Talousarvioesitys 2015
Pääluokka 35
YMPÄRISTÖMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:Ilmastonmuutoksen hillintä ja muutokseen sopeutuminen EU:ssa hyväksyttyjen, vuosiin 2020—2050 ulottuvien ilmasto- ja energiatavoitteiden saavuttamiseksi edellyttävät laajoja toiminnallisia ja myös toimintatapoihin puuttuvia muutoksia. Suomi vaikuttaa EU:n osana riittävän sitovan ja vaikuttavan kansainvälisen ilmastosopimuksen aikaansaamiseksi ja toimeenpanemiseksi. Tiukoilla ilmastotavoitteilla luodaan uudenlaista kysyntää ja kasvun mahdollisuuksia teknologisille ja muille innovaatioille ja osaamiselle.
Suurissa kasvukeskuksissa, erityisesti pääkaupunkiseudulla, asuntojen riittämätön tarjonta nostaa vuokra- ja hintatason korkeaksi. Keskusten asuntokysyntä kasvaa edelleen nopeasti myös jatkossa työpaikkojen keskittyessä voimakkaasti näille seuduille. Kohtuullisilla asumiskustannuksilla on keskeinen merkitys elinkeinoelämän toimintaedellytysten sekä alueiden ja kansalaisten hyvinvoinnin turvaamisessa. Valtion sekä kasvukeskusten kaupunkien ja kuntien yhteistyöllä lisätään asuntotonttien ja asuntojen tarjontaa. Valtion tukea suunnataan pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämiseen ja heikoimpien ryhmien asuntotilanteen parantamiseen. Ikääntyneiden asumisoloja parannetaan ikääntyneiden asumisen kehittämisohjelman toimenpiteillä.
Kansallisessa ilmasto- ja energiapolitiikassa on tavoitteena muun muassa eheyttää yhdyskuntarakennetta, vähentää rakennuksista ja asumisesta aiheutuvaa energian käyttöä ja päästöjä sekä lisätä uusiutuvan energian tuotantoa ja käyttöä. Kaupunkiseutujen rakenteen eheytymistä edistetään yhteen sovittamalla maankäyttöä, asumista, palveluja ja liikennettä huomioiden samalla elinympäristön laatu, sosiaaliset vaikutukset ja kustannustehokkuus.
Rakennusten tehostetulla energian käytöllä, uusiutuvan energian käyttöönotolla ja energiatehokkaalla rakentamisella tavoitellaan mittavia energiasäästöjä ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Rakennusten energiamääräyksiä uusittaessa lähes nollaenergiarakentamisen sisällön määrittäminen ja vaikutusten arviointi edellyttävät laaja-alaista yhteistyötä ja valmistelua.
Laadukkaan elinympäristön tuottamiseen tarvitaan päteviä suunnittelijoita ja ammattitaitoista rakennustyön toteutusta. Rakenteellinen turvallisuus varmistetaan viranomaisten, rakennusalan toimijoiden ja käyttäjien yhteistyöllä. Rakennusten käyttöturvallisuus ja esteettömyys korostuvat väestön ikääntymisen myötä. Kosteus- ja hometalkoissa otetaan käyttöön uusia toimintamalleja kosteusvaurioiden vähentämiseksi.
Vaarallisten kemikaalien kulkeutumisen ja ympäristökuormituksen vähentäminen edellyttävät valtioiden rajat ylittävää yhteistyötä. Itämeren sekä sisä- ja pohjavesien tilaan vaikuttaa toiminta valuma-alueilla ja merillä. Meriliikenteen ja erityisesti öljykuljetusten määrän voimakas kasvu Suomenlahdella lisää alusöljy- ja kemikaalionnettomuuksien torjuntavalmiuden tarvetta.
Luonnon monimuotoisuuden, vesiensuojelun ja luonnonvarojen kestävän käytön huomioonottamiseen päätöksenteossa tarvitaan hallinnon ja sidosryhmien yhteistyötä ja eri toimijoiden osallistamista. Vesien ja Itämeren hyvä tila edellyttää rehevöitymisen ja haitallisista aineista johtuvien riskien vähentämistä sekä vesiluonnon monimuotoisuuden suojelua kansainvälisten sopimusten ja EU:n tavoitteiden mukaisesti. Luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen pyritään pysäyttämään vuoteen 2020 mennessä muun muassa turvaamalla ekosysteemejä, lajeja ja perinnöllistä monimuotoisuutta, vähentämällä luonnon monimuotoisuuteen kohdistuvia paineita ja tukemalla luonnonvarojen kestävää käyttöä.
Ilmastonmuutos ja luonnonvarojen rajallisuus muuttavat tuotanto- ja kulutusrakenteita. Lähtökohtana on luonnonvarojen hyödyntäminen materiaali- ja energiatehokkaasti ja pyrkimys materiaalien suljettuun kiertoon, joka vähentää kasvihuonekaasupäästöjä ja jätettä eikä vaaranna luonnon ekosysteemipalveluja. Tarvitaan rakenteellisia muutoksia, ohjauskeinoja sekä kokeiluja, joilla edistetään vihreää taloutta.
Kansallinen kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumus asettaa pitkän aikavälin (2050) kestävän kehityksen tavoitteet sekä kannustaa eri hallinnonaloja ja hallinnon ulkopuolisia toimijatahoja sitoutumaan toimeenpanoon.
Ympäristöministeriön hallinnonalalla sukupuolten tasa-arvoa edistetään toimialalla säädös- ja informaatio-ohjauksen keinoin muun muassa rakennettua ympäristöä koskevassa ohjauksessa ja päätöksenteossa. Talousarvion määrärahoilla ei arvioida olevan merkittäviä vaikutuksia sukupuolten väliseen tasa-arvoon. Hallinnonalan omassa toiminnassa ja johtamisessa korostetaan toimintatapoja, jotka tukevat yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa.
