Talousarvioesitys 2011
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 18 700 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää varainhoitovuonna valtuuden perusteella aloitettavien väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin.
Valtuus
Liikennevirasto oikeutetaan solmimaan sopimuksia
1) tiehankkeiden E18 Haminan ohikulkutie toteuttamiseksi enintään 180,0 milj. euron määrästä, vt 8 Sepänkylän ohikulkutie toteuttamiseksi enintään 55,0 milj. euron määrästä, vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie toteuttamiseksi enintään 63,0 milj. euron määrästä,
2) ratahankkeiden Seinäjoki—Oulu palvelutason parantaminen, II-vaihe toteuttamiseksi enintään 90,0 milj. euron määrästä, Rovaniemi—Kemijärvi, sähköistys toteuttamiseksi enintään 24,0 milj. euron määrästä sekä
3) vesiväylähankkeen Uudenkaupungin meriväylä toteuttamiseksi enintään 11,0 milj. euron määrästä.
Selvitysosa:Vuonna 2011 käynnistyvät hankkeet budjetoidaan tälle uudelle momentille (siirtomääräraha 3 v). Käynnissä olevat väylähankkeet budjetoidaan momentille 31.10.78 (arviomääräraha).
Hanke-erittely | ||||
---|---|---|---|---|
Valmis | Kustan- | Määräraha | Rahoitustarve | |
liiken- | nusarvio | v. 2011 | myöhemmin | |
teelle | milj. € | milj. € | milj. € | |
Uudet väylähankkeet | ||||
Tiehankkeet | ||||
E18 Haminan ohikulkutie | 2015 | 180,0 | 3,0 | 177,0 |
Vt 8 Sepänkylän ohikulkutie | 2013 | 55,0 | 3,0 | 52,0 |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | 2014 | 63,0 | 1,0 | 62,0 |
Ratahankkeet | ||||
Seinäjoki—Oulu palvelutason parantaminen II-vaihe | 2015 | 90,0 | 5,0 | 85,0 |
Rovaniemi—Kemijärvi sähköistys | 2011 | 24,0 | 2,0 | 22,0 |
Vesiväylähankkeet | ||||
Uudenkaupungin meriväylä | 2012 | 11,0 | 4,7 | 6,3 |
Uudet väylähankkeet yhteensä | 423,0 | 18,7 | 404,3 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014— | Yhteensä vuodesta 2011 lähtien |
|
Vuoden 2011 sitoumukset | 18 700 | 101 200 | 118 000 | 185 100 | 423 000 |
Yhteensä | 18 700 | 101 200 | 118 000 | 185 100 | 423 000 |
Uusien hankkeiden perusteluina esitetään seuraavaa:
E18 Haminan ohikulkutie.Hankkeen kustannusarvio on 180 milj. euroa (ind.130, 2005=100) ja H/K -suhde on 1,1. E18-tiellä on Haminan kohdalla liikenteellinen pullonkaula. Se on laatutasoltaan E18-tien huonoin jakso, koska liikenne joutuu kulkemaan katuverkossa. Liikennemäärä on 5 500—15 000 autoa/vrk, josta raskaan liikenteen osuus on yli 20 %. Liikenneturvallisuustilanne on huono. Liikenteen sujuvuusongelmat kärjistyvät keskustan kohdan tasoliittymissä, jotka ajoittain ruuhkautuvat. Vilkas läpikulkuliikenne ja erityisesti raskas liikenne aiheuttaa Haminan keskustassa paljon melu-, päästö- ja viihtyvyyshaittoja. Rakennetaan uusi moottoritiejakso (15 km), joka ohittaa Haminan keskustan pohjoispuolelta. Hanke sisältää neljä uutta eritasoliittymää ja tarvittavat rinnakkaistiet. Hanke on tärkeä elinkeinoelämän kilpailukyvyn ja liikenneturvallisuuden kannalta.
