Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
              41. Energistöd

Statsbudgeten 2023

20. Förnyelse och koldioxidsnålhetPDF-versio

Förklaring:Genom närings-, innovations- och energipolitiken främjas en förnyelse av arbetslivet och en stärkning av den internationella konkurrenskraften liksom även en utveckling mot ett klimatneutralt samhälle. Detta förutsätter nya åtgärder och nära samverkan mellan den offentliga sektorn och företagen. Det måste utvecklas nya klimatvänliga produkter och tjänster och införas produktionsmetoder som kan göra de industriella processerna koldioxidsnåla. Genom att satsa på detta kan företagen tillhandahålla lösningar som grundar sig på Finlands styrkor och är miljömässigt hållbara. Efterfrågan på miljömässigt hållbara lösningar ökar just nu på världsmarknaden.

Övergången till ett klimatneutralt samhälle påskyndas genom att vi investerar i förnybara energikällor, arbetar för resurseffektivitet (energi- och resurseffektivitet) och ökar andelen förnybar energi inom energianvändningen. Politiska åtgärder som stöder ett samhälle med låga koldioxidutsläpp och uppkomsten av ett utsläppsfritt energisystem möjliggör en hållbar ekonomisk utveckling. När det gäller att nå målen har resultaten av forskning, utveckling och innovationer (FoUI) en central betydelse.

Revideringen av innovationssystemet fortsätter med beaktande av riktlinjerna i regeringsprogrammet, rekommendationerna i finansieringsorganisationernas senaste utvärderingar och bedömningar samt den parlamentariska FoUI-arbetsgruppens riktlinjer för 2021. År 2022 fortsätter arbetet i den parlamentariska gruppen och dess uppgift är att utarbeta en plan för FoU-finansiering som sträcker sig längre än en ramperiod, att vara uppföljningsgrupp vid beredningen av den lag om FoU-finansiering som tas i bruk i januari 2023 och att utvärdera genomförandet av gruppens tidigare riktlinjer. Åtgärderna i den uppdaterade färdplanen för forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet förbättrar den finländska FoUI-miljöns internationella attraktionskraft och ger incitament för ökade FoUI-investeringar i Finland. Det långsiktiga FoUI-samarbetet mellan företag, forskningsinstitut och högskolor stärks inom ramen för en partnerskapsmodell.

Åtgärderna ökar forskningens och innovationsverksamhetens kvalitet och genomslagskraft och stöder uppkomsten av internationellt konkurrenskraftiga innovationskluster och ekosystem i Finland. Regionala och nationella FoUI-finansieringsinstrument samt EU:s FoUI-finansieringsinstrument utnyttjas parallellt som stöd för ekosystemen. Forsknings- och innovationsfinansieringen riktas till områden som är viktiga för en förnyelse av samhället och näringslivet samt till lovande tillväxtmöjligheter, bl.a. till stöd för en grön omställning. Åtgärderna i färdplanen stöder också vidareutveckling av forskningsresultat och utnyttjande, både kommersiellt och i samhället i stort, av den kunskap som forskningen ger upphov till. Företagen uppmuntras att skapa internationell affärsverksamhet och arbetsplatser med högt mervärde genom att utveckla och utnyttja ny teknik och nya källor till värdeskapande.

De politiska tillvägagångssätten och metoderna förnyas bl.a. med hjälp av digitalisering, försök, utveckling av lagstiftningen och utformning av förvaltningsövergripande utvecklingsåtgärder och programhelheter.

I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande samhälleliga effektmål för resultatområdet för 2023:

Samhälleliga effektmål

  2021
uppskattning/utfall
2022
uppskattning
2023
uppskattning
       
Klimatmålen nås      
— Växthusgasutsläpp utanför utsläppshandeln (Mt CO2 ekv.) 29 29 28
Investeringarna ökar i Finland      
— Industrins fasta investeringar (md euro) 5,64 6,83 7,50
— Stocken av utländska direktinvesteringar / BNP (%) 31 > 30 > 30
Innovationsverksamheten stärks      
— Företagens FoU-investeringar, volymökning per år (%) 4,7 > 5,0 > 5,0

20. Främjande av energieffektivitet och användning av förnybar energi (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 4 400 000 euro.

Anslaget får användas

1) för främjande av effektiv användning av energi, främjande av användning av förnybara energikällor, utvecklingsprojekt och utredningar samt informations- och rådgivningsverksamhet

2) för beredning av lagstiftning, nationellt genomförande och internationellt samarbete när det gäller energieffektivitet och förnybar energi.

Förklaring:Åtgärdshelheter som finansieras med anslag under momentet är genomförande av energieffektiviseringsdirektivet och fullgörande av energieffektiviseringsavtal samt införande av ett energikartläggningssystem, fastställande av europeiska energieffektivitetskrav för produkter, påverkan av konsumenternas agerande i fråga om energihushållning och främjande av användningen av förnybar energi samt konsekvensbedömning, internationella rapporteringsåtaganden och samprojekt.

Genom verksamheten samlas, bearbetas och sprids information samt utvecklas metoder och påskyndas ibruktagande av ny teknik i samarbete med kommuner, företag och branschorganisationer, med beaktande av också de möjligheter som internationellt samarbete erbjuder. Inom den rådgivnings- och informationsverksamhet som gäller effektiv användning av energi och förnybara energikällor och som riktar sig till större konsumentgrupper samarbetar man intensivt med sakkunnigorganisationer och stöder regionala aktörer.