- — Suomen kasvihuonekaasupäästöt vähenevät.
- — Rakentamisen ja alueidenkäytön ratkaisut tukevat vähähiilisyyttä ja energiatehokkuutta.
- — Vihreä kasvu etenee.
- — Kierrätys lisääntyy.
- — Veden ja ilman laatu paranee.
- — Rakennetun ympäristön kehitys parantaa ihmisen hyvinvointia.
- — Luonnon monimuotoisuus ja ekosysteemipalveluiden toimivuus turvataan.
- — Asuntotarjonta kasvukeskuksissa kasvaa ja asuminen kohtuuhintaistuu.
- — Kaupunkiseutujen, etenkin metropolialueen kilpailukyky vahvistuu.
Julkisen sektorin tuottavuuden lisääminen on osa hallituksen talouspoliittista strategiaa. Valtionhallinnon vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelman toimeenpanolla pyritään säilyttämään toiminnan vaikuttavuus ja palvelukyky voimavarojen vähenemisestä huolimatta.
Julkisen palvelutuotannon tuottavuuden paranemiselle on asetettu uusi vuotuinen 0,5 prosentin tavoite, joka toteutetaan vähentämällä toimintamenoja vastaavasti.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
||
35.10.20 | Ympäristövahinkojen torjunta (arviomääräraha) | ||
— sopimusvaltuus | 4 | - | |
35.10.61 | Vesien- ja ympäristönhoidon edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | ||
— sopimusvaltuus | 4,5 | - | |
35.10.63 | Luonnonsuojelualueiden hankinta- ja korvausmenot (siirtomääräraha 3 v) | ||
— myöntämisvaltuus | 10 | 10 | |
35.10.70 | Alusinvestoinnit (siirtomääräraha 3 v) | ||
— sopimusvaltuus | - | 11 |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2013—2015
v. 2013 tilinpäätös 1000 € |
v. 2014 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2015 esitys 1000 € |
Muutos 2014—2015 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Ympäristöhallinnon toimintamenot | 77 091 | 78 913 | 77 020 | -1 893 | -2 |
01. | Ympäristöministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 34 293 | 37 008 | 34 605 | -2 403 | -6 |
04. | Suomen ympäristökeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 31 142 | 30 655 | 29 513 | -1 142 | -4 |
21. | Ympäristöministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) | 1 886 | 1 490 | 3 807 | 2 317 | 156 |
29. | Ympäristöministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 7 650 | 7 600 | 7 095 | -505 | -7 |
65. | Avustukset järjestöille ja ympäristönhoitoon (siirtomääräraha 3 v) | 2 120 | 2 160 | 2 000 | -160 | -7 |
10. | Ympäristön- ja luonnonsuojelu | 133 450 | 142 451 | 120 860 | -21 591 | -15 |
20. | Ympäristövahinkojen torjunta (arviomääräraha) | 4 970 | 5 200 | 5 400 | 200 | 4 |
21. | Eräät luonnonsuojelun menot (siirtomääräraha 3 v) | 2 440 | 2 840 | 2 440 | -400 | -14 |
22. | Eräät ympäristömenot (siirtomääräraha 3 v) | 14 460 | 17 160 | 12 660 | -4 500 | -26 |
52. | Metsähallituksen julkiset hallintotehtävät (siirtomääräraha 3 v) | 32 484 | 29 555 | 34 098 | 4 543 | 15 |
60. | Siirto öljysuojarahastoon (siirtomääräraha 3 v) | 3 000 | 3 000 | 3 000 | — | 0 |
61. | Vesien- ja ympäristönhoidon edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 14 942 | 12 342 | 7 542 | -4 800 | -39 |
63. | Luonnonsuojelualueiden hankinta- ja korvausmenot (siirtomääräraha 3 v) | 53 830 | 53 530 | 48 830 | -4 700 | -9 |
64. | EU:n ympäristörahaston osallistuminen ympäristö- ja luonnonsuojeluhankkeisiin (siirtomääräraha 3 v) | 4 500 | 3 000 | 3 000 | — | 0 |
65. | Öljyjätemaksulla rahoitettava öljyjätehuolto (siirtomääräraha 3 v) | 1 000 | 1 000 | 1 000 | — | 0 |
66. | Kansainvälisen yhteistyön jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v) | 1 324 | 1 324 | 1 440 | 116 | 9 |
70. | Alusinvestoinnit (siirtomääräraha 3 v) | 500 | 13 500 | 1 450 | -12 050 | -89 |
20. | Yhdyskunnat, rakentaminen ja asuminen | 88 692 | 49 869 | 5 793 | -44 076 | -88 |
01. | Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 4 842 | 5 019 | 4 943 | -76 | -2 |
(37.) | Avustukset kaavoitukseen ja maankäytön ohjaukseen (siirtomääräraha 3 v) | 2 000 | 500 | — | -500 | -100 |
(55.) | Avustukset korjaustoimintaan (siirtomääräraha 3 v) | 50 500 | 43 000 | — | -43 000 | -100 |
60. | Siirto valtion asuntorahastoon | 0 | 0 | — | — | 0 |
64. | Avustukset rakennusperinnön hoitoon (siirtomääräraha 3 v) | 1 350 | 1 350 | 850 | -500 | -37 |
(87.) | A-Kruunu Oy:n pääomittaminen (siirtomääräraha 3 v) | 30 000 | — | — | — | 0 |
Yhteensä | 299 233 | 271 233 | 203 673 | -67 560 | -25 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 997 | 1 003 | 990 |