Talousarvioesitys 2018
Talousarvioesitys HE 106/2017 vp (19.9.2017)
Selvitysosa:Verohallinto on yhteiskunnan suurin verojen ja maksujen kerääjä ja siten ratkaiseva toimija julkisen talouden rahoitustoiminnan näkökulmasta. Verohallinnon perustehtävä on toimittaa verotus ja tilittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille siten, että veronsaajat saavat verotulonsa oikean määräisinä, oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti. Verotus toimitetaan niin, että se aiheuttaa varsinaisten verojen lisäksi mahdollisimman vähän kustannuksia ja haittaa asiakkaan taloudelliselle toiminnalle.
Tulli edistää tavarakaupan sujuvuutta ja varmistaa sen oikeellisuuden, kantaa tehokkaasti tullit ja muut maahantuonnin yhteydessä kerättävät verot, tarjoaa palvelujaan asiakaslähtöisesti ja suojaa yhteiskuntaa, ympäristöä ja kansalaisia.
- — Verotulojen tehokas kertymä turvataan edistämällä veronmaksumyönteisyyttä, antamalla ennakoivaa ohjausta ja hoitamalla verovalvonta uskottavasti
- — Harmaan talouden torjuntaa tehostetaan ja verovajetta supistetaan kehittämällä verotustoimintoja, tehostamalla valvontaa ja parantamalla yhteistyötä viranomaisten välillä
- — Verotuksen ja tullitoimen asiointipalvelut ovat asiakaslähtöisiä, nopeita ja edullisia
- — Yhteiskuntaa suojataan varmistamalla tavaraturvallisuus ja torjumalla rajat ylittävää rikollisuutta tiiviissä yhteistyössä poliisin ja Rajavartiolaitoksen kanssa.
01. Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 106/2017 vp (19.9.2017)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 368 601 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin
2) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien maksuosuuksien maksamiseen
3) Verohallinnon menettelystä asiakkaille aiheutuneiden vahinkojen sopimusperusteisiin korvauksiin.
Mikäli verotusjärjestelmien kokonaisuudistamiseen liittyvään valmisohjelmistohankintaan myönnettyä valtuutta on jäänyt käyttämättä vuonna 2017, saa vuonna 2018 tehdä sopimuksia aiemmin hyväksyttyjen valtuuksien käyttämättä olevaa määrää vastaavasti valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2016 toteutuma |
2017 tavoite |
2018 tavoite |
|
Vaikuttavuus | |||
---|---|---|---|
Asiakkaiden osuus, jotka maksavat mielellään veronsa, % | - | 77 | 78 |
Asiakkaiden osuus, joiden mielestä valvonta on tehokasta, % | - | 80 | 80 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Asiakaskohtaisen perinnän kertymä, % | 68 | 52 | 52 |
Sähköisten tuloveroilmoitusten osuus, henkilöasiakkaat, % | 53 | 54 | 55 |
Sähköisten verokorttimuutosten osuus, % | 54 | 55 | 56 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Henkilötyövuodet | 4 794 | 4 983 | 4 964 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 9,7 | 8,0 | 7,5 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
Verohallinto toteuttaa kokonaisarkkitehtuuriuudistusta, joka kattaa kaikki nykyiset verolait ja niiden käsittelyä hoitavat verotusohjelmistot. Uudistus perustuu tuotepohjaiseen toiminnanohjausjärjestelmään. Uudistuksella turvataan verotuksen pidemmän aikavälin häiriötön toiminta.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2018 | 2019—2020 | Yhteensä vuodesta 2018 lähtien |
|
Ennen vuotta 2018 tehdyt sitoumukset | 12 766 | 11 480 | 24 246 |
Menot yhteensä | 12 766 | 11 480 | 24 246 |
---|
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Bruttomenot | 413 655 | 409 620 | 372 551 |
Bruttotulot | 6 244 | 3 800 | 3 950 |
Nettomenot | 407 411 | 405 820 | 368 601 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 91 824 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 129 070 |
Määrärahan mitoituksessa on huomioitu:
