Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
              31. Vissa understöd

Statsbudgeten 2023

30. Understöd för trafik- och kommunikationsnäten (reservationsanslag 3 år)PDF-versio

Under momentet beviljas 24 530 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av statsunderstöd för projekt som gäller vägförbindelsen från Sahasaarenkatu till bioproduktfabriken i Kemi och betalning av statsunderstöd för planering av projekten för snabbspårväg på avsnittet Vik—Malm, snabbspårväg på avsnittet Mellungsbacka—Dickursby—Aviapolis—flygplatsen, spårväg i Åbo, depåer i närtågtrafikområdet samt till betalning av statsunderstöd för planering och byggande inom projekt som gäller spårvägarna i västra Helsingfors (inkl. snabbspårvägen vid Vichtisvägen) och projektet för en spårväg i Tammerfors (fas 2).

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Dispositionsplan (euro)

   
Mellungsbacka—Dickursby—Aviapolis—flygplatsen 1 880 000
Spårvägen i Åbo 1 500 000
Depåerna i närtågtrafikområdet 1 000 000
För projekthelheten spårvägarna i västra Helsingfors (inkl. snabbspårvägen vid Vichtisvägen) 11 250 000
Spårvägen i Tammerfors, fas 2 5 400 000
Snabbspårväg på avsnittet Vik—Malm 1 500 000
Vägförbindelse från Sahasaarenkatu till bioproduktfabriken i Kemi 2 000 000
Sammanlagt 24 530 000
Fullmakt

Transport- och kommunikationsverket får bevilja statsunderstöd och ingå andra förbindelser för projektet

1 ) snabbspårvägen på avsnittet Vik—Malm så att det sammanlagda beloppet av understödsposterna uppgår till högst 7 500 000 euro. Fullmaktsbeloppet är dock högst 30 procent av planeringskostnaderna

2) spårvägarna i västra Helsingfors (inkl. snabbspårvägen vid Vichtisvägen) så att det sammanlagda beloppet av understödsposterna uppgår till högst 105 000 000 euro inklusive de tidigare utbetalda understöden. Fullmaktsbeloppet är dock högst 30 procent av planerings- och byggnadskostnaderna.

Trafikledsverket och Transport- och kommunikationsverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.

Förklaring:I den andra fasen av projektet för en spårväg i Tammerfors byggs en spårväg mellan centrum och Lentävänniemi. Dessutom genomförs den regionala generalplaneringen av utbyggnaden av spårvägen i Tammerforsregionen. Understödet betalas till Tammerfors stad i efterhand på basis av de faktiska kostnaderna från föregående år, men så att statsunderstödet för första gången betalats 2018 för de faktiska understödsberättigande utgifterna 2016—2017. Statsunderstödet är högst 84,957 miljoner euro, dvs. andelen för den första fasen är högst 60,497 miljoner euro och för den andra fasen högst 24,0 miljoner euro. Den regionala generalplaneringen av utbyggnaden av spårvägen i Tammerforsregionen uppgår till högst 0,46 mn euro. I MBT-avtalet ingår också statsunderstöd för totalkostnaderna för den regionala generalplanen när det gäller utbyggnaden av spårvägen i Tammerforsregionen.

Vanda snabbspårväg är en spårvägsförbindelse som förbinder Håkansböleregionen och Västerkullaregionen med spårnätet och skapar en direkt förbindelse till Dickursby, Aviapolis och flygplatsen. En generalplan för spårvägen färdigställdes 2019. Efter att generalplanen blivit klar beslutade Vanda stadsfullmäktige att utifrån den inleda den detaljerade planeringen av spårvägen. I den fortsatta planeringen görs gatuplanering samt planering som gäller drift, depåer, elteknik, tunnlar m.m. liksom också stadsplanering i anslutning till spårvägsprojektet, såsom planstommar och ett stort antal detaljplaner, bl.a. en teknisk detaljplan som omfattar hela spårvägen. För spårvägens hela rutt utarbetas det gatuplaner och därefter byggplaner. Kommunerna skapar förutsättningar för en hållbar mobilitet.

Spårvägen i Åbo har en stor strategisk betydelse för Åbo stad och stadsregion. Spårvägen styr utvecklingen i stadsregionen under flera decennier. Den anknyter till viktiga strategiska mål och projekt för staden, t.ex. Vetenskapsparken, utvecklingen av centrum och Entimmeståget. Den förverkligar stadens klimatmål genom att ändra fördelningen av färdsätt och genom att intensifiera stadsstrukturen. Genomförandet av spårvägen i Åbo möjliggör regional tillväxt i och med att kollektivtrafikförbindelserna förbättras och trafiksystemets kapacitet ökar. Den allt tätare stadsstrukturen och en höjning av servicenivån inom kollektivtrafiken minskar personbilstrafiken, vilket för sin del minskar utsläppen och energiförbrukningen. När Vetenskapsparkens linje förverkligas blir centrum mer tillgängligt och i synnerhet ställningen för området Kråkkärret i stadsstrukturen stärks och markanvändningen blir mångsidigare. Kommunerna skapar förutsättningar för en hållbar mobilitet.

