Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Miljö- och naturvård

Statsbudgeten 2023

10. Miljö- och naturvårdPDF-versio

Förklaring:Under huvudtiteln har de anslag budgeterats som i huvudsak ska användas för verksamhet som främjar miljö- och naturvård inom förvaltningsområdet och vid de ämbetsverk inom regionförvaltningen som sköter miljöuppgifter.

Finland är klimatneutralt och har hejdat förlusten av biologiskt mångfald och nedsmutsningen

Skyddet av Östersjön och vattendragen styrs av vatten- och havsförvaltningsplanerna, vilka ses över vart sjätte år, av multinationella miljöavtal samt av åtagandena enligt dessa avtal och andra internationella aktörers åtaganden. Målet är att uppnå och upprätthålla en god miljöstatus för yt- och grundvattnen och den marina miljön. Genomförandet av planerna och åtagandena stärks genom genomförandet av programmet för effektiverat vattenskydd (programmet Vattnets tur). Inom ramen för programmet minskar man belastningen av näringsämnen och skadliga ämnen och riskerna med dem genom restaurering i vattendrag, åtgärder inom jord- och skogsbruket i avrinningsområden, genom att utveckla hanteringen av vattnet i städerna samt genom att utveckla beredskapen och genomföra sanering av ett Östersjövrak i hög riskklass. Målen för den gröna omställningen enligt Finlands nationella återhämtnings- och resiliensplan genomförs genom gipsbehandling av åkrar och återvinning av näringsämnen. Inventeringen av den marina undervattensmiljön (VELMU) fortsätter i syfte att fokusera skyddsåtgärderna i Östersjön och styra en hållbar användning av naturresurserna. Man fortsätter samarbetet för verkställande av den aktionsplan för Östersjön som utarbetats av kommissionen för skydd av Östersjöns marina miljö (HELCOM) och av EU:s strategi för Östersjöområdet. Dessutom förnyas informationshanteringen inom vatten- och havsvården.

Behandlingen av miljötillstånd och miljörelaterade bedömningar effektiviseras. Målet är att de miljörelaterade tillstånds- och bedömningsförfarandena i samband med investeringsprojekt ska löpa smidigt utan att det ges avkall på den höga nivån inom miljöskyddet. Utsläppen i miljön minskas i enlighet med nollföroreningsmålet.

Utredningar om och sanering av förorenade mark- och grundvattenområden som klassificeras som riskobjekt främjas i enlighet med det riksomfattande forsknings- och saneringsprogrammet. Brådskande herrelösa objekt saneras med anslag för sanering av förorenade områden och genom oljeskyddsfondens projekt JASKA. Inom ramen för det anslag som står till förfogande fortsätter de noggrannare objektsundersökningarna, riskbedömningarna och ansvarsutredningarna i fråga om de deponier för utvinningsavfall (KAJAK) som tagits ur bruk och underkänts och som orsakar allvarlig förorening av miljön eller risk för miljön eller hälsan.

Man skapar beredskap för allvarliga risker när det gäller miljösäkerhet och kemikaliesäkerhet. I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om miljöskadefonden, genom vilken subsidiära miljöansvarssystem utvecklas.

De olägenheter för miljö och hälsa som luftföroreningar ger upphov till ska minskas. Genomförandet av det nationella luftvårdsprogrammet 2030 fortsätter.

Man påverkar beredningen av initiativ enligt EU:s kemikaliestrategi och bereder sig på att genomföra dem nationellt. Det reviderade nationella kemikalieprogrammet genomförs.

Begränsningen av klimatförändringarna och anpassningen till dem i syfte att nå klimatmålen för 2030 och 2050 kräver effektiva åtgärder. Finland påverkar aktivt genomförandet av klimatavtalet från Paris och det övriga internationella klimatsamarbetet. Man deltar aktivt i revideringen och beredningen av EU:s klimat- och energilagstiftning 2030 så att den motsvarar utsläppsminskningsmålet på minst 55 procent fram till 2030 och klimatneutralitetsmålet 2050.

Den uppdaterade klimatlagen har en starkare styreffekt. Genomförandet av den klimatpolitiska plan på medellång sikt som klimatlagen förutsätter framskrider, och genom de kostnadseffektiva och verkningsfulla åtgärder som ingår i planen eftersträvas ett koldioxidneutralt Finland 2035. Rapporter om fullföljandet av målen för Finlands klimatpolitik och om åtgärderna lämnas till riksdagen i enlighet med klimatlagen.

För att klimatåtgärderna ska vara kostnadseffektiva och Finland ska ha inflytande i EU och i internationella forum krävs vetenskapligt underbyggd information. Planeringen och beslutsfattandet i anslutning till klimatpolitiken stöds med hjälp av en nationell klimatpanel.

I samarbete med andra aktörer utvecklas sätt att främja koldioxidsnåla och energieffektiva lösningar samt innovationer inom den offentliga sektorn och i konsumenternas val. Kommunernas och regionernas klimatarbete påskyndas, och samtidigt stöds deras handlingskraft och skapandet av nya arbetsplatser.

