Statsbudgeten 2023
01. Gränsbevakningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 303 023 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till hyreskompensation för tjänstebostäder med stöd av 81 § i gränsbevakningslagen (578/2005)
2) till inrikesministeriets gränsbevakningsavdelnings utgifter
3) till utgifter för Europeiska gräns- och kustbevakningsbyråns permanenta styrka och deltagande i Europeiska gräns- och kustbevakningsbyrån verksamhet.
Förklaring:Under momentet betalas löneutgifter för Gränsbevakningsväsendets personal och övriga omkostnader som föranleds av lagstadgad verksamhet. Anskaffningar av tunga fordon av investeringskaraktär, ombyggnader av engångsnatur och underhåll betalas från moment 26.20.70.
Av anslaget under momentet betalas utgifterna för inrikesministeriets gränsbevakningsavdelning (uppskattningsvis ca 1,3 miljoner euro och 10 årsverken).
Fördelning av omkostnaderna (1 000 euro)1)
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 uppskattning |
|
Personalkostnader | 185 482 | 188 000 | 195 000 |
Utgifter för lokaler | 31 000 | 41 000 | 46 000 |
IKT-utgifter | 23 500 | 34 000 | 37 000 |
Övriga utgifter | 49 440 | 42 000 | 50 000 |
Inkomster | -8 388 | -12 000 | -9 500 |
Sammanlagt | 281 034 | 293 000 | 318 500 |
1) Siffrorna inbegriper även användningen av överförda anslag och de anslag som bedöms bli överförda.
För Gränsbevakningsväsendet uppställs följande preliminära resultatmål för verksamheten:
1. Gränsbevakningsväsendet säkerställer och främjar en likvärdig och jämlik behandling av personalen och kunderna i alla situationer med respekt för de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna. En central prioritering är att beakta behoven hos människor i en särskilt utsatt ställning i verksamheten.
2. För att bekämpa klimatförändringen ska koldioxidavtrycket minska med 50 % fram till 2027 (jämfört med 2018 års nivå).
3. Personalen är välmående och dess kompetens motsvarar de krav som den föränderliga omvärlden (bl.a. digitaliseringen) och genomförandet av koncernstrategin ställer.
Finlands övervakning av de yttre gränserna är effektiv och trovärdig. Gränsbevakningsväsendet stärker Finlands säkerhet och avvärjer säkerhetshot mot Finland och Europa vid de yttre gränserna. Gränstrafiken är säker och smidig. Brottsbekämpningen är effektfull. Gränsbevakningsväsendet ökar människornas säkerhet i gränsområdet och skärgården.
Gränssäkerhet
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 mål |
|
Gränssäkerhet (1—5) | 4,1 | 3,8 | 3,8 |
Kontaktpersoner och internationella operationer | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,7 | 3,4 | 3,4 |
Samarbete med grannländernas myndigheter | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 2,9 | 3,2 | 3,7 |
Gränsövervakning | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,1 | 3,9 | 3,8 |
— Kvaliteten på lägesbilder som gäller gränserna (1—5) | 4,3 | 3,9 | 3,9 |
— Kvaliteten på gränskontrollerna (1—5) | 3,8 | 2,8 | 2,1 |
— Förhindrande av gränsincidenter (1—5) | 4,3 | 5,0 | 4,4 |
— Upptäckta gränsincidenter (1—5) | 2,5 | 3,7 | 3,7 |
— Brottsutredningsnivå för organiserad olaglig inresa och människohandelsbrott (1—5) | 3,3 | 3,2 | 2,9 |
Gränsbevakningsväsendets handräckning till myndigheter | 5,0 | 3,1 | 2,9 |
Patrullering (h) | 338 517 | 260 530 | 259 285 |
Teknisk övervakning (h) | 4 293 681 | 4 500 000 | 4 500 000 |
Gränskontroller (mn pers.) | 2,0 | 4,0 | 4,0 |
Nekad inresa (pers.) | 683 | 646 | 1020 |
Riksgränsbrott (st.) | 219 | 140 | 140 |
Organiserad olaglig inresa och människohandel (st.) | 91 | 84 | 79 |
Säkerhetstjänster i glesbebyggda områden (st.) | 1 677 | 532 | 467 |
Gränssäkerhet | |||
Kostnader (mn euro) enligt prisnivån för året i fråga | 273,3 | 256,6 | 256,4 |
Årsverken | 2 627 | 2 567 | 2 585 |
Produktivitet (ind.) | 88 | 90 | 82 |
Resurshushållning (ind.) | 79 | 85 | 80 |
Finlands sjöräddningssystem är tillförlitligt. Gränsbevakningsväsendets lednings- och aktionsberedskap för marina flertypsolyckor är omedelbar. Gränsbevakningsväsendet främjar skyddet av den marina miljön.
