Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Polisväsendet
         20. Gränsbevakningsväsendet
              20. Särskilda utgifter
         40. Migration

Statsbudgeten 2023

30. Räddningsväsendet och nödcentralernaPDF-versio

Förklaring:Räddningsväsendets uppgift är att förbättra människornas säkerhet och minska antalet olyckor. Målet är att när en olycka är överhängande eller har inträffat ska människor räddas, viktiga funktioner tryggas och följderna av olyckan begränsas effektivt så att olägenheterna för människor, egendom och miljön blir så små som möjligt. Räddningsväsendet kan också producera första insatsen och prehospital akutsjukvård som överenskommits med hälso- och sjukvården. Räddningsväsendet förbättrar säkerheten i samhället genom förebyggande av olyckor, räddningsverksamhet och civil beredskap. Räddningsväsendet har beredskap att ge och ta emot internationellt bistånd och räddningsväsendet deltar aktivt i det internationella samarbetet på området.

  • — Till följd av styrningen av räddningsväsendet stärker räddningsverken åtgärderna för att förebygga olyckor och antalet olyckor och skador minskar.
  • — Det omorganiserade räddningsväsendet ökar säkerheten i det finländska samhället.
  • — Tryggandet av verksamhetsförutsättningarna för räddningsväsendet och nödcentralsverksamheten säkerställer tjänster av hög kvalitet och att tillgången till dem är enhetlig på riksnivå.
  • — Inrikesministeriets växelverkan och samarbete stöder uppnåendet av resultatmålen för de ämbetsverk som styrs och samarbetet med myndigheterna och andra aktörer inom ansvarsområdet är regelbundet och fungerande.
  • — Arrangemangen för beredskap och befolkningsskydd inom räddningsväsendet motsvarar de risker som identifierats i riskbedömningarna.
  • — Samarbetet och samverkan kring den nationella och internationella civila beredskapen främjar Finlands förmåga att klara av kriser och att lämna och ta emot internationellt bistånd.
  • — De regionala arrangemang för beredskapen som har fastställts och samordnats motsvarar nationellt och regionalt betydande risker.
  • — Finland utnyttjar fullt ut de möjligheter som den nya rescEU-poolen inom unionens civilskyddsmekanism erbjuder och EU-finansieringen vid utvecklingen av den nationella beredskapen och prestationsförmågan.
  • — Kompetensutveckling, fördelning av arbetsbördan och samarbete stärker välbefinnandet i arbetet och förbättrar arbetsresultaten och kvaliteten.

För Räddningsinstitutet uppställs följande preliminära resultatmål för verksamheten:

  • — Räddningsinstitutets utbildning och FoUI-verksamhet håller hög kvalitet och motsvarar behovet.
  • — Räddningsväsendets utbildningssystem svarar mot utmaningarna i den säkerhetspolitiska omgivningen.
  • — Beredskapen för internationell räddningsverksamhet upprätthålls.
  • — Räddningsinstitutet säkerställer och främjar en likvärdig och jämlik behandling av personalen och kunderna i alla situationer med respekt för de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna. En central prioritering är att beakta behoven hos människor i en särskilt utsatt ställning i verksamheten.
  • — För att bekämpa klimatförändringen ska koldioxidavtrycket minska med 50 % fram till 2027 (jämfört med 2018 års nivå).
  • — Personalen är välmående och dess kompetens motsvarar de krav som den föränderliga omvärlden (bl.a. digitaliseringen) och genomförandet av koncernstrategin ställer.

Ansvaret för skötseln av räddningsväsendets uppgifter delas av inrikesministeriet, räddningsväsendet i välfärdsområdena, Helsingfors stad och Räddningsinstitutet. Ur statsbudgeten, från inrikesministeriets huvudtitel, finansieras den riksomfattande ledningen, styrningen och utvecklingen av inrikesministeriets räddningsväsende och civila beredskap samt Räddningsinstitutets verksamhet. De tjänster som räddningsväsendet i välfärdsområdet ordnar finansieras med medel ur statsbudgeten, under finansministeriets huvudtitel.

Främjandet av likabehandling och jämställdhet är en del av räddningsväsendets strategi. Man strävar efter att säkerställa nivån och kvaliteten på räddningsväsendets tjänster på lika villkor i alla områden. Genomförandet av jämställdhets- och likabehandlingsmålet främjas genom handlingsplanen för jämställdhets- och likabehandlingsfrågor inom räddningsbranschen.

