Statsbudgeten 2023
10. Trafik- och kommunikationsnäten
Förklaring:Statens trafiknät består av landsvägsnätet, bannätet och farlederna. Vid utgången av 2021 var landsvägsnätets längd 77 906 km, bannätets 5 918 km och farledernas 16 303 km.
Balansvärde för trafiknätet (mn euro)
2021 | 2022 uppskattning |
2023 uppskattning |
|
Vägar | 15 024 | 15 035 | 15 041 |
Järnvägar | 5 015 | 5 000 | 5 132 |
Farleder | 267 | 255 | 286 |
Sammanlagt | 20 306 | 20 290 | 20 459 |
Det eftersatta underhållet när det gäller landsvägar, järnvägar och farleder uppgick år 2021 till sammanlagt knappt 2,9 miljarder euro.
Inkomster av och utgifter för trafikledsnätet (mn euro)
2021 bokslut |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Basunderhåll av transportinfrastrukturen (20) | 1 434,6 | 1 387,2 | 1 290,2 |
Inkomster | 50,3 | 49,3 | 36,0 |
— Banavgift | 47,0 | 47,0 | 35,0 |
— Övriga inkomster | 3,3 | 2,3 | 1,0 |
Utgifter | 1 484,9 | 1 436,5 | 1 326,2 |
Underhåll | 866,5 | 822,4 | 717,1 |
— Skötsel | 423,4 | 430,6 | 445,3 |
— Isbrytning | 62,0 | 60,0 | 66,0 |
— Reparation | 381,1 | 331,8 | 205,8 |
Förbättring och planering | 125,3 | 111,8 | 86,0 |
— Investeringar i förbättring av trafikleder | 99,2 | 88,4 | 65,6 |
— Planering | 26,1 | 23,4 | 20,4 |
Trafiktjänster | 193,1 | 202,3 | 223,1 |
— Informations- och styrningstjänster för trafiken | 142,1 | 150,6 | 165,1 |
— Landsvägsfärjetrafik | 51,0 | 51,7 | 58,0 |
Minskning av det eftersatta underhållet | 300,0 | 300,0 | 300,0 |
Understöd (30, 31) | 127,5 | 77,6 | 51,9 |
Understöd för trafik- och kommunikationsnäten (30) | 67,7 | 39,7 | 24,5 |
Vissa understöd (31) | 59,9 | 37,9 | 27,4 |
Utvecklingsinvesteringar (76, 77, 79) | 580,2 | 595,5 | 508,8 |
Anskaffning av och ersättningar för mark- och vattenområden (76) | 20,2 | 35,0 | 35,0 |
Utvecklande av trafikledsnätet (77) | 451,2 | 477,5 | 365,8 |
Livscykelsfinansieringsprojekt (79) | 108,8 | 83,0 | 108,0 |
Nettoutgifter sammanlagt | 2 142,3 | 2 060,3 | 1 850,9 |
Bruttoutgifter sammanlagt | 2 192,6 | 2 109,6 | 1 886,9 |
Utvecklingen av uppgifter som gäller verksamheten enligt lagen om farledsavgift samt intäkter av farledsavgifter (11.19.06)
2021 utfall |
2022 uppskattning |
förändring | 2023 uppskattning |
förändring | |
Verksamhet som täcks med farledsavgifter | |||||
Intäkter av farledsavgifter, 1 000 euro | 44 667 | 51 000 | 14,2 % | 45 000 | -11,8 % |
Övriga intäkter, 1 000 euro | 833 | 408 | -51,0 % | 532 | 30,4 % |
Kostnader, 1 000 euro | 97 195 | 96 784 | -0,4 % | 97 786 | 1,0 % |
Kostnadsmotsvarighet | 46,8 % | 53,1 % | 6,3 %-enh. | 46,6 % | -6,5 %-enh. |
20. Basunderhåll av transportinfrastrukturen (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 290 206 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter för uppgifter som hänför sig till skötsel, användning och reparation av trafikledsnätet, livscykelhantering, egendomsförvaltning, planering, investeringar för att förbättra trafiklederna, trafikledningssystem samt styrning av och information om trafiken, forsknings- och utvecklingsverksamhet samt isbrytning, landsvägsfärjetrafiken, sjökartläggning och andra uppgifter som den som upprätthåller trafikleder, banor eller farleder har ansvar för samt till betalning av skadestånd som föranleds av trafikledshållningen. Till den serviceavgift som grundar sig på det serviceavtal som ska ingås med trafikledningsbolaget får det användas högst 165 047 000 euro
2) till kostnader för andra åtgärder i anslutning till väg- eller banhållarens uppgifter än byggande och underhåll av landsvägar eller järnvägar enligt särskilda avtal
3) i enlighet med omkostnadsanslagets användningsändamål med standardinnehåll till fullgörande av sådana nödvändiga lagstadgade skyldigheter som får föranleda utgifter också under kommande finansår
4) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen av projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder
5) tillfälligt till betalning av leveranser av material för banhållningen innan materialet hänförs till de projekt för utveckling av trafikleder som budgeterats under investeringsutgiftsmomenten.
Vid nettobudgeteringen beaktas banavgiften, inkomsterna från den samfinansierade verksamheten, inkomsterna av tillståndsavgiften för Saima kanal, inkomsterna av den avgiftsbelagda serviceverksamheten, inkomsterna av skadestånd från trafikledshållningen och inkomsterna av försäljningen av egendom, med undantag för inkomster av försäljningen av fast egendom.
Anslaget får också användas till betalning av överföringsutgifter i anslutning till punkt 2).
Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.