På nationell nivå och EU-nivå fortsätter man att konsekvent arbeta för att genomföra övergången till en cirkulär ekonomi. Den cirkulära ekonomin ger lösningar för att begränsa såväl klimatförändringar och slöseri med naturresurser som förlust av biologisk mångfald.

Åtgärderna för att hejda förlusten av biologisk mångfald fortsätter. Verkställigheten av och vägledningen enligt den naturvårdslag som träder i kraft 2023 främjas, och datasystemet för naturvården utvecklas. Genomförandet av ett pilotprojekt som stöder regleringen av ekologisk kompensation främjas och ibruktagandet av ett register för ekologisk kompensation bereds.

Finlands strategi och handlingsprogram för bevarande och hållbart nyttjande av den biologiska mångfalden 2022—2030 inleds utifrån FN:s konvention om biologisk mångfald och EU:s strategi för biologisk mångfald. Nätverket av naturskyddsområden kompletteras genom att man fortsätter förvärvandet av områden i privat ägo och ersättningsförfarandena i samband med detta i synnerhet som en del av genomförandet av handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) samt EU:s skyldigheter i fråga om skogsskydd.

Genomförandet av livsmiljöprogrammet Helmi 2021—2030 fortsätter i enlighet med regeringsprogrammet och statsrådets principbeslut genom att man skyddar och restaurerar myrar, restaurerar och vårdar hotade naturtyper såsom vårdbiotoper, fågelvåtmarker, stränder, småvatten, lundar och andra skogsmiljöer. Kvaliteten på och tillgången till information om naturen förbättras dessutom med hjälp av inventeringar av naturtyper och arter, uppföljning samt utveckling av informationshanteringen. Skyddsåtgärderna inriktas på att avvärja de centrala hoten mot den finska naturen och aktivt informera om resultaten. Beredningen av landskapsvårdsområden enligt naturvårdslagen och utvecklandet av ett nätverk av nationalstadsparker fortsätter.

Arterna skyddas bl.a. genom att man tryggar och vårdar förekomstplatserna för hotade arter och arter som kräver skyndsamt skydd samt för arter som nämns i naturvårdsdirektiven, samt genom att man kompletterar kunskapsunderlaget om artförekomster och om nuläget för populationer. Inventeringen av Finlands värdefulla vårdbiotoper blir klar, objekten klassificeras i tre värdeklasser och skötseln av dem effektiviseras.

Den gröna omställningen utgör grunden för tillväxt

Åtgärderna för en övergång till cirkulär ekonomi fortsätter bland annat genom att man genomför åtgärderna i programmet för cirkulär ekonomi, färdplanen för plast och den riksomfattande avfallsplanen, utnyttjar och utvecklar elektroniska plattformar och informationssystem samt genom försöksverksamhet. Målet är att minska förbrukningen av icke förnybara naturresurser, fördubbla resursproduktiviteten och fördubbla materialens andel av den cirkulära ekonomin fram till 2035. Genom målen och åtgärderna minskas växthusgasutsläppen, förbrukningen av naturresurser och uppkomsten av avfall samt dämpas förlusten av biologisk mångfald.

Genomförandet av programmet för återvinning av näringsämnen (RAKI) och investeringen i återvinning av näringsämnen enligt Finlands nationella återhämtnings- och resiliensplan fortsätter. Stöd ges särskilt till projekt som förbättrar Finlands självförsörjning i fråga om näringsämnen och energi och inom vilka man utvecklar och nyttiggör outnyttjad näringsämnespotential i samhällenas avloppsvatten och sidoströmmar samt förbättrar energieffektiviteten i behandlingen av avloppsvatten. Genom återvinning av näringsämnen främjas målen för den gröna omställningen.

Verksamhetsmålen i fråga om Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter anges i motiveringen under moment 35.10.52.

20. Förebyggande och eftervård av miljöskador (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 5 620 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utgifter som föranleds av förebyggande, begränsning och ordnande av bekämpning av miljöskador, undersökningar och utredningar som direkt anknyter till dessa åtgärder samt av rättegångar och konkursförfaranden till följd av återkrav av understöd

2) till utgifter som föranleds den behöriga myndigheten på grund av att olagliga internationella avfallstransporter sänds tillbaka eller hanteras på korrekt sätt och alla kostnader inte alltid genast kan återkrävas hos den som fört ut avfallet

3) till utgifter som hänför sig till beredskap i samband med olje- och kemikalieolyckor för vård av djur som blivit nedsmutsade till följd av miljöskada

4) till utgifter som föranleds av övervakningen av vrak som medför risk för miljöskada, av förberedelser för sanering samt av sanering av sådana vrak

5) för avlönande av visstidsanställd personal motsvarande högst tre årsverken.

Förklaring:Anslaget används till utgifter som staten föranleds av förebyggande och begränsning av miljöskador samt efteråtgärder i risksituationer som orsakas av förorening av miljön eller andra skadliga förändringar i miljön. Myndigheternas behov att agera gäller särskilt insolvenssituationer och situationer där den ansvariga aktören är okänd eller onåbar. De kostnader som myndigheten orsakas gäller enskilda fall och är svåra att förutse. Att kräva tillbaka kostnaderna av den ansvariga aktör som anges i lagen kan vara svårt på grund av sakens natur.

