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon kemikaalituoterekisterin ja akkreditointipalvelujen maksut, Euroopan kemikaaliviraston komission asetuksen (EY) No 340/2008 perusteella maksamat palkkiot sekä yhteishankkeista muilta osapuolilta saatava rahoitus.
I lisätalousarvioesitys HE 60/2017 vp (24.5.2017)
Momentin perusteluja täydennetään siten, että nettobudjetoinnissa otetaan huomioon myös erillisenä palveluna tehtävien kasvinsuojeluaineiden ja biosidien arviointien korvaukset.
Selvitysosa:Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
2017 I lisätalousarvio | — |
2017 talousarvio | 19 482 000 |
2016 tilinpäätös | 19 647 000 |
2015 tilinpäätös | 18 677 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 24/2017 vp (30.6.2017)
Momentin perusteluja täydennetään siten, että nettobudjetoinnissa otetaan huomioon myös erillisenä palveluna tehtävien kasvinsuojeluaineiden ja biosidien arviointien korvaukset.