Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
              31. Vissa understöd

Statsbudgeten 2023

10. Trafik- och kommunikationsnätenPDF-versio

Förklaring:Statens trafiknät består av landsvägsnätet, bannätet och farlederna. Vid utgången av 2021 var landsvägsnätets längd 77 906 km, bannätets 5 918 km och farledernas 16 303 km.

Balansvärde för trafiknätet (mn euro)

  2021 2022
uppskattning
2023
uppskattning
       
Vägar 15 024 15 035 15 041
Järnvägar 5 015 5 000 5 132
Farleder 267 255 286
Sammanlagt 20 306 20 290 20 459

Det eftersatta underhållet när det gäller landsvägar, järnvägar och farleder uppgick år 2021 till sammanlagt knappt 2,9 miljarder euro.

Inkomster av och utgifter för trafikledsnätet (mn euro)

  2021
bokslut
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Basunderhåll av transportinfrastrukturen (20) 1 434,6 1 387,2 1 290,2
Inkomster 50,3 49,3 36,0
— Banavgift 47,0 47,0 35,0
— Övriga inkomster 3,3 2,3 1,0
Utgifter 1 484,9 1 436,5 1 326,2
Underhåll 866,5 822,4 717,1
— Skötsel 423,4 430,6 445,3
— Isbrytning 62,0 60,0 66,0
— Reparation 381,1 331,8 205,8
Förbättring och planering 125,3 111,8 86,0
— Investeringar i förbättring av trafikleder 99,2 88,4 65,6
— Planering 26,1 23,4 20,4
Trafiktjänster 193,1 202,3 223,1
— Informations- och styrningstjänster för trafiken 142,1 150,6 165,1
— Landsvägsfärjetrafik 51,0 51,7 58,0
Minskning av det eftersatta underhållet 300,0 300,0 300,0
Understöd (30, 31) 127,5 77,6 51,9
Understöd för trafik- och kommunikationsnäten (30) 67,7 39,7 24,5
Vissa understöd (31) 59,9 37,9 27,4
Utvecklingsinvesteringar (76, 77, 79) 580,2 595,5 508,8
Anskaffning av och ersättningar för mark- och vattenområden (76) 20,2 35,0 35,0
Utvecklande av trafikledsnätet (77) 451,2 477,5 365,8
Livscykelsfinansieringsprojekt (79) 108,8 83,0 108,0
Nettoutgifter sammanlagt 2 142,3 2 060,3 1 850,9
       
Bruttoutgifter sammanlagt 2 192,6 2 109,6 1 886,9

Utvecklingen av uppgifter som gäller verksamheten enligt lagen om farledsavgift samt intäkter av farledsavgifter (11.19.06)

  2021
utfall
2022
uppskattning
förändring 2023
uppskattning
förändring
           
Verksamhet som täcks med farledsavgifter          
Intäkter av farledsavgifter, 1 000 euro 44 667 51 000 14,2 % 45 000 -11,8 %
Övriga intäkter, 1 000 euro 833 408 -51,0 % 532 30,4 %
Kostnader, 1 000 euro 97 195 96 784 -0,4 % 97 786 1,0 %
Kostnadsmotsvarighet 46,8 % 53,1 % 6,3 %-enh. 46,6 % -6,5 %-enh.

20. Basunderhåll av transportinfrastrukturen (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 290 206 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter för uppgifter som hänför sig till skötsel, användning och reparation av trafikledsnätet, livscykelhantering, egendomsförvaltning, planering, investeringar för att förbättra trafiklederna, trafikledningssystem samt styrning av och information om trafiken, forsknings- och utvecklingsverksamhet samt isbrytning, landsvägsfärjetrafiken, sjökartläggning och andra uppgifter som den som upprätthåller trafikleder, banor eller farleder har ansvar för samt till betalning av skadestånd som föranleds av trafikledshållningen. Till den serviceavgift som grundar sig på det serviceavtal som ska ingås med trafikledningsbolaget får det användas högst 165 047 000 euro

2) till kostnader för andra åtgärder i anslutning till väg- eller banhållarens uppgifter än byggande och underhåll av landsvägar eller järnvägar enligt särskilda avtal

3) i enlighet med omkostnadsanslagets användningsändamål med standardinnehåll till fullgörande av sådana nödvändiga lagstadgade skyldigheter som får föranleda utgifter också under kommande finansår

4) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen av projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder

5) tillfälligt till betalning av leveranser av material för banhållningen innan materialet hänförs till de projekt för utveckling av trafikleder som budgeterats under investeringsutgiftsmomenten.

Vid nettobudgeteringen beaktas banavgiften, inkomsterna från den samfinansierade verksamheten, inkomsterna av tillståndsavgiften för Saima kanal, inkomsterna av den avgiftsbelagda serviceverksamheten, inkomsterna av skadestånd från trafikledshållningen och inkomsterna av försäljningen av egendom, med undantag för inkomster av försäljningen av fast egendom.

Anslaget får också användas till betalning av överföringsutgifter i anslutning till punkt 2).

Fullmakt

Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.