Anslaget används för utgifter som föranleds av beredskap för att övervaka sådana vrak som medför risk för miljöskador och bereda saneringen av sådana vrak samt av beredskap för att vårda djur som blivit nedsmutsade till följd av miljöskada. Finlands miljöcentral svarar för beredskapen i fråga om övervakningen av vrak i Östersjön som medför risk för miljöskada, ordnandet av sanering samt vården av djur som blivit nedsmutsade i samband med miljöskada. Med medel ur anslaget ersätts miljöcentralen för de kostnader som den orsakats.

De utgifter som orsakas den behöriga myndigheten på grund av att olagliga internationella avfallstransporter sänds tillbaka återkrävs av den som fört ut avfallet och intäktsförs under moment 12.35.99. Ersättningarna beräknas uppgå till 150 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ombudgetering av ett återtaget vrakanslag 1 300
Stängning av Hitura gruva -120
Vattenhantering i Hitura gruva 2 000
Sammanlagt 3 180

2023 budget 5 620 000
2022 II tilläggsb.
2022 budget 2 440 000
2021 bokslut 1 900 000

21. Vissa utgifter för naturvård (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 15 740 000 euro.

Anslaget får användas

1) för genomförande av livsmiljöprogrammet Helmi samt inventering, märkning, skötsel och stöd för skötseln av privata naturskyddsområden och andra områden som är värdefulla med tanke på den biologiska mångfalden och av landskapsområden

2) för främjande av handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) och av skyddet av skogarna

3) för uppföljning, skydd och vård av hotade arter, och för därmed relaterade arbetsgruppers verksamhet, för förebyggande av skador orsakade av fredade arter och för ordnande av vård för skadade vilda djur i naturtillstånd och den vård av djur som EU:s CITES-förordning förutsätter

4) för naturskyddsplanering och för planering och iståndsättning i anslutning till tillämpningen av marktäktslagen

5) i anslutning till punkterna 1—4) för kostnader för avlönande av visstidsanställd personal motsvarande högst 120 årsverken

6) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Anslaget får i punkterna 1—3 även användas till betalning av understöd och andra stöd.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Med anslaget effektiviseras genomförandet av METSO-handlingsplanen och skyddet av myrar samt utförs inventeringar, utarbetas vårdplaner och görs uppföljningar av hotade naturtyper och naturtyper som ska skyddas med stöd av naturvårdslagen, av vårdbiotoper och av åsskogar i Naturaområden. De utredningar som behövs för att utveckla naturvården genomförs. Handlingsprogrammet för artskydd och den nya pollineringsstrategin genomförs.

Anslaget används i huvudsak för genomförandet av livsmiljöprogrammet Helmi. Genom programmet skyddas, iståndsätts och vårdas försämrade objekt i synnerhet i myrar, fågelvåtmarker, vårdbiotoper, småvatten, stränder och skogliga livsmiljöer och förbättras skyddsnivån för hotade naturtyper och arter. Inom ramen för programmet förbättras också kvaliteten på, omfattningen av och tillgången till sådan information om naturen som främjar naturvården.

För att stödja riktandet av miljöersättningarna för jordbruket och Helmi-programmet slutförs den nationella inventeringen av vårdbiotoper i hela landet under 2023. Beredningen av landskapsvårdsområden enligt naturvårdslagen främjas. Projekt som anknyter till hållbar användning av marksubstanser och till iståndsättning av marktäktsområden genomförs.

Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara 15 680 000 euro och överföringsutgifternas andel vara 60 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Naturskydd (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -10 000
Personalresurser för tilläggsfinansieringen av skyddet av skogar 200
Vård av skadade vilda djur -180
Sammanlagt -9 980

2023 budget 15 740 000
2022 budget 25 720 000
2021 bokslut 37 642 000

22. Vissa utgifter för miljövård (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 10 020 000 euro.

Anslaget får användas

1) för forskning, riskbedömning och riskhantering i samband med markskydd och miljösanering och utveckling av dessa samt för uppföljning

2) för gemensamma utvecklingsprojekt och ordnande av utbildning som gäller miljöuppgifter

3) för klimatpolitiska utredningar och för utveckling och genomförande av klimatpolitiken

4) för utvecklingsuppgifter och projekt som främjar den cirkulära ekonomin och bioekonomin

5) för avlönande av personal motsvarande högst 80 årsverken, varav visstidsanställd personal motsvarande högst 22 årsverken för uppgifter som anges i punkt 3 och visstidsanställd personal motsvarande högst 58 årsverken för uppgifter som anges i de övriga punkterna

6) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder

7) för projekt- och tillståndsförberedelser för sådana investeringar för grön omställning som ska finansieras med återhämtningsmedel.

