Statsbudgeten 2023
40. Stödjande av forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 479 254 000 euro.
År 2023 får nya finansieringsbeslut fattas till ett belopp av högst 470 482 000 euro.
Om en del av bevillningsfullmakten för 2022 är oanvänd, får beslut om beviljande av den oanvända delen fattas 2023 till ett belopp av högst 20 000 000 euro.
Anslaget och fullmakten får användas
1) i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001), statsrådets förordning om finansiering av forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (1444/2014), kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 och kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013 som avser stöd av mindre betydelse, till företag och andra sammanslutningar för forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet som fokuserar på teknik och affärsverksamhet och annan forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet och som syftar till att utveckla och nyttiggöra produkter, produktionsmetoder och tjänster samt för projekt för utveckling av arbetslivet
2) för forsknings- och utvecklingsprojekt och nationella och internationella program och projekt samt beredning av sådana vid organisationer som omfattas av statens budgetekonomi samt högskolor och motsvarande organisationer som bedriver offentlig forskning eller sprider information, för utveckling av kompetensen och de strategiska verksamhetsförutsättningarna samt för medlems- och programavgifter till internationella organisationer
3) för sådana innovativa utvecklingsprojekt och projekt för utveckling av arbetslivet som avser den offentliga verksamhet som bedrivs av organisationer som omfattas av statens budgetekonomi, kommunala organisationer och andra offentliga organisationer
4) för förberedelse och genomförande av offentlig upphandling i fråga om innovationer som höjer den offentliga verksamhetens kvalitet och kostnadseffektivitet vid de upphandlande enheter som avses i 5 § i lagen om offentlig upphandling (1397/2016) (innovativ offentlig upphandling)
5) för medlems- och deltagaravgifter till internationella organisationer för innovationssamarbete och innovationsprogram
6) för nationella medfinansieringsandelar och EU-medfinansieringsandelar i europeiska samarbetsprojekt
7) i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001), statsrådets förordning om internationaliseringsunderstöd för företags gemensamma projekt åren 2016—2020 (1734/2015) och kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013 som avser stöd av mindre betydelse, till genomförande av åtgärder som främjar internationalisering
8) för sådana mindre betydande kostnadsandelar av bidragskaraktär som betalas ut i samband med utvecklingen av företagens kartläggning av materialflöden och som anknyter till företagens försök med kartläggning av materialflöden
9) i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001) och statsrådets förordning om finansiering av forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (1444/2014) för sådana viktiga projekt av gemensamt europeiskt intresse vars stödjande Europeiska kommissionen efter särskild anmälan har godkänt som förenligt med den inre marknaden
10) i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001) och kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 samt statsrådets förordning om kompensation för audiovisuella produktioner (1138/2020) till företag och andra sammanslutningar för kostnader för utarbetande av manuskript för samt utveckling, produktion och distribution av audiovisuella verk i Finland samt för främjande av försäljningen av dem; understöd kan även beviljas utländska aktörer
11) i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001), statsrådets förordning om understöd som beviljas för främjande av cirkulär ekonomi och hållbar grön tillväxt (1197/2020) och kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 för investerings- och innovationsstöd för cirkulär ekonomi som beviljas företag och andra sammanslutningar.
Med anslag under momentet kan det utöver vanliga förskott i anslutning till finansieringsverksamhet också betalas förskott till Business Finland Oy för betalning av utgifterna för de fullmakter att bevilja understöd som Business Finland Oy beviljar.
Av anslaget har reserverats
1) 48 300 000 euro för främjande av återanvändning och återvinning av material och restprodukter från industrin (RRF pelare 1)
2) 9 100 000 euro, och av fullmakten 14 700 000 euro, för stödprogrammet för lösningar med låga koldioxidutsläpp inom fastighets- och byggbranschen (RRF pelare 1)
3) 7 050 000 euro för en värdekedja för mikroelektronik (RRF pelare 2)
4) 3 300 000 euro, och av fullmakten 2 500 000 euro, för utvecklingsmiljöer för 6G, artificiell intelligens och kvantberäkning (RRF pelare 2)
5) 8 600 000 euro för främjande av en innovations- och forskningsinfrastruktur (RRF pelare 3)
6) 29 600 000 euro för finansiering av lokomotivföretag (RRF pelare 3)
7) 8 366 000 euro för främjande av nyckelsektorer och stärkande av kompetensen (RRF pelare 3)
8) 5 600 000 euro för stödjande av innovativa tillväxtföretag (RRF pelare 3)
9) 1 100 000 euro för programmet för främjande av koldioxidsnåla lösningar, cirkulär ekonomi och digital förnyelse inom industrin och ökad export av industriella tjänster (RRF pelare 3)
10) 1 200 000 euro för teknik och kompetens på området hälsa och välbefinnande (RRF pelare 3)
11) 2 500 000 euro, och av fullmakten 3 620 000 euro, för strukturstöd till de kreativa branscherna (RRF pelare 3) och
12) 600 000 euro för stödjande av en hållbar och digital tillväxt inom turistbranschen (RRF pelare 3)
som en del av planen för återhämtning och resiliens.