1) alle omakustannusarvon hinnoitelluista ennakkopäätöksistä ja julkisoikeudellisista suoritteista aiheutuvien menojen kattaminen
2) Ahvenanmaan ajoneuvoverotuksen kustannukset vuonna 2018
3) tulot yhteistoiminnasta muiden viranomaisten kanssa
4) tietojärjestelmien kokonaisuudistus
5) 1.1.2017 alkaen siirtyneet valmiste- ja autoverotus- sekä apteekkiverotehtävät.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Asiakirjahallinto 2018 | -720 |
Asiakirjojen digitalisointi sähköiseen muotoon (investointi) | -300 |
Astanan maailmannäyttelyn menot (siirto momentilta 32.50.43) | 609 |
Henkilöasiakkaan reaaliaikainen tuloverotus, 1. vaihe | 216 |
KATSO-palvelu (siirto momentille 28.30.03) | -47 |
KATSO-palvelun kustannusten tarkistus (siirto momentilta 28.30.03) | 72 |
Kv.verotustietojen tietojenvaihdon uudet vaatimukset | -100 |
Maahantuonnin arvonlisäverotus (siirto momentilta 28.10.02) | 243 |
Prosessiohjauksen työvälineet | -200 |
Siirto momentille 28.10.02 | -2 000 |
Strategiset kehittämishankkeet | -25 |
Toiminnan turvaaminen | -2 000 |
Tulorekisterin käyttöönotto Verohallinnossa | 1 110 |
Verohallinnon Helsingin toimitilasäästö | -1 500 |
Verohallinnon valmisohjelmisto ja ohjelmistouudistushanke (v. 2017 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -24 000 |
Viestinvälityspalvelun käyttö (siirto momentille 28.30.03) | -100 |
XBRL-koodiston ylläpito (siirto momentille 28.20.01) | -200 |
XBRL-raportointi (investointi) | -350 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -103 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -41 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -172 |
Palkkaliukumasäästö | -508 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -211 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -2 100 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -3 914 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -375 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -453 |
Vuokrien indeksikorotus | 82 |
Vuokrien indeksikorotusta vastaava säästö | -132 |
Yhteensä | -37 219 |
2018 talousarvio | 368 601 000 |
2017 talousarvio | 405 820 000 |
2016 tilinpäätös | 444 657 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 35/2017 vp (20.12.2017)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 368 601 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin
2) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien maksuosuuksien maksamiseen
3) Verohallinnon menettelystä asiakkaille aiheutuneiden vahinkojen sopimusperusteisiin korvauksiin.
Mikäli verotusjärjestelmien kokonaisuudistamiseen liittyvään valmisohjelmistohankintaan myönnettyä valtuutta on jäänyt käyttämättä vuonna 2017, saa vuonna 2018 tehdä sopimuksia aiemmin hyväksyttyjen valtuuksien käyttämättä olevaa määrää vastaavasti valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
I lisätalousarvioesitys HE 73/2018 vp (31.5.2018)
Momentille myönnetään lisäystä 2 892 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
2018 I lisätalousarvio | 2 892 000 |
2018 talousarvio | 368 601 000 |
2017 tilinpäätös | 405 820 000 |
2016 tilinpäätös | 444 657 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 15/2018 vp (27.6.2018)
Momentille myönnetään lisäystä 2 892 000 euroa.
II lisätalousarvioesitys HE 215/2018 vp (25.10.2018)
Momentille myönnetään lisäystä 6 595 000 euroa.
Selvitysosa:Lisämäärärahan tarve on kertamenoa, mistä 3 500 000 euroa aiheutuu alustatalouden verokertymän turvaamisen edellyttämien moniulotteisten analytiikkavälineiden investointimenoista, 1 070 000 euroa Palkka.fi -palvelun pakollisista investoinneista, 925 000 euroa valmiste- ja autoverotuksen investointimenoista ja 1 100 000 euroa YTJ:n sähköisen asiointialustaratkaisun Verohallinnon osuuden kustannuksista.