Dessutom bemyndigas Trafikledsverket att ingå avtal för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar, på det sättet att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen
Trafikledsprojekt från tidigare budgetår
Maximibeloppet för de utgifter som förbindelserna föranleder staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår (euro) | |
Ombyggnad av säkerhetsanordningarna på banavsnittet Tammerfors—Seinäjoki | 70 000 000 |
Ringvägen på E18 runt Åbo fas 2 Kausela—Kirismäki | 59 000 000 |
Förklaring:Det befintliga trafiknätet underhålls med åtgärder enligt basunderhållet av transportinfrastrukturen. Med anslagen för basunderhållet av transportinfrastrukturen finansieras väg- och banhållning samt farledshållning. I trafikledshållningen prioriteras åtgärder för att säkerställa den dagliga framkomligheten i trafiknätet, kvaliteten på högtrafikerade och för näringslivet viktiga delar av trafiknätet och trafiksäkerheten samt de möjligheter som digitaliseringen medför. Avsikten är att i alla åtgärder beakta de målområden som fastställs i den parlamentariska trafiksystemplanen. Dessa målområden är tillgänglighet, hållbarhet, effektivitet och bekämpning av klimatförändringen.
Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster beaktats banavgiftens grundavgift på 35 miljoner euro och andra inkomster av trafikledshållningen (bl.a. fastighetsintäkter) på 1,0 miljoner euro.
Man strävar efter att dämpa ökningen av det eftersatta underhållet och tryggar trafikledernas skick med beaktande av i synnerhet näringslivets behov. Åtgärder riktas även till att utveckla de trafikmässiga förhållandena med vars hjälp bl.a. verksamhetsförutsättningarna för näringslivet, trafiksäkerheten och pendlingstrafiken förbättras.
Staten kan i egenskap av väg- och banhållare i enlighet med ett separat avtal också delta i kostnaderna för annat än byggande och underhåll av landsvägar och järnvägar, om åtgärden hänför sig till en väg- eller banhållares uppgifter. Det är alltid fråga om specialsituationer där trafiksystemets funktion eller säkerhet förutsätter att väghållaren finansierar en åtgärd någon annanstans än på vägområdet på en landsväg eller någon annanstans än på järnvägsområdet och den som upprätthåller trafikleden anser att åtgärden är nödvändig. Exempelvis kan s.k. kalla rastplatser som tidigare byggts på landsvägsområdet i fortsättningen byggas också utanför landsvägsområdet i anslutning till service som riktar sig till vägtrafikanterna. I fortsättningen ska det också vara möjligt för banhållaren att delta t.ex. i ordnandet av sådan anslutningsparkering som behövs för bannätet på en fastighet som angränsar till järnvägsområdet.
Inkomster av och utgifter för basunderhåll av transportinfrastrukturen per trafikform åren 2021—2023 (mn euro)
2021 bokslut | 2022 ordinarie budget | 2023 budgetprop. | |||||||
bruttoutgifter | bruttoinkomster | nettoutgifter | bruttoutgifter | bruttoinkomster | nettoutgifter | bruttoutgifter | bruttoinkomster | nettoutgifter | |
Väghållning | 753 | - | 753 | 723 | - | 723 | 668 | 1 | 667 |
Banhållning | 490 | 49 | 441 | 464 | 49 | 415 | 395 | 35 | 360 |
Farledshållning | 100 | 1 | 99 | 98 | - | 98 | 98 | - | 98 |
Informations- och styrningstjänster för trafiken | 142 | - | 142 | 151 | - | 151 | 165 | - | 165 |
Sammanlagt | 1 485 | 50 | 1 435 | 1 436 | 49 | 1 387 | 1 326 | 36 | 1 290 |
Av användningen av anslaget beräknas investeringsutgifternas andel vara cirka 672 000 000 euro och konsumtionsutgifternas andel cirka 618 000 000 euro. Dessutom kan det under momentet antecknas några hundra tusen euro i överföringsutgifter.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avskrivningar och kapitalkostnader för den egendom för trafikledning och trafikstyrning som trafikstyrningsbolaget löst in av Trafikledsverket | 147 |
Bestående nivåförhöjning för basunderhållet av transportinfrastrukturen | -100 000 |
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur | -18 240 |
Eftersatt underhåll (Nivåförändring) | -10 000 |
Ersättande av konsulttjänster med egna arbetsinsatser (överföring till moment 31.01.03) | -1 700 |
Flyttning av Lv 900 (Hyryntie) i Kuhmo, Lv 912, gång- och cykelvägsarrangemang i Koulukatus anslutning, Kuhmo | 2 600 |
Höjning av kostnadsnivån | 50 000 |
Preciserade reparationer av järnvägen Heinävaara—Ilomants (stimulans) | -4 000 |
Projektet för att förbättra Karelenbanan | 31 100 |
Spareffekten av bolagiseringen av trafikledningen | -1 400 |
Stärkande av livskraften i Björneborg | 1 000 |
Tidigareläggning till år 2021 (bortfall av ett avdrag av engångsnatur) | 50 000 |
Underhåll av banavsnittet Seinäjoki—Kaskö 2023 | 3 500 |
Överföring av förvaltningen av museiskeppet S/S Saimaa från Trafikledsverket till Museiverket (överföring till moment 29.80.75) | -150 |
Överföring till moment 31.10.77) (regeringsprogr. 2019) | -100 000 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprogr. 2019) | 110 |
Sammanlagt | -97 033 |
2023 budget | 1 290 206 000 |
2022 II tilläggsb. | 40 600 000 |
2022 budget | 1 387 239 000 |
2021 bokslut | 1 434 554 000 |
30. Understöd för trafik- och kommunikationsnäten (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 24 530 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsunderstöd för projekt som gäller vägförbindelsen från Sahasaarenkatu till bioproduktfabriken i Kemi och betalning av statsunderstöd för planering av projekten för snabbspårväg på avsnittet Vik—Malm, snabbspårväg på avsnittet Mellungsbacka—Dickursby—Aviapolis—flygplatsen, spårväg i Åbo, depåer i närtågtrafikområdet samt till betalning av statsunderstöd för planering och byggande inom projekt som gäller spårvägarna i västra Helsingfors (inkl. snabbspårvägen vid Vichtisvägen) och projektet för en spårväg i Tammerfors (fas 2).
