Talousarvioesitys 2018
Pääluokka 29
OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN HALLINNONALA
Talousarvioesitys HE 106/2017 vp (19.9.2017)
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla myönnettävät valtionosuudet budjetoidaan myöntöpäätöksen perusteella poiketen tulojen ja menojen kohdentamista koskevista yleisistä määräyksistä. Valtuusmenettelyn piiriin kuuluvat valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan kuitenkin maksuperusteisesti.
Selvitysosa:
Kansainvälisen keskinäisriippuvuuden lisääntyminen ja kansainvälisessä työnjaossa ja työn sisällöissä tapahtuneet muutokset, digitalisaatio ja muu nopeasti kehittyvä teknologia, väestön ikääntyminen, ilmastonmuutos sekä Eurooppaan suuntautunut muuttoliike ovat tehneet toimintaympäristöstä epävarman ja muutosherkän. Epävarmuutta lisäävät meneillään olevat arvojen ja asenteiden muutokset. Yhteiskunnallista yhteenkuuluvuutta ja luottamusta ylläpitävien instituutioiden ja politiikkojen merkitys korostuu.
Maailmanlaajuisesti arvoketjuihin kytkeytyvä tuotanto on mennyt yhä enemmän osaamisintensiiviseen suuntaan. Aiempaa merkittävämpi osuus lisäarvosta ja taloudellisesta kasvusta muodostuu aineettomasta pääomasta ja arvonluonnista. Tämä pätee erityisesti Suomeen. Suomen työmarkkinoilla on kysyntää korkeaa koulutusta ja monipuolista osaamista vaativalle työlle. Työmarkkinoilla on samaan aikaan työvoiman puutetta ja työttömyyttä. Talouden kestävä kasvu ja tuottavuuden paraneminen edellyttävät tiedon, osaamisen ja luovuuden tehokkaampaa hyödyntämistä yrityksissä, palvelujärjestelmissä ja julkisessa hallinnossa.
Talouskasvun näkymät ovat Suomessa pitkästä aikaa varovaisen myönteiset. Talouden rakennemuutos, velkaantuminen ja julkisen sektorin sopeuttamistoimet asettavat ministeriön toiminnalle tiukat reunaehdot. Samaan aikaan kotimaiset ja kansainväliset vertailut ovat osoittaneet, että Suomen suhteellinen asema osaamisyhteiskuntana on heikentynyt. Koulutustason nousu on pysähtynyt. Nuorten osaamistaso on laskussa ja Suomen tiede on jäämässä jälkeen kilpailijamaistaan. Maahanmuuttajien kotoutuminen edellyttää uusia toimia koulutuksessa, kulttuurissa sekä liikunta- ja nuorisotyössä.
Koulutusjärjestelmän laadun ja vaikuttavuuden parantaminen edellyttävät uudenlaisia, avoimia ja kokeilevia toimintatapoja sekä aiempaa aktiivisempaa kotimaisen ja kansainvälisen toimintaympäristön kehityksen seurantaa ja siihen vaikuttamista.
Kasvualoina luovat alat ovat voimakkaasti digitaalisuutta hyödyntäviä, joten digitaalinen kehitys tarjoaa uusia mahdollisuuksia näiden alojen liiketoiminnan ja palvelujen kehittämiselle.
Osaamista ja koulutusta koskevilla kärkihankkeilla kehitetään ministeriön toimialojen rakenteita, ohjausta, sisältöjä ja toimintatapoja niin, että suomalaisten koulutus- ja osaamistaso nousevat. Kärkihankkeilla modernisoidaan oppimisympäristöjä, hyödynnetään digitalisaatiota osaamisessa ja oppimisessa, nopeutetaan siirtymistä työelämään, parannetaan liikunnan, taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta, vahvistetaan korkeakoulujen ja elinkeinoelämän yhteistyötä, toteutetaan toisen asteen ammatillisen koulutuksen uudistus sekä vähennetään koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten määrää.
Tulevina vuosina panostetaan osaamiseen sekä lasten ja nuorten hyvinvointiin. Huippututkimuksen ja tutkimuksen vaikuttavuuden panostuksia lisätään. Luovaa taloutta vahvistetaan. Varhaiskasvatusmaksuja alennetaan. Peruskouluille suunnattu tasa-arvorahoitus kaksinkertaistetaan. Ammatillisen koulutuksen uudistusta tuetaan. Panostuksia tulee myös nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseen.
Korkea sivistystaso, toimivat varhaiskasvatuspalvelut sekä laadukas ja maksuton koulutus ovat suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan perusta. Tasapuoliset mahdollisuudet laadukkaaseen koulutukseen varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen on turvattava koko maassa. Tavoitteena on väestön koulutus- ja osaamistason kohottaminen siten, että suomalaiset ovat maailman osaavin kansa vuonna 2020. Toisen asteen koulutuksen palvelukykyä edistetään. Suomalaisten koulutustasoa kehitetään siten, että tavoitevuonna 2020 työikäisestä aikuisväestöstä 88 prosenttia on suorittanut perusasteen jälkeisen tutkinnon ja 30 prosenttia korkeakoulututkinnon. Vastaavasti 30-vuotiaista 94 prosenttia olisi suorittanut perusasteen jälkeisen ja 42 prosenttia korkeakoulututkinnon.
Osaavan työvoiman saatavuudesta tulee pulaa tietyillä aloilla jo lähitulevaisuudessa. Erityisen suuria työvoiman saatavuusongelmia tulee olemaan sosiaali- ja terveysalalla sekä tekniikan ja liikenteen aloilla. Koulutusjärjestelmään kohdentuvilla toimenpiteillä pidennetään työuria niiden alkupäästä ja kohdennetaan koulutustarjontaa siten, että se vastaa työvoiman alakohtaiseen tarpeeseen. Tavoitteena on, että nuorten kokonaiskoulutuspolku on aikaisempaa lyhyempi ja että he kouluttautuvat aloille, joilla työllistymisen edellytykset ovat hyvät. Koulutuksen ala- ja aluekohtaista tarjontaa suunnataan uudelleen väestökehityksen ja työvoiman tarpeen mukaisesti.
Koulutus- ja tiedepolitiikan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteet ovat
- — Varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten määrä kasvaa nykyisestä
- — Kaikki perusasteen päättävät aloittavat perusasteen jälkeiset opinnot
- — Suurempi osuus uusista ylioppilaista jatkaa opintojaan samana vuonna
- — Koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten määrä laskee
- — Korkeakouluista valmistuneiden keskimääräinen ikä laskee
- — Koulutuksen läpäisyä ja sujuvia siirtymiä parannetaan kaikilla koulutusasteilla
- — Tieteen taso sekä korkeakoulutuksen ja tutkimuksen kansainvälisyyden aste nousee.
Perusopetuksen päättäneiden välitön sijoittuminen koulutukseen (%)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 arvio |
2017 arvio |
2018 arvio |
|
Ammatilliseen koulutukseen sijoittuneet | 43,2 | 44,4 | 44,0 | 44,0 | 44,5 | 44,5 |
— perustutkintoon johtava koulutus1) | 40,3 | 42,1 | 41,8 | 42,0 | 42,5 | 42,5 |
— valmentavat koulutukset2) | 2,9 | 2,3 | 2,2 | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
Lukiokoulutukseen sijoittuneet1) | 50,8 | 51,6 | 52,5 | 53,0 | 53,0 | 53,0 |
Perusopetuksen lisäopetukseen sijoittuneet3) | 3,1 | 2,1 | 1,7 | 3,0 | 2,5 | 1,5 |
Tutkintoon johtavat koulutukset yhteensä | 91,1 | 93,7 | 94,3 | 95,0 | 95,5 | 95,5 |
Lisäopetus ja valmentavat koulutukset yhteensä | 6,0 | 4,4 | 3,9 | 5,0 | 4,5 | 3,5 |
Yhteensä | 97,1 | 98,1 | 98,2 | 100,0 | 100,0 | 99,0 |
---|
1) Lähde: Tilastokeskus.
