Statsbudgeten 2023
01. Förvaltning och verksamhetsområdets gemensamma utgifter
01. Kommunikationsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 20 448 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av regionalt samarbete
2) till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer
3) till betalning av vederlagsfria utgifter till internationella samfund
4) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.
Av anslaget har det reserverats 1 500 000 euro för forskningsinvesteringar inom cybersäkerhet (RRF pelare 2) och 1 000 000 euro för övningsverksamhet inom cybersäkerhet (RRF pelare 2) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen.
Förklaring:Av anslaget föranleds 2 500 000 euro av utgifter som finansieras med inkomster från EU:s återhämtningsinstrument.
Med anslaget främjas målet i återhämtnings- och resiliensplanen att öka produktiviteten med hjälp av digitalisering och dataekonomi och göra tjänsterna tillgängliga för alla.
Tillförlitliga produkter och tjänster är en central förutsättning för digitaliseringen. En hög nivå på cyber- och informationssäkerheten samt kompetens upprätthåller ekonomins och samhällets konkurrenskraft inom alla sektorer. Inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde har ett program för utveckling av cybersäkerheten beretts i enlighet med regeringsprogrammet och strategin för cybersäkerheten i Finland. Utvecklingsprogrammet utgör också en del av genomförandet av EU:s strategi för cybersäkerhet. Investeringarna i övningsverksamhet inom och forskning om cyber- och informationssäkerhet stöder utvecklingsprogrammet och digitaliseringen i omfattande grad.
Övningsverksamheten inom cybersäkerhet utvecklar samhällets resiliens och beredskap inför störningar i cybersäkerheten. Aktiv övningsverksamhet har en central betydelse när det gäller att utveckla bekämpningen, hanteringen och avvärjandet av cyberangrepp.
Tillräcklig cybersäkerhetskompetens har ett betydande samband med människors trygghetskänsla och förmåga att utnyttja tjänster och lösningar i den digitala verksamhetsmiljön. Syftet med undersökningen Medborgarfärdigheter inom cybersäkerhet är att skapa en gemensam europeisk modell och digital plattform för undervisning och utveckling av cybersäkerhetsfärdigheter, som kan användas jämlikt i alla medlemsstater i Europeiska unionen.
Åtgärderna för cyber- och informationssäkerhet stöder delområdet kompetens och humankapital i DESI-indexet, som mäter EU-ländernas framsteg när det gäller utnyttjande av digitalisering.
Kommunikationsministeriet har för sin verksamhet 2020—2023 ställt följande fleråriga resultatmål som stöder regeringsprogrammet, förvaltningsområdets koncernstrategi och de samhälleliga effektmål som anges i motiveringen till huvudtiteln:
- — Hållbara färdsätt och hållbar transport och kommunikation har gjorts allt mer lockande
- — Transport- och kommunikationsmarknaden skapar bättre och mer högklassiga tjänster för användarna
- — Trafiknätets kvalitet har förbättrats
- — De digitala tjänsternas tillförlitlighet har stärkts
- — Tillväxten i dataekonomin och utnyttjandet av artificiell intelligens har stärkts
- — Förutsättningar finns för att automatiserad trafik ska kunna tas i bruk i alla trafikformer
- — Trafiksäkerheten har stärkts
- — Effektiviteten i ministeriets verksamhet har förbättrats.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 18 368 | 17 578 | 20 698 |
Bruttoinkomster | 162 | 250 | 250 |
Nettoutgifter | 18 206 | 17 328 | 20 448 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 10 298 | ||
— överförts till följande år | 11 354 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Forskningsinvestering inom cybersäkerhet (RRF pelare 2) | -500 |
Förbättrande av beredskapen i fråga om cybersäkerheten (cyber) | 100 |
Lön för cybersäkerhetsdirektören inklusive bikostnader och kostnader för samordning av programmet (cyber) | 345 |
Stödprogrammet för ett ekosystem för elektrifierad tung trafik (överföring från moment 31.01.02) | 290 |
Utvecklande av cybersäkerheten i samhället och internationellt samarbete (cyber) | 3 000 |
Lönejusteringar | 297 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -76 |
Resebesparing | -336 |