Nödcentralsverkets uppgift är att producera nödcentralstjänster samt att stödja räddningsväsendets, polisväsendets och social- och hälsovårdsväsendets myndigheters verksamhet i anslutning till produktionen av nödcentralstjänster. De tjänster som Nödcentralsverket producerar är den första länken i kedjan av hjälp. Nödcentralstjänsterna har direkta verkningar för befolkningen samt för servicenivån inom räddningsväsendet, polisväsendet och social- och hälsovårdsväsendet.

För Nödcentralsverket uppställs följande preliminära resultatmål för verksamheten:

  • — Nödcentralerna svarar snabbt och förmedlar ändamålsenlig hjälp till hjälpbehövande utan dröjsmål.
  • — Nödcentralsverkets verksamhet och tjänster är tillförlitliga och ökar trygghetskänslan.
  • — Nödcentralsverksamheten har säkerställts under alla förhållanden.
  • — Nödcentralstjänsterna produceras på lika villkor i hela landet.
  • — Nödcentralsverket främjar aktivt jämställdheten mellan könen och likabehandling i ansöknings- och urvalsförfarandet för personval.
  • — De befintliga personalresurserna används optimalt enligt servicebehovet (fördelningen) med beaktande av hur personalen orkar.
  • — Nödcentralsverket säkerställer och främjar en likvärdig och jämlik behandling av personalen och kunderna i alla situationer med respekt för de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna. En central prioritering är att beakta behoven hos människor i en särskilt utsatt ställning i verksamheten.
  • — För att bekämpa klimatförändringen ska koldioxidavtrycket minska med 50 % fram till 2027 (jämfört med 2018 års nivå).
  • — Personalen är välmående och dess kompetens motsvarar de krav som den föränderliga omvärlden (bl.a. digitaliseringen) och genomförandet av koncernstrategin ställer.

01. Räddningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 4 367 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av särskilda undersökningar av orsaken till en eldsvåda eller olycka enligt 107 § i räddningslagen (379/2011)

2) till betalning av ersättningar enligt 100 § 1 mom. i räddningslagen

3) till upprätthållande av beredskap på det sätt som avses i 97 §  i räddningslagen

4) till främjande av standardiseringsverksamhet i anslutning till räddningsväsendet och till utgifter för deltagande i standardiseringsarbete

5) till ersättning till Fintraffic Flygtrafiktjänst Ab för direkta kostnader för alarmerings- och ledningssystemet som hänför sig till användningen av luftfartyg.

Under momentet får även de specialunderstöd som Brandskyddsfonden beviljat för forsknings- och utvecklingsverksamhet nettobudgeteras som intäkter från överföringsekonomin.

Förklaring:Räddningsväsendets nationella styrning och ledning stärks i syfte att uppnå ett enhetligt och högkvalitativt räddningsväsende och system för räddningsväsendet. Räddningsväsendet främjar utvecklingen av räddningsväsendets tjänster i välfärdsområdet i enlighet med organiseringsansvaret.

Fördelning av omkostnaderna (1 000 euro)1)

  2021
utfall
2022
uppskattning
2023
uppskattning
       
Personalkostnader 286 100 980
Utgifter för lokaler - - -
IKT-utgifter 496 1 000 1 000
Övriga utgifter2) 2 683 3 400 2 600
Inkomster - - -
Totalt 3 465 4 500 4 580

1) Räddningsinstitutets omkostnader (utbildningens egentliga omkostnader och internationell räddningsverksamhet) föreslås bli flyttade till ett separat moment 26.30.03 från och med den 1 januari 2023. I denna tabell presenteras inte Räddningsinstitutets utgifter och inkomster. Siffrorna inbegriper överförda anslag.

2) Inkluderar sakkunnig- och forskningstjänster.

Räddningsväsende och beredskap

Räddningsväsendet förmår handla snabbt och effektivt vid olyckor. Räddningsväsendet är en stark samordnare av den civila beredskapen och en pålitlig samarbetspartner.

Räddningsväsendet har en helhetsbild av samhällsrisker och samhällshot som baserar sig på fortlöpande analys.

Räddningsväsendet utreder och förenhetligar räddningsväsendets och den civila beredskapens prestationsförmåga och förmåga att svara mot omvärldens och kundernas behov.

Räddningsväsende och beredskap

Mål 2021
utfall
2022
uppskattning
2023
mål
       
Räddningsväsendets insatstid vid brådskande uppdrag (median) (m:ss), högst 07:41 07:45 07:40
Förebyggande av olyckor

Räddningsväsendets uppgift är att förebygga bränder och andra olyckor. Räddningsväsendet stärker åtgärderna för att förebygga olyckor och utvecklar bedömningen i anslutning till förebyggandet av olyckor. Man förebygger olyckor och följderna av dem genom att förbättra människornas och sammanslutningars egen beredskap, öka befolkningens medvetenhet och kunskap om säkerhet samt genomföra de åtgärder som anges i räddningsverkens övervakningsplaner.

