Talousarvioesitys 2018
Pääluokka 28
VALTIOVARAINMINISTERIÖN HALLINNONALA
Talousarvioesitys HE 106/2017 vp (19.9.2017)
Selvitysosa:
Globalisoituneessa, digitalisoituvassa maailmassa suomalaiseen yhteiskuntaan vaikuttaa kolme keskeistä kehityskulkua, joilla on suoria vaikutuksia valtiovarainministeriön toimialalla:
- — Suomi ikääntyy edelleen
- — Kansainvälinen taloudellinen toimintaympäristö on epävakaa ja vaikeasti ennustettava
- — Yhteiskunnan digitalisoituminen etenee ja sen vaikutus näkyy laajasti kaikilla sektoreilla. Samalla globaali kilpailu voimistuu.
Väestön ikääntyminen heikentää yhä voimakkaammin kasvuedellytyksiä ja lisää julkisia menoja. Suomen ikärakenteen vanhenemiskehitys on vasta alussa, ja kehityksen vaikutus palvelutuotannon kustannuksiin ja talouskasvun hidastumiseen tasaantuu vasta 2030-luvulla. Ikääntyminen ei ole yhtenäistä koko Suomessa. Kaupunkiseudut kasvavat, ja haja-asutusalueilla väestö vähenee.
Euroopan ja euroalueen maiden taloudellinen tilanne on rahoitus- ja velkakriisien jäljiltä edelleen häiriöaltis. Kansainvälinen toimintaympäristö ja turvallisuuspoliittinen tilanne on poikkeuksellisen epävakaa, ja samaan aikaan monilla Euroopan mailla on erittäin heikko kyky kestää uusia talouden sokkeja.
Kilpailukykyhaasteet eivät poistu. Vaikka perinteinen tavaratuotannon globalisaatio on finanssikriisin jälkeen hidastunut ja ehkä jopa pysähtynyt, digitaalisuuden vaikutukset ulkomaankauppaan ja talouteen yleisemminkin ovat vasta aluillaan. Verkkokauppa kasvaa, ja yhä suurempi osa palveluista välitetään verkossa. Siten rajanveto avoimen ja suljetun sektorin välillä käy yhä vaikeammaksi. Kehityksellä on vaikutuksia niin markkinoiden muotoutumiseen kuin veropohjaan ja valtion tuloihin.
Maakuntien perustaminen, sote-palveluiden järjestämisvastuun siirtäminen niille ja maakuntien rahoitusratkaisu on merkittävä uudistuskokonaisuus, joka vaikuttaa myös julkisen talouden ohjaukseen. Väestön ikääntymisestä aiheutuvan sosiaali- ja terveyspalvelutarpeen kasvun hillintä siirtyy uudistuksen myötä suoremmin valtion ohjaukseen. Maakuntalainsäädännössä maakuntien ohjaukselle on luotu kehikko, jonka tarkoituksena on turvata menokasvun hillintää ja maakuntien hyvää taloudenhoitoa.
Valtiovarainministeriö asettaa toimialalleen seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet. Lukuperusteluissa on kuvattu toiminnallisia tavoitteita, joilla edistetään yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista.
- — Valtiontalous vahvistuu, kestävyysvaje pienenee ja velkaantumisaste alenee.
- — Kuntatalouden rahoitusasema paranee.
- — Verovaje on alhainen.
- — Alue- ja paikallishallinto on selkeä ja yksinkertainen sekä tukee julkiselle taloudelle asetettujen tavoitteiden toteutumista.
- — Digitalisoinnin ja sen ohjaus- ja investointimallin avulla toteutetaan tehokkaammat ja tuloksellisemmat toimintatavat
- — Valtionhallinnon keskitettyjen palvelujen kustannukset alenevat ja tuottavuus paranee toimitilahallinnon, tietotekniikkapalvelujen sekä talous- ja henkilöstöhallintopalvelujen osalta.