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Dispositionsplan (euro)
Mellungsbacka—Dickursby—Aviapolis—flygplatsen | 1 880 000 |
Spårvägen i Åbo | 1 500 000 |
Depåerna i närtågtrafikområdet | 1 000 000 |
För projekthelheten spårvägarna i västra Helsingfors (inkl. snabbspårvägen vid Vichtisvägen) | 11 250 000 |
Spårvägen i Tammerfors, fas 2 | 5 400 000 |
Snabbspårväg på avsnittet Vik—Malm | 1 500 000 |
Vägförbindelse från Sahasaarenkatu till bioproduktfabriken i Kemi | 2 000 000 |
Sammanlagt | 24 530 000 |
Transport- och kommunikationsverket får bevilja statsunderstöd och ingå andra förbindelser för projektet
1 ) snabbspårvägen på avsnittet Vik—Malm så att det sammanlagda beloppet av understödsposterna uppgår till högst 7 500 000 euro. Fullmaktsbeloppet är dock högst 30 procent av planeringskostnaderna
2) spårvägarna i västra Helsingfors (inkl. snabbspårvägen vid Vichtisvägen) så att det sammanlagda beloppet av understödsposterna uppgår till högst 105 000 000 euro inklusive de tidigare utbetalda understöden. Fullmaktsbeloppet är dock högst 30 procent av planerings- och byggnadskostnaderna.
Trafikledsverket och Transport- och kommunikationsverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.
Förklaring:I den andra fasen av projektet för en spårväg i Tammerfors byggs en spårväg mellan centrum och Lentävänniemi. Dessutom genomförs den regionala generalplaneringen av utbyggnaden av spårvägen i Tammerforsregionen. Understödet betalas till Tammerfors stad i efterhand på basis av de faktiska kostnaderna från föregående år, men så att statsunderstödet för första gången betalats 2018 för de faktiska understödsberättigande utgifterna 2016—2017. Statsunderstödet är högst 84,957 miljoner euro, dvs. andelen för den första fasen är högst 60,497 miljoner euro och för den andra fasen högst 24,0 miljoner euro. Den regionala generalplaneringen av utbyggnaden av spårvägen i Tammerforsregionen uppgår till högst 0,46 mn euro. I MBT-avtalet ingår också statsunderstöd för totalkostnaderna för den regionala generalplanen när det gäller utbyggnaden av spårvägen i Tammerforsregionen.
Vanda snabbspårväg är en spårvägsförbindelse som förbinder Håkansböleregionen och Västerkullaregionen med spårnätet och skapar en direkt förbindelse till Dickursby, Aviapolis och flygplatsen. En generalplan för spårvägen färdigställdes 2019. Efter att generalplanen blivit klar beslutade Vanda stadsfullmäktige att utifrån den inleda den detaljerade planeringen av spårvägen. I den fortsatta planeringen görs gatuplanering samt planering som gäller drift, depåer, elteknik, tunnlar m.m. liksom också stadsplanering i anslutning till spårvägsprojektet, såsom planstommar och ett stort antal detaljplaner, bl.a. en teknisk detaljplan som omfattar hela spårvägen. För spårvägens hela rutt utarbetas det gatuplaner och därefter byggplaner. Kommunerna skapar förutsättningar för en hållbar mobilitet.
Spårvägen i Åbo har en stor strategisk betydelse för Åbo stad och stadsregion. Spårvägen styr utvecklingen i stadsregionen under flera decennier. Den anknyter till viktiga strategiska mål och projekt för staden, t.ex. Vetenskapsparken, utvecklingen av centrum och Entimmeståget. Den förverkligar stadens klimatmål genom att ändra fördelningen av färdsätt och genom att intensifiera stadsstrukturen. Genomförandet av spårvägen i Åbo möjliggör regional tillväxt i och med att kollektivtrafikförbindelserna förbättras och trafiksystemets kapacitet ökar. Den allt tätare stadsstrukturen och en höjning av servicenivån inom kollektivtrafiken minskar personbilstrafiken, vilket för sin del minskar utsläppen och energiförbrukningen. När Vetenskapsparkens linje förverkligas blir centrum mer tillgängligt och i synnerhet ställningen för området Kråkkärret i stadsstrukturen stärks och markanvändningen blir mångsidigare. Kommunerna skapar förutsättningar för en hållbar mobilitet.
Det ständigt ökande antalet passagerare inom närtågtrafiken kräver ett ökat utbud av närtågtrafik. Ett ökat utbud förutsätter nya materielanskaffningar. De nya depåerna är en förutsättning för HRT:s nya materielanskaffning. Placeringen av depåerna inom HRT:s närtågtrafikområde styrs och begränsas av markanvändningen, det nuvarande bannätet och eventuella framtida banprojekt. Depån behöver för sin verksamhet ett stort område och det är utmanande att hitta ett optimalt läge för det mitt i den byggda miljön, med beaktande av också de trafikmässiga utgångspunkterna och förutsättningarna för närtågtrafiken. Enligt HRT:s och Trafikledsverkets utredning bör de nya depåerna finnas trafikmässigt nära stadsbanornas ändstationer på strandbanan och huvudbanan samt invid ringbanan för att bankapaciteten ska kunna användas så effektivt som möjligt. En förutsättning för beslut om beviljande av statsunderstöd är att kommunerna i Helsingforsregionen förbinder sig till målen och åtgärderna i MBT-avtalet för 2020—2031 och finansieringen av dem, så som de har fastställts i förhandlingsresultatet. Kommunerna skapar förutsättningar för en hållbar mobilitet.