Dessutom bemyndigas Trafikledsverket att ingå avtal för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar, på det sättet att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen

Trafikledsprojekt från tidigare budgetår

  Maximibeloppet för de utgifter som förbindelserna föranleder staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår (euro)
   
Ombyggnad av säkerhetsanordningarna på banavsnittet Tammerfors—Seinäjoki 70 000 000
Ringvägen på E18 runt Åbo fas 2 Kausela—Kirismäki 59 000 000

Förklaring:Det befintliga trafiknätet underhålls med åtgärder enligt basunderhållet av transportinfrastrukturen. Med anslagen för basunderhållet av transportinfrastrukturen finansieras väg- och banhållning samt farledshållning. I trafikledshållningen prioriteras åtgärder för att säkerställa den dagliga framkomligheten i trafiknätet, kvaliteten på högtrafikerade och för näringslivet viktiga delar av trafiknätet och trafiksäkerheten samt de möjligheter som digitaliseringen medför. Avsikten är att i alla åtgärder beakta de målområden som fastställs i den parlamentariska trafiksystemplanen. Dessa målområden är tillgänglighet, hållbarhet, effektivitet och bekämpning av klimatförändringen.

Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster beaktats banavgiftens grundavgift på 35 miljoner euro och andra inkomster av trafikledshållningen (bl.a. fastighetsintäkter) på 1,0 miljoner euro.

Man strävar efter att dämpa ökningen av det eftersatta underhållet och tryggar trafikledernas skick med beaktande av i synnerhet näringslivets behov. Åtgärder riktas även till att utveckla de trafikmässiga förhållandena med vars hjälp bl.a. verksamhetsförutsättningarna för näringslivet, trafiksäkerheten och pendlingstrafiken förbättras.

Staten kan i egenskap av väg- och banhållare i enlighet med ett separat avtal också delta i kostnaderna för annat än byggande och underhåll av landsvägar och järnvägar, om åtgärden hänför sig till en väg- eller banhållares uppgifter. Det är alltid fråga om specialsituationer där trafiksystemets funktion eller säkerhet förutsätter att väghållaren finansierar en åtgärd någon annanstans än på vägområdet på en landsväg eller någon annanstans än på järnvägsområdet och den som upprätthåller trafikleden anser att åtgärden är nödvändig. Exempelvis kan s.k. kalla rastplatser som tidigare byggts på landsvägsområdet i fortsättningen byggas också utanför landsvägsområdet i anslutning till service som riktar sig till vägtrafikanterna. I fortsättningen ska det också vara möjligt för banhållaren att delta t.ex. i ordnandet av sådan anslutningsparkering som behövs för bannätet på en fastighet som angränsar till järnvägsområdet.

Inkomster av och utgifter för basunderhåll av transportinfrastrukturen per trafikform åren 2021—2023 (mn euro)

  2021 bokslut 2022 ordinarie budget 2023 budgetprop.
  bruttoutgifter bruttoinkomster nettoutgifter bruttoutgifter bruttoinkomster nettoutgifter bruttoutgifter bruttoinkomster nettoutgifter
                   
Väghållning 753 - 753 723 - 723 668 1 667
Banhållning 490 49 441 464 49 415 395 35 360
Farledshållning 100 1 99 98 - 98 98 - 98
Informations- och styrningstjänster för trafiken 142 - 142 151 - 151 165 - 165
Sammanlagt 1 485 50 1 435 1 436 49 1 387 1 326 36 1 290

Av användningen av anslaget beräknas investeringsutgifternas andel vara cirka 672 000 000 euro och konsumtionsutgifternas andel cirka 618 000 000 euro. Dessutom kan det under momentet antecknas några hundra tusen euro i överföringsutgifter.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Avskrivningar och kapitalkostnader för den egendom för trafikledning och trafikstyrning som trafikstyrningsbolaget löst in av Trafikledsverket 147
Bestående nivåförhöjning för basunderhållet av transportinfrastrukturen -100 000
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur -18 240
Eftersatt underhåll (Nivåförändring) -10 000
Ersättande av konsulttjänster med egna arbetsinsatser (överföring till moment 31.01.03) -1 700
Flyttning av Lv 900 (Hyryntie) i Kuhmo, Lv 912, gång- och cykelvägsarrangemang i Koulukatus anslutning, Kuhmo 2 600
Höjning av kostnadsnivån 50 000
Preciserade reparationer av järnvägen Heinävaara—Ilomants (stimulans) -4 000
Projektet för att förbättra Karelenbanan 31 100
Spareffekten av bolagiseringen av trafikledningen -1 400
Stärkande av livskraften i Björneborg 1 000
Tidigareläggning till år 2021 (bortfall av ett avdrag av engångsnatur) 50 000
Underhåll av banavsnittet Seinäjoki—Kaskö 2023 3 500
Överföring av förvaltningen av museiskeppet S/S Saimaa från Trafikledsverket till Museiverket (överföring till moment 29.80.75) -150
Överföring till moment 31.10.77) (regeringsprogr. 2019) -100 000
Nivå på poster som överförs (regeringsprogr. 2019) 110
Sammanlagt -97 033

2023 budget 1 290 206 000
2022 II tilläggsb. 40 600 000
2022 budget 1 387 239 000
2021 bokslut 1 434 554 000

30. Understöd för trafik- och kommunikationsnäten (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 24 530 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av statsunderstöd för projekt som gäller vägförbindelsen från Sahasaarenkatu till bioproduktfabriken i Kemi och betalning av statsunderstöd för planering av projekten för snabbspårväg på avsnittet Vik—Malm, snabbspårväg på avsnittet Mellungsbacka—Dickursby—Aviapolis—flygplatsen, spårväg i Åbo, depåer i närtågtrafikområdet samt till betalning av statsunderstöd för planering och byggande inom projekt som gäller spårvägarna i västra Helsingfors (inkl. snabbspårvägen vid Vichtisvägen) och projektet för en spårväg i Tammerfors (fas 2).