Effekter

  2021
utfall
2022
mål
2023
mål
2030
mål
         
Slutlig energiförbrukning (TWh) < 280 < 280 < 280 < 275
Kumulativ energibesparing 2021—(TWh) - > 45 > 64 > 130

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Informations- och rådgivningsverksamhet 2 400 000
Systemet med energieffektiviseringsavtal 900 000
Energikartläggningssystemet 200 000
Främjande av användningen av förnybar energi 250 000
Uppföljning, konsekvensbedömning och internationell rapportering 600 000
EU-utvecklingsprojekt och förstudier 50 000
Sammanlagt 4 400 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Regional energirådgivning (överföring till moment 32.20.41) -20
Sammanlagt -20

2023 budget 4 400 000
2022 budget 4 420 000
2021 bokslut 3 420 000

40. Stödjande av forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 479 254 000 euro.

Fullmakt

År 2023 får nya finansieringsbeslut fattas till ett belopp av högst 470 482 000 euro.

Om en del av bevillningsfullmakten för 2022 är oanvänd, får beslut om beviljande av den oanvända delen fattas 2023 till ett belopp av högst 20 000 000 euro.

Anslaget och fullmakten får användas

1) i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001), statsrådets förordning om finansiering av forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (1444/2014), kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 och kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013 som avser stöd av mindre betydelse, till företag och andra sammanslutningar för forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet som fokuserar på teknik och affärsverksamhet och annan forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet och som syftar till att utveckla och nyttiggöra produkter, produktionsmetoder och tjänster samt för projekt för utveckling av arbetslivet

2) för forsknings- och utvecklingsprojekt och nationella och internationella program och projekt samt beredning av sådana vid organisationer som omfattas av statens budgetekonomi samt högskolor och motsvarande organisationer som bedriver offentlig forskning eller sprider information, för utveckling av kompetensen och de strategiska verksamhetsförutsättningarna samt för medlems- och programavgifter till internationella organisationer

3) för sådana innovativa utvecklingsprojekt och projekt för utveckling av arbetslivet som avser den offentliga verksamhet som bedrivs av organisationer som omfattas av statens budgetekonomi, kommunala organisationer och andra offentliga organisationer

4) för förberedelse och genomförande av offentlig upphandling i fråga om innovationer som höjer den offentliga verksamhetens kvalitet och kostnadseffektivitet vid de upphandlande enheter som avses i 5 § i lagen om offentlig upphandling (1397/2016) (innovativ offentlig upphandling)

5) för medlems- och deltagaravgifter till internationella organisationer för innovationssamarbete och innovationsprogram

6) för nationella medfinansieringsandelar och EU-medfinansieringsandelar i europeiska samarbetsprojekt

7) i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001), statsrådets förordning om internationaliseringsunderstöd för företags gemensamma projekt åren 2016—2020 (1734/2015) och kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013 som avser stöd av mindre betydelse, till genomförande av åtgärder som främjar internationalisering

8) för sådana mindre betydande kostnadsandelar av bidragskaraktär som betalas ut i samband med utvecklingen av företagens kartläggning av materialflöden och som anknyter till företagens försök med kartläggning av materialflöden

9) i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001) och statsrådets förordning om finansiering av forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (1444/2014) för sådana viktiga projekt av gemensamt europeiskt intresse vars stödjande Europeiska kommissionen efter särskild anmälan har godkänt som förenligt med den inre marknaden

10) i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001) och kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 samt statsrådets förordning om kompensation för audiovisuella produktioner (1138/2020) till företag och andra sammanslutningar för kostnader för utarbetande av manuskript för samt utveckling, produktion och distribution av audiovisuella verk i Finland samt för främjande av försäljningen av dem; understöd kan även beviljas utländska aktörer

11) i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001), statsrådets förordning om understöd som beviljas för främjande av cirkulär ekonomi och hållbar grön tillväxt (1197/2020) och kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 för investerings- och innovationsstöd för cirkulär ekonomi som beviljas företag och andra sammanslutningar.

Med anslag under momentet kan det utöver vanliga förskott i anslutning till finansieringsverksamhet också betalas förskott till Business Finland Oy för betalning av utgifterna för de fullmakter att bevilja understöd som Business Finland Oy beviljar.

Av anslaget har reserverats

1) 48 300 000 euro för främjande av återanvändning och återvinning av material och restprodukter från industrin (RRF pelare 1)

2) 9 100 000 euro, och av fullmakten 14 700 000 euro, för stödprogrammet för lösningar med låga koldioxidutsläpp inom fastighets- och byggbranschen (RRF pelare 1)

3) 7 050 000 euro för en värdekedja för mikroelektronik (RRF pelare 2)

4) 3 300 000 euro, och av fullmakten 2 500 000 euro, för utvecklingsmiljöer för 6G, artificiell intelligens och kvantberäkning (RRF pelare 2)

5) 8 600 000 euro för främjande av en innovations- och forskningsinfrastruktur (RRF pelare 3)

6) 29 600 000 euro för finansiering av lokomotivföretag (RRF pelare 3)

7) 8 366 000 euro för främjande av nyckelsektorer och stärkande av kompetensen (RRF pelare 3)

8) 5 600 000 euro för stödjande av innovativa tillväxtföretag (RRF pelare 3)

9) 1 100 000 euro för programmet för främjande av koldioxidsnåla lösningar, cirkulär ekonomi och digital förnyelse inom industrin och ökad export av industriella tjänster (RRF pelare 3)

10) 1 200 000 euro för teknik och kompetens på området hälsa och välbefinnande (RRF pelare 3)

11) 2 500 000 euro, och av fullmakten 3 620 000 euro, för strukturstöd till de kreativa branscherna (RRF pelare 3) och

12) 600 000 euro för stödjande av en hållbar och digital tillväxt inom turistbranschen (RRF pelare 3)

som en del av planen för återhämtning och resiliens.