Planeringen av spårvägarna i västra Helsingfors, inbegripet byggandet av Vichtisvägens snabbspårväg, är en del av planeringen och förverkligandet av Vichtisvägens och Hoplaksvägens boulevardstad. Fullmakten för projektet höjs från tidigare 4 260 000 euro till 105 000 000 euro. Projektet omfattar utvecklingen av spårvägarna i västra stadskärnan samt byggandet av snabbspårvägen vid Vichtisvägen. Den fortsatta planeringen har inletts 2022 och byggandet planeras ske åren 2023—2031. Utredningsplanen för projektet och genomförandet av projektet godkändes vid stadsfullmäktiges möte den 20 januari 2021. En projektplan utarbetas utifrån utredningsplanen. Fördelarna med projektet fås i och med en intensivare markanvändning inom det centrala området och en förbättrad servicenivå inom kollektivtrafiken. Till de viktigaste fördelarna hör förändringen i antalet resor med hållbara färdsätt och minskade CO2-utsläpp från trafiken samt förbättrad tillgänglighet i fråga om arbetskraften.
En rapport om en utredningsplan för snabbspårvägen på avsnittet Vik—Malm blev färdig sommaren 2021 och i den identifierades behov av fortsatt planering innan beslut fattas. Arbetet med utredningsplanen pågår fortfarande i fråga om spårvägens sträckning samt projektets omfattning och fasning, i syftet att ha beredskap att fatta beslut i slutet av 2023. Under vintern 2022 inleddes delgeneralplanen för avsnittet Vikstranden—Lahtisleden, i vilken sträckningen för snabbspårvägen mellan Forsby depå och Vik också behandlas. Byggandet i den första fasen av projektet ska enligt planen inledas i slutet av 2020-talet, men detta kommer att preciseras ytterligare i den fortsatta planeringen.
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2023 | 2024 | 2025– | Sammanlagt fr.o.m. 2023 |
|
Snabbspårvägen i Vanda | 1 880 | 1 880 | ||
Depåerna i närtågtrafikområdet | 1 000 | 1 000 | ||
Spårvägen i Åbo | 1 500 | 1 500 | ||
Snabbspårväg på avsnittet Vik—Malm | 1 500 | 1 500 | 4 500 | 7 500 |
Vägförbindelse från Sahasaarenkatu till bioproduktfabriken i Kemi | 2 000 | 3 000 | 6 000 | 11 000 |
För projekthelheten spårvägarna i västra Helsingfors (inkl. snabbspårvägen vid Vichtisvägen) | 11 250 | 11 840 | 81 010 | 104 100 |
Spårvägen i Tammerfors, fas 2 | 5 400 | 3 600 | 9 000 | |
Utgifter sammanlagt | 24 530 | 19 940 | 91 510 | 135 980 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
För projekthelheten spårvägarna i västra Helsingfors (inkl. snabbspårvägen i Vichtis) | 9 950 |
Planering av spårvägarna i västra Helsingfors (inkl. snabbspårvägen i Vichtis) (överföring från moment 31.10.77) | 450 |
Snabbspårvägen Spårjokern | -18 200 |
Snabbspårväg på avsnittet Vik—Malm (överföring från moment 31.10.77) | 1 500 |
Spårvägen i Tammerfors, fas 2 | -2 400 |
Vägförbindelse från Sahasaarenkatu till bioproduktfabriken i Kemi | 2 000 |
Västmetron Mattby—Stensvik | -8 500 |
Ändring i behovskalkylen | -4 450 |
Överföring från moment 31.10.77 | 4 450 |
Sammanlagt | -15 200 |
2023 budget | 24 530 000 |
2022 II tilläggsb. | 3 721 000 |
2022 budget | 39 730 000 |
2021 bokslut | 67 658 000 |
31. Vissa understöd (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 27 400 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsunderstöd till kommunerna för infrastrukturprojekt som främjar gång och cykling och för andra projekt som främjar förhållandena för gång och cykling samt för infrastrukturprojekt som främjar verksamhetsförutsättningarna för kollektivtrafik, och för betalning av statsunderstöd för övriga projekt som främjar gång och cykling
2) till betalning av statsunderstöd för verksamhets- och investeringsutgifter för de trafikplatser och flygplatser som ligger utanför Finavias flygplatsnät
3) till betalning av statsunderstöd enligt lagen (560/2018) och förordningen (1069/2018) om enskilda vägar
4) till betalning av konsumtionsutgifter som föranleds av stöd för rådgivning och handledning av väglag och produktion av material och tjänster i anslutning till detta.
För statsunderstödens del budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Dispositionsplan (euro)
Främjande av gång och cykling samt kommunernas kollektivtrafikprojekt | 3 500 000 |
Trafikflygplatser och flygplatser utanför Finavias flygplatsnät | 900 000 |
Understöd för enskilda vägar och konsumtionsutgifter för rådgivning till väglag | 13 000 000 |
Understöd för enskilda vägar för att trygga försörjningsberedskapen och tillgången på inhemskt virke | 10 000 000 |
Sammanlagt | 27 400 000 |
Förklaring:Som en del av det program för att främja gång och cykling som statsrådet har godkänt genomförs ett gemensamt investeringsprogram för staten och kommunerna. Projekten i investeringsprogrammet ska förbättra förhållandena för cykel- och gångtrafiken. Programmet för att främja gång och cykling är ett led i genomförandet av den nationella energi- och klimatstrategin.
Staten kan bevilja understöd till kommuner som genomför åtgärder i enlighet med programmet. Kommunen ska delta i projektets kostnader med en minst lika stor satsning. Staten kan också bevilja kommunerna understöd för sådana infrastrukturprojekt genom vilka kollektivtrafikens verksamhetsförutsättningar förbättras och kollektivtrafikens andel av den totala färdmedelsfördelningen ökas. Ett sådant projekt kan t.ex. bestå av byggande av en infartsparkering. Utöver kommunerna kan understöd främjande av gång och cykling beviljas också andra aktörer.