Med stöd av statsunderstödslagen (688/2001) kan för samiska klimatrådets verksamhet beviljas statsunderstöd till ett belopp av högst 150 000 euro. Med stöd av statsunderstödslagen (688/2001) och förordningen om beviljande av statsunderstöd för fullgörande av Finlands klimatpanels uppgifter (684/2020) kan statsunderstöd för klimatpanelens verksamhet beviljas till ett belopp av högst 750 000 euro.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Under momentet nettobudgeteras de sjukdagpenningar och moderskapspenningar som betalas till arbetsgivaren.

Av anslaget reserveras 1 900 000 euro för stärkande av tillståndsresurserna vid närings-, trafik- och miljöcentralerna (RRF pelare 1) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Utveckling av miljösaneringen och markskyddet 2 350 000
Styrning och utveckling av miljöförvaltningen 1 200 000
Främjande av cirkulär ekonomi 920 000
Klimatpanelen, samiska klimatrådet och klimatprojekt 1 310 000
NTM-centralernas tillståndsresurser (RRF pelare 1) 1 900 000
Miljöforskningens och miljöförvaltningens resurser 2 340 000
Sammanlagt 10 020 000

Av anslaget används 2 350 000 euro för markskydd och för utrednings- och saneringsverksamhet i anslutning till förorenade mark- och grundvattenområden och för utveckling av denna verksamhet, samt för uppföljning, utredningar och riskhanteringsåtgärder i fråga om de deponier för utvinningsavfall (KAJAK) som tagits ur bruk och underkänts och som orsakar allvarlig förorening av miljön eller risk för miljön eller hälsan och som staten ansvarar för.

Därtill används anslaget för de utredningar som krävs med tanke på de internationella klimatförhandlingarna och utsläppsminskningarna samt utvecklingen av klimatpolitiken, för beredningen och verkställigheten av den nya klimatpolitiska planen på medellång sikt och för ett påskyndat klimatarbete i kommunerna och regionerna samt för bland annat det samiska klimatrådets verksamhet. För klimatpanelens verksamhet används på årsnivå ett anslag på 750 000 euro för att säkerställa bland annat vetenskapssekretariatets verksamhet och projektfinansiering.

Avsikten är att 3 540 000 euro av anslaget även ska användas för att stärka styrningen och skötseln av miljöuppgifter och för miljöförvaltningens gemensamma utvecklingsprojekt i närings-, trafik- och miljöcentralerna, regionförvaltningsverken och miljöministeriet. Anslaget riktas som en del av resultatstyrningsprocessen till att stödja en effektiv miljöförvaltning.

Av anslaget genomförs med 1 900 000 euro målet om en grön omställning i återhämtnings- och resiliensplanen, en koldixidsnål industri samt påskyndande av övergången till cirkulär ekonomi. Anslaget riktas till att säkerställa att de investeringar för grön omställning som ska finansieras med återhämtningsmedel inleds och att projekt- och tillståndsberedningen löper smidigt. I helheten grön omställning ingår betydande investeringar inom industrin och branscherna (bland annat energilösningar och -nät, energieffektivitet, lösningar för koldioxidsnålt väte, cirkulär ekonomi, byggande, elektrifiering av industrin). Investeringarna kan ha betydande konsekvenser för minskningen av utsläpp och sysselsättningen.

Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara 9 120 000 euro och överföringsutgifternas andel vara 900 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Främjande av skyddet av Östersjön och vattendragen (överföring till moment 35.10.23) -4 310
Genomförandet av programmet för cirkulär ekonomi -3 500
NTM-centralernas tillståndsresurser (RRF pelare 1) 50
Programmet för effektiverat vattenskydd (överföring till moment 35.10.23) -3 200
Sanering av förorenade markområden 1 000
Understöd inom programmet för effektiverat vattenskydd (överföring till moment 35.10.61) -1 300
Upphandling av tjänster som gäller miljöuppgifter (överföring till moment 35.10.23) -4 125
Verkställande av klimatlagen 400
Återvinning av näringsämnen (RRF pelare 1) -2 000
Återvinning av näringsämnen (RRF pelare 1) (överföring till moment 35.10.61) -1 000
Sammanlagt -17 985

Anslaget står delvis utanför ramen.


2023 budget 10 020 000
2022 II tilläggsb. -2 815 000
2022 budget 28 005 000
2021 bokslut 26 185 000

23. Främjande av skyddet av Östersjön och vattendragen (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 11 635 000 euro.