2) Lähde: valtionosuusjärjestelmän tilastot (myös vuoden 2016 luku on toteutumatieto).
3) Peruskoulujen yhteydessä järjestettävän lisäopetuksen luvut ovat Tilastokeskuksen oppilasmäärätilastojen perusteella tehtyjä arvioita.
Korkeakoulututkinnon suorittaneiden keski-ikä (mediaani)1)
2013 |
2014 | 2015 | 2016 arvio |
2017 arvio |
2018 arvio |
|
Ammattikorkeakoulututkinto | 26,0 | 26,1 | 25,9 | 25,9 | 25,8 | 25,8 |
Ylempi korkeakoulututkinto | 27,8 | 28,0 | 28,1 | 28,1 | 28,0 | 27,9 |
1) Lähde: Tilastokeskus. Ammattikorkeakoulujen osalta amk-tutkinto (päivä- ja monimuotototeutus).
Tavoiteajan kuluessa valmistuneiden osuus (%) aloittaneista1)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 arvio |
2017 arvio |
2018 arvio |
|
Lukiokoulutus (3—3,5 vuotta) | 79,6 | 80,6 | 80,5 | 84,0 | 84,0 | 84,0 |
Ammatillinen perustutkinto (3 vuotta) | 62,1 | 63,6 | 64,0 | 65,0 | 66,0 | .. |
Ammattikorkeakoulututkinto (5 vuotta) | 55,1 | 52,8 | 55,0 | 57,0 | 60,0 | 60,0 |
Alempi ja ylempi korkeakoulututkinto (7 vuotta) | 48,2 | 48,5 | 50,0 | 51,0 | 52,0 | 52,0 |
1) Lähde: Tilastokeskus. Mukana vain opetushallinnon alainen koulutus. Ei sisällä näyttötutkintona suoritettavaan ammatilliseen perustutkintoon valmistavaa koulutusta eikä oppisopimuskoulutusta. Vuoden 2015 luku on ammatilliseen perustutkintoon johtavan koulutuksen osalta arvio ja vuodesta 2018 ei enää ole saatavilla tässä vertailukelpoista lukua. Tarkoittaa alemmissa ja ylemmissä korkeakoulututkinnoissa tavoitetutkinnon suorittaneiden osuutta, ylin tutkinto, johon uusi opiskelija on saanut tutkinnon suorittamisoikeuden.
Opiskelijat ja tutkinnot1)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 arvio |
2017 arvio |
2018 arvio |
|
Varhaiskasvatus | ||||||
— lapset | 211 550 | 211 190 | 211 400 | 213 050 | 213 550 | 215 000 |
Esiopetus | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
— oppilasmäärä | 59 800 | 60 420 | 62 500 | 62 000 | 62 000 | 62 000 |
Perusopetus, oppivelvolliset | ||||||
— uudet oppilaat (1. luokka) | 60 180 | 59 970 | 60 740 | 61 500 | 61 500 | 61 500 |
— päättötodistuksen saaneet | 59 580 | 57 850 | 58 220 | 61 000 | 61 000 | 60 000 |
— oppilasmäärä | 526 850 | 529 880 | 531 465 | 536 000 | 536 000 | 536 000 |
Perusopetus, oppivelvollisuusiän ylittäneet | ||||||
— laskennallinen oppilasmäärä | 1 858 | 1 827 | 1 977 | 2 863 | 3 040 | 3 990 |
Lukiokoulutus | ||||||
— uudet opiskelijat | 35 820 | 34 740 | 35 260 | 38 000 | 35 000 | 35 000 |
— suoritetut ylioppilastutkinnot2) | 31 540 | 31 620 | 31 080 | 33 000 | 33 000 | 31 000 |
— opiskelijamäärä 3) | 105 120 | 102 840 | 103 120 | 107 000 | 103 000 | 103 000 |
Ammatillinen peruskoulutus4) | ||||||
— uudet opiskelijat | 69 390 | 69 350 | 71 620 | 71 700 | 70 000 | 70 500 |
— suoritetut tutkinnot | 46 210 | 48 750 | 50 490 | 51 500 | 52 500 | 54 000 |
— opiskelijamäärä | 182 410 | 183 060 | 183 170 | 183 000 | 183 000 | 183 500 |
Ammatillinen lisäkoulutus5) | ||||||
— uudet opiskelijat | 26 740 | 30 930 | 31 520 | 31 000 | 31 000 | 31 000 |
— suoritetut tutkinnot | 15 940 | 15 910 | 16 700 | 18 500 | 19 000 | 20 000 |
— opiskelijamäärä | 63 290 | 64 890 | 67 510 | 68 000 | 68 000 | 68 000 |
Ammattikorkeakoulun perustutkinnot | ||||||
— aloittaneet6) | 29 917 | 30 315 | 30 300 | 30 000 | 30 000 | 30 000 |
— suoritetut tutkinnot | 22 800 | 22 778 | 23 716 | 23 040 | 22 700 | 22 400 |
— opiskelijamäärä | 129 636 | 128 751 | 128 545 | 128 884 | 129 300 | 129 600 |
Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot | ||||||
— aloittaneet7) | 3 285 | 3 453 | 3 600 | 4 274 | 4 300 | 4 300 |
— suoritetut tutkinnot | 1 948 | 2 115 | 2 366 | 2 517 | 2 700 | 2 800 |
— opiskelijamäärä | 8 566 | 9 218 | 10 133 | 10 997 | 11 000 | 11 000 |
Yliopiston perustutkinnot8) | ||||||
— uudet opiskelijat | 20 233 | 20 880 | 20 600 | 20 960 | 21 000 | 21 000 |
— suoritetut alemmat korkeakoulututkinnot | 13 017 | 13 499 | 15 039 | 14 288 | 14 400 | 14 500 |
— suoritetut ylemmät korkeakoulututkinnot | 14 444 | 14 855 | 15 316 | 15 321 | 15 300 | 15 300 |
— opiskelijamäärä | 141 756 | 138 664 | 136 912 | 134 888 | 135 000 | 135 000 |
Yliopiston tohtorintutkinnot | 1 724 | 1 865 | 1 881 | 1 887 | 1 800 | 1 750 |
1) Lähde: Tilastokeskus. Opetushallinnon alainen koulutus. Esiopetuksen, perusopetuksen ja lukiokoulutuksen opiskelijamäärät ovat valtionosuusjärjestelmän mukaisia opiskelijamääriä. Päivähoidon, esiopetuksen, perusopetuksen ja lukiokoulutuksen luvut eivät sisällä Ahvenanmaata.
2) Ei sisällä IB-lukioiden eikä Reifeprüfung-tutkintoja.
3) Lähde: Opetushallituksen tiedonkeruu 20.9. opiskelijamäärä
4) Sisältää valtionosuusrahoitteisen oppilaitosmuotoisen ja oppisopimusmuotoisen ammatillisen perustutkintokoulutuksen. Tilastokeskuksen opiskelijamäärät kuvaavat koulutukseen kalenterivuoden aikana osallistuvien henkilöiden lukumääriä.
5) Sisältää valtionosuusrahoitteisen oppilaitosmuotoisen ja oppisopimusmuotoisen ammattitutkinto- ja erikoisammattitutkintokoulutuksen. Tilastokeskuksen opiskelijamäärät kuvaavat koulutukseen kalenterivuoden aikana osallistuvien henkilöiden lukumääriä.
6) AMK-tutkinnon aloittaneilla tarkoitetaan v. 2010 lähtien opiskelijoita, jotka ovat kyseisenä tilastovuonna ensimmäistä kertaa kirjautuneet amk-tutkintoon johtavan koulutuksen läsnä oleviksi ko. ammattikorkeakouluun.
7) Ensimmäistä kertaa ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavaan koulutukseen läsnä oleviksi ko. ammattikorkeakouluun kirjoittautuneet.
