Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2013

7.4. Statsbidrag till kommunernaPDF-versio

Kommunernas statsandelssystem

Statsbidragen till kommunerna kan delas in i kalkylerade och icke-öronmärkta statsandelar samt i statsandelar som ska riktas till bestämda användningsändamål och vars storlek täcker en viss andel av de faktiska kostnaderna för verksamheten. Statsbidragen består i huvudsak av statsandelar som ändras automatiskt på basis av förändringar i invånarantalet och åldersstrukturen samt kostnadsnivån. Dessutom ändras statsandelarna och statsbidragen beslutsbetingat på basis av ändringar i lagstiftningen och av budgetbeslut (statens åtgärder).

Den största delen av statsandelen för kommunal basservice, ca 90 %, består av skillnaden mellan beräkningsgrunden och kommunens självfinansieringsandel för förskoleundervisning och grundläggande undervisning, social- och hälsovård, allmänna bibliotek, kommunernas allmänna kulturverksamhet och grundläggande konstundervisning. Den andel som kommunen själv ska finansiera av de kalkylerade kostnaderna är i alla kommuner lika stor per invånare i enlighet med de nuvarande statsandelsgrunderna. I statsandelen för kommunal basservice ingår dessutom en allmän del, en utjämning av statsandelen på basis av skatteinkomsterna, tilläggsdelar på basis av särskilt gles bosättning, för skärgårdskommuner och kommuner inom samernas hembygdsområde, övriga minskningar och ökningar av statsandelen samt en utjämning till följd av ändringen av statsandelssystemet. Statsandelen för kommunal basservice administreras av finansministeriet. Som en del av statsandelen för kommunal basservice kan kommuner med ekonomiska svårigheter beviljas en höjning av statsandelen efter prövning. Det totala beloppet av höjningen fastställs årligen.

Undervisnings- och kulturministeriet står för finansieringen av utbildningen på andra stadiet och yrkeshögskolorna (det s.k. systemet med huvudmän) och för den finansiering av den grundläggande undervisningen som beviljas per elev. Till följd av systemet med huvudmän finansierar kommunerna med kommunens finansieringsandel per invånare även gymnasieutbildning, grundläggande yrkesutbildning och yrkeshögskoleutbildning som anordnas av privata aktörer och samkommuner. Undervisnings- och kulturministeriets budget och förvaltning omfattar också vuxenutbildning, idrotts- och ungdomsverksamhet samt museer, teatrar och orkestrar, grundläggande konstundervisning som finansieras per undervisningstimme samt finansieringen av morgon- och eftermiddagsverksamhet.

Genom systemet för utjämning av statsandelar på basis av skatteinkomsterna är kommunernas skatteinkomster kopplade till statsandelssystemet. Vid utjämningen ökas (utjämningstillägg) eller minskas (utjämningsavdrag) den statsandel som betalats till kommunen utgående från kommunens egna kalkylerade skatteinkomster. Kommunen har rätt till ett utjämningstillägg om kommunens kalkylerade skatteinkomster per invånare understiger 91,86 % (utjämningsgräns) av den genomsnittliga kalkylerade skatteinkomsten per invånare för hela landet. Vid ingången av 2012 uteslöts fastighetsskatten ur det utjämningssystem för statsandelarna som grundar sig på kommunernas skatteinkomster. Med hjälp av utjämningstillägget garanteras varje kommun en skatteinkomst per invånare som uppgår till åtminstone denna utjämningsgräns. Om kommunens kalkylerade skatteinkomst per invånare överskrider utjämningsgränsen, görs ett utjämningsavdrag från kommunens statsandel. Utjämningsavdraget är 37 % av de kommunala skatteinkomster som överskrider utjämningsgränsen. Om de sammanlagda utjämningstillägg som betalas till kommunerna är större än utjämningsavdragen från kommunernas statsandelar, avdras från kommunernas statsandelar ett belopp som motsvarar denna differens. Om däremot utjämningsavdragen är större än utjämningstilläggen läggs det till kommunernas statsandelar ett belopp som motsvarar denna differens. Minskningen eller höjningen av statsandelen är lika stor per invånare i alla kommuner.