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Dispositionsplan (euro)

   
Mellungsbacka—Dickursby—Aviapolis—flygplatsen 1 880 000
Spårvägen i Åbo 1 500 000
Depåerna i närtågtrafikområdet 1 000 000
För projekthelheten spårvägarna i västra Helsingfors (inkl. snabbspårvägen vid Vichtisvägen) 11 250 000
Spårvägen i Tammerfors, fas 2 5 400 000
Snabbspårväg på avsnittet Vik—Malm 1 500 000
Vägförbindelse från Sahasaarenkatu till bioproduktfabriken i Kemi 2 000 000
Sammanlagt 24 530 000
Fullmakt

Transport- och kommunikationsverket får bevilja statsunderstöd och ingå andra förbindelser för projektet

1 ) snabbspårvägen på avsnittet Vik—Malm så att det sammanlagda beloppet av understödsposterna uppgår till högst 7 500 000 euro. Fullmaktsbeloppet är dock högst 30 procent av planeringskostnaderna

2) spårvägarna i västra Helsingfors (inkl. snabbspårvägen vid Vichtisvägen) så att det sammanlagda beloppet av understödsposterna uppgår till högst 105 000 000 euro inklusive de tidigare utbetalda understöden. Fullmaktsbeloppet är dock högst 30 procent av planerings- och byggnadskostnaderna.

Trafikledsverket och Transport- och kommunikationsverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.

Förklaring:I den andra fasen av projektet för en spårväg i Tammerfors byggs en spårväg mellan centrum och Lentävänniemi. Dessutom genomförs den regionala generalplaneringen av utbyggnaden av spårvägen i Tammerforsregionen. Understödet betalas till Tammerfors stad i efterhand på basis av de faktiska kostnaderna från föregående år, men så att statsunderstödet för första gången betalats 2018 för de faktiska understödsberättigande utgifterna 2016—2017. Statsunderstödet är högst 84,957 miljoner euro, dvs. andelen för den första fasen är högst 60,497 miljoner euro och för den andra fasen högst 24,0 miljoner euro. Den regionala generalplaneringen av utbyggnaden av spårvägen i Tammerforsregionen uppgår till högst 0,46 mn euro. I MBT-avtalet ingår också statsunderstöd för totalkostnaderna för den regionala generalplanen när det gäller utbyggnaden av spårvägen i Tammerforsregionen.

Vanda snabbspårväg är en spårvägsförbindelse som förbinder Håkansböleregionen och Västerkullaregionen med spårnätet och skapar en direkt förbindelse till Dickursby, Aviapolis och flygplatsen. En generalplan för spårvägen färdigställdes 2019. Efter att generalplanen blivit klar beslutade Vanda stadsfullmäktige att utifrån den inleda den detaljerade planeringen av spårvägen. I den fortsatta planeringen görs gatuplanering samt planering som gäller drift, depåer, elteknik, tunnlar m.m. liksom också stadsplanering i anslutning till spårvägsprojektet, såsom planstommar och ett stort antal detaljplaner, bl.a. en teknisk detaljplan som omfattar hela spårvägen. För spårvägens hela rutt utarbetas det gatuplaner och därefter byggplaner. Kommunerna skapar förutsättningar för en hållbar mobilitet.

Spårvägen i Åbo har en stor strategisk betydelse för Åbo stad och stadsregion. Spårvägen styr utvecklingen i stadsregionen under flera decennier. Den anknyter till viktiga strategiska mål och projekt för staden, t.ex. Vetenskapsparken, utvecklingen av centrum och Entimmeståget. Den förverkligar stadens klimatmål genom att ändra fördelningen av färdsätt och genom att intensifiera stadsstrukturen. Genomförandet av spårvägen i Åbo möjliggör regional tillväxt i och med att kollektivtrafikförbindelserna förbättras och trafiksystemets kapacitet ökar. Den allt tätare stadsstrukturen och en höjning av servicenivån inom kollektivtrafiken minskar personbilstrafiken, vilket för sin del minskar utsläppen och energiförbrukningen. När Vetenskapsparkens linje förverkligas blir centrum mer tillgängligt och i synnerhet ställningen för området Kråkkärret i stadsstrukturen stärks och markanvändningen blir mångsidigare. Kommunerna skapar förutsättningar för en hållbar mobilitet.

Det ständigt ökande antalet passagerare inom närtågtrafiken kräver ett ökat utbud av närtågtrafik. Ett ökat utbud förutsätter nya materielanskaffningar. De nya depåerna är en förutsättning för HRT:s nya materielanskaffning. Placeringen av depåerna inom HRT:s närtågtrafikområde styrs och begränsas av markanvändningen, det nuvarande bannätet och eventuella framtida banprojekt. Depån behöver för sin verksamhet ett stort område och det är utmanande att hitta ett optimalt läge för det mitt i den byggda miljön, med beaktande av också de trafikmässiga utgångspunkterna och förutsättningarna för närtågtrafiken. Enligt HRT:s och Trafikledsverkets utredning bör de nya depåerna finnas trafikmässigt nära stadsbanornas ändstationer på strandbanan och huvudbanan samt invid ringbanan för att bankapaciteten ska kunna användas så effektivt som möjligt. En förutsättning för beslut om beviljande av statsunderstöd är att kommunerna i Helsingforsregionen förbinder sig till målen och åtgärderna i MBT-avtalet för 2020—2031 och finansieringen av dem, så som de har fastställts i förhandlingsresultatet. Kommunerna skapar förutsättningar för en hållbar mobilitet.