8) Sisältää alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon opiskelijat ja tutkinnot.
Kulttuuripolitiikan tavoitteet ja tehtävät liittyvät luovuuden, kulttuurisen moninaisuuden ja osallisuuden edistämiseen. Taiteellinen ja kulttuurinen tuotanto ja sen käyttö, kulttuuriperinnöstä huolehtiminen ja monipuolinen kulttuurielämä takaavat kulttuurin kehittymisen ja lisäävät sosiaalista ja taloudellista hyvinvointia sekä vahvistavat demokratiaa. Kulttuuripolitiikan tavoitteita toteutetaan erityisesti taide- ja taiteilija-, kulttuuriperintö-, kirjasto-, kulttuurivienti-, tekijänoikeus- ja audiovisuaalisen politiikan keinoin. Kulttuuripolitiikka kytkeytyy myös moniin hallinnonalat ylittäviin politiikan teemoihin.
Opetus- ja kulttuuriministeriön strategiset tavoitealueet sekä tavoitteet kulttuuripolitiikalle vuoteen 2025 ovat:
Luova työ ja tuotanto
- — Taiteellisen ja muun luovan työn tekemisen edellytykset ovat parantuneet ja tuotannon sekä jakelun muodot monipuolistuneet.
Osallisuus ja osallistuminen kulttuuriin
- — Osallisuus kulttuuriin on lisääntynyt ja eri väestöryhmien erot osallistumisessa ovat kaventuneet.
Kulttuurin perusta ja elinvoimaisuus
- — Kulttuurin perusta on vahva ja elinvoimainen.
Kulttuuripolitiikan tunnuslukuja
2015 toteutuma |
2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 arvio |
|
Valtionosuuden piirissä olevien teattereiden | ||||
— laskennalliset henkilötyövuodet | 2 474 | 2 469 | 2 469 | 2 469 |
— esitysten määrä | 12 704 | 12 409 | 12 400 | 12 400 |
— kävijät, 1 000 henk. | 2 223 | 2 113 | 2 120 | 2 120 |
Valtionosuuden piirissä olevien orkestereiden | ||||
— laskennalliset henkilötyövuodet | 1 037 | 1 033 | 1 033 | 1 033 |
— konserttien määrä | 2 480 | 2 579 | 2 580 | 2 580 |
— kuulijat, 1 000 henk. | 899 | 906 | 910 | 910 |
Suomen kansallisoopperan ja -baletin | ||||
— kuukausipalkkaisen henkilöstön määrä | 543 | 538 | 556 | 552 |
— esitysten määrä | 562 | 643 | 650 | 650 |
— yleisökontaktit, 1 000 henk. | 298 | 317 | 320 | 320 |
Suomen Kansallisteatterin | ||||
— henkilöstön määrä | 388 | 318 | 320 | 320 |
— esitysten määrä | 760 | 709 | 700 | 700 |
— yleisökontaktit, 1 000 henk. | 251 | 176 | 170 | 175 |
Kansallisgallerian | ||||
— henkilöstön määrä (htv) | 237 | 255 | 255 | 255 |
— kokoelma- ja erikoisnäyttelyiden määrä | 20 | 26 | 18 | 22 |
— kokonaiskävijämäärä, 1 000 henk. | 533 | 773 | 650 | 650 |
Museoiden (valtionosuuden piirissä olevat) laskennalliset henkilötyövuodet | 1 183 | 1 183 | 1 183 | 1 183 |
— museoiden kävijät (valtionosuuden piirissä olevissa ja muissa päätoimisesti hoidetuissa museoissa), 1 000 henk. | 5 605 | 6 655 | 6 700 | 6 700 |
Kotimaisten elokuvien teatteriensi-illat | 37 | 34 | 30 | 30 |
— kotimaisten elokuvien katsojat elokuvateattereissa, 1 000 henk. | 2 594 | 2 475 | 2 200 | 2 200 |
Yleiset kirjastot | ||||
— pää- ja sivukirjastojen määrä, kpl | 738 | 719 | 717 | 717 |
— yleisten kirjastojen kokonaislainaus, 1 000 kpl | 89 244 | 87 369 | 88 000 | 88 000 |
— fyysiset kirjastokäynnit, 1 000 kpl | 49 369 | 49 023 | 50 000 | 50 000 |
— kirjastojen verkkokäynnit, 1 000 kpl | 38 861 | 41 968 | 42 000 | 42 100 |
— kirjastojen järjestämien tapahtumien osallistujat, 1 000 henk. | 863 | 952 | 960 | 965 |
Taiteilijat | ||||
— vuosiapurahan saajien/hakemusten määrä | 299/2 414 | 305/2 560 (alustava) |
302/2 530 | 300/2 500 |
— pääkaupunkiseudulla asuvien osuus Taiteen edistämiskeskuksen — valtakunnallisten apurahojen hakijoista/saajista (sis. yhteisöt), % |
52/57 | 52/57 (arvio) |
52/57 | 52/57 |
— pääkaupunkiseudulla asuvien osuus kaikista Taiteen edistämiskeskuksen apurahojen hakijoista/saajista (sis. yhteisöt), % | 45/47 | 45/47 (arvio) |
45/47 | 45/47 |
— taiteilijaeläkkeiden kokonaismäärä (31.12.) | 1 064 | 1 071 | 1 070 | 1 070 |
— uusien taiteilijaeläkkeiden saajien määrä suhteessa hakijoiden määrään, % | 11,61 | 11,71 | 11,80 | 11,50 |
— taidealan ammattien työttömät työnhakijat | 8 082 | 8 412 | 8 400 | 8 300 |
Kulttuurin toimiala | ||||
— kulttuuriammateissa päätyössään toimivat (työvoimatutkimus) | 131 600 | 126 300 | 126 000 | 126 000 |
— kulttuurialan yritysten toimipaikat | 21 424 | 21 000 | 21 000 | |
— kulttuurialan yritysten henkilöstö | 56 838 | 55 500 | 55 000 | |
— kulttuurialan yritysten liikevaihto (mrd. euroa) | 13 | - | 13,1 | 13,2 |
— pelialan yritysten liikevaihto (mrd. euroa) | 2,4 | 2,5 | 2,6 | 2,7 |
Liikunta edistää terveyttä ja hyvinvointia ja liikunnallinen elämäntapa on osa sivistysperustaa. Huippu-urheilu antaa elämyksiä ja lisää kiinnostusta oman liikuntaharrastuksen aloittamiseksi. Liikunnalla ja huippu-urheilulla on myös taloudellisia sekä työ- ja toimintakykyä lisääviä vaikutuksia.
Liikuntapolitiikan päämääränä on liikunnan tasa-arvoinen ja yhdenvertainen edistäminen ja tämän myötä osallisuuden kasvattaminen sekä liikunnan avulla väestön hyvinvoinnin lisääminen. Liikunnallisen elämäntavan perusta luodaan varhaiskasvatuksessa, koulussa, perheissä ja liikuntaharrastuksissa. Hallituksen kärkihankkeen ”Tunti lisää liikuntaa/Liikkuva koulu” avulla lisätään tunti liikuntaa jokaisen peruskouluikäisen päivään sekä käynnistetään kokeilutoiminta toisen asteen oppilaitosten toimintakulttuurin liikunnallistamiseksi. Yhdistetään varhaisvuosien liikunnan edistäminen osaksi Liikkuva koulu -ohjelmaa.
Huippu-urheilun tukemisen tavoitteena on lisätä suomalaisten urheilijoiden menestystä sekä Suomessa järjestettävien urheilun suurtapahtumien vaikuttavuutta. Aktiivisella kansainvälisellä toiminnalla edesautetaan liikunnan ja urheilun eettisen perustan vahvistamista.
Liikuntapolitiikan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden päätavoitteet ovat seuraavat:
- — Liikunnallinen elämäntapa yleistyy
- — Liikunta on yhdenvertaisesti saavutettavissa
- — Liikunta ja urheilu lisäävät osallistumista.