Förebyggande av olyckor

Mål 2021
utfall
2022
uppskattning
2023
mål
       
Antalet kontrolluppdrag som gäller brandlarmanläggningar som är kopplade till nödcentralen (st.), högst 16 713 16 000 16 000
Övervakningsuppgifter (planerade/faktiska) (%), minst 1) 95 95 98
Egendomsskador (miljoner euro) 169 140 140

1) Omfattar övervakning under viss tid enligt övervakningsplanen.

Civil beredskap och regional beredskap

Målet med den civila beredskapen och den regionala beredskapen är att det råder samförstånd mellan myndigheter och andra aktörer inom den offentliga förvaltningen, organisationer och näringslivet i regionen i fråga om riskerna i regionen och att de har en gemensam uppfattning om olika aktörers roller och uppgifter samt förmåga att hantera störningar.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)1)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 21 852 25 220 4 367
Bruttoinkomster 2 280 2 600 -
Nettoutgifter 19 572 22 620 4 367
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 3 185    
— överförts till följande år 3 170    

1) Räddningsinstitutets omkostnader föreslås bli flyttade till ett separat moment 26.30.03 från och med den 1 januari 2023. Siffrorna för 2021 och 2022 omfattar Räddningsinstitutets utgifter.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Det nationella införandet av PRS-tjänsten i satellitnavigeringssystemet Galileo 270
Riksomfattande ledningsarrangemang inom räddningsväsendet och beredskapen samt tryggande av prestationsförmågan 880
Räddningsinstitutets andel av räddningsväsendets omkostnader (överföring till moment 26.30.03) -14 029
Säkerställande av att Räddningsinstitutets utbildning och FoUI-verksamhet håller hög kvalitet och motsvarar behovet -2 400
Utökad räddningsutbildning -1 950
Återbetalning av DigiFinland Oy:s kapital till inrikesministeriet -1 000
Överföring till moment 26.30.03 (upplösning av besparing) -100
Besparing som gäller kontorslokaler -2
Lönejusteringar 154
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -28
Resebesparing -48
Sammanlagt -18 253

2023 budget 4 367 000
2022 II tilläggsb. 716 000
2022 budget 22 620 000
2021 bokslut 19 557 000

02. Nödcentralsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 70 550 000 euro.

Förklaring:Nödcentralsverket bereder sig för en vidareutveckling av nödcentralssystemet åren 2023—2026.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om nödcentralsverksamhet. Genom propositionen ändras lagens bestämmelser om behandling av personuppgifter så att de motsvarar EU:s allmänna dataskyddsförordning och Nödcentralsverkets uppgifter förtydligas.

Fördelning av omkostnaderna (1 000 euro)1)

  2021
utfall
2022
uppskattning
2023
uppskattning
       
Personalkostnader 37 892 40 664 41 500
Utgifter för lokaler 3 879 3 726 4 000
IKT-utgifter 18 346 27 000 21 735
Övriga utgifter 5 228 4 236 7 315
Inkomster -3 451 -4 000 -4 000
Sammanlagt 61 894 71 626 70 550

1) Siffrorna inbegriper även användningen av överförda anslag.

Resultatmål

  2021
utfall
2022
uppskattning
2023
mål
       
Nödcentralen tar snabbt emot nödsamtal      
Nödsamtal som tas emot inom 10 sekunder (x % av nödsamtalen) 88 90 90
De som ringt nödnumret är nöjda med nödcentralsverkets tjänster      
I vilken mån de som ringt nödnumret är nöjda med nödcentralernas tjänster (på skalan 1—5), minst 4,55 - 4,6
Nödcentralsdatasystemets funktionssäkerhet      
Nödcentralsdatasystemets funktionssäkerhet, nyttjandegrad (%) 100 99,99 99,99

Nödcentralsverket

2021
utfall
2022
uppskattning
2023
mål
       
Produktion      
Antal nödmeddelanden, st., varav 2 782 980 2 800 000 2 800 000
— nödsamtal som besvarats, st. 2 754 870 2 700 000 2 700 000
— antal förmedlade uppdrag, st. 1 488 290 1 500 000 1 500 000
Insatser      
Årsverken 598 600 630
Funktionell effektivitet      
Antal nödanmälningar/jourpersonal 6 160 6 200 6 200
Kostnader för nödcentralsverksamheten, euro/invånare, högst 11,6 12 13
Kostnader för nödcentralsverksamheten, euro/nödanmälan, högst 23,1 24 25
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga      
Tillfredsställelse hos nödcentralsverkets samarbetsmyndigheter, index, minst (skala 1—5)1) - 3,3 -
       