Sammanlagt | 3 120 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2023 budget | 20 448 000 |
2022 II tilläggsb. | 289 000 |
2022 budget | 17 328 000 |
2021 bokslut | 19 262 000 |
02. Transport- och kommunikationsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 101 380 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer
2) till betalning av finansierings- och betalningsandelar samt till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med finansiellt stöd från EU
3) till betalning av utgifter för samarbetsprojekt i närområdena
4) till betalning av utgifter som föranleds av sjökartläggning
5) till betalning av utgifter som föranleds av forsknings- och utvecklingsverksamhet
6) till betalning av utgifter som föranleds av trafiksystemplanering, persontrafikundersökningar, främjande av mobilitetstjänster, övervaknings- och myndighetsuppgifter, traditionsverksamhet, utvecklande av sjötrafiken och av Safe Sea Net-verksamheten.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om transport av farliga ämnen.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till ändring av lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation och lagen om Transport- och kommunikationsverket. Propositionen gör det möjligt att i Finland under 2025 ta i bruk satellitnavigeringssystemet Galileo (Public Regulated Service, PRS). I samma proposition föreslås det dessutom att informationssamhällsavgiften ska höjas. Transport- och kommunikationsverket håller på att upphandla en lokaliseringsinformationstjänst, där det i fortsättningen kommer att samlas in information om befintliga näts fysiska infrastruktur och om placeringen av kablar, rör och motsvarande aktiva nätdelar. Genom höjningen av informationssamhällsavgiften täcks de årliga verksamhets- och driftskostnader som föranleds Transport- och kommunikationsverket av tjänsten för lokaliseringsinformation.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagstiftning om automatiserat beslutsfattande inom den offentliga förvaltningen.
Transport- och kommunikationsverket svarar för myndighetstjänsterna för alla trafikformer samt för de uppgifter inom kommunikationssektorn som gäller myndighetsreglering, tillsyn, styrning, förvaltning och tjänster. Myndighetstjänsterna inom trafiken hänför sig till trafiksystemets säkerhet, datalager, driftsäkerhet och marknad.
Tillsynsavgiften för flygtrafiken och tillsynsavgiften för besiktningsverksamheten intäktsförs under moment 11.19.05. Informationssamhällsavgiften, tillsynsavgiften för televisions- och radioverksamhet, tillsynsavgiften för postverksamhet och certifikatavgiften intäktsförs under moment 11.19.04.
Kommunikationsministeriet har för Transport- och kommunikationsverket för 2020—2023 ställt följande fleråriga resultatmål som stöder regeringsprogrammet, förvaltningsområdets koncernstrategi och de samhälleliga effektmål som anges i motiveringen till huvudtiteln:
- — Utsläppen från trafik och kommunikation har minskat
- — Hindren för inträde på marknaden har undanröjts och konkurrensen främjats genom en effektiv verkställighet av och tillsyn över lagstiftningen, därtill har utvecklingen och användningen av tjänsterna har stimulerats utifrån ett användarorienterat sätt
- — Förtroendet för digitala tjänster har förbättrats
- — Tillgången till och interoperabiliteten hos digital information har ökat och verksamhetsmodellen My Data har använts för att stimulera dataekonomin
- — Kommunikationsnätens och trafiksystemets kvalitet, säkerhet och störningsfrihet har förbättrats
- — Utdelningsstöd har genomförts för att trygga fem dagars utdelning av tidningar i hela landet
- — Genom internationellt myndighetssamarbete har främjandet av automatiserade transporter stärkts
- — Konsekvensbedömningen och den produktion av information som den behöver har utvecklats
- — Ämbetsverken inom förvaltningsområdet har under ledning av Meteorologiska institutet och i samarbete med trafikstyrningsbolaget Fintraffic Ab fastställt en gemensam vision och utarbetat en gemensam verksamhetsmodell som förbättrar inhämtandet av information om trafikförhållandena så att den är kostnadseffektiv, främjar trafiksäkerheten och vädermodelleringen samt effektiviserar underhållet.