2018 II lisätalousarvio | 6 595 000 |
2018 I lisätalousarvio | 2 892 000 |
2018 talousarvio | 368 601 000 |
2017 tilinpäätös | 405 820 000 |
2016 tilinpäätös | 444 657 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 29/2018 vp (23.11.2018)
Momentille myönnetään lisäystä 6 595 000 euroa.
02. Tullin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 106/2017 vp (19.9.2017)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 163 018 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin.
Vuonna 2018 saa tehdä sopimuksia aiemmin hyväksytyn tullausjärjestelmän valmisohjelmistohankintaan myönnetyn tilausvaltuuden käyttämättä olevaa määrää vastaavasti tämän valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2016 toteutuma |
2017 tavoite |
2018 tavoite |
|
Palvelukyky ja laatu | |||
---|---|---|---|
Asiakastyytyväisyys tulliselvityksessä (asteikko 1—5) | 3,7 | 4,0 | 4,0 |
Oikaistujen päätösten osuus tuontiverotuksessa (%) | 1,5 | 2,2 | 2,2 |
Tullirikosten selvittämistaso (%) | 85,2 | 91 | 89 |
Takaisin saatu rikoshyöty (milj. euroa) | 19,3 | 20 | 18 |
Elintarvike- ja kulutustavaravalvonnan osuvuus (%) | 17 | 23 | 23 |
Verojäämä (%)1) | 0,08 | 0,15 | 2,0 |
Henkilöstövoimavarat | |||
Henkilötyövuodet (peruslaskelman mukaiset)2) | 2 165 | 1 890 | 1 840 |
Sairauspoissaolot (pv/htv) | 11,6 | 10,0 | 10,0 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,3 | 3,4 | 3,4 |
1) Maahantuonnin arvonlisäverotuksessa rekisteröityjen arvonlisäverovelvollisten verotus siirtyy Tullista Verohallintoon 1.1.2018. Tulli kantaa edelleen tullit ja ALV-rekisteröimättömien toimijoiden arvonlisäverot. Verojäämien odotetaan kasvavan, sillä epäsäännönmukaisten toimijoiden osuus Tullin tuontiverojen kannosta kasvaa suurten toimijoiden siirtyessä Verohallinnon asiakkaiksi.
2) Vuoden 2017 alusta vähennetty 205 htv henkilöä siirtona Tullista Verohallintoon johtuen auto- ja valmisteverotuksen siirtämisestä Verohallinnon hoidettavaksi.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Bruttomenot | 170 619 | 160 347 | 163 528 |
Bruttotulot | 1 223 | 510 | 510 |
Nettomenot | 169 396 | 159 837 | 163 018 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 9 385 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 12 240 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Astanan maailmannäyttelyn menot (siirto momentilta 32.50.43) | 238 |
Kertaluonteisen lisäyksen poisto | -300 |
Maahantuonnin arvonlisäverotus (siirto momentille 28.10.01) | -243 |
Norjan rajan vastaisten toimipaikkojen perusparannus | 54 |
Siirto momentilta 28.10.01 | 2 000 |
Tulliselvitysjärjestelmän kokonaisuudistus (ICT-hankinnan investointimenot) (v. 2017 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -11 650 |
Tulliselvitysjärjestelmän kokonaisuudistus (ICT-hankinnan investointimenot) (v. 2018 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 13 850 |
Tulliselvitystehtävien ja yhteiskunnan suojaamistehtävien turvaaminen | 1 000 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -68 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -27 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 235 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | 71 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -785 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -905 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | 68 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -143 |
Vuokrien indeksikorotus | 41 |
Vuokrien indeksikorotusta vastaava säästö | -53 |
Tasomuutos | -202 |
Yhteensä | 3 181 |
2018 talousarvio | 163 018 000 |
2017 talousarvio | 159 837 000 |
2016 tilinpäätös | 172 251 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 22/2017 vp (11.12.2017)
Momentille esitetään 163,018 milj. euroa, joka on 3 milj. euroa enemmän kuin vuonna 2017. Tästä 1 milj. euroa on tarkoitus osoittaa tulliselvitys- ja yhteiskunnan suojaamistehtävien turvaamiseen. Lisäksi vuodesta 2018 lähtien Tullin maksullisen toiminnan tulot nettobudjetoidaan käsittelyssä olevalle momentille, mikä lisää määrärahoja noin 2 milj. euroa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esitetyllä määrärahalla Tulli pystyy jatkossa vakiinnuttamaan henkilöstön määrän vuoden 2017 lopun tasolle (noin 1 850 htv), mutta se ei riitä samanaikaisesti tarvittavaan teknologian uudistamiseen. Uuden teknologian käyttöönotto lyhentää tarkastusten kestoa ja lisää niiden osuvuutta sekä mahdollistaa käytössä olevalla henkilöstöllä nykyisen valvontatason ylläpitämisen ja ulkomaankaupan sujuvuuden tavaramäärien kasvaessa.
