Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli

Statsbudgeten 2023

01. Förvaltning och verksamhetsområdets gemensamma utgifterPDF-versio

01. Kommunikationsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 20 448 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av regionalt samarbete

2) till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer

3) till betalning av vederlagsfria utgifter till internationella samfund

4) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Av anslaget har det reserverats 1 500 000 euro för forskningsinvesteringar inom cybersäkerhet (RRF pelare 2) och 1 000 000 euro för övningsverksamhet inom cybersäkerhet (RRF pelare 2) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen.

Förklaring:Av anslaget föranleds 2 500 000 euro av utgifter som finansieras med inkomster från EU:s återhämtningsinstrument.

Med anslaget främjas målet i återhämtnings- och resiliensplanen att öka produktiviteten med hjälp av digitalisering och dataekonomi och göra tjänsterna tillgängliga för alla.

Tillförlitliga produkter och tjänster är en central förutsättning för digitaliseringen. En hög nivå på cyber- och informationssäkerheten samt kompetens upprätthåller ekonomins och samhällets konkurrenskraft inom alla sektorer. Inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde har ett program för utveckling av cybersäkerheten beretts i enlighet med regeringsprogrammet och strategin för cybersäkerheten i Finland. Utvecklingsprogrammet utgör också en del av genomförandet av EU:s strategi för cybersäkerhet. Investeringarna i övningsverksamhet inom och forskning om cyber- och informationssäkerhet stöder utvecklingsprogrammet och digitaliseringen i omfattande grad.

Övningsverksamheten inom cybersäkerhet utvecklar samhällets resiliens och beredskap inför störningar i cybersäkerheten. Aktiv övningsverksamhet har en central betydelse när det gäller att utveckla bekämpningen, hanteringen och avvärjandet av cyberangrepp.

Tillräcklig cybersäkerhetskompetens har ett betydande samband med människors trygghetskänsla och förmåga att utnyttja tjänster och lösningar i den digitala verksamhetsmiljön. Syftet med undersökningen Medborgarfärdigheter inom cybersäkerhet är att skapa en gemensam europeisk modell och digital plattform för undervisning och utveckling av cybersäkerhetsfärdigheter, som kan användas jämlikt i alla medlemsstater i Europeiska unionen.

Åtgärderna för cyber- och informationssäkerhet stöder delområdet kompetens och humankapital i DESI-indexet, som mäter EU-ländernas framsteg när det gäller utnyttjande av digitalisering.

Kommunikationsministeriet har för sin verksamhet 2020—2023 ställt följande fleråriga resultatmål som stöder regeringsprogrammet, förvaltningsområdets koncernstrategi och de samhälleliga effektmål som anges i motiveringen till huvudtiteln:

  • — Hållbara färdsätt och hållbar transport och kommunikation har gjorts allt mer lockande
  • — Transport- och kommunikationsmarknaden skapar bättre och mer högklassiga tjänster för användarna
  • — Trafiknätets kvalitet har förbättrats
  • — De digitala tjänsternas tillförlitlighet har stärkts
  • — Tillväxten i dataekonomin och utnyttjandet av artificiell intelligens har stärkts
  • — Förutsättningar finns för att automatiserad trafik ska kunna tas i bruk i alla trafikformer
  • — Trafiksäkerheten har stärkts
  • — Effektiviteten i ministeriets verksamhet har förbättrats.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 18 368 17 578 20 698
Bruttoinkomster 162 250 250
Nettoutgifter 18 206 17 328 20 448
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 10 298    
— överförts till följande år 11 354    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Forskningsinvestering inom cybersäkerhet (RRF pelare 2) -500
Förbättrande av beredskapen i fråga om cybersäkerheten (cyber) 100
Lön för cybersäkerhetsdirektören inklusive bikostnader och kostnader för samordning av programmet (cyber) 345
Stödprogrammet för ett ekosystem för elektrifierad tung trafik (överföring från moment 31.01.02) 290
Utvecklande av cybersäkerheten i samhället och internationellt samarbete (cyber) 3 000
Lönejusteringar 297
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -76
Resebesparing -336
Sammanlagt 3 120

Anslaget står delvis utanför ramen.