Liikuntapolitiikan tunnuslukuja
2015 toteutuma |
2016 toteutuma |
2018 arvio |
|
Vapaa-ajan liikuntaa harrastavat (vähintään 4 tuntia viikossa siten, että hengästyy tai hikoilee), %1) | |||
8—9 -luokkalaiset | |||
— pojat | 53 | 53 | 55 |
— tytöt | 50 | 50 | 52 |
Lukion 1—2 -luokkalaiset | |||
— pojat | 55 | 55 | 57 |
— tytöt | 47 | 47 | 49 |
Ammattiin opiskelevat 1—2 -luokkalaiset | |||
— pojat | 40 | 40 | 42 |
— tytöt | 33 | 33 | 35 |
Vakituisesti useita tunteja viikossa kuntoliikuntaa tai urheilua, kuten juoksua, hiihtoa, uintia, tai pallopelejä harrastavien osuus, %2) | |||
20—54 -vuotiaat | 30,6 | 25,4 | 27,0 |
55—74 -vuotiaat | 15,7 | 11,9 | 13,0 |
Miehet (20—74 -vuotiaat) | 25,3 | 21,5 | 23,0 |
Naiset (20—74 -vuotiaat) | 19,9 | 15,7 | 18,0 |
Liikuntaa tai urheilua liikunta- ja urheiluseuroissa harrastavien osuus, % 3) | |||
Alle 9-vuotiaat | |||
— tytöt | 66 | 67 | 69 |
— pojat | 61 | 69 | 70 |
11-vuotiaat | |||
— tytöt | 68 | 63 | 66 |
— pojat | 67 | 68 | 69 |
13-vuotiaat | |||
---|---|---|---|
— tytöt | 53 | 62 | 63 |
— pojat | 52 | 62 | 63 |
15-vuotiaat | |||
— tytöt | 39 | 44 | 45 |
— pojat | 47 | 47 | 47 |
15—19 -vuotiaat | |||
— tytöt | 28 | 28 | 29 |
— pojat | 26 | 26 | 27 |
20—24 -vuotiaat | |||
— naiset | 26 | 26 | 27 |
— miehet | 21 | 21 | 22 |
25—29 -vuotiaat | |||
— naiset | 12 | 12 | 13 |
— miehet | 25 | 25 | 26 |
Liikunta- ja urheiluseurojen toimintaan aktiivisesti (vähintään 1 krt/vko) osallistuvien osuus, %4) | |||
20—54 -vuotiaat | 35,0 | 35,7 | 36,0 |
55—74 -vuotiaat | 24,8 | 27,0 | 28,0 |
75+ -vuotiaat | 14,9 | 17,6 | 18,0 |
Miehet (20—74 -vuotiaat) | 26,9 | 31,5 | 33,0 |
Naiset (20—74 -vuotiaat) | 30,9 | 30,1 | 32,0 |
Liikuntasuosituksen mukaisesti liikkuvien osuudet, %5) | |||
11-vuotiaat | |||
— tytöt | 26 | 33 | 35 |
— pojat | 36 | 46 | 48 |
13-vuotiaat | |||
— tytöt | 15 | 21 | 23 |
— pojat | 22 | 31 | 33 |
15-vuotiaat | |||
— tytöt | 9 | 13 | 15 |
— pojat | 11 | 21 | 24 |
20—54 -vuotiaat | |||
— miehet | 15,4 | 18,0 | 20,0 |
— naiset | 19,6 | 17,6 | 19,0 |
Palvelukseen astuvien miesten juoksutestin keskiarvo (metriä)6) | 2 423 | 2 407 | 2 400 |
Arvokisamitalit, lkm | |||
Olympiakisat | - | 1 | 5 |
Paralympiakisat | 3 | ||
MM-kisat | |||
— olympialajit | 8 | 7 | 10 |
— ei-olympialajit | 157 | 90 | 120 |
— paralympialajit | 19 | 3 | 10 |
EM-kisat (olympia- ja ei-olympialajit) | 143 | 130 | 130 |
1) Kouluterveyskysely, (THL). Perustuu kysymykseen: "Kuinka monta tuntia viikossa tavallisesti harrastat liikuntaa vapaa-aikanasi niin, että hengästyt ja hikoilet?" Tutkimus toteutetaan kahden vuoden välein. Vuoden 2016 luvut perustuvat vuoden 2015 tuloksiin.
2) Aikuisten terveys-, hyvinvointi- ja palvelututkimus ATH, (THL). "Kuinka paljon liikutte ja rasitatte itseänne ruumiillisesti vapaa-aikana? Harrastan varsinaista kuntoliikuntaa tai urheilua kuten juoksua, hiihtoa, uintia tai pallopelejä useita tunteja viikossa” -vastanneiden osuus.
3) Yhteenvetoarvio seuraavien tutkimusten pohjalta: Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa 2014 ja 2016 sekä Nuorten vapaa-aikatutkimus 2012 ja 2015.
4) Alueellinen terveys- ja hyvinvointitutkimus ATH, (THL). "Kuinka usein olette osallistunut seuraavien järjestöjen, yhdistysten, seurojen yms. toimintaan 12 viime kuukauden aikana?" Kysymyspatterissa esitettiin mm. "liikunta- tai urheiluseura". Tarkastelussa on kysymyspatterin kohtaan "liikunta- tai urheiluseura" arvolla 1 tai 2 vastanneiden osuus. Luku saattaa sisältää seuroissa tapahtuvan liikkumisen lisäksi myös vapaaehtoistoimintaa liikunta- ja urheiluseuroissa.
5) Lasten ja nuorten liikuntasuositus: Kaikkien 7—18 -vuotiaiden tulee liikkua vähintään 1—2 tuntia päivässä monipuolisesti ja ikään sopivalla tavalla. Yli kahden tunnin pituisia istumisjaksoja tulee välttää. Luvut perustuvat Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa -tutkimukseen. Tutkimus toteutetaan kahden vuoden välein. Vuoden 2015 luvut perustuvat vuoden 2014 tuloksiin. Aikuisväestön osalta suositusten mukaan liikkuvien määrän tulkinnassa on käytetty UKK-instituutin liikuntapiirakan (www.ukkinstituutti.fi/liikuntapiirakka) mukaista liikunnan määrää. Luvut perustuvat Alueelliseen terveys- ja hyvinvointitutkimukseen ATH, (THL).
6) Varusmiesten juoksutestitilastot, 12 minuutin Cooper-testi.
Nuorisotyön ja -politiikan tavoitteena on nuorisolain mukaan edistää nuorten osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia sekä kykyä ja edellytyksiä toimia yhteiskunnassa, tukea nuorten kasvua, itsenäistymistä, yhteisöllisyyttä sekä niihin liittyvää tietojen ja taitojen oppimista, tukea nuorten harrastamista ja toimintaa kansalaisyhteiskunnassa, edistää nuorten yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa sekä oikeuksien toteutumista, sekä parantaa nuorten kasvu- ja elinoloja. Lähtökohtina ovat yhteisvastuu, kansainvälisyys, kestävä kehitys, terveet elämäntavat sekä ympäristön ja elämän kunnioittaminen sekä monialainen yhteistyö. Edellä mainitut tavoitteet koskevat kaikkia Suomessa olevia alle 29-vuotiaita.
