Talousarvioesitys 2015
Selvitysosa:
Verohallinto on yhteiskunnan suurin verojen ja maksujen kerääjä ja siten ratkaiseva toimija julkisen talouden rahoitustoiminnan näkökulmasta. Verohallinnon perustehtävä on toimittaa verotus ja tilittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille siten, että veronsaajat saavat verotulonsa oikean määräisinä, oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti. Verotus toimitetaan niin, että se aiheuttaa varsinaisten verojen lisäksi mahdollisimman vähän kustannuksia ja haittaa asiakkaan taloudelliselle toiminnalle.
Tullin tehtävänä on huolehtia tulliselvityksestä, tulli-, valmiste- ja autoverotuksesta, maahantuonnin arvonlisäverotuksesta, maahan tuotavien ja maasta vietävien tavaroiden ja ulkomaanliikenteen tullivalvonnasta, tullirikosten estämisestä ja paljastamisesta sekä muista tullitoimenpiteistä ja sen mukaan kuin erikseen säädetään toimittaa muuta verotusta ja suorittaa tullirikosten esitutkintaa. Lisäksi Tulli huolehtii ulkomaankaupan tilastoinnista, muusta toimialaansa liittyvästä tilastoinnista ja tehtävissään tarvitsemistaan laboratoriotutkimuksista. Tullilla voi olla myös muita sille erikseen säädettäviä tai määrättäviä tehtäviä. Valtiovarainministeriö voi antaa Tullille selvitys-, kokeilu-, seuranta-, suunnittelu- ja muita vastaavia tehtäviä.
Valtiovarainministeriö asettaa Verohallinnolle ja Tullille seuraavat alustavat vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2015:
Vaikuttavuustavoitteet | Toimenpiteet |
---|---|
Verotulojen kertymä turvataan edistämällä veronmaksumyönteisyyttä, antamalla ennakoivaa ohjausta ja hoitamalla verovalvonta uskottavasti.Verotulojen kertymä turvataan helpottamalla asiointia, antamalla ennakoivaa ohjausta ja valvomalla, että verot tulevat maksetuiksi. | Verohallinnon verotustoimenpiteet kohdennetaan veronmaksajien tilanteiden ja toiminnan edellyttämällä tavalla. Segmentoinnin avulla tunnistetaan eri asiakasryhmien erilaiset neuvonta-, ohjaus- ja valvontatarpeet. Verotukseen liittyvä neuvonta annetaan kullekin asiakasryhmälle kohdennetusti. Keinoja ovat esim. sähköiset uutiskirjeet, ohjaus- ja valvontakampanjat, verohallintoaloitteinen ohjaus puhelimitse sekä verovälittäjä- ja tilitoimistoyhteistyön kehittäminen. Verohallinto panostaa veroja kerryttävään valvontaan, kuten suurten ja kansainvälisten yhtiöiden valvontaan sekä siirtohinnoittelun valvontaan. Kansainvälistä tietojenvaihtoa kehitetään edelleen. Verovajeen kokonaismäärän ja eri osatekijöiden selvittämistä jatketaan. Tulli: Kehitetään verotuksen varmistavia menettelyjä ja järjestelmiä. Asiakasohjausta kohdennetaan tarpeiden mukaisesti ja verot kannetaan pienin verojäämin. |
Harmaan talouden torjuntaa tehostetaan kehittämällä verotustoimintoja, tehostamalla valvontaa ja parantamalla yhteistyötä viranomaisten välillä. | Harmaan talouden toimintaedellytyksiä ennaltaehkäistään tehokkaalla valvonnalla, yleiseen mielipiteeseen vaikuttavalla tiedottamisella ja kehittämällä verojen ilmoittamisen ja maksamisen menettelyjä. Konkreettisia keinoja ovat mm. Verohallinnon ylläpitämän julkisen veronumerorekisterin ylläpito, rakennusalalla käyttöönotettava työntekijä- ja urakkatietojen kuukausittainen ilmoittamisvelvollisuus ja verovelkatietojen julkistaminen verovelkarekisterin avulla. Viranomaistiedon käytettävyyttä lisätään velvoitteidenhoitoselvityksiin liittyvällä viranomaistietopalvelurajapintahankkeella. Myös viranomaisyhteistyötä kehitetään edelleen. Tulli: Harmaan talouden torjuntaohjelman toimintasuunnitelma toteutetaan. |