Anslaget får användas

1) för att utveckla skyddet av Östersjön och av yt- och grundvattnen samt bedömningen av miljöns tillstånd och utvärdering av effekterna

2) för att skydda mångfalden i undervattensmiljön och främja ett hållbart nyttjande av undervattensmiljön

3) för att främja återvinning av näringsämnen, med undantag av investeringsprojekt och FoUI-projekt, i syfte att minska eutrofieringen av vattendragen

4) för att upphandla provtagning, laboratorietjänster, informationshantering och andra tjänster som gäller miljöuppgifter

5) för avlönande av visstidsanställd personal motsvarande högst 67 årsverken

6) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder

7) till betalning av understöd i anslutning till 1 och 3 punkten.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Under momentet nettobudgeteras de sjukdagpenningar och moderskapspenningar som betalas till arbetsgivaren.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Programmet för effektiverat vattenskydd 3 200 000
Främjande av skyddet av Östersjön och vattendragen 4 310 000
Upphandling av tjänster som gäller miljöuppgifter 4 125 000
Sammanlagt 11 635 000

Av anslaget används 3 200 000 euro för förvaltning av programmet för effektiverat vattenskydd, stärkande av expertnätverken, utvecklingsprojekt, genomförande av programmet Skärgårdshavet samt för uppföljning och utvärdering av effekterna.

Av anslaget används 4 310 000 euro för planering av vatten- och havsvården, främjande av skydd av ytvatten, grundvatten och småvatten, fastställande och klassificering av grundvattenområden, kartläggning av områden som är viktiga med tanke på den biologiska mångfalden och ekosystemtjänsterna inom undervattensmiljön, bedömning och utveckling av miljöns tillstånd och effekterna samt för genomförande av programmet för återvinning av näringsämnen.

Av anslaget används 4 125 000 euro för terräng- och laboratorieuppgifter som avser vatten- och havsobservation, för utveckling av observationsverksamheten samt för upphandling av informationshanteringstjänster för vatten- och havsvården.

Anslaget kan i någon mån även användas för understöd.

Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara 11 235 000 euro och överföringsutgifternas andel vara 400 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Främjande av skyddet av Östersjön och vattendragen (överföring från moment 35.10.22) 4 310
Programmet för effektiverat vattenskydd (överföring från moment 35.10.22) 3 200
Upphandling av tjänster som gäller miljöuppgifter (överföring från moment 35.10.22) 4 125
Sammanlagt 11 635

2023 budget 11 635 000

31. Understöd för de kommunala klimatplanerna (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 2 631 000 euro.

Anslaget får användas för understöd som med stöd av statsunderstödslagen beviljas kommunerna för beredning av en i klimatlagen avsedd klimatplan. Understöd kan också beviljas för klimatplaner som kommunerna utarbetar i samarbete med andra kommuner, enligt antalet deltagande kommuner. Understöd beviljas en kommun eller kommuner som deltar i kommunalt samarbete och som ännu inte har en plan som uppfyller de lagstadgade kraven.

Understöd beviljas för de faktiska kostnaderna, dock högst till ett belopp av 50 000 euro för varje kommun som är sökande. Som kostnader som berättigar till understöd godkänns lönekostnaderna som föranleds av beredningen av klimatplanen samt kostnader för externa tjänster.

Miljöministeriet är statsbidragsmyndighet, och fattar beslut om understöd i enlighet med kostnadskalkylen i ansökan och de begränsningar som anges i utlysningen.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till ändring av klimatlagen. I propositionen kompletteras lagstiftningen med en skyldighet för kommunerna att utarbeta klimatplaner ensamma eller tillsammans med andra kommuner. Anslaget används för att täcka kommunernas kostnader för utarbetandet av klimatplanerna.


2023 budget 2 631 000

52. Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 43 140 000 euro.

Anslaget får användas för de offentliga förvaltningsuppgifter som Forststyrelsen utför under ledning av miljöministeriet enligt följande:

1) för utgifter för användning, skötsel, restaurering och uppföljning av och guidning i de nationalparker, övriga naturskyddsområden och naturskyddsobjekt och ödemarksområden som Forststyrelsen besitter samt kulturobjekt vars förvaltning hör till de offentliga förvaltningsuppgifterna samt för utgifter för skötsel av privata skyddsområden

2) för sådant byggande inom naturskyddsområden och naturskyddsobjekt samt kulturhistoriska objekt som tjänar skydds- och användningsändamålet och för betalning av utgifter för ombyggnad, reparation, underhåll och rivning av befintliga byggnader, konstruktioner, vägar och vägavsnitt samt för köp av byggnader som är belägna inom naturskyddsområden eller som är nödvändiga för dem

3) för anskaffning av maskiner, apparatur och utrustning vars ekonomiska livslängd överstiger tre år

4) för utveckling och förvaltning av datasystem som anknyter till uppgifter inom naturtjänsterna, inklusive de ULJAS-system för geografisk information som är gemensamma för naturvårdsförvaltningen

5) i anslutning till ovannämnda uppgifter, till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Dessutom får Forststyrelsen för dessa offentliga förvaltningsuppgifter använda sådana inkomster från offentliga förvaltningsuppgifter som inflyter till Forststyrelsen och som hör till miljöministeriets ansvarsområde.

Verksamhetens effektmål inom miljöministeriets ansvarsområde är följande:

  • — Skyddsnivån för arter och naturtyper förbättras med hjälp av åtgärder som prioriteras utifrån aktuell information
  • — Statusen för naturvärdena inom nätverket Natura 2000 och nätverket av naturskyddsområden förbättras
  • — Den kulturhistoriska fastighetsförmögenhetens värde bevaras
  • — Rekreation i naturen ökar välbefinnandet och uppskattningen för naturen, vilket stöds genom aktiv information.