Planeringen av spårvägarna i västra Helsingfors, inbegripet byggandet av Vichtisvägens snabbspårväg, är en del av planeringen och förverkligandet av Vichtisvägens och Hoplaksvägens boulevardstad. Fullmakten för projektet höjs från tidigare 4 260 000 euro till 105 000 000 euro. Projektet omfattar utvecklingen av spårvägarna i västra stadskärnan samt byggandet av snabbspårvägen vid Vichtisvägen. Den fortsatta planeringen har inletts 2022 och byggandet planeras ske åren 2023—2031. Utredningsplanen för projektet och genomförandet av projektet godkändes vid stadsfullmäktiges möte den 20 januari 2021. En projektplan utarbetas utifrån utredningsplanen. Fördelarna med projektet fås i och med en intensivare markanvändning inom det centrala området och en förbättrad servicenivå inom kollektivtrafiken. Till de viktigaste fördelarna hör förändringen i antalet resor med hållbara färdsätt och minskade CO2-utsläpp från trafiken samt förbättrad tillgänglighet i fråga om arbetskraften.

En rapport om en utredningsplan för snabbspårvägen på avsnittet Vik—Malm blev färdig sommaren 2021 och i den identifierades behov av fortsatt planering innan beslut fattas. Arbetet med utredningsplanen pågår fortfarande i fråga om spårvägens sträckning samt projektets omfattning och fasning, i syftet att ha beredskap att fatta beslut i slutet av 2023. Under vintern 2022 inleddes delgeneralplanen för avsnittet Vikstranden—Lahtisleden, i vilken sträckningen för snabbspårvägen mellan Forsby depå och Vik också behandlas. Byggandet i den första fasen av projektet ska enligt planen inledas i slutet av 2020-talet, men detta kommer att preciseras ytterligare i den fortsatta planeringen.

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2023 2024 2025– Sammanlagt
fr.o.m.
2023
         
Snabbspårvägen i Vanda 1 880     1 880
Depåerna i närtågtrafikområdet 1 000     1 000
Spårvägen i Åbo 1 500     1 500
Snabbspårväg på avsnittet Vik—Malm 1 500 1 500 4 500 7 500
Vägförbindelse från Sahasaarenkatu till bioproduktfabriken i Kemi 2 000 3 000 6 000 11 000
För projekthelheten spårvägarna i västra Helsingfors (inkl. snabbspårvägen vid Vichtisvägen) 11 250 11 840 81 010 104 100
Spårvägen i Tammerfors, fas 2 5 400 3 600   9 000
Utgifter sammanlagt 24 530 19 940 91 510 135 980

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
För projekthelheten spårvägarna i västra Helsingfors (inkl. snabbspårvägen i Vichtis) 9 950
Planering av spårvägarna i västra Helsingfors (inkl. snabbspårvägen i Vichtis) (överföring från moment 31.10.77) 450
Snabbspårvägen Spårjokern -18 200
Snabbspårväg på avsnittet Vik—Malm (överföring från moment 31.10.77) 1 500
Spårvägen i Tammerfors, fas 2 -2 400
Vägförbindelse från Sahasaarenkatu till bioproduktfabriken i Kemi 2 000
Västmetron Mattby—Stensvik -8 500
Ändring i behovskalkylen -4 450
Överföring från moment 31.10.77 4 450
Sammanlagt -15 200

2023 budget 24 530 000
2022 II tilläggsb. 3 721 000
2022 budget 39 730 000
2021 bokslut 67 658 000

31. Vissa understöd (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 27 400 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av statsunderstöd till kommunerna för infrastrukturprojekt som främjar gång och cykling och för andra projekt som främjar förhållandena för gång och cykling samt för infrastrukturprojekt som främjar verksamhetsförutsättningarna för kollektivtrafik, och för betalning av statsunderstöd för övriga projekt som främjar gång och cykling

2) till betalning av statsunderstöd för verksamhets- och investeringsutgifter för de trafikplatser och flygplatser som ligger utanför Finavias flygplatsnät

3) till betalning av statsunderstöd enligt lagen (560/2018) och förordningen (1069/2018) om enskilda vägar

4) till betalning av konsumtionsutgifter som föranleds av stöd för rådgivning och handledning av väglag och produktion av material och tjänster i anslutning till detta.

För statsunderstödens del budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Dispositionsplan (euro)

   
Främjande av gång och cykling samt kommunernas kollektivtrafikprojekt 3 500 000
Trafikflygplatser och flygplatser utanför Finavias flygplatsnät 900 000
Understöd för enskilda vägar och konsumtionsutgifter för rådgivning till väglag 13 000 000
Understöd för enskilda vägar för att trygga försörjningsberedskapen och tillgången på inhemskt virke 10 000 000
Sammanlagt 27 400 000

Förklaring:Som en del av det program för att främja gång och cykling som statsrådet har godkänt genomförs ett gemensamt investeringsprogram för staten och kommunerna. Projekten i investeringsprogrammet ska förbättra förhållandena för cykel- och gångtrafiken. Programmet för att främja gång och cykling är ett led i genomförandet av den nationella energi- och klimatstrategin.