Asiakasvaikuttavuutta parannetaan ja sähköistä asiointia edistetään. | Asiointitarvetta Verohallinnossa vähennetään edelleen mm. joustavia sähköisiä palveluita ja menettelytapoja kehittämällä. Henkilöasiakkaiden tarvetta veroasiointiin vähennetään hankkimalla mahdollisimman suuri osa verotukseen tarvittavista tiedoista heidän puolestaan. Tietoja toimittavien tahojen kustannuksia ja hallinnollista taakkaa kevennetään kehittämällä yhtenäisiä sähköisiä palveluja ja ratkaisuja, joiden avulla tiedot välittyvät Verohallinnon järjestelmiin automaattisesti ja mahdollisimman reaaliaikaisesti. Verotustietojen kerääminen ja käsittely tapahtuu sähköisessä muodossa. Sähköinen käsittely mahdollistaa mm. valtakunnalliset tehokkaat toimintaprosessit, valtakunnalliset työjonot ja valtakunnallisesti tasapuolisen työnjaon. |
EU:n laajuisten sähköisten tullitoimintojen käyttöön ottaminen varmistetaan uudistetun tullikoodeksin edellyttämässä aikataulussa. | Tulli osallistuu EU-tasoiseen valmisteluun ja kehittää tietojärjestelmiä EU-aikataulujen mukaisesti. |
Tullia koskevat sisäiseen turvallisuuteen liittyvät kansalliset ja EU-tason toimintastrategiat ja periaatepäätökset toteutetaan. | Tulli osallistuu järjestäytyneen rikollisuuden torjunta-, terrorismintorjunta- ja kyberturvallisuusstrategioiden täytäntöönpanoon. |
Kansainvälisen rikollisuuden torjuntaa tehostetaan. | Tullin toimintaedellytyksiä rajat ylittävän tullirikollisuuden torjumiseksi parannetaan. Rikostorjunnassa korostuu kansallinen ja kansainvälinen viranomaisyhteistyö. |
Turvataan kasvavan itärajan liikenteen sujuvuus ja tullivarmuus. | Kehitetään itärajan rajanylityspaikkojen kapasiteettia ja toimintaprosesseja viranomaisyhteistyössä. |
Luvun nimike on muutettu.
01. Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 410 456 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin
2) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien maksuosuuksien maksamiseen
3) verohallinnon menettelystä asiakkaille aiheutuneiden vahinkojen sopimusperusteisiin korvauksiin.
Mikäli verotusjärjestelmien kokonaisuudistamiseen liittyvään valmisohjelmistohankintaan myönnettyä valtuutta on jäänyt käyttämättä vuonna 2014, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä sopimuksia vuonna 2015 enintään 30 101 000 eurolla.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2013 toteutuma |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
|
Vaikuttavuus | |||
---|---|---|---|
Asiakkaiden osuus, jotka maksavat mielellään veronsa, % | 69 | 70 | 70 |
Asiakkaiden osuus, joiden mielestä pimeän työn teettäminen ja kuitittomat ostokset ovat väärin, % | 57 | 60 | 60 |
Asiakkaiden osuus, joiden mielestä valvonta on tehokasta, % | 77 | 78 | 80 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Asiakaskohtaisen perinnän kertymä, % | 50 | 49 | 50 |
Suurten ja keskisuurten yritysten tarkastuskattavuus, % | 21 | 15 | 15 |
Sähköisten alv-ilmoittajien osuus, % | 85 | 85 | 85 |
Sähköisten tuloveroilmoitusten osuus, henkilöasiakkaat, % | 45 | 45 | 50 |
Sähköisten verokorttimuutosten osuus, % | 44 | 45 | 45 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Tuottavuusindeksi, parivuosi1) | 103,1 | 99,9 | 103,1 |
Taloudellisuusindeksi, parivuosi1) | 98,6 | 104,3 | 101,4 |
Siirtohinnoitteluvalvontaan kohdistettava työaika, htv | 39 | 43 | 52 |
Harmaan talouden tarkastuksiin kohdistettavan työajan osuus, % | 34 | 30 | 30 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Henkilötyövuodet yhteensä | 5 072 | 5 135 | 4 956 |
Htv:t tehtävittäin | |||
— Harmaan talouden torjunnan lisätehtävät (HO:n vaatimukset) | 36 | 92 | 90 |
— Hallinnon rakenneuudistukset; 87 henkilöstön siirtyminen Valtoriin2) | - | 73 | 87 |
— Uudet tehtävät Verohallinnolle | - | 29 | 0 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 10,4 | 10,0 | 9 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,47 | 3,46 | 3,46 |
1) Indeksiluvut on laskettu parivuosimenetelmällä, jolloin edellisen vuoden vertailuluku on 100. Indeksikaavat: tuottavuusindeksi = tuotosindeksi/työpanosindeksi ja taloudellisuusindeksi = kustannusindeksi/tuotosindeksi.