Mervärdesskatteutgifter som hänför sig till konsumtionsutgifter som budgeterats under momentet betalas med anslag under moment 32.01.29.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Forsknings-, utvecklings- och innovationsfinansieringen riktas särskilt till riskfyllda projekt som påskyndar förnyelsen av näringslivets strukturer. Med finansieringen sporras organisationer till forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet samt till gemensamma program som har som mål att påskynda utvecklingen, höja förädlingsvärdet och produktiviteten samt främja utvecklingen av arbetslivet. Med finansieringen sporras även uppkomsten av nya ekosystem i miljardklass i Finland. Vid beviljandet av finansiering beaktas effekterna av finansieringen på projektets genomförande samt projektets genomslagskraft, den eftersträvade affärsverksamheten och nyhetsvärdet av den innovation eller det kunnande som ska utvecklas, nyttiggörandet av resultaten, de resurser som används, de ekonomiska förutsättningarna och nätverken samt projektens indirekta konsekvenser för näringslivet och samhället.

Finansiering kan även beviljas för viktiga projekt av gemensamt europeiskt intresse (Important Projects for Common European Interest, IPCEI) samt för investerings- och innovationsstöd för cirkulär ekonomi.

Av medlen under momentet hänför sig 125 316 000 euro av anslaget och 20 820 000 euro av fullmakten till helheter som finansieras via EU:s återhämtningsinstrument. Genom att stödja investeringar som främjar återanvändning och återvinning av centrala material och restprodukter från industrin strävar man efter att minska användningen av naturresurser genom ökad återanvändning och återvinning av avfallsmaterial och sidoströmmar. I urvalskriterierna för de projekt som väljs ut för stöd inom ramen för programmet för lösningar med låga koldioxidutsläpp inom fastighets- och byggbranschen är skadlighet för miljön eller biodiversiteten ett exkluderande villkor. Sökanden ska visa att projektet inte är skadligt för miljön och att projektet bidrar till bekämpningen av och anpassningen till klimatförändringen. Projekten ska antingen basera sig på en verifierbar lösning som främjar låga koldioxidutsläpp eller ta fram verksamhetsmodeller och verktyg för att genomföra och påvisa en ekonomi med låga koldioxidutsläpp. Samtliga investeringshelheter stöder den gröna dimensionen. Samtliga projekt som finansieras konkurrensutsätts genom utlysningar om finansiering, och kriterierna enligt DNSH (principen om att inte orsaka betydande skada) beaktas i beslutsfattandet.

Business Finland stöder uppkomsten av en värdekedja för mikroelektronik och av testnings- och försöksmiljöer för 6G, artificiell intelligens och kvantberäkning där företag och forskningsinstitut utvecklar teknikneutrala projekt. Investeringarna stöder digital omställning.

Via återhämtningsinstrumentet riktas finansieringen av FoUI-finansieringen som helhet till projekt som fokuserar på en ekonomi med låga koldioxidutsläpp och på förmågan att klara av klimatförändringen och anpassa sig till den. Investeringarna och reformerna främjar digitaliseringen genom att stödja en höjning av kompetensnivån samt utvecklande av produktionen av ny information och innovationsverksamheten. Målen för den gröna dimensionen beaktas i finansieringskriterierna. Främjandet av den kreativa ekonomin anknyter i huvudsak till främjande av digitalisering och syftar till att resultatet av det kreativa arbetet ska uttnyttjas mer mångsidigt och till att aktörer inom kulturbranschen och kreativa branscher ska ha bättre möjligheter att konkurrera på den internationella marknaden. För turistbranschen anvisas det forsknings- och utvecklingsfinansiering och företag stöds genom helheter bestående av handledning och instruktion i kunskapsbaserad ledning och hållbar turism, i syfte att uppnå en hållbar och digital tillväxt inom turistbranschen. Åtgärderna skapar förutsättningar för hållbar företagsverksamhet såväl i turistföretagen som inom andra branscher som stöder turistbranschen. Åtgärderna inom turistbranschen stöder den digitala dimensionen (40 %). Genom utvecklingsåtgärderna stöds införandet av rutiner för att digitalt övervaka turismens hållbarhet (inkl. koldioxidavtryck), den kunskapsbasrade ledningen och främjandet av försäljningen av turisttjänster.

Den EU-medfinansieringsandel som motsvarar utgifterna för europeiska samarbetsprojekt har antecknats under moment 12.32.99.