Nuorten mahdollisuudet osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnassa ovat viime vuosien aikana kehittyneet. Osallistumis- ja vaikuttamismuodot sekä harrastustoiminta ovat monipuolistuneet erityisesti tieto- ja viestintäteknologian kehityksen myötä. Heikko taloustilanne kasvattaa kuilua parempi- ja heikompiosaisten nuorten välillä. Erot elämänhallinnan ja yhteiskunnassa toimimisen kannalta keskeisissä kyvyissä voivat olla merkittäviä. Asuinalue ja -kunta sekä sosioekonominen tausta vaikuttavat nuorten toimintamahdollisuuksiin. Ikä, etninen alkuperä, vammaisuus tai muu henkilöön liittyvä syy voi lisätä syrjintää. Nuoret eivät aina ole tietoisia oikeuksistaan. Heikko taloustilanne varjostaa länsimaissa asuvien nuorten tulevaisuutta. Nuoremman sukupolven tulotaso uhkaa jäädä pysyvästi vanhempien sukupolvien tulotasoa matalammaksi ja nuorten luottamus oman ikäluokkansa taloudellisen tilan parantamiseen on heikentynyt selvästi. Toisaalta suomalaisten nuorten usko omaan tulevaisuuteensa on vahvistunut.
Nuorisotyön ja -politiikan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteet ovat:
- — Nuorten osallisuus lisääntyy ja vaikuttamismahdollisuudet monipuolistuvat
- — Nuorten elämänhallintataidot ja kokemus yhteisöllisyydestä vahvistuvat
- — Nuorten harrastus- ja toimintamahdollisuudet ovat tasavertaisesti saavutettavissa
- — Nuorten kokemukset yhdenvertaisuudesta, tasa-arvosta ja oikeuksiensa toteutumisesta vahvistuvat ja nuorten kasvu- ja elinolot paranevat.
Nuorisotyön ja -politiikan tunnuslukuja
2015 toteutuma |
2016 toteutuma |
2018 arvio |
|
Vaikuttavuustavoite 1: Nuorten osallisuus lisääntyy ja vaikuttamismahdollisuudet monipuolistuvat | |||
— 10—29 -vuotiaat, jotka kuuluvat/ovat mukana järjestötoiminnassa tai vastaavassa (Vapaa-aikatutkimus), % | 57 | 57 | 57 |
—15—29 -vuotiaat, jotka kokevat kuuluvansa suomalaiseen yhteiskuntaan (Nuorisobarometri), % | 56 | 56 | 56 |
Vaikuttavuustavoite 2: Nuorten elämänhallintataidot ja kokemus yhteisöllisyydestä vahvistuvat | |||
— 15—29 -vuotiaat, jotka kokevat elämän olevan hyvin hallinnassaan (Nuorisobarometri), % | 90 | 90 | 90 |
— Peruskouluikäiset, joilla ei ole yhtään läheistä ystävää (Kouluterveystutkimus/THL), % | 9 | 9 | 8 |
Vaikuttavuustavoite 3: Nuorten harrastus- ja toimintamahdollisuudet ovat tasavertaisesti saavutettavissa | |||
— 15—29 -vuotiaat, jotka ovat jättäneet harrastuksen aloittamatta rahan puutteen vuoksi (Nuorisobarometri), % | 35 | 35 | 30 |
Vaikuttavuustavoite 4: Nuorten kokemukset yhdenvertaisuudesta, tasa-arvosta ja oikeuksiensa toteutumisesta vahvistuvat ja nuorten kasvu- ja elinolot paranevat | |||
— 15—29 -vuotiaat, jotka ovat kokeneet syrjintää viimeisen 12 kk aikana (Nuorisobarometri), % | 13 | 9 | 8 |
— 15—29 -vuotiaat, jotka suhtautuvat omaan tulevaisuuteensa optimistisesti (Nuorisobarometri), % | 79 | 83 | 85 |
— Alle 25-vuotiaiden työttömien määrä (TEM) | 52 300 | 48 100 | 47 000 |
Opetus- ja kulttuuriministeriön tavoitteena on turvata toimintaedellytykset evankelis-luterilaiselle ja ortodoksiselle kirkolle sekä muille uskonnollisille yhdyskunnille, edistää mahdollisuuksia uskonnon tunnustamiseen ja harjoittamiseen sekä muilla tavoin edistää uskonnonvapauden toteutumista. Hautaustoimen yleisessä järjestämisessä lähtökohtana on uskonnonvapauden ja yhdenvertaisuuden sekä arvokkuuden ja kunnioittavuuden toteutuminen.
Valtionosuusmäärärahat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla (1 000 euroa)
Mom. | Toimintamuoto | 2016 TP |
2017 TA |
2018 TAE |
2017/2018 muutos |
29.10.30 | Yleissivistävä koulutus | 707 830 | 711 542 | 703 168 | -8 374 |
29.10.31 | Vapaa sivistystyö | 157 611 | 146 270 | 152 833 | 6 563 |
29.20.30 | Ammatillinen koulutus1) | 717 763 | 721 415 | 768 271 | 46 856 |
29.20.33 | Nuorten aikuisten osaamisohjelma | 33 331 | 25 141 | 5 048 | -20 093 |
29.80.30 | Kirjastot | 3 900 | 3 700 | 3 700 | - |
29.80.31 ja 52 | Teatterit, orkesterit ja museot | 106 166 | 103 386 | 105 097 | 1 711 |
29.90.50 ja 52 | Liikunnan koulutuskeskukset | 18 150 | 18 267 | 17 935 | -332 |
29.90.50 | Kuntien liikuntatoimi | 19 398 | 19 454 | 19 510 | 56 |
29.91.50 | Kuntien nuorisotyö | 8 047 | 8 030 | 8 020 | -12 |
Yhteensä | 1 772 196 | 1 757 205 | 1 783 580 | 26 375 | |
Arvio valtionosuuksien ja -avustusten jakautumisesta | |||||
Kunnat ja kuntayhtymät | 897 121 | 926 814 | 940 725 | 13 911 | |
— Kunnat | -211 755 | -74 400 | -75 516 | -1 117 | |
— Kuntayhtymät | 1 108 875 | 1 001 214 | 1 016 242 | 15 028 | |
Yksityiset | 875 075 | 830 391 | 842 855 | 12 464 |
1) Työvoimakoulutuksen hankintaan liittyvät määrärahat ehdotetaan siirrettäväksi opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle asteittain vuodesta 2018 lukien.
Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukainen kunnan omarahoitusosuus lukiokoulutuksen käyttökustannuksiin on 58,11 % lisättynä 14,69 eurolla kunnan asukasta kohti ammattikorkeakoulujen rahoituksesta poistamisen johdosta. Kuntien rahoitusosuus ammatillisen koulutuksen rahoituksessa on euromäärä, joka saadaan, kun em. lain 9 §:n 1 momentissa tarkoitettu valtion määräraha kerrotaan luvulla 1,3461. Kuntien rahoitusosuus on kuitenkin enintään vuoden 2017 tasossa. Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) ja vapaasta sivistystyöstä annetun lain (632/1998) muuttamiseksi siten, että opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla kustannustason arvioidusta muutoksesta aiheutuva tarkistus valtionosuuksiin jätetään säästösyistä tekemättä vuonna 2018.
Rahapelitoiminnan voittovarat muodostavat keskeisen rahoituslähteen tieteen, taiteen, urheilun ja liikuntakasvatuksen sekä nuorisotyön sektoreilla. Arpajaislain (1047/2001) 17 §:n mukaisesti Veikkaus Oy:n tuotosta 53 % käytetään urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen ja nuorisotyön edistämiseen. Lain 18 §:n mukaan Veikkaus Oy:n asianomaisen tilikauden voittoa ja uudelleen jaettaviksi palautuvia varoja vastaavaksi arvioitu määräraha otetaan vuosittain valtion talousarvioon.
Veikkaus Oy:n varsinainen tuottoarvio urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen ja nuorisotyön edistämisen osalta vuodelle 2018 on 537,200 milj. euroa. Varsinaisen tuottoarvion lisäksi jakamattomien voittovarojen rahastoa puretaan yhteensä 27,3 milj. euroa, jolloin rahapelitoiminnan voittovaroja on käytettävissä vuonna 2018 yhteensä 564,500 milj. euroa eli noin 18,8 milj. euroa enemmän vuoden 2017 talousarvioon verrattuna. Tuottoarvio on kohdennettu edunsaajille arpajaislain 17 a §:n mukaisesti.
