Statsbudgeten 2012
90. Stöd till kommunerna
Förklaring:I den statsandelsreform som genomförts vid ingången av 2010 koncentrerades de sektorvisa statsandelarna enligt den tidigare statsandelslagstiftningen (FM, UKM och SHM) till finansministeriet i den omfattning som förutsätts i regeringsprogrammet. I de sammanslagna statsandelarna har beaktats den allmänna statsandelen, statsandelarna för social- och hälsovården i sin helhet samt förskoleundervisning och grundläggande utbildning, allmänna bibliotek (exklusive landskapsbiblioteks- och centralbiblioteksförhöjningarna), den allmänna kulturverksamheten och den grundläggande konstundervisningen per invånare.
Genom statsandelen för kommunal basservice och den utjämning av statsandelar som baserar sig på skatteinkomsterna försöker man trygga kommunernas möjligheter att upprätthålla tillräcklig basservice i olika delar av landet och balansera kommunernas i lag bestämda uppgifter och den övergripande finansieringen av dem enligt område och kommungrupp.
Genom en höjning av statsandelen till kommuner enligt prövning försöker man se till att också kommuner med en svårare ekonomisk ställning kan klara av att producera basservice och att den ekonomiska balansen i dessa kommuner ska kunna förbättras.
Genom sammanslagningsunderstöd till kommunerna främjas frivilliga kommunsammanslagningar samt andra sådana ändringar av kommun- och regionstrukturen som bidrar till en mer ekonomisk produktion av högklassig och jämlik kommunal basservice.
Finansiering av social- och hälsovården
Centrala reformer
Riksdagen godkände en proposition med förslag till lagar om ändring av familjevårdarlagen och lagen om stöd för närståendevård. Genom lagändringen höjs familjevårdarnas arvoden, görs den förberedande utbildningen obligatorisk samt tryggas det att familjevårdaren får tillräckligt stöd under vårdtiden. Utöver det som anges ovan godkände riksdagen också en proposition med förslag till lag om ändring av 50 § i barnskyddslagen. Familjevårdslagstiftningen revideras med målet att flytta fokus till familjevård när det gäller vård utom hemmet. Lagändringarna trädde i kraft den 1 augusti 2011. De författningar som gäller de ovan nämnda ändringarna tillämpas emellertid fr.o.m. den 1 januari 2012.
Effektmål
Målet med den förebyggande verksamheten är att skapa omständigheter och miljöer som stöder människors hälsa, sociala trygghet, förmåga att behärska sin livssituation och klara sig självständigt, att främja människors arbets- och funktionsförmåga, förbättra deras livskvalitet, förebygga sociala problem och hälsoproblem, minska hälsoskillnaderna mellan olika befolkningsgrupper samt förbättra verksamhetsförutsättningarna för miljö- och hälsoskyddet. Målen eftersträvas genom att man utvecklar ledningen och strukturerna samt tar fram instrument och modeller för god verksamhet och sprider dessa till kommunerna. Effektmålen beskrivs närmare i kapitel 33.60 (Av kommunerna anordnad social- och hälsovård) som ingår i huvudtiteln för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde.
Målet inom social- och hälsovårdsservicen är att säkerställa en heltäckande tillgång på sådana fungerande social- och hälsovårdstjänster som det allmänna ska ordna och som huvudsakligen betalas med skattemedel samt att se till att alla i Finland garanteras grundläggande försörjning. Basservicen stärks och reformeras, äldre garanteras en människovärdig ålderdom och dessutom satsar man på mentalvårdstjänster och missbrukarvård.