På understöd som beviljas trafikflygplatser och flygplatser som ligger utanför Finavias flygplatsnät tillämpas utöver statsunderstödslagen (688/2001) meddelandet från kommissionen om riktlinjer för statligt stöd till flygplatser och flygbolag (EUT 2014/C 99/03) samt kommissionens förordning 651/2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget och senare gjorda ändringar i förordningen.
Anslaget för att understödja underhåll och förbättring av enskilda vägar används för att trygga lika möjligheter till mobilitet samt till understöd för vägar som den fasta bosättningen och näringslivet behöver.
Dessutom riktas understöd till reparationer av enskilda vägar. Detta främjar försörjningsberedskapen och tillgången på inhemskt virke för både skogsindustrins och energiproduktionens behov.
Statsunderstödet riktas i första hand till vägförbättringar samt till stöd för användning och underhåll av färjor. Det finns ca 55 000 km vägar som är berättigade till statsbidrag, och det har bildats ca 16 000 väglag för att sköta dessa vägar. Antalet specialobjekt som understöds är ca 20.
Understöd beviljas bara för sådan förbättring av broar som med tanke på framkomligheten på vägen är mest brådskande eller för reparation av skador på vägen. I enlighet med statsrådets förordning om enskilda vägar (1069/2018) är understödets maximibelopp i fråga om sedvanliga vägförbättringsobjekt 50 procent och i fråga om de mest betydande broobjekten och andra betydande, överraskande reparationsobjekt till följd av naturförhållandena 75 procent.
Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara cirka 250 000 euro och överföringsutgifternas andel cirka 27 150 000 euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Främjande av gång och cykling samt kommunernas kollektivtrafikprojekt (bortfall av tillägg av engångsnatur) | -3 500 |
Underhåll och förbättring av enskilda vägar (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | -17 000 |
Understöd för enskilda vägar för att trygga försörjningsberedskapen och tillgången på inhemskt virke | 10 000 |
Sammanlagt | -10 500 |
2023 budget | 27 400 000 |
2022 II tilläggsb. | 36 800 000 |
2022 budget | 37 900 000 |
2021 bokslut | 59 850 000 |
76. Anskaffning av och ersättningar för mark- och vattenområden (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 34 997 000 euro.
Anslaget får användas
1) förutom till betalning av jordområden och ersättningar enligt lagen om trafiksystem och landsvägar (503/2005) även till betalning av nödvändiga utgifter i anslutning till dessa
2) till betalning av fastighetsförrättningsavgifter enligt lagen om fastighetsförrättningsavgift (558/1995)
3) till förvärv av bytesmark som kan användas för sådana områden som behövs för landsvägar och järnvägar och för ägoregleringar samt till ersättningar innan en väg- eller järnvägsplan godkänns
4) till betalning av köpeskillingar och ersättningar för jordområden som skaffas för verksamhet enligt banlagen (110/2007) samt till betalning av nödvändiga utgifter i anslutning till dessa
5) till betalning av anskaffningsutgifterna för jord- och vattenområden som behövs för byggandet av trafikleder och andra jord- och vattenbyggnadsobjekt
6) till betalning av ersättningar enligt vattenlagen (587/2011)
7) till betalning av ersättningar enligt lagen om enskilda vägar (560/2018).
De förskottsersättningar som betalas under momentet budgeteras enligt kontantprincipen.
Förklaring:Avsikten är att 24 900 000 euro ska användas för anskaffningar, ersättningar och inlösen i fråga om vägområden, 10 000 000 euro för anskaffningar, ersättningar och inlösen i fråga om banområden och 97 000 euro för anskaffningar och ersättningar i fråga om jord- och vattenområden.
2023 budget | 34 997 000 |
2022 budget | 34 997 000 |
2021 bokslut | 20 222 678 |
77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 365 750 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter som föranleds av sådana investeringar för utvecklande av trafikledsnätet som är budgeterade under momentet
2) utgifter som föranleds av projektplanering av investeringsprojekt som finansieras under momenten för investeringsutgifter innan det i samband med statsbudgeten fattas ett beslut om inledande av projektet
3) till betalning av utgifterna för köp av tjänster från trafikstyrningsbolaget Fintraffic Oy eller dess dotterbolag i anslutning till den utvecklings- och verifieringsfas i projektet Digirata som budgeterats under momentet och till pilotprojektet Digirata (testbana och testlaboratorium för ETCS), som omfattar såväl bolagens serviceproduktion som de investeringar som görs för bolagens serviceproduktion.
Av anslaget har 6 000 000 euro reserverats för utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata (RRF pelare 2) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen.
Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal i anslutning till projektet som gäller byggandet av Lv 8155 Poikkimaantie så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 30 000 000 euro. Ett villkor för byggbeslutet avseende projektet är Stora Ensos storinvestering.
Fullmakt att ingå förbindelser för trafikledsprojekt från tidigare budgetår.
Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar, så att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen.