Voittovaroista ehdotetaan myönnettäväksi momentilta 29.40.53 tieteen tukemiseen 106,5 milj. euroa, momenteilta 29.80.52 ja 29.80.96 taiteen tukemiseen 244,3 milj. euroa, momentilta 29.90.50 liikunnan tukemiseen 158,9 milj. euroa ja momentilta 29.91.50 nuorisotyön tukemiseen 54,8 milj. euroa.
Tieteen, taiteen, liikunnan ja nuorisotyön valtionrahoituksen määräksi luvuissa 29.40, 80, 90 ja 91 ehdotetaan 1 196,2 milj. euroa, josta 564,5 milj. euroa eli 47,2 % myönnetään rahapelitoiminnan voittovaroista.
Rahapelitoiminnan voittovarat1) ja samoihin tarkoituksiin myönnetyt muut määrärahat, milj. euroa
2011 TP |
2012 TP |
2013 TP |
2014 TP |
2015 TP |
2016 TP |
2017 TA |
2018 TAE |
|
Tiede | 388,3 | 409,9 | 398,8 | 308,6 | 258,3 | 424,9 | 450,7 | 497,3 |
— voittovarat | 100,3 | 101,2 | 102,2 | 102,4 | 102,2 | 103,2 | 104,4 | 106,5 |
— budj.varat2) | 288,0 | 308,7 | 296,6 | 205,4 | 156,1 | 321,7 | 346,3 | 390,8 |
Taide | 425,1 | 432,6 | 451,8 | 458,3 | 470,3 | 458,6 | 463,3 | 456,6 |
— voittovarat | 220,3 | 222,4 | 224,6 | 237,0 | 236,9 | 233,3 | 233,6 | 244,3 |
— budj.varat | 204,8 | 210,2 | 227,2 | 221,3 | 233,4 | 225,4 | 229,7 | 212,3 |
Liikunta | 142,5 | 153,6 | 151,7 | 187,4 | 188,5 | 154,9 | 162,9 | 166,5 |
— voittovarat | 141,9 | 150,9 | 151,6 | 147,3 | 148,0 | 147,1 | 154,1 | 158,9 |
— budj.varat | 0,6 | 2,7 | 0,1 | 40,1 | 40,5 | 7,8 | 8,8 | 7,5 |
Nuoriso | 65,2 | 71,8 | 73,9 | 74,3 | 74,4 | 73,1 | 77,8 | 75,8 |
— voittovarat | 51,5 | 51,9 | 52,4 | 52,8 | 53,0 | 52,7 | 53,6 | 54,8 |
— budj.varat | 13,7 | 19,9 | 21,5 | 21,5 | 21,4 | 20,4 | 24,2 | 21,0 |
Voittovarat yhteensä | 514,0 | 526,4 | 530,8 | 539,5 | 540,1 | 536,3 | 545,7 | 564,5 |
1) Rahapelitoiminnan voittovarat ovat vuoteen 2017 saakka veikkausvoittovaroja.
2) Määrärahoihin ei sisälly yliopistojen valtionrahoituksen mom. 29.40.50 määrärahat.
Eräisiin käyttötarkoituksiin varatut määrärahat rahapelitoiminnan voittovaroista ja muilta talousarvion momenteilta (euroa)
Rahapelitoiminnan voittovarat |
Yleiset budjettivarat |
Yhteensä | |
Kotimaisten kielten keskuksen toimintamenot | 3 627 000 | 1 113 000 | 4 740 000 |
Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat | 70 673 000 | 276 665 000 | 347 338 000 |
Valtionosuus ja -avustus teattereille, orkestereille ja museoille | 58 482 000 | 46 615 000 | 105 097 000 |
Liikunnan koulutuskeskukset (valtakunnalliset) | 16 914 000 | 529 000 | 17 443 000 |
Nuorten työpajatoiminnan kehittäminen ja etsivä nuorisotyö | 7 127 000 | 19 523 000 | 26 650 000 |
Saamelaisten kulttuuri- ja kielipesätoiminta | 200 000 | 700 000 | 900 000 |
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan määrärahoista yli puolet on lakisääteisiä siirtomenoja, joiden vaikutukset sukupuolten asemaan riippuvat rahoituspäätöksistä.
Naisten ja miesten koulutustaso eroaa nuorissa ikäryhmissä varsin huomattavasti naisten eduksi. Perusopetuksen suorittamatta jättäminen, pelkän perusopetuksen varaan jääminen sekä ammatillisen tai korkeakoulutuksen keskeyttäminen on tyypillistä erityisesti poikaoppilaille ja miesopiskelijoille. Perusopetuksen laadun parantamisen, joustavan perusopetuksen käytäntöjen sekä ammatilliseen koulutukseen valmistavan koulutuksen arvioidaan pienentävän erityisesti ilman ammatillista koulutusta jäävien osuutta väestöstä ja siltä osin sukupuolten koulutustasoeroja.
Tyttöjen ja poikien opiskeluvalinnat pitävät yllä työelämän segregaatiota. Jatketaan toimia, joilla vaikutetaan tyttöjen ja poikien opiskeluvalintoihin.
Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan toiminnot suuntautuvat lähtökohtaisesti tasa-arvoisesti. Liikuntatoimen valtionavustuspolitiikan lähtökohtana on liikuntalain mukainen tasa-arvon edistäminen, ja tämä otetaan huomioon avustuskriteereissä. Tasa-arvo sisältyy myös nuorisolain arvoihin. Nuorisotyössä avustusta suunnataan tarvittaessa eriytetysti tyttöjä ja poikia koskeviin hankkeisiin. Kulttuuriala on sekä toimijoiden että palvelujen käytön ja harrastamisen osalta naisvaltaista, mutta miesten osuus kulttuuripalveluiden käyttäjinä on kasvanut. Toisaalta naisten toimeentulo taiteen aloilla on keskimäärin miehiä heikompaa, ja asia on tarkoitus huomioida luovan työn tekijöiden toimintaedellytyksiä parannettaessa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö seuraa tilastoinnin ja tutkimusten avulla hallinnonalansa toimintojen sukupuolivaikutuksia.
Osana kestävän kehityksen globaalia toimintaohjelmaa yhdenvertaisen, tasa-arvoisen ja osaavan Suomen painopistealueella yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen määrärahoista vuonna 2018 kohdistetaan 30 milj. euroa esi- ja perusopetuksen tasa-arvoa edistäviin toimenpiteisiin, erityisopetuksen laadun kehittämiseen, siihen liittyvään koulunkäyntiavustajien palkkaamiseen ja opetusryhmäkoon pienentämiseen. Valtionavustuksella pyritään vahvistamaan kaikille avoin, tasa-arvoinen ja laadukas koulutus sekä elinikäiset oppimismahdollisuudet.
Ammatillisen koulutuksen reformin toimenpiteillä edistetään osaltaan toimintaohjelman tavoitteiden toteutumista yhdenvertaisen, tasa-arvoisen ja osaavan Suomen kehittämisessä. Reformin toimeenpanoa tuetaan lisärahoituksella, jolla mm. rakennetaan koulutus- ja työelämäpolkuja koulutuksen ja työelämän ulkopuolella oleville nuorille ja aikuisille.