Tullin toimintaympäristö on muuttunut, kun mm. nettikauppa on kasvanut voimakkaasti ja uusia teknologioita hyödynnetään laittomiin tarkoituksiin. Tämä vaatii myös viranomaisilta osaamista sekä toimintamallien ja valvontalaitteiden uudistamista. Tulli esitti 5,5 milj. euron lisämäärärahaa vuodelle 2018 valvontateknologian kehittämisohjelmaan, joka sisältää pääosin hinnaltaan arvokkaita tuotteita, kuten raskaan liikenteen läpivalaisulaitteen, rekisterikilpien tunnistusjärjestelmän ja Postitulliin suunnitellun automatisoidun valvontalinjaston.
Valiokunta pitää kehittämisohjelman toteuttamista tarpeellisena. Erityisesti postilinjaston tullivalvonnan automatisointi on välttämätöntä toteuttaa mahdollisimman nopeasti kasvavan verkkokaupan ja noin 40 milj. postilähetyksen tullivalvonnan toteuttamiseksi uskottavalla tavalla. Lisäksi päätös noin 1,5 milj. euron investoinnista on taloudellisesti järkevä tehdä samassa yhteydessä, kun toimitiloihin suunnitellaan muutenkin muutoksia. Valiokunta korostaa myös, että Tullin työ on lähes kokonaisuudessaan harmaan talouden torjuntaa. Tehokkaan tullivalvonnan avulla lisätään verotuloja ja rikostorjunnan vaikuttavuutta.
Valiokunta lisää momentille 1 500 000 euroa postilinjaston tullivalvonnan automatisointiin.
Eduskunnan kirjelmä EK 35/2017 vp (20.12.2017)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 164 518 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin.
Vuonna 2018 saa tehdä sopimuksia aiemmin hyväksytyn tullausjärjestelmän valmisohjelmistohankintaan myönnetyn tilausvaltuuden käyttämättä olevaa määrää vastaavasti tämän valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
I lisätalousarvioesitys HE 73/2018 vp (31.5.2018)
Momentille myönnetään lisäystä 1 088 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
2018 I lisätalousarvio | 1 088 000 |
2018 talousarvio | 164 518 000 |
2017 tilinpäätös | 159 837 000 |
2016 tilinpäätös | 172 251 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 15/2018 vp (27.6.2018)
Momentille myönnetään lisäystä 1 088 000 euroa.
03. Kansallisen tulorekisterin toimintamenot (siirtomääräraha 3 v)
Täydentävä talousarvioesitys HE 176/2017 vp (16.11.2017)
Momentille myönnetään 1 727 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää tulotietojärjestelmästä annetussa laissa Verohallinnolle keskitetyn jatkuvan toiminnan henkilöstö-, ylläpito-, käyttö- ja muiden toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Momentti korvaa talousarvioesityksen momentin 28.10.20.
Talousarvioesitykseen nähden momentin numerotunnus on muutettu johtuen siitä, että kyseessä on Verohallinnolle kuuluva pysyvä ja erillinen toiminta.
Lisäksi talousarvioesitykseen nähden momentin nimike ja määrärahalaji on muutettu.