Mänskliga resurser      
Antal anställda 607 610 630
Antalet jourpersonal (jourhavande, ledande nödcentraloperatör, skiftmästare och ledningscentralsoperatörer) 460 470 500
Arbetstillfredsställelse, index (skala 1—5)2) 3,25 - 3,4
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsverke, högst 18,2 16,0 15,0

1) En enkät genomförs hösten 2021.

2) En enkät genomförs vartannat år.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2021
utfall
2022
ordinarie
budget
2023
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 65 345 70 160 74 550
Bruttoinkomster 3 451 4 000 4 000
Nettoutgifter 61 894 66 160 70 550
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 6 755    
— överförts till följande år 5 059    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Projekt för att förnya systemet för nödmeddelanden i syfte att förbättra cybersäkerheten och funktionssäkerheten i nödcentralsverksamheten (cyber) 2 350
Säkerställande av resurser för jourhavande vid nödcentraler (regeringsprogr. 2019) 500
Tryggande av Nödcentralsverkets årsverksnivå 1 000
Ändringar som föranleds av verkställigheten av lagen om nödcentralsverksamhet och lagar som har samband med den, inklusive tillgänglighetsdirektivet 350
Överföring till moment 26.30.03 -350
Besparing som gäller kontorslokaler -8
Lönejusteringar 743
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -134
Resebesparing -61
Sammanlagt 4 390

2023 budget 70 550 000
2022 II tilläggsb. 3 207 000
2022 budget 66 160 000
2021 bokslut 60 198 000

03. Räddningsinstitutets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 17 109 000 euro.

Anslaget får också användas till att ersätta de kostnader för prestationer som nämns i 36 § 2 mom. i lagen om Räddningsinstitutet (607/2003).

Under momentet får även de specialunderstöd som Brandskyddsfonden beviljat för forsknings- och utvecklingsverksamhet nettobudgeteras som intäkter från överföringsekonomin.

Förklaring:Räddningsinstitutet är den enda riksomfattande läroanstalten som utbildar yrkespersoner inom räddningsväsendet och nödcentralsverksamheten och vars uppgift är att utveckla examensutbildningarna och svara på utbildningsbehoven. Räddningsinstitutets lagstadgade uppgift är att ordna yrkesinriktad grundutbildning inom räddningsväsendet och nödcentralsverksamheten, utbildning som leder till yrkeshögskoleexamen för räddningsväsendets befäl, kompletterande utbildning inom räddningsväsendet och nödcentralsverksamheten samt utbildning som ger beredskap för störningar under normala förhållanden och för undantagsförhållanden. Räddningsinstitutet ansvarar för utbildningssystemet för räddningsväsendets avtalspersonal samt utbildningen av befäl och ansvariga utbildare för avtalspersonal. Räddningsinstitutet ansvarar dessutom för utbildningen, rekryteringen och utsändandet av experter inom internationell räddningsverksamhet och för enheternas logistik i enlighet med internationella åtaganden.

Fördelning av omkostnaderna (1 000)1)

  2021
utfall
2022
uppskattning
2023
uppskattning
       
Personalkostnader 8 308 8 858 8 937
Utgifter för lokaler 3 848 3 947 4 023
IKT-utgifter 1 011 1 200 1 200
Övriga utgifter 5 163 7 599 5 904
Inkomster -2 280 -2 141 -2 250
Sammanlagt 16 050 19 463 17 814

1) Det föreslås att momentet inrättas den 1 januari 2023. I tabellen beaktas omkostnader för räddningsväsendet vid Räddningsinstitutet under moment 26.30.01. Siffrorna inbegriper användningen av överförda anslag.

Räddningsinstitutets utbildningssystem skapar en grund för kompetensen hos personalen vid räddningsväsendet och nödcentralerna samt beredskap för internationella biståndsuppgifter inom räddningsväsendet. Läroplanerna för utbildning som leder till examen utformas utifrån utvecklingsperspektiven för s.k. arbetsyrken så att de utgör en yrkesinriktad fortsättning där även behoven av kompletterande utbildning beaktas.

Räddningsinstitutet sköter för sin del forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamheten inom räddningsväsendet, samordningen av forskningsverksamheten samt vid behov även andra uppgifter som lämpar sig för Räddningsinstitutets verksamhetsområde.