Osana yhteiskunnallista vaikuttavuuttaan korkeakoulut edistävät perusrahoituksellaan kestävää kehitystä opetus- ja tutkimustoiminnassaan. Kestävä kehitys on huomioitu myös opetus- ja kulttuuriministeriön ja korkeakoulujen välisissä vuosien 2017—2020 sopimustavoitteissa.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
||
29.10.01 | Valtion yleissivistävän koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | ||
— vuokrasopimusvaltuus | 1,1 | 2,7 | |
29.40 | Korkeakouluopetus ja tutkimus | ||
— Suomen Akatemian tutkimushankevaltuus | 348,3 | 343,3 | |
29.40.20 | Korkeakoululaitoksen ja tieteen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) | ||
— tutkimushankevaltuus | - | 33,0 | |
29.40.54 | Strateginen tutkimusrahoitus (arviomääräraha) | ||
— tutkimushankevaltuus | 55,6 | 55,6 | |
29.80.75 | Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v) | ||
— perusparannus- ja pienhankevaltuus | 2,3 | 1,3 |
Hallinnonalan määrärahat
TA 1000 € |
LTA I 1000 € |
LTA II 1000 € |
Yhteensä 1000 € |
||
01. | Hallinto, kirkollisasiat ja toimialan yhteiset menot | 244 408 | 10 444 | 2 463 | 257 315 |
01. | Opetus- ja kulttuuriministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
17 672 | 142 | -37 | 17 777 |
02. | Opetushallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
58 458 | 10 266 | — | 68 724 |
03. | Opetushallituksen yhteydessä toimivien viranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
7 453 | 36 | — | 7 489 |
21. | Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v) |
3 058 | 300 | — | 3 358 |
29. | Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) |
28 601 | — | — | 28 601 |
50. | Eräät avustukset (kiinteä määräraha) |
1 537 | — | — | 1 537 |
51. | Avustukset kirkolliseen ja uskonnolliseen toimintaan (kiinteä määräraha) |
3 313 | — | — | 3 313 |
52. | Valtion rahoitus evankelis-luterilaisen kirkon yhteiskunnallisiin tehtäviin (arviomääräraha) |
114 000 | — | — | 114 000 |
53. | Eräät turvapaikanhakijoista ja maahanmuuttajista aiheutuvat avustukset (siirtomääräraha 2 v) |
8 090 | -300 | 2 500 | 10 290 |
66. | Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) |
2 226 | — | — | 2 226 |
10. | Yleissivistävä koulutus ja varhaiskasvatus | 945 895 | 11 307 | 2 000 | 959 202 |
01. | Valtion yleissivistävän koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
41 254 | 307 | — | 41 561 |
20. | Yleissivistävän koulutuksen, varhaiskasvatuksen ja vapaan sivistystyön yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) |
39 557 | 2 000 | — | 41 557 |
30. | Valtionosuus ja -avustus yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) |
704 808 | — | — | 704 808 |
31. | Valtionosuus ja -avustus vapaan sivistystyön oppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha) |
152 433 | 9 000 | 2 000 | 163 433 |
51. | Valtionavustus järjestöille (kiinteä määräraha) |
7 843 | — | — | 7 843 |
20. | Ammatillinen koulutus | 813 786 | 16 042 | 10 000 | 839 828 |
01. | Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
7 930 | 42 | — | 7 972 |
21. | Ammatillisen koulutuksen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) |
26 737 | — | — | 26 737 |
30. | Valtionosuus ja -avustus ammatilliseen koulutukseen (arviomääräraha) |
774 071 | 16 000 | 10 000 | 800 071 |
33. | Nuorten aikuisten osaamisohjelma (kiinteä määräraha) |
5 048 | — | — | 5 048 |
40. | Korkeakouluopetus ja tutkimus | 3 303 782 | 450 | 25 500 | 3 329 732 |
01. | Suomen Akatemian toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
11 605 | 84 | — | 11 689 |
02. | Kansallisarkiston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
17 031 | 792 | 0 | 17 823 |
03. | Kotimaisten kielten keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
1 113 | 5 | — | 1 118 |
04. | Varastokirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
1 648 | 8 | — | 1 656 |
20. | Korkeakoululaitoksen ja tieteen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) |
142 821 | -446 | 27 000 | 169 375 |
22. | Tutkimusinfrastruktuurihankkeiden rahoitus (siirtomääräraha 3 v) |
8 500 | — | — | 8 500 |
50. | Valtionrahoitus yliopistojen toimintaan (siirtomääräraha 2 v) |
1 767 428 | — | — | 1 767 428 |
51. | Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat (arviomääräraha) |
276 665 | 7 | — | 276 672 |
53. | Rahapelitoiminnan voittovarat tieteen edistämiseen (arviomääräraha) |
106 497 | — | — | 106 497 |
54. | Strateginen tutkimusrahoitus (arviomääräraha) |
54 379 | — | — | 54 379 |
55. | Valtionrahoitus ammattikorkeakoulujen toimintaan (siirtomääräraha 2 v) |
826 250 | — | — | 826 250 |
66. | Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) |
19 845 | — | -1 500 | 18 345 |
86. | Valtion rahoitus ammattikorkeakoulujen pääomaan (siirtomääräraha 2 v) |
24 000 | — | — | 24 000 |
89. | Valtion rahoitus yliopistojen pääomasijoituksiin (kiinteä määräraha) |
46 000 | — | — | 46 000 |
70. | Opintotuki | 588 895 | 306 | 0 | 589 201 |
01. | Opintotuen muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
613 | 6 | — | 619 |
52. | Opintolainojen valtiontakaus (arviomääräraha) |
54 200 | — | — | 54 200 |
55. | Opintoraha ja asumislisä (arviomääräraha) |
449 326 | 300 | — | 449 626 |
57. | Korkeakouluopiskelijoiden ateriatuki (arviomääräraha) |
31 456 | — | — | 31 456 |
59. | Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuki (arviomääräraha) |
53 300 | — | — | 53 300 |
80. | Taide ja kulttuuri | 458 802 | 2 343 | 1 500 | 462 645 |
01. | Taiteen edistämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
3 966 | 29 | — | 3 995 |
03. | Suomenlinnan hoitokunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
2 277 | 13 | — | 2 290 |
04. | Museoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
19 316 | 636 | 0 | 19 952 |
05. | Näkövammaisten kirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
4 866 | 23 | — | 4 889 |
06. | Kansallisen audiovisuaalisen instituutin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
5 969 | 42 | — | 6 011 |
16. | Ylimääräiset taiteilija- ja sanomalehtimieseläkkeet (arviomääräraha) |
18 960 | — | — | 18 960 |
20. | Museoviraston kulttuuri- ja nähtävyyskohteiden tilakustannukset (siirtomääräraha 2 v) |
15 686 | — | — | 15 686 |
30. | Valtionavustukset yleisten kirjastojen toimintaan (kiinteä määräraha) |
3 700 | — | — | 3 700 |
31. | Valtionosuus ja -avustus teattereiden, orkestereiden ja museoiden käyttökustannuksiin (arviomääräraha) |
48 565 | 717 | — | 49 282 |
35. | Valtionavustus Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden merkkihankkeen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) |
8 000 | — | — | 8 000 |
40. | Korvaus Suomenlinnan huoltoliikenteen käyttötappioon (arviomääräraha) |
252 | — | — | 252 |
41. | Eräät käyttöoikeuskorvaukset (siirtomääräraha 3 v) |
26 648 | — | — | 26 648 |
50. | Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v) |
7 880 | 0 | 1 500 | 9 380 |
51. | Apurahat taiteilijoille, kirjailijoille ja kääntäjille (arviomääräraha) |
14 615 | — | — | 14 615 |
52. | Rahapelitoiminnan voittovarat taiteen edistämiseen (arviomääräraha) |
238 294 | 600 | 0 | 238 894 |
53. | Valtionavustus tilakustannuksiin (kiinteä määräraha) |
27 381 | -717 | — | 26 664 |
55. | Digitaalisen kulttuuriperinnön saatavuus ja säilyttäminen (siirtomääräraha 3 v) |
1 950 | — | — | 1 950 |
72. | Kansallisgallerian kokoelman kartuttaminen (siirtomääräraha 3 v) |
739 | — | — | 739 |
75. | Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v) |
3 688 | — | — | 3 688 |
95. | Kulttuuriympäristön suojelusta aiheutuvat menot (arviomääräraha) |
50 | — | — | 50 |
96. | Lahjoitus Suomalais-virolaisen kulttuurisäätiön pääomaan (siirtomääräraha 2 v) |
6 000 | 1 000 | — | 7 000 |
90. | Liikuntatoimi | 173 433 | 0 | 0 | 173 433 |
30. | Avustus Liikkuva koulu -ohjelmaan (siirtomääräraha 3 v) |
7 000 | — | — | 7 000 |
50. | Rahapelitoiminnan voittovarat urheilun ja liikuntakasvatuksen edistämiseen (arviomääräraha) |
164 939 | — | 0 | 164 939 |
52. | Valtionosuus liikunnan koulutuskeskuksille ja rahoitus liikuntatieteellisten hankkeiden arviointikustannuksiin (kiinteä määräraha) |
1 494 | — | — | 1 494 |
91. | Nuorisotyö | 76 493 | 0 | 0 | 76 493 |
50. | Rahapelitoiminnan voittovarat nuorisotyön edistämiseen (arviomääräraha) |
54 770 | — | — | 54 770 |
51. | Nuorten työpajatoiminta ja etsivä nuorisotyö (siirtomääräraha 2 v) |
19 923 | — | — | 19 923 |
52. | Eräät avustukset (siirtomääräraha 2 v) |
1 800 | — | — | 1 800 |
Yhteensä | 6 605 494 | 40 892 | 41 463 | 6 687 849 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 2 606 | 2 465 | 2 431 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 22/2017 vp (11.12.2017)
Opetus- ja kulttuuriministeriön määrärahat ensi vuoden talousarviossa ovat 6,6 mrd. euroa. Tämä on jonkin verran (164 milj. euroa) vähemmän kuin vuoden 2017 varsinaisessa talousarviossa, mutta vähennykset aiheutuvat lähinnä korkeakoulujen kertaluonteisten pääomasijoitusten vähenemisestä sekä opiskelijoiden siirtymisestä yleisen asumistuen piiriin.