2) Henkilötyövuositasossa on huomioitu 87 henkilöstön siirtyminen Valtorin palvelukseen 1.3.2014 alkaen.
Verohallinto on valmistellut kokonaisarkkitehtuurinsa uudistusta, joka kattaisi kaikki nykyiset verolait ja niiden käsittelyä hoitavat verotusohjelmistot. Uudistus perustuu tuotepohjaiseen toiminnanohjausjärjestelmään. Tämän ns. valmisohjelmistouudistuksen arvioidaan turvaavan parhaiten verotuksen pidemmän aikavälin häiriöttömän toiminnan. Valtuudesta, kokonaismäärältään 109 000 000 euroa, arvioidaan aiheutuvan menoja vuoden 2014 loppuun mennessä 15 124 000 euroa.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2015 | 2016— | Yhteensä vuodesta 2015 lähtien |
|
Ennen vuotta 2015 tehdyt sitoumukset | 31 329 | 32 446 | 78 899 |
Vuoden 2015 sitoumukset | - | 30 101 | 30 101 |
Menot yhteensä | 31 329 | 62 547 | 109 000 |
---|
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 401 152 | 436 403 | 405 956 |
Bruttotulot | 5 984 | 4 500 | 4 500 |
Nettomenot | 395 168 | 431 903 | 410 456 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 49 378 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 85 588 |
Määrärahan mitoituksessa on huomioitu:
1) alle omakustannusarvon hinnoitelluista ennakkopäätöksistä ja julkisoikeudellisista suoritteista aiheutuvien menojen kattaminen
2) Ahvenanmaan ajoneuvoverotuksen kustannukset vuonna 2015
3) tulot yhteistoiminnasta muiden viranomaisten kanssa
4) tietojärjestelmien kokonaisuudistus.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Analytiikkatyökalujen hankinta ja käyttöönotto (investointimenot) (siirto momentilta 28.01.21) | 1 250 |
Asiakirjojen digitalisointi sähköiseen muotoon 2014-2018 (investointimenot) (siirto momentilta 28.01.21) | 550 |
Asiakkaan sähköinen tavoittamisen hallinta (investointimenot) (siirto momentilta 28.01.21) | 1 050 |
Asiakkaiden itsepalvelua ohjaavan ohjelmiston hankinta ja käyttöönotto, ns. sääntökone (investointimenot) (siirto momentilta 28.01.21) | 200 |
Harmaan talouden torjunta (HO), v. 2014 rahoitus | -2 200 |
Harmaan talouden torjunta (HO), v. 2015 rahoitus | 2 000 |
Kv. maksuliikenteen muutokset verojen laskutuksessa v. 2013-2015 mm. RF-viitteen käyttöönotto (investointihanke) | 800 |
Kv. verotustietojen tietojenvaihdon uudet vaatimukset, 2. vaihe 2015-2016, mm. EU:n hallinnollisen yhteistyön direktiivi, FATCA, EU-FATCA ja CRS (investointi- ja IT-ylläpito) | 1 380 |
Perustoiminnan turvaaminen VALMIS-ohjelmistouudistuksen käynnistyessä | 2 500 |
Prosessiohjauksen ja -johtamisen edellyttämien työvälineiden hankinnat ja käyttöönotot, mm. prosessien mallinnus ja -kuvausväline, arkkitehtuurin mallinnusväline, hankesalkku, projektinhallintaohjelmisto (investointimenot) (siirto momentilta 28.01.21) | 600 |
Suoraveloituksen poistumisen korvaavien ratkaisuiden käyttöönotto v. 2013-2016, mm. suoramaksu, e-lasku, verkkolasku ja verkkomaksu (investointihanke) | 230 |
Tietojärjestelmiin liittyvät ylläpitomenot pl. htv-menot (mini one stop shop, kiinteistötietojärj. lähdevero, sijoitustoiminta, verovelkarekisteri) | 250 |
Toiminnan turvaaminen (kertaluonteinen siirto momentilta 28.20.01) | 1 000 |
Turun toimitilajärjestelyihin liittyneen KAKOLA-hankkeen purkautuminen | -800 |
Turun toimitilojen muutto- ja kalustekulut | 1 500 |