Förklaring:Miljöministeriet ställer upp följande preliminära mål för resultatet av verksamheten vid Forststyrelsen:

Kvantitativa mål

  2021
utfall
2022
uppskattning
2023
mål
       
Restaurering av myrar och iståndsättning av vårdbiotoper i enlighet med Helmi-programmet, andel av målet för regeringsperioden (sammanlagt 14 000 ha), % 41 85 100
Kvaliteten på informationen om naturtyp och art, andel av informationen uppdaterad, % 63 80 82
Antal bedömningar av Naturaområdenas (sammanlagt 1 121) tillstånd (NATA), st. 56 25 30
Kulturhistoriskt värdefulla objekt i gott skick, % 41 45 45
Det totala antalet besökare: nationalparker och andra platser som är öppna för allmänheten (mn besökare) 9,46 9,5 9,5
Inverkan på den lokala ekonomin till följd av besökarnas penninganvändning, mn euro 460 465 475
Kundtillfredsställelse när det gäller naturum och service i naturen (bedömningsskala 1—5) 4,4 4,4 4,4
Forststyrelsen
  • — vidtar effektivare åtgärder för att stoppa det ökade hotet mot arter och naturtyper och genomför i betydande utsträckning i synnerhet vård- och restaureringsåtgärder och naturinventeringar enligt livsmiljöprogrammet Helmi
  • — deltar i verkställigheten av havsförvaltningsplanens övervakningsprogram och åtgärdsprogrammet samt förbättrar skyddet av den biologiska mångfalden i insjöarna
  • — främjar lagberedning, fastighetsbildning och utmärkning av gränser när det gäller naturskyddsområden
  • — utarbetar NATA-bedömningar och skötsel- och nyttjandeplaner och sköter andra uppgifter som den myndighet som innehar skyddsområden har samt sörjer genom inventeringar och uppföljningar för att det finns ett tillräckligt och aktuellt kunskapsunderlag för detta
  • — svarar för förvaltningen av datasystemen för naturskyddsområden, naturtyper och arter (ULJAS) och för förbättringen av datainnehållets kvalitet samt inleder en reform av datasystemen för naturvården
  • — upprätthåller den kulturhistoriska fastighetsförmögenhetens skydds- och bruksvärden
  • — upprätthåller och utvecklar högklassiga och ansvarsfullt producerade tjänster för användning av naturen för rekreation och turism och sörjer samtidigt för att de naturvärden som ligger till grund för naturskyddsområdena bevaras
  • — informerar om skyddet av den biologiska mångfalden och om hållbart nyttjande av naturen och ökar på så sätt medborgarnas miljömedvetenhet och de positiva effekterna på välbefinnandet av att naturen används för rekreation.

Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter som hör till miljöministeriets ansvarsområde beräknas inbringa uppskattningsvis 4 620 000 euro i inkomster till Forststyrelsen, av vilket ca 300 000 euro är intäkter av försäljning av obehövliga fastigheter.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nationalparker och naturobjekt -1 535
Omfördelning av finansieringen för naturvården (regeringsprogr. 2019 -600
Utvecklande och iståndsättning av naturskyddsområden och nationalparker 2 000
Utökad finansiering för naturvården (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -14 000
Lönejusteringar 521
Sammanlagt -13 614

2023 budget 43 140 000
2022 II tilläggsb. 1 314 000
2022 budget 56 754 000
2021 bokslut 70 942 000

60. Överföring till oljeskyddsfonden (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 4 000 000 euro.

Anslaget får användas till ersättningar som avses i 10 § och 17 § 1 mom. 2 punkten i lagen om oljeskyddsfonden (1406/2004) och till betalning av utgifter som hänför sig till upprätthållandet av räddningsverkens oljebekämpningsberedskap.

Förklaring:Med anslaget ersätter oljeskyddsfonden kostnader för oljeskador och för bekämpning och återställande samt räddningsväsendets kostnader för att upprätthålla bekämpningsberedskapen.


2023 budget 4 000 000
2022 budget 4 000 000
2021 bokslut 4 000 000

61. Stöd för vatten- och miljövård (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 47 842 000 euro.

Anslaget får användas

1) för understöd och stöd för genomförandet av åtgärder som ingår i vatten- och havsförvaltningsplanerna enligt lagen om vattenvårds- och havsvårdsförvaltningen (1299/2004) samt för utgifterna för beviljande av understöd och stöd

2) till betalning av de understöd som avses i lagen om stödjande av sanering av förorenade områden (246/2019) och för sådan utredning av den risk eller olägenhet för hälsan eller miljön som förorening av mark, grundvatten eller sediment orsakar och sådan sanering av förorenade områden som genomförs som en organiseringsuppgift samt slutförande av statens anhängiga avfallshanteringsarbeten som avses i 35 § i den sedermera upphävda avfallslagen (1072/1993)

3) till betalning av utgifter för avlönande av visstidsanställd personal i en omfattning motsvarande högst 34 årsverken och av andra konsumtionsutgifter som föranleds av projekten

4) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder

5) för understöd för investeringsprojekt och FoUI-projekt som gäller återvinning och tillvaratagande av näringsämnen, för anskaffningsutgifter och för andra konsumtionsutgifter.