2018 talousarvio | 1 727 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 35/2017 vp (20.12.2017)
Momentille myönnetään 1 727 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää tulotietojärjestelmästä annetussa laissa Verohallinnolle keskitetyn jatkuvan toiminnan henkilöstö-, ylläpito-, käyttö- ja muiden toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
(20.) Kansallisen tulorekisterin menot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 106/2017 vp (19.9.2017)
Momentille myönnetään 1 727 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kansallisen tulorekisterin keskitetystä ylläpidosta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Määrärahaa saa käyttää myös valtion henkilöstön palkkauksiin ilman henkilötyövuosirajoituksia.
Selvitysosa:Verohallinto vastaa tulorekisterin toiminnasta. Tulorekisteri mahdollistaa tulotietojen reaaliaikaisen välittämisen, vähentää tulotietojen raportointia ja tehostaa yksityisen ja julkisen sektorin toimintaa. Tulorekisteri on yksi tärkeimmistä kansallisen palveluarkkitehtuurin toiminnoista ja kattaa lähes kaikki kansalaiset.
Täydentävä talousarvioesitys HE 176/2017 vp (16.11.2017)
Selvitysosa:Talousarvioesitykseen nähden momentti ehdotetaan siirrettäväksi momentiksi 28.10.03.
63. Takaisin maksetut verot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 106/2017 vp (19.9.2017)
Momentille myönnetään 15 900 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) veron takaisin maksamiseen tapauksissa, joissa maksuvelvollinen on sosiaalisista tai muista veronhuojennussäännöksissä taikka verosopimuksissa tarkoitetuista syistä valtiovarainministeriön, Verohallinnon ja Tullin päätöksen nojalla oikeutettu saamaan takaisin jo maksetun veron
2) tuomioistuimen päätöksellä palautettavaksi määrättyjen verojen, korkojen ja oikeudenkäyntikulujen maksamiseen tapauksissa, joissa vastaavaa tulo- tai muuta momenttia ei ole käytettävissä
3) EU:lle korvattavien perimättä jääneiden tullien ja niistä aiheutuvien korko- ja muiden kulujen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Arvioon vaikuttaa valtiovarainministeriön vuonna 2012 tekemä arvonlisäveroa koskeva huojennuspäätös, johon liittyvä vuoden 2018 menoarvio on 12 700 000 euroa.
2018 talousarvio | 15 900 000 |
2017 I lisätalousarvio | — |
2017 talousarvio | 15 900 000 |
2016 tilinpäätös | 13 369 231 |
Eduskunnan kirjelmä EK 35/2017 vp (20.12.2017)
Momentille myönnetään 15 900 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) veron takaisin maksamiseen tapauksissa, joissa maksuvelvollinen on sosiaalisista tai muista veronhuojennussäännöksissä taikka verosopimuksissa tarkoitetuista syistä valtiovarainministeriön, Verohallinnon ja Tullin päätöksen nojalla oikeutettu saamaan takaisin jo maksetun veron
2) tuomioistuimen päätöksellä palautettavaksi määrättyjen verojen, korkojen ja oikeudenkäyntikulujen maksamiseen tapauksissa, joissa vastaavaa tulo- tai muuta momenttia ei ole käytettävissä
3) EU:lle korvattavien perimättä jääneiden tullien ja niistä aiheutuvien korko- ja muiden kulujen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
II lisätalousarvioesitys HE 215/2018 vp (25.10.2018)
Momentille myönnetään lisäystä 13 000 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu veronhuojennuspäätösten mukaisista takaisinmaksuista, joita tehdään vuonna 2018 aiemmin arvioitua enemmän.
Määrärahan kohdentamisperuste on muutettu, jotta meno voidaan kohdentaa talousarvion toteutumista paremmin kuvaavan, maksettavaksi tulevan määrän yksityiskohtaista vahvistamista koskevan päätöksen tekemisen perusteella (maksatuspäätösperuste).
