Statsbudgeten 2023
01. Miljöförvaltningens omkostnader
Förklaring:Miljöförvaltningen arbetar för en hållbar livsmiljö och stöder grön tillväxt och ren teknik. Målet är en bättre miljö för kommande generationer. Det tas fram information om miljön, om hur miljöns tillstånd utvecklas och vilka faktorer som påverkar miljöns tillstånd, alternativa utvecklingstrender bedöms och lösningar som främjar en hållbar utveckling och medborgarnas välbefinnande utvecklas.
Verksamheten och resurserna riktas i enlighet med de strategiska riktlinjerna. Bedömningen av konsekvenserna av författningar och åtgärder utvecklas, och tillstånds- och myndighetsförfarandena effektiviseras.
Personalresurserna inom miljöförvaltningen styrs och de anställdas kunnande utvecklas på ett systematiskt sätt i syfte att bevara miljöförvaltningens serviceförmåga och trygga de anställdas motivation.
Miljöministeriet deltar i den strategiska styrningen av statens regionförvaltning i samarbete med övriga styrande ministerier, samt ansvarar för den funktionella styrningen av ämbetsverkens miljöuppgifter.
Resultatmålen och omkostnaderna för miljötillståndsuppgifterna vid regionförvaltningsverken har budgeterats under moment 28.40.01 under finansministeriets huvudtitel. Miljöministeriet uppställer för dem följande preliminära resultatmål: Tillståndsprocesserna för investeringar med anknytning till grön omställning påskyndas.
Närings-, trafik- och miljöcentralernas omkostnader har budgeterats under moment 32.01.02 under arbets- och näringsministeriets huvudtitel. För att stödja de effektmål för ansvarsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln ställer miljöministeriet upp följande preliminära resultatmål för närings-, trafik- och miljöcentralerna:
- — Utsläppen av växthusgaser har minskat som ett resultat av planer, program, projekt och samarbete
- — Yt- och grundvattnens och den marina miljöns status har förbättrats tack vare regionalt samarbete och effektiva åtgärder
- — Den biologiska mångfalden har förbättrats, nätverket av naturskyddsområden har blivit mer heltäckande och sammanlänkat och grönområdena fyller bättre sin funktion i stadsregionerna
- — Åtgärder har vidtagits för att främja fullföljandet av målen inom den nationella strategin för riskhantering i anslutning till förorenade markområden och förbättra saneringskompetensen
- — Utsläppen till miljön har minskats i enlighet med nollföroreningsmålet, och miljötillståndsförfarandena och den riskbaserade kontrollen har effektiviserats.
- — Genomförandet av lagstiftningen inom avfallssektorn som genomgår en omställning har effektiviserats, och en hållbar användning av naturresurserna har främjats genom åtgärder inom programmet för cirkulär ekonomi, den riksomfattande avfallsplanen och färdplanen för plast.
- — Samhällsstrukturen är tätare och livsmiljöns hållbarhet och kvalitet har stärkts
- — De riksomfattande målen för områdesanvändningen har uppnåtts i planläggningen.
- — Genomförandet av investeringar med anknytning till grön omställning påskyndas.
Nyckeltal
Indikator | 2020 utfall |
2021 utfall |
2022 mål |
2023 mål |
Skydd av METSO-områdena, ha | 5 521 | 5 095 | 4 000 | 4 000 |
Skydd av myrar, ha | - | - | 5 000 | 5 000 |
Miljöskyddsinspektioner, st. | 2 409 | 2 329 | 2 400 | 2 400 |
Utredningar om förorenade områden som genomförts som statligt avfallshanteringsarbete och genom statsunderstödssystemet, st. | 50 | 44 | 40 | 50 |
Undersökning av förorenade områden som genomförts som statligt avfallshanteringsarbete och genom statsunderstödssystemet, st. | 4 | 7 | 10 | 10 |
Utredningar och uppföljning av KAJAK-objekt | - | 4 | 3 | 3 |
Tätortsstruktur i stadsregionerna som stöder tillhandahållande av tjänster och kollektivtrafik (andel av befolkningen som bor på områden med minst 20 inv./ha av befolkningen i hela stadsregionen), % | 64,6 | - | 64,6 | 64,6 |
01. Miljöministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 31 856 000 euro.
Anslaget får även användas för ersättningar som betalas ut till Säkerhets- och kemikalieverket för följande marknadskontrolluppgifter som grundar sig på EU-förordningar och EU-direktiv:
1) byggprodukter
2) ekologisk planering och energimärkning av byggprodukter
3) drift av en kontaktpunkt för byggprodukter.