Staten kan bevilja understöd till kommuner som genomför åtgärder i enlighet med programmet. Kommunen ska delta i projektets kostnader med en minst lika stor satsning. Staten kan också bevilja kommunerna understöd för sådana infrastrukturprojekt genom vilka kollektivtrafikens verksamhetsförutsättningar förbättras och kollektivtrafikens andel av den totala färdmedelsfördelningen ökas. Ett sådant projekt kan t.ex. bestå av byggande av en infartsparkering. Utöver kommunerna kan understöd främjande av gång och cykling beviljas också andra aktörer.

På understöd som beviljas trafikflygplatser och flygplatser som ligger utanför Finavias flygplatsnät tillämpas utöver statsunderstödslagen (688/2001) meddelandet från kommissionen om riktlinjer för statligt stöd till flygplatser och flygbolag (EUT 2014/C 99/03) samt kommissionens förordning 651/2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget och senare gjorda ändringar i förordningen.

Anslaget för att understödja underhåll och förbättring av enskilda vägar används för att trygga lika möjligheter till mobilitet samt till understöd för vägar som den fasta bosättningen och näringslivet behöver.

Dessutom riktas understöd till reparationer av enskilda vägar. Detta främjar försörjningsberedskapen och tillgången på inhemskt virke för både skogsindustrins och energiproduktionens behov.

Statsunderstödet riktas i första hand till vägförbättringar samt till stöd för användning och underhåll av färjor. Det finns ca 55 000 km vägar som är berättigade till statsbidrag, och det har bildats ca 16 000 väglag för att sköta dessa vägar. Antalet specialobjekt som understöds är ca 20.

Understöd beviljas bara för sådan förbättring av broar som med tanke på framkomligheten på vägen är mest brådskande eller för reparation av skador på vägen. I enlighet med statsrådets förordning om enskilda vägar (1069/2018) är understödets maximibelopp i fråga om sedvanliga vägförbättringsobjekt 50 procent och i fråga om de mest betydande broobjekten och andra betydande, överraskande reparationsobjekt till följd av naturförhållandena 75 procent.

Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara cirka 250 000 euro och överföringsutgifternas andel cirka 27 150 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Främjande av gång och cykling samt kommunernas kollektivtrafikprojekt (bortfall av tillägg av engångsnatur) -3 500
Underhåll och förbättring av enskilda vägar (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -17 000
Understöd för enskilda vägar för att trygga försörjningsberedskapen och tillgången på inhemskt virke 10 000
Sammanlagt -10 500

2023 budget 27 400 000
2022 II tilläggsb. 36 800 000
2022 budget 37 900 000
2021 bokslut 59 850 000

76. Anskaffning av och ersättningar för mark- och vattenområden (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 34 997 000 euro.

Anslaget får användas

1) förutom till betalning av jordområden och ersättningar enligt lagen om trafiksystem och landsvägar (503/2005) även till betalning av nödvändiga utgifter i anslutning till dessa

2) till betalning av fastighetsförrättningsavgifter enligt lagen om fastighetsförrättningsavgift (558/1995)

3) till förvärv av bytesmark som kan användas för sådana områden som behövs för landsvägar och järnvägar och för ägoregleringar samt till ersättningar innan en väg- eller järnvägsplan godkänns

4) till betalning av köpeskillingar och ersättningar för jordområden som skaffas för verksamhet enligt banlagen (110/2007) samt till betalning av nödvändiga utgifter i anslutning till dessa

5) till betalning av anskaffningsutgifterna för jord- och vattenområden som behövs för byggandet av trafikleder och andra jord- och vattenbyggnadsobjekt

6) till betalning av ersättningar enligt vattenlagen (587/2011)

7) till betalning av ersättningar enligt lagen om enskilda vägar (560/2018).

De förskottsersättningar som betalas under momentet budgeteras enligt kontantprincipen.

Förklaring:Avsikten är att 24 900 000 euro ska användas för anskaffningar, ersättningar och inlösen i fråga om vägområden, 10 000 000 euro för anskaffningar, ersättningar och inlösen i fråga om banområden och 97 000 euro för anskaffningar och ersättningar i fråga om jord- och vattenområden.


2023 budget 34 997 000
2022 budget 34 997 000
2021 bokslut 20 222 678

77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 365 750 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utgifter som föranleds av sådana investeringar för utvecklande av trafikledsnätet som är budgeterade under momentet

2) utgifter som föranleds av projektplanering av investeringsprojekt som finansieras under momenten för investeringsutgifter innan det i samband med statsbudgeten fattas ett beslut om inledande av projektet

3) till betalning av utgifterna för köp av tjänster från trafikstyrningsbolaget Fintraffic Oy eller dess dotterbolag i anslutning till den utvecklings- och verifieringsfas i projektet Digirata som budgeterats under momentet och till pilotprojektet Digirata (testbana och testlaboratorium för ETCS), som omfattar såväl bolagens serviceproduktion som de investeringar som görs för bolagens serviceproduktion.

Av anslaget har 6 000 000 euro reserverats för utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata (RRF pelare 2) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen.

Fullmakt

Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal i anslutning till projektet som gäller byggandet av Lv 8155 Poikkimaantie så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 30 000 000 euro. Ett villkor för byggbeslutet avseende projektet är Stora Ensos storinvestering.

Fullmakt att ingå förbindelser för trafikledsprojekt från tidigare budgetår.

Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar, så att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen.