Uppgifter som ligger till grund för beräkningen av de kalkylerade kostnaderna för den kommunala social- och hälsovården | ||||
---|---|---|---|---|
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 uppskattning |
2012 uppskattning |
|
Kalkylerade kostnader för socialvård | ||||
0—6-åringar, euro/invånare | 6 082,40 | 6 249,79 | 6 359,31 | 6 915,09 |
7—64-åringar, euro/invånare | 280,36 | 291,92 | 294,55 | 319,55 |
65—74-åringar, euro/invånare | 824,65 | 847,49 | 861,73 | 937,55 |
75—84-åringar, euro/invånare | 4 984,03 | 5 113,61 | 5 195,43 | 5 652,50 |
85-åringar och äldre, euro/invånare | 13 865,60 | 14 041,43 | 14 266,09 | 15 521,15 |
Enligt antalet arbetslösa, euro/arbetslös | 545,75 | 559,94 | 568,90 | 618,95 |
Enligt arbetslöshetsgraden, euro/invånare | 49,78 | 51,07 | 51,89 | 56,46 |
Enligt antalet personer med grav funktionsnedsättning, euro/invånare | 14,84 | 15,23 | 15,47 | 16,83 |
Enligt antalet omhändertaganden av barn, euro/invånare | 41,93 | 43,02 | 43,71 | 47,56 |
Kalkylerade kostnader för hälso- och sjukvård | ||||
0—6-åringar, euro/invånare | 749,19 | 791,40 | 826,09 | 899,20 |
7—64-åringar, euro/invånare | 854,85 | 879,92 | 895,60 | 976,82 |
65—74-åringar, euro/invånare | 2 018,90 | 2 071,39 | 2 108,30 | 2 294,20 |
75—84-åringar, euro/invånare | 3 894,19 | 3 995,44 | 4 063,66 | 4 421,64 |
85-åringar och äldre, euro/invånare | 6 759,33 | 6 935,07 | 7 050,60 | 7 670,93 |
Enligt sjukfrekvensen, euro/invånare | 369,15 | 378,75 | 384,81 | 418,67 |
Finansiering av förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt allmänna bibliotek och kulturverksamhet
Samhälleliga verkningar
Utgångspunkten är att garantera och stärka grundtryggheten i utbildningen för alla i hela landet, oavsett boningsort, språk och ekonomisk ställning. De centrala målen med finansieringen till kommunerna är att trygga de grundläggande kulturella rättigheterna för varje elev och studerande enligt hans eller hennes förmåga och särskilda behov och att för var och en, som en del av medborgarnas kulturella rättigheter, trygga möjligheten till utveckling med hjälp av riksomfattande bibliotekstjänster och informationstjänster samt att säkerställa en jämlik tillgång till kunskap och kultur för befolkningen.
Uppgifter som ligger till grund för beräkningen av de kalkylerade kostnaderna för den kommunala förskoleundervisningen och grundläggande utbildningen samt allmänna bibliotek och kulturverksamhet | ||||
---|---|---|---|---|
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 uppskattning |
2012 uppskattning |
|
Grundpris för förskoleundervisning och grundläggande utbildning, euro/invånare1) | - | 6 604,64 | 6 710,31 | 7 300,44 |
Grundpris för allmänna bibliotek, grundläggande konstundervisning och allmän kulturverksamhet | ||||
Allmänna bibliotek | 53,24 | 54,63 | 55,50 | 60,38 |
Kommunens allmänna kulturverksamhet, euro/invånare | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Grundläggande konstundervisning, euro/invånare (262 kommuner år 2012) | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
1) På grund av systemförändringen finns det inte tillgång till jämförbara uppgifter från 2009.
20. Statens och kommunernas gemensamma datasystemprojekt (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 18 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) till planering och anskaffning av statens och kommunernas gemensamma elektroniska ärendehanteringstjänster och datasystemlösningar
2) för utvecklingsprojekt som hänför sig till informationstekniken i kommunerna och som förbättrar förutsättningarna för att utnyttja kommunernas dataarkiv samt till ordnandet av datateknisk service och till stöd för införandet av redan genomförda lösningar
3) till statsunderstöd enligt prövning och till betalning av projekt som godkänts och finansierats av EU
4) till annan gemensam utveckling av den offentliga informationsförvaltningen
5) till avlönande av personal motsvarande högst 20 årsverken per år för planeringen och genomförandet av servicehelheterna och stödtjänsterna inom ramen för SADe-programmet högst till utgången av programperioden. Av detta kan en andel motsvarande åtta årsverken genomföras utanför det mål för antalet årsverken som ska genomföras inom ramen för produktivitetsprogrammet.
Fullmakt
Finansministeriet får 2012 ingå avtal eller andra förbindelser (upphandling och leverans av informationssystem) inom projekten för grundutbildning och utbildning på andra stadiet inom Servicehelheten för lärande och inom servicehelheterna Elektronisk miljö för deltagande, Arbetsgivare, Servicehelheten för den som vill grunda ett företag samt Servicehelheten för byggd miljö och boende inom statens SADe-program på så sätt att de medför utgifter på sammanlagt högst 16 500 000 euro 2012 och under senare år.