Den statsandelsprocent som ingår i statsandelssystemet beskriver fördelningen av kostnaderna mellan staten och kommunerna. År 2013 är statsandelsprocenten för kommunal basservice 30,96. Kommunernas finansieringsandel av basservicen är därmed 69,04 %. Statsandelsprocenten för gymnasieutbildningen, den grundläggande yrkesutbildningen och yrkeshögskolorna som undervisnings- och kulturministeriet finansierar är 41,89 % och kommunernas motsvarande andel är 58,11 %. Den statliga finansiering som baserar sig på statsandelssystemet är ett allmänt bidrag utan öronmärkning som kommunerna internt får fördela som de själva vill.

Finansministeriet fattar beslut om statsandelen för kommunal basservice, utjämningen av statsandelen på basis av skatteinkomsterna samt grunddelarna för hemkommunsersättningen. År 2013 beviljas det statsandelar för anordnande av kommunal basservice till ett belopp av 8,7 miljarder euro. Den finansiering som förvaltas av undervisnings- och kulturministeriet uppgår till 1,0 miljarder euro. Statsandelen för kommunal basservice, hemkommunsersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt undervisnings- och kulturministeriets statsandelar och övrig finansiering enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet betalas ut som en helhet av servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning.

Statsbidrag till kommunerna 2013

Statsbidragen till kommunerna uppgår 2013 till sammanlagt 10,7 miljarder euro. För de kalkylerade statsandelarna föreslås sammanlagt 9,7 miljarder euro och för övriga statsbidrag 1,0 miljarder euro. Statsbidragen ökar med sammanlagt ca 180 miljoner euro år 2013 jämfört med vad som budgeterats för 2012.

Kommunernas andel av finansieringen av den basservice som omfattas av statsandelssystemet ökar år 2013 med ca 0,8 miljarder euro. Finansieringsandelen för utbildning på andra stadiet och yrkeshögskoleutbildning minskar med ca 20 miljoner euro.

Statsbidrag till kommuner och samkommuner som omfattas av basservicebudgeten 2011—2013 (mn euro) och förändring 2012—2013 (%)

  2011
budgeterat1)
2012
budgeterat1)
2013
budgetprop.
2012—2013,
%
         
Kalkylerade statsandelar jämte utjämningsposter inom statsandelssystemet        
FM 8 134 8 473 8 679 2,4
UKM 1 010 1 018 1 004 -1,4
därav samkommuner 1 435 1 495 1 474 -1,4
Kalkylerade statsandelar sammanlagt 9 144 9 491 9 682 2,0
         
Övriga statsunderstöd i basservicebudgeten        
FM, understöd för kommunsammanslagningar 115 44 67 52,3
UKM, understöd enligt prövning 141 134 146 9,1
UKM, idrottsväsende och ungdomsarbete 27 27 27 0,3
UKM, anläggningsprojekt 58 83 63 -24,4
ANM, sysselsättningsstöd till kommuner och försök med att minska långtidsarbetslösheten 41 66 84 27,1
ANM, ersättning för kostnader för flyktingar och asylsökande 102 112 95 -15,3
SHM, statsunderstöd för verkställigheten av äldreomsorgslagen     6 100
SHM, forskning enligt socialvårdslagen (specialstatsandel) 40 36 30 -16,7
SHM, läkar- och tandläkarutbildning (specialstatsandel) 109 109 110 0,9
SHM, anläggnings- och utvecklingsprojekt (Kaste) 25 18 15 -14,3
SHM, reparationsprojekt   20 0 -100,0
SHM, grundläggande utkomststöd 342 357 348 -2,5
SHM, arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte 20 23 26 13,0
Övriga statsunderstöd i basservicebudgeten sammanlagt 1 020 1 029 1 017 -1,2
         
Statsbidrag som omfattas av basservicebudgeten sammanlagt 10 164 10 520 10 699 1,7

1) Budgeten och tilläggsbudgetarna

Indexhöjningar

År 2013 görs en indexhöjning på 3,0 % i statsandelarna. Indexhöjningen ökar statsandelarna för basservicen med 231 miljoner euro.

Inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde fryses statsandelsindexet för år 2013 av besparingsskäl (verkningarna uppgår till sammanlagt 68,3 miljoner euro och inkluderar de finansieringsgrunder för förskoleutbildning och grundläggande utbildning som fastställs på basis av lagen om statsandel för kommunal basservice. Kommunernas och samkommunernas andel av finansieringsgrunderna uppgår till 50 miljoner euro). Denna frysning gäller inte statsandelarna för teatrar, orkestrar och museer, vars andel som motsvarar indexhöjningen för 2013 (3,6 miljoner euro) finansieras med tippningsvinstmedel.

Indexhöjningarna år 2013, mn euro

  Inkomster
   
Sammanlagt 231
— varav kommuner och samkommuner 231

Ändringar som gäller befolkningen och åldersstrukturen

Kommunernas statsandelar påverkas av förändringen i åldersstrukturen och invånarantalet och de övriga beräkningsfaktorerna. Här granskas endast konsekvenserna av förändringarna i boende- och åldersstrukturen. De kalkylerade kostnaderna för social- och hälsovård ökar med 249 miljoner euro år 2013 till följd av en ändring av beräkningsfaktorerna. Detta leder till en ökning av statsandelarna med 78 miljoner euro.

Antalet barn i förskoleåldern och grundskoleåldern minskar. Den åldersklass som börjar gymnasium eller grundläggande yrkesutbildning börjar minska, men antalet personer som börjar studera på högskolenivå ändras inte i nämnvärd grad. Andelen barn och unga med invandrarbakgrund ökar på alla utbildningsnivåer. Också efterfrågan på vuxenutbildning ökar. De kalkylerade kostnaderna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning minskar med 35 miljoner euro 2013. Statsandelarna minskar med sammanlagt 11 miljoner euro.

På grund av dessa faktorer ökar statsandelarna sammanlagt med 67 miljoner euro 2013.

Verkningarna av förändringarna i invånarantalet och åldersstrukturen på kommunernas statsandelar och utgifter år 2013, mn euro

  Kalkylerade kostnader Statsandelar
     
Förskoleundervisning och grundläggande utbildning -35 -11
Social- och hälsovård 249 78
Sammanlagt 214 67

Utjämning av statsandelarna

Statsandelen för den kommunala basservicen höjs eller sänks kommunvis genom en utjämning av statsandelen på basis av kommunens kalkylerade skatteinkomster. Utjämningen 2013 baserar sig på skatteuppgifterna för 2011.

Utjämningar av statsandelarna 2011—2013, mn euro

  2011 2012 2013
       
Utjämningstillägg 803 761 779
Utjämningsavdrag -820 -796 -826
Skillnad/netto -17 -35 -49

Utjämningstilläggen till statsandelarna på basis av skatteinkomsterna uppgår till 779 miljoner euro, vilket innebär en ökning med 20 miljoner euro jämfört med föregående år. Utjämningstillägg betalas till 242 kommuner. I statsandelarna för 62 kommuner görs ett utjämningsavdrag.

Kommunernas finansieringsandel för ordnande av basservicen1) (FM)

  2011
budgeterat
2012
budgeterat
2013
budgetprop.
       
Invånarantal 5 323 693 5 347 269 5 372 913
Kalkylerade kostnader, 1 000 euro 21 281 480 23 391 059 24 403 834
Uppskattad finansieringsandel, 1 000 euro 14 022 341 16 041 593 16 848 381
Uppskattad finansieringsandel, euro/invånare 2 633,95 2 999,96 3 185,80

1) Innehåller de kalkylerade kostnaderna för social- och hälsovården samt den grundläggande utbildning som finansieras under undervisnings- och kulturministeriets huvudtitel.

Kommunernas finansieringsandelar för utbildning på andra stadiet och yrkeshögskoleutbildningen (UKM)

  2011
budgeterat
2012
budgeterat
2013
budgetprop.
       
Invånarantal 5 323 693 5 347 269 5 372 913
Kalkylerade kostnader, 1 000 euro 3 277 034 3 437 675 3 399 709
Uppskattad finansieringsandel, 1 000 euro 1 904 284 1 997 633 1 975 571
Uppskattad finansieringsandel, euro/invånare 357,70 373,58 367,74