Talousarvioesitys 2011
20. Liikenteen turvallisuus ja valvonta
Selvitysosa:Liikenteen turvallisuuden ja valvonnan arvioidaan olevan melko hyvällä tasolla. Nopea teknologinen kehitys on parantanut liikenteen turvallisuutta ja myös ympäristöystävällisyyttä.
Tieliikenteen turvallisuus on parantunut hitaasti kymmenen viime vuoden aikana. Sitä ennen oli erittäin myönteinen kausi. Viime vuosikymmenellä tieliikenteen onnettomuuksissa on vuosittain kuollut 350—400 ihmistä - poikkeuksena kuitenkin vuosi 2009, jolloin tieliikenteessä kuoli Tilastokeskuksen mukaan 281 ihmistä. Kaupallisessa merenkulussa ja rautatieliikenteessä ei ole sattunut viime vuosina kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Myös lentoliikenteessä turvallisuustaso on säilynyt hyvänä lukuun ottamatta viime aikoina harrasteilmailussa tapahtuneita useita vakavia onnettomuuksia erityisesti ultrakevyiden koneiden osalta.
Rautatieliikenteessä mahdollisia muutoksia aiheuttaa kansallisen tavaraliikenteen kilpailun alkaminen, kansallisen henkilöliikenteen todennäköinen avautuminen kilpailulle sekä yksityisraiteiden haltijoiden aseman ja roolin muuttaminen rautatielainsäädännön muuttamisen yhteydessä. Rautatieliikenteen ympäristöystävällisyys ja turvallisuus lisäävät rautatiekuljetusten kysyntää tavaraliikenteessä. Uusien toimijoiden tullessa rautatieyrityksiksi ja rataverkon haltijoiksi, saattavat haasteet turvallisuustason säilyttämiseksi entisellä korkealla tasolla olennaisesti lisääntyä.
Alusliikenne on lisääntynyt Suomen ja Itämeren vesialueilla viime vuosina. Erityisesti liikenne Suomenlahdella ja öljykuljetukset Venäjän öljysatamista ovat lisääntyneet. Merenkulun turvallisuuteen vaikutetaan merkittävästi mm. alusliikenteen valvonnalla sekä luotsauspalvelulla.
01. Liikenteen turvallisuusviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 35 385 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen.
Selvitysosa:Liikenteen turvallisuusvirasto vastaa liikennejärjestelmän sääntely- ja valvontatehtävistä, edistää liikenteen turvallisuutta ja kestävää kehitystä liikennejärjestelmässä sekä tuottaa liikenteen viranomaispalveluja.
Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Liikenteen turvallisuusvirastolle vuodelle 2011 seuraavat toiminnalliset tavoitteet, jotka tukevat pääluokkaperusteluissa liikenteen toimialalle asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita sekä hallinnonalalle asetettuja yhtenäisiä tavoitteita.