Trafikledsprojekt från tidigare budgetår
Maximibeloppet för de utgifter som förbindelserna föranleder staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår (euro) | |
Vägprojekt | |
Rv 6 vid Koria | 12 000 000 |
Landsväg 180 förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron | 128 000 000 |
Riksväg 4 utveckling av vägavsnittet Äänekoski—Viitasaari | 21 200 000 |
Utvecklande av riksväg 5 vägavsnittet Hurus—Hietanen | 7 000 000 |
Fast förbindelse till Karlö | 96 000 000 |
Förbättring av den planskilda anslutningen till stamväg 68 i Edsevö | 8 200 000 |
Förbättringen av stamväg 68 genom byggande av en ny vägbro V-1879 i Kållby i Pedersöre | 6 200 000 |
Gångtunnel vid anslutningen till riksväg 25 vid Leppi | 3 000 000 |
Förbättring av riksväg 23 på avsnittet Varkaus—Viinijärvi | 13 000 000 |
Riksväg 19 Seinäjoki—Lappo, fas 1 | 25 000 000 |
Byggande av en planskild anslutning till riksväg 15 i Paimenportti | 15 000 000 |
Förbättring av riksväg 8 Åbo—Björneborg vid Euraåminne | 27 100 000 |
Förbättring av riksväg 4 på avsnittet Hartola—Oravakivensalmi | 26 000 000 |
Riksväg 4, förbättring av anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi | 25 000 000 |
E18 Stamväg 50 Förbättring av Ring III, fas 3, avsnittet vid Askis och byggande av ytterligare körfält vid Vandaforsen Backas | 30 000 000 |
Riksväg 3 Tavastkyro omfartsväg | 67 500 000 |
Riksväg 8 Åbo—Björneborg, omkörningsfält vid Virmo och Luvia | 30 000 000 |
Stamväg 51 Kyrkslätt—Stensvik | 80 000 000 |
Riksväg 19 Seinäjoki östra omfartsväg | 77 900 000 |
Landsväg 101 förbättring av Ring I | 32 000 000 |
Riksväg 6 Taavetti—Villmanstrand | 76 000 000 |
Riksväg 3 Tammerfors—Vasa, avsnittet vid Laihela, fas 1 | 27 000 000 |
Riksväg 22 Uleåborg—Kajana—Vartius | 15 000 000 |
Riksväg 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki | 22 500 000 |
Riksväg 4 Uleåborg—Kemi | 143 000 000 |
Riksväg 5 S:t Michel—Juva | 121 000 000 |
Riksväg 12 Lahtis södra ringväg | 198 000 000 |
Riksväg 12 Tillola—Keltti | 15 000 000 |
Ring I vid Bredvik | 20 000 000 |
Riksväg 4 Kirri—Tikkakoski | 143 600 000 |
Banprojekt | |
Elektrifiering av banavsnittet Laurila—Torneå—Haparanda | 10 000 000 |
Utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata | 130 000 000 |
Förbättring av förmedlingskapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi, mötesspår | 16 500 000 |
Förbättring av banan Tammerfors—Jyväskylä, fas 1 | 19 000 000 |
Utveckling av bangården i Åbo och byggande av dubbelspår på sträckan Kuppis—Åbo | 33 750 000 |
Pilotprojektet Digirata (testbana och testlaboratorium för ETCS) | 11 000 000 |
Inledande av en grundlig reparation av banavsnittet Helsingfors—Tammerfors | 8 000 000 |
Förbättring av bangården i Kuopio, fas 1 | 30 000 000 |
Oritkari triangelspår | 15 600 000 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 2 | 273 000 000 |
Esbo stadsbana | 137 500 000 |
Förbättring av trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kontiomäki, fas 1 | 26 500 000 |
Förbättring av banan Kontiomäki—Pesiökylä | 81 000 000 |
Spårförbindelser till Kemi bioproduktfabrik, vid Kemi | 12 000 000 |
Elektrifiering av banavsnittet Hyvinge—Hangö | 62 000 000 |
Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn | 133 500 000 |
Idensalmi—Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) | 58 500 000 |
Förbättring av bangården i Joensuu | 74 000 000 |
Österbottenbanan | 674 000 000 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 1 | 150 000 000 |
Förbättring av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors | 60 000 000 |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | 210 000 000 |
Elektrifiering av banavsnittet Björneborg—Tallholmen | 10 100 000 |
Elektrifiering av Nystadsbanan | 21 000 000 |
Farledsprojekt | |
Fördjupande av havsfarleden i Ajos i Kemi | 41 700 000 |
Förlängning av slussarna i Saima kanal | 1 800 000 |
Höjning av vattennivån i Saima kanal | 300 000 |
Förflyttning av Nyslotts djupfarled | 40 000 000 |
Havsfarleden till Karleby | 45 000 000 |
Havsfarleden till Nordsjö | 12 500 000 |
Planering av farledsprojekt | |
Förbättrande av E18 ringvägen runt Åbo på sträckan Nådendal—Reso, planering | 4 200 000 |
Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg | 5 000 000 |
Förberedelser inför en ökning av bankapaciteten på förbindelsesträckan Helsingfors—Böle | 600 000 |
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä | 18 000 000 |
Planering av banan Seinäjoki—Vasa | 3 400 000 |
Gemensamma trafikledsprojekt | |
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik | 174 000 000 |
Förklaring:Av anslaget föranleds 6 000 000 euro av utgifter som finansieras med inkomster från EU:s återhämtningsinstrument.
Med anslaget för projektet Digirata främjas målet i återhämtnings- och resiliensplanen att öka produktiviteten med hjälp av digitalisering och dataekonomi och göra tjänsterna tillgängliga för alla. I projektet moderniseras och digitaliseras järnvägssystemen i Finland samt förnyas tågkontrollen på järnvägarna så att den överensstämmer med det europeiska systemet. Projektet främjar också EU:s flaggskeppsinitiativ Laddning och tankning (Recharge and refuel). Projektet finansieras dessutom nationellt med 6 000 000 euro.
Som motivering för det nya projektet föreslås följande:
Genom projektet som gäller Poikkimaantie förbättras smidigheten och säkerheten i trafiken, transporterna inom näringslivet och förutsättningarna för utveckling av markanvändningen samt minskar de olägenheter som trafikbuller medför i bostadsområden. Kostnadskalkylen för projektet är 40 miljoner euro (MAKU 130, 2015=100), varav statens andel är 30,0 miljoner euro och andelen för Uleåborg stad, Uleåborg hamn och trafikstyrningsbolaget Fintraffic Ab är 10 miljoner euro.
