Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2003

Talousarvioesityksen vaikutus kuntien talouteenPDF-versio

Talousarvioesitys vaikuttaa kuntien talouteen valtionosuuksia ja -avustuksia sekä veroperusteita koskevien muutosten kautta. Valtion toimenpiteiden kuntataloutta vahvistava vaikutus on nettomääräisesti 126 milj. euroa vuonna 2003.

Vuoden 2002 alusta lopetettu arvonlisäveron palautusten takaisinperintä vaikuttaa vuonna 2003 täysimääräisenä, mikä vähentää kuntien menoja arviolta 147 milj. euroa ja kuntien osuutta yhteisöverosta 136 milj. euroa vuoteen 2002 verrattuna. Lisäksi kunnallisen ansiotulovähennyksen ja tulonhankkimisvähennyksen korotus vähentää kuntien verotuloja arviolta 85 milj. euroa vuonna 2003. Verotusta käsitellään tarkemmin luvussa 4.1.

Valtionosuudet

Kuntien valtionosuuksiin ehdotetaan vuonna 2003 yhteensä 5 041 milj. euroa, mikä on 325 milj. euroa enemmän kuin vuonna 2002. Valtionosuuksia tarkistetaan valtionosuuslainsäädännön nojalla puolella arvioidusta täydestä kustannustason muutoksesta eli 1,4 prosentilla. Tarkistus lisää valtionosuuksia 89 milj. euroa, josta kuntien ja kuntayhtymien osuus on 78 milj. euroa.

Taulukko 12. Kuntien valtionavut valtion talousarviossa, käyttötalous milj. euroa

  2001 2002 2003
       
Valtionosuusjärjestelmän piirissä olevat laskennalliset
valtionosuudet tasauserineen
     
   SM 175 166 165
   OPM, ml. veikkausvoittovarat, 1 830 2 020 2 123
   siitä kuntayhtymien yksikköhintarahoitus 823 909 956
   STM 2 352 2 530 2 753
Laskennalliset valtionosuudet yhteensä 4 357 4 716 5 041
       
Muut valtionavut      
   SM, harkinnanvarainen rahoitusavustus 57 54 47
   SM, kuntien yhdistymisavustukset 8 6 8
   OPM, harkinnanvaraiset avustukset 55 50 51
   OPM, ammatillinen lisäkoulutus 79 96 102
   OPM, kulttuuritoiminta, liikuntatoimi ja nuorisotyö 28 28 28
   STM, erikoissairaanhoitolain mukainen tutkimus (EVO) 57 57 49
   STM, lääkäri- ja hammaslääkärikoulutus (EVO) 74 74 82
   STM, lastensuojelu 28 31 37
   STM, lasten ja nuorten psykiatria 8 3 0
   STM, huumeiden käyttäjien hoito 0 8 8
   STM, syrjäytymisuhan alaiset lapset ja nuoret 0 0 5
   STM, kehittämishankkeet 0 0 16
   STM, sosiaalialan osaamiskeskukset 0 3 3
   TM, työllistämistuki kunnille 95 90 78
   TM, kuntouttava työtoiminta 0 19 4
   TM, korvaukset maahanmuuttajista 45 47 43
   Muut 3 3 3
Muut 537 569 564
Valtionavut yhteensä 4 894 5 285 5 605

Hyvinvointipalvelujen edistämiseksi sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksia lisätään vuonna 2002 päätettyjen 74 milj. euron lisäksi 98 milj. euroa vuonna 2003. Kansallisen terveysprojektin toteuttamista varten sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksia lisätään 57 milj. euroa ja kehittämishankkeisiin osoitetaan 8 milj. euroa.

Kuntien menoja ja valtionosuuksia nostaa hammashuollon laajennuksen vaikutus täysimääräisenä sekä syrjäytymisuhan alaisten lasten ja nuorten palveluiden lisääminen.

Kuntien harkinnanvaraisiin rahoitusavustuksiin ehdotetaan 47 milj. euroa, mikä on 7 milj. euroa vähemmän kuin vuonna 2002. Kuntien yhdistymistä kannustetaan sekä yhdistymisavustuksilla että investointituilla yhteensä 8 milj. eurolla, missä on lisäystä 2 milj. euroa vuoteen 2002 nähden.

Taulukko 13. Valtion toimenpiteiden vaikutukset kunnallistalouteen valtion
talousarviossa, milj. euroa, muutokset vuodesta 2002 vuoteen 2003

    menot tulot  
         
1. Toiminnan muutokset ja budjettipäätökset        
 — verotulotasaukset     +48  
 — harkinnanvarainen avustus     -7  
 — kuntien yhdistymisavustukset ja investointituki     +2  
 — hätäkeskusten siirto valtiolle   -3 -3  
STM:n valtionosuuden korotus +1,51 %-yks. (25,36→26,87 %):        
 — hyvinvointipalvelujen edistäminen (EK-ryhmät) +0,92 %-yks.     +98  
 — kansallinen terveysprojekti +0,54 %-yks.     +57  
 — perustamishankkeiden alv. kuittauksen ja seutukunnallisten
hankkeiden poistuminen +0,05 %-yks.
    +5  
 — kansallinen terveysprojekti, kehittämishankkeet   +8 +8  
 — kansallinen terveysprojekti, erillisrahoitus   -25 -25  
 — lasten psykiatria, erillisrahoitus     -3  
 — aikuisten hammashuolto   +14 +4  
 — toimeentulotuen ja ansiotulojen yhteensovitus   +4 +1  
 — päivähoito-oikeuden laajennus, pidennetty oppivelvollisuus   +4 +1  
 — sosiaalinen luototus   +2 +1  
 — syrjäytymisuhan alaisten lasten ja nuorten palvelut   +5 +5  
 — perustamishankkeet OPM     -1  
 — perustamis- ja kehittämishankkeet STM     -1  
 — loppuerät OPM     -35  
 — työllistämistuki kunnille   -12 -12  
Yhteensä   -3 +143  
         