Valtiovarainhallinnolla on strateginen vastuu tasapainoisen ja kestävän kasvun talouspolitiikasta, valtiontalouden hyvästä hoidosta, kestävän kuntatalouden toimintaedellytyksistä sekä tuloksellisesta julkisesta hallinnosta.
Valtiovarainhallinto on talouden, julkisen hallinnon ja julkisten palvelujen uudistaja ja ohjaaja. Valtiovarainhallinnon toiminnan tavoitteena on kestävä, kilpailukykyinen ja innovatiivinen kansantalous, jonka julkinen sektori on tehokas ja laadukas. Valtiovarainhallinto turvaa osaltaan tulevien sukupolvien talouden perustan ja valinnanmahdollisuudet.
Valtiovarainhallinnon toiminta perustuu vahvaan tietopohjaan ja näkemykseen tulevaisuuden muutostarpeista ja niitä tukevista ohjausprosesseista, asiakaslähtöisten julkisten palvelujen tehokkaaseen tuottamiseen sekä valtion yhteisten palvelujen tehokkaaseen järjestämiseen.
Valtiovarainministeriö suunnittelee ja johtaa toimintaansa seuraavina kokonaisuuksina:
- — talouspolitiikan valmistelu
- — hallintopolitiikan valmistelu
- — hallinnonalan ohjaus.
Valtiovarainministeriö valmistelee ja toteuttaa hallituksen talouspolitiikkaa. Ministeriö myös valmistelee Suomen osalta EU:n talouspolitiikan koordinointia ja euroalueen talouspolitiikkaa.
Talouspolitiikan valmistelu edellyttää talouden kehityksen seurantaa, analysointia ja ennustamista. Valtiovarainministeriön ennusteet laaditaan riippumattomasti ministeriön kansantalousosastolla. Ministeriö tekee tiiviisti yhteistyötä Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen kanssa ja hyödyntää enenevässä määrin tutkimuskeskuksen asiantuntemusta talouspolitiikan valmistelutyössä. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen tutkimusalueita ovat julkisten palvelujen vaikuttavuus, julkisen talouden rahoitus ja tulonsiirrot sekä työmarkkinat ja kestävää kasvua tukeva politiikka.
Valtiovarainministeriö on tiivistänyt talouspolitiikan valmistelun yhteyttä hallintopolitiikan valmisteluun. Tämä näkyy mm. julkisen talouden suunnitelmassa. Ministeriö kohdentaa resurssejaan enenevässä määrin julkisen talouden ja palvelurakenteen analyyseihin ja valmistelee jatkossakin toimenpiteitä julkisen talouden tasapainon vahvistamiseksi. Keskeistä on hallitusohjelman menolinjauksen noudattaminen ja sen vaikutusten arviointi. Keskeinen tehtävä on julkisen talouden suunnitelman valmistelu.
Peruspalvelujen turvaaminen edellyttää julkisten menojen rakenteellista alentamista hallitusohjelman mukaisesti väestön ikärakenteen muuttuessa ja kuntien menopaineiden kasvaessa. Julkisessa toiminnassa keskeistä on vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden parantaminen mm. lisäämällä sähköisiä toimintaprosesseja, keskittymällä ydintoimintoihin sekä valtion ja kuntien välisen työnjaon ja rahoitussuhteiden tarkistaminen.
Valtiovarainministeriö vaikuttaa EU:n budjetin valmisteluun nettomaksajan näkökulmasta. Ministeriö pyrkii vaikuttamaan siihen, että EU:n toimintaa ja voimavaroja kohdennetaan asioihin, joissa EU:n ja jäsenvaltioiden yhteistyö saa aikaan lisäarvoa unionille.
Rahoitusmarkkinapolitiikalla valtiovarainministeriö vahvistaa ja luo rahoitusmarkkinoille toimintapuitteet ja pelisäännöt, jotka ylläpitävät yleisön luottamusta rahoitusmarkkinoiden toimintaan Suomessa ja kansainvälisesti. Suomen tavoitteena EU:n talouskriisin ajan on ollut euroalueen taloudellisen vakauden, kasvun ja työllisyyden turvaaminen sekä Suomen riskien rajaaminen pienimpään mahdolliseen turvaten suomalaisten veronmaksajien edut.
