Statsbudgeten 2023
51. Understöd till tjänster inom trafik, transport och kommunikation (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 28 141 000 euro.
Anslaget får användas
1) till allmän säkerhetsverksamhet för vägtrafik och till utvecklingsprojekt, försök och säkerhetsundersökningar i enlighet med statsrådets förordning om statsunderstöd för främjande av säkerhetsverksamhet för vägtrafik (1207/2016)
2) betalning av understöd enligt lagen om tidsbegränsat stöd för anskaffning av fordon som drivs med alternativa drivkrafter och för konvertering av fordon så att de drivs med alternativa drivkrafter
3) till betalning av statsunderstöd för kostnader för ordnande av yrkesutbildning inom järnvägstrafiken
4) till betalning av prisstöd för lotsning i Saimenområdet i enlighet med lotsningslagen (940/2003)
5) för tidsbundet distributionsstöd för tidningar
6) för utbetalning av statsunderstöd för utvecklande av ett informationsekosystem för digital trafik som samlar basservicen för digital affärsverksamhet.
I fråga om punkt 1 och 3 budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Anslaget som beviljats för lotsning i Saimenområdet får användas för nödvändiga kostnader som uppstår för lotsningsbolaget av upprätthållandet av lotsningsberedskapen.
Under 2021 får det budgeterade anslaget för betalning av understöd enligt lagen om skrotningspremie för personbilar, stöd för anskaffning av eldrivna personbilar och stöd för konvertering av personbilar till gas- eller etanoldrift (971/2017) även användas till betalning av utgifter enligt 2 punkten.
Dispositionsplan (euro)
Anskaffningsstöd för el- och gasdrivna lastbilar | 1 000 000 |
Anskaffningsstöd för el- och gasdrivna paketbilar | 1 500 000 |
Tidsbundet understöd för tidningsutdelning | 15 000 000 |
Säkerhetsverksamhet för vägtrafik | 9 100 000 |
Yrkesutbildning i samband med järnvägstrafiken | 841 000 |
Prisstöd för lotsning inom Saimenområdet | 700 000 |
Sammanlagt | 28 141 000 |
Förklaring:Regeringen har till riksdagen lämnat en proposition om ändring av postlagen och om understöd för tidningsutdelning. Enligt propositionen minskas utdelningsdagarna för de brev som ingår i de samhällsomfattande tjänsterna till tre dagar i hela landet och informationsförmedlingen stöds genom ett tidsbundet statsunderstöd som konkurrensutsätts och vars syfte är att säkerställa att tidningsutdelningen fortsätter också i glesbygdsområden där det inte finns något nät för morgondistribution av tidningar.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagar om ändring av lagen om trafiksäkerhetsavgift och trafikförsäkringslagen. I propositionen föreslås det en höjning av den trafiksäkerhetsavgift som betalas av försäkringsbolag som bedriver trafikförsäkringsverksamhet. I fortsättningen ska trafiksäkerhetsavgiften vara 1,3 procent av ett försäkringsbolags årliga premieinkomster av trafikförsäkringen. Syftet med propositionen är att de medel som samlas in genom trafiksäkerhetsavgiften bättre ska motsvara den finansiering som årligen behövs för det förebyggande trafiksäkerhetsarbetet. Med anslaget för säkerhetsverksamhet för vägtrafiken främjas de trafikpolitiska målen för säkerhet i vägtrafiken. Anslaget baserar sig på den trafiksäkerhetsavgift som tas ut hos försäkringsbolag och som intäktsförs under moment 11.19.05.
Regeringen överlämnar i samband med budgetpropositionen en proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om tidsbegränsat stöd för anskaffning av fordon som drivs med alternativa drivkrafter och för konvertering av fordon så att de drivs med alternativa drivkrafter.
Enligt regeringsprogrammet ska utsläppen från den inhemska vägtrafiken halveras före 2030 jämfört med nivån 2005. I färdplanen för fossilfria transporter beskrivs de åtgärder genom vilka målet kan nås.
Anslaget för utbildning inom järnvägsbranschen är avsett för en läroanstalt eller ett aktiebolag som erbjuder övergripande yrkesutbildning inom järnvägsbranschen för olika uppgifter och som är oberoende av aktörerna inom järnvägsbranschen.
Enligt lotsningslagen tas det på Saima kanal och Saimens vattenområde ut en lotsningsavgift som grundar sig på ett nedsatt pris per enhet. Det nedsatta priset per enhet är maximalt två tredjedelar av det ordinarie priset per enhet. Det är därför meningen att prisstöd enligt momentet ska betalas för företagsekonomiskt olönsam lagstadgad lotsning inom Saimenområdet till det företag som producerar lotsningstjänster. Lotsningssträckorna är betydligt längre på Saimenområdet än i havstrafiken. Skillnaden mellan den allmänna lotsningsavgiften och lotsningsavgiften på Saimen ersätts så att ersättningen är högst lika stor som underskottet för Saimenområdet (inkl. kanalen).
Statsunderstödet för utvecklande av ett informationsekosystem för digital trafik som samlar basservicen för digital affärsverksamhet är en del av åtgärdsplanen för den riksomfattande trafiksystemplanen för 2021—2032 (Trafik 12) Genom utvecklandet av ekosystemet för trafiken stöder staten digitaliseringen av transportsystemet genom att förbättra tillgången till och utnyttjandet av information.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Anskaffnings- och konverteringsstöd (RRF pelare 3) | -2 500 |
Anskaffningsstöd för el- och gasdrivna lastbilar | -1 000 |
Bortfall av tillägg av engångsnatur (trafikskyddet) | -500 |
Höjning av inflödet av trafiksäkerhetsavgiften (konsekvens av lagändring) | 1 800 |
Minskning av inflödet av trafiksäkerhetsavgiften | -800 |
Prisstöd för Saimenområdet | -3 100 |
Tidsbundet understöd för tidningsutdelning | 15 000 |
Utvecklande av ett ekosystem för elektrifierad tung trafik (RRF pelare 3) | -1 500 |
Sammanlagt | 7 400 |
2023 budget | 28 141 000 |
2022 II tilläggsb. | 15 500 000 |
2022 budget | 20 741 000 |
2021 bokslut | 98 760 000 |