Anslaget får även användas
1) för ersättningar till Ympäristömerkintä Suomi Oy för skötseln av uppgifter enligt Europeiska unionens program för tilldelning av miljömärke, för ersättningar till Tukes för marknadskontrollen av icke CE-märkta produkter samt till betalning av statsunderstöd för forskningsverksamhet till universitet, högskolor och andra motsvarande sammanslutningar som bedriver forskningsverksamhet
2) för kostnader i anknytning till åtgärdsprogrammet Sunda lokaler 2028
3) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder, av projektspecifika Life-bidrag och av understöd för beredning av Life-projekt.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen propositioner med förslag till samförvaltningslagen och till lagar om miljöskadefonden, om ändring av klimatlagen, avfallslagen och lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning samt förslag till bygglag och lag om ett datasystem för den byggda miljön.
För sin verksamhet ställer miljöministeriet upp följande preliminära resultatmål, som stöder de mål för de samhälleliga effekter som anges i motiveringen till huvudtiteln:
Resultatmål
Effektmål | Resultatmål för verksamheten |
1. Finland är klimatneutralt och har hejdat förlusten av biologiskt mångfald och nedsmutsningen | Frågor som gäller klimatförändringar, förlust av biologisk mångfald och föroreningar löses i samarbete med andra och man har identifierat kopplingarna mellan de olika frågorna |
Finland är klimatneutralt senast 2035 | |
Skadliga utsläpp till miljön, marken, luften och vattendragen minskar och miljöriskerna är under kontroll | |
Utvecklingen av samhällena förebygger förlusten av biologisk mångfald och begränsar klimatförändringarna | |
2. Den gröna omställningen utgör grunden för tillväxt | En hållbar ekonomisk tillväxt baserar sig på lösningar som främjar grön omställning |
Den gröna omställningen ökar naturkapitalet och försörjningsberedskapen | |
Den cirkulära ekonomin stärks och användningen av naturresurser minskar | |
Koldioxidutsläppen under byggnaders livscykel minskar och materialen används mer effektivt | |
3. Livsmiljöerna och nya lösningar bidrar till en smidig vardag i alla livssituationer | Kommunerna, städerna och regionerna skapar förutsättningar för en hållbar livsstil |
Det finns tillräckligt med bostäder för olika befolkningsgrupper och de motsvarar invånarnas behov | |
Den byggda miljön stöder människornas välbefinnande och relation till naturen och bidrar till en smidig vardag | |
Att göra hållbara val är lätt och lockande och det finns ekonomiska incitament för det | |
4. Det samhälleliga beslutsfattandet styr oss mot en grön omställning | Lagstiftningen och förvaltningsstrukturerna stöder en hållbar förändring |
Samarbetet mellan den privata och den offentliga sektorn styr kapitalen och åtgärderna för grön omställning | |
Miljöinformation och digitalisering utnyttjas effektivt i beslutsfattandet | |
Finlands inflytande inom EU och internationellt är proaktivt och resultatrikt | |
En rättvis omställning bereds i växelverkan med det civila samhället och berörda grupper |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 32 282 | 34 388 | 32 387 |
Bruttoinkomster | 528 | 531 | 531 |
Nettoutgifter | 31 754 | 33 857 | 31 856 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 19 852 | ||
— överförts till följande år | 21 300 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avfallslagen, fas 2 | 244 |
Avfallslagen, fas 3 | 490 |
Avfallslagen II (överföring till moment 32.01.02 NTM-centralen i Sydöstra Finland) | -244 |
Avfallslagen III, SUP-direktivet (överföring till moment 32.01.08) | -20 |
Avfallslagen III (överföring till moment 32.01.02 NTM-centralen i Birkaland) | -390 |
Avfalls- och produktinformationssystemet | 350 |
Avlöning av assistent till specialmedarbetare (överföring från moment 26.01.01) | 21 |
Förvaltning av en elektronisk marknadsplats | -200 |
Genomförande av ändringarna i avfallslagstiftningen (överföring till moment 32.01.08) | -240 |
Handlingsprogrammet för äldres boende (regeringspr. 2019) (överföring till moment 35.20.55) | -100 |
Inrättande och förvaltning av ett register över bygg- och rivningsmaterial och byggavfall | 300 |
Kostnader för assistent till specialmedarbetare (överföring från moment 26.01.01) | 20 |
Marknadskontroll enligt direktivet om uttjänta fordon till Tukes | -302 |
Materialtorget och tjänsten för industriella symbioser | 110 |
MKB/SMB-uppgifter (överföring till moment 35.01.04) | -78 |
Naturskydd (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | -2 800 |
Samordnare för internationella vattenfrågor (överföring till moment 24.01.01) | -36 |
Uppgifter i anslutning till behandlingen av de kommunala klimatplanerna | 150 |
Uppgifter i anslutning till behandlingen av digitaliseringsunderstödet till kommunerna | 120 |
Verkställande av klimatlagen | 100 |
Verkställande av lagen om miljöskadefonden | 680 |
Överföring från moment 35.10.66 | 120 |
Översyn av samförvaltningslagen (överföring till moment 35.20.01) | -35 |
Lönejusteringar | 409 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprogr. 2019) | 60 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -130 |
Resebesparing | -600 |
Sammanlagt | -2 001 |
2023 budget | 31 856 000 |
2022 II tilläggsb. | 223 000 |
2022 budget | 33 857 000 |
2021 bokslut | 33 202 000 |
04. Finlands miljöcentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 25 901 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder
2) till betalning av överföringsutgifter som ingår i finansieringsandelarna för samfinansierade projekt som Finlands Akademi finansierar
3) till betalning av överföringsutgifter till målländerna för utvecklingssamarbetet för genomförande av projekt som avses i lagen om statliga ämbetsverks och inrättningars deltagande i utvecklingssamarbete (382/1989).