Nyckeltal
2021 utfall |
2022 mål |
2023 mål |
|
Kundtillfredsställelse, kunder (skalan 1—5, minst) | 4,0 | 3,6 | 3,6 |
Certifieringarna genomförs planenligt | Genomfördes | Certifieringarna genomförs som planerat och godkänns | Certifieringarna genomförs som planerat och godkänns |
Beviljande av tillstånd inom utsatt tid | Mindre än 90 % | 90 % | 90 % |
Kundkontakterna besvaras via verkets kundservice inom de tidsfrister som anges i ämbetsverkets servicelöfte (skriftliga kontakter 5 vardagar, samtal 45 sek.) | Samtal 58 % | 90 % | 90 % |
Kvaliteteten på och genomslagskraften för Cybersäkerhetscentrets lägesbilder (kundtillfredsställelse på skalan 1—5, minst) | 4,3 | >= 2021 | >= 2022 |
Verkets elektroniska tjänster överensstämmer med kvalitetskriterierna för statsförvaltningens digitala ärendehanteringstjänster | 20/22 | >= 20/22 | >= 20/22 |
Grad av användning av elektronisk registrering av fordon, % | 72,6 % | >=2021 | >=2022 |
Graden av digitalisering av verkets tjänster (% av verkets tjänster) | 70,3 % | >=2021 | >=2022 |
Avbrott som föranletts av utvecklandet av ämbetsverkets elektroniska tjänster i förhållande till gjorda ändringar (%) | 0 | <2021 | <2022 |
Antalet kontakter till stöd för e-tjänster/antalet e-tjänsttillfällen | 0,31 % | <=2021 | <=2022 |
Funktionell effektivitet
2021 utfall |
2022 mål |
2023 mål |
|
Kostnader för fordonsbeskattningen/skatteintäkten (€/€) | 0,01 | <= jämfört med 2021 | <= jämfört med 2022 |
Registrering av fordon, enhetskostnad, € | 3,66 | <= jämfört med 2021 | <= jämfört med 2022 |
Dataenhet, enhetskostnad, € | 0,0043 | <= jämfört med 2021 | <= jämfört med 2022 |
Ansökan om körkort, enhetskostnad, € | 32,64 | <= jämfört med 2021 | <= jämfört med 2022 |
Förarexamen, enhetskostnad, € | 57,73 | <= jämfört med 2021 | <= jämfört med 2022 |
Domännamn, enhetskostnad, € | 3,83 | <= jämfört med 2021 | <= jämfört med 2022 |
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % (genomsnittet för tre år) | 104 % | 97—103 | 97—103 |
Kostnadsmotsvarighet för företagsekonomiska prestationer, % (genomsnittet för tre år) | 161 % | 116—122 | 116—122 |
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Transport- och kommunikationsverkets verksamhet | 83 880 |
Cybersäkerhetscentrets verksamhet | 17 500 |
Sammanlagt | 101 380 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 192 235 | 218 471 | 232 280 |
Bruttoinkomster | 121 886 | 123 500 | 130 900 |
Nettoutgifter | 70 349 | 94 971 | 101 380 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 19 858 | ||
— överförts till följande år | 41 014 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten, offentligrättsliga prestationer (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 104 028 | 103 900 | 107 700 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 93 697 | 108 000 | 109 900 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 10 331 | -4 100 | -2 200 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 111 | 96 | 98 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten, företagsekonomiska prestationer (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 9 045 | 8 560 | 9 300 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 4 083 | 6 950 | 8 100 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 4 962 | 1 610 | 1 200 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 222 | 123 | 115 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten, övrig avgiftsbelagd verksamhet (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 7 998 | 9 800 | 12 900 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 8 156 | 9 800 | 12 900 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -158 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 98 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bemötande av de växande hoten mot informationssäkerheten (cyber) | 130 |
Den nationella andelen av utbytet av och infrastrukturen för elektronisk godstransportinformation (eFTI) i Europa | 1 000 |
Det europeiska sjöfartssystemet | 340 |
Förbättrande av resurserna för Transport- och kommunikationsverket med beaktande av nya författningsprojekt | 4 000 |
Förändring av inflödet av tillsynsavgiften för besiktning | -397 |