Förhållandet nytta/kostnad för projektet är 2,4.
Projekt
Godkända | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn € |
Beräknad användning mn € |
Anslagsbehov år 2023 mn € |
Senare anslagsbehov mn € |
|
Vägprojekt | ||||||
Landsväg 180 förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron | Tilläggsbudget III 2021 | 2025 | 128,0 | 8,0 | 45,0 | 75,0 |
Riksväg 4 utveckling av vägavsnittet Äänekoski—Viitasaari | Budget 2021 | 2023 | 21,2 | 15,0 | 6,2 | - |
Fast förbindelse till Karlö | Tilläggsbudget VII 2020 | 2025 | 96,0 | 28,0 | 27,0 | 41,0 |
Förbättring av riksväg 8 Åbo—Björneborg vid Euraåminne | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 27,1 | 21,2 | 5,9 | - |
Förbättring av riksväg 4 på avsnittet Hartola—Oravakivensalmi | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 26,0 | 20,0 | 6,0 | - |
Riksväg 4, förbättring av anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi | Tilläggsbudget IV 2020/Tilläggsbudget IV 2021 | 2022 | 25,0 | 22,0 | 3,0 | - |
E18 Stamväg 50 Förbättring av Ring III, fas 3, avsnittet vid Askis och byggande av ytterligare körfält vid Vandaforsen Backas | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 30,0 | 28,9 | 1,1 | - |
Rv 6 vid Koria | II Tilläggsbudget 2022 | 2024 | 12,0 | 1,0 | 8,0 | 3,0 |
Banprojekt | ||||||
Förbättring av förmedlingskapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi, mötesspår | Budget 2021/II tilläggsbudget 2022 | 2023 | 16,5 | 15,5 | 1,0 | - |
Förbättring av banan Tammerfors—Jyväskylä, fas 1 | Budget 2021 | 2023 | 19,0 | 10,6 | 8,4 | - |
Utveckling av bangården i Åbo och byggande av dubbelspår på sträckan Kuppis—Åbo | Budget 2021 | 2024 | 33,8 | 14,9 | 10,8 | 8,1 |
Utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata | Tilläggsbudget III 2021 | 2027 | 130,0 | 13,0 | 12,0 | 105,0 |
Elektrifiering av banavsnittet Hyvinge—Hangö | Budget 2020 | 2023 | 62,0 | 36,9 | 25,1 | - |
Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn | Tilläggsbudget 2019 | 2024 | 133,5 | 103,8 | 25,2 | 4,5 |
Idensalmi—Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) | Tilläggsbudget 2019/II tilläggsbudget 2022 | 2023 | 58,5 | 50,0 | 8,5 | - |
Förbättring av bangården i Joensuu | Tilläggsbudget 2019 | 2023 | 74,0 | 61,0 | 13,0 | - |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | Budget 2017/Budget 2021/Tilläggsbudget IV 2021 | 2022 | 210,0 | 190,0 | 20,0 | - |
Pilotprojektet Digirata (testbana och testlaboratorium för ETCS) | Tilläggsbudget IV 2020 | 2024 | 11,0 | 7,0 | 3,0 | 1,0 |
Förbättring av bangården i Kuopio, fas 1 | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 30,0 | 15,5 | 12,0 | 2,5 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 2 | Tilläggsbudget IV 2020 | 2027 | 273,0 | 51,5 | 39,8 | 181,7 |
Esbo stadsbana | Tilläggsbudget IV 2020 | 2024 | 137,5 | 26,0 | 25,0 | 86,5 |
Förbättring av banan Kontiomäki—Pesiökylä | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 81,0 | 66,0 | 15,0 | - |
Spårförbindelser till Kemi bioproduktfabrik, vid Kemi | Tilläggsbudget IV 2020/Tilläggsbudget II 2022 | 2023 | 12,0 | 11,5 | 0,5 | - |
Farledsprojekt | ||||||
Fördjupande av havsfarleden i Ajos i Kemi | Budget 2021/Tilläggsbudget IV 2021 | 2023 | 41,7 | 26,0 | 15,7 | - |
Planering av farledsprojekt | ||||||
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä | Budget 2020 | 18,0 | 13,0 | 5,0 | - | |
Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg | Tilläggsbudget IV 2020 | 5,0 | 4,5 | 0,5 | - | |
Förbättrande av E18 ringvägen runt Åbo på sträckan Nådendal—Reso, planering | Tilläggsbudget VII 2020 | 4,2 | 3,2 | 1,0 | - | |
Planering av banan Seinäjoki—Vasa | Budget 2020/II tilläggsbudget 2022 | 3,4 | 3,3 | 0,1 | - | |
Annan planering av utvecklingsprojekt | - | 7,0 | - | |||
Pågående trafikledsprojekt sammanlagt | 1 719,4 | 867,3 | 350,8 | 508,3 | ||
Nytt trafikledsprojekt | ||||||
Lv 8155 Poikkimaantie | budget 2023 | 2025 | 30,0 | - | 15,0 | 15,0 |
Oavslutade trafikledsprojekt och nytt trafikledsprojekt sammanlagt | 1 749,4 | 867,3 | 365,8 | 523,3 |
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2023 | 2024 | 2025 | 2026— | Sammanlagt fr.o.m. 2023 | |
Pågående trafikledsprojekt | 343 750 | 200 224 | 128 000 | 180 034 | 852 008 |
Nytt trafikledsprojekt | 15 000 | 15 000 | - | - | 30 000 |
Utgifter sammanlagt | 358 750 | 215 224 | 128 000 | 180 034 | 882 008 |
Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 973 miljoner euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Anslag som motsvarar höjningen av fullmakten för förbättring av järnvägsförbindelsen Luumäki—Imatra—ryska gränsen | 10 000 |
Anslag som motsvarar höjningen av fullmakten för fördjupande av havsfarleden i Ajos i Kemi | 15 200 |
Byggande av en planskild anslutning till riksväg 15 i Paimenportti (stimulans) | -7 000 |