2023 budget 20 448 000
2022 II tilläggsb. 289 000
2022 budget 17 328 000
2021 bokslut 19 262 000

02. Transport- och kommunikationsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 101 380 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer

2) till betalning av finansierings- och betalningsandelar samt till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med finansiellt stöd från EU

3) till betalning av utgifter för samarbetsprojekt i närområdena

4) till betalning av utgifter som föranleds av sjökartläggning

5) till betalning av utgifter som föranleds av forsknings- och utvecklingsverksamhet

6) till betalning av utgifter som föranleds av trafiksystemplanering, persontrafikundersökningar, främjande av mobilitetstjänster, övervaknings- och myndighetsuppgifter, traditionsverksamhet, utvecklande av sjötrafiken och av Safe Sea Net-verksamheten.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om transport av farliga ämnen.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till ändring av lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation och lagen om Transport- och kommunikationsverket. Propositionen gör det möjligt att i Finland under 2025 ta i bruk satellitnavigeringssystemet Galileo (Public Regulated Service, PRS). I samma proposition föreslås det dessutom att informationssamhällsavgiften ska höjas. Transport- och kommunikationsverket håller på att upphandla en lokaliseringsinformationstjänst, där det i fortsättningen kommer att samlas in information om befintliga näts fysiska infrastruktur och om placeringen av kablar, rör och motsvarande aktiva nätdelar. Genom höjningen av informationssamhällsavgiften täcks de årliga verksamhets- och driftskostnader som föranleds Transport- och kommunikationsverket av tjänsten för lokaliseringsinformation.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagstiftning om automatiserat beslutsfattande inom den offentliga förvaltningen.

Transport- och kommunikationsverket svarar för myndighetstjänsterna för alla trafikformer samt för de uppgifter inom kommunikationssektorn som gäller myndighetsreglering, tillsyn, styrning, förvaltning och tjänster. Myndighetstjänsterna inom trafiken hänför sig till trafiksystemets säkerhet, datalager, driftsäkerhet och marknad.

Tillsynsavgiften för flygtrafiken och tillsynsavgiften för besiktningsverksamheten intäktsförs under moment 11.19.05. Informationssamhällsavgiften, tillsynsavgiften för televisions- och radioverksamhet, tillsynsavgiften för postverksamhet och certifikatavgiften intäktsförs under moment 11.19.04.

Kommunikationsministeriet har för Transport- och kommunikationsverket för 2020—2023 ställt följande fleråriga resultatmål som stöder regeringsprogrammet, förvaltningsområdets koncernstrategi och de samhälleliga effektmål som anges i motiveringen till huvudtiteln:

  • — Utsläppen från trafik och kommunikation har minskat
  • — Hindren för inträde på marknaden har undanröjts och konkurrensen främjats genom en effektiv verkställighet av och tillsyn över lagstiftningen, därtill har utvecklingen och användningen av tjänsterna har stimulerats utifrån ett användarorienterat sätt
  • — Förtroendet för digitala tjänster har förbättrats
  • — Tillgången till och interoperabiliteten hos digital information har ökat och verksamhetsmodellen My Data har använts för att stimulera dataekonomin
  • — Kommunikationsnätens och trafiksystemets kvalitet, säkerhet och störningsfrihet har förbättrats
  • — Utdelningsstöd har genomförts för att trygga fem dagars utdelning av tidningar i hela landet
  • — Genom internationellt myndighetssamarbete har främjandet av automatiserade transporter stärkts
  • — Konsekvensbedömningen och den produktion av information som den behöver har utvecklats
  • — Ämbetsverken inom förvaltningsområdet har under ledning av Meteorologiska institutet och i samarbete med trafikstyrningsbolaget Fintraffic Ab fastställt en gemensam vision och utarbetat en gemensam verksamhetsmodell som förbättrar inhämtandet av information om trafikförhållandena så att den är kostnadseffektiv, främjar trafiksäkerheten och vädermodelleringen samt effektiviserar underhållet.