Förklaring:Med anslaget genomförs statens och kommunernas gemensamma projekt i enlighet med programmet i syfte att främja produktiviteten inom den offentliga förvaltningen i överensstämmelse med riktlinjerna i programmet för att påskynda elektronisk ärendehantering och demokrati (SADe-programmet).
Målet med SADe-programmet är att främja elektronisk kommunikation på ett sådant sätt att elektronisk kommunikation är möjlig för medborgare och företag senast år 2013 och att den täcker alla centrala tjänster. I budgetpropositionen utgår man från att SADe-programperioden förlängs till utgången av 2015. För tjänsterna för medborgare och företag skapas enhetligt kundgränssnitt till offentliga tjänster som produceras av olika myndigheter. Målet är också att utveckla interoperabiliteten mellan den statliga koncernstyrningen och IT-systemen inom hela den offentliga förvaltningen (staten, kommunerna, Folkpensionsanstalten och den övriga medelbara offentliga förvaltningen).
De personer som anställs med anslaget arbetar som projektchefer och annan projektpersonal så länge projektet pågår.
Med anslaget stöds och påskyndas kommunernas informationsförvaltningsutveckling med målet att förbättra produktiviteten samt främjas kommunernas och den offentliga förvaltningens gemensamma projekt för utvecklande av informationsteknologin och införande av elektroniska verksamhetssätt (KommunIT-verksamheten). I syfte att realisera nyttan och förkorta återbetalningstiden för investeringar i anslutning till KommunIT-verksamheten stöds spridandet och det nationella ibruktagandet av den avkastning som härrör från verksamheten genom att man stöder kommunernas ibruktagningsprojekt med sakkunniginsatser. Beslut om målen och objekten för de nya projekten fattas tillsammans med den kommunala sektorn.
Avsikten är att anslaget ska användas även för utarbetandet av JHS-rekommendationer för den offentliga förvaltningen, planeringen och genomförandet av de ändringar i JHS-systemet som verkställigheten av informationsförvaltningslagen förutsätter samt för annat gemensamt utvecklande av den offentliga förvaltningens informationsförvaltning.
Projekt och beräknad användning av anslaget | € |
---|---|
Projekt inom ramen för SADe-programmet | 13 000 000 |
Projekt för utvecklande av kommunernas informationsteknologi | 270 000 |
Annat samarbete inom den offentliga förvaltningens informationsförvaltning | 4 730 000 |
Sammanlagt | 18 000 000 |
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakter (1 000 euro) | ||||
---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | Sammanlagt fr.o.m. 2012 |
|
Förbindelser som ingåtts före 2012 | 2 000 | - | - | 2 000 |
Förbindelser år 2012 | 6 300 | 5 200 | 3 000 | 14 500 |
Utgifter sammanlagt | 8 300 | 5 200 | 3 000 | 16 500 |
2012 budget | 18 000 000 |
2011 III tilläggsb. | 3 560 000 |
2011 budget | 20 000 000 |
2010 bokslut | 11 850 000 |
30. Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 8 433 242 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandel enligt lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009)
2) till utjämning av statsandelarna på basis av skatteinkomsterna
3) till betalning av en behovsprövad höjning av statsandelen, högst 20 000 000 euro.
Det grundpris för den grundläggande konstundervisningen som används som grund för bestämmandet av statsandelen är 1,40 euro och grundpriset för allmän kulturverksamhet är 3,50 euro per invånare.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro) | |
---|---|
Den allmänna delen av statsandelen för kommunernas basservice | 261 900 |
Finansiering av social- och hälsovård, förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt allmänna bibliotek och kulturverksamhet | 7 349 467 |
Kalkylerade kostnader | 23 391 059 |
— kalkylerade kostnader för social- och hälsovård | 19 048 825 |
— kalkylerade kostnader för förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt allmänna bibliotek och kulturverksamhet | 4 342 235 |
Kommunernas finansieringsandel | -16 041 593 |
Tilläggsdelar på basis av särskilt gles bosättning, för skärgårdskommuner och kommuner inom samernas hembygdsområde | 33 570 |
På skatteinkomsterna baserad utjämning av statsandelarna | -24 434 |
Behovsprövad höjning av statsandelen | 20 000 |
Hemkommunsersättning till 6—15-åringar som saknar hemkommun (staten ersätter) | 1 388 |
Privata utbildningsanordnare och universitet, mervärdesskatt | 4 358 |
Ökningar och minskningar av statsandelen | 786 496 |
Utjämning av systemförändringar | 497 |
Sammanlagt | 8 433 242 |
Statsandelsprocenten för kommunal basservice är 31,42. En justering av kostnadsnivån med 3,7 % har gjorts i statsandelarna, med undantag för kommunernas allmänna kulturverksamhet och den grundläggande konstundervisningen per invånare. Det invånarantal som ligger till grund för statsandelarna var 5 347 269 vid årsskiftet 2010/2011.