Valmisohjelmisto ja ohjelmistouudistushanke (v. 2014 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -26 800 |
Valmisohjelmisto ja ohjelmistouudistushanke (v. 2015 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 13 900 |
XBRL-muotoinen taloustietojen raportointi (investointimenot) (siirto momentilta 28.01.21) | 500 |
Yhteinen asiakaspalvelu, perusosa (siirto momentille 28.40.03) | -15 |
Yritystietorajapinta viranomaiskäyttöön (v. 2014 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -500 |
Yritystietorajapinta viranomaiskäyttöön (v. 2015 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 500 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -5 507 |
Palkkaliukumasäästö | -612 |
Palkkausten tarkistukset | 1 846 |
Säästöpäätös | -1 000 |
Toimintamenojen lisäsäästö | -4 852 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -2 018 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 426 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -564 |
Tasomuutos | -7 061 |
Yhteensä | -21 447 |
2015 talousarvio | 410 456 000 |
2014 II lisätalousarvio | 2 500 000 |
2014 I lisätalousarvio | 27 900 000 |
2014 talousarvio | 431 903 000 |
2013 tilinpäätös | 431 378 000 |
02. Tullin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 163 354 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon:
1) huumekoiratoimintaan saatavat lahjoitukset
2) EU:lta saatavat tulot pois lukien EU:lle kannettavista kolmansien maiden tulleista saatava kantopalkkio
3) mahdolliset tulot viranomaisyhteistyöstä
4) tullin käsikirjojen ja muiden vastaavien tuotteiden myynnistä saatavat julkaisupalkkiot
5) tullialan ammattitutkinnon valmistavasta koulutuksesta saatavat tulot.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2013 toteutuma |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Sähköisten tuonti- ja vienti-ilmoitusten käsittelyaika: alle tunnissa käsiteltyjen osuus, % | 95 | 90 | 95 |
Neuvonta-asiakastukipalveluiden odotusaika enintään, minuuttia | > 3 | 3 | 3 |
Käteisasiakkaiden autoveroilmoitusten käsittelyajan mediaani, pv | 8 | 7 | 7 |
Tullivalvonnan avainsuoritteet, kpl | 1 192 000 | 1 200 000 | 1 200 000 |
Paljastetut tullirikokset, kpl | 10 725 | 11 000 | 11 000 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
---|---|---|---|
Tuottavuusindeksi | 100 | 102 | 104 |
Verojäämien osuus maksettavaksi määrätyistä veroista, % | 0,25 | 0,1 | 0,1 |
Elintarvike- ja kulutustavaravalvonnan osuus, % | 20,7 | 23 | 23 |
Tullirikosten selvittämistaso, % | 80,6 | 82 | 84 |
Takaisin saatu rikoshyöty, milj. € | 24,9 | 22 | 24 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Henkilötyövuodet, yhteensä | 2 282 | 2 240 | 2 140 |
Henkilötyövuodet, harmaan talouden torjuntaohjelma | 22 | 21 | 21 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 11,9 | 11,5 | 11 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—20 Työterveyslaitoksen tutkimus | 13,1 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 168 653 | 166 869 | 163 864 |
Bruttotulot | 1 477 | 510 | 510 |
Nettomenot | 167 176 | 166 359 | 163 354 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 10 500 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 10 799 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Alkoholijuomien laittoman maahantuonnin hillitseminen | 300 |