Veropolitiikan tavoitteena on Suomen verojärjestelmän kilpailukyvyn säilyttäminen ja veropohjan turvaaminen eri veromuodoissa. Valtiovarainministeriön tehtävänä on kehittää verojärjestelmiä ja arvioida veropoliittisten toimenpiteiden vaikutuksia.
Verohallinto toimittaa verotusta ja tilittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille. Tulli turvaa yritysten ulkomaankaupan sujuvuuden, huolehtii EU:n kauppapolitiikan täytäntöönpanosta ja valmisteverotuksen valvonnasta sekä takaa tuloksellisen rikostorjunnan.
Valtiovarainministeriö vastaa valtion velanhoidon strategisesta ohjauksesta ja tavoitteenasettelusta ja Valtiokonttori toteuttaa velanhoidossa tarvittavat rahoitusoperaatiot. Valtion velanhallinnan strategisena tavoitteena on tyydyttää valtion rahoitustarve ja minimoida velasta aiheutuva kustannus pitkällä aikavälillä hyväksyttäväksi katsottavalla riskitasolla. Toiminnon merkitys korostuu valtion siirryttyä velkojensa lyhentämisestä uusien velkojen ottajaksi.
Valtion eläkerahaston (VER) avulla valtio varautuu eläkemenojen maksamiseen ja niistä aiheutuvien vuosittaisten menojen tasaamiseen. VER on valtion talousarvion ulkopuolinen rahasto, josta voidaan siirtää varoja talousarvion katteeksi.
Tilastokeskus huolehtii tilastojen laadinnasta sekä kansallisen tilastotoimen kehittämisestä yhteistyössä muiden tilastoja laativien valtion viranomaisten kanssa.
Valtiovarainministeriö valmistelee julkisen hallinnon kehittämisen yleiset periaatteet. Valmistelu ulottuu valtionhallinnon lisäksi kuntien toiminnan yleisten edellytysten kehittämiseen. Tavoitteena on hallitusohjelman tavoiteasettelun pohjalta kehittää hallinnon rakenteita ja ohjausjärjestelmiä, parantaa ministeriöiden tulos- ja talousohjausta, kehittää tietohallintoa ja julkishallinnon informaatioteknologian hyödyntämistä sekä syventää konserniohjausta ja -ratkaisuja.
Valtion yhteisiä toimintoja ja palveluja ohjataan ja kehitetään tavoitteena yhtenäisesti toimiva, lisäarvoa ja mittakaavaetuja tuottava, osaamista yhdistävä valtiokonserni.
Valtiovarainministeriö luo valtion vastuulla olevan palvelutuotannon konserniperiaatteita ja konsernipalveluja.
Henkilöstövoimavarojen käytön ohjaus ja tietotekniikan tehokkaampi hyödyntäminen korostuvat sekä palvelutuotannossa että valtionhallinnon sisäisissä järjestelmissä.
Valtiovarainministeriö varmistaa valtiolle yhtenäisen ja taloudellisen hankinta-, toimitila- ja matkustuspolitiikan.
Valtiovarainhallinto edistää valtion kilpailukykyä työnantajana. Valtiovarainministeriö valmistelee valtion työnantajapolitiikkaa ja eläketurvaa koskevat säädökset.
Talous- ja henkilöstöhallinnon tehtävien uudistamista jatketaan. Palvelukeskusprosesseja ja toimintakulttuuria yhdenmukaistetaan tehokkuushyötyjen saavuttamiseksi.
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori tuottaa ja kehittää kustannustehokkaasti valtionhallinnolle suunnatut toimialariippumattomat ICT-palvelut sekä hallinnon turvallisuusverkkopalvelut valtiovarainministeriön ohjauksessa.