Genomförande av Galileo-systemets PRS-tjänst i Finland | 820 |
Genomförande av stödprogrammet för ett ekosystem för elektrifierad tung trafik (överföring till moment 31.01.01) | -290 |
Kontinuerlig lägesanalys av cybersäkerheten samt en taktisk och strategisk produktion av lägesbilder över cybersäkerheten enligt den statliga ledningens och den privata sektorns behov (cyber) | 350 |
Myndighetsuppgifter i anslutning till Galileo-systemets PRS-tjänst (cyber) | 240 |
Nya uppgifter enligt färdplanen för fossilfria transporter (bortfall av tillägg av engångsnatur) | -1 800 |
Nya uppgifter enligt miljöskyddslagen för sjöfarten och fartygsavfallsdirektivet | -39 |
Nya uppgifter enligt ändringen av sjötrafiklagen | -13 |
Nya uppgifter som lagförslaget om transport av farliga ämnen medför | 1 255 |
Resurser för uppgifterna för den nationella myndigheten för cybersäkerhetscertifiering (cyber) | 300 |
Rådgivningen om cybersäkerhet för allmänheten (cyber) | 100 |
Samhällets cybersäkerhetsberedskap och stödjande av olika sektorer (cyber) | 400 |
Tilläggsanslag för verksamhet i anslutning till sjökartläggning och farleder | 2 000 |
Tryggande av verksamheten (bortfall av tillägg av engångsnatur) | -2 000 |
Uppgifter i anslutning till genomförandet av tillgänglighetsdirektivet | 700 |
Verksamhets- och underhållskostnader för lokaliseringstjänsten | 300 |
Ändring av inflödet från informationssamhällsavgiften (RP om tjänster inom elektronisk kommunikation) | 300 |
Ändring av postlagen, stöd för tidningsutdelning utanför nätet för morgondistribution av tidningar | 130 |
Besparing som gäller kontorslokaler | -594 |
Lönejusteringar | 621 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -338 |
Resebesparing | -896 |
Nivåförändring | -210 |
Sammanlagt | 6 409 |
2023 budget | 101 380 000 |
2022 II tilläggsb. | 7 449 000 |
2022 budget | 94 971 000 |
2021 bokslut | 91 505 000 |
03. Trafikledsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 58 338 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av utgifter för samarbetsprojekt i närområdena
2) till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer
3) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen av projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.
Förklaring:Trafikledsverket har till uppgift att i egenskap av den som underhåller trafiklederna svara för upprätthållandet och utvecklandet av servicenivån för trafiken på vägar, järnvägar och farleder som förvaltas av staten. Trafikledsverket främjar genom sin verksamhet trafikledsnätets funktion, automatisering, trafiksäkerhet och en hållbar utveckling av trafikledsnätet som en integrerad del av trafiksystemet samt verksamhetsförutsättningarna för regionerna och näringslivet och en balanserad utveckling av dem.
Kommunikationsministeriet har för Trafikledsverkets verksamhet 2020—2023 ställt följande fleråriga resultatmål som stöder regeringsprogrammet, förvaltningsområdets koncernstrategi och de samhälleliga effektmål som anges i motiveringen till huvudtiteln:
- — Trafiksystemets energieffektivitet har förbättrats och hållbara transporter har gjorts mer lockande.
- — Det har skapats en helhetsbild av trafikledsegendomen och av förfarandena vid en makroekonomisk, långsiktig programmering (förvaltning) av den
- — Trafikledshållningens (egendomens) effektivitet och kvalitet samt marknadens funktion har förbättrats
- — Åtgärderna inom trafikledshållningen har fördelats på basis av effektivitet, med beaktande av kundbehoven och trafikledernas skick
- — Trafiksystemets säkerhet, funktion och tillgänglighet har förbättrats
- — Bannätsförvaltarens tjänster och verksamhetsmodeller har fortsättningsvis utvecklats (i en föränderlig verksamhetsmiljö)
- — Utvecklingen av den infra som automatiserade transporter förutsätter har påbörjats och digitaliseringen av transporter har främjats
- — Ämbetsverken inom förvaltningsområdet har under ledning av Meteorologiska institutet och i samarbete med trafikstyrningsbolaget Fintraffic Ab fastställt en gemensam vision och utarbetat en gemensam verksamhetsmodell som förbättrar inhämtandet av information om trafikförhållandena så att den är kostnadseffektiv, främjar trafiksäkerheten och vädermodelleringen samt effektiviserar underhållet.