Mervärdesskatteutgifter som hänför sig till konsumtionsutgifter som budgeterats under momentet betalas med anslag under moment 32.01.29.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Forsknings-, utvecklings- och innovationsfinansieringen riktas särskilt till riskfyllda projekt som påskyndar förnyelsen av näringslivets strukturer. Med finansieringen sporras organisationer till forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet samt till gemensamma program som har som mål att påskynda utvecklingen, höja förädlingsvärdet och produktiviteten samt främja utvecklingen av arbetslivet. Med finansieringen sporras även uppkomsten av nya ekosystem i miljardklass i Finland. Vid beviljandet av finansiering beaktas effekterna av finansieringen på projektets genomförande samt projektets genomslagskraft, den eftersträvade affärsverksamheten och nyhetsvärdet av den innovation eller det kunnande som ska utvecklas, nyttiggörandet av resultaten, de resurser som används, de ekonomiska förutsättningarna och nätverken samt projektens indirekta konsekvenser för näringslivet och samhället.
Finansiering kan även beviljas för viktiga projekt av gemensamt europeiskt intresse (Important Projects for Common European Interest, IPCEI) samt för investerings- och innovationsstöd för cirkulär ekonomi.
Av medlen under momentet hänför sig 125 316 000 euro av anslaget och 20 820 000 euro av fullmakten till helheter som finansieras via EU:s återhämtningsinstrument. Genom att stödja investeringar som främjar återanvändning och återvinning av centrala material och restprodukter från industrin strävar man efter att minska användningen av naturresurser genom ökad återanvändning och återvinning av avfallsmaterial och sidoströmmar. I urvalskriterierna för de projekt som väljs ut för stöd inom ramen för programmet för lösningar med låga koldioxidutsläpp inom fastighets- och byggbranschen är skadlighet för miljön eller biodiversiteten ett exkluderande villkor. Sökanden ska visa att projektet inte är skadligt för miljön och att projektet bidrar till bekämpningen av och anpassningen till klimatförändringen. Projekten ska antingen basera sig på en verifierbar lösning som främjar låga koldioxidutsläpp eller ta fram verksamhetsmodeller och verktyg för att genomföra och påvisa en ekonomi med låga koldioxidutsläpp. Samtliga investeringshelheter stöder den gröna dimensionen. Samtliga projekt som finansieras konkurrensutsätts genom utlysningar om finansiering, och kriterierna enligt DNSH (principen om att inte orsaka betydande skada) beaktas i beslutsfattandet.
Business Finland stöder uppkomsten av en värdekedja för mikroelektronik och av testnings- och försöksmiljöer för 6G, artificiell intelligens och kvantberäkning där företag och forskningsinstitut utvecklar teknikneutrala projekt. Investeringarna stöder digital omställning.
Via återhämtningsinstrumentet riktas finansieringen av FoUI-finansieringen som helhet till projekt som fokuserar på en ekonomi med låga koldioxidutsläpp och på förmågan att klara av klimatförändringen och anpassa sig till den. Investeringarna och reformerna främjar digitaliseringen genom att stödja en höjning av kompetensnivån samt utvecklande av produktionen av ny information och innovationsverksamheten. Målen för den gröna dimensionen beaktas i finansieringskriterierna. Främjandet av den kreativa ekonomin anknyter i huvudsak till främjande av digitalisering och syftar till att resultatet av det kreativa arbetet ska uttnyttjas mer mångsidigt och till att aktörer inom kulturbranschen och kreativa branscher ska ha bättre möjligheter att konkurrera på den internationella marknaden. För turistbranschen anvisas det forsknings- och utvecklingsfinansiering och företag stöds genom helheter bestående av handledning och instruktion i kunskapsbaserad ledning och hållbar turism, i syfte att uppnå en hållbar och digital tillväxt inom turistbranschen. Åtgärderna skapar förutsättningar för hållbar företagsverksamhet såväl i turistföretagen som inom andra branscher som stöder turistbranschen. Åtgärderna inom turistbranschen stöder den digitala dimensionen (40 %). Genom utvecklingsåtgärderna stöds införandet av rutiner för att digitalt övervaka turismens hållbarhet (inkl. koldioxidavtryck), den kunskapsbasrade ledningen och främjandet av försäljningen av turisttjänster.
Den EU-medfinansieringsandel som motsvarar utgifterna för europeiska samarbetsprojekt har antecknats under moment 12.32.99.
