Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2009

5.4. Vetenskaps-, teknologi- och innovationspolitikenPDF-versio

Vetenskaps-, teknologi- och innovationspolitiken är i ett exceptionellt viktigt utvecklingsskede. Regeringen har vidtagit betydande åtgärder, vars gemensamma mål är att höja forskningen och innovationsverksamheten kvalitativt och kvantitativt till en internationell toppnivå.

Ett av målen i regeringsprogrammet är att forskningsfinansieringen ska vara fyra procent av bruttonationalprodukten före utgången av denna valperiod.

Universitetsväsendet håller på att förnyas i sin helhet. Regeringen överlämnar till riksdagen en proposition om en ny universitetslag under vårsessionen 2009. Med Tekniska högskolan, Helsingfors handelshögskola och Konstindustriella högskolan som grund har det bildats ett universitet i stiftelseform: Aalto-universitetet. Också alla de övriga universiteten kommer att bli självständiga juridiska personer. Förändringarna kräver betydande finansiering i fråga om såväl Aalto-universitetets grundkapital som säkrandet av likviditeten och rörelsekapitalet för de universitet som verkar som offentligrättsliga institutioner.

Den nationella innovationsstrategi som håller på att bli färdig innehåller centrala rekommendationer och åtgärdsförslag för genomförandet av en ny innovationspolitik på bred front. Genom att betona efterfrågeorientering och kundanpassning försöker man främja konkurrenskraften och förnyelsen i näringslivet. Regeringen har för avsikt att överlämna strategin till riksdagen för behandling. En internationell helhetsbedömning av innovationssystemet ska inledas.

Statens sektorsforskning förnyas utifrån undervisningsministeriets beredning. Man fortsätter med den strukturreform i fråga om forskningsinstituten som redan inletts. Nationella forskningsinfrastrukturer och Finlands deltagande i Europeiska unionens gemensamma infrastrukturer stärks.

Genom strukturella utvecklingsåtgärder stöder man även en övergång till fyrstegsmodellen för forskarkarriärer i universitet och forskningsinstitutioner. Högskolornas internationalisering effektiviseras utifrån den nationella strategi som blir färdig före utgången av 2008.

Finansieringen för forskning och innovationer riktas selektivt till de viktigaste ändamålen. Koncentrationerna av strategisk spetskompetens (SHOK) är i central position i detta sammanhang. Ett centralt redskap för att stärka innovationsbasen i regionerna är programmet för kompetenscentra (OSKE). De utvecklingsåtgärder som pågår säkerställer samtidigt en bred tillväxt i fråga om kompetens och innovationskapacitet.

Europeiska unionens verksamhet på forsknings- och innovationsområdet blir allt viktigare även för medlemsstaternas nationella utvecklingsverksamhet. Stora förväntningar ställs på det europeiska området för forskning och innovation (ERIA) som helhet, samtidigt som många enskilda verksamhetsformer inom ramprogrammet för unionen och dess forskning även har en betydande ställning när det gäller utformandet av nationell utvecklingspolitik.

I det forskningsanslag som föreslås för universiteten för 2009 i tablå 18 ingår 60 miljoner euro som en del av den finansinvestering av engångsnatur på 200 miljoner euro som anvisats för Aalto-universitetets grundkapital.

Tablå 18. Utvecklingen av de centrala anslagen för forskning och utvecklingsarbete, mn euro

  2008
ordinarie
budget
2009
budgetprop.
2008—2009
förändring
2008—2009
förändring, %
         
Universitet 459 531 91 20
Statliga forskningsanstalter 292 304 13 5
— varav statens tekniska forskningscentral 80 85 5 6
Forskningsorganisationernas forskningsanslag, sammanlagt 751 855 105 14
         
Finlands Akademi 292 308 16 6
Teknologiska utvecklingscentralen 526 562 36 7
Finansieringsorganisationer sammanlagt 818 870 52 6
         
Företags beredning av forsknings- och utvecklingsprojekt samt uppfinningsverksamhet   10 10  
         
Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för forskningsverksamhet enligt lagen om specialiserad sjukvård 49 40 -9 -18
Sammanlagt 1 618 1 775 157 10