Effekter

  2021
utfall
2022
mål
2023
mål
       
Business Finland stöder ekonomisk tillväxt genom att främja att dess kunder utvecklas till mycket framgångsrika globala företag      
— Skillnaden mellan tillväxttakten för exporten hos de företag som är Business Finlands kunder och den genomsnittliga tillväxttakten för OECD-ländernas export (procentenheter) - > 1 > 2
— Årlig export som genererats av de finansierade projekten/Business Finlands forsknings-, utvecklings- och innovationsfinansiering (exportkoefficient) 36 > 20 > 20
Business Finland främjar hållbar utveckling genom att hjälpa sina kunder att utveckla hållbara lösningar och utveckla verksamheten      
— Andelen servicehändelser som hänför sig till främjandet av hållbar utveckling (%) 17 > 50 > 55
Business Finland stärker konkurrenskraften genom att sporra sina kunder till att vara djärva förnyare av affärsverksamheten      
— Ökning av de sammanlagda satsningarna på forskning och utveckling i de företag som är Business Finlands kunder (%) 2,1 > 6 > 6
— Antalet partner som deltagit i projekten för ekosystem där målet är ny affärsverksamhet i miljardklassen (antal) - - 140

Beräknad användning av fullmakten och anslaget (1 000 euro)

  Anslag Fullmakt
     
Bidrag till forskning, utveckling och innovationsverksamhet 222 200 275 625
— till nyetablerade företag   89 261
— till små och medelstora företag   90 840
— till stora företag   95 524
Finansiering av offentlig forsknings- och utvecklingsverksamhet 111 964 148 413
Frivilliga programavgifter till Europeiska rymdorganisationen (ESA) 17 684 16 124
RRF-verksamhet 125 316 20 820
Incitament för audiovisuella produktioner 2 090 9 500
Sammanlagt 479 254 470 482

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2023 2024 2025 2026 2027– Sammanlagt
fr.o.m.
2023
             
Förbindelser som ingåtts före 2023 379 499 210 533 106 981 41 051 28 310 766 374
Förbindelser 2023 99 755 167 730 126 287 60 327 37 033 491 132
Utgifter sammanlagt 479 254 378 263 233 268 101 378 65 343 1 257 506

Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara 1 146 000 euro och överföringsutgifternas andel 478 108 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Avgifter till ESA (överföring till moment 32.01.66) -876
Ekosystem och innovationer i miljardklass (regeringsprogr. 2019) 5 600
Främjande av framtida nyckelsektorer (RRF pelare 3) 1 127
Incitament för audiovisuella produktioner -9 260
Industridrivna innovationsekosystem 2 000
Innovations- och forskningsinfrastrukturer (RRF pelare 3) 4 800
Justering av utbetalningar -19 667
Justering av utbetalningar (coronaunderstöd) -36 000
Kampanj som riktar sig till lokomotivföretag bland de stora företagen (tilläggsbudget IV 2020) -3 000
Koldioxidsnåla lösningar, cirkulär ekonomi och digitalisering inom industrin samt export av industriella tjänster (RRF pelare 3) 500
Kompetens och teknik på området hälsa och välbefinnande (RRF pelare 3) 600
Lokomotivprojekt (RRF pelare 3) 21 600
Pilotförsök med en partnerskapsmodell (tilläggsbudget IV 2020) -4 500
Stöd för en hållbar och digital tillväxt inom turistbranschen (RRF pelare 3) 100
Stödprogram för fastighets- och byggbranschen med tanke på klimatförändringar (RRF pelare 1) 5 000
Stöd till företag inom de kreativa branscherna och evenemangsbranschen för genomförande av pilotprojekt (RRF pelare 3) 600
Stöd till innovativa tillväxtföretag (RRF pelare 3) -200
Talent Explorer (regeringsprogr. 2019) 1 800
Utvecklingsmiljöer för 6G, artificiell intelligens och kvantberäkning (RRF pelare 2) 1 900
Värdekedja för mikroelektronik (RRF pelare 2) 3 750
Återanvändning och återvinning av centrala material och restprodukter från industrin (RRF pelare 1) 19 600
Ökning av FoU-finansieringen 8 230
Sammanlagt 3 704

Anslaget står delvis utanför ramen.


2023 budget 479 254 000
2022 II tilläggsb. -20 650 000
2022 budget 475 550 000
2021 bokslut 458 077 628

41. Energistöd (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 364 090 000 euro.

Anslaget och fullmakten får i enlighet med statsrådets förordningar om allmänna villkor för beviljande av energistöd (1063/2012 och 1098/2017) och den statsrådets förordning för åren 2023—2027 som utfärdas senare användas

1) för investeringar och utredningar som stöder produktion eller användning av förnybar energi, energisparande, en effektivare energiproduktion eller energianvändning eller ibruktagande av ny teknik med anknytning till detta

2) för demonstrationsprojekt som hänför sig till teknik för produktion eller användning av biodrivmedel för trafiken.

Anslaget och fullmakten får dessutom användas till väteprojekt, projekt som gäller värdekedjan för batterier och pilotprojekt som hänför sig till teknik för produktion eller användning av biodrivmedel för trafiken som avses i statsrådets förordning om finansiering av forsknings-, utvecklings-, och innovationsverksamhet (144/2014) och i statsrådets förordning om understöd som beviljas för främjande av cirkulär ekonomi och hållbar grön tillväxt (1197/2020) samt i enlighet med Europeiska kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 för företag och andra sammanslutningar för investeringsprojekt för miljöskydd som går utöver unionsnormerna eller som höjer nivån på miljöskyddet samt för investeringsprojekt för återvinning och återanvändning av avfall.

Dessutom får anslaget och fullmakten användas för energiinvesterings- och energiinfrastrukturprojekt enligt Finlands plan för återhämtning och resiliens (Statsrådets förordning om stöd för energiinvesteringar enligt Finlands plan för återhämtning och resiliens åren 2022—2026).

Anslaget får användas till betalning av konsumtionsutgifterna för utredningar i anslutning till nyttiggörandet av biodrivmedel för trafiken.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Fullmakt

År 2023 får nya förbindelser ingås till ett belopp av högst 283 100 000 euro.