Räddningsinstitutets forsknings- och utvecklingsverksamhet producerar evidensbaserad information, t.ex. analyser och statistiska översikter, till stöd för utvecklingen av räddningsväsendet och den inre säkerheten.

Utbildning och forskning

  2021
utfall
2022
uppskattning
2023
mål
       
Produktion      
Antal räddningsmannaexamina, st., minst 114 137 144
Antal examina för jourhavande vid nödcentraler, st., minst 41 67 48
Antal underbefälsexamina, st., minst 40 20 40
Antal yh-examina, st. 21 30 30
Personer som fått riksomfattande utbildning i internationell räddningsverksamhet, antal 121 290 290
Personer som deltagit i internationella övningar på riksnivå, antal 30 80 70
Personer som deltagit i beredskapsutbildning, st., minst 3 606 3 000 6 000
Utbildning enligt 67 § i räddningslagen (utbildning för ledningen och annan specialpersonal inom befolkningsskyddet), antal kursdeltagardagar, st., minst 100 100 300
Insatser      
Årsverken 134 130 134
Utbildningens totala kostnader (1 000 euro) 12 879 13 000 13 000
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/årsverken (årsverkena innefattar utbildning och stödtjänster) 693 803 803
Årskostnad per studerande inom den yrkesinriktade grundutbildningen vid Räddningsinstitutet, euro, högst 27 139 28 000 28 000
Respons på examina vid Räddningsinstitutet (på skalan 1—4) 3,07 3,08 3,08
Antal sökande/nybörjarplatser 6,5 5,0 5,0
Antal anställda vid Räddningsinstitutet 141 129 129
Arbetstillfredsställelse, index (skala 1—5) 3,47 3,47 3,47
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsverke, högst 7,6 7,2 6,8

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)1)

  2023
budgetprop.
   
Bruttoutgifter 19 359
Bruttoinkomster 2 250
Nettoutgifter 17 109

1) Det föreslås att momentet inrättas den 1 januari 2023. Utgifterna för 2021 och 2022 finns under moment 26.30.01.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Planering av en ökning av antalet personer som genomgår räddningsutbildning 600
Utveckling av innehållet i räddningsmannaexamina 80
Överföring av Räddningsinstitutets andel från moment 26.30.01 14 029
Överföring från moment 26.01.01 100
Överföring från moment 26.10.02 350
Överföring från moment 26.20.01 1 250
Överföring från moment 26.30.01 (återföring av besparing) 100
Överföring från moment 26.30.02 350
Överföring från moment 26.40.01 250
Sammanlagt 17 109

2023 budget 17 109 000

20. Särskilda utgifter (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 3 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till omkostnader i enlighet med 97 § i räddningslagen (379/2011) för användningen av luftfartyg i efterspanings- och räddningsuppdrag, till av polisen ledda efterspaningsuppdrag eller andra motsvarande handräckningsuppdrag och till upprätthållande av beredskap som föranleds av detta

2) till bistånd i enlighet med 38 § i räddningslagen för bistånd i fråga om uppgifter som hör till räddningsverksamheten eller bistånd till en annan myndighet samt till kostnader för lämnande och mottagande av sakkunnighjälp, hjälp i form av insatsmoduler och materialhjälp till utlandet samt för upprätthållande av beredskap för sådan hjälp vid katastrofer orsakade av människan eller naturen, vid åtgärder som avses i unionens civilskyddsmekanism (1313/2013/EU) i samarbete med Europeiska unionen och internationella organisationer samt med stöd av Finlands bilaterala och multilaterala samarbetsavtal om räddningstjänst, vilka även inkluderar Finlands deltagande i sakkunnigverksamhet inom Europeiska unionens, FN:s och Natos euroatlantiska partnerskapsråds räddningstjänster och civila beredskap inklusive de lönekostnader och verksamhetskostnader som föranleds av dem. Anslaget får användas till avlönande av personal motsvarande högst 10 årsverken

3) till kostnader för spaningsverksamheten för upptäckande av skogsbränder enligt 31 § i räddningslagen och för upprätthållande av beredskap för spaningsverksamheten.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Användning av luftfartyg i efterspanings- och räddningsuppdrag 600 000
Lämnande och mottagande av internationell nödhjälp samt upprätthållande av beredskap för sådan hjälp 1 100 000
Spaningsverksamhet för upptäckande av skogbränder 1 300 000
Sammanlagt 3 000 000

2023 budget 3 000 000
2022 II tilläggsb. 5 000 000
2022 budget 3 000 000
2021 bokslut 3 071 841