Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
     Yhteenveto
            Kehitysyhteistyö
            Lähialueet
            Rauhanturvaaminen
            Oikeusturva
            Ulkomaalaishallinto
            Poliisitoimi
            Pelastustoimi
            Rajojen vartiointi
            Kunta-asiat
            Rauhanturvaamis-toiminta
            Valtion eläkemenot
            Maksut EU:lle
            Yliopistojen rahoitus
            Opintotuki
            Aluehallinto
            Metsätalous
            Vesivarat
            Liikenneinfrastruktuuri
            Viestintä
            Joukkoliikenteen tuki
            Elinkeinoelämän tuet
            Elinkeinopolitiikka
            Teknologiapolitiikka
            Energiapolitiikka
            Yrityspolitiikka
            Omistajapolitiikka
            TE-keskukset
            Sosiaalivakuutusmaksut
            Sotilasvammakorvaukset
            Työvoimapalvelut
            Pakolaiskiintiö
            Ympäristönsuojelu
            Asuminen
          Valtuudet
   Numerotaulu
   Tuloarviot

Talousarvioesitys 2003

Työvoimapalvelut

Julkisen työvoimapalvelun tehtävä on työmarkkinoiden toimivuuden edistäminen yhteensovittamalla työvoiman kysyntää ja tarjontaa. Työvoimatoimiston palveluprosessin ydintehtävänä on taata, että avoimet työpaikat täyttyvät laadukkaasti, työnhakijoiden työnhakujaksot lyhenevät ja todennäköisyys joutua pitkäaikaistyöttömäksi pienenee. Lisäksi työnantajien tulevat työvoiman tarpeet ja osaamisvaatimukset selvitetään ja niihin haetaan ratkaisuja yhdessä muiden toimijoiden kanssa.

Työvoimatoimistot ovat työvoima- ja elinkeinokeskusten alaisia paikallishallinnon toimielimiä. TE -keskusten työvoimaosastot ohjaavat työvoimapolitiikan toimeenpanoa alueensa työvoimatoimistoissa. Nykyistä 171 itsenäisen työvoimatoimiston ja 115 sivutoimiston ja palvelupisteen toimistoverkkoa kehitetään yhteistyössä TE -keskusten kanssa siten, että itsenäisten työvoimatoimistojen määrä vähenee sivutoimistojen ja palvelupisteiden määrän samalla kasvaessa. Lisäksi palveluprosessia kehitetään siten, että huomattava osa työpaikka-, koulutus- ja työttömyysturvaneuvontaan liittyvistä tehtävistä voidaan jatkossa antaa sähköisinä tai telepalveluina.