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen propositioner med förslag till lagar om ändring av klimatlagen och av lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning samt en proposition med förslag till bygglag.
Finlands miljöcentral tar fram ny information och utvecklar nya lösningsmodeller som främjar hållbar utveckling och som kan användas av statsrådet, den övriga offentliga förvaltningen och näringslivet. Som underlag för lösningarna tar miljöcentralen fram information om miljön, om hur miljöns tillstånd utvecklas och om de faktorer som påverkar miljöns tillstånd, samt bedömer alternativa utvecklingstrender. Miljöcentralen sköter också flera av de rapporteringar som EU-lagstiftningen och internationella överenskommelser kräver samt vissa myndighetsuppgifter inom miljöövervakningen och andra myndighetsuppgifter.
Därtill sköter miljöcentralen de uppgifter i samband med nyttjandet och vården av vattenresurser som hör till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde. Från miljöcentralens omkostnadsmoment anvisas för dessa uppgifter cirka 1 500 000 euro. I fråga om dessa uppgifter bedöms att kostnaderna för cirka 20 årsverken täcks med miljöcentralens omkostnadsanslag medan kostnaderna för cirka 16 årsverken täcks med särskild finansiering. Ändringarna preciseras genom gemensam planering.
Vid genomförandet av Agenda 2030 fokuserar miljöcentralen i synnerhet på att nationellt främja målet Ett koldioxidneutralt och resurssmart Finland. Finlands miljöcentrals verksamhet hänför sig särskilt till följande punkter i regeringsprogrammet (regeringsprogr. 2019): ett klimatneutralt Finland som tryggar den biologiska mångfalden, Finland — större än sin storlek i världen och ett livskraftigt Finland.
Effektmålen är följande:
1) Finland är klimatneutralt och har hejdat förlusten av biologiskt mångfald och nedsmutsningen
2) Den gröna omställningen utgör grunden för tillväxt
3) Livsmiljöerna och nya lösningar bidrar till en smidig vardag i alla livssituationer
4) Det samhälleliga beslutsfattandet styr oss mot en grön omställning.
Miljöministeriet ställer upp följande mål för resultatet av verksamheten vid Finlands miljöcentral:
Resultatindikatorer
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 mål |
|
Referentgranskade vetenskapliga artiklar/FoU-årsv. | 0,85 | 1,00 | 1,10 |
Artiklar och bloggar riktade till yrkesorganisationer/årsv. | 0,35 | 0,44 | 0,48 |
Publikationer/årsv. | 1,05 | 1,15 | 1,17 |
Kvaliteten på vetenskapliga publikationer (andelen artiklar som klassificerats på nivåerna JUFO2 och JUFO3,%) | 44 | 33 | 33 |
Publikationernas vetenskapliga genomslag (TOP 10-referensindex) | 1,34 | - | 1,40 |
Antalet Policy Brief-publikationer (st./år) | 24 | 10 | 10 |
Webbbesök på webbplatsen ymparisto.fi (1 000 st./år) | 3 400 | 3 400 | 3 500 |
Användning av gränssnitt för geografisk information (mn st./år) | 185 | 175 | 175 |
Tillfredsställelse med Finlands miljöcentrals serviceförmåga som helhet (MM, JSM, NTM-centralerna) | 3,3/5 | - | 3,3/5 |
Tillfredsställelse med Finlands miljöcentrals expertstöd (MM, JSM, NTM-centralerna) | 3,4/5 | - | 3,5/5 |
Kostnadstäckning för den företagsekonomiska verksamheten (%) | 95 | 105 | 104 |
Kostnadstäckning för den offentligrättsliga verksamheten (%) | 62 | 95 | 95 |
Det totala antalet årsverken vid Finlands miljöcentral 2023 beräknas vara 654. Antalet anställda som anställts med direkt budgetfinansiering under omkostnadsmomentet motsvarar 275 årsverken. Mängden personal beror främst på hur den externa finansieringen utvecklas. Personalresurserna fördelas enligt de strategiska målen och den tillgängliga finansieringen.