Auto- ja valmisteverotuksen tason säilyttäminen ja rikostorjunnan turvaaminen | 2 500 |
Pasilan muuttokustannukset (v. 2014 kertaluonteisen lisäyksen poisto) | -1 800 |
Toiminnan/valvonnan turvaaminen itärajan raja-asemilla | 750 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -2 068 |
Palkkaliukumasäästö | -273 |
Palkkausten tarkistukset | 891 |
Säästöpäätös | -1 000 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -810 |
Valtion vahingonkorvaustoiminnan keskittäminen (siirto momentille 28.50.50) | -2 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 188 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -226 |
Tasomuutos | -1 455 |
Yhteensä | -3 005 |
2015 talousarvio | 163 354 000 |
2014 talousarvio | 166 359 000 |
2013 tilinpäätös | 167 475 000 |
63. Takaisin maksetut verot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 3 200 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) veron takaisin maksamiseen tapauksissa, joissa maksuvelvollinen on sosiaalisista tai muista veronhuojennussäännöksissä taikka verosopimuksissa tarkoitetuista syistä valtiovarainministeriön, Verohallinnon ja Tullin päätöksen nojalla oikeutettu saamaan takaisin jo maksetun veron
2) tuomioistuimen päätöksellä palautettavaksi määrättyjen verojen, korkojen ja oikeudenkäyntikulujen maksamiseen tapauksissa, joissa vastaavaa tulo- tai muuta momenttia ei ole käytettävissä
3) EU:lle korvattavien perimättä jääneiden tullien ja niistä aiheutuvien korko- ja muiden kulujen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
2015 talousarvio | 3 200 000 |
2014 I lisätalousarvio | 3 700 000 |
2014 talousarvio | 3 200 000 |
2013 tilinpäätös | 4 169 592 |
95. Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 22 700 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää verotukseen liittyvien korkomenojen maksamiseen.
Korkomenot perustuvat seuraaviin säädöksiin:
1) verontilityslaki (532/1998)
2) veronkantolain 27 b § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös (568/2004)
3) autoverolain 65 § (1482/1994)
4) valmisteverotuslain 49 §:n 1 momentti (182/2010)
5) tullilain 39 §:n 2 momentti (1258/2009)
6) arvonlisäverolain 101 §:n 2 momentti (1486/1994).
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
2015 talousarvio | 22 700 000 |
2014 talousarvio | 22 700 000 |
2013 tilinpäätös | 13 587 751 |
97. Autoveron vientipalautus (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 3 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ajoneuvon arvossa jäljellä olevan autoveron palauttamiseen, kun Suomessa käytössä ollut ajoneuvo viedään maasta pysyvästi ulkomaille käytettäväksi. Vientipalautusta voidaan myöntää vain niille ajoneuvoille, jotka on ensiverotettu lain 5/2009 voimaantulon jälkeen.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Määräraha perustuu autoverolakiin (1482/1994).
Autoveroa palautetaan se määrä, joka ajoneuvon arvossa on jäljellä vientiajankohtana. Vientipalautusta ei voida maksaa enempää kuin ajoneuvosta on maksettu autoveroa. Palautuksen edellytyksenä on myös, että ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta on kulunut enintään 10 vuotta ja että ajoneuvo on käyttökelpoinen.
2015 talousarvio | 3 000 000 |
2014 talousarvio | 3 000 000 |
2013 tilinpäätös | 985 907 |