Säkerheten i havsområden
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 mål |
|
Säkerheten i havsområden (1—5) | 4,2 | 4,6 | 4,6 |
Sjöräddning | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,7 | 4,6 | 4,6 |
Sjöräddningsuppdrag (st.) | 1 338 | 1 443 | 1 443 |
Skydd av den marina miljön | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,3 | 3,3 | 3,3 |
Säkerheten i havsområden | |||
Kostnader (mn euro) | 13,2 | 13,8 | 13,9 |
Årsverken | 127 | 138 | 140 |
Produktivitet (ind.) | 141 | 105 | 103 |
Resurshushållning (ind.) | 127 | 99 | 100 |
Gränsbevakningsväsendet har god funktionsförmåga för att trygga samhället i alla störningar och undantagsförhållanden. Gränsbevakningsväsendet har god beredskap för att trygga den territoriella integriteten och försvara riket.
Territoriell integritet och försvarsberedskap
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 mål |
|
Territoriell integritet och försvarsberedskap (1—5) | 3,9 | 3,8 | 3,8 |
Upprätthållande av beredskap i störningssituationer och vid undantagsförhållanden | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,2 | 3,9 | 3,9 |
Gränsbevakningsväsendets trupproduktion och utbildning som gäller det militära försvaret | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,6 | 3,7 | 3,7 |
Territoriell integritet och försvarsberedskap | |||
Kostnader (mn euro) enligt prisnivån för året i fråga | 16,8 | 16,7 | 18,8 |
Årsverken | 162 | 167 | 189 |
Produktivitet (ind.) | 139 | 162 | 169 |
Resurshushållning (ind.) | 125 | 154 | 164 |
Gränsbevakningsväsendets personalstruktur och personalkompetens hålls på den nivå som uppgifterna kräver.
Mänskliga resurser
2021 utfall |
2022 uppskattning |
2023 mål |
|
Årsverken | 2 916 | 2 900 | 2 950 |
Sjukfrånvaro (dagar/årsverke) | 6,4 | 6,8 | 6,8 |
Arbetsklimat (1—5) | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 289 422 | 286 752 | 312 523 |
Bruttoinkomster | 8 388 | 12 000 | 9 500 |
Nettoutgifter | 281 034 | 274 752 | 303 023 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 33 767 | ||
— överförts till följande år | 37 766 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2021 utfall |
2022 ordinarie budget |
2023 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | |||
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 5 029 | 5 730 | 4 000 |
— finansiering från EU | 70 | 400 | 500 |
— annan finansiering utanför statsförvaltningen | 45 | 50 | 50 |
Intäkter sammanlagt | 5 144 | 6 180 | 4 550 |
Totala kostnader för projekten | 7 455 | 9 088 | 6 594 |
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | -2 311 | -2 908 | -2 044 |
Självfinansieringsandel, % | 31 | 32 | 31 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Beredskapspaket | 30 000 |
Cyberförmåga (cyber) | 1 700 |
Europeiska gräns- och kustbevakningsbyråns permanenta styrka | 420 |
Förbättring av säkerheten i lokaler | -2 400 |
Projektet Interoperability | 450 |
Säkrande av kapaciteten inom gränssäkerheten och antalet gränsbevakare (regeringsprogr. 2019) | 1 000 |
Tryggande av antalet gränsbevakare | 1 825 |
Tryggande av den operativa kapaciteten | -7 000 |
Ökning av hyreskostnader i Immola, Ivalo och Onttola | 970 |
Överföring till moment 26.30.03 | -1 250 |
Lönejusteringar | 3 825 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -637 |
Resebesparing | -632 |
Sammanlagt | 28 271 |
2023 budget | 303 023 000 |
2022 II tilläggsb. | 25 169 000 |
2022 I tilläggsb. | 1 485 000 |
2022 budget | 274 752 000 |
2021 bokslut | 285 033 000 |