Tulostavoite | 2009 toteutuma |
2010 tavoite |
2011 tavoite |
---|---|---|---|
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA | |||
Liikenneturvallisuus | |||
Kaupallisen lentoliikenteen kuolemaan johtaneet onnettomuudet, kpl | 0 | 0 | 0 |
Kaupallisen merenkulun kuolemaan johtaneet onnettomuudet, kpl | 0 | 0 | 0 |
Suomalaisille aluksille tapahtuneet onnettomuudet, kpl enintään (neljän vuoden keskiarvo) | 251) | 28 | 28 |
Suomen aluevesillä tapahtuneet onnettomuudet, kpl enintään (neljän vuoden keskiarvo) | 251) | 33 | 33 |
Kaupallisen rautatieliikenteen kuolemaan johtaneet onnettomuudet, kpl | 0 | 0 | 0 |
Valvontatoimenpiteet | |||
— Lentoliikenteen asematasotarkastukset, kpl | 122 | 120 | 120 |
— Lentoasemien turvatoimien tarkastukset, kpl | 49 | 47 | 47 |
— Tieliikenteen katsastustoimipaikkojen valvontatapahtumat (sis. dokumenttivalvonnan, toimipaikoilla tehdyt tarkastukset ja ajoneuvojen tarkastukset), kpl | - | - | 300 |
— ADR-koulutusvalvontakäynnit, kpl | 62 | 50 | 50 |
— Rautatiealan valvontatoimenpiteet, kpl | 33 | 30 | 30 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Läpäistään kansainväliset auditoinnit tai korjataan poikkeamat määräaikoihin mennessä. | toteutuu | toteutuu | |
Ulkomailla pysäytettyjen suomalaisten alusten määrä, kpl | 2 | enintään 2 | enintään 2 |
Katsastustoimipaikat, joissa ajoneuvojen hylkäysprosentit eivät perusteettomasti poikkea enemmän kuin -3 tai +7 %-yksikköä maan keskiarvosta, % | 84,0 | 83,0 | 83,0 |
Autokouluoppilaiden tutkintomenestys (asteikko 1—5) | 3,21 | 3,23 | 3,23 |
Hakemusasioiden käsittelyajat | |||
Ilmailun lupakirja- ja kelpuutushakemusten käsittelyaika, 14 vrk kuluessa, % | 92,9 | 90 | 90 |
Merenkulun pätevyysasiakirjojen käsittelyaika, 14 vrk kuluessa, % | - | 70 | 70 |
Turvallisuusneuvonantajakokeiden käsittelyaika, pv, keskiarvo | 2,04 | 3 | 3 |
Valmistussarjan viimeisille ajoneuvoille myönnettävät poikkeusluvat käsitellään tavoiteajassa (2 vkoa), % | 92,5 | - | 90 |
Rautatiejärjestelmän yhteentoimivuuden teknisten eritelmien täytäntöönpanoaika, kk | 6 | 6 | 6 |
Sähköisten asiointipalvelujen käyttö | |||
Keskeisten tietojärjestelmien (ATJ ja LTJ) käytettävyystaso | heikko | hyvä | hyvä |
Sähköisten palveluiden määrä | - | lisääntyy | lisääntyy |
INSJÖ on otettu vuoden 2011 aikana Suomessa teknisesti käyttöön ja 5 merkittävää varustamoa käyttää sitä | - | - | toteutuu |
Keskeisten asiakas- ja sidosryhmien tyytyväisyys | |||
Keskeisten asiakas- ja sidosryhmien tyytyväisyystaso | - | hyvä | hyvä |
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS | |||
Ennustettujen yksikkökustannusten toteutuminen (ennustetut yksikkökustannukset toteutuvat pääsuoritteissa) | - | 4/5 | 4/5 |
Projektien aikataulujen ja budjettien toteutuminen | - | 7/10 | 7/10 |
Työn tuottavuuden kehittyminen, % | - | 1 | 1 |
Kokonaistuottavuuden kehittyminen, % | - | 2 | 2 |
Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % | 90 | 99 | 96 |
Liiketaloudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % | 105 | 105 | 128 |
HENKISTEN VOIMAVAROJEN HALLINTA | |||
Työtyytyväisyys (asteikko 1—5) | - | 3,2 | 3,2 |
Henkilöstön määrä, htv | - | 5312) | 516 |
1) Tavoiteasetannan muutoksen ja uuden seurantajärjestelmän vuoksi vuoden 2009 luvut eivät ole täysin vertailukelpoisia.
2) Liikenneviraston ja Liikenteen turvallisuusviraston htv-tavoitteita on tarkistettu 1.1.2010 toteutetun virastouudistuksen yhteydessä.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon momentille 11.19.05 budjetoitu lentoliikenteen valvontamaksu, josta arvioidaan kertyvän tuloja 7 800 000 euroa. Ajoneuvoverotustehtävän menot ovat 14 177 000 euroa.