Det ständigt ökande antalet passagerare inom närtågtrafiken kräver ett ökat utbud av närtågtrafik. Ett ökat utbud förutsätter nya materielanskaffningar. De nya depåerna är en förutsättning för HRT:s nya materielanskaffning. Placeringen av depåerna inom HRT:s närtågtrafikområde styrs och begränsas av markanvändningen, det nuvarande bannätet och eventuella framtida banprojekt. Depån behöver för sin verksamhet ett stort område och det är utmanande att hitta ett optimalt läge för det mitt i den byggda miljön, med beaktande av också de trafikmässiga utgångspunkterna och förutsättningarna för närtågtrafiken. Enligt HRT:s och Trafikledsverkets utredning bör de nya depåerna finnas trafikmässigt nära stadsbanornas ändstationer på strandbanan och huvudbanan samt invid ringbanan för att bankapaciteten ska kunna användas så effektivt som möjligt. En förutsättning för beslut om beviljande av statsunderstöd är att kommunerna i Helsingforsregionen förbinder sig till målen och åtgärderna i MBT-avtalet för 2020—2031 och finansieringen av dem, så som de har fastställts i förhandlingsresultatet. Kommunerna skapar förutsättningar för en hållbar mobilitet.

Planeringen av spårvägarna i västra Helsingfors, inbegripet byggandet av Vichtisvägens snabbspårväg, är en del av planeringen och förverkligandet av Vichtisvägens och Hoplaksvägens boulevardstad. Fullmakten för projektet höjs från tidigare 4 260 000 euro till 105 000 000 euro. Projektet omfattar utvecklingen av spårvägarna i västra stadskärnan samt byggandet av snabbspårvägen vid Vichtisvägen. Den fortsatta planeringen har inletts 2022 och byggandet planeras ske åren 2023—2031. Utredningsplanen för projektet och genomförandet av projektet godkändes vid stadsfullmäktiges möte den 20 januari 2021. En projektplan utarbetas utifrån utredningsplanen. Fördelarna med projektet fås i och med en intensivare markanvändning inom det centrala området och en förbättrad servicenivå inom kollektivtrafiken. Till de viktigaste fördelarna hör förändringen i antalet resor med hållbara färdsätt och minskade CO2-utsläpp från trafiken samt förbättrad tillgänglighet i fråga om arbetskraften.

En rapport om en utredningsplan för snabbspårvägen på avsnittet Vik—Malm blev färdig sommaren 2021 och i den identifierades behov av fortsatt planering innan beslut fattas. Arbetet med utredningsplanen pågår fortfarande i fråga om spårvägens sträckning samt projektets omfattning och fasning, i syftet att ha beredskap att fatta beslut i slutet av 2023. Under vintern 2022 inleddes delgeneralplanen för avsnittet Vikstranden—Lahtisleden, i vilken sträckningen för snabbspårvägen mellan Forsby depå och Vik också behandlas. Byggandet i den första fasen av projektet ska enligt planen inledas i slutet av 2020-talet, men detta kommer att preciseras ytterligare i den fortsatta planeringen.

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2023 2024 2025– Sammanlagt
fr.o.m.
2023
         
Snabbspårvägen i Vanda 1 880     1 880
Depåerna i närtågtrafikområdet 1 000     1 000
Spårvägen i Åbo 1 500     1 500
Snabbspårväg på avsnittet Vik—Malm 1 500 1 500 4 500 7 500
Vägförbindelse från Sahasaarenkatu till bioproduktfabriken i Kemi 2 000 3 000 6 000 11 000
För projekthelheten spårvägarna i västra Helsingfors (inkl. snabbspårvägen vid Vichtisvägen) 11 250 11 840 81 010 104 100
Spårvägen i Tammerfors, fas 2 5 400 3 600   9 000
Utgifter sammanlagt 24 530 19 940 91 510 135 980

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
För projekthelheten spårvägarna i västra Helsingfors (inkl. snabbspårvägen i Vichtis) 9 950
Planering av spårvägarna i västra Helsingfors (inkl. snabbspårvägen i Vichtis) (överföring från moment 31.10.77) 450
Snabbspårvägen Spårjokern -18 200
Snabbspårväg på avsnittet Vik—Malm (överföring från moment 31.10.77) 1 500
Spårvägen i Tammerfors, fas 2 -2 400
Vägförbindelse från Sahasaarenkatu till bioproduktfabriken i Kemi 2 000
Västmetron Mattby—Stensvik -8 500
Ändring i behovskalkylen -4 450
Överföring från moment 31.10.77 4 450
Sammanlagt -15 200

2023 budget 24 530 000
2022 II tilläggsb. 3 721 000
2022 budget 39 730 000
2021 bokslut 67 658 000