Regeringspropositioner som hänför sig till dimensioneringen av anslaget
Riksdagen godkände en proposition med förslag till lagar om ändring av familjevårdarlagen och lagen om stöd för närståendevård. Genom lagändringen höjs familjevårdarnas arvoden, görs den förberedande utbildningen obligatorisk samt tryggas det att familjevårdaren får tillräckligt stöd under vårdtiden. Till dessa delar träder ändringen av familjevårdarlagen i kraft den 1 januari 2012. Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 8 350 000 euro.
Riksdagen godkände en proposition med förslag till lag om ändring av 50 § i barnskyddslagen. Familjevårdslagstiftningen revideras med målet att flytta fokus till familjevård när det gäller vård utom hemmet. Lagändringarna avses träda i kraft den 1 januari 2012. Enligt uppskattning minskar placeringen av ett barn i familjevård i stället för institutionsvård kommunernas utgifter med 24 950 000 euro, varav statsandelen är 31,42 %. Vid dimensioneringen av anslaget har som avdrag beaktats 7 839 000 euro.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om statsandel för kommunal basservice och till lag om ändring av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet bl.a. så att statsandelsprocenten för kommunal basservice ändras från 34,11 % till 31,42 % år 2012. I ändringen har som tillägg beaktats 0,01 procentenheter i anslutning till genomförandet av de nya och utvidgade uppgifterna för social- och hälsovården så att statsandelen är 50 %. I ändringen har som avdrag beaktats 2,70 procentenheter i anslutning till den temporära sänkningen av statsandelarna med 631 000 000 euro. Vid dimensioneringen av anslaget har som avdrag beaktats 628 661 000 euro på grund av lagändringen.
Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen, beräkningsgrunder
Den allmänna delen av statsandelen för kommunernas basservice, beräkningsgrunder (1 000 euro) | |
---|---|
Grunddel | |
— genomsnittligt eurobelopp (32,08 €/inv.) *invånarantal vid årsskiftet 2010/2011 | 171 540 |
Förhöjningsdelar | |
— skärgårdsförhöjning | 10 375 |
— fjärrortsförhöjning | 35 449 |
— tätortsstrukturförhöjning | 34 892 |
— språkförhöjning | 5 370 |
— förhöjning p.g.a. förändringar i invånarantal | 4 274 |
Statsandel, sammanlagt | 261 900 |
Social- och hälsovård, beräkningsgrunder (1 000 euro) | |
---|---|
Grundpris | |
—0—6-åringar (6 915,09 euro/inv) | 2 882 113 |
—7—64-åringar (319,55 euro/inv) | 1 276 382 |
—65—74-åringar (937,55 euro/inv) | 471 321 |
—75—84-åringar (5 652,50 euro/inv) | 1 807 410 |
—85-åringar och äldre (15 521,15 euro/inv) | 1 760 502 |
Enligt antalet arbetslösa (618,95 euro/inv) | 164 263 |
Enligt arbetslöshetsgraden (56,46 euro/inv) | 304 842 |
Enligt antalet funktionshindrade (16,83 euro/inv) | 89 995 |
Enligt behovet av barnskydd (47,56 euro/inv) | 255 943 |
De kalkylerade kostnaderna för socialvård, sammanlagt | 9 012 771 |
Grundpris | |
—0—6-åringar (899,20 euro/inv) | 375 023 |
—7—64-åringar (976,82 euro/inv) | 3 901 722 |
—65—74-åringar (2 294,20 euro/inv) | 1 153 331 |
—75—84-åringar (4 421,64 euro/inv) | 1 413 837 |
—85-åringar och äldre (7 670,93 euro/inv) | 870 083 |
Enligt sjukfrekvensen (418,67 euro/inv) | 2 241 651 |
De kalkylerade kostnaderna för hälso- och sjukvård, sammanlagt | 9 955 647 |
Fjärrortskoefficient | 79 993 |
Skärgårdskoefficient | 414 |
De kalkylerade kostnaderna för social- och hälsovård, sammanlagt | 19 048 825 |
Finansiering av förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt allmänna bibliotek och kulturverksamhet, beräkningsgrunder (1 000 euro) | |
---|---|
Grundpris (7 300,44 euro/6—15-åringar) | 3 278 065 |
Förhöjningar | |
— Boendetäthet | 195 710 |
—13—15-åringar | 402 314 |
— Tvåspråkighet | 49 828 |