Finlands miljöcentrals årsverken 2021—2023
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 uppskattning |
|
Antal årsverken (årsv.) | 648 | 674 | 654 |
Miljöcentralens inkomstpost för 2023 är 46,0 miljoner euro. Av intäkterna inflyter 4,0 miljoner euro av den verksamhet som enligt lagen om grunderna för avgifter till staten är avgiftsbelagd, varav exportverksamheten uppskattas stå för ungefär en tredjedel.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 63 815 | 68 461 | 71 901 |
Bruttoinkomster | 36 332 | 44 000 | 46 000 |
Nettoutgifter | 27 483 | 24 461 | 25 901 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 8 906 | ||
— överförts till följande år | 5 600 |
Ersättningarna för samarbetskostnader uppgår till 10,6 miljoner euro och intäkterna av den samfinansierade verksamheten till 31,4 miljoner euro. EU:s andel av ersättningarna för samarbetskostnader uppgår till 3,5 miljoner euro medan EU:s andel av intäkterna av den samfinansierade verksamheten uppgår till 3,9 miljoner euro.
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | |||
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 18 926 | 14 500 | 22 500 |
— finansiering från EU | 2 674 | 3 500 | 3 900 |
— annan finansiering utanför statsförvaltningen | 3 299 | 4 000 | 5 000 |
Intäkter sammanlagt | 24 899 | 22 000 | 31 400 |
Totala kostnader för projekten | 35 401 | 31 429 | 44 857 |
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | -10 502 | -9 429 | -13 457 |
Självfinansieringsandel, % | 30 | 29 | 30 |
Kostnadsmotsvarigheten för samfinansierade projekt varierar enligt projekttyp och fastställs enligt de olika finansiärernas finansieringsvillkor.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Forskningsprofessur | 169 |
Marknadskontroll: transportbränslen och EU-miljömärkning | 90 |
MKB/SMB-uppgifter (överföring från moment 35.01.01) | 78 |
Stärkande av forskningsresurser | 1 000 |
Utsläppsdatabasen enligt bygglagen | 119 |
Verkställande av klimatlagen | 50 |
Besparing som gäller kontorslokaler | -14 |
Lönejusteringar | 360 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -117 |
Resebesparing | -130 |
Nivåförändring | -165 |
Sammanlagt | 1 440 |
2023 budget | 25 901 000 |
2022 II tilläggsb. | 199 000 |
2022 budget | 24 461 000 |
2021 bokslut | 24 177 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom miljöministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 12 435 000 euro.
Förklaring:
Anslaget står utanför ramen.
2023 budget | 12 435 000 |
2022 budget | 12 435 000 |
2021 bokslut | 7 711 386 |
65. Understöd till organisationer och miljövård (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 2 130 000 euro.
Anslaget får användas
1) till understöd till riksomfattande naturskydds- och miljöorganisationer
2) till understöd till riksomfattande organisationer inom bostads- och byggnadsbranschen
3) till bidrag enligt 12 § i lagen om främjande av skärgårdens utveckling (494/1981) för projekt som främjar miljövården i skärgården
4) för stödjande av verksamhet som främjar avfallshanteringen i skärgårds- och fjällområden
5) till bidrag för frivilligt arbete i anslutning till bekämpning av miljöskador
6) för stödjande av sådan nationellt och regionalt betydande verksamhet av projektnatur som främjar en hållbar utveckling, värnar om kulturmiljön och främjar annan miljöfostran och miljöupplysning.
Förklaring:Anslaget används till allmänna understöd till riksomfattande naturskydds- och miljöorganisationer och till riksomfattande organisationer inom bostads- och byggnadsbranschen för deras basverksamhet. Med anslaget stöds också miljövården i skärgården, avfallshanteringen i skärgårds- och fjällområden samt bekämpningen av miljöskador. Med anslaget stöds dessutom sådana nationellt och regionalt betydande projekt som främjar en hållbar utveckling, värnar om kulturmiljön och främjar annan miljöfostran och miljöupplysning. I samband med prövningen beaktas hur nödvändigt understödet är med tanke på verksamhetens art och omfattning samt sammanslutningens ekonomi och andra stöd.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Birdlife Finland rf | -150 |
Föreningen för miljöfostran FEE Suomi rf | -100 |
Suomen Metsästäjäliitto - Finlands Jägarförbund ry | -100 |
Sammanlagt | -350 |
2023 budget | 2 130 000 |
2022 budget | 2 480 000 |
2021 bokslut | 2 830 000 |