Valtiovarainministeriö vastaa julkisen hallinnon tieto- ja viestintäteknisten toimintojen (ICT) ohjaamisesta ja kehittämisestä. Ohjauksen tavoitteena ovat asiakaslähtöiset, ensisijaisesti digitaaliset, yhteentoimivat, kustannustehokkaat ja tietoturvalliset julkiset palvelut ja tiedonhallinta valtionhallinnossa, kunnallishallinnossa sekä valmistelussa olevassa maakuntahallinnossa. Ohjausrakenteita ja investointimallia uudistetaan vuonna 2018.
Sähköisen asioinnin ensisijaisuuden edistäminen etenee niin sähköisen viestinvälittämisen kuin ensisijaisesti digitaalisesti tarjottavien palveluiden kautta. Palveluiden kehittämisen ja kartoittamisen lisäksi lainsäädännön kehittäminen ja merkittävässä muutoksessa niin kansalaisille kuin viranomaisille suunnattu viestintä mahdollistaa asiakaskeskeisen muutoksen.
Valtiovarainministeriö on käynnistänyt selvitystyön koskien suomalaisen henkilötunnuksen uudistamista ja valtion takaaman identiteetin hallinnoimista. Selvitystyön tavoitteena on vuoden 2019 loppuun mennessä tehdä esitys tuleville vuosikymmenille ulottuvasta kansallisesta toimintamallista henkilöiden yksilöimiseen Suomessa ja kuvata viranomaisten rooli henkilöön liittyvien ydintietojen hallinnassa.
Kuntien talous- ja toimintatietojen, tilastoinnin ja tietohuollon kehittämisohjelmassa kehitetään kuntia ja kuntayhtymiä koskevan julkisen talouden suunnitelman ja kuntatalousohjelman sekä kuntien omassa päätöksenteossa tarvittavan taloutta kuvaavan taloustiedon tuotantoa ja automaattisia prosesseja sekä tietojen saatavuutta ja yhteentoimivuutta. Kuntatieto-ohjelman tuotoksia ja toimintamalleja otetaan käyttöön perustettavien maakuntien julkisen talouden suunnitteluun liittyvissä prosesseissa ja tietomäärityksissä.
Valtiovarainministeriön pääluokan menoista noin 95 % on erilaisia säädös- tai sopimusperusteisia etuuksia, jäsenmaksuja ja tukia, joihin ei liity välittömiä sukupuolivaikutuksia.
Valtiovarainministeriön hallinnonalalla otetaan huomioon sukupuolivaikutukset lainsäädännön valmistelussa, henkilöstö- ja työnantajapolitiikassa, hankkeissa, talousarvion valmistelussa ja virastojen tulosohjauksessa.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
||
28.60.02 | Erikseen budjetoidut palkkamenot (arviomääräraha) | ||
— sopimusvaltuus | 4,6 | 4,6 | |
28.92 | EU ja kansainväliset järjestöt | ||
— sopimusvaltuus | 4 586,0 | 4 586,0 |
Hallinnonalan määrärahat
TA 1000 € |
LTA I 1000 € |
LTA II 1000 € |
Yhteensä 1000 € |
||
01. | Hallinto | 167 748 | 17 858 | 0 | 185 606 |
01. | Valtiovarainministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
30 415 | 1 778 | — | 32 193 |
20. | Valtion kiinteistöstrategian toteuttaminen ja hallinnonalan omistajaohjaus (siirtomääräraha 2 v) |
245 | — | — | 245 |
29. | Valtiovarainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) |
124 088 | — | — | 124 088 |
69. | Suomen Pankin eräiden sijoitustuottojen siirto Kreikan valtiolle (kiinteä määräraha) |
13 000 | 16 080 | — | 29 080 |
10. | Verotus ja tulli | 579 446 | 3 980 | 19 595 | 603 021 |
01. | Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
368 601 | 2 892 | 6 595 | 378 088 |
02. | Tullin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
164 518 | 1 088 | — | 165 606 |
03. | Kansallisen tulorekisterin toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) |