Effekter
2021 utfall |
2022 mål |
2023 mål |
|
Business Finland stöder ekonomisk tillväxt genom att främja att dess kunder utvecklas till mycket framgångsrika globala företag | |||
— Skillnaden mellan tillväxttakten för exporten hos de företag som är Business Finlands kunder och den genomsnittliga tillväxttakten för OECD-ländernas export (procentenheter) | - | > 1 | > 2 |
— Årlig export som genererats av de finansierade projekten/Business Finlands forsknings-, utvecklings- och innovationsfinansiering (exportkoefficient) | 36 | > 20 | > 20 |
Business Finland främjar hållbar utveckling genom att hjälpa sina kunder att utveckla hållbara lösningar och utveckla verksamheten | |||
— Andelen servicehändelser som hänför sig till främjandet av hållbar utveckling (%) | 17 | > 50 | > 55 |
Business Finland stärker konkurrenskraften genom att sporra sina kunder till att vara djärva förnyare av affärsverksamheten | |||
— Ökning av de sammanlagda satsningarna på forskning och utveckling i de företag som är Business Finlands kunder (%) | 2,1 | > 6 | > 6 |
— Antalet partner som deltagit i projekten för ekosystem där målet är ny affärsverksamhet i miljardklassen (antal) | - | - | 140 |
Beräknad användning av fullmakten och anslaget (1 000 euro)
Anslag | Fullmakt | |
Bidrag till forskning, utveckling och innovationsverksamhet | 222 200 | 275 625 |
— till nyetablerade företag | 89 261 | |
— till små och medelstora företag | 90 840 | |
— till stora företag | 95 524 | |
Finansiering av offentlig forsknings- och utvecklingsverksamhet | 111 964 | 148 413 |
Frivilliga programavgifter till Europeiska rymdorganisationen (ESA) | 17 684 | 16 124 |
RRF-verksamhet | 125 316 | 20 820 |
Incitament för audiovisuella produktioner | 2 090 | 9 500 |
Sammanlagt | 479 254 | 470 482 |
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027– | Sammanlagt fr.o.m. 2023 |
|
Förbindelser som ingåtts före 2023 | 379 499 | 210 533 | 106 981 | 41 051 | 28 310 | 766 374 |
Förbindelser 2023 | 99 755 | 167 730 | 126 287 | 60 327 | 37 033 | 491 132 |
Utgifter sammanlagt | 479 254 | 378 263 | 233 268 | 101 378 | 65 343 | 1 257 506 |
Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara 1 146 000 euro och överföringsutgifternas andel 478 108 000 euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avgifter till ESA (överföring till moment 32.01.66) | -876 |
Ekosystem och innovationer i miljardklass (regeringsprogr. 2019) | 5 600 |
Främjande av framtida nyckelsektorer (RRF pelare 3) | 1 127 |
Incitament för audiovisuella produktioner | -9 260 |
Industridrivna innovationsekosystem | 2 000 |
Innovations- och forskningsinfrastrukturer (RRF pelare 3) | 4 800 |
Justering av utbetalningar | -19 667 |
Justering av utbetalningar (coronaunderstöd) | -36 000 |
Kampanj som riktar sig till lokomotivföretag bland de stora företagen (tilläggsbudget IV 2020) | -3 000 |
Koldioxidsnåla lösningar, cirkulär ekonomi och digitalisering inom industrin samt export av industriella tjänster (RRF pelare 3) | 500 |
Kompetens och teknik på området hälsa och välbefinnande (RRF pelare 3) | 600 |
Lokomotivprojekt (RRF pelare 3) | 21 600 |
Pilotförsök med en partnerskapsmodell (tilläggsbudget IV 2020) | -4 500 |
Stöd för en hållbar och digital tillväxt inom turistbranschen (RRF pelare 3) | 100 |
Stödprogram för fastighets- och byggbranschen med tanke på klimatförändringar (RRF pelare 1) | 5 000 |
Stöd till företag inom de kreativa branscherna och evenemangsbranschen för genomförande av pilotprojekt (RRF pelare 3) | 600 |
Stöd till innovativa tillväxtföretag (RRF pelare 3) | -200 |
Talent Explorer (regeringsprogr. 2019) | 1 800 |
Utvecklingsmiljöer för 6G, artificiell intelligens och kvantberäkning (RRF pelare 2) | 1 900 |
Värdekedja för mikroelektronik (RRF pelare 2) | 3 750 |
Återanvändning och återvinning av centrala material och restprodukter från industrin (RRF pelare 1) | 19 600 |
Ökning av FoU-finansieringen | 8 230 |
Sammanlagt | 3 704 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2023 budget | 479 254 000 |
2022 II tilläggsb. | -20 650 000 |
2022 budget | 475 550 000 |
2021 bokslut | 458 077 628 |