Vt 8 Sepänkylän ohikulkutie. Hankkeen kustannusarvio on 55 milj. euroa (ind.130, 2005=100) ja H/K -suhde on 1,6. Nykyinen valtatie läpäisee Sepänkylän taajaman (Mustasaaren kunnan keskus Vaasan pohjoispuolella), mikä muodostaa turvallisuusongelman, tuo melun ja päästöt taajaman keskelle ja on uhka pohjavesialueelle. Liikennemäärä on 9 000—15 000 autoa/vrk. Osuudella on seitsemät liikennevalot ja noin puolella osuudesta on 60 km/h nopeusrajoitus. Maankäyttö lisääntyy edelleen, eikä valtatietasoisia ratkaisuja voi tehdä nykylinjalle. Sepänkylän taajaman kohdalle rakennetaan 7,5 km:n pituinen ohikulkutie. Tien poikkileikkaus on nelikaistainen ja se sisältää neljä eritasoliittymää. Hanke mahdollistaa maankäytön kehittämisen Sepänkylässä ja parantaa työ- ja pitkämatkaisen liikenteen sujuvuutta sekä rauhoittaa Sepänkylää turvallisemmaksi ja viihtyisämmäksi.
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie.Yleissuunnitelman mukainen kustannusarvio on 63 milj. euroa (ind.130, 2005=100) ja H/K-suhde on 1,8. Tiesuunnitelman laatiminen on käynnissä. Seinäjoen itäinen ohikulkutie on osa valtatietä 19 ja käsittää 18,5 km pituisen tieosuuden Seinäjoen eteläpuolelta Rengonkylästä Nurmoon. Tieosuus korvaa nykyisen Seinäjoen keskustan katuverkon kautta kulkevan tieyhteyden. Tieosuus on suunniteltu keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi, jolle toteutetaan 5 eritasoliittymää.
Seinäjoki—Oulu palvelutason parantamisen II-vaihe on osa Seinäjoki—Oulu palvelutason parantamishanketta (kustannusarvio 550 milj. euroa), joka on käynnistynyt vuoden 2007 talousarviossa. Hankkeen kustannusarvio on 90 milj. euroa, joka mahdollistaa Seinäjoki—Kokkola välillä henkilöliikenteen nopeuden nostoon 200 km/h ja tavaraliikenteessä akselipainojen nostoon 25 tonniin. Lisäksi voidaan aloittaa Ylivieska—Oulu välin parantaminen. Koko hankkeen loppuunsaattaminen edellyttää myöhempinä vuosina vielä erillistä, 270 milj. euron lisärahoitusta.
Rovaniemi—Kemijärvi, sähköistys. Hankkeen kustannusarvio on 24 milj. euroa. Hanke sisältää rataosan Rovaniemi—Kemijärvi (85 km) sähköistyksen. Radan sähköistystä voidaan hyödyntää sekä tavara- että henkilöliikenteessä. Ratojen sähköistyksen avulla varmistetaan rautatiekuljetusten kilpailukyvyn jatkuminen myös tulevaisuudessa. Sähkövetoiseen liikenteeseen siirtyminen vähentää hiilidioksidipäästöjen määrää ja siten hillitsee ilmastonmuutosta. Hankkeen hiilidioksidipäästöjä vähentävä vaikutus on noin 2 100 tonnia vuodessa. Hankkeen hyötykustannussuhde on ennustettujen raakapuun kuljetusmäärien ja nykyisen henkilöjunatarjonnan perusteella noin 0,6.
Uudenkaupungin meriväylä. Hankkeen kustannusarvio on 11 milj. euroa. Hanke käsittää väylän parantamisen 12,5 metrin syvyiseksi. Uudenkaupungin väylä johtaa Yara-Suomi Oy:n ja Hepokarin satamiin. Satamien tuonnin ja viennin määrä yhteensä vuonna 2008 oli 1,0 milj. tonnia. Nykyisillä kuljetusmäärillä väylän parantamisen H/K-suhde on 2,0. Väylän parantamisen ennakoidaan lisäävän viennin kuljetusmääriä ja nostavan H/K-suhteen arvoon 4,6.
2011 talousarvio | 18 700 000 |