2018 II lisätalousarvio | 13 000 000 |
2018 talousarvio | 15 900 000 |
2017 tilinpäätös | 10 660 949 |
2016 tilinpäätös | 13 369 231 |
Eduskunnan kirjelmä EK 29/2018 vp (23.11.2018)
Momentille myönnetään lisäystä 13 000 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
95. Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 106/2017 vp (19.9.2017)
Momentille myönnetään 22 700 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää verotukseen liittyvien korkomenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Korkomenot perustuvat seuraaviin säädöksiin:
1) verontilityslaki (532/1998)
2) veronkantolain 22 § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös (609/2005)
3) autoverolain (1482/1994) 65 §
4) valmisteverotuslain (182/2010) 49 §:n 1 momentti
5) tullilain 39 §:n 2 momentti (1258/2009)
6) arvonlisäverolain 101 §:n 2 momentti (1486/1994)
7) verotililain 31 § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös (604/2009).
2018 talousarvio | 22 700 000 |
2017 talousarvio | 22 700 000 |
2016 tilinpäätös | 12 470 195 |
Eduskunnan kirjelmä EK 35/2017 vp (20.12.2017)
Momentille myönnetään 22 700 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää verotukseen liittyvien korkomenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
II lisätalousarvioesitys HE 215/2018 vp (25.10.2018)
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määräraha budjetoidaan maksuperusteen sijaan talousarvioasetuksen 5 a §:n 2 momentin mukaisena.
Selvitysosa:Määrärahan kohdentamisperuste on muutettu, koska meno kohdennetaan valtion talousarviosta annetun asetuksen 5 a §:ssä säädetyillä perusteilla.
Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
2018 II lisätalousarvio | — |
2018 talousarvio | 22 700 000 |
2017 tilinpäätös | 8 950 900 |
2016 tilinpäätös | 12 470 195 |
Eduskunnan kirjelmä EK 29/2018 vp (23.11.2018)
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määräraha budjetoidaan maksuperusteen sijaan talousarvioasetuksen 5 a §:n 2 momentin mukaisena.
97. Autoveron vientipalautus (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 106/2017 vp (19.9.2017)
Momentille myönnetään 6 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ajoneuvon arvossa jäljellä olevan autoveron palauttamiseen, kun Suomessa käytössä ollut ajoneuvo viedään maasta pysyvästi ulkomaille käytettäväksi. Vientipalautusta voidaan myöntää vain niille ajoneuvoille, jotka on ensiverotettu autoverolain muuttamisesta annetun lain (5/2009) voimaantulon jälkeen.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Määräraha perustuu autoverolakiin (1482/1994).
Autoveroa palautetaan se määrä, joka ajoneuvon arvossa on jäljellä vientiajankohtana. Vientipalautusta ei voida maksaa enempää kuin ajoneuvosta on maksettu autoveroa. Palautuksen edellytyksenä on myös, että ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta on kulunut enintään 10 vuotta ja että ajoneuvo on käyttökelpoinen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tarkentunut arvio | 1 000 |
Yhteensä | 1 000 |
2018 talousarvio | 6 000 000 |
2017 talousarvio | 5 000 000 |
2016 tilinpäätös | 4 223 113 |
Eduskunnan kirjelmä EK 35/2017 vp (20.12.2017)
Momentille myönnetään 6 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ajoneuvon arvossa jäljellä olevan autoveron palauttamiseen, kun Suomessa käytössä ollut ajoneuvo viedään maasta pysyvästi ulkomaille käytettäväksi. Vientipalautusta voidaan myöntää vain niille ajoneuvoille, jotka on ensiverotettu autoverolain muuttamisesta annetun lain (5/2009) voimaantulon jälkeen.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
II lisätalousarvioesitys HE 215/2018 vp (25.10.2018)
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Määrärahan kohdentamisperuste on muutettu, jotta meno voidaan kohdentaa talousarvion toteutumista paremmin kuvaavan, maksettavaksi tulevan määrän yksityiskohtaista vahvistamista koskevan päätöksen tekemisen perusteella (maksatuspäätösperuste).
Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
2018 II lisätalousarvio | — |
2018 talousarvio | 6 000 000 |
2017 tilinpäätös | 4 705 447 |
2016 tilinpäätös | 4 223 113 |
Eduskunnan kirjelmä EK 29/2018 vp (23.11.2018)
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.