E18 Stamväg 50 Förbättring av Ring III, fas 3, avsnittet vid Askis och byggande av ytterligare körfält vid Vandaforsen Backas (stimulans) | -1 000 |
Elektrifiering av banavsnittet Hangö—Hyvinge | -22 000 |
Elektrifiering av banavsnittet Kemi (Laurila)—Haparanda | -9 000 |
Fast förbindelse till Karlö | 3 000 |
Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg | -2 500 |
Förbättrande av E18 ringvägen runt Åbo på sträckan Nådendal—Reso, planering (stimulans, tilläggsbudget 7 2020) | 700 |
Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn | 17 000 |
Förbättring av banan Tammerfors—Jyväskylä, fas 1 | 6 000 |
Förbättring av bangården i Joensuu | -21 000 |
Förbättring av bangården i Kuopio, fas 1 (stimulans) | -1 000 |
Förbättring av förmedlingskapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi | -6 000 |
Förbättring av riksväg 4 på avsnittet Hartola—Oravakivensalmi (stimulans) | -6 000 |
Förbättring av riksväg 8 Åbo—Björneborg vid Euraåminne (stimulans) | -10 400 |
Förbättring av trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kontiomäki, fas 1 | -12 000 |
Fördjupande av havsfarleden i Ajos i Kemi | -12 500 |
Förlängning av slussarna i Saima kanal | -24 500 |
För projekthelheten spårvägarna i västra Helsingfors (inkl. Vichtisvägens snabbspårväg) projekthelhet samt lösningar för hållbara färdsätt (överföring till moment 31.10.30) | -450 |
Förändring i behovet av anslag | 3 650 |
Höjning av vattennivån i Saima kanal (stimulans) | -4 700 |
Idensalmi—Ylivieska, elektrifiering och byggande av ett triangelspår (effekt av höjningen av fullmakten) | 3 500 |
Idensalmi—Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) | -10 500 |
Inledande av en grundlig reparation av banavsnittet Helsingfors—Tammerfors (stimulans) | -7 000 |
Landsväg 180 förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron | 40 000 |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | -10 000 |
Lv 8155 Poikkimaantie | 15 000 |
Oritkari triangelspår | -7 000 |
Planering av banan Seinäjoki—Vasa | 100 |
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä | 1 000 |
Riksväg 19 Seinäjoki—Lappo, fas 1 | -15 000 |
Riksväg 3 Tavastkyro omfartsväg | -16 600 |
Riksväg 4, förbättring av anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi (stimulans) | -5 000 |
Riksväg 4 utveckling av vägavsnittet Äänekoski—Viitasaari | -3 800 |
Rv 6 vid Koria | 8 000 |
Snabbspårväg på avsnittet Vik—Malm (överföring till moment 31.10.30) | -1 500 |
Spårförbindelser till Kemi bioproduktfabrik, vid Kemi | -4 500 |
Spårväg i Tammerfors, fas 2 (överföring till moment 31.10.30) | -4 450 |
Utvecklande av riksväg 5 vägavsnittet Hurus—Hietanen (stimulans) | -3 600 |
Utveckling av bangården i Åbo och byggande av dubbelspår på sträckan Kuppis—Åbo | 250 |
Utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata | 2 000 |
Utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata (RRF pelare 2) | 2 000 |
Vägplanering vid Parikkala gränsstation | -150 |
Överföring från moment 31.10.20) (regeringsprogr. 2019) | 100 000 |
Omfördelning | -110 000 |
Sammanlagt | -111 750 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2023 budget | 365 750 000 |
2022 II tilläggsb. | -15 556 000 |
2022 budget | 477 500 000 |
2021 bokslut | 451 248 000 |
79. Livscykelsfinansieringsprojekt (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 108 000 000 euro.
Anslaget får användas till utgifter som föranleds av utvecklingsinvesteringar i trafikledsnätet som genomförs som livscykelprojekt.
Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.
Förklaring:Under momentet budgeteras de anslag som behövs för statens medfinansieringsandel i alla livscykelprojekt. År 2023 finansieras fyra livscykelprojekt under momentet.
Projekt
Godkända | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn € |
Beräknad användning mn € |
Anslag 2023 mn € |
Senare finansieringsbehov mn € |
|
Oavslutade livscykelprojekt | ||||||
E18 Muurla—Lojo | Tilläggsbudget I 2004 | 2008 | 700,0 | 525,9 | 26,0 | 148,1 |
E18 Forsby—Kotka | Budget 2010 | 2014 | 650,0 | 454,8 | 50,0 | 145,2 |
E18 Fredrikshamn—Vaalimaa | Budget 2014/Tilläggsbudget IV 2019 | 2018 | 550,0 | 259,3 | 30,0 | 260,7 |
E18 Muurla—Lohja, höjning av servicenivån | Tilläggsbudget IV 2020 | 30,0 | 5,0 | 2,0 | 23,0 | |
Sammanlagt | 1 930,0 | 1 245,0 | 108,0 | 577,0 |
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2023 | 2024 | 2025 | 2026— | Sammanlagt fr.o.m. 2023 | |
Förbindelser som ingåtts före år 2022 | 108 000 | 111 000 | 109 500 | 356 500 | 685 000 |
Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 189 miljoner euro. Förnyandet av fullmakterna föranleds av nya avtal som ingås när projekten framskrider.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | 25 000 |
Sammanlagt | 25 000 |
2023 budget | 108 000 000 |
2022 budget | 83 000 000 |
2021 bokslut | 108 800 000 |