Trafikledsprojekt från tidigare budgetår

  Maximibeloppet för de utgifter som förbindelserna föranleder staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår (euro)
   
Vägprojekt  
Rv 6 vid Koria 12 000 000
Landsväg 180 förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron 128 000 000
Riksväg 4 utveckling av vägavsnittet Äänekoski—Viitasaari 21 200 000
Utvecklande av riksväg 5 vägavsnittet Hurus—Hietanen 7 000 000
Fast förbindelse till Karlö 96 000 000
Förbättring av den planskilda anslutningen till stamväg 68 i Edsevö 8 200 000
Förbättringen av stamväg 68 genom byggande av en ny vägbro V-1879 i Kållby i Pedersöre 6 200 000
Gångtunnel vid anslutningen till riksväg 25 vid Leppi 3 000 000
Förbättring av riksväg 23 på avsnittet Varkaus—Viinijärvi 13 000 000
Riksväg 19 Seinäjoki—Lappo, fas 1 25 000 000
Byggande av en planskild anslutning till riksväg 15 i Paimenportti 15 000 000
Förbättring av riksväg 8 Åbo—Björneborg vid Euraåminne 27 100 000
Förbättring av riksväg 4 på avsnittet Hartola—Oravakivensalmi 26 000 000
Riksväg 4, förbättring av anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi 25 000 000
E18 Stamväg 50 Förbättring av Ring III, fas 3, avsnittet vid Askis och byggande av ytterligare körfält vid Vandaforsen Backas 30 000 000
Riksväg 3 Tavastkyro omfartsväg 67 500 000
Riksväg 8 Åbo—Björneborg, omkörningsfält vid Virmo och Luvia 30 000 000
Stamväg 51 Kyrkslätt—Stensvik 80 000 000
Riksväg 19 Seinäjoki östra omfartsväg 77 900 000
Landsväg 101 förbättring av Ring I 32 000 000
Riksväg 6 Taavetti—Villmanstrand 76 000 000
Riksväg 3 Tammerfors—Vasa, avsnittet vid Laihela, fas 1 27 000 000
Riksväg 22 Uleåborg—Kajana—Vartius 15 000 000
Riksväg 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki 22 500 000
Riksväg 4 Uleåborg—Kemi 143 000 000
Riksväg 5 S:t Michel—Juva 121 000 000
Riksväg 12 Lahtis södra ringväg 198 000 000
Riksväg 12 Tillola—Keltti 15 000 000
Ring I vid Bredvik 20 000 000
Riksväg 4 Kirri—Tikkakoski 143 600 000
   
Banprojekt  
Elektrifiering av banavsnittet Laurila—Torneå—Haparanda 10 000 000
Utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata 130 000 000
Förbättring av förmedlingskapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi, mötesspår 16 500 000
Förbättring av banan Tammerfors—Jyväskylä, fas 1 19 000 000
Utveckling av bangården i Åbo och byggande av dubbelspår på sträckan Kuppis—Åbo 33 750 000
Pilotprojektet Digirata (testbana och testlaboratorium för ETCS) 11 000 000
Inledande av en grundlig reparation av banavsnittet Helsingfors—Tammerfors 8 000 000
Förbättring av bangården i Kuopio, fas 1 30 000 000
Oritkari triangelspår 15 600 000
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 2 273 000 000
Esbo stadsbana 137 500 000
Förbättring av trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kontiomäki, fas 1 26 500 000
Förbättring av banan Kontiomäki—Pesiökylä 81 000 000
Spårförbindelser till Kemi bioproduktfabrik, vid Kemi 12 000 000
Elektrifiering av banavsnittet Hyvinge—Hangö 62 000 000
Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn 133 500 000
Idensalmi—Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) 58 500 000
Förbättring av bangården i Joensuu 74 000 000
Österbottenbanan 674 000 000
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 1 150 000 000
Förbättring av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors 60 000 000
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen 210 000 000
Elektrifiering av banavsnittet Björneborg—Tallholmen 10 100 000
Elektrifiering av Nystadsbanan 21 000 000
   
Farledsprojekt  
Fördjupande av havsfarleden i Ajos i Kemi 41 700 000
Förlängning av slussarna i Saima kanal 1 800 000
Höjning av vattennivån i Saima kanal 300 000
Förflyttning av Nyslotts djupfarled 40 000 000
Havsfarleden till Karleby 45 000 000
Havsfarleden till Nordsjö 12 500 000
   
Planering av farledsprojekt  
Förbättrande av E18 ringvägen runt Åbo på sträckan Nådendal—Reso, planering 4 200 000
Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg 5 000 000
Förberedelser inför en ökning av bankapaciteten på förbindelsesträckan Helsingfors—Böle 600 000
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä 18 000 000
Planering av banan Seinäjoki—Vasa 3 400 000
   
Gemensamma trafikledsprojekt  
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik 174 000 000

Förklaring:Av anslaget föranleds 6 000 000 euro av utgifter som finansieras med inkomster från EU:s återhämtningsinstrument.

Med anslaget för projektet Digirata främjas målet i återhämtnings- och resiliensplanen att öka produktiviteten med hjälp av digitalisering och dataekonomi och göra tjänsterna tillgängliga för alla. I projektet moderniseras och digitaliseras järnvägssystemen i Finland samt förnyas tågkontrollen på järnvägarna så att den överensstämmer med det europeiska systemet. Projektet främjar också EU:s flaggskeppsinitiativ Laddning och tankning (Recharge and refuel). Projektet finansieras dessutom nationellt med 6 000 000 euro.