Avtal får ingås om att ett arbete som finansierats med anslaget och som inletts och slutförts som statens arbete överlåts till kommunen eller en annan samarbetspartner. Samtidigt ska det avtalas om de villkor som den som tar emot arbetet ska följa efter överlåtelsen.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Av anslaget reserveras 5 000 000 euro för gipsbehandling av åkrar och 1 000 000 euro för återvinning av näringsämnen som en del av återhämtnings- och resiliensplanen (RRF pelare 1).

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Återvinning av näringsämnen (bättre självförsörjning i fråga om näringsämnen och energi, överfört från moment 35.10.22) 30 000 000
Programmet för effektiverat vattenskydd 8 800 000
Genomförande av vatten- och havsförvaltningsplanerna 1 521 000
Sanering av förorenade områden 1 521 000
Gipsbehandling av åkrar (RRF pelare 1) 5 000 000
Återvinning av näringsämnen (RRF pelare 1) 1 000 000
Sammanlagt 47 842 000

Av anslaget används 30 000 000 euro för att förbättra självförsörjningen i fråga om näringsämnen och energi genom återvinning av näringsämnen. Med anslaget stöds FoUI-projekt och investeringsprojekt inom vilka man utvecklar och nyttiggör outnyttjad näringsämnespotential i samhällenas avloppsvatten och sidoströmmar samt förbättrar energieffektiviteten i behandlingen av avloppsvatten. Av tillägget är andelen för forskning, utveckling och innovationsstöd 12 000 000 euro och andelen för investeringsstöd 18 000 000 euro. FoUI-projekt för återvinning av näringsämnen stöds också med ett belopp på 1 000 000 euro som ingår i investeringen för grön omställning (P1C5I5) i återhämtnings- och resiliensplanen. Genom återvinning av näringsämnen främjar man övergången till cirkulär ekonomi och minskar näringsbelastningen i Östersjön och vattendragen samt minskar växthusgasutsläppen. Forsknings- och utvecklingsarbetet kan också främjas genom att man skaffar experttjänster bland annat för utredningar om skadliga ämnen i avloppsvattnet.

Av anslaget används 10 321 000 euro för praktiska vattenvårds- och havsvårdsåtgärder som en del av programmet för effektiverat vattenskydd i syfte att uppnå och trygga en god status i grund- och ytvatten. I synnerhet förbättras statusen för de kustvatten och åar vars tillstånd försämrats. Samarbetet, nätverken och partnerskapen mellan den offentliga och den privata sektorn och organisationsfältet stärks. Samtidigt främjas affärsverksamheten, konkurrenskraften och exportmöjligheterna inom den finländska vattensektorn genom stöd till införandet av ny teknik och delandet av god praxis.

Av anslaget används 1 521 000 euro till utgifter för att samordna, ordna eller understödja utrednings- och saneringsprojekt som avser förorenade herrelösa mark- och grundvattenområden vid objekt som utgör betydande miljö- och hälsorisker. Prioriteringen ska göras i samarbete med de regionala NTM-centralerna, och Närings-, trafik- och miljöcentralen i Birkaland svarar centraliserat för genomförandet.

Av anslaget används 5 000 000 euro för genomförande av den gröna omställningen i återhämtnings- och resiliensplanen (RRF pelare 1) genom fortsatt spridning av gips på åkermark i de avrinningsområden vid kusten som lämpar sig för den. Genom åtgärderna minskas näringsbelastningen i Östersjön, stärks vatten- och havsvården och främjas övergången till cirkulär ekonomi.

De projekt som främjas med anslaget finansieras i någon mån också med anslag under moment 32.01.02 under arbets- och näringsministeriets huvudtitel, närmast som löneutgifter och andra konsumtionsutgifter för arbetsledningen på arbetsplatserna.

Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara 2 600 000 euro och överföringsutgifternas andel vara 45 242 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Förbättrad näringsämnes- och energiförsörjning genom återvinning av näringsämnen, investeringsstöd 18 000
Förbättrad näringsämnes- och energiförsörjning genom återvinning av näringsämnen: FoUI-andelen 12 000
Gipsbehandling av åkrar (RRF pelare 1) -5 000
Riksdagens tillägg -180
Understöd inom programmet för effektiverat vattenskydd (överföring från moment 35.10.22) 1 300
Återvinning av näringsämnen (RRF pelare 1) (överföring från moment 35.10.22) 1 000
Sammanlagt 27 120

Anslaget står delvis utanför ramen.


2023 budget 47 842 000
2022 II tilläggsb. 18 000 000
2022 budget 20 722 000
2021 bokslut 19 067 000

63. Utgifter för förvärv av och ersättning för naturskyddsområden (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 43 630 000 euro.