1 727 | — | — | 1 727 |
63. | Takaisin maksetut verot (arviomääräraha) |
15 900 | — | 13 000 | 28 900 |
95. | Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha) |
22 700 | — | 0 | 22 700 |
97. | Autoveron vientipalautus (arviomääräraha) |
6 000 | — | 0 | 6 000 |
20. | Palvelut valtioyhteisölle | 38 881 | 1 497 | 160 | 40 538 |
01. | Valtiokonttorin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
23 721 | 528 | 160 | 24 409 |
02. | Keskitettyjen valuuttatilien kurssierot (arviomääräraha) |
50 | — | — | 50 |
06. | Sähköisen asioinnin ja hallinnon yhteiset palvelut (siirtomääräraha 2 v) |
110 | — | — | 110 |
07. | Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) |
2 000 | 533 | — | 2 533 |
09. | Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
3 000 | 436 | — | 3 436 |
10. | Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen investointimenot (siirtomääräraha 2 v) |
10 000 | — | — | 10 000 |
88. | Senaatti-kiinteistöt | 0 | 0 | 0 | 0 |
30. | Tilastotoimi, taloudellinen tutkimus ja rekisterihallinto | 84 180 | 1 156 | 213 | 85 549 |
01. | Tilastokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
47 299 | 873 | — | 48 172 |
02. | Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
3 412 | 31 | 213 | 3 656 |
03. | Väestörekisterikeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
33 469 | 252 | — | 33 721 |
40. | Valtion alue- ja paikallishallinto | 80 783 | 782 | 0 | 81 565 |
01. | Aluehallintoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
50 402 | 444 | — | 50 846 |
02. | Maistraattien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
27 899 | 338 | — | 28 237 |
03. | Alue- ja paikallishallinnon tukitoimet (siirtomääräraha 3 v) |
2 482 | — | — | 2 482 |
50. | Eläkkeet ja korvaukset | 4 953 587 | 0 | 0 | 4 953 587 |
15. | Eläkkeet (arviomääräraha) |
4 673 697 | — | — | 4 673 697 |
16. | Ylimääräiset eläkkeet (arviomääräraha) |
2 050 | — | — | 2 050 |
17. | Muut eläkemenot (arviomääräraha) |
2 643 | — | — | 2 643 |
50. | Vahingonkorvaukset (arviomääräraha) |
40 500 | — | — | 40 500 |
63. | Muiden eläkelaitosten vastattavaksi kuuluvat eläkemenot (arviomääräraha) |
217 200 | — | — | 217 200 |
95. | Muiden eläkelaitosten valtion puolesta maksamien eläkemenojen ja valtiolle maksamien ennakoiden korkomenot (arviomääräraha) |
17 497 | — | — | 17 497 |
60. | Valtionhallinnon yhteiset henkilöstömenot | 15 865 | 0 | 1 500 | 17 365 |
02. | Erikseen budjetoidut palkkamenot (arviomääräraha) |
15 | 0 | — | 15 |
10. | Työturvallisuuden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) |
850 | — | — | 850 |
12. | Osaamisen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) |
15 000 | — | 1 500 | 16 500 |
70. | Valtionhallinnon kehittäminen | 240 402 | 9 773 | -165 | 250 010 |
01. | Valtion ICT:n ohjaus ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) |
4 125 | 1 176 | — | 5 301 |
02. | Valtion talous-, henkilöstö- ja toimitilahallinnon tietojärjestelmät (siirtomääräraha 3 v) |
5 000 | — | — | 5 000 |
05. | Maakunta- ja sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmistelun ja toimeenpanon tuki ja ohjaus (siirtomääräraha 3 v) |
180 070 | 18 900 | — | 198 970 |
20. | Tuottavuuden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) |