Nyckeltal
2021 utfall |
2022 mål |
2023 mål |
|
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Medborgarnas tillfredsställelse med landsvägarnas skick, under vintersäsongen/sommarsäsongen (minst) | 3,17 | 3 | 2,9 |
Näringslivets belåtenhet med trafikledernas servicenivå (görs vartannat år) (minst) | 3,2 | Ingen undersökning görs | 3,1 |
Fungerande rese- och transportkedjor | |||
Förseningar i fjärrtågstrafiken på grund av banhållningen, % av tågen försenade åtminstone 5 min. (högst) | 5,25 | 6,5 | 6 |
Förseningar i närtågstrafiken på grund av banhållningen, % av tågen försenade åtminstone 3 min. (högst) | 4,15 | 3,2 | 3,2 |
Väntetider för tjänster inom vintersjöfarten, h (högst) | 2,7 | 4 | 4 |
Trafikledernas skick | |||
Tillfälliga hastighetsbegränsningar på bannätet, km. (högst) | 120 | 120 | 155 |
Belagda vägar i dåligt skick (livligt trafikerat vägnät/övrigt vägnät), km (högst) | 911/6 434 | 1 000/6 400 | 950/7 350 |
Broar och landsvägar/järnvägar i dåligt skick, antal (högst) | 756/129 | 810/120 | 810/125 |
Fasta säkerhetsanordningar i dåligt skick, i farleder, % (högst) | 5,9 | 6,5 | 6,5 |
Trafiksäkerhet | |||
Olyckor på landsvägarna som lett till personskador (högst) | 1 671 | 1 900 | 1 850 |
Risken för olyckor vid plankorsningar på statens bannät (Risksumman för 10 år) (högst) | 201 | 175 | 185 |
Funktionell effektivitet | |||
Eftersatt underhåll/vägnät (mn euro) | 1 570 | 1 560 | 1 700 |
Eftersatt underhåll/bannät (mn euro) | 1 286 | 1 210 | 1 335 |
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % | 100 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighet för företagsekonomiska prestationer, % | 118 | 100—120 | 100—120 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 54 756 | 56 778 | 58 937 |
Bruttoinkomster | 720 | 599 | 599 |
Nettoutgifter | 54 036 | 56 179 | 58 338 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 11 788 | ||
— överförts till följande år | 12 148 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | 18 077 | 15 203 | 4 394 |
Totala kostnader av den samfinansierade verksamheten | 24 286 | 30 766 | 8 012 |
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | -6 210 | -15 563 | -3 618 |
Självfinansieringsandel, % | 26 | 51 | 45 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten, företagsekonomiska prestationer (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 8 358 | 7 846 | 7 629 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 7 265 | 7 137 | 7 453 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 1 093 | 709 | 176 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 115 | 110 | 102 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ersättande av konsulttjänster med egna arbetsinsatser (överföring från moment 31.10.20) | 1 700 |
Konsekvenser av genomförandet av den riksomfattande trafiksystemplanen för Trafikledsverkets personalresurser | 500 |
Besparing som gäller kontorslokaler | -215 |
Lönejusteringar | 770 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -148 |
Resebesparing | -448 |
Sammanlagt | 2 159 |
2023 budget | 58 338 000 |
2022 II tilläggsb. | 427 000 |
2022 budget | 56 179 000 |
2021 bokslut | 54 396 000 |
04. Meteorologiska institutets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 45 012 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av verksamheten i Antarktis
2) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder
3) till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer
4) till betalning av överföringsutgifter som föranleds av internationella åtaganden
5) till betalning av överföringsutgifter som ingår i finansieringsandelarna för samfinansierade projekt som Finlands Akademi och andra organisationer finansierar
6) till betalning av utgifter och finansieringsandelar som föranleds av gemensamma professurer.
Meteorologiska institutet bemyndigas att ingå avtal för projektet METNET/MOI om forskning om Mars, så att de utgifter som projektet medför, inklusive tidigare förbindelser, uppgår till högst 1 536 000 euro.
Förklaring:Meteorologiska institutet producerar observations- och forskningsinformation om klimatet, atmosfären och haven, och tillhandahåller väder-, havs- och klimattjänster.
Kommunikationsministeriet har för Meteorologiska institutets verksamhet för 2020—2023 ställt följande fleråriga resultatmål som stöder regeringsprogrammet, förvaltningsområdets koncernstrategi och de samhälleliga effektmål som anges i motiveringen till huvudtiteln:
- — Användning av de nya modellerna för beräkning av koldioxidbalansen i och klimatpåverkan av terrestra ekosystem (skogar, åkrar, myrmarker) för nationella inventeringar av växthusgaser och för framtidsscenarier har utvidgats.