Nyckeltal

  2021
utfall
2022
mål
2023
mål
       
Kundtillfredsställelse, kunder (skalan 1—5, minst) 4,0 3,6 3,6
Certifieringarna genomförs planenligt Genomfördes Certifieringarna genomförs som planerat och godkänns Certifieringarna genomförs som planerat och godkänns
Beviljande av tillstånd inom utsatt tid Mindre än 90 % 90 % 90 %
Kundkontakterna besvaras via verkets kundservice inom de tidsfrister som anges i ämbetsverkets servicelöfte (skriftliga kontakter 5 vardagar, samtal 45 sek.) Samtal 58 % 90 % 90 %
Kvaliteteten på och genomslagskraften för Cybersäkerhetscentrets lägesbilder (kundtillfredsställelse på skalan 1—5, minst) 4,3 >= 2021 >= 2022
Verkets elektroniska tjänster överensstämmer med kvalitetskriterierna för statsförvaltningens digitala ärendehanteringstjänster 20/22 >= 20/22 >= 20/22
Grad av användning av elektronisk registrering av fordon, % 72,6 % >=2021 >=2022
Graden av digitalisering av verkets tjänster (% av verkets tjänster) 70,3 % >=2021 >=2022
Avbrott som föranletts av utvecklandet av ämbetsverkets elektroniska tjänster i förhållande till gjorda ändringar (%) 0 <2021 <2022
Antalet kontakter till stöd för e-tjänster/antalet e-tjänsttillfällen 0,31 % <=2021 <=2022

Funktionell effektivitet

  2021
utfall
2022
mål
2023
mål
       
Kostnader för fordonsbeskattningen/skatteintäkten (€/€) 0,01 <= jämfört med 2021 <= jämfört med 2022
Registrering av fordon, enhetskostnad, € 3,66 <= jämfört med 2021 <= jämfört med 2022
Dataenhet, enhetskostnad, € 0,0043 <= jämfört med 2021 <= jämfört med 2022
Ansökan om körkort, enhetskostnad, € 32,64 <= jämfört med 2021 <= jämfört med 2022
Förarexamen, enhetskostnad, € 57,73 <= jämfört med 2021 <= jämfört med 2022
Domännamn, enhetskostnad, € 3,83 <= jämfört med 2021 <= jämfört med 2022
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % (genomsnittet för tre år) 104 % 97—103 97—103
Kostnadsmotsvarighet för företagsekonomiska prestationer, % (genomsnittet för tre år) 161 % 116—122 116—122

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Transport- och kommunikationsverkets verksamhet 83 880
Cybersäkerhetscentrets verksamhet 17 500
Sammanlagt 101 380

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 192 235 218 471 232 280
Bruttoinkomster 121 886 123 500 130 900
Nettoutgifter 70 349 94 971 101 380
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 19 858    
— överförts till följande år 41 014    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten, offentligrättsliga prestationer (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 104 028 103 900 107 700
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 93 697 108 000 109 900
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 10 331 -4 100 -2 200
Kostnadsmotsvarighet, % 111 96 98

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten, företagsekonomiska prestationer (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 9 045 8 560 9 300
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 4 083 6 950 8 100
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 4 962 1 610 1 200
Kostnadsmotsvarighet, % 222 123 115

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten, övrig avgiftsbelagd verksamhet (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 7 998 9 800 12 900
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 8 156 9 800 12 900
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -158 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 98 100 100