23 268 | -8 377 | -6 165 | 8 726 |
21. | Kansallisen tulorekisterin toteutus (siirtomääräraha 3 v) |
15 663 | — | 0 | 15 663 |
22. | Hallinnon palveluiden digitalisoinnin tuki (siirtomääräraha 3 v) |
4 176 | -1 926 | 6 000 | 8 250 |
40. | Turvallisuusviranomaisten viestintäverkot (siirtomääräraha 3 v) |
8 100 | — | — | 8 100 |
80. | Siirrot Ahvenanmaan maakunnalle | 265 302 | 7 378 | 1 756 | 274 436 |
30. | Ahvenanmaan tasoitusmaksu (arviomääräraha) |
237 302 | 7 764 | 1 756 | 246 822 |
31. | Verohyvitys Ahvenanmaan maakunnalle (arviomääräraha) |
15 000 | 200 | — | 15 200 |
33. | Arpajaisveron tuoton palauttaminen Ahvenanmaan maakunnalle (arviomääräraha) |
13 000 | -586 | — | 12 414 |
90. | Kuntien tukeminen | 8 587 335 | 3 600 | 0 | 8 590 935 |
20. | Julkisen sektorin yhteisen tietohallinnon ja tiedon hallinnan kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) |
2 475 | 3 600 | — | 6 075 |
22. | Hallinto- ja palvelurakenteiden kehittäminen ja tukeminen (siirtomääräraha 3 v) |
200 | — | — | 200 |
30. | Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen (arviomääräraha) |
8 576 670 | — | — | 8 576 670 |
31. | Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki (arviomääräraha) |
7 990 | — | — | 7 990 |
91. | Työllisyyden ja elinkeinoelämän tukeminen | 261 000 | 23 000 | 0 | 284 000 |
41. | Energiaverotuki (arviomääräraha) |
261 000 | 23 000 | — | 284 000 |
92. | EU ja kansainväliset järjestöt | 1 927 270 | 0 | 0 | 1 927 270 |
03. | Rahoitusvakausviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
2 947 | — | — | 2 947 |
20. | Euroopan unionin osallistuminen matkamenojen korvauksiin (siirtomääräraha 2 v) |
1 500 | — | — | 1 500 |
40. | Isäntämaakorvaus Pohjoismaiden Investointipankille (kiinteä määräraha) |
11 550 | — | — | 11 550 |
60. | Siirto rahoitusvakausrahastoon (siirtomääräraha 3 v) |
18 493 | — | — | 18 493 |
67. | Kansainvälisille rahoituslaitoksille annettujen sitoumusten lunastaminen (arviomääräraha) |
170 | — | — | 170 |
69. | Maksut Euroopan unionille (arviomääräraha) |
1 881 000 | — | 0 | 1 881 000 |
87. | Suomen osuus Aasian infrastruktuuri-investointipankin peruspääomasta (arviomääräraha) |
11 610 | — | — | 11 610 |
99. | Erikseen budjetoidut valtionhallinnon menot | 17 850 | 0 | 200 | 18 050 |
95. | Satunnaiset säädösperusteiset menot (arviomääräraha) |
300 | — | — | 300 |
96. | Ennakoimattomat menot (siirtomääräraha 3 v) |
5 000 | — | — | 5 000 |
97. | Valtion saatavien turvaaminen (arviomääräraha) |
150 | — | 200 | 350 |
98. | Kassasijoitusten riskienhallinta (arviomääräraha) |
12 400 | — | — | 12 400 |
Yhteensä | 17 219 649 | 69 024 | 23 259 | 17 311 932 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 11 965 | 11 929 | 11 841 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 176/2017 vp (16.11.2017)
Selvitysosa:
Väestörekisterikeskukselle siirretään valtiovarainministeriöstä julkisen hallinnon tietohallinnon yhteentoimivuuden, kokonaisarkkitehtuurin, tietoturvallisuuden ja tietohallintohankkeiden ohjauksen toimeenpano- ja suunnittelutehtäviä sekä kehittämistä ja koulutuksen järjestämistä. Valtiokonttorista siirretään Väestörekisterikeskukselle Kansalaisneuvonta. Tehtävät on tarkoitus antaa Väestörekisterikeskukselle valtioneuvoston asetuksella, joka tulisi voimaan 1.1.2018.