2. Indeksikorotukset 1,4 % (puolet täysimääräisestä 2,7 %:n kust.tason noususta = 1,3 % v. 2003 ja v. 2000 korjaus 0,1 % puolitettuna = 0,05 %)        
OPM, josta 47      
 — kunnat 77 % 36      
 — yksityiset 23 % 11      
STM 40      
SM 2      
Yhteensä, 89      
josta kunnat 78   +78  
         
3. Verotuksen ja sotumaksujen muutokset        
— Alv-takaisinperinnän poistuminen kokonaan (v. 2002 2 kk)   -147    
— Yhteisöveron jako-osuuden muutos -3,47 %-yks. (23,22→19,75) vuositasolla yht. -187 milj. euroa, v. 2003 -160 milj. euroa:        
      alv-kuittaus -2,95 %-yks. (12,03 %→14,98 %-yks.)     -136  
      rahoitussuhteiden muutos +0,63 %-yks. (-1,13→-0,5 %-yks.)     +29  
      verotulotasauksen muutos -1,15 %-yks. (-0,87→2,02 %-yks.)     -53  
— Ansiotuloverotuksen kevennykset, vuositasolla yht. 102 milj. euroa, v. 2003 10/12 n. -85 milj. euroa:        
      valtion tuloveroasteikon 1 %:n tarkistus, vuositasolla 1 milj. euroa     -85  
      marginaaliveroprosenttien alennus 0,3 %-yks., vuositasolla -1 milj. euroa        
      ansiotulovähennyksen korotus, vuositasolla -63 milj. euroa        
      tulonhankkimisväh. enimmäismäärän korotus, vuositasolla -35 milj. euroa        
Yhteensä   -147 -245  
Valtion toimenpiteiden vaikutukset yhteensä       Netto-
vaikutus
 — ilman indeksikorotusta   -150 -102 +48
 — indeksikorotukset mukaan lukien   -150 -24 +126

Vuonna 2001 kuntien ja kuntayhtymien vuosikate oli 1,9 mrd. euroa ja parani 239 milj. euroa edellisvuodesta. Vuosikate ylitti käyttöomaisuuden poistot. Eniten vuosikate kohentui 2000—6000 asukkaan kunnissa. Nettoinvestoinnit lisääntyivät selvästi edellisvuodesta, mikä johtui mm. myyntivoittojen vähenemisestä. Vuosikate ei riittänyt nettoinvestointien rahoittamiseen.

Vuonna 2002 kuntien sekä kuntayhtymien yhteenlaskettu vuosikate laskee edellisvuodesta. Vaikka verotulojen kasvu selvästi hiipuu, kompensoi tähän syntyvää aukkoa valtionosuuksien selvä lisäys. Käyttötalouden valtionosuudet lisääntyvät v. 2002 8 prosenttia. Kuntien toimintamenot kasvavat nopeasti, minkä vuoksi toimintakate laskee. Menojen nousu johtuu lähinnä palkkasumman kasvusta. Investointien arvioidaan pysyvän lähes viime vuoden huipputasolla.

Vuonna 2003 kuntien verotulojen arvioidaan edelleen supistuvan. Kuntien taloutta vahvistaa kuitenkin valtionosuuksien nopea kasvu. Kuntien toimintamenojen arvioidaan kasvavan hitaammin kuin edellisvuonna. Kuntien ja kuntayhtymien yhteenlasketun vuosikatteen sekä tilivuoden tuloksen arvioidaan heikkenevän. Kuntien investointien taso pysyy edelleen korkeana ja kuntien rahoitustaseet heikkenevät.

Taulukko 14. Kuntatalouden kehitys vuosina 2001—2003, kuntien tilinpidon
mukaan, milj. euroa1)

    2001 2002 2003
         
1. Toimintakate -15 002 -15 841 -16 426
2. Verotulot 14 084 13 590 13 160
3. Käyttötalouden valtionosuudet 3 668 3 962 4 241
4. Muut rahoituserät, netto -815 70 0
5. Vuosikate 1 935 1 781 976
6. Satunnaiset erät, netto 202 170 0
7. Investoinnit, netto 2 348 2 100 2 000
8. Ylijäämä (=5.+6.-7.) -211 -149 -1 024
9. Poistot käyttöomaisuudesta 1 450 1 500 1 550
10. Vuosikate - poistot 485 281 -574
11. Lainakanta 4 350 4 455 5 170
12. Kassavarat 3 080 3 035 2 728
13. Nettovelka (=11.-12.) 1 270 1 420 2 442

1) Tässä osassa kuntatalouden kehitystä tarkastellaan kuntien tilinpidon mukaisin käsittein. Luvussa 3.2 kuntataloutta tarkastellaan kansantalouden tilinpidon mukaisin käsittein.