Anslaget får användas

1) för köp och inlösen av jord- och vattenområden och byggnader för naturskyddsändamål och köp av områden som ska införlivas med ödemarksområden

2) till betalning av ersättningar till markägare eller innehavare av särskilda rättigheter för ekonomiska förluster på grund av beslut eller avtal enligt 24, 25, 29 och 47 § i naturvårdslagen

3) för ersättningar för de kostnader som staten med stöd av 53 § i naturvårdslagen, 197 § i markanvändnings- och bygglagen samt 21 § i lagen om enskilda vägar påförs på grund av genomförandet av nätverket Natura 2000

4) för ersättningar som föranleds av skydd enligt 8 och 26 § i marktäktslagen

5) för ersättningar för olägenheter enligt 55 § 2 mom. i naturvårdslagen

6) för utgifter som föranleds av bedömning av, lantmäteriförrättningar på och förvärvsuppgifter för områden som förvärvas till staten för naturskyddsändamål eller som inrättas som privata skyddsområden samt till utgifter som föranleds av anskaffning av tjänster för märkning av privata skyddsområden och dessutom till utgifter för fastighetsskötsel på områden som är i miljöministeriets besittning och till eventuella kostnader för ersättningsförrättningar

7) till ett belopp av högst 100 000 euro till arvoden som betalas utifrån separat ingångna samarbetsavtal och genom vilka man främjar behandlingen av anbud som markägarna lämnat in i enlighet med handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) eller av anbud som främjar skyddet av myrmarker i enlighet med Helmi-programmet

8) till betalning av ränta för periodiserade betalningsposter av köpesumman och ersättningarna då räntan motsvarar den ränta som fastställs i 95 § 1 mom. i lagen om inlösen av fast egendom och särskilda rättigheter

9) för understöd och ersättningar enligt lagen om förebyggande och ersättning av skador orsakade av fridlysta djur

10) till kommunerna och till samfund som kommunerna bildat för förvärv av rekreationsområden för stödjande av förvärv av regionalt och nationellt betydelsefulla rekreationsområden med stöd av statsunderstödslagen. Förvärven ska främja skyddet av den biologiska mångfalden

11) till betalning enligt lagen om bekämpning av skogsskador av de utgifter som föranleds av ersättningar för de skogsskador som spritts från naturskyddsområden eller från områden i statens ägo som förvärvats för naturskyddsändamål och av bedömning av skadorna.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Fullmakt

För fullföljandet av de naturskyddsprogram som statsrådet har fastställt, nätverket Natura 2000, handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) och Helmi-programmet får det 2023 ingås avtal och avges förbindelser som åren efter 2023 föranleder kostnader på sammanlagt högst 10 000 000 euro.

Förklaring:Genom förvärv till staten av mark för naturskyddsändamål och genom ett ersättningsförfarande tryggas områden som är viktiga för den biologiska mångfalden. Man genomför särskilt handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) samt skyddet av myrar som en del av Helmi-programmet. Med anslaget genomförs också de naturskyddsprogram som fastställts av statsrådet, nätverket Natura 2000, skyddet av arter som kräver särskilt skydd och reserveringar av skyddsområden enligt planerna. Vid sidan av närings-, trafik- och miljöcentralerna fortsätter Forststyrelsen att förvärva skyddsområden vid behov.

För förvärv av och ersättningar för skogsområden som överensstämmer med METSO-handlingsplanen reserveras preliminärt 23 000 000 euro och för skydd av myrar som en del av Helmi-programmet minst 7 500 000 euro. För ersättning av skador orsakade av fridlysta djur reserveras preliminärt 3 000 000 euro och för stödjande av förvärv av rekreationsområden 100 000 euro. Vid behov kan 1 000 000 euro av anslaget anvisas för Forststyrelsens bruk.

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2023 2024 2025 Sammanlagt
fr.o.m.
2023
         
Förbindelser 2023 5 000 3 000 2 000 10 000

Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara 330 000 euro och överföringsutgifternas andel vara 43 300 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Naturskydd (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -6 500
Tilläggsfinansiering för skydd av skogar 6 000
Sammanlagt -500

2023 budget 43 630 000
2022 budget 44 130 000
2021 bokslut 56 130 000

66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 1 762 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer och överenskommelser i anslutning till miljöministeriets ansvarsområde samt till andra betalningar till utlandet som föranleds av internationella förbindelser

2) till stödjande av utvecklingsländernas representanters deltagande i internationella miljökonferenser, avtalsförhandlingar och expertseminarier.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Klimat och atmosfär 350 000
Ekosystemtjänsterna och den biologiska mångfalden 500 000
Östersjön, vattendrag och vattenresurser 660 000
Materialeffektivitet och kemikalier 200 000
Boende och byggd miljö 2 000
Andra betalningar till utlandet 50 000
Sammanlagt 1 762 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Medlemsavgift till Internationella havsforskningsrådet (ICES) (överföring till moment 35.01.01) -120
Sammanlagt -120

2023 budget 1 762 000
2022 budget 1 882 000
2021 bokslut 1 762 000