Hallitusohjelman mukaisesti valtionosuuksiin ei tehdä indeksikorotuksia ensi vuodelle, minkä lisäksi esitykseen sisältyy myös kilpailukykysopimuksesta sekä aiemmin tehdyistä säästöpäätöksistä aiheutuvia vähennyksiä. Toisaalta esitykseen sisältyy useita tärkeitä lisäpanostuksia koulutukseen ja tutkimukseen. Samalla hallituksen toimeenpanemilla kärkihankkeilla pyritään kohdistamaan määrärahoja sellaisiin kohteisiin, jotka edistävät toimintatapojen uudistamista sekä koulutuksen tehokkuutta ja vaikuttavuutta.
Kulttuurin ja taiteen perusrahoitus säilyy pääosin ennallaan, mutta rahapelitoiminnan jakamattomien voittovarojen rahastosta irrotetuilla varoilla on tehty eräitä kertaluonteisia lisäpanostuksia, kuten Suomen ja Viron itsenäisyyden 100-vuotisjuhlien kunniaksi tehty lahjoitus Suomalais-virolaiselle kulttuurisäätiölle sekä Tampereen monitoimiareenan rakentamiseen osoitettu rahoitus.
Eduskunnan kirjelmä EK 35/2017 vp (20.12.2017)
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla myönnettävät valtionosuudet budjetoidaan myöntöpäätöksen perusteella poiketen tulojen ja menojen kohdentamista koskevista yleisistä määräyksistä. Valtuusmenettelyn piiriin kuuluvat valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan kuitenkin maksuperusteisesti.
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 8/2018 vp (19.6.2018)
Hallitus ehdottaa opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle yhteensä 35 milj. euron lisäystä osaavan työvoiman saatavuuden parantamiseen. Keskeisiä määrärahalisäyksiä ovat mm. korkeakouluille muuntokoulutuksiin esitetty 10 milj. euron lisäys (29.40.20) sekä ammatilliseen koulutukseen (29.20.30) esitetty 16 milj. euron lisäys, joka käytetään alan vaihdon täsmäkoulutusta koskevan pilotin kehittämiseen. On myös tärkeää, että Uusi peruskoulu -ohjelman toteuttaminen jatkuu ja tasa-arvoisen peruskoulun tavoitteiden ja toimeenpanon tukeen kohdennetaan Opetushallitukselle määrärahasiirtona 10 milj. euroa (momentilta 29.40.20 momentille 29.01.02). Koulunsa aloittavien lasten lähtökohdat ovat entistä moninaisemmat, jolloin oppimisen ja koulutuksellisen tasa-arvon vaatimukset korostavat myös Uusi peruskoulu -ohjelman merkitystä ja ajankohtaisuutta.
Valiokunta pitää osaavan työvoiman saatavuutta edistäviä toimia ajankohtaisina ja tärkeinä, sillä niillä puututaan nimenomaan akuuttiin osaajapulaan ja helpotetaan näin osaamisen kohtaanto-ongelmaa. Saadun selvityksen mukaan eri puolilla maata on pulaa osaavasta työvoimasta kasvun kannalta keskeisillä aloilla, mikä hidastaa yritysten ja talouden kasvua. Osaajapulaa on mm. ICT-alalla, esim. koodaajista, minkä lisäksi on tarvetta kehittää alan vaihtoon liittyvää ammatillista koulutusta niin, että se vastaa nopeasti työmarkkinoiden tarpeisiin.
Valiokunta korostaa, että osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen edellyttää näiden kertaluonteisten toimien rinnalle myös monitahoisia poikkihallinnollisia ja pitkäjänteisiä toimenpiteitä. Onkin tärkeää, että kehysriihessä on jo tehty linjaukset jatkuvan oppimisen uudistuksen (Osaava Suomi -hankkeen) käynnistämisestä sekä oppimista tukevan digitaalisen palvelukokonaisuuden kehittämisestä. Valiokunta nostaa erityisesti esille pelkän perusasteen varassa olevien koulutustarpeet, sillä toisen asteen tutkinto puuttuu noin 600 000 suomalaiselta.
Valiokunta pitää myönteisenä, että opintotukioikeutta on laajennettu oppivelvollisuusiän ylittäneisiin muissa kuin kansanopistoissa opiskeleviin opiskelijoihin (29.70.55), mikä antaa mahdollisuuden nopeuttaa maahanmuuttajien koulutuspolkuja ja työllistymistä. Myös vapaan sivistystyön oppilaitoksille (29.10.31) esitetty 2 milj. euron lisärahoitus on tarpeellinen riittävän luku- ja kirjoitustaidon ja suomen tai ruotsin kielen koulutuksen lisäämiseksi, sillä kasvaneen maahanmuuton myötä luku- ja kirjoitustaidon opetusta tarvitsevien aikuisten määrä on lisääntynyt. Valiokunta painottaa muutoinkin toimia, joilla maahanmuuttajien osaamista parannetaan, sillä ulkomailla syntyneiden työllisyys on Suomessa selvästi heikompaa kuin muissa Pohjoismaissa ja etenkin maahanmuuttajanaisten työllistyminen on vaikeaa.
Valiokunta on tyytyväinen siihen, että digitaitojen parantamiseksi käynnistetään Digiaikakauden taidot -ohjelma, johon osoitetaan 7 milj. euron lisäys (29.10.31); siitä 5 milj. euroa käytetään digitaitojen vahvistamiseen ja 2 milj. euroa heikkojen perustaitojen varassa olevien koulutukseen. Lisäpanostukset ovat perusteltuja, sillä peräti miljoonalla suomalaisella arvioidaan olevan vaikeuksia tietotekniikan taidoissa. Valiokunta pitää tärkeänä, että määrärahan riittävyyttä seurataan, sillä digitaalisilla taidoilla on yhä suurempi merkitys työllistymisessä ja työssä menestymisessä.
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle osoitetaan myös monia muita pienehköjä, mutta tärkeitä lisäyksiä. Tällainen on mm. Suomalais-virolaisen kulttuurisäätiön pääomaan esitetty 1 milj. euron lisäys, joka nostaa Suomen lahjoituksen kulttuurisäätiölle yhteensä 7 milj. euroon.