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bemötande av de växande hoten mot informationssäkerheten (cyber) 130
Den nationella andelen av utbytet av och infrastrukturen för elektronisk godstransportinformation (eFTI) i Europa 1 000
Det europeiska sjöfartssystemet 340
Förbättrande av resurserna för Transport- och kommunikationsverket med beaktande av nya författningsprojekt 4 000
Förändring av inflödet av tillsynsavgiften för besiktning -397
Genomförande av Galileo-systemets PRS-tjänst i Finland 820
Genomförande av stödprogrammet för ett ekosystem för elektrifierad tung trafik (överföring till moment 31.01.01) -290
Kontinuerlig lägesanalys av cybersäkerheten samt en taktisk och strategisk produktion av lägesbilder över cybersäkerheten enligt den statliga ledningens och den privata sektorns behov (cyber) 350
Myndighetsuppgifter i anslutning till Galileo-systemets PRS-tjänst (cyber) 240
Nya uppgifter enligt färdplanen för fossilfria transporter (bortfall av tillägg av engångsnatur) -1 800
Nya uppgifter enligt miljöskyddslagen för sjöfarten och fartygsavfallsdirektivet -39
Nya uppgifter enligt ändringen av sjötrafiklagen -13
Nya uppgifter som lagförslaget om transport av farliga ämnen medför 1 255
Resurser för uppgifterna för den nationella myndigheten för cybersäkerhetscertifiering (cyber) 300
Rådgivningen om cybersäkerhet för allmänheten (cyber) 100
Samhällets cybersäkerhetsberedskap och stödjande av olika sektorer (cyber) 400
Tilläggsanslag för verksamhet i anslutning till sjökartläggning och farleder 2 000
Tryggande av verksamheten (bortfall av tillägg av engångsnatur) -2 000
Uppgifter i anslutning till genomförandet av tillgänglighetsdirektivet 700
Verksamhets- och underhållskostnader för lokaliseringstjänsten 300
Ändring av inflödet från informationssamhällsavgiften (RP om tjänster inom elektronisk kommunikation) 300
Ändring av postlagen, stöd för tidningsutdelning utanför nätet för morgondistribution av tidningar 130
Besparing som gäller kontorslokaler -594
Lönejusteringar 621
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -338
Resebesparing -896
Nivåförändring -210
Sammanlagt 6 409

2023 budget 101 380 000
2022 II tilläggsb. 7 449 000
2022 budget 94 971 000
2021 bokslut 91 505 000

03. Trafikledsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 58 338 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av utgifter för samarbetsprojekt i närområdena

2) till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer

3) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen av projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Förklaring:Trafikledsverket har till uppgift att i egenskap av den som underhåller trafiklederna svara för upprätthållandet och utvecklandet av servicenivån för trafiken på vägar, järnvägar och farleder som förvaltas av staten. Trafikledsverket främjar genom sin verksamhet trafikledsnätets funktion, automatisering, trafiksäkerhet och en hållbar utveckling av trafikledsnätet som en integrerad del av trafiksystemet samt verksamhetsförutsättningarna för regionerna och näringslivet och en balanserad utveckling av dem.

Kommunikationsministeriet har för Trafikledsverkets verksamhet 2020—2023 ställt följande fleråriga resultatmål som stöder regeringsprogrammet, förvaltningsområdets koncernstrategi och de samhälleliga effektmål som anges i motiveringen till huvudtiteln:

  • — Trafiksystemets energieffektivitet har förbättrats och hållbara transporter har gjorts mer lockande.
  • — Det har skapats en helhetsbild av trafikledsegendomen och av förfarandena vid en makroekonomisk, långsiktig programmering (förvaltning) av den
  • — Trafikledshållningens (egendomens) effektivitet och kvalitet samt marknadens funktion har förbättrats
  • — Åtgärderna inom trafikledshållningen har fördelats på basis av effektivitet, med beaktande av kundbehoven och trafikledernas skick
  • — Trafiksystemets säkerhet, funktion och tillgänglighet har förbättrats
  • — Bannätsförvaltarens tjänster och verksamhetsmodeller har fortsättningsvis utvecklats (i en föränderlig verksamhetsmiljö)
  • — Utvecklingen av den infra som automatiserade transporter förutsätter har påbörjats och digitaliseringen av transporter har främjats
  • — Ämbetsverken inom förvaltningsområdet har under ledning av Meteorologiska institutet och i samarbete med trafikstyrningsbolaget Fintraffic Ab fastställt en gemensam vision och utarbetat en gemensam verksamhetsmodell som förbättrar inhämtandet av information om trafikförhållandena så att den är kostnadseffektiv, främjar trafiksäkerheten och vädermodelleringen samt effektiviserar underhållet.