Om en del av bevillningsfullmakten för 2022 är oanvänd, får beslut om beviljande av den oanvända delen fattas 2023 till ett belopp av högst 638 200 000 euro.

Av anslaget har reserverats

1) 61 740 000 euro för investeringar i energiinfrastruktur (RRF pelare 1)

2) 61 740 000 euro, och av fullmakten 30 000 000 euro, för nyinvesteringar i energiteknik (RRF pelare 1)

3) 50 800 000 euro för främjande av avskiljning och återvinning av koldioxidsnålt väte och koldioxid (RRF pelare 1)

4) 19 000 000 euro för elektrifiering och koldioxidsnålhet i industrins processer (RRF pelare 1)

som en del av planen för återhämtning och resiliens.

Förklaring:Energistödet utgör en del av den ekonomiska styrning som syftar till att styra energisystemet mot effektivare lösningar som är optimala med tanke på klimatet och miljön. Energistöd behövs särskilt för att främja införandet och kommersialiseringen av ny teknik, för förnybar värmeproduktion och småskalig elproduktion, för att öka användningen av biodrivmedel för trafiken och för att stödja investeringar i energieffektivitet (inbegriper eltrafik och väteteknik). Anslaget får användas för att stödja storskaliga demonstrationsanläggningar som uppförs i Finland och som ingår i EU:s strategiska plan för energiteknik. För att också produktionen och användningen av biodrivmedel för trafiken och andra förnybara energikällor ska främjas så att en nivå som motsvarar målen nås i Finland förutsätts det att stödinsatserna i fråga om energi riktas till pilot- och demonstrationsprojekt för ny teknik.

Energistödet inriktas också på sådana pilot- och demonstrationsprojekt för ny teknik som främjar låga koldioxidutsläpp vid uppvärmning av städer och som särskilt grundar sig på andra metoder än förbränning.

Business Finland svarar för pilotprojekt i anslutning till teknik, och arbets- och näringsministeriet för stöd som riktas till demonstrationsanläggningarna.

Energistödet uppgår inom investeringsprojekten till högst 30 % och inom utredningsprojekten till högst 40 % av de godtagbara kostnaderna. Dessutom kan stödet inom ett investeringsprojekt höjas med 10 procentenheter i fråga om ny teknik som ingår i projektet. Inom ett utredningsprojekt kan en likadan höjning göras när stödet beviljas en kommun eller ett litet eller medelstort företag.

Av anslaget under momentet hänför sig 193 280 000 euro och av bevillningsfullmakten 30 000 000 euro till investeringar i energiinfrastruktur och ny energiteknik som finansieras via EU:s återhämtningsinstrument samt till främjande av koldioxidsnålt väte samt avskiljning och återvinning av koldioxid. Investeringarna inriktas på produktion av förnybar energi och energiöverföring så att de gör det möjligt att minska utsläppen av växthusgaser. Investeringar görs i olika produktionsformer för förnybar energi, såsom havsbaserad vindkraft och solenergi som produceras i industriell skala. Projekt som gäller energisystem och lagring av energi syftar till att främja lösningar som minskar användningen av fossil energi i energisystemen och främjar integrationen av energisystemet. Genom att främja koldioxidsnålt väte och avskiljning och återvinning av koldioxid strävar man efter att möjliggöra produktion av väte med ren energi, skalning av utvinningen samt lösningar för avskiljning och återvinning av koldioxid. De krav som den gröna omställningen och digitalisationen ställer beaktas i finansieringsbesluten för projekten.

Samhälleliga effekter

  2021
utfall
2022
mål
2023
mål
       
Ny teknik införs i större utsträckning i produktionen och användningen av energi      
Mångsidigheten inom energiförsörjningen kvarstår på en god nivå      
— Investeringar som främjats genom energistöd (mn euro) 643 2 685—3 356 1 288—1 610
— Beviljat energistöd (mn euro) 156,8 671,28 322
— Hävstångseffekten från energistödet (investeringar/stödbelopp) 4,1 4—5 4—5

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2023 2024 2025 2026— Sammanlagt
fr.o.m.
2023
           
Förbindelser som ingåtts före 2023 348 590 309 080 138 965 11 160 807 795
Förbindelser 2023 15 500 114 000 103 500 50 100 283 100
Utgifter sammanlagt 364 090 423 080 242 465 61 260 1 090 895

Merparten av användningen av anslaget uppskattas vara överföringsutgifter medan andelen konsumtionsutgifter uppskattas vara liten.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av utbetalningar enligt tilläggsfullmakten -11 500
Direkt elektrifiering av industrins processer och åtgärder för att göra dem koldioxidsnåla (RRF pelare 1) 19 000
Energistöd (den gröna omställningen) 20 000
Investeringar enligt batteristrategin (den gröna omställningen) 10 000
Investeringar i ny energiteknik (RRF pelare 1) 12 000
Koldioxidsnålt väte samt avskiljning och återvinning av koldioxid (RRF pelare 1) 50 800
Precisering av förslagsanslaget 17 710
Regional energirådgivning (överföring från moment 32.20.20) 20
Stora demoprojekt (tilläggsbudget IV 2020) -4 000
Väteprojekt (den gröna omställningen) 20 000
Omfördelning -500
Sammanlagt 133 530

Anslaget står delvis utanför ramen.