— Skärgårdsområde | 1 831 |
— Svenskspråkiga 6—15-åringar | 26 824 |
— 6—15-åringar som talar främmande språk | 36 643 |
De kalkylerade kostnaderna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning, sammanlagt | 3 991 215 |
Bibliotek (60,38 euro/inv) | 325 324 |
Kommunens allmänna kulturverksamhet (3,50 euro/invånare) | 18 715 |
Grundläggande konstundervisning (1,40 euro/invånare, 299 kommuner) | 6 981 |
De kalkylerade kostnaderna för allmänna bibliotek, grundläggande konstundervisning och allmän kulturverksamhet, sammanlagt | 351 020 |
De kalkylerade kostnaderna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt allmänna bibliotek och kulturverksamhet, sammanlagt | 4 342 235 |
Kommunernas finansieringsandel | |
---|---|
Invånarantal | 5 347 269 |
Finansieringsandel, euro/inv | 2 999,96 |
Finansieringsandel, 1 000 euro | 16 041 593 |
Tilläggsdelar på basis av särskilt gles bosättning, för skärgårdskommuner och kommuner inom samernas hembygdsområde (1 000 euro) | |
---|---|
Kommuner med särskilt gles bosättning | 25 402 |
Skärgårdskommuner | 4 806 |
Kommuner inom samernas hembygdsområde | 3 361 |
Sammanlagt | 33 570 |
På skatteinkomsterna baserad utjämning av statsandelarna (1 000 euro) | ||
---|---|---|
Tillägg | Avdrag | Netto |
773 344 | -797 778 | -24 434 |
Andra minskningar och ökningar av statsandelen (1 000 euro) | |
---|---|
Minskning av statsandelen | |
— finansiering av statens och kommunernas gemensamma datasytemprojekt (-1,69 euro/inv) | -9 037 |
— tillägg till den behovsprövade höjningen av statsandelen | -5 080 |
— statsandelsreformen, tilläggsandel till 28 kommuner | -33 581 |
Minskningar, sammanlagt | -47 69 |
Ökningar av statsandelen | |
— korrigeringspost för arbetsmarknadsstödet | 29 549 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2010 | 375 000 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2011 | 129 000 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2012 | 263 000 |
— återbäring av underhållsstöd som drivits in | 13 208 |
— utjämningens neutralitet | 24 437 |
Ökningar, sammanlagt | 834 194 |
Annan finansiering (1 000 euro) | |
---|---|
Hemkommunsersättning till 6—15-åringar som saknar hemkommun | 1 388 |
Privata utbildningsanordnare och universitet, mervärdesskatt | 4 358 |
Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro) | |
---|---|
Förändringar i prisnivån och beräkningsgrunderna | |
Indexhöjning | 281 942 |
Förändringar i invånarantal och bestämningsfaktorer | 67 148 |
Sammanlagt | 349 090 |
Social- och hälsovård | |
Ändring av barnskyddslagen, familjevårdarlagen och lagen om stöd för närståendevård: | |
— höjning av arvodet, förberedande utbildning och stöd under vårdtiden, författningarna träder i kraft den 1 januari 2012 och merkostnader sammanlagt 16,7 mn €, varav statsandel (50 %) | 8 350 |
— placering i familjevård i stället för institutionsvård, besparing i kommunernas utgifter uppskattningsvis 24,95 mn euro, varav statsandel (31,42 %) | -7 839 |
Sammanlagt | 511 |
Tilläggsdelar på basis av särskilt gles bosättning, för skärgårdskommuner och kommuner inom samernas hembygdsområde | 2 902 |
Övriga ökningar och minskningar av statsandelen | |
Temporär ändring av statsandelsprocenten, effekt år 2012 | -631 000 |
Justering av kostnadsfördelningen | 373 551 |
Kompensation för förlorade skatteinkomster 2012 | 263 000 |
Återföring av ett avdrag enligt överskridningen av regeln om sammanslagningsunderstödets övre gräns (200 mn euro) | 45 092 |
Granskning av finansieringen av informationssystemprojekt | 1 000 |
Återföring av anslag som reserverats för finansieringen av en offentlig IT-servicecentral | 1 250 |
Utjämning på basis av skatteinkomsterna 2012 och dess neutralitet | -13 066 |