Ajoneuvoliikennerekisterin kokonaisuudistuksen kustannusarvio on 36,3 milj. euroa (vuosina 2000—2012). Hanke valmistuu vuoden 2012 aikana. Hankkeesta toteutetaan viimeisenä vaiheena kuljettajatietojärjestelmien (KT1) kehittäminen, johon on vuosille 2009—2012 varattu 7 816 000 euroa. Vuodelle 2011 kuljettajaprojektien menoja kohdistuu yhteensä 2 814 000 euroa. Hankkeeseen kuuluvien ja jo valmistuneiden hankkeiden käyttöönoton varmistaminen toteutetaan käyttöönottoprojekteissa, joihin on varauduttu 20 milj. eurolla (vuosina 2004—2012). Vuodelle 2011 käyttöönottoprojektien menoiksi arvioidaan 4,5 milj. euroa.
Vuoden 2011 IT-projekti-, ylläpito- ja käyttökustannukset ovat kaikkiaan 21,5 milj. euroa.
Momentilta palkattavan henkilöstön määrä vähenee kaksi henkilötyövuotta tuottavuustoimien vuoksi. Tämä on otettu huomioon maksujen alennuksena.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Bruttomenot | 104 871 | 113 824 | 123 681 |
Bruttotulot | 72 095 | 80 344 | 88 296 |
Nettomenot | 32 776 | 33 480 | 35 385 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 17 145 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 8 388 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma1) |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Tuotot | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 66 016 | 74 370 | 79 772 |
— Tie- ja rautatieliikenne -toimiala | 59 411 | 67 978 | 72 656 |
— Ilmailu -toimiala | 4 612 | 4 200 | 5 016 |
— Merenkulku -toimiala | 1 993 | 2 192 | 2 100 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 6 079 | 5 800 | 8 524 |
Tuotot yhteensä | 72 095 | 80 170 | 88 296 |
Kustannukset | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 73 080 | 75 251 | 83 530 |
— Tie- ja rautatieliikenne -toimiala | 64 253 | 66 878 | 74 443 |
— Ilmailu -toimiala | 5 616 | 5 124 | 5 534 |
— Merenkulku -toimiala | 3 211 | 3 249 | 3 553 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 5 788 | 5 500 | 6 634 |
Kustannukset yhteensä | 78 868 | 80 751 | 90 164 |
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-) | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | -7 064 | -881 | -3 758 |
— Tie- ja rautatieliikenne -toimiala | -4 842 | 1 100 | -1 787 |
— Ilmailu -toimiala | -1 004 | -924 | -518 |
— Merenkulku -toimiala | -1 218 | -1 057 | -1 453 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 291 | 300 | 1 890 |
Ylijäämä / Alijäämä yhteensä | -6 773 | -581 | -1 868 |
Kustannusvastaavuus % | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 90 | 99 | 96 |
— Tie- ja rautatieliikenne -toimiala | 92 | 102 | 98 |
— Ilmailu -toimiala | 82 | 82 | 91 |
— Merenkulku -toimiala | 62 | 67 | 59 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 105 | 105 | 128 |
Kustannusvastaavuus % yhteensä | 91 | 99 | 98 |
1) Vuoden 2009 tiedot perustuvat virastouudistusta edeltävään tilanteeseen, jonka vuoksi toteutumaluvuissa merenkulku -toimialan yhteiskustannukset on jouduttu käsittelemään laskennallisena.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Tuottavuustoimet | -30 |
Maksujen alennus | 30 |
Palkkausten tarkistukset | 89 |
Uudelleenkohdentaminen | 38 |
Tekniset siirrot | 378 |
Lentoliikenteen valvontamaksun tarkistus | 1 400 |
Yhteensä | 1 905 |
2011 talousarvio | 35 385 000 |
2010 III lisätalousarvio | 59 000 |
2010 talousarvio | 33 480 000 |
2009 tilinpäätös | 24 019 000 |