2023 budget 364 090 000
2022 II tilläggsb.
2022 budget 230 560 000
2021 bokslut 30 690 127

43. Elektrifieringsstöd till den energiintensiva industrin (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 150 000 000 euro.

Anslaget under momentet får användas till betalning av stöd enligt lagen om elektrifieringsstöd till den energiintensiva industrin.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Genom elektrifieringsstödet till den energiintensiva industrin ersätts de indirekta kostnader som utsläppshandeln medför för elpriset till de i lagen angivna sektorerna på basis av uppgifterna för 2021—2025. De sektorer som anges i lagen anses vara särskilt utsatta för en betydande risk för koldioxidläckage på grund av den merkostnad som utsläppshandeln orsakar elpriset. Syftet med elektrifieringsstödet är att förebygga risken för koldioxidläckage, trygga industrins kostnadskonkurrenskraft och styra verksamhetsutövarna till att utveckla sin industriella produktion så att den blir mer klimatneutral. Verksamhetsutövarna ska använda minst 50 % av det stöd som beviljats till utvecklingsåtgärder genom vilka deras verksamhet blir mer klimatneutral.

Elektrifieringsstöd betalas på basis av uppgifterna för 2021—2025 med medel ur budgetarna för 2022—2026. Beloppet av det stöd som betalas ut beror bl.a. på priset på utsläppsrätterna och stödmottagarens elförbrukning eller produktionsvolym. Uppskattningen av det pris på en utsläppsrätt som ska tillämpas vid beräkningen av stödet är 50 euro 2023. Utbetalningen av stöd begränsas på årsnivå till högst 150 000 000 euro. Lagen om elektrifieringsstöd till den energiintensiva industrin innehåller bestämmelser om grunderna för beviljande av stöd och om beräkning av stödbeloppet.


2023 budget 150 000 000
2022 II tilläggsb. 87 000 000

(45.) Investeringsstöd för LNG-terminaler (förslagsanslag)

Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det stryks i budgeten.


2022 budget 5 532 000
2021 budget 5 532 000

46. Innovationsstöd för skeppsbyggnad (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 18 592 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av understöd enligt statsrådets förordning om statsunderstöd för innovationer inom skeppsbyggnad (364/2015).

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Fullmakt

Om en del av bevillningsfullmakten för 2022 är oanvänd, får beslut om beviljande av den oanvända delen fattas 2023 till ett belopp av högst 15 000 000 euro.

Förklaring:Avsikten är att anslag beviljas varv för nybyggnad, ombyggnad eller reparation av fartyg för utveckling och planering av en ny fartygstyp, för sådana innovativa delar av ett fartyg som kan betraktas som separata delar samt för utvecklande och upprättande av innovativa produktions-, planerings- eller logistikmetoder.

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2023 2024 2025 2026 Sammanlagt
fr.o.m.
2023
           
Förbindelser som ingåtts före 2023 18 592 18 325 11 000 3 000 50 917

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Justering av utbetalningar -1 193
Sammanlagt -1 193

2023 budget 18 592 000
2022 budget 19 785 000
2021 bokslut 4 230 067

47. Främjande av en offentlig infrastruktur för laddning av el och tankning av gas i trafiken (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 21 500 000 euro.

Anslaget får i enlighet med förordningen om infrastrukturstöd för främjande av eltrafik och för användning av biogas och förnybart väte i trafiken (178/2022) användas

1) 8 300 000 euro för projekt i grupp 1 (investeringsprojekt som gäller laddningspunkter för snabbladdning av fordon)

2) 5 200 000 euro för projekt i grupp 2 (investeringsprojekt som gäller laddningspunkter för lokal kollektivtrafik)

3) 2 800 000 euro för projekt i grupp 3 (investeringsprojekt som gäller tankstationer för komprimerad biogas)

4) 3 600 000 euro för projekt i grupp 4 (investeringsprojekt som gäller tankstationer för kondenserad biogas)

5) 1 600 000 euro för projekt i grupp 5 (investeringsprojekt som gäller tankstationer för förnybart väte).

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Syftet med de offentliga investeringarna i infrastrukturen för laddning och tankning av el och gas för transport är att utvidga den befintliga laddningsinfrastrukturen. Syftet med stödet är att öka antalet laddningsstationer med hög prestanda med minst 376, antalet laddningsstationer för kollektivtrafik med minst 417, antalet tankningsstationer för komprimerad gas (CBG) med minst 25 och antalet tankningsstationer för kondenserad gas (LBG) med minst 14 före utgången av 2024.

Delområdet bidrar avsevärt till den gröna omställningen genom att stödja utvecklingen bort från fossila bränslen inom transportsektorn. Genom åtgärderna kan man också förebygga de regionala och sociala negativa effekterna av den gröna omställningen. Att utsläppen inom trafiken kan minskas är en central faktor med tanke på uppnåendet av utsläppsminskningsmålen för 2030 inom ansvarsfördelningssektorn och EU:s mål om koldioxidneutralitet 2050. Investeringarna förverkligar målen i den nationella energi- och klimatstrategin och i den klimatpolitiska planen på medellång sikt, nämligen att minska utsläppen inom ansvarsfördelningssektorn.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Offentlig laddningsinfrastruktur och offentligt nätverk av tankstationer för gas 15 000
Offentlig laddningsinfrastruktur och offentligt nätverk av tankstationer för gas (RRF pelare 1) -13 200
Stöd till den offentliga distributionsinfrastrukturen för el och gas för transport (den gröna omställningen) 6 500
Sammanlagt 8 300