- — Användningen av observationsdata från tredje parter har förbättrats och testats som stöd i realtid för en säker och effektiv vägtrafik
- — Betydelsen av satellitservicecentret i Sodankylä har ökat internationellt
- — Radarnätverkets kvalitet och täckning har förbättrats
- — Forskningen vid Meteorologiska institutet är av hög kvalitet och internationellt utnyttjad
- — Nya vädertjänster och väderrapporter har producerats till stöd för införandet av uppkopplad och digitaliserad trafik
- — Ämbetsverken inom förvaltningsområdet har under ledning av Meteorologiska institutet och i samarbete med trafikstyrningsbolaget Fintraffic Ab fastställt en gemensam vision och utarbetat en gemensam verksamhetsmodell som förbättrar inhämtandet av information om trafikförhållandena så att den är kostnadseffektiv, främjar trafiksäkerheten och vädermodelleringen samt effektiviserar underhållet.
Nyckeltal
2021 utfall |
2022 mål |
2023 mål |
|
Intressentgruppernas nöjdhet (skala 1—5) | 4,36 | 4,0 | 4,0 |
Väderprognosernas träffsäkerhet (kombination), % | 82,4 | 83,0 | 83,0 |
Träffsäkerhet för vindvarningar på markområden 1—2 dygn, % | 83,0 | 80,0 | 80,0 |
Träffsäkerhet för flygplatsprognoser, % | 91,95 | 90,60 | 90,60 |
Antal hänvisningar i databasen Web of science | 23 532 | 14 000 | 24 000 |
Internationellt förhandsgranskade artiklar, antal | 394 | 370 | 370 |
Funktionell effektivitet
2021 utfall |
2022 mål |
2023 mål |
|
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % | 102 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighet för företagsekonomiska prestationer, % | 115 | 102 | 102 |
Kostnadsmotsvarighet för samfinansierad verksamhet, % | 65 | 60 | 60 |
Extern forskningsfinansiering/år, tusen euro | 18 926 | 19 000 | 18 500 |
Forskningsaktivitet (publikationer/årsverke) | 1,35 | 1,35 | 1,35 |
Effektiviteten i produktionsprocessen för vädertjänster (inbegriper inte internationella medlemsavgifter), €/invånare | 3,17 | 3,4 | 3,40 |
Effektiviteten i produktionsprocessen för vädertjänster (inbegriper internationella medlemsavgifter), €/invånare | 4,43 | 4,9 | 4,90 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 77 845 | 84 683 | 77 012 |
Bruttoinkomster | 32 590 | 31 600 | 32 000 |
Nettoutgifter | 45 255 | 53 083 | 45 012 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 9 729 | ||
— överförts till följande år | 12 001 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten, offentligrättsliga prestationer (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 6 252 | 6 100 | 7 000 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 6 147 | 6 100 | 7 000 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 105 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 102 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten, företagsekonomiska prestationer (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 6 575 | 6 500 | 6 500 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 5 731 | 6 400 | 6 400 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 844 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 115 | 102 | 102 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | 18 926 | 19 000 | 18 500 |
Totala kostnader för projekten | 28 985 | 31 500 | 31 000 |
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | -10 059 | -12 500 | -12 500 |
Självfinansieringsandel, % | 35 | 40 | 40 |
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2023 | 2024 | 2025 | 2026— | Sammanlagt fr.o.m. 2023 | |
Förbindelser som ingås 2023 eller därefter | 40 | 26 | 10 | 4 | 80 |
Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara cirka 44 500 000 euro och överföringsutgifternas andel cirka 500 000 euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
ACTRIS-forskningsinfrastrukturen | -1 750 |
Den högpresterande databehandlingen förnyas | -4 800 |
ICAO:s globala rymdvädercentrum | -750 |
Inrättande av en lägescentral för rymdfrågor | 250 |
METNET/MOI, justering av anslagsbehovet för fullmakten | -277 |
Utveckling av Sodankylä internationella satellitjordstation | -500 |
Besparing som gäller kontorslokaler | -48 |
Lönejusteringar | 554 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -190 |
Resebesparing | -560 |
Sammanlagt | -8 071 |
2023 budget | 45 012 000 |
2022 II tilläggsb. | 307 000 |
2022 budget | 53 083 000 |
2021 bokslut | 47 527 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 431 250 000 euro.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -41 508 |
Sammanlagt | -41 508 |
Anslaget står utanför ramen.
2023 budget | 431 250 000 |
2022 budget | 472 758 000 |
2021 bokslut | 477 223 882 |