Som motivering för det nya projektet föreslås följande:

Lv 8155 Poikkimaantie

Genom projektet som gäller Poikkimaantie förbättras smidigheten och säkerheten i trafiken, transporterna inom näringslivet och förutsättningarna för utveckling av markanvändningen samt minskar de olägenheter som trafikbuller medför i bostadsområden. Kostnadskalkylen för projektet är 40 miljoner euro (MAKU 130, 2015=100), varav statens andel är 30,0 miljoner euro och andelen för Uleåborg stad, Uleåborg hamn och trafikstyrningsbolaget Fintraffic Ab är 10 miljoner euro.

Förhållandet nytta/kostnad för projektet är 2,4.

Projekt

  Godkända Färdigt för trafik Fullmakt att ingå avtal
mn €
Beräknad användning
mn €
Anslagsbehov
år 2023
mn €
Senare anslagsbehov
mn €
             
Vägprojekt            
Landsväg 180 förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron Tilläggsbudget III 2021 2025 128,0 8,0 45,0 75,0
Riksväg 4 utveckling av vägavsnittet Äänekoski—Viitasaari Budget 2021 2023 21,2 15,0 6,2 -
Fast förbindelse till Karlö Tilläggsbudget VII 2020 2025 96,0 28,0 27,0 41,0
Förbättring av riksväg 8 Åbo—Björneborg vid Euraåminne Tilläggsbudget IV 2020 2022 27,1 21,2 5,9 -
Förbättring av riksväg 4 på avsnittet Hartola—Oravakivensalmi Tilläggsbudget IV 2020 2023 26,0 20,0 6,0 -
Riksväg 4, förbättring av anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi Tilläggsbudget IV 2020/Tilläggsbudget IV 2021 2022 25,0 22,0 3,0 -
E18 Stamväg 50 Förbättring av Ring III, fas 3, avsnittet vid Askis och byggande av ytterligare körfält vid Vandaforsen Backas Tilläggsbudget IV 2020 2023 30,0 28,9 1,1 -
Rv 6 vid Koria II Tilläggsbudget 2022 2024 12,0 1,0 8,0 3,0
             
Banprojekt            
Förbättring av förmedlingskapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi, mötesspår Budget 2021/II tilläggsbudget 2022 2023 16,5 15,5 1,0 -
Förbättring av banan Tammerfors—Jyväskylä, fas 1 Budget 2021 2023 19,0 10,6 8,4 -
Utveckling av bangården i Åbo och byggande av dubbelspår på sträckan Kuppis—Åbo Budget 2021 2024 33,8 14,9 10,8 8,1
Utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata Tilläggsbudget III 2021 2027 130,0 13,0 12,0 105,0
Elektrifiering av banavsnittet Hyvinge—Hangö Budget 2020 2023 62,0 36,9 25,1 -
Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn Tilläggsbudget 2019 2024 133,5 103,8 25,2 4,5
Idensalmi—Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) Tilläggsbudget 2019/II tilläggsbudget 2022 2023 58,5 50,0 8,5 -
Förbättring av bangården i Joensuu Tilläggsbudget 2019 2023 74,0 61,0 13,0 -
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen Budget 2017/Budget 2021/Tilläggsbudget IV 2021 2022 210,0 190,0 20,0 -
Pilotprojektet Digirata (testbana och testlaboratorium för ETCS) Tilläggsbudget IV 2020 2024 11,0 7,0 3,0 1,0
Förbättring av bangården i Kuopio, fas 1 Tilläggsbudget IV 2020 2023 30,0 15,5 12,0 2,5
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 2 Tilläggsbudget IV 2020 2027 273,0 51,5 39,8 181,7
Esbo stadsbana Tilläggsbudget IV 2020 2024 137,5 26,0 25,0 86,5
Förbättring av banan Kontiomäki—Pesiökylä Tilläggsbudget IV 2020 2023 81,0 66,0 15,0 -
Spårförbindelser till Kemi bioproduktfabrik, vid Kemi Tilläggsbudget IV 2020/Tilläggsbudget II 2022 2023 12,0 11,5 0,5 -
             
Farledsprojekt            
Fördjupande av havsfarleden i Ajos i Kemi Budget 2021/Tilläggsbudget IV 2021 2023 41,7 26,0 15,7 -
             
Planering av farledsprojekt            
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä Budget 2020   18,0 13,0 5,0 -
Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg Tilläggsbudget IV 2020   5,0 4,5 0,5 -
Förbättrande av E18 ringvägen runt Åbo på sträckan Nådendal—Reso, planering Tilläggsbudget VII 2020   4,2 3,2 1,0 -
Planering av banan Seinäjoki—Vasa Budget 2020/II tilläggsbudget 2022   3,4 3,3 0,1 -
Annan planering av utvecklingsprojekt       - 7,0 -
Pågående trafikledsprojekt sammanlagt     1 719,4 867,3 350,8 508,3
             
Nytt trafikledsprojekt            
Lv 8155 Poikkimaantie budget 2023 2025 30,0 - 15,0 15,0
Oavslutade trafikledsprojekt och nytt trafikledsprojekt sammanlagt     1 749,4 867,3 365,8 523,3

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2023 2024 2025 2026— Sammanlagt fr.o.m. 2023
           
Pågående trafikledsprojekt 343 750 200 224 128 000 180 034 852 008
Nytt trafikledsprojekt 15 000 15 000 - - 30 000
Utgifter sammanlagt 358 750 215 224 128 000 180 034 882 008

Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 973 miljoner euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Anslag som motsvarar höjningen av fullmakten för förbättring av järnvägsförbindelsen Luumäki—Imatra—ryska gränsen 10 000
Anslag som motsvarar höjningen av fullmakten för fördjupande av havsfarleden i Ajos i Kemi 15 200
Byggande av en planskild anslutning till riksväg 15 i Paimenportti (stimulans) -7 000
E18 Stamväg 50 Förbättring av Ring III, fas 3, avsnittet vid Askis och byggande av ytterligare körfält vid Vandaforsen Backas (stimulans) -1 000
Elektrifiering av banavsnittet Hangö—Hyvinge -22 000
Elektrifiering av banavsnittet Kemi (Laurila)—Haparanda -9 000
Fast förbindelse till Karlö 3 000
Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg -2 500
Förbättrande av E18 ringvägen runt Åbo på sträckan Nådendal—Reso, planering (stimulans, tilläggsbudget 7 2020) 700
Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn 17 000
Förbättring av banan Tammerfors—Jyväskylä, fas 1 6 000
Förbättring av bangården i Joensuu -21 000
Förbättring av bangården i Kuopio, fas 1 (stimulans) -1 000
Förbättring av förmedlingskapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi -6 000
Förbättring av riksväg 4 på avsnittet Hartola—Oravakivensalmi (stimulans) -6 000
Förbättring av riksväg 8 Åbo—Björneborg vid Euraåminne (stimulans) -10 400
Förbättring av trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kontiomäki, fas 1 -12 000
Fördjupande av havsfarleden i Ajos i Kemi -12 500
Förlängning av slussarna i Saima kanal -24 500
För projekthelheten spårvägarna i västra Helsingfors (inkl. Vichtisvägens snabbspårväg) projekthelhet samt lösningar för hållbara färdsätt (överföring till moment 31.10.30) -450
Förändring i behovet av anslag 3 650
Höjning av vattennivån i Saima kanal (stimulans) -4 700
Idensalmi—Ylivieska, elektrifiering och byggande av ett triangelspår (effekt av höjningen av fullmakten) 3 500
Idensalmi—Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) -10 500
Inledande av en grundlig reparation av banavsnittet Helsingfors—Tammerfors (stimulans) -7 000
Landsväg 180 förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron 40 000
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen -10 000
Lv 8155 Poikkimaantie 15 000
Oritkari triangelspår -7 000
Planering av banan Seinäjoki—Vasa 100
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä 1 000
Riksväg 19 Seinäjoki—Lappo, fas 1 -15 000
Riksväg 3 Tavastkyro omfartsväg -16 600
Riksväg 4, förbättring av anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi (stimulans) -5 000
Riksväg 4 utveckling av vägavsnittet Äänekoski—Viitasaari -3 800
Rv 6 vid Koria 8 000
Snabbspårväg på avsnittet Vik—Malm (överföring till moment 31.10.30) -1 500
Spårförbindelser till Kemi bioproduktfabrik, vid Kemi -4 500
Spårväg i Tammerfors, fas 2 (överföring till moment 31.10.30) -4 450
Utvecklande av riksväg 5 vägavsnittet Hurus—Hietanen (stimulans) -3 600
Utveckling av bangården i Åbo och byggande av dubbelspår på sträckan Kuppis—Åbo 250
Utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata 2 000
Utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata (RRF pelare 2) 2 000
Vägplanering vid Parikkala gränsstation -150
Överföring från moment 31.10.20) (regeringsprogr. 2019) 100 000
Omfördelning -110 000
Sammanlagt -111 750

Anslaget står delvis utanför ramen.


2023 budget 365 750 000
2022 II tilläggsb. -15 556 000
2022 budget 477 500 000
2021 bokslut 451 248 000

79. Livscykelsfinansieringsprojekt (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 108 000 000 euro.

Anslaget får användas till utgifter som föranleds av utvecklingsinvesteringar i trafikledsnätet som genomförs som livscykelprojekt.

Fullmakt

Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.

Förklaring:Under momentet budgeteras de anslag som behövs för statens medfinansieringsandel i alla livscykelprojekt. År 2023 finansieras fyra livscykelprojekt under momentet.

Projekt

  Godkända Färdigt för trafik Fullmakt att ingå avtal
mn €
Beräknad användning
mn €
Anslag 2023
mn €
Senare finansieringsbehov
mn €
             
Oavslutade livscykelprojekt            
E18 Muurla—Lojo Tilläggsbudget I 2004 2008 700,0 525,9 26,0 148,1
E18 Forsby—Kotka Budget 2010 2014 650,0 454,8 50,0 145,2
E18 Fredrikshamn—Vaalimaa Budget 2014/Tilläggsbudget IV 2019 2018 550,0 259,3 30,0 260,7
E18 Muurla—Lohja, höjning av servicenivån Tilläggsbudget IV 2020   30,0 5,0 2,0 23,0
Sammanlagt     1 930,0 1 245,0 108,0 577,0

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

2023 2024 2025 2026— Sammanlagt fr.o.m. 2023
           
Förbindelser som ingåtts före år 2022 108 000 111 000 109 500 356 500 685 000

Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 189 miljoner euro. Förnyandet av fullmakterna föranleds av nya avtal som ingås när projekten framskrider.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring 25 000
Sammanlagt 25 000

2023 budget 108 000 000
2022 budget 83 000 000
2021 bokslut 108 800 000