Nyckeltal

  2021
utfall
2022
mål
2023
mål
       
Serviceförmåga och kvalitet      
Medborgarnas tillfredsställelse med landsvägarnas skick, under vintersäsongen/sommarsäsongen (minst) 3,17 3 2,9
Näringslivets belåtenhet med trafikledernas servicenivå (görs vartannat år) (minst) 3,2 Ingen undersökning görs 3,1
Fungerande rese- och transportkedjor      
Förseningar i fjärrtågstrafiken på grund av banhållningen, % av tågen försenade åtminstone 5 min. (högst) 5,25 6,5 6
Förseningar i närtågstrafiken på grund av banhållningen, % av tågen försenade åtminstone 3 min. (högst) 4,15 3,2 3,2
Väntetider för tjänster inom vintersjöfarten, h (högst) 2,7 4 4
Trafikledernas skick      
Tillfälliga hastighetsbegränsningar på bannätet, km. (högst) 120 120 155
Belagda vägar i dåligt skick (livligt trafikerat vägnät/övrigt vägnät), km (högst) 911/6 434 1 000/6 400 950/7 350
Broar och landsvägar/järnvägar i dåligt skick, antal (högst) 756/129 810/120 810/125
Fasta säkerhetsanordningar i dåligt skick, i farleder, % (högst) 5,9 6,5 6,5
Trafiksäkerhet      
Olyckor på landsvägarna som lett till personskador (högst) 1 671 1 900 1 850
Risken för olyckor vid plankorsningar på statens bannät (Risksumman för 10 år) (högst) 201 175 185
Funktionell effektivitet      
Eftersatt underhåll/vägnät (mn euro) 1 570 1 560 1 700
Eftersatt underhåll/bannät (mn euro) 1 286 1 210 1 335
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % 100 100 100
Kostnadsmotsvarighet för företagsekonomiska prestationer, % 118 100—120 100—120

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 54 756 56 778 58 937
Bruttoinkomster 720 599 599
Nettoutgifter 54 036 56 179 58 338
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 11 788    
— överförts till följande år 12 148    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten 18 077 15 203 4 394
       
Totala kostnader av den samfinansierade verksamheten 24 286 30 766 8 012
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -6 210 -15 563 -3 618
Självfinansieringsandel, % 26 51 45

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten, företagsekonomiska prestationer (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 8 358 7 846 7 629
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 7 265 7 137 7 453
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 1 093 709 176
Kostnadsmotsvarighet, % 115 110 102

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ersättande av konsulttjänster med egna arbetsinsatser (överföring från moment 31.10.20) 1 700
Konsekvenser av genomförandet av den riksomfattande trafiksystemplanen för Trafikledsverkets personalresurser 500
Besparing som gäller kontorslokaler -215
Lönejusteringar 770
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -148
Resebesparing -448
Sammanlagt 2 159

2023 budget 58 338 000
2022 II tilläggsb. 427 000
2022 budget 56 179 000
2021 bokslut 54 396 000

04. Meteorologiska institutets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 45 012 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av verksamheten i Antarktis

2) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder

3) till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer

4) till betalning av överföringsutgifter som föranleds av internationella åtaganden

5) till betalning av överföringsutgifter som ingår i finansieringsandelarna för samfinansierade projekt som Finlands Akademi och andra organisationer finansierar

6) till betalning av utgifter och finansieringsandelar som föranleds av gemensamma professurer.

Fullmakt

Meteorologiska institutet bemyndigas att ingå avtal för projektet METNET/MOI om forskning om Mars, så att de utgifter som projektet medför, inklusive tidigare förbindelser, uppgår till högst 1 536 000 euro.

Förklaring:Meteorologiska institutet producerar observations- och forskningsinformation om klimatet, atmosfären och haven, och tillhandahåller väder-, havs- och klimattjänster.