Återbäring av underhållsstöd som drivits in | -23 540 |
Tilläggsdelar på basis av särskilt gles bosättning, för skärgårdskommuner och kommuner inom samernas hembygdsområde, finansiering av tilläggen till statsandelarna | -2 902 |
Sammanlagt | 13 385 |
På skatteinkomsterna baserad utjämning av statsandelarna | 13 066 |
Övriga ändringar | |
Privata utbildningsanordnare och universitet, mervärdesskatt | - |
Hemkommunsersättning till 6—15-åringar som saknar hemkommun (staten ersätter) | - |
Ändring av bestämningsfaktorerna för social- och hälsovården år 2011 | 18 534 |
Andra ändringar år 2011 | -1 288 |
Övriga ändringar | -2 438 |
Sammanlagt | 14 808 |
Sammanlagt | 393 762 |
2012 budget | 8 433 242 000 |
2011 III tilläggsb. | 34 512 000 |
2011 budget | 8 039 480 000 |
2010 bokslut | 7 799 336 219 |
31. Ekonomiskt stöd för kommunsammanslagningar och samarbetsunderstöd för kommunerna (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 44 194 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av kalkylerade sammanslagningsunderstöd enligt 41 § i kommunindelningslagen (1698/2009)
2) till ersättning av minskningar av statsandelarna enligt 44 § i nämnda lag
3) till stöd för investerings- och utvecklingsprojekt enligt 40 § i den kommunindelningslag (167/2005) som gällde före 2008
4) till ett belopp av högst 560 000 euro för betalning av kostnader för särskilda utredningar enligt 16 § i kommunindelningslagen samt till understöd till kommunerna för de kostnader som föranleds av förhandsutredningar som gäller sammanslagningen
5) till ett belopp av högst 200 000 euro för kostnader för utredningar enligt lagen om ett utredningsförfarande i syfte att främja samarbetet i vissa stadsregioner (1408/2010)
6) till ett belopp av högst 1 000 000 euro till betalning av samarbetsunderstöd enligt 67 § i lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009).
Förklaring:Bestämmelserna om formen och nivån på sammanslagningsunderstöden har reviderats vid ingången av 2008 och gäller ändringar av kommundelningen som genomförs efter det. Samtidigt har stödet för investerings- och utvecklingsprojekt som betalas separat i samband med ändringar av kommunindelningen slopats.
Beräknad användning av anslaget(1 000 euro) | |
Sammanslagningsunderstöd | |
— kommunsammanslagningar 2012, 0 st. | - |
— kommunsammanslagningar 2011, 6 st. | 6 048 |
— kommunsammanslagningar 2010, 4 st. | 4 621 |
Sammanlagt, 10 st. | 10 669 |
---|---|
Kompensation för förlorade statsandelar | |
— sammanslagningarna 2012 | - |
— sammanslagningarna 2011 | 4 000 |
— sammanslagningarna 2010 | 2 163 |
— sammanslagningarna 2009 | 22 805 |
— sammanslagningarna 2008 | 933 |
Sammanlagt | 29 901 |
Stöd till investerings- och utvecklingsprojekt | |
— sammanslagningarna 2007 | 1 864 |
Bidrag för utredningskostnader och förhandsutredningar gällande | |
sammanslagningar som beviljas enligt kommunindelningslagen (högst) | 560 |
Kostnader för stadsregionutredningar | 200 |
Samarbetsunderstöd (högst) | 1 000 |
Alla sammanlagt | 44 194 |
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
|
Kommunsammanslagningar | 4 | 4 | 0 | 4 |
Minskning av antalet kommuner | -6 | -6 | 0 | -7 |
Anslag, mn € | 114,9 | 117,1 | 41,2 | 52,1 |
— varav andelen sammanslagningar året i fråga, mn € | 8,3 | 10,9 | 0,0 | 14,5 |
Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro) | |
---|---|
Sammanslagningsunderstöd | -71 974 |
Kompensation för förlorade statsandelar | 2 344 |
Utredningar och förhandsutredningar enligt 16 § i kommunindelningslagen | -200 |
Kostnader för stadsregionutredningar | 200 |
Stöd till investerings- och utvecklingsprojekt | -636 |
Sammanlagt | -70 266 |
2012 budget | 44 194 000 |
2011 budget | 114 460 000 |
2010 bokslut | 113 526 069 |