2023 budget 21 500 000
2022 II tilläggsb. 15 000 000
2022 budget 13 200 000
2021 bokslut 8 000 000

48. Produktionsstöd för förnybar energi (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 135 406 000 euro.

Anslaget får i enlighet med lagen om stöd till produktion av el från förnybara energikällor (1396/2010) användas

1) till betalning av inmatningstariffen (vindkraft, biogas, trädbränsle)

2) till betalning av produktionsstöd för produktion av skogsflisbaserad el (ett produktionsstöd höjt med en förgasarpremie)

3) till betalning av ett premiestöd som baserar sig på anbudsförfarande.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Produktionsstödet används för stöd till produktion av el med vindkraft, biogas, skogsflis eller trädbränsle i anläggningar som godkänts inom inmatningstariffsystemet. Till producenterna av vindkrafts-, biogas- och trädbränslebaserad el betalas som stöd inom inmatningstariffsystemet skillnaden mellan det riktpris som fastställs i lagen och medeltalet av det områdespris för Finland som under tre månader realiserats på elbörsen (inmatningstariffsystem) samt till producenter av skogsflisbaserad el ett stöd som varierar enligt utsläppsrättens pris och skatten på torv. Till producenter av biogasbaserad och trädbränslebaserad el betalas dessutom en inmatningstariff höjd med en värmepremie vid kraftvärmeproduktion och till producenter av skogsflisbaserad el en inmatningstariff höjd med en förgasarpremie när skogsflis förgasas i en förgasare för att användas som bränsle i en pulverförbränningspanna.

I enlighet med den nationella energi- och klimatstrategin ordnades år 2018 ett teknikneutralt anbudsförfarande för stöd för förnybar energi. Stöd beviljades för sju projekt med en sammanlagd elproduktion på 1,36 TWh per år. Stödet betalas i form av en premie (genomsnittspris 2,49 euro/MWh) per kraftverk i högst 12 år från det att produktionen inleddes. En maximal premie betalas när det genomsnittliga marknadspriset på el under tre månader är högst 30 euro/MWh. Stödtaket för godkända projekt är 3,5 miljoner euro per år.

Europeiska unionens mål var att öka andelen förnybar energi till 20 % av slutanvändningen av energi före 2020. För Finlands del var målet 38 %, och det överskreds.

Enligt Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/2001 om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor (omarbetat, det s.k. RED II) ska medlemsstaterna gemensamt säkerställa att andelen energi från förnybara energikällor i unionens slutliga energianvändning (brutto) år 2030 är minst 32 %. Medlemsstaterna ska fastställa nationella bidrag för att gemensamt uppfylla det bindande övergripande unionsmålet. Finland har i sin nationella energi- och klimatplan till kommissionen uppgett att Finland eftersträvar en andel på 51 procent förnybar energi 2030.

Produktionsstöd och riktpris

   
Riktpris för vindkrafts-, biogas- och trädbränslebaserad el (euro/MWh) 83,50
Värmepremie för biogasbaserad el vid kraftvärmeproduktion (euro/MWh) 50,00
Värmepremie för trädbränslebaserad el vid kraftvärmeproduktion (euro/MWh) 20,00
— högst per år/kraftverk som producerar trädbränslebaserad el (euro) 750 000
Produktionsstöd, som varierar enligt priset på en utsläppsrätt och skatten på torv, till producenter av skogsflisbaserad el (högst euro/MWh, förutsatt att det genomsnittliga priset på en utsläppsrätt under tre månader är högst 10 euro/t och skatten på torv är 1,90 euro/MWh) 18,00
Samhälleliga effektmål
  • — Finland når de uppsatta målen för förnybar energi
  • — Stödprogrammet hjälper Finland att bli ett koldioxidsnålt samhälle.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Vindkraftverk 128 903 000
Biogaskraftverk 2 968 000
Trädbränslekraftverk 135 000
Premiestöd 3 400 000
Sammanlagt 135 406 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ändringar i priserna på elmarknaden och på utsläppsrätter -175 492
Ändring i volymen av vindkraftsproduktionen 1 287
Sammanlagt -174 205

2023 budget 135 406 000
2022 II tilläggsb. -174 211 000
2022 budget 309 611 000
2021 bokslut 201 023 765

83. Lån för forsknings- och innovationsverksamhet (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 157 160 000 euro.

Anslaget får i enlighet med lagen om statens långivning samt statsborgen och statsgaranti (449/1988), kommissionens förordning (EU) nr 651/2014, statsrådets förordning om finansiering av forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (1444/2014) och kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013, som avser stöd av mindre betydelse, anvisas till företag och andra sammanslutningar

1) för teknologi, affärsverksamhet och annan forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet som syftar till att utveckla och nyttiggöra produkter, produktionsmetoder och tjänster

2) för inledande av verksamheten i företagsacceleratorer som främst tjänar nyetablerade innovativa företag och i företag som samlar in medel till riskkapitalfonder.

Om projektets genomförande eller det ekonomiska nyttiggörandet av resultaten fördröjs eller misslyckas, har Business Finland rätt att på ansökan av låntagaren avstå från lånefordran eller i övrigt ändra lånevillkoren på det sätt som närmare föreskrivs genom statsrådets förordning 1444/2014.

Lånen beviljas i regel utan krav på säkerhet. En del av finansieringen kan betalas ut i förskott.

Statskontoret har rätt att ingå avtal med låntagare om omvandling av tidigare beviljade kapitallån och räntorna på dem till lån i form av främmande kapital i enlighet med aktiebolagslagen (624/2006). Statskontoret kan också avtala om att lån förfaller i samband med omvandlingen. En omvandling förutsätter de övriga borgenärernas samtycke.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Fullmakt

År 2023 får nya lån beviljas till ett belopp av högst 146 823 000 euro.

Om en del av bevillningsfullmakten för 2022 är oanvänd, får beslut om beviljande av den oanvända delen fattas 2023 till ett belopp av högst 20 000 000 euro.

Förklaring:Med lånen sporras företag och andra sammanslutningar till forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet samt till gemensamma teknologi-, forsknings-, utvecklings- och innovationsprogram som har som mål att påskynda utvecklingen samt att höja förädlingsvärdet och produktiviteten.

Lånen beviljas för högst 10 år. Om projektets genomförande eller det ekonomiska nyttiggörandet av resultaten fördröjs, kan lånetiden av ytterst vägande skäl förlängas till högst 20 år. Räntan på lånen beräknas uppgå till 1 % 2023. Det startstöd som beviljas i form av lån uppgår till högst 1 miljon euro (för nystartade innovativa företag högst 2 miljoner euro) och lånetiden är högst 10 år.

Inkomsterna av återbetalning av lån har antecknats under moment 15.01.04 och räntorna under moment 13.01.05.

Effektmålen har angetts i samband med moment 32.20.40.

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2023 2024 2025 2026— Sammanlagt
fr.o.m.
2023
           
Förbindelser som ingåtts före 2023 96 963 20 740 7 170 1 750 126 623
Förbindelser 2023 60 197 51 388 14 682 20 556 146 823
Utgifter sammanlagt 157 160 72 128 21 852 22 306 273 446

Det totala beloppet lån beviljade av Business Finland1)

  2019 2020 2021
       
Det totala lånebeloppet i slutet av året (mn euro) 1 045,7 1 126,1 1 136,1
Avskrivna, efterskänkta lån (mn euro) 25,9 30,6 18,5

1) Inbegriper även lån beviljade med anslag under moment 32.20.87.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Justering av utbetalningar -85 790
Justering av utbetalningar (överföring till moment 32.40.89) -600
Sammanlagt -86 390

Anslaget står utanför ramen.


2023 budget 157 160 000
2022 II tilläggsb. -56 000 000
2022 budget 243 550 000
2021 bokslut 135 851 800

87. Kapitallån för modernisering av industrin och utveckling av företagsledda ekosystem för affärsverksamhet (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 8 250 000 euro.

Anslaget får användas för beviljande av kapitallån utan säkerhet enligt aktiebolagslagen (624/2006) till företag och andra sammanslutningar för verksamhet som utvecklar ekosystemen för affärsverksamhet.

Lån kan beviljas i form av kapitallån som inte innehåller statligt stöd eller i form av startstöd enligt kommissionens förordning (EU) nr 651/2014. Om lånet har beviljats i form av startstöd och den affärsverksamhet som ett nystartat företag eftersträvar misslyckas, kan i undantagsfall det utestående lånekapitalet och räntorna efterskänkas eller lånevillkoren på något annat sätt ändras i enlighet med det som närmare anges i statsrådets förordning 1444/2014.

En del av finansieringen kan betalas ut i förskott.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Med kapitallån finansieras företag som är i inledningsfasen och som genom sin verksamhet moderniserar industrin och utvecklar nya ekosystem för affärsverksamhet. Målet är att främja företagsverksamhet som baserar sig på ett effektivt utnyttjande av kapital och kompetens av ny, immateriell karaktär för främjande av ekonomisk tillväxt.

Den verksamhet som finansieras kan ha samband med t.ex. verksamheten för en operatör för ett ekosystem för affärsverksamhet eller utvecklande av data- eller testplattformar.

Effektmålen har angetts i samband med moment 32.20.40.

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2023 Sammanlagt
fr.o.m.
2023
     
Förbindelser som ingåtts före 2023 8 250 8 250

Anslaget står utanför ramen.


2023 budget 8 250 000
2022 II tilläggsb. 6 100 000
2022 budget 8 250 000
2021 bokslut 14 206 000

89. Kapitalinvestering i Nationella Centret för Läkemedelsutveckling Ab (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 20 000 000 euro.

Anslaget får användas för att höja Nationella Centret för Läkemedelsutveckling Ab:s eget kapital.

Förklaring:Nationella Centret för Läkemedelsutveckling Ab är en del av den helhet med nationella kompetenskluster som under flera regeringsperioder byggts upp som en del av den tillväxtstrategi för forskning och innovation inom hälsobranschen (2014) som styrs och utarbetas av tre ministerier (UKM, SHM och ANM). I enlighet med statsminister Marins regeringsprogram fortsätter genomförandet av tillväxtstrategin för hälsobranschen under den pågående regeringsperioden.

Nationella Centret för Läkemedelsutveckling Ab har registrerats i handelsregistret den 22 april 2022 och bolagets verksamhetsort är Åbo. Bolagets verksamhetsområde är enligt bolagsordningen förvaltning och ägande av läkemedelsutvecklingsbolag och verksamhetens syfte är att utveckla forsknings- och innovationsverksamheten inom läkemedelsområdet. De röstberättigade aktierna i Nationella Centret för Läkemedelsutveckling Ab ägs av finska staten.

Anslaget står utanför ramen.


2023 budget 20 000 000