Kommunikationsministeriet har för Meteorologiska institutets verksamhet för 2020—2023 ställt följande fleråriga resultatmål som stöder regeringsprogrammet, förvaltningsområdets koncernstrategi och de samhälleliga effektmål som anges i motiveringen till huvudtiteln:

  • — Användning av de nya modellerna för beräkning av koldioxidbalansen i och klimatpåverkan av terrestra ekosystem (skogar, åkrar, myrmarker) för nationella inventeringar av växthusgaser och för framtidsscenarier har utvidgats.
  • — Användningen av observationsdata från tredje parter har förbättrats och testats som stöd i realtid för en säker och effektiv vägtrafik
  • — Betydelsen av satellitservicecentret i Sodankylä har ökat internationellt
  • — Radarnätverkets kvalitet och täckning har förbättrats
  • — Forskningen vid Meteorologiska institutet är av hög kvalitet och internationellt utnyttjad
  • — Nya vädertjänster och väderrapporter har producerats till stöd för införandet av uppkopplad och digitaliserad trafik
  • — Ämbetsverken inom förvaltningsområdet har under ledning av Meteorologiska institutet och i samarbete med trafikstyrningsbolaget Fintraffic Ab fastställt en gemensam vision och utarbetat en gemensam verksamhetsmodell som förbättrar inhämtandet av information om trafikförhållandena så att den är kostnadseffektiv, främjar trafiksäkerheten och vädermodelleringen samt effektiviserar underhållet.

Nyckeltal

  2021
utfall
2022
mål
2023
mål
       
Intressentgruppernas nöjdhet (skala 1—5) 4,36 4,0 4,0
Väderprognosernas träffsäkerhet (kombination), % 82,4 83,0 83,0
Träffsäkerhet för vindvarningar på markområden 1—2 dygn, % 83,0 80,0 80,0
Träffsäkerhet för flygplatsprognoser, % 91,95 90,60 90,60
Antal hänvisningar i databasen Web of science 23 532 14 000 24 000
Internationellt förhandsgranskade artiklar, antal 394 370 370

Funktionell effektivitet

  2021
utfall
2022
mål
2023
mål
       
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % 102 100 100
Kostnadsmotsvarighet för företagsekonomiska prestationer, % 115 102 102
Kostnadsmotsvarighet för samfinansierad verksamhet, % 65 60 60
Extern forskningsfinansiering/år, tusen euro 18 926 19 000 18 500
Forskningsaktivitet (publikationer/årsverke) 1,35 1,35 1,35
Effektiviteten i produktionsprocessen för vädertjänster (inbegriper inte internationella medlemsavgifter), €/invånare 3,17 3,4 3,40
Effektiviteten i produktionsprocessen för vädertjänster (inbegriper internationella medlemsavgifter), €/invånare 4,43 4,9 4,90

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 77 845 84 683 77 012
Bruttoinkomster 32 590 31 600 32 000
Nettoutgifter 45 255 53 083 45 012
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 9 729    
— överförts till följande år 12 001    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten, offentligrättsliga prestationer (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 6 252 6 100 7 000
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 6 147 6 100 7 000
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 105 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 102 100 100

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten, företagsekonomiska prestationer (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 6 575 6 500 6 500
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 5 731 6 400 6 400
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 844 100 100
Kostnadsmotsvarighet, % 115 102 102

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten 18 926 19 000 18 500
       
Totala kostnader för projekten 28 985 31 500 31 000
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -10 059 -12 500 -12 500
Självfinansieringsandel, % 35 40 40

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2023 2024 2025 2026— Sammanlagt fr.o.m. 2023
           
Förbindelser som ingås 2023 eller därefter 40 26 10 4 80

Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara cirka 44 500 000 euro och överföringsutgifternas andel cirka 500 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
ACTRIS-forskningsinfrastrukturen -1 750
Den högpresterande databehandlingen förnyas -4 800
ICAO:s globala rymdvädercentrum -750
Inrättande av en lägescentral för rymdfrågor 250
METNET/MOI, justering av anslagsbehovet för fullmakten -277
Utveckling av Sodankylä internationella satellitjordstation -500
Besparing som gäller kontorslokaler -48
Lönejusteringar 554
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -190
Resebesparing -560
Sammanlagt -8 071

2023 budget 45 012 000
2022 II tilläggsb. 307 000
2022 budget 53 083 000
2021 bokslut 47 527 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 431 250 000 euro.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring -41 508
Sammanlagt -41 508

Anslaget står utanför ramen.


2023 budget 431 250 000
2022 budget